Scorpion Cosworth 1995 +EGR HELP!
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Scorpion Cosworth 1995 +EGR HELP!
Onko kellään kokemusta miksi kyseinen auto ei lämpiä sisältä pakkasella kunnolla eli lämppäristä ei tule lämmintä kunnolla? Onko jotain perusvikoja vai jokin muu syy?
Auto tuotu saksasta pari vuotta sitten ja ongelma oli alusta lähtien.
*Ongelma korjattu*
Asia 2:
Apumiehen puolella on käsittääkseni EGR systeemi tuossa... pakoputkesta lähtee putki johon on liitetty 2 letkua, toinen menee jollekkin anturille joka sijaitsee oikean lokasuoja päällä lähellä paisunta säiliötä mutta mihin se toinen pitäisi mennä? Se on nimittäin poikki ja letkun loppu osa ei pääty mihinkään vaan on vapaana...(se metallinen putkihan jatkuu imusarjaan asti, välissä on vain se säätömukkula)
En löytänyt yhtään paikkaa/liitintä mihin se voisi kuulua... siitä liitännästä tulee jonkin verran pakokaasuja konehuoneen puolelle.
Eli viitsiikö joku avata vastaavanlaisen scorpionin konepellin ja kurkkaa mihin ne letkut päättyy.
Auto tuotu saksasta pari vuotta sitten ja ongelma oli alusta lähtien.
*Ongelma korjattu*
Asia 2:
Apumiehen puolella on käsittääkseni EGR systeemi tuossa... pakoputkesta lähtee putki johon on liitetty 2 letkua, toinen menee jollekkin anturille joka sijaitsee oikean lokasuoja päällä lähellä paisunta säiliötä mutta mihin se toinen pitäisi mennä? Se on nimittäin poikki ja letkun loppu osa ei pääty mihinkään vaan on vapaana...(se metallinen putkihan jatkuu imusarjaan asti, välissä on vain se säätömukkula)
En löytänyt yhtään paikkaa/liitintä mihin se voisi kuulua... siitä liitännästä tulee jonkin verran pakokaasuja konehuoneen puolelle.
Eli viitsiikö joku avata vastaavanlaisen scorpionin konepellin ja kurkkaa mihin ne letkut päättyy.
Viimeksi muokannut NiceMan, Su Lokakuu 23. 10:50:15 2005. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Siinähän ei perinteistä termaria ole mutta se on vaihdettu Fordilla jossa myös systeemi ponnistettiin varmuudenvuoksi ja ei löytynyt vuotojakaan.
Muistaakseni tietokone ohjaa sähköisesti tuota jos en väärin muista mutta se palikka on vaihdettu viime kesänä(kallis....)
Muistaakseni tietokone ohjaa sähköisesti tuota jos en väärin muista mutta se palikka on vaihdettu viime kesänä(kallis....)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
- Paikkakunta: Loimaa
-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moottori lämpenee siinä ei ole ongelma vaan sitä lämpöä ei tule sisään...
Tuota tukossa olevaa kennoa olen kyllä itsekkin miettinyt... kun auto tuli suomeen niin me vaihdettiin siihen kaikki nesteen ja jäähdytys neste oli kyllä karsean näköistä.
Mikä olisi hyvä ja turvallinen aine jonka voisi laittaa sinne kiertämään? Joku k... sooda mikä se nyt oli nimeltään niin olisikohan siitä apua jos tyhjentäisi systeemin, pistäisi pelkkää vettä + tuota k.soodaa ja ajaisi masiinan lämpimäksi ja huristelisi vaikka tunnin ympäriinsä... sinnet huuhtelisi systeemin ja pistäisi uudet aineet sisään...
En tiedä kuinka hyvin lämppärin letkut ovat piilossa että saisiko ne irti ja juoksutettua vettä läpi niin näkisi että onko tukossa...
Tuota tukossa olevaa kennoa olen kyllä itsekkin miettinyt... kun auto tuli suomeen niin me vaihdettiin siihen kaikki nesteen ja jäähdytys neste oli kyllä karsean näköistä.
Mikä olisi hyvä ja turvallinen aine jonka voisi laittaa sinne kiertämään? Joku k... sooda mikä se nyt oli nimeltään niin olisikohan siitä apua jos tyhjentäisi systeemin, pistäisi pelkkää vettä + tuota k.soodaa ja ajaisi masiinan lämpimäksi ja huristelisi vaikka tunnin ympäriinsä... sinnet huuhtelisi systeemin ja pistäisi uudet aineet sisään...
En tiedä kuinka hyvin lämppärin letkut ovat piilossa että saisiko ne irti ja juoksutettua vettä läpi niin näkisi että onko tukossa...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
No niin... tänään sitten otin riskin ja kaadoin kaustisen soodaa paisunta säiliöön ensin noin 100g jonka jälkeen ajoin noin 10km ja sitten lisäsin 200g ja ajoin 10km.
Loppui lopunkin lämmön tulo joten ajattelin että jotain lähti kiertoon.
No ei muuta kuin kone seis, keittämään teetä ja pikkasen syömään.
Moottorin hetken jäähdyttyä otin alavesiletkun irti ja annoin veden valua vatiin.
Voi sitä moskan määrää, ihan kuin olisi rautajauhoa tai jotain vastaavaa... veden värikin jotain oudun vaalean ruskeaa...
No vesi talteen ja vati taas alle ja sitten aloin letkusta valuttelemaan vettä järjestelmään niin kauan kuin oli pesuaine tullut pois.
Sitten lämppärin letku irti(mikä tulee öljyjäähyltä) ja vettä paisuntasäiliöön niin kauan kuin tuli kirkasta vettä koneen takaa ulos sitten vettä paineella lämppärin letkuun niiin kauan kunnen jäähdyttimen alavesiletkusta ei tullut kuin puhdasta vettä ulos.
Huuhtelin lämppärin kennoa viellä vuoron perään molempiin suuntiin.
Sitten letkut kiinni ja järjestelmä täyteen puhdasta vettä, moottori käyntiin ja lisää vettä järjestelmään. Siinä moottorin käydessä lisäilin aina vettä kun pinta vajosi sitä mukaan kun ilma tuli pois. Pikkasen viellä paisuntasäiliöön tuli värjääntynyttä vettä.
Kun veden pinta lopetti laskemisen pistin korkin kiinni ja lähdin ajaa ja avot.. lämppäri alkoi puhkua lämpöä =) Ei ihan hiki ajaessa tullut mutta lämmin oli kyllä ja ensinmäisen kertaa pysty laittamaan säädöt automaatille ja lämpö pysyi asetetussa.
Tein 15-20km lenkin ja tarkistin veden määrän ja se oli hyvä.
Systeemissä on nyt pelkkää vettä mutta huomenna lasken vedet ulos ja huuhtelen pikaiseen viellä systeemin ja laitan jäähdytysnesteet sisään.
Toistaiseksi homma onnistui etä ulkona +10c ja sisällä +10-29c säädöstä riippuen kun ennen tätä ulkona 10c ja sisällä 15-18c ja vuotoja ei näy ainakaan toistaiseksi.
Loppui lopunkin lämmön tulo joten ajattelin että jotain lähti kiertoon.
No ei muuta kuin kone seis, keittämään teetä ja pikkasen syömään.
Moottorin hetken jäähdyttyä otin alavesiletkun irti ja annoin veden valua vatiin.
Voi sitä moskan määrää, ihan kuin olisi rautajauhoa tai jotain vastaavaa... veden värikin jotain oudun vaalean ruskeaa...
No vesi talteen ja vati taas alle ja sitten aloin letkusta valuttelemaan vettä järjestelmään niin kauan kuin oli pesuaine tullut pois.
Sitten lämppärin letku irti(mikä tulee öljyjäähyltä) ja vettä paisuntasäiliöön niin kauan kuin tuli kirkasta vettä koneen takaa ulos sitten vettä paineella lämppärin letkuun niiin kauan kunnen jäähdyttimen alavesiletkusta ei tullut kuin puhdasta vettä ulos.
Huuhtelin lämppärin kennoa viellä vuoron perään molempiin suuntiin.
Sitten letkut kiinni ja järjestelmä täyteen puhdasta vettä, moottori käyntiin ja lisää vettä järjestelmään. Siinä moottorin käydessä lisäilin aina vettä kun pinta vajosi sitä mukaan kun ilma tuli pois. Pikkasen viellä paisuntasäiliöön tuli värjääntynyttä vettä.
Kun veden pinta lopetti laskemisen pistin korkin kiinni ja lähdin ajaa ja avot.. lämppäri alkoi puhkua lämpöä =) Ei ihan hiki ajaessa tullut mutta lämmin oli kyllä ja ensinmäisen kertaa pysty laittamaan säädöt automaatille ja lämpö pysyi asetetussa.
Tein 15-20km lenkin ja tarkistin veden määrän ja se oli hyvä.
Systeemissä on nyt pelkkää vettä mutta huomenna lasken vedet ulos ja huuhtelen pikaiseen viellä systeemin ja laitan jäähdytysnesteet sisään.
Toistaiseksi homma onnistui etä ulkona +10c ja sisällä +10-29c säädöstä riippuen kun ennen tätä ulkona 10c ja sisällä 15-18c ja vuotoja ei näy ainakaan toistaiseksi.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
- Paikkakunta: Loimaa
Hyvä , että alko lämpeemää. Täytyy ite ja tehdä sama homma.
Tosta EGR systeemistä niin Ilmeisesti tarkotat sitä itse egr venttiiliäjosta menee metalliputki imusarjaan ja pakosarjaan???
Eli siitä kuuluisi mennä musta, puna raitainen letku ETP:lle (exhaust pressure transducer). tämä letku lähtee EGR:n kyljestä.
Toinen letku Eli alipaine letku lähtee EGR:n päästä ja menee EVR:lle (electronic vacuum regulator).
