Tekniikan vaihdot (RST)

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Esco_bar
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
Paikkakunta: Urjala

Tekniikan vaihdot (RST)

Viesti Kirjoittaja Esco_bar » Ti Maaliskuu 29. 12:09:17 2005

Onko muille sanottu tekniikan vaihtoja katsastettaessa, että kone ei saa olla vanhemmasta autosta kuin auto on johon tekniikka vaihdettiin? Kävin äskön konttorilla kyselemässä ku olis tarkotus toi tekniikanvaihto RST saada leimaan, niin inssi puhu tollasesta säännöstä. Ite en oo ikinä tollasesta kuullu. Taisi tulla katsastusaseman vaihto...

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Maaliskuu 29. 12:12:41 2005

Laki siis sanoo että moottorin pitää vastata päästöiltään autoa johon se laitetaan. 7/87 ja sitä ennen rekisteröidyissä autoissa riittää katsastuksenaikainen päästömittaus (-78 ja vanhemmissa ei mittausta lainkaan), siitä tuoreemmissa pitää olla todiste ko. moottorin päästöistä + läpäisty päästömittaus katsastuksen yhteydessä. Mikäli moottori on todistettavasti (luovari autosta josta kone on, koneen numero tms) saman ikäinen tai tuoreempi kun autosi ei ole mitään ongelmaa MUTTA jos moottori on vanhempi on siitä oltava lainvoimainen todistus että menee autosi päästöihin (eli siis katsastuksen aikainen ei riitä). Tämän lapun saa maahantuojalta tai merkin huollosta TAI sen voi teettää VTT:llä sikakovaan hintaan.

koska päästörajat tiukkenevat ajan myötä on varmin tapa laittaa autoon se tuoreempi moottori. esimerkiksi saman moottorin eri ruiskuversioilla tai kaasarilla/ruiskulla on erilaiset päästötodistukset. myös ahtaminen tekee sen poikkeuksen ettei mene enää samoihin päästöihin periaatteessa.

korjatkaa jos sanoin väärin jotain.

Esco_bar
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Esco_bar » Ti Maaliskuu 29. 12:29:29 2005

Vai niin. Saapas nähdä kuinka käy.. Mites koneen numero tulkitaan? Tarvii mennä kurkkaan koneesta numero jos se sattus oleen 89 tai uudempi... Eli siis muuton tarviin jonkun päästölapun fordilta?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Maaliskuu 29. 12:51:28 2005

joo tai vastaavuuslapun että moottorit samoja -87-9x.. Minkä ikänen se kone on?

Esco_bar
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Esco_bar » Ti Maaliskuu 29. 12:56:40 2005

Koneen iästä ei vielä selvyyttä. Saa varmaankin selville koneen numerosta?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Maaliskuu 29. 14:02:16 2005

tuolla jäsenosiolla on linkki Siipicossun sivulle, sieltä otat S2 workshop manualin ja luulis löytyvän tietoa.

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ti Maaliskuu 29. 14:11:33 2005

Esco_bar kirjoitti:Vai niin. Saapas nähdä kuinka käy.. Mites koneen numero tulkitaan? Tarvii mennä kurkkaan koneesta numero jos se sattus oleen 89 tai uudempi... Eli siis muuton tarviin jonkun päästölapun fordilta?
Mulla on vähän sama jännitys päällä. Ja kun auto on -90, niin on melko varmaa, että toi tekn.vaihtokone on vanhempi... Piti sitä lappua tossa jo aiemmin hommata, mutta se vähän jäi. Tietysti ois ehkä kannattanu varmistaa se jo ennen koneen vaihtamista, mut nythän se on jännempää kun on jo RST:n kone keulalla... 8)
Kuulin muuten joltain, en muista keneltä, että ois joku uus sääntö, jonka mukaan katalysaattorittomaan autoon pitää lisätä katallysaattori samalla jos koneeseen tehdään muita muutoksia!? Kuulemma joku oli joutunu lisäämään katin samalla kun oli turbottanu koneen, mutta siinä oli kai se ero verrattuna escorttiin, että siitä mallista ei löydy vakiona turbo-mallia. Eli näin ollen maahantuojalta ei sitten pysty saamaan sellasta päästötodistusta kuten RST:n tapauksessa pystyy. Mutta onko kellään tietoa tollasesta säännöstä?
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Maaliskuu 29. 14:37:32 2005

ei se mikään sääntö ole, katin joutuu vain laittaan jos ei mee turbotettu "vaparikone" muuten rajojen ali.

