cossun männät ohc:hen

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ford85
Ylläpitäjä

cossun männät ohc:hen

Viesti Kirjoittaja ford85 » Ma Lokakuu 3. 18:28:51 2005

Eli tarkoituksena olisi laittaa cossun vakiomännät 1.6 ohc:n lohkoon. Lohko on porattu näille männille sopivaksi. Miten se asettuu 1.6 kiertokankeen? Entä tuleekohan mäntä yli lohkotason? vinkit tervetulleita.. :roll:

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Lokakuu 3. 19:43:20 2005

eipä taida asettua siihen tonnikuussatasen kankeen.

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » Ma Lokakuu 3. 20:01:02 2005

hmm, tuli tuossa tietoa että pitäs käydä 1.6 kankiin (tapit samanlaiset), mutta mäntä menee vähän ylilohko tason, cossun kampura on hieman pidempi. Eli mäntä sorviin ja tavaraa pois.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Lokakuu 3. 20:08:21 2005

Ai no voihan se olla niinkin?, ainakaan 2000:sen kankiin ei mene.

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » Ma Lokakuu 3. 21:19:20 2005

jos ei mene 2000 kankiin niin ei kyllä mene 1600. Tämä on olettamus, mutta kuinka lie?

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ma Lokakuu 3. 21:26:00 2005

ford85 kirjoitti:jos ei mene 2000 kankiin niin ei kyllä mene 1600. Tämä on olettamus, mutta kuinka lie?
Juu jos näin on niin sitten ei mene cossun männät kumpaankaan...

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » Ma Lokakuu 3. 21:40:26 2005

Onko kellään varmaa tietoa asiasta..?

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Lokakuu 3. 22:13:14 2005

mahlen kuvasto sanoi näin. 2l:n ohc:n männäntappi on 68mmx24mm ja cossun on 60mmx24mm.

oharin kanki on 127mm pitkä ja cossun 128.5mm.

1.6:ssa emaxissa on sama isku kun 2l:ssa.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ma Lokakuu 3. 22:18:32 2005

ytte kirjoitti:mahlen kuvasto sanoi näin. 2l:n ohc:n männäntappi on 68mmx24mm ja cossun on 60mmx24mm.

oharin kanki on 127mm pitkä ja cossun 128.5mm.

1.6:ssa emaxissa on sama isku kun 2l:ssa.
Eli jos cossun männät haluaa laittaa niin laittaa myös cossun veivit ja höylää männistä hieman pois.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Lokakuu 3. 22:20:47 2005

ohc kirjoitti:
ytte kirjoitti:mahlen kuvasto sanoi näin. 2l:n ohc:n männäntappi on 68mmx24mm ja cossun on 60mmx24mm.

oharin kanki on 127mm pitkä ja cossun 128.5mm.

1.6:ssa emaxissa on sama isku kun 2l:ssa.
Eli jos cossun männät haluaa laittaa niin laittaa myös cossun veivit ja höylää männistä hieman pois.
samaha ne cosan veivit on sinne laittaa, eivät niin paljoa maksa. Mitään tarvitse männistä höylätä.

Öljyruiskut joudut männille laittamaan koska muuten männäntapin voitelu ei oikein onnistu. Yksi vaihtoehto noille kangille on kans 1.6:sen dieselin kanget. Ovat teräksiset vähän cossun kankia heikommat ja 130mm pitkät noin.


