:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Uusi cooleri

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Syyskuu 23. 14:30:09 2003

Uuden coolerin myötä tilavuus kasvanut liian isoksi turbolle?<br>Rautalangasta: Koita pumppaa fillarin pumpulla 200L tynnyriin 1.0bar paine ja tee se kunnon kompuralla.<br><br>Itellä loppu noi vaeltelut kun heitin sen solenoidin takavasemmalle.<br><br>Vastapaineet nousee liian suureksi?<br><br>Siinä aluks pohdittavaa.

RubberDuck
Ylläpitäjä

Re:Uusi cooleri

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Ke Syyskuu 24. 15:55:39 2003

tati sitten saabin mekaaninen ruutta ja lisä suuttimia jos tarvii. ei oo rajotinta eikä lastuja

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Lokakuu 15. 20:38:08 2003

Nyt ei taas tiedä itkeäkö vai nauraa: kävin aamulla syysloman kunniaksi kaikki ilmaputkiliitokset läpi ja kiristelin klemmarit. Samalla kiristelin löysällä olleet pakosarjan mutterit jälleen kerran kiinni. Tarkistin nesteet ja öljyt. Viime mainittu näyttää olevan MAX-merkin rajalla, hyvä. Jäähdytysnestettä vähän lisää.<br><br>Sitten iltapäivällä koeajolle. Normaalit moottorin lämmittelyt ja sitten pari testiä: hmm… eipä enää rötää. Hieno juttu ajattelin mielessäni ja ajattelin kokeilla varmuuden vuoksi hetken pidempää kengitystä, ei rötää vieläkään. Kytkin kyllä luistaa niin maan pe**eleesti, että tiedossa on talvella remonttia. Pers’tuntumalla tuntuu vetävän hemmetin hyvin. Jee, nyt se taas toimii.<br><br>Päätin sitten oikaista ruokakauppaan mukavaa mutkaista pienempää tietä kylän toiselle puolelle kitumarketille. Pari kilometriä rampista ja edessä köröttelee traktori, vaihteen tiputus kakkoselle ja tyylipuhdas ohitus varovaisuutta noudatellen. Mielenjohteesta päätän suoran alkaessa painaa lämän pohjaan, mitä ei näköjään olisi pitänyt tehdä. Kierrokset kiekkamittarin mukaan noin 5000-6000 rpm ja kuuluu saa**nanmoinen kilahdus. Konepellin alta alkaa tulla savua ja taustapelissä myös hillitön sininen savu. Näky on varmasti tuttu mm. F1 kisoja seuranneille. Tuntuu, että osia tippuu pitkin tietä: kolina on sitä luokkaa. Ensimmäisenä tuli mieleen, että se kelee CVH:n perusvika eli remmi poikki koneesta ja venttiilit solmussa tai sitten vaihdelaatikko sanoin sopimuksensa irti.<br><br>Auto tien sivuun ja pelti auki. Joo, eipä olekaan remmi poikki. Sininen savu alkaa hälvetä. Kone on näköjään kussut alleensa ja koneen öljyt ympäri moottoritilaa. Paisuntasäiliössä alkaa kuplia. Hienoa, nyt se vielä keittää kaiken kukkuraksi... Taisin vielä kaiken lisäksi unohtaa koko kortin auki, kun se on siististi säiliön päällä jo valmiina irti. Kurkin auton alle ja voi #@!&! Jostain vuotaa! Kurkin koneen takaa, että mistä on joku letku lentänyt irti ja mitä mitä. Tutkin hieman tarkemmin edestä päin ja laturin takana lohkossa pitkulainen reikä! Pikainen arvaus: kiertokanki sitten päätti tulla katsomaan, että joko on talvi tullut. Hinausautoa odotellessa kävin kävelemässä reilu 150 metriä pitkää öljyvanaa seuraten, löytyisikö jotain osia. Mitään en ihme kyllä löytynyt.<br><br>Arvauksia: mitä muuta meni paskaksi kuin lohko ja kanki?<br><br><br>Ajatuksia korjauksesta eli vaihtoehdot: <br><br>1) auto myyntiin tällaisena. Ei ehkä kovin hyvä idea tai sitten on.<br><br>2) ehjä kokonainen auto Saksasta/jostain tai joku suomalainen tekniikanvaihtopeli ja kone siitä. Hieman venäläistä rulettia, kun ei voi välttämättä tietää mitä saa.<br><br>3) RST:n moottori jostakin. Näitä ei vaan taivaasta sada. Tosin 1.6 ja RST:n lohkon ero taisi rajoittua turbon öljynputken paluu reikään. Epäilen vahvasti, että rikki meni vähän muutakin.<br><br>3) 1.8 Zetec-lohkoa kehiin ja ZVH hybridin rakentaminen. Kansi on tosin saattanut mennä kieroon mahdollisen keittämisen johdosta ja venttiilikoneistoa ajattelin tutkia vasta viikonloppuna.<br><br>Ironista asiassa on, että kesällä tuli vitsailtua ajatuksella "jos siitä kopista kone kilahtaa, niin pääseepähän Zetec-CVH:ta rakentamaan". Näinköhän johtuu lunastamaan uhkauksensa...<br><br><br>Ostetaan:<br><br>http://www.cosworthrsclub.com/yabbse/in ... d=15567<br>