Esco_bar
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Esco_bar » Ti Maaliskuu 29. 14:56:17 2005

Selvittelin tossa vähän niin ilmeni että auto josta otin tekniikan (tekniikan vaihto) niin siihenkin oli jo tekniikka otettu tekniikan vaihto pelistä.. Ja siihen samalle loppuu rekisteritiedot mitä mulla on. Tossa tota workshop manualia selailin ja täytyy koittaa selvitellä lisää...

tuke
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuke » Ti Maaliskuu 29. 20:10:58 2005

Se sääntö löytyy ajoneuvolaista. Itsellä oli myös aikanaan vaikeuksia saada todistusta moottorin päästöistä, sillä moottori oli vanhempi kuin auto(RST:n tekniikan vaihto). Aikani tahkottuani asiaa, sain sellaisen lapun Fordilta, jolla sain leimattua autoni ilman katin asennusta. Ajoneuvolaista löytyy kohta, jonka mukaan moottorin päästövaatimusten todistus voidaan "ohittaa" ajoneuvoissa, jotka ovat vuosimallia 7/87 - 90 (tai -91, en muista tarkkaan yläikärajaa, sillä sillä ei ollut itselle merkitystä, kuitenkin siihen asti, jota koskee tiukemmat päästöt(vahäpäästöinen)) asentamalla autoon katalysaattori. Katalysaattorilla olisin saanut moottorin leimattua heti ilman "tappelua" Fordin kanssa, mutta en halunnut sitä putkeen haitalle. Yllä mainittujen ikäisissä autoissa katalysaattorin ei tarvitse kuitenkaan toimia, elikkä sen sisuskalut voi poistaa, sillä näihin autoihin sovelletaan tavallisessa pakokaasupäästömittauksessa olevia päästöarvoja, jotka määräytyvät ajoneuvon iän mukaan(ei siis vähäpäästöisen arvoja). Eli jos Se RST:n moottori vain toimii, pääsee se läpi päästömittauksesta, vaikka itse katti ei toimikkaan.

Esco_bar
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Esco_bar » Ti Maaliskuu 29. 21:05:36 2005

Joo kyllä Sen päästöistä pitäs läpi mennä, kun Harinen sano sen sillai säätävänsä. Tossa metsästelin moottorin historiaa ja sain selville että on -89 autosta ja mun oma on kans -89 joten ongelmia ei pitäs tulla. Vielä kun saan sen insseille todistettua. Missäs tossa koneessa sijaitsee sellanen numero mistä saan sen valmistusvuoden selville? Tarvii varmaan insseille olla jotain mustaa valkosella...

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Maaliskuu 29. 21:13:17 2005

sierraan leimasin ton 2.9i:n just hiljattain ja ainakin mun sanaa uskottiin kun sanoin että ei se ny ainakaa vanhempi ole.. :-)

aa.k
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Heinäkuu 10. 17:29:32 2007

Viesti Kirjoittaja aa.k » Ti Heinäkuu 24. 13:19:30 2007

.
Viimeksi muokannut aa.k, Ke Lokakuu 24. 19:15:04 2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Pakolliset" osat

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ti Heinäkuu 24. 15:11:55 2007

aa.k kirjoitti:Eli joku jolla on vähän enemmän kokemusta, ni vois kertoa että mitkä osat on ns. pakko vaihtaa, että voi leimata perus escon tolle turbon tekniikalle ? :shock:
Niin onko nyt kyseessä mk3 vai mk4 kun niissäkin jotain eroja vaihdettavien osien suhteen. Mutta mk4:ssa ainakin etujarrut pitää olla 260mm ja takana 9" rummut. Kallistuksen vakaaja pitää lisätä taakse (ei väliä onko 12mm vai 16mm). Sit mulla piti ainaki olla lappu Fordilta että turbokoneen ja alkuperäsen koneen päästöluokitukset vastaa toisiaan (muuten olis tarvinnu kai laittaa katti putkeen). jotkut on kai saaneet leimaan ilman tota lappuakin. Onhan siihen "rakenteelliset erot -lappuun" merkitty mm. vanteet ja jousetkin, mutta ne nyt oli jo muutenkin vaihdettu niin ei niistä ollu mitään puhetta eikä prosentteja merkitty. Yhteensä prosentteja tuli 19.

