Mitä tarvitaan XR4:n jarruihin? (2.0 OHC => XR4 )
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Mitä tarvitaan XR4:n jarruihin? (2.0 OHC => XR4 )
Isompien prosenttien välttämiseksi ajattelin seuraavanlaista tapaa laittaa paremmat jarrut:
Ostetaan esim. dohc sierran molemmat levyjarrulliset taka-tukivarret.
Ostetaan xr4:n levyt eteen ja palat.
Sitten tuleekin tenkkapoo eli xr4:n levythän on isommat edessä kuin satula voi ottaa vastaan, jolloin tarvitaan luonnollisesti isommat satulat. xr4-nimikkeellä olevat satulat tod. näk ovat erittäin kalliita ja kysymys on:
Käykö Scorpion etujarrusatulat xr4:n levyjen kanssa? Ja jos käy niin minkä vm / tyypin?
Seuraava ongelma onkin vetareiden kanssa (en haluaisi vaihtaa perää). Tarvitaan kuullemma laippavetarit tähän tarkoitukseen, jotka sitten tietääkseni pilkotaan. Mutta miten tämä tehdään ja mistä osista?
Mitkä satulat sitten käyvät takajarruihin suoraan? Eli esim. käykö nuo vanhat etusatulat (2.0 OHC) suoraan taakse?
Lisäksi sen tiedän, että käsijarruvaijeri pitää vaihtaa levyjarrullisen malliksi.
Kiitoksia vastauksista etukäteen.
Ostetaan esim. dohc sierran molemmat levyjarrulliset taka-tukivarret.
Ostetaan xr4:n levyt eteen ja palat.
Sitten tuleekin tenkkapoo eli xr4:n levythän on isommat edessä kuin satula voi ottaa vastaan, jolloin tarvitaan luonnollisesti isommat satulat. xr4-nimikkeellä olevat satulat tod. näk ovat erittäin kalliita ja kysymys on:
Käykö Scorpion etujarrusatulat xr4:n levyjen kanssa? Ja jos käy niin minkä vm / tyypin?
Seuraava ongelma onkin vetareiden kanssa (en haluaisi vaihtaa perää). Tarvitaan kuullemma laippavetarit tähän tarkoitukseen, jotka sitten tietääkseni pilkotaan. Mutta miten tämä tehdään ja mistä osista?
Mitkä satulat sitten käyvät takajarruihin suoraan? Eli esim. käykö nuo vanhat etusatulat (2.0 OHC) suoraan taakse?
Lisäksi sen tiedän, että käsijarruvaijeri pitää vaihtaa levyjarrullisen malliksi.
Kiitoksia vastauksista etukäteen.
-
- Viestit: 687
- Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
- Paikkakunta: Lahti
skorpion etusatulat käy sierraan esim:vistoperä skorpiosta , takasatulat käy siitä samasta skorpiosta , ei niitä vetareita tarvi välttämättä vaihtaa jos pystyt rakentamaan takasatuloille kiinnityksen , itellä on vastaavat jarrut omassa sierrassa eli 260mm edessä ja 253mm levyt takana ja ite tehdyt satulan kiinnikkeet , eikä leimalla mitään ongelmia
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
- Paikkakunta: Pori
Jep, eli niitten takasatuloiden kiinnityshän on alunperin siinä pyöränlaakeri pesässä jota on käytetty vain niitten laippavetarien kanssa. Siinä on isompi pyöränlaakeri jonka takia täytyisi laittaa sen laippavetarillisen version napa ja laakeripesä jos meinaisi käyttää alkuperäistä kiinnitystä ja silloin myös täytyisi laittaa ne laippavetarit.
Seuraava pikku puute tuossa tulee pääsylinterin kohdalla. Jarruneste tilavuudet kasvavat jonkinverran jolloin tuollaisen perusmallin pääsylinteri alkaa käydä pieneksi ja se ilmenee siten että jarruttaessa poljin painuu melko syvälle ennenkuin jarrut ottavat kunnolla kiinni.
Apua tuohon ei sitten olekkaan kovin helppo saada, täytyisi löytää XR4i:n pääsylinteri ja tehostaja jotka on mitoitettu noille tilavuuksille, tosin siinäkin on rummut takana mutta auttaisi se ainakin vähän.
Saahan noita XR4i:n pääsylkkyjä uutena kaupasta mutta hinta on sen mukainen.
Seuraava pikku puute tuossa tulee pääsylinterin kohdalla. Jarruneste tilavuudet kasvavat jonkinverran jolloin tuollaisen perusmallin pääsylinteri alkaa käydä pieneksi ja se ilmenee siten että jarruttaessa poljin painuu melko syvälle ennenkuin jarrut ottavat kunnolla kiinni.
Apua tuohon ei sitten olekkaan kovin helppo saada, täytyisi löytää XR4i:n pääsylinteri ja tehostaja jotka on mitoitettu noille tilavuuksille, tosin siinäkin on rummut takana mutta auttaisi se ainakin vähän.
Saahan noita XR4i:n pääsylkkyjä uutena kaupasta mutta hinta on sen mukainen.
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
No mulla nyt on vähän aina ollu ongelma toi poljin kun menee suht pohjaan, syy voi kyllä olla nykyisten levyjen ja palojen kunnossa. Tähän on hätäratkasuna säätää polkimen asentoa jarrutehostajassa eli sieltä pari kierrosta kun kääntää taas pidemmälle, niin ottaa ylempää.Spuler kirjoitti:Jep, eli niitten takasatuloiden kiinnityshän on alunperin siinä pyöränlaakeri pesässä jota on käytetty vain niitten laippavetarien kanssa. Siinä on isompi pyöränlaakeri jonka takia täytyisi laittaa sen laippavetarillisen version napa ja laakeripesä jos meinaisi käyttää alkuperäistä kiinnitystä ja silloin myös täytyisi laittaa ne laippavetarit.
