Cossun jäähdytysnesteen vaihto

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Cossun jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ma Lokakuu 3. 13:11:00 2005

Sellainen pikainen kyssäri, kun en Workshop-manuaalista löytänyt (vai onko siellä tarinaa aiheesta?), että miten tuota Cossusta löytyvää, jäähdytysnesteen "ilmausruuvia" tulee oikeaoppisesti käyttää?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Lokakuu 3. 16:31:42 2005

Mulla ei ole cossussa mitään ilmausruuvia ,mut jos tarkotat sitä vesipumpussa olevaa tulppaa ,niin sen verran kaataa koneeseen vettä+jäähdytinnestettä ,että rupee tulemaan siitä vettä ulos ja sit vaan tulppa kiinni.
Ja sitten lisää nestettä vaan ja kun kone on hiukan käyny ja loput ilmat tullu kierrosta pois ,mahdollinen lisäys taas. Ihan normaalisti se menee cossussakin.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Lokakuu 3. 20:22:38 2005

Mistä sieltä sellainen ilmausruuvi löytyy?
Itse olen ainakin vaan kaatanut nesteet paisuntasäiliöön tekemättä muuta.
Hyvinhän sieltä ilma poistuu kun turbon vesikierron kautta se pääsee pois.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Lokakuu 3. 22:43:00 2005

Vähän salapoliisityötä ja huomaa että kyse on cosw. 4x4:stä jossa on, tiedoksi cossumiehillekin :wink: , ilmausruuvi termarikotelossa.

Ruuvi auki, sitten nesteet koneeseen ja kun tulee pelkkää nestettä, ruuvi kiinni. Kone käyntiin, odota että termari aukeaa (tai flektit käynnistyy) ja -raotat vähän ruuvia- saadaksesi kertyneet ilmat pois. Sitten annat jäähtyä ja vielä kerran ilmaruuvi auki. Pitäisi onnistua...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Lokakuu 4. 0:03:37 2005

Eikö se ilmaudu muutenkin, ainakin itte nyt kun oon "huuhdellu" tota cosan systeemiä kun kokoajan menee ruskeaksi nesteet... saatanan italiaanot varmaan ajellu pelkällä vedellä.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Lokakuu 4. 0:07:20 2005

itseasiassa itsekin aiheen tiimoilta cosan korjaamokirjaa selailin, niin ei siellä ilmauksesta nopealla kattomisella mitään puhuttu. vaikka ilmausruuvi näyttikin olevan. ja ainakin siipi ilmaantui ihan ilman ongelmia, vaikkei mitään noituutta suorittanutkaan siihen.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Ti Lokakuu 4. 0:15:40 2005

Stefa kirjoitti:itte nyt kun oon "huuhdellu" tota cosan systeemiä kun kokoajan menee ruskeaksi nesteet... saatanan italiaanot varmaan ajellu pelkällä vedellä.
Kannattaa huuhdella jollakin myrkyllä se järjestelmä.. Saman tempun on tehneet saksalaiset tuolle serkun SäXättimelle.. Kiehuvaa vettä kaadoin syyläriin (irti olevaan) niin ei lattiaa uskonut vihreäksi enää :shock: Moottorista irtosi samaa tavaraa.. Ei tosin kiehuvalla vedellä :roll:

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ti Lokakuu 4. 7:37:06 2005

Stefa kirjoitti:Eikö se ilmaudu muutenkin, ainakin itte nyt kun oon "huuhdellu" tota cosan systeemiä kun kokoajan menee ruskeaksi nesteet... saatanan italiaanot varmaan ajellu pelkällä vedellä.
Näin oli tehty mullakin. Oli kansi hiukan syöpynyt ja kansipahvi sen näköinen, että kohta olis vedet ja öljyt menneet sekaisin. "Onneksi" katkes toi venajousi kesällä, tuli samalla laitettua noikin asiat sitten kuntoon.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » Ti Lokakuu 4. 10:54:44 2005

Turbo_IS kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Eikö se ilmaudu muutenkin, ainakin itte nyt kun oon "huuhdellu" tota cosan systeemiä kun kokoajan menee ruskeaksi nesteet... saatanan italiaanot varmaan ajellu pelkällä vedellä.
Näin oli tehty mullakin. Oli kansi hiukan syöpynyt ja kansipahvi sen näköinen, että kohta olis vedet ja öljyt menneet sekaisin. "Onneksi" katkes toi venajousi kesällä, tuli samalla laitettua noikin asiat sitten kuntoon.
Sama vika rahikaisella... Parmesaanimiehet ei ilmeisesti ole jäähdytysnesteestä kuulleet. :(
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Lokakuu 4. 12:23:54 2005

Hectori kirjoitti:itseasiassa itsekin aiheen tiimoilta cosan korjaamokirjaa selailin, niin ei siellä ilmauksesta nopealla kattomisella mitään puhuttu. vaikka ilmausruuvi näyttikin olevan. ja ainakin siipi ilmaantui ihan ilman ongelmia, vaikkei mitään noituutta suorittanutkaan siihen.
Siivet onkin niin hyviä vehkeitä ettei tarvii kikkailla... :wink:

Nelikon vedenkierto on pitkälti erilainen, ja rakenteen huonoihin puoliin kuuluu vaikeahko ilmattavuus.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

tk
Viestit: 273
Liittynyt: La Joulukuu 8. 15:54:14 2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tk » Ti Lokakuu 4. 14:24:51 2005

jjs kirjoitti:
Hectori kirjoitti:itseasiassa itsekin aiheen tiimoilta cosan korjaamokirjaa selailin, niin ei siellä ilmauksesta nopealla kattomisella mitään puhuttu. vaikka ilmausruuvi näyttikin olevan. ja ainakin siipi ilmaantui ihan ilman ongelmia, vaikkei mitään noituutta suorittanutkaan siihen.
Siivet onkin niin hyviä vehkeitä ettei tarvii kikkailla... :wink:

Nelikon vedenkierto on pitkälti erilainen, ja rakenteen huonoihin puoliin kuuluu vaikeahko ilmattavuus.
vissiin korjattu tuo ongelma noissa cossu ekkereissä,multa löytyy siitä termarikotelon päältä pieni ruuvi mistä pystyy ilmaamaan
#20 | Escort RS Cosworth | Capri Mk1 2.0i (rojekti)

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Lokakuu 4. 16:04:52 2005

jjs kirjoitti: Vähän salapoliisityötä ja huomaa että kyse on cosw. 4x4:stä jossa on, tiedoksi cossumiehillekin , ilmausruuvi termarikotelossa.

Ruuvi auki, sitten nesteet koneeseen ja kun tulee pelkkää nestettä, ruuvi kiinni. Kone käyntiin, odota että termari aukeaa (tai flektit käynnistyy) ja -raotat vähän ruuvia- saadaksesi kertyneet ilmat pois. Sitten annat jäähtyä ja vielä kerran ilmaruuvi auki. Pitäisi onnistua...
tk kirjoitti:vissiin korjattu tuo ongelma noissa cossu ekkereissä,multa löytyy siitä termarikotelon päältä pieni ruuvi mistä pystyy ilmaamaan
Tuo jjs:n ohje nimenomaan pätee sekä 4wd Cossu Sierraan, että Cossu Escorttiin.

EDIT: siis myös 4x4 Cosw. Sierrasta löytyy ilmausruuvi termarikotelon päältä.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Vastaa Viestiin