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Lokakuu 15. 21:11:40 2003

Lohko ja veivit on samat rst:ssä ja tavallisessa, sitä öljynpaaluta lukuunottamatta.<br><br>Pikkuvikoja, helppo korjata.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja Stefa » To Lokakuu 16. 5:20:23 2003

Mikäli halvalla haluat päästä, niin uusi 1,6l lohko johon teet öljynpaluun (helppo homma) ja sitten hankit yhden käytetyn männän/kiertokangen... en usko että sieltä on mitään muuta kauheasti hajalle mennyt.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Lokakuu 16. 8:56:39 2003

Foorumissahan oli just ehjä mäntä+kanki myynnissä ja sitten 1.6 lohko ihan mistä vaan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja Sine » To Lokakuu 16. 9:21:53 2003

Kiitoksia tiedoista. Muisti ei tällä kertaa siis pettänyt lohkon suhteen. Näyttää vaan äkkiseltään aikas pahalta konehuone... pitää käydä tänään paremmalla ajalla tutkimassa, että miksi vaihdelaatikon puolella ALB -pallukoiden päällä oli myös isot öljymerkit tulipellissä.<br><br>[quote author=JesseT link=board=2;threadid=12485;start=50#116648 date=1066283799]<br>Foorumissahan oli just ehjä mäntä+kanki myynnissä ja sitten 1.6 lohko ihan mistä vaan.<br>[/quote]<br><br>Taidan olla puusilmä, kun en löytänyt eilen illalla useamman tunnin selailusta huolimatta.<br><br><br>Sitten ihan toinen kysymys: onko tällainen kangen poikki meno miten yleistä? Toki kaikella on rajansa ja metalli myös väsyy iän myötä, mutta ihmeen laakista kaikki sitten lopulta tapahtui.<br><br>Jälkikäteen asiaa kelailtuani: ainut varoitus asiasta saattoi olla n. 30 sekuntia ennen rytinää kuulunut pieni rutina ihan kuin sytkäpuolella olisi sähköt paukkunut (suurin piirtein sama ääni mikä kuuluu ennen starttausta sähköistä).<br><br>

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Lokakuu 16. 10:45:13 2003

On noita ennenkin nähty ja kiertokanki on yleisesti tunnustettu CVH:n heikoimmaksi lenkiksi.<br>Mäntä oli Lehdolla myynnissä:<br>http://www.cosworthrsclub.com/yabbse/in ... 11;start=0<br>Mulla olisi kaksi 1.6 lohkoa, jos kiinnostaa. Kumpikaan ei ole turbon.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Tupe
Viestit: 488
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 23:58:18 2001

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja Tupe » To Lokakuu 16. 11:11:01 2003

Vastasin Sinelle tuonne ostoilmoitukseen, eli ne männät/veivit ja rst lohko on mun.
Escort RS Turbo S2. Thor Fjord!