Edit: vähä lisää tekstiä

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Lokakuu 4. 0:59:40 2005

1.6 Dieselin kankia tarvitsee vaan kaventaa jotta mahtuvat ohc:n akseliin. Dieselin kangissa on myös alasilmukka pienempi(49mm STD), eli akselia joutuu koneistelemaan. Samalla saa iskua pidennettyä jos haluaa.
Kuva
Ylempi on dieselin, alla vertailuna uudemman mallinen ohc:n kanki eli ns. F-kanki.
Jäsen #606

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Lokakuu 4. 16:52:22 2005

olafu kirjoitti:1.6 Dieselin kankia tarvitsee vaan kaventaa jotta mahtuvat ohc:n akseliin. Dieselin kangissa on myös alasilmukka pienempi(49mm STD), eli akselia joutuu koneistelemaan. Samalla saa iskua pidennettyä jos haluaa.
Kuva
Ylempi on dieselin, alla vertailuna uudemman mallinen ohc:n kanki eli ns. F-kanki.
Siis onko noi escon dieselin kanget vai missä 1,6:ssa noi on?
Ihan asiallisen näköiset budjetti turboon.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

lauthi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja lauthi » Ti Lokakuu 4. 17:37:47 2005

ite laitoin kossun männät ohc:n F mallin veiveihin.veiveihin pitää vaan laittaa tappi prässillä kiinni..

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ti Lokakuu 4. 20:23:34 2005

Aksu kirjoitti:
olafu kirjoitti:1.6 Dieselin kankia tarvitsee vaan kaventaa jotta mahtuvat ohc:n akseliin. Dieselin kangissa on myös alasilmukka pienempi(49mm STD), eli akselia joutuu koneistelemaan. Samalla saa iskua pidennettyä jos haluaa.
Kuva
Ylempi on dieselin, alla vertailuna uudemman mallinen ohc:n kanki eli ns. F-kanki.
Siis onko noi escon dieselin kanget vai missä 1,6:ssa noi on?
Ihan asiallisen näköiset budjetti turboon.
juu, dieselin on.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Lokakuu 4. 20:39:51 2005

lauthi kirjoitti:ite laitoin kossun männät ohc:n F mallin veiveihin.veiveihin pitää vaan laittaa tappi prässillä kiinni..
Mietis uudenman kerran.... :roll:

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » Ti Lokakuu 4. 20:47:23 2005

Olen siis rakentamassa konetta turbo käyttöön, ja ajattelin jos nuo cossun männät sais kiinni niin ainakin olisivat kestävät. Täytynee ensi viikolla tilata, sen jälkeen osat koneistamolle.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ti Lokakuu 4. 21:10:25 2005

SHR kirjoitti:
lauthi kirjoitti:ite laitoin kossun männät ohc:n F mallin veiveihin.veiveihin pitää vaan laittaa tappi prässillä kiinni..
Mietis uudenman kerran.... :roll:
suht tiukka sovitus :)

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ti Lokakuu 4. 21:27:28 2005

ytte kirjoitti:
SHR kirjoitti:
lauthi kirjoitti:ite laitoin kossun männät ohc:n F mallin veiveihin.veiveihin pitää vaan laittaa tappi prässillä kiinni..
Mietis uudenman kerran.... :roll:
suht tiukka sovitus :)
liikuuhan se tappi männässä onhan jossain autoissa niin?? ja jossain männissä on öljyurat tapille
jos ymmärsin oikein???

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ti Lokakuu 4. 21:50:19 2005

bpasi kirjoitti:
ytte kirjoitti:
SHR kirjoitti: Mietis uudenman kerran.... :roll:
suht tiukka sovitus :)
liikuuhan se tappi männässä onhan jossain autoissa niin?? ja jossain männissä on öljyurat tapille
jos ymmärsin oikein???
Fiiateissa on ainakni tollain just, että liikkuu vaan männistä. Saman kokonen tappi vaan cosassa ja oharissa niin samaha tuo kelluvana ois saanu olla.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Lokakuu 4. 22:11:47 2005

bpasi kirjoitti:
ytte kirjoitti:
SHR kirjoitti: Mietis uudenman kerran.... :roll:
suht tiukka sovitus :)
liikuuhan se tappi männässä onhan jossain autoissa niin?? ja jossain männissä on öljyurat tapille
jos ymmärsin oikein???
Otsakkeessa lukee vissiin kossun mäntä johki, on varmaan vitun järkevää tehdä joku kiinteä tappinen kanki kombinaatio mäntään joka on tarkoitettu uivaksi joka paikasta....ja vielä veiviin joka on tarkoitettu alunperin uivaksi. Huh huh, mistä saa sen hymiön jossa silmät pyörii...

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ti Lokakuu 4. 22:19:15 2005

SHR kirjoitti:
bpasi kirjoitti:
ytte kirjoitti: suht tiukka sovitus :)
liikuuhan se tappi männässä onhan jossain autoissa niin?? ja jossain männissä on öljyurat tapille
jos ymmärsin oikein???
Otsakkeessa lukee vissiin kossun mäntä johki, on varmaan vitun järkevää tehdä joku kiinteä tappinen kanki kombinaatio mäntään joka on tarkoitettu uivaksi joka paikasta....ja vielä veiviin joka on tarkoitettu alunperin uivaksi. Huh huh, mistä saa sen hymiön jossa silmät pyörii...
anteeksi tyhmyyteni mutta ohc männäntappi taitaa olla alunperin kiinteästiprässätty??? eli ???????? :roll:

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Lokakuu 4. 22:25:14 2005

bpasi kirjoitti:
SHR kirjoitti:
bpasi kirjoitti: liikuuhan se tappi männässä onhan jossain autoissa niin?? ja jossain männissä on öljyurat tapille
jos ymmärsin oikein???
Otsakkeessa lukee vissiin kossun mäntä johki, on varmaan vitun järkevää tehdä joku kiinteä tappinen kanki kombinaatio mäntään joka on tarkoitettu uivaksi joka paikasta....ja vielä veiviin joka on tarkoitettu alunperin uivaksi. Huh huh, mistä saa sen hymiön jossa silmät pyörii...
anteeksi tyhmyyteni mutta ohc männäntappi taitaa olla alunperin kiinteästiprässätty??? eli ???????? :roll:
Luetaan tarkkaan, eiks Fordin veivit ole tapista uivia ja nyt joku meinaa prässää tapin sinne , eli ?????ei ole missään puhuttu ohc männästä :)

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ti Lokakuu 4. 22:33:56 2005

eli ohc kangessa on "KIINTEÄ" tappi
cossussa "uiva"tappi (sekä liikkuu männässä)

en näe mitään estettä että ohc kankeen "prässää" cossun männän kattoo vaan että tappi saa voitelua esim. hiukan "uraa" mäntään tapin kohtaan tai usein on öljyrenkaan alta poraus männän tapille. mun mielestä ihan toimiva ratkaisu jos haluaa "leikkiä" vakio kangilla

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Lokakuu 4. 23:10:32 2005

bpasi kirjoitti:eli ohc kangessa on "KIINTEÄ" tappi
cossussa "uiva"tappi (sekä liikkuu männässä)

en näe mitään estettä että ohc kankeen "prässää" cossun männän kattoo vaan että tappi saa voitelua esim. hiukan "uraa" mäntään tapin kohtaan tai usein on öljyrenkaan alta poraus männän tapille. mun mielestä ihan toimiva ratkaisu jos haluaa "leikkiä" vakio kangilla
Oon aina luullu että ohc on tappi prässätty mäntään ja ui veivistä ja kossussa ui kaikki mutta saatan olla väärässä.....