Seuraava pikku puute tuossa tulee pääsylinterin kohdalla. Jarruneste tilavuudet kasvavat jonkinverran jolloin tuollaisen perusmallin pääsylinteri alkaa käydä pieneksi ja se ilmenee siten että jarruttaessa poljin painuu melko syvälle ennenkuin jarrut ottavat kunnolla kiinni.
Apua tuohon ei sitten olekkaan kovin helppo saada, täytyisi löytää XR4i:n pääsylinteri ja tehostaja jotka on mitoitettu noille tilavuuksille, tosin siinäkin on rummut takana mutta auttaisi se ainakin vähän.
Saahan noita XR4i:n pääsylkkyjä uutena kaupasta mutta hinta on sen mukainen.
Toi on vaan sen verran tarkkaa hommaa aina, koska vaarana on, että jarrut jäävät laahaamaan. Mutta kyllä sen pystyy ainakin jonkin verran säätää.
-
- Viestit: 687
- Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
- Paikkakunta: Lahti
tollasen pulttasin laakeripesänpäälle johon pulttasin satulan http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 79996.jpeg
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Scorpio, XR4i/4x4, Sierra ABS -jarruin ja RST S2 ovat samalla etutyösylinterillä/satulalla. Levy sopiva keskenään paitsi 4x4 (matalampi) ja Scorpio (5 -pulttinen).JesseT kirjoitti:S2:sen romppeet voisi myös sopia aika pitkälle, jos on helpompi löytää. Satuloissa on 60mm männät ja satulat on 260mm levyille. Pääsylkkky on myös 25mm.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 796
- Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ei mulla tossa riesassa ole tullut esiin tota polkimen liiallista alas painumista,eli mulla on etupäässä takaveto cossun levy ja nelarin satula ja takapäässä cossun levy ja satula tai no koko akseli...Ja pääsylinteri on vakio is.Jarruletkut on tietysti teräspunos letkuu...Newis kirjoitti:No mulla nyt on vähän aina ollu ongelma toi poljin kun menee suht pohjaan, syy voi kyllä olla nykyisten levyjen ja palojen kunnossa. Tähän on hätäratkasuna säätää polkimen asentoa jarrutehostajassa eli sieltä pari kierrosta kun kääntää taas pidemmälle, niin ottaa ylempää.Spuler kirjoitti:Jep, eli niitten takasatuloiden kiinnityshän on alunperin siinä pyöränlaakeri pesässä jota on käytetty vain niitten laippavetarien kanssa. Siinä on isompi pyöränlaakeri jonka takia täytyisi laittaa sen laippavetarillisen version napa ja laakeripesä jos meinaisi käyttää alkuperäistä kiinnitystä ja silloin myös täytyisi laittaa ne laippavetarit.
Seuraava pikku puute tuossa tulee pääsylinterin kohdalla. Jarruneste tilavuudet kasvavat jonkinverran jolloin tuollaisen perusmallin pääsylinteri alkaa käydä pieneksi ja se ilmenee siten että jarruttaessa poljin painuu melko syvälle ennenkuin jarrut ottavat kunnolla kiinni.
Apua tuohon ei sitten olekkaan kovin helppo saada, täytyisi löytää XR4i:n pääsylinteri ja tehostaja jotka on mitoitettu noille tilavuuksille, tosin siinäkin on rummut takana mutta auttaisi se ainakin vähän.
Saahan noita XR4i:n pääsylkkyjä uutena kaupasta mutta hinta on sen mukainen.
Toi on vaan sen verran tarkkaa hommaa aina, koska vaarana on, että jarrut jäävät laahaamaan. Mutta kyllä sen pystyy ainakin jonkin verran säätää.
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
- Paikkakunta: Pori
No jos tuo iS:n pääsylkky on sitten hieman isompi, ainakin sulla. Olen pariin sierraan tuollaiset XR4i:n etujarrut laittanut ja kumpaankin on jätetty vakiot 9" rummut taakse ja silti on poljinta saanut painaa huomattavasti syvempään ennenkuin jarrut ovat alkaneet ottaa kunnolla kiinni. Ilmaukset tehty ensin kotikonstein ja epäilyksien poistamiseksi on vielä käyty ammattilaisella=ei vaikutusta.
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003
Mullakin polin ottaa aivan samallailla eli stoppaa heti jarrutettaessa. Takana scorppion satulat ja edessä nelikko cossun satulat. Ainoastaan poljin painuu hiljalleen alaspäin tyhjäkäynnillä jolloin jalalla hieman kuormittaa sitä.. Luulisin tuonki ongelman loppuvan kun vaihdan pääsylinterin(2.0) kumet uusiin...
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: La Joulukuu 22. 21:23:38 2001
- Paikkakunta: lappeen Ranta
Ittellä kanssa tuntuu jarrut ihan normaaleilta,edessä 260mm levyt ja takana 253mm laikat. Kunnon testiä pääsee tosin vasta tekemään kunhan tiet sulaa ja saa piikitöntä pyörää alle.. 
Edit: Niin siis pääsylinteri on ihan iS:n oma