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja Tomba » To Lokakuu 16. 16:16:53 2003

Itsekin pelkään tota samaa veivin pettämistä... pitäis nimittäin ruveta nyt autoo talven aikana virittää ja on käyny mielessä kaiken näkösiä ideoita itse lohkon / veivien/mäntien suhteen.<br><br>1. säilyttää alkuperäiset männät / veivit hoonaa pytyt hioo kampuran laakeripinnat ja uudet laakerit paikoilleen ja vakio kannenpultit / kampuran pultit <br><br>2. sama kuin edellinen mut hommaa kestävemmät veivin / kampuran / kannen pultit (ARP onko mitään hyötyä käytännössä? etenkin veivin suhteen)<br> <br>3. matalapuristeiset takomännät / taotut kiertokanget ARP pultit kestävempi kansipahvi (maksaa) <br><br>Näistä vaihtoehdoista pitäisi 3 olla tietenkin kestävempi<br>ja paras, mutta<br>onko noista pelkistä ARP pulteista mitään käytännön hyötyä eli meneekö veivi keskeltä poikki vai pettääkö pultti?<br><br><br>Sine : pistähän kuvia jos viitsit kun teet ruumiinavauksen (vaikka se niin pahalta tuntuisikin) varsinkin pettäneiden osien suhteen.

Marko_T.
Ylläpitäjä

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja Marko_T. » To Lokakuu 16. 16:38:30 2003

Arskan S1:ssähän on laitettu alakerta kestämään...

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja Sine » To Lokakuu 16. 16:45:00 2003

Jep, kuvia tulee aikanaan. Varmasti on sen verran karmeata katseltavaa, että se on pakko jakaa myös muiden kanssa.

Tupelle ja Jesselle kiitokset tarjouksista jo tässä vaiheessa. Kun saadaan kone pois keulilta, niin katsotaan mitä tarvitaan. Pistäkää vaan jo saman tien tarjousta pikaviestillä tulemaan mitä haluatte osista.

Onko jossakin jotain lisäinfoa Arskan auton alakerrasta?

Hoovee
Viestit: 2093
Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
Paikkakunta: varsinainen-suomi

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja Hoovee » To Lokakuu 16. 17:23:13 2003

[quote author=Sine link=board=2;threadid=12485;start=50#116823 date=1066311900]


Onko jossakin jotain lisäinfoa Arskan auton alakerrasta?

[/quote]

Arskan omilla kotisivuilla on ainakin aika paljon juttua tuosta hänen s1:stään, mutta mitä äsken kokeilin niin ei koko sivu toiminut? ???

edit: niin ja tossa se oisoite jos vaikka toimimattomuus on vain väliaikaista, ja jos siellä nyt jotain mielenkiintoista löytyisi...: http://personal.inet.fi/cool/armes
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)

Marko_T.
Ylläpitäjä

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja Marko_T. » To Lokakuu 16. 22:21:26 2003

Muistaakseni puristus oli 7,5:1 ja JE-takomännät ym.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Lokakuu 16. 23:48:00 2003

Ne pari rikkinäistä CVH veiviä mitä olen nähnyt, ovat menneet keskeltä vartta suht läheltä mäntää. En ole kuullut pulttien katkeavan CVHssa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Lokakuu 17. 14:49:11 2003

[quote author=Marko_T. link=board=2;threadid=12485;start=50#116968 date=1066332086]<br>Muistaakseni puristus oli 7,5:1 ja JE-takomännät ym.<br>[/quote]<br><br>Hmm... eli vakiossa S2:ssa on puristus 8,2:1 ja S1:ssa 8,3:1 klubin Ford tietoutta osion mukaan.<br><br>Pitääpä kysyä henk.koht.<br>

