Mitä tarvitaan XR4:n jarruihin? (2.0 OHC => XR4 )

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Mitä tarvitaan XR4:n jarruihin? (2.0 OHC => XR4 )

Viesti Kirjoittaja Newis » Ma Tammikuu 26. 14:43:39 2004

Isompien prosenttien välttämiseksi ajattelin seuraavanlaista tapaa laittaa paremmat jarrut:

Ostetaan esim. dohc sierran molemmat levyjarrulliset taka-tukivarret.
Ostetaan xr4:n levyt eteen ja palat.

Sitten tuleekin tenkkapoo eli xr4:n levythän on isommat edessä kuin satula voi ottaa vastaan, jolloin tarvitaan luonnollisesti isommat satulat. xr4-nimikkeellä olevat satulat tod. näk ovat erittäin kalliita ja kysymys on:

Käykö Scorpion etujarrusatulat xr4:n levyjen kanssa? Ja jos käy niin minkä vm / tyypin?

Seuraava ongelma onkin vetareiden kanssa (en haluaisi vaihtaa perää). Tarvitaan kuullemma laippavetarit tähän tarkoitukseen, jotka sitten tietääkseni pilkotaan. Mutta miten tämä tehdään ja mistä osista?

Mitkä satulat sitten käyvät takajarruihin suoraan? Eli esim. käykö nuo vanhat etusatulat (2.0 OHC) suoraan taakse?

Lisäksi sen tiedän, että käsijarruvaijeri pitää vaihtaa levyjarrullisen malliksi.

Kiitoksia vastauksista etukäteen.

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » Ma Tammikuu 26. 16:44:32 2004

skorpion etusatulat käy sierraan esim:vistoperä skorpiosta , takasatulat käy siitä samasta skorpiosta , ei niitä vetareita tarvi välttämättä vaihtaa jos pystyt rakentamaan takasatuloille kiinnityksen , itellä on vastaavat jarrut omassa sierrassa eli 260mm edessä ja 253mm levyt takana ja ite tehdyt satulan kiinnikkeet , eikä leimalla mitään ongelmia
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » Ti Tammikuu 27. 14:06:58 2004

Jep, eli niitten takasatuloiden kiinnityshän on alunperin siinä pyöränlaakeri pesässä jota on käytetty vain niitten laippavetarien kanssa. Siinä on isompi pyöränlaakeri jonka takia täytyisi laittaa sen laippavetarillisen version napa ja laakeripesä jos meinaisi käyttää alkuperäistä kiinnitystä ja silloin myös täytyisi laittaa ne laippavetarit.
Seuraava pikku puute tuossa tulee pääsylinterin kohdalla. Jarruneste tilavuudet kasvavat jonkinverran jolloin tuollaisen perusmallin pääsylinteri alkaa käydä pieneksi ja se ilmenee siten että jarruttaessa poljin painuu melko syvälle ennenkuin jarrut ottavat kunnolla kiinni.
Apua tuohon ei sitten olekkaan kovin helppo saada, täytyisi löytää XR4i:n pääsylinteri ja tehostaja jotka on mitoitettu noille tilavuuksille, tosin siinäkin on rummut takana mutta auttaisi se ainakin vähän.
Saahan noita XR4i:n pääsylkkyjä uutena kaupasta mutta hinta on sen mukainen.
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 27. 15:13:48 2004

S2:sen romppeet voisi myös sopia aika pitkälle, jos on helpompi löytää. Satuloissa on 60mm männät ja satulat on 260mm levyille. Pääsylkkky on myös 25mm.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ti Tammikuu 27. 17:10:01 2004

Spuler kirjoitti:Jep, eli niitten takasatuloiden kiinnityshän on alunperin siinä pyöränlaakeri pesässä jota on käytetty vain niitten laippavetarien kanssa. Siinä on isompi pyöränlaakeri jonka takia täytyisi laittaa sen laippavetarillisen version napa ja laakeripesä jos meinaisi käyttää alkuperäistä kiinnitystä ja silloin myös täytyisi laittaa ne laippavetarit.
Seuraava pikku puute tuossa tulee pääsylinterin kohdalla. Jarruneste tilavuudet kasvavat jonkinverran jolloin tuollaisen perusmallin pääsylinteri alkaa käydä pieneksi ja se ilmenee siten että jarruttaessa poljin painuu melko syvälle ennenkuin jarrut ottavat kunnolla kiinni.
Apua tuohon ei sitten olekkaan kovin helppo saada, täytyisi löytää XR4i:n pääsylinteri ja tehostaja jotka on mitoitettu noille tilavuuksille, tosin siinäkin on rummut takana mutta auttaisi se ainakin vähän.
Saahan noita XR4i:n pääsylkkyjä uutena kaupasta mutta hinta on sen mukainen.
No mulla nyt on vähän aina ollu ongelma toi poljin kun menee suht pohjaan, syy voi kyllä olla nykyisten levyjen ja palojen kunnossa. Tähän on hätäratkasuna säätää polkimen asentoa jarrutehostajassa eli sieltä pari kierrosta kun kääntää taas pidemmälle, niin ottaa ylempää.

Toi on vaan sen verran tarkkaa hommaa aina, koska vaarana on, että jarrut jäävät laahaamaan. Mutta kyllä sen pystyy ainakin jonkin verran säätää.

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » Ti Tammikuu 27. 18:09:26 2004

tollasen pulttasin laakeripesänpäälle johon pulttasin satulan http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 79996.jpeg
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Tammikuu 27. 18:59:36 2004

JesseT kirjoitti:S2:sen romppeet voisi myös sopia aika pitkälle, jos on helpompi löytää. Satuloissa on 60mm männät ja satulat on 260mm levyille. Pääsylkkky on myös 25mm.
Scorpio, XR4i/4x4, Sierra ABS -jarruin ja RST S2 ovat samalla etutyösylinterillä/satulalla. Levy sopiva keskenään paitsi 4x4 (matalampi) ja Scorpio (5 -pulttinen).
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

lappis
Viestit: 796
Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja lappis » Ke Tammikuu 28. 19:07:00 2004

Newis kirjoitti:
Spuler kirjoitti:Jep, eli niitten takasatuloiden kiinnityshän on alunperin siinä pyöränlaakeri pesässä jota on käytetty vain niitten laippavetarien kanssa. Siinä on isompi pyöränlaakeri jonka takia täytyisi laittaa sen laippavetarillisen version napa ja laakeripesä jos meinaisi käyttää alkuperäistä kiinnitystä ja silloin myös täytyisi laittaa ne laippavetarit.
Seuraava pikku puute tuossa tulee pääsylinterin kohdalla. Jarruneste tilavuudet kasvavat jonkinverran jolloin tuollaisen perusmallin pääsylinteri alkaa käydä pieneksi ja se ilmenee siten että jarruttaessa poljin painuu melko syvälle ennenkuin jarrut ottavat kunnolla kiinni.
Apua tuohon ei sitten olekkaan kovin helppo saada, täytyisi löytää XR4i:n pääsylinteri ja tehostaja jotka on mitoitettu noille tilavuuksille, tosin siinäkin on rummut takana mutta auttaisi se ainakin vähän.
Saahan noita XR4i:n pääsylkkyjä uutena kaupasta mutta hinta on sen mukainen.
No mulla nyt on vähän aina ollu ongelma toi poljin kun menee suht pohjaan, syy voi kyllä olla nykyisten levyjen ja palojen kunnossa. Tähän on hätäratkasuna säätää polkimen asentoa jarrutehostajassa eli sieltä pari kierrosta kun kääntää taas pidemmälle, niin ottaa ylempää.

Toi on vaan sen verran tarkkaa hommaa aina, koska vaarana on, että jarrut jäävät laahaamaan. Mutta kyllä sen pystyy ainakin jonkin verran säätää.
Ei mulla tossa riesassa ole tullut esiin tota polkimen liiallista alas painumista,eli mulla on etupäässä takaveto cossun levy ja nelarin satula ja takapäässä cossun levy ja satula tai no koko akseli...Ja pääsylinteri on vakio is.Jarruletkut on tietysti teräspunos letkuu...