Edit: Niin siis pääsylinteri on ihan iS:n oma
Mondeo 2.0 Tdci Limited -07
Mondeo 1.8 Ghia -02
Escort mk4 2.3 b230 Super-Rock
Mondeo 1.8 Ghia -02
Escort mk4 2.3 b230 Super-Rock
-
- Viestit: 730
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
- Paikkakunta: Vaasa
no mulla taas kyllä painuu aika syvälle poljin lujaa jarrutettaessa ja on aika kumimainen mutta syy ei ollut takalevy konversion vaan sen että tuli pelti antaa noin 3 cm myötä kun painaa lujaa jarrua.. pitäis vissiin kyhätä joku oma tuki tulipellille 
mutta kyllä se pääsylinteri riittää eli eihän sillä väliä missä vaiheessa ottaa kunhan ottaa... tosin nyt kaikki jarrukamat uusia että tiedä sitten kun rupeaa palat loppumaan
ja osat mitkä on kiinni 240mm jäähdytetyt edessä(1.6) ja takana 2.0 ABS levyt ja is pääsylinteri ja tehostin...

mutta kyllä se pääsylinteri riittää eli eihän sillä väliä missä vaiheessa ottaa kunhan ottaa... tosin nyt kaikki jarrukamat uusia että tiedä sitten kun rupeaa palat loppumaan
ja osat mitkä on kiinni 240mm jäähdytetyt edessä(1.6) ja takana 2.0 ABS levyt ja is pääsylinteri ja tehostin...
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70
Plymouth Duster -70
-
- Viestit: 1109
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
- Paikkakunta: Espoo
Mul on tos pommissa nyt xr4 jarruit... Siis niinku levyt edessä ja takana rummut, ihan kivasti ne heitti 80 vauhdista lukkoon ku joku saatanan mulkku päätti päästää bussin pysäkiltä... Voi helvetti ku ei tollasta vaan TEHÄ! prkl jos se olis osunu siihen ni olis kyl tullu sellaset raivoomiset et voi elämä... just viikko sit maalattu auto 

-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
- Paikkakunta: Pori
Homma nyt sitten ilmeisesti asentajasta kiinni
.
Perustelen isompaa pääsylkkyä sillä että vakio 240mm levyjen kanssa olevissa satuloissa on 54mm mäntä ja 260mm levyjen satuloissa 60mm mäntä. Ero siis 6mm per satula joka ainakin minun mielestäni on merkittävä nestetilavuuden kannalta ja siten myös vaatisi pääsylkyltä isompaa tuottoa saman suuruisen männän liikkeen aikaan saamiseksi. Vakio pääsylkky on minun tietojen mukaan 22.2mm ja XR4i:n vastaava 23.8mm, enkä usko että tuo on huvin vuoksi tehty isommaksi.
Mielestäni on loogista että tarvitaan isompi liike pääsylkyltä (poljin syvempään) jarrujen päivityksen jälkeen jos sitä ei vaihdeta isompaan, miksi kaikkien kohdalla näin ei tapahdu niin en tiedä

Perustelen isompaa pääsylkkyä sillä että vakio 240mm levyjen kanssa olevissa satuloissa on 54mm mäntä ja 260mm levyjen satuloissa 60mm mäntä. Ero siis 6mm per satula joka ainakin minun mielestäni on merkittävä nestetilavuuden kannalta ja siten myös vaatisi pääsylkyltä isompaa tuottoa saman suuruisen männän liikkeen aikaan saamiseksi. Vakio pääsylkky on minun tietojen mukaan 22.2mm ja XR4i:n vastaava 23.8mm, enkä usko että tuo on huvin vuoksi tehty isommaksi.
Mielestäni on loogista että tarvitaan isompi liike pääsylkyltä (poljin syvempään) jarrujen päivityksen jälkeen jos sitä ei vaihdeta isompaan, miksi kaikkien kohdalla näin ei tapahdu niin en tiedä

Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis