Taas ongelmia RST:n kanssa

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Taas ongelmia RST:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Miksu » To Kesäkuu 30. 23:25:20 2005

Pakosarjan ja ahtimen välinen liitos alkoi vuotamaan ja otin sitten turbon irti. Samalla siihen tulikin sitten uusi pakopesä, kun vanha oli halkeillut aika pahasti. Mitään muutoksia tekniikkaan ei siis tullut ja nyt kun sain auton taas nippuun niin ei toimi kunnolla. Kiihdyttäessä alkaa paukkumaan putkessa ja pölläyttelee savua. Ahtomittari näyttäisi että ahdot ei juuri nouse. Epäilin tietysti vuotoa letkuissa ja tarkistin letkut ja kiristelin lisää. Uudestaan kokeilemaan ja sama vika. Vika vaikuttaisi siltä, että boksille / ahtopainemittarille menevissä letkuissa on vuoto, jolloin boksi ei tajua, että ahdot nousee ja ennakko menee poskelleen ja siten myöskään mittari ei pelaa. Muutamassa vedossa ilmeisesti kuitenkin sytkä pätkäs kokonaan, ikään kuin ahdot ois noussu yli rajotetun (mahdollista koska jouduin säätään hukkiksen kellon uudestaan), mutta mittarin mukaan oli tosin alipaineella. Sillonhan boksille menis kuitenkin oikee tieto ja mittarissa olis vaan häikkää, jolloin ei löydy mitään selitystä sille, että paukkuu ja rätisee. Boksin / mittarin letkuihin ei kyllä ole edes koskettu. Ahtoletkut on tarkastettu nyt useaan kertaan ja mihinkään muuhun ei oo koskettu kun turboon + mitä sen irrottaamiseksi oli pakko irrottaa. Uskaltaakohan tolla lähteä huomenna liikkeelle kun toimii kyllä ihan ok tasakaasulla? Oisko ideoita vikapaikasta?

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Pe Heinäkuu 1. 1:39:39 2005

kaasuläpän asentotunnistin.. se aiheuttaa ainakin mulla aikamoisen paukkeen just kiihdyttäessä jos irti/rikki..

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Pe Heinäkuu 1. 9:32:26 2005

rst1power kirjoitti:kaasuläpän asentotunnistin.. se aiheuttaa ainakin mulla aikamoisen paukkeen just kiihdyttäessä jos irti/rikki..
Täytyy tarkistaa toi tunnistin. Hyvin pääsin duuniin tolla, mutta melko rauhallisesti kiihdytellen. Heti jos tarjoaa kaasua (ahtoja) vähän nopeemmin niin hyytyy ja nykii. Tasakaasulla kulkee edelleen nätisti. Ihmetyttää kyllä vieläkin miks alko sitä sytkää pätkimään...melkein täytyy olla kaks eri vikaa, esim. mittari yllättäen hajonnut + kaasuläpän asentotunnistin?

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Heinäkuu 1. 13:28:05 2005

Virranjakajan juuressa oleva HAL-anturi.

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Pe Heinäkuu 1. 17:05:29 2005

jolloin boksi ei tajua, että ahdot nousee ja ennakko menee poskelleen ja siten myöskään mittari ei pelaa.
Jos sytkäboksi ei saa tietoa paineesta niin auto kyllä toimii ja vetää, tosin voi nakunaku tulla kylään kun sytkää ei myöhäistetä.
Heti jos tarjoaa kaasua (ahtoja) vähän nopeemmin niin hyytyy ja nykii. Tasakaasulla kulkee edelleen nätisti.
Itsellä aikoinaan ennen megaa samankaltaista vikaa jos letku oli sytkäboksissa kiinni. Tasakaasulla menee kyllä, mutta ahtojen noustessa ei liikkunut nimeksikään. En sitten tiedä missä vika loppujen lopuksi oli, toista sytkäboksiakin kokeilin mutta sama homma, kaikki sytkäpuolen anturit läpi menin ja kokeilin vaikka mitä.

Mittari kuntoon ja jos omalla vastuulla haluaa koettaa ottaa letkun pois niin korva tarkkana ja ahtopaineet pieniksi.

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ti Heinäkuu 5. 12:40:29 2005

Enpä oo pahemmin nyt ehtiny autoon perehtyä, mutta se ainakin selvis nyt kun mittari alko taas pelaamaan, että ahdot karkailee. Täytyy kattoa seuraavaks mitä tapahtuu kun ottaa amalin pois välistä, kun se ei taida oikein pelata. Täytyis hommata se rajapaineventtiilikin jossain vaiheessa.
On tohon kärryyn kyllä tullu nyt muutakin vikaa kun ahtojen karkailu, kun nykii jo tasakaasullakin. Viikonloppuna yskäs sen lisäilmaventtiilin putken irti...ihmettelin kun alko käymään huonosti eikä lähtenyt sitten enää uudstaan käyntiin. Oli vissiin jääny vähän löysälle, mutta kyllä se aika kovaa ampuu kun erehtyy tarjoomaan liikaa kaasua.
No kunhan pääsee taas tallille nii täytyy kattoo perusennakko lampulla kohalleen ja säätää ahdot alas ja kattoa mitä sit tapahtuu.

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ti Heinäkuu 5. 18:07:21 2005

Miksu kirjoitti: No kunhan pääsee taas tallille nii...
Ei päässy tallille asti...kone sano poks ja näyttäis olevan reikä lohkossa. Johan se pari tuhatta kilsaa kestikin...ois vissiin kannattanu duunata toi alakerta samalla.

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Heinäkuu 5. 18:27:50 2005

siis MITÄ, voi perkele.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Heinäkuu 5. 18:44:47 2005

Ai sinulla kanssa tällä tavalla?. Semmosta sattuu... :?

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ke Heinäkuu 6. 13:15:53 2005

Sine kirjoitti:Ai sinulla kanssa tällä tavalla?. Semmosta sattuu... :?
No juurikin noin kävi, samasta kohtaakin vielä. Ja laturin päälle oli hypänny tollanen kampiakselin kiinnityspalikka.
Jaahas, pitäisköhän sitä sit alkaa tekemään siitä vanhasta kaasarikoneen lohkosta uutta peliä. Nehän on muuten samalaiset, mutta öljynpaluulle täytyy tehä paikka. Oliko muita eroja? Osaisko kukaan heittää mitään hinta-arvioo remontista...tai sehän riippuu tietysti ett mitä tekee.
Oishan tossa näköjään yks 1,8 konekin myynnissä, mut ei senkään kunnosta sit taas ole tietoa. Ja mites katsastus onnistuis?

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ke Heinäkuu 6. 18:42:05 2005

Laita samalla ZVH tai koko zetec....
Ehkä jopa oikeasti houketteleva vaihtoehto jos joutuu originaaliin uusia männätkin. Silti tosin selvästi kalliimpi varmaan kuin käytetty cvh lohko, myyntipalstalta ylikokomännät ja koneistukset sun muut.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Ke Heinäkuu 6. 19:19:17 2005

Mikäs siinä mahtaa olla että nuo hajoaa tuolla lailla. Mulla oli reikä ihan samassa paikassa. Mäntä poikki öljyrenkaan kohdalta ja veivi tökkää reijän lohkoon... :roll:
Ja vielä juuri tuohon kohtaan, laturin yläpuolelle..
Iso poks, öljyt tuulilasiin ja sitä rataa :lol:
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Heinäkuu 6. 20:28:06 2005

Tuo tuntuu olevan aika yleinen hajoaminen RST:ssä. Itsekin tiedän kaksi vastaavaa tapausta ja juuri samassa kohdassa lohkossa reikä. Omastani muistan, että kierrokset taisivat olla n. 4000-5000 ja sitten kolisi. Epäilen vahvasti, että kiekkamittari ei kestänyt taatusti menossa mukana eli jätätti ja kierrokset ovat olleet todennäköisesti enemmän kuin 5000 rpm. Bonuksena minulla kytkin luisti todella paljon ahdoilla sekä jotain pätkintää ja rykimistä oli ennen lopullista tuhoa.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Ke Heinäkuu 6. 20:39:36 2005

Samaa vikaa mullakin oli kytkimen kanssa.. Uusi kytkin luisti heti kun ahdot nousi kilon korville..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Ke Heinäkuu 6. 21:31:28 2005

paikaltaan lähtee viel kakkos vaihteella kaasu pohjassa kumit savuten
painetta 1.2 eikä luista kytkin! mikä vikana? :shock:
Ja kytkin on taattua motonet laatua!

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Heinäkuu 6. 21:34:49 2005

Kytkin ei minulla luistanut vakio välijäähdyttimellä, mutta suuremmalla AMW:n coolerilla alkoi luistaminen välittömästi. Kytkin on (= oli) joku Sachs:n massalevy.

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ke Heinäkuu 6. 22:06:31 2005

Sine kirjoitti:Tuo tuntuu olevan aika yleinen hajoaminen RST:ssä. Itsekin tiedän kaksi vastaavaa tapausta ja juuri samassa kohdassa lohkossa reikä. Omastani muistan, että kierrokset taisivat olla n. 4000-5000 ja sitten kolisi. Epäilen vahvasti, että kiekkamittari ei kestänyt taatusti menossa mukana eli jätätti ja kierrokset ovat olleet todennäköisesti enemmän kuin 5000 rpm. Bonuksena minulla kytkin luisti todella paljon ahdoilla sekä jotain pätkintää ja rykimistä oli ennen lopullista tuhoa.
Täällä muutama kuva tapauksesta, vaikka eipä tuossa paljon nähtävää ole vielä. Ehkä sitten kun saa padan auki ja näkee mitä se on syöny. Juu, pätkimistä ja rykimistä mullakin oli...kakkosella (tai kolmosella) kiihdytin motarille ja ilmeisesti vähän liikaa kaasua kun taas alko rykimään, kierroksia oli mulla kyllä vähemmän kun 5000. Ehkä jotain 4000 paikkeilla...sitten pamahti oikein kunnolla. Kytkin ei kyllä mulla luistanu missään vaiheessa, eikä ihmekään kun on jäykempi paineasetelma ja 5-lapanen jousittamaton sintterilevy kiinni, eikä mitään suuria tehoja vielä ehtiny saamaan irti.
Kai tässä täytyy hankkia joku ritsa menopeliks ja suunnitella että mitä ton kanssa tekee...ja mitä sopivaa myyntipalstalta jossain vaiheesa löytyy. Jos tänä vuonna meinaa saada nippuun niin joutuu taas tekemään mahdollisimman halvalla. Mitäs tollaset lohkon poraukset, kampuran tasapainotukset ym. maksaa kun ei oikein ole käsitystä?

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ke Heinäkuu 6. 22:34:03 2005

Itsellä kampi hiottiin, kaikki 9 kaulaa alikokoon, 170e.
Laakereiden hintoja Rally racen sivuilta.

Koneistukset ovat toki halvempia aikuiskoulutuskeskuksissa.

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » To Heinäkuu 7. 9:39:09 2005

Vanhoja paljon ajettuja koneita kiusataan liikaa ja tulos on tuo. Laakerit on turbokäytössä varsinkin kovilla ja kun sinne kiertokangen laakeriin ilmaantuu tarpeeksi väljää käy hassusti. Lisäksi nakutus lisää kangen rasitusta rajusti ja epäilen että aika moni noista "viritetyistä" RST:n koneista nakuttaa jollakin kierrosalueella.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Heinäkuu 7. 12:23:46 2005

Itse olen vaihtanut laakerit aina joka toinen talvi ja veivien pultit joka talvi. Auto siis ajossa vain kesäisin, hyvin on kestänyt. Toisaalta männätkin on alkuperäisiä reilusti kevyemmät.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » To Heinäkuu 7. 14:04:23 2005

Katselin tuossa auton mukana tulleita taulukkolaskentaohjelmaan naputtelemiani kuitteja:

1996-05-25 vent k tiiviste CVH, laakeri vetop poski, laakeri vaiht
1997-02-03 RKL laakerit, akseli, jakohihna, termostaatti
1997-02-04 Kytkin, Stefa, päittäislaakert
1997-02-04 Synkronirengas
1997-02-05 Männänrengassrj, Hoonaus alle 80mm, Akselinkiilloitus
1997-02-06 Ratas, ratas, ratas, tiiviste (vaihteisto)

ja sitten totaalinen tuho syksyllä 2003. Itse ehdin ajamaan n. 30 000 km kolmessa vuodessa ja arviolta saman verran koneella oli ajettu ennen kuin auton ostin eli kone kesti n. 1,0 bar ahtopaineilla rääkkiä arviolta 60 000 km. Myönnettäköön, että kenkää se sai välillä aika huolella.

Vastaa Viestiin