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » Ke Tammikuu 28. 21:57:39 2004

No jos tuo iS:n pääsylkky on sitten hieman isompi, ainakin sulla. Olen pariin sierraan tuollaiset XR4i:n etujarrut laittanut ja kumpaankin on jätetty vakiot 9" rummut taakse ja silti on poljinta saanut painaa huomattavasti syvempään ennenkuin jarrut ovat alkaneet ottaa kunnolla kiinni. Ilmaukset tehty ensin kotikonstein ja epäilyksien poistamiseksi on vielä käyty ammattilaisella=ei vaikutusta.
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ke Tammikuu 28. 22:07:05 2004

Mullakin polin ottaa aivan samallailla eli stoppaa heti jarrutettaessa. Takana scorppion satulat ja edessä nelikko cossun satulat. Ainoastaan poljin painuu hiljalleen alaspäin tyhjäkäynnillä jolloin jalalla hieman kuormittaa sitä.. Luulisin tuonki ongelman loppuvan kun vaihdan pääsylinterin(2.0) kumet uusiin...

Rahnu
Viestit: 454
Liittynyt: La Joulukuu 22. 21:23:38 2001
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Rahnu » Ke Tammikuu 28. 23:44:00 2004

Ittellä kanssa tuntuu jarrut ihan normaaleilta,edessä 260mm levyt ja takana 253mm laikat. Kunnon testiä pääsee tosin vasta tekemään kunhan tiet sulaa ja saa piikitöntä pyörää alle.. :shock:

Edit: Niin siis pääsylinteri on ihan iS:n oma
Mondeo 2.0 Tdci Limited -07
Mondeo 1.8 Ghia -02
Escort mk4 2.3 b230 Super-Rock

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » To Tammikuu 29. 11:12:26 2004

no mulla taas kyllä painuu aika syvälle poljin lujaa jarrutettaessa ja on aika kumimainen mutta syy ei ollut takalevy konversion vaan sen että tuli pelti antaa noin 3 cm myötä kun painaa lujaa jarrua.. pitäis vissiin kyhätä joku oma tuki tulipellille :)

mutta kyllä se pääsylinteri riittää eli eihän sillä väliä missä vaiheessa ottaa kunhan ottaa... tosin nyt kaikki jarrukamat uusia että tiedä sitten kun rupeaa palat loppumaan

ja osat mitkä on kiinni 240mm jäähdytetyt edessä(1.6) ja takana 2.0 ABS levyt ja is pääsylinteri ja tehostin...
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » To Tammikuu 29. 11:33:26 2004

Mul on tos pommissa nyt xr4 jarruit... Siis niinku levyt edessä ja takana rummut, ihan kivasti ne heitti 80 vauhdista lukkoon ku joku saatanan mulkku päätti päästää bussin pysäkiltä... Voi helvetti ku ei tollasta vaan TEHÄ! prkl jos se olis osunu siihen ni olis kyl tullu sellaset raivoomiset et voi elämä... just viikko sit maalattu auto :roll:

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Tammikuu 29. 13:12:10 2004

Mitenkäs noitten prossien kanssa, paljonko tulee jos vaihtaa alle, esim. cossun jarrut?

Joskus syksyllä spekuloitiin IRCissä että ois muuttumassa jotenkin niin, että ei tulis enää prosentteja jos laittaa paremmat jarrut. Pelkää huhua? :roll:

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » To Tammikuu 29. 16:58:39 2004

Homma nyt sitten ilmeisesti asentajasta kiinni :oops: .
Perustelen isompaa pääsylkkyä sillä että vakio 240mm levyjen kanssa olevissa satuloissa on 54mm mäntä ja 260mm levyjen satuloissa 60mm mäntä. Ero siis 6mm per satula joka ainakin minun mielestäni on merkittävä nestetilavuuden kannalta ja siten myös vaatisi pääsylkyltä isompaa tuottoa saman suuruisen männän liikkeen aikaan saamiseksi. Vakio pääsylkky on minun tietojen mukaan 22.2mm ja XR4i:n vastaava 23.8mm, enkä usko että tuo on huvin vuoksi tehty isommaksi.
Mielestäni on loogista että tarvitaan isompi liike pääsylkyltä (poljin syvempään) jarrujen päivityksen jälkeen jos sitä ei vaihdeta isompaan, miksi kaikkien kohdalla näin ei tapahdu niin en tiedä :?
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

Vastaa Viestiin