1.6 cvh efin ja rst koneiden erot

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

jarnok
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Tammikuu 15. 10:04:26 2007
Paikkakunta: espoo

1.6 cvh efin ja rst koneiden erot

Viesti Kirjoittaja jarnok » Ti Tammikuu 30. 12:24:41 2007

voi olla vähän tyhmäkysmys mutta jostain aloitettava. Niin ensimmäinen vastaus on eri männät sen jo tiesinkin. Miettinyt mitenkä soveltuisi tommoinen uudempi ruiskiskone turbo.aihioksi.Jos noista männän laet koneistettaisiin sileiksi ninkuin rstssä. Mitä muuta eroo noilla koneilla on?Mitenkä veivit ja kampura?Ilmeisesti toi yläkerta tossa efissä on hyvinkin toimiva?

Niin lähinnä mietin jotain tommoista 200hv konetta ja joku megaruiskis yhdistelmää.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Tammikuu 30. 12:57:24 2007

Veivit ja kampura ovat samat kaikissa, vuosimallikohtainen ero täytyy tietenkin huomioida.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Tammikuu 30. 13:15:14 2007

Efin yläkertaa pidettäneen varmaan parhaimpana noista, J kertonee totuuden. Efistähan saa kätevästi ediksen ja muut hilppeet megaan kiinni.

Tuollainen rst efi oikealla koolerilla ja vähän asiallisemmalla turbolla voisi jollain +1bar paineilla 200 kaakkia nähdä ihan alavetoisena ja -vääntöisenä?

jarnok
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Tammikuu 15. 10:04:26 2007
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja jarnok » Ti Maaliskuu 20. 19:04:07 2007

onko noi rst:n vakio männät takot? Jos tommoisesta efistä lähtisi värkkään turboo niin pitäsikö noi männät vaihta?Paljonko tossa 1.6 koneessa ois poraamisvaraa, jos siihen änkisi jonkun muun koneen mäntiä?noitahan kuplan tako mahlejahan oli jotain 87mm:siä esim?

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Viesti Kirjoittaja j.kangas » Ke Maaliskuu 21. 10:14:44 2007

Kylläkai ne männät kannattaa vaihtaa jos meinaa kokeilla kovempia ahtopaineita kuin toi 0.5 bar. Eipä tonne 1.6:seen kyllä taida noita 87mm:siä mäntiä kannata ruveta suunnittelemaan.
ESCORT MK3/4

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Maaliskuu 21. 11:53:55 2007

Jos rakenteluvimma on päällä niin kyllä itse voisin lähteä liikkeelle noilla vakiomännilläkin, etenkin jos niistä koneistetaan tavaraa pois. Ei sitä nyt kannata tietenkään alkaa paineilla hurjastelemaan, tekee koneen muuten pikkuhiljaa kunnolla niin pääsee ajelemaan ja tekemään tutkimustyötä. Jos tuo alakerta on nyt kasassa ja männät sisällä niin ei muuta kun puhallin kylkeen ja ajoon. On tuossa turporojektissa niin hitosti muutakin tekemistä ettei ensimmäiseksi kannata alkaa murehtimaan mäntäjuttuja. Kohtahan tulee taas syksy ja sitten on aikaa taas...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Maaliskuu 21. 18:02:52 2007

RST: vakiomännät ei ole suoranaiset takomännät, vaan Mahlen "korkeapainevaletut" ja ovat paljon kestävämpää kamaa kuin CVH:n vaparimännät.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ke Maaliskuu 21. 19:58:55 2007

Noissa rst:n männissä taitaa olla heikoinlenkki männänrenkaitten väli joka antautuu ensin tai tippuu koko pää, (kokemuksella) ja muutkin "kylän kollit" ovat sen jo vuosia sitten testanneet, voi olla parempi pitkässä juoksussa karsia riskit minimiin, vaikka eihän ne lohkot paljon maksa :)
#295

Rstf
Xr2i

jarnok
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Tammikuu 15. 10:04:26 2007
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja jarnok » Ke Maaliskuu 21. 21:38:19 2007

fiffe kirjoitti:Noissa rst:n männissä taitaa olla heikoinlenkki männänrenkaitten väli joka antautuu ensin tai tippuu koko pää, (kokemuksella) ja muutkin "kylän kollit" ovat sen jo vuosia sitten testanneet, voi olla parempi pitkässä juoksussa karsia riskit minimiin, vaikka eihän ne lohkot paljon maksa :)
hurjan näköistä tuhoo ... eihän noi lohkot kalliita oo mutta voiko tosta tuhoutuneesta männästä esim. joutua hiluja turboon pakokanavia pitkin ja tuhota turbon ja kannen ja ventiilit?

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ke Maaliskuu 21. 22:00:05 2007

jarnok kirjoitti:
fiffe kirjoitti:Noissa rst:n männissä taitaa olla heikoinlenkki männänrenkaitten väli joka antautuu ensin tai tippuu koko pää, (kokemuksella) ja muutkin "kylän kollit" ovat sen jo vuosia sitten testanneet, voi olla parempi pitkässä juoksussa karsia riskit minimiin, vaikka eihän ne lohkot paljon maksa :)
hurjan näköistä tuhoo ... eihän noi lohkot kalliita oo mutta voiko tosta tuhoutuneesta männästä esim. joutua hiluja turboon pakokanavia pitkin ja tuhota turbon ja kannen ja ventiilit?
...Aivan listasta voi tulla pitkä ja meinasi autokin palaa kun putkelle öljyt viskasi :?
Maltilla painetta ~1.2bar max, itellä oli 1.1bar ja rapiat 7000rpm kun tuho tuli, joten kierrokset oli osa syynä!
#295

Rstf
Xr2i

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » To Maaliskuu 22. 9:25:29 2007

Tuon efi kannen paremmuutta oon tässä pohtinut monesti, en oo muuta syytä keksinyt kun valmiit lovet suuttimille. Venttiilien muoto on ainakin paljon huonompi, kunnon tulppa kanavassa.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Maaliskuu 22. 13:20:45 2007

lauri kirjoitti:Tuon efi kannen paremmuutta oon tässä pohtinut monesti, en oo muuta syytä keksinyt kun valmiit lovet suuttimille. Venttiilien muoto on ainakin paljon huonompi, kunnon tulppa kanavassa.
Kaikki erot on kyllä todellakin marginaalisia, myös nuo imuventtiilit joista toiset on vastaan ja toiset puolesta, ja kukaan ei vissiin ole kunnolla virtauksia testannut.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vastaa Viestiin