Haulla löytyy aiheesta lisää, esim. täältä.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

aa.k
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Heinäkuu 10. 17:29:32 2007

mk3

Viesti Kirjoittaja aa.k » Ke Heinäkuu 25. 0:47:18 2007

Ajattelin mk3 koriin vaihtaa. Kiitos tuosta linkistä, en itse löytänyt haulla... (evo) Saako noita päästö- ja "tärkeimmät rakenteelliset erot"lappuja ihan perus ford liikkestä/huoltamosta ?

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Re: mk3

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ke Heinäkuu 25. 8:44:47 2007

aa.k kirjoitti:Ajattelin mk3 koriin vaihtaa. Kiitos tuosta linkistä, en itse löytänyt haulla... (evo) Saako noita päästö- ja "tärkeimmät rakenteelliset erot"lappuja ihan perus ford liikkestä/huoltamosta ?
Sen "tärkeimmät rakenteelliset erot" -lapun sain muistaakseni ihan ilmaseksi soittamalla maahantuojan tekniseen neuvontaan tai johonkin vastaavaan. Olisko ollu sitten samasta paikasta (tai ainakin sitä kautta saa oikean henkilön yhteystiedot) mistä lähettivät sen päästölapun, mutta se sitten maksoikin 50 euroa. Ja sinne kun soittaa niin täytyy tietysti olla molempien moottorien (alkuperäisen ja "uuden") numerot itellä ylhäällä, koska niiden perusteella ne sitten tekee sen lapun.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Heinäkuu 25. 9:47:25 2007

mutta se escortin eropaperi ei käsitä rst mallia, siitä on erillinen lappu 1,6 ja rst väliltä..

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Heinäkuu 25. 10:00:45 2007

Ja siinä vanhassa Fordin lapussa on virheitä todella paljon. Sotkettu mk3 ja mk4 tietoja ihan urakalla ristiin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ke Heinäkuu 25. 17:58:39 2007

JesseT kirjoitti:Ja siinä vanhassa Fordin lapussa on virheitä todella paljon. Sotkettu mk3 ja mk4 tietoja ihan urakalla ristiin.
Jos se on sellainen kopionkopionkopio niin mk4 menee pikkujarruilla leimalle jne? :lol: Veikkaan että sama lappu.
Escort Mk4 "RS2300i"

aa.k
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Heinäkuu 10. 17:29:32 2007

Viesti Kirjoittaja aa.k » La Marraskuu 3. 22:29:16 2007

.
Viimeksi muokannut aa.k, Ma Marraskuu 5. 19:42:07 2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: ZVH 2.0

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Marraskuu 4. 0:01:35 2007

aa.k kirjoitti:Vähän ehkä ot, mutta en oo mistään oikeen löytänyt tietoa, että saako mk4 rst:n leimattua tolla 2 litrasella zvh:lla ? Eikös iskutilavuudessa ollut joku 20% sääntö...
Saa. Toki sun pitää penkittää siitä katsastuslappu, mutta en näkisi ongelmia. Iskutilavuus 25%, teho 20%?
Escort Mk4 "RS2300i"

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Marraskuu 4. 11:31:42 2007

diesel on 1,8l, siihen +25% = 2,25l joten saa kyllä. tehot rs turbo + 20% = 158,4hp. painot kyllä riittää.

tukemies
Viestit: 19
Liittynyt: La Elokuu 18. 11:21:46 2012

Re: Tekniikan vaihdot (RST)

Viesti Kirjoittaja tukemies » Ma Marraskuu 5. 18:21:23 2012

valaisevaa tekstiä täällä. mites jos rs turboon vaihtaa 2.0 16 zetecin? laskin aikasemmin mainittujen prosenttien mukaan että iskutilavuudesta tulee juurikin 2l ja tehoa mondeon 2 litrasessa koneessa taitaa olla sama ellei jopa pari hevosvoimaa enempi. auto vuosimallia -89 ja kone tulossa 93,94,95 vuotisesta turbokäyttöön.
Ahdin määrää tahdin!!

