Escort mk5/mk6 pakoputkistojen yhtäläisyyksiä?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Escort mk5/mk6 pakoputkistojen yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Joulukuu 28. 15:19:47 2009

Elikkä siis, kun noita mk5/6 Escortteja on jo maailma puolillaan ja osia löytyy joka pitäjästä, niin aattelin tiedustella teiltä jotka olette noita purkaneet ja rempanneet että missä malleissa on samanlainen pakoputkisto tai samoja putkiston osia?

Emännän Escortti on vm.92 CLX 1.6i cvh farmari ja siihen pitäs kattella joko koko putkisto tai ehkä takapönttökin riittäis, kun en oo "hapettuman" laajuutta päässyt vielä tarkisteleen.

Mutta siis missä malleista ja/tai versioista löytyis samanlainen tai muuten sopiva takapönttö tai koko putkisto?

Auto ei oo mikään uutuuttaan kiiltelevä helmi (muutenkin arvoton paska), eikä siihen oo tarkotus uusia osia laittaa sadoilla euroilla, eli kymppien budjetilla paikkaillaan kondikseen, josko se palvelis viel vuoden tai kaks... :lol:

Saa toki tarjota, jos jollain löytyis hyvä putkisto tai vaan takapönttö sopivasti?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Escort mk5/mk6 pakoputkistojen yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja escorvet » Ma Joulukuu 28. 15:34:58 2009

Menevät ihan ristiin. Sama runkohan noissa on. Ite laitoin RS2000 putkiston mk6 sedan escorttiin. Akselin ylityksen jälkeen vaan joutu tekemään uusiks kun on pitempi malli.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Escort mk5/mk6 pakoputkistojen yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Joulukuu 28. 16:56:10 2009

No tota pituutta vähän epäilinkin, eli farmari mallin takapönttö pitää siis ainakin olla, vai käykö esim. sedanistakin farkkuun malliltaan ja pituudeltaan?

Mites sit ne putkistojen koot, onko kaikissa muka se n.2" putkisto?
Mulla oli joskus itellä vm.94 1.8 si (115hv) farmari, jossa ainakin oli 2" putkisto alkuperäsenä, onkos tos 1.6 cvh.ssa sit sama vai?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Escort mk5/mk6 pakoputkistojen yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja escorvet » Ma Joulukuu 28. 18:06:45 2009

tumppe kirjoitti:No tota pituutta vähän epäilinkin, eli farmari mallin takapönttö pitää siis ainakin olla, vai käykö esim. sedanistakin farkkuun malliltaan ja pituudeltaan?

Mites sit ne putkistojen koot, onko kaikissa muka se n.2" putkisto?
Mulla oli joskus itellä vm.94 1.8 si (115hv) farmari, jossa ainakin oli 2" putkisto alkuperäsenä, onkos tos 1.6 cvh.ssa sit sama vai?
Vanhemmissa 1.8:ssa ainakin on isompi ku uudemmissa.
Jotain 60mm muistaakseni oli -92 escortissa ja -96 oli sitten huomattavasti pienempi.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Escort mk5/mk6 pakoputkistojen yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Joulukuu 28. 21:08:20 2009

No, kyseisen takavaimennin on on siis kumminkin sen mallinen että loppuputki lähtee tuloputken vierestä vaimentimen edestä ja kiertää siitä pöntön yli taakse?

Sopiihan sinne muunkin malliset pikku sovituksella, mut ei jaksa/kiinnosta alkaa rakentaan mitään, niin olis hyvä et löytäisin bolt on mallisen vaimentimen, mutta missä malleissa on samat tai keskenään sopivat?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Escort mk5/mk6 pakoputkistojen yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Tammikuu 4. 1:57:27 2010

Itse jouduin tutustumaan myös tähän aiheeseen, kun pari syksyä sitten tuli tehtyä "näyttävä" burn-out duunipaikan pihassa. Sitten kuului takaa pirunmoinen kolina, kun takapönttö oli repeytynyt irti takapuolelta putken liitoksistaan. Vanhassa pöntössä oli siis tunnit täynnä, joten uutta etsimään tilalle. Aluksi ajattelin vaihtaa vain takimmaisen äänenvaimentimen. Koska keskiosa maksoi vain muutaman kympin lisää ja käytettyyn työaikaan nähden tämä oli vähän, niin päädyin uusimaan koko putkiston katista taaksepäin.