Ilmeisesti sulta on irti se ETP:lle menevä letku jos tulee pakokaasuja konehuoneeseen.
Toi ETP on semmonen neliskanttinen palikka lokasuojassa ja sen pohjaan tulee yksi letku ja pistoke.
Tosta EGR systeemistä niin Ilmeisesti tarkotat sitä itse egr venttiiliäjosta menee metalliputki imusarjaan ja pakosarjaan???
Eli siitä kuuluisi mennä musta, puna raitainen letku ETP:lle (exhaust pressure transducer). tämä letku lähtee EGR:n kyljestä.
Toinen letku Eli alipaine letku lähtee EGR:n päästä ja menee EVR:lle (electronic vacuum regulator).
Ilmeisesti sulta on irti se ETP:lle menevä letku jos tulee pakokaasuja konehuoneeseen.
Toi ETP on semmonen neliskanttinen palikka lokasuojassa ja sen pohjaan tulee yksi letku ja pistoke.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96
-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Pakosarjasta tulee metalliputki josta lähtee 2kpl kumiletkuja, metalliputki jatkuu sitten siihen egr venttiiliin joka on piilossa imusarjan alla.
Toinen letku menee harmaaseen neliölaatikkoon johon tulee myös johtoja.
Se toinen ei mene mihinkään ja se on poikkikin... pitää katsoa jos paikka löytyisi... tietenkin jos joku voi ottaa kuvan tuosta ja merkata paikat =) voin itsekkin ottaa kuvan jossa näytän mikä letku eksyksissä.
Ja kolmas kysymys, pitäiskö lämppäristä tulla paikallakin lämmintä kun kone käy tyhjänkäyntiä? Tuntuu että haalenee mutta heti kun lähtee liikkeelle niin alkaa lämmintä pukkaa tosin voi olla että kone ei ollut viellä kunnollla lämmin vaikka mittari jo näyttikin normaalia lämpöä.
Toinen letku menee harmaaseen neliölaatikkoon johon tulee myös johtoja.
Se toinen ei mene mihinkään ja se on poikkikin... pitää katsoa jos paikka löytyisi... tietenkin jos joku voi ottaa kuvan tuosta ja merkata paikat =) voin itsekkin ottaa kuvan jossa näytän mikä letku eksyksissä.
Ja kolmas kysymys, pitäiskö lämppäristä tulla paikallakin lämmintä kun kone käy tyhjänkäyntiä? Tuntuu että haalenee mutta heti kun lähtee liikkeelle niin alkaa lämmintä pukkaa tosin voi olla että kone ei ollut viellä kunnollla lämmin vaikka mittari jo näyttikin normaalia lämpöä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Löysin paikan letkulle.. molemmat tulee samaan mötikkään =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
- Paikkakunta: Loimaa
Saatko silti laitettua kuvan? Kiinnostaa nähdä, että onko tossa samanlaiset palikat kun vanhemmassa.
Jaa, että siitä pakosarjalta tulevasta putkesta lähtee ne letkut vai???
Ei kai sentään. Ainakin tossa vanhemmasa lähtee ne letkut vasta EGR venalta.( se pyöreä metallinen mötikkä pakosarjalta tulevan putken päässä)
Jaa, että siitä pakosarjalta tulevasta putkesta lähtee ne letkut vai???
Ei kai sentään. Ainakin tossa vanhemmasa lähtee ne letkut vasta EGR venalta.( se pyöreä metallinen mötikkä pakosarjalta tulevan putken päässä)
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96
-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Yritän muistaa ottaa kuvat.
Jooh letkut lähtee siiteä putkesta ennen sitä egr mötikkää ja siksi se toinen letku oli haurastunut ihan pehmeeksi eli mureni käsiin.
Ei kyllä ajoon vaikuttanut toistaiseksi mitään =)
Jooh letkut lähtee siiteä putkesta ennen sitä egr mötikkää ja siksi se toinen letku oli haurastunut ihan pehmeeksi eli mureni käsiin.
Ei kyllä ajoon vaikuttanut toistaiseksi mitään =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Heitähän hlvettiin koko järjestelmä. Eihän se edes vaikuta päästöihin mitattessa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
- Paikkakunta: Lpr
- Viesti:
Ja vaihda suosiolla uusi lämppärin kenno. Mulla ei ainakaan auttanut vaikka kunka huuhteli ja vesi meni hienosti laskien kennosta molempiin suuntiin. Uuden kennon myötä tulee oikeesti lämmintä ja myös paikallaan, tyhjäkäynnillä.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
No kaverin auto... ja ei jaksa maksaa 500e ainakaan viellä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Tuon puhdistuksen voi kyllä noinkin uuteen autoon tehdä, itse en enää uskalla, koska aika usein on kenno puhki ja ainut mikä pitää vedet sisällä on se ajan myötä kertynyt paska. Nytkun paska pestään pois on vedet edelleen sisällä, mutta väärällä puolen kennoa....
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5