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Tekniikan vaihdot (RST)

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Helmikuu 26. 20:08:02 2013

tukemies kirjoitti:valaisevaa tekstiä täällä. mites jos rs turboon vaihtaa 2.0 16 zetecin? laskin aikasemmin mainittujen prosenttien mukaan että iskutilavuudesta tulee juurikin 2l ja tehoa mondeon 2 litrasessa koneessa taitaa olla sama ellei jopa pari hevosvoimaa enempi. auto vuosimallia -89 ja kone tulossa 93,94,95 vuotisesta turbokäyttöön.
MK4 Escortin tehokkain on RS Turbo (132hp jos aika ei ole himmentänyt muistiani), tilavuudeltaan suurin on diesel (1.8 litraa). Diesel lienee myös painavin moottori. Näillä eväillä 132hp + 20% = 158hp (116kW) maksimi teho, 1,8 litraa + 25% = max tilavuus 2.25 litraa. Paino ei muodostu Zetecillä ongelmaksi. Vaatii vähintään RS Turboa vastaavat jarrut, eli 260mm jäähdytetyt etujarrut (Sierra V6 / ABS samat, samoin Scorpioissa samat, myös mk1/2 mondeon satuloita voi soveltaa helposti). Takapäähän vakaaja lisättävä, ja RS Turbon rummut tai levyt.

Jos koppa on uudempi kuin 7/87, pitää jälkeen päin ahdettuun autoon asentaa katalysaattori, jos ei halua käydä VTT penkissä.

Dokumentteja katsastukseen: varaosavertailu tms josta ilmenee alkuperäisen ja verrokkitekniikan väliset erot, tehonmittaustodistus josta ilmenee auton tiedot, ahtimen ja coolerin tiedot, käytetty ahtopaine. osaluettelo. tarpeen mukaan muutakin :-)

H3NKK@
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Helmikuu 28. 17:53:37 2014

Re: Tekniikan vaihdot (RST)

Viesti Kirjoittaja H3NKK@ » La Maaliskuu 15. 18:08:10 2014

Eli kirjoitetaas tähän?!
Eli mk4 escorttii tulossa turbotekniikka,escortti on ruisku jo alunperin. Kysymys kuuluu että miten olisi kaikista helpoin tehdä sähkötykset moottorille? Löytyy täydellinen turbon johtosarja ja ruiskun + sytkän boksit, pystyykö tuosta turbon johtosarjasta ottamaan tarpeelliset moottorin sähköt ja yhdistää ne tuohon entisee sulakerasiaan joka nyt paikallaan? Entä riittääkö tuo vanha bensapumppu vai pitääkö hommata tehokkaampi?

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Tekniikan vaihdot (RST)

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Maaliskuu 16. 11:08:32 2014

H3NKK@ kirjoitti:Eli kirjoitetaas tähän?!
Eli mk4 escorttii tulossa turbotekniikka,escortti on ruisku jo alunperin. Kysymys kuuluu että miten olisi kaikista helpoin tehdä sähkötykset moottorille? Löytyy täydellinen turbon johtosarja ja ruiskun + sytkän boksit, pystyykö tuosta turbon johtosarjasta ottamaan tarpeelliset moottorin sähköt ja yhdistää ne tuohon entisee sulakerasiaan joka nyt paikallaan? Entä riittääkö tuo vanha bensapumppu vai pitääkö hommata tehokkaampi?
Yleensä se vakio pumppu riittää viellä kohtuu viritettynäkin jos kunnossa on.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

H3NKK@
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Helmikuu 28. 17:53:37 2014

Re: Tekniikan vaihdot (RST)

Viesti Kirjoittaja H3NKK@ » Ke Toukokuu 14. 12:38:18 2014

Mistä löydän -88 escortin sähkökaaviot? Sekä tarvisi myös turbon sähkökaaviot!

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tekniikan vaihdot (RST)

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Toukokuu 14. 16:55:19 2014

Englanninkielisessä Haynesin Escort oppaassa oli mielestäni sähkökaaviot myös RS Turbolle.

kemes
Viestit: 1255
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tekniikan vaihdot (RST)

Viesti Kirjoittaja kemes » To Toukokuu 15. 14:36:57 2014

Sine kirjoitti:Englanninkielisessä Haynesin Escort oppaassa oli mielestäni sähkökaaviot myös RS Turbolle.
Totta. Itselläni on tämän näköinen opas josta löytyy hyvin kaikkien eri mallien, myös RS turbon, sähkökaaviot. Suosittelen tilaamaan kirjan.

Kannattaa kattoa tarkkaan meinaan noita samoja oppaita löytyy myös suppeampana.
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v

Vastaa Viestiin