Vertailin paikallisessa Motonetissä mitalla saman ikäisen 1.6 CVH EFi:n ja 1.8 Zetecin putkistoja. Auto minulla on siis 1991 Escort 1.6i CVH 8V HB eli luiskaperä.

Takapöntöissä on päällä CVH:n ja keskiputkissa Zetecin putkisto.

Pakoputket Ford Escort mk5 1.6 CVH EFi 1991-1992 vs 1.8 Zetec 16V 1992-1994

eli Zetecissä on isompi putkisto halkaisijaltaan. Mittasin seuraavaa:

1.6 CVH
100 mm cat pulttijako keskiputkeen
47 mm putki
52 mm Kiinnitys

1.8 Zetec
100 mm cat pulttijako keskiputkeen
52 mm Perästä

1.6 CVH:n katalysaattorin päästä Zetecin keskiputkeen pulttijako käy. Katalysaattorin "syöttö" CVH:ssa on pienempi, joten isompaan Zetecin putkistoon se kyllä käy. CVH:n ja Zetecin putkien halkaisijassa on 5 mm eroa, sen verran isompi se on.

Zetecin putkistossa oli jotain ylimääräisiä kiinnikkeitä. Ne olisi pitänyt rälläköidä pois, mikä ei olisi ollut ylitsepääsemätön juttu. Takapöntöissä oli suurempi ero ja varsinkin takapään kiinnityksessä. CVH:ssa on takaa yhdellä kiinnikkeellä, kun taas Zetecissä on kahdella pienellä kumirenkulalla. Tämä olisi pitänyt muuttaa. Autoon olisi pitänyt tehdä Zetecin kiinnikkeille paikat eli takapöntön etupuolelle myös kiinnike. Zetecin takapönttö tuntui myös selkeästi painavammalta kuin CVH:n.

Homma kaatui lopulta siihen, että ei kiinnostanut ruveta kikkailemaan yhtään mitään ylimääräistä tuon käyttöauton suhteen ja hain täysin bolt-on ratkaisua. Autoon meni siis siihen tarkoitettu putkisto ja hyvin on ajanut asiansa. Se vähäinen alavääntö säilyi, jota tuolla ihmeellisellä CVH:n takapöntön "tulpalla" on lienee haettu.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Escort mk5/mk6 pakoputkistojen yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Tammikuu 4. 16:07:11 2010

Sine kirjoitti:Itse jouduin tutustumaan myös tähän aiheeseen, kun pari syksyä sitten tuli tehtyä "näyttävä" burn-out duunipaikan pihassa. Sitten kuului takaa pirunmoinen kolina, kun takapönttö oli repeytynyt irti takapuolelta putken liitoksistaan. Vanhassa pöntössä oli siis tunnit täynnä, joten uutta etsimään tilalle. Aluksi ajattelin vaihtaa vain takimmaisen äänenvaimentimen. Koska keskiosa maksoi vain muutaman kympin lisää ja käytettyyn työaikaan nähden tämä oli vähän, niin päädyin uusimaan koko putkiston katista taaksepäin.

Vertailin paikallisessa Motonetissä mitalla saman ikäisen 1.6 CVH EFi:n ja 1.8 Zetecin putkistoja. Auto minulla on siis 1991 Escort 1.6i CVH 8V HB eli luiskaperä.

Takapöntöissä on päällä CVH:n ja keskiputkissa Zetecin putkisto.