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Lokakuu 5. 1:10:26 2005

OHC:n tappi on kyllä tautisesti kiinni kangessa, jos sitä joku siinä onnistuu uittamaan niin hattua nostan :)

Dieselistä vielä - kangissa on uivat tapit, eikä niissä ole öljynruiskutusreikää. Henry on ajatellut, että sinne ylös tulee öljyä ihan riittävästi pelkän kampiakselin vispaamana. :lol: Lohkossa ei ole öljyruiskuja.
Jäsen #606

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Lokakuu 5. 16:04:08 2005

No justiinsa niin että mulla meni sitte uivat tapit sekaisin :lol: oon pysyny noista vakio paska osista hyvin erossa mitä nyt jostain projektilohkosta heitelly roskiin. No yhtä ja samaa kaikki silti toi ohc kanki ja kossun mäntä kombinaatio ei ole mielestäni mitenkään järkevä, mäntä jäisi ainakin 2.0 F kangella 1.5mm alle dekin joka on huono juttu monessakin asiassa, ei näitä ilman puristuksiakaan ole järkevää tehdä. Kossun sisäkalut kiinni niin hyvä tulee :wink: En ole muuuten kasannu ohc konetta vakio paska osilla sitten -92 jälkeen, ja sen kyllä huomaa :oops:

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Pe Lokakuu 7. 0:02:37 2005

bpasi kirjoitti:eli ohc kangessa on "KIINTEÄ" tappi
cossussa "uiva"tappi (sekä liikkuu männässä)

en näe mitään estettä että ohc kankeen "prässää" cossun männän kattoo vaan että tappi saa voitelua esim. hiukan "uraa" mäntään tapin kohtaan tai usein on öljyrenkaan alta poraus männän tapille. mun mielestä ihan toimiva ratkaisu jos haluaa "leikkiä" vakio kangilla
Nelikkocossun männässä ainakin tapin voitelu pelaa. Tapin reikä on vaakasuunnassa soikea. Itse liukupinta on yllättävän pieni. Tämä paikka joutuisi vielä kovemmille prässätyllä kiertokangella.

Ja jos käytettyjä cossunmäntiä laittaa, kannattaa katsoa juurikin tämän sovituksen välys. Omassa mäntäsarjassa oli jo yhden männän kohdalla ylärajoissa.

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Pe Lokakuu 7. 16:27:23 2005

männäntappi on aina koetuksella esim. koneistamossa kysy multa ku tarkastin moottorin(cossun+600) että milloin tapit/helat on vaihettu ku on niin pirun kuluneet sanoin että 12tkm sitte ite vaihoitte mutta syy on että tehokkailla koneilla tuo kohta on heikko ja kuluu nopeeta.

itse en laittaisi mitään ohc veivejä mutta jos joku haluaa niin saa ne sopimaan/toimimaan voi kai sinne ohc kankeen laittaa samanlaiset helat ku cossun veiveissä ...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Lokakuu 8. 20:55:21 2005

Sitä helaa kun laitattaa siihen kankeen niin kannattaa kysyä, onnistusko sen reijän siirto 1.5mm ylemmäs. Sais ne männät tuleen ylös asti.
Jäsen #606

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » Su Lokakuu 9. 18:53:53 2005

purin tuossa yhen 2.0 is:n lohkon ja sieltä löyty hieman erilaiset männät mitä vakiona pitäs olla, männän helmat oli tasaiset ja männän laki oli tasainen. Päällä merkintä 2 ja nuoli. Kyseessä voisi olla tako männät ? :roll: , kävisivät suoraan projekti lohkoon..

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Su Lokakuu 9. 19:07:07 2005

Monet menneet samaan halpaan! Ei sieltä takomäntiä vakiona löydy. Tainnut olla noissa Mahlea ja Kolbenschmidtiä?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » Su Lokakuu 9. 20:22:49 2005

tarkotin sitä että voisikohan nuo männät mitkä löytyí lohkosta niin olla tako tai jotkut kestävemmät männät, muita merkintöjä en löytänyt kun tuon kakkosen ja nuolen.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Su Lokakuu 9. 20:43:06 2005

ihan orkkismännät ne on. mahlen valmistamat valumännät.

ford85
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ford85 » Su Lokakuu 9. 20:54:10 2005

juu, just löysin itsekkin tiedot kyseisestä männästä ja ihan alkuperäisiltä vaikuttaa.

Vastaa Viestiin