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Pe Lokakuu 17. 22:42:36 2003

Kanget on CVH:n heikko kohta, yli 200 hv alkaa olemaan riskirajoilla. Mitkään ARP:n pultit ei auta, niitä alkaa tarvitsemaan lähinnä kun aletaan pyörittää yli 7000rpm. Zetec ei ole mikään autuaaksi tekevä vaihtoehto, kanget on vahvemmat mutta männät käy tuhkakupeiksi ahdinkäytössä. Zetecissä on onneton isku/kankisuhde jonka ansiosta se ei oikein tykkää kiertää samalla tavalla kuin CVH. Jos itse alkaisin nyt tekemään konetta niin valitsisin CVH:n kunnon veiveillä ja männillä.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja Tomba » La Lokakuu 18. 17:13:10 2003

[quote author=Ilpo link=board=2;threadid=12485;start=50#117294 date=1066419756]<br>Kanget on CVH:n heikko kohta, yli 200 hv alkaa olemaan riskirajoilla. Mitkään ARP:n pultit ei auta, niitä alkaa tarvitsemaan lähinnä kun aletaan pyörittää yli 7000rpm. Zetec ei ole mikään autuaaksi tekevä vaihtoehto, kanget on vahvemmat mutta männät käy tuhkakupeiksi ahdinkäytössä. Zetecissä on onneton isku/kankisuhde jonka ansiosta se ei oikein tykkää kiertää samalla tavalla kuin CVH. Jos itse alkaisin nyt tekemään konetta niin valitsisin CVH:n kunnon veiveillä ja männillä.<br>[/quote]<br><br>Toi valaisi mukavasti asiaa :)...<br>Itselläni oli myöskin idea (varmaan aika monella muullakin) että olis alkanut väsäämään ZVH konetta mutta tuntuu että saa paljon luotettavamman paketin tosta cvh:sta piennemmällä vaivalla<br>

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Lokakuu 18. 17:17:48 2003

Suurempi iskutilavuus onkin tainnut olla se suurin motivaatio ZVH:n suuntaan. Kestävämpi alakerta on ollut sitten bonusta.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja Tomba » La Lokakuu 18. 18:11:04 2003

Totta...
mietityttää vain mitäs se katsastus setä sanoo ku huomaa että ekkerissä onkin alumiiniöljypohja... :o
tulipahan vaan mieleen

Vieras
Ylläpitäjä

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja Vieras » La Lokakuu 18. 18:16:15 2003

[quote author=Tomba link=board=2;threadid=12485;start=50#117440 date=1066489864]<br>Totta... <br>mietityttää vain mitäs se katsastus setä sanoo ku huomaa että ekkerissä onkin alumiiniöljypohja... :o <br>tulipahan vaan mieleen<br>[/quote]<br><br>Haloo ???

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja Tomba » La Lokakuu 18. 18:36:12 2003

[quote author=ckolli link=board=2;threadid=12485;start=50#117445 date=1066490175]
[quote author=Tomba link=board=2;threadid=12485;start=50#117440 date=1066489864]
Totta...
mietityttää vain mitäs se katsastus setä sanoo ku huomaa että ekkerissä onkin alumiiniöljypohja... :o
tulipahan vaan mieleen
[/quote]

Haloo ???
[/quote]
....sanoo katastus ukko että oot tainu vaihtaa autoos isomman koneen... (tai ainaki alakerran) luulis ettei nekään mitään iha puusilmiä ole....
korjatkaa jos ja KUN ilmeisesti olen väärässä

edit: eli saako RST:hen muutoskatsastamalla yli 1600 konetta? ilmeisesti saa kun noita ZVH vehkeitä on suomessaki jonkun verran rakennettu ja liikenteessä

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:RST:n uusi cooleri (ja vähän muutakin säätöä)

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Lokakuu 18. 23:12:26 2003

Kahteen litraan asti muutoskatsastamalla.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vastaa Viestiin