Pakoputket Ford Escort mk5 1.6 CVH EFi 1991-1992 vs 1.8 Zetec 16V 1992-1994

eli Zetecissä on isompi putkisto halkaisijaltaan. Mittasin seuraavaa:

1.6 CVH
100 mm cat pulttijako keskiputkeen
47 mm putki
52 mm Kiinnitys

1.8 Zetec
100 mm cat pulttijako keskiputkeen
52 mm Perästä

1.6 CVH:n katalysaattorin päästä Zetecin keskiputkeen pulttijako käy. Katalysaattorin "syöttö" CVH:ssa on pienempi, joten isompaan Zetecin putkistoon se kyllä käy. CVH:n ja Zetecin putkien halkaisijassa on 5 mm eroa, sen verran isompi se on.

Zetecin putkistossa oli jotain ylimääräisiä kiinnikkeitä. Ne olisi pitänyt rälläköidä pois, mikä ei olisi ollut ylitsepääsemätön juttu. Takapöntöissä oli suurempi ero ja varsinkin takapään kiinnityksessä. CVH:ssa on takaa yhdellä kiinnikkeellä, kun taas Zetecissä on kahdella pienellä kumirenkulalla. Tämä olisi pitänyt muuttaa. Autoon olisi pitänyt tehdä Zetecin kiinnikkeille paikat eli takapöntön etupuolelle myös kiinnike. Zetecin takapönttö tuntui myös selkeästi painavammalta kuin CVH:n.

Homma kaatui lopulta siihen, että ei kiinnostanut ruveta kikkailemaan yhtään mitään ylimääräistä tuon käyttöauton suhteen ja hain täysin bolt-on ratkaisua. Autoon meni siis siihen tarkoitettu putkisto ja hyvin on ajanut asiansa. Se vähäinen alavääntö säilyi, jota tuolla ihmeellisellä CVH:n takapöntön "tulpalla" on lienee haettu.
Joo, näin oon hiukan asian epäillyt olevankin, pitää vaihtaa varmaan sit katista taakse uus putkisto...
Mitäs keski- ja takaputken osat tuli maksamaan/missä hinnoissa liikutaan, kun en oo kyselly vielä ite mistään?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Escort mk5/mk6 pakoputkistojen yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Tammikuu 4. 23:27:37 2010

Koko pakoputkisto oli muistaakseni alta satasen kaikkine tarvikkeineen ja uusine kannatinkumeineen. Motonetin hinnastohan on netissä, joten sieltä voi katsoa farkun hintoja. Siinä on takaputki/-pönttö lienee sedanin tyylinen, kun perä on vissiin pidempi kuin hatchbackissä.

Sen verran vielä, että koko putkisto kannattaa vaihtaa kerralla katista taakse. Säästää hermoja ja aikaa paljon. Joka ikinen liitos on umpiruosteessa ja jumissa. Irrotusöljyä kului paljon ilman mainittavaa tulosta. Entinen putkisto tuli lopulta rälläköityä parissa osassa auton alta, että suostui tulemaan pois.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Escort mk5/mk6 pakoputkistojen yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Tammikuu 5. 17:26:05 2010

Kyl mä aattelinki ihan katista taaksepäin uusia (jos uusin), kun noi on jo niin halpoja nykyään ja nopeuttaa/helpottaahan tuo nyt helvetisti asennusta...
Eihän kukaan voi oikeesti tykätä ruosteisten pakoputkien käpälöimisestä, puhumattakaan asennuksesta tai korjaamisesta... :shock:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: Escort mk5/mk6 pakoputkistojen yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja hanta » Ke Helmikuu 10. 22:03:29 2010

Tuosta takapöntön takapään kiinnityksestä... Omaan MK5 RS2000:n kun vaihdoin Mongoosen putkiston oli se yhdellä kiinnikkeellä, kuten toi CVH. Vanha takapänttö (alkuperäistyylinen) oli kahdella kiinnikkeellä kuten Zetec.

Autossa itsessään oli molemmille kiinnityksille paikat, eli ylimääräinen kiinnike lirpake johon vaan kiinnike kumi ja tuon Mongoosen sai paikalleen. Tossa Mongoosessa oli vielä keskiputkessa joku ylimääräinen kiinnike johon ei ainakaan oman auton pohjasta kiinnikettä löytynyt. Pakoputken suojapellissä oli sille kyllä sopiva kolo...

Kuva putkesta

Vastaa Viestiin