Cossun jakajan anturi

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Cossun jakajan anturi

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ti Syyskuu 27. 17:46:31 2005

Onko se induktiivi vai HALL-tyyppinen?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re: Cossun jakajan anturi

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Syyskuu 27. 17:51:42 2005

Yrkesman kirjoitti:Onko se induktiivi vai HALL-tyyppinen?
hall
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: Cossun jakajan anturi

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ti Syyskuu 27. 17:56:23 2005

Hectori kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:Onko se induktiivi vai HALL-tyyppinen?
hall
Onko mitään käsitystä kumpi johdoista on signaali ja kumpi käyttöjännite? Runko on ilmeisesti sitten maa?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re: Cossun jakajan anturi

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Syyskuu 27. 17:57:47 2005

Yrkesman kirjoitti:
Hectori kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:Onko se induktiivi vai HALL-tyyppinen?
hall
Onko mitään käsitystä kumpi johdoista on signaali ja kumpi käyttöjännite? Runko on ilmeisesti sitten maa?
jos ei kukaan muu kerkeä vastaamaan, tarkistan illalla kotona kaavioista, kun en ulkoa muista.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Cossun jakajan anturi

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Syyskuu 27. 19:30:09 2005

Yrkesman kirjoitti:
Hectori kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:Onko se induktiivi vai HALL-tyyppinen?
hall
Onko mitään käsitystä kumpi johdoista on signaali ja kumpi käyttöjännite? Runko on ilmeisesti sitten maa?
Ei se maadoitu rungosta.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: Cossun jakajan anturi

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ti Syyskuu 27. 19:45:06 2005

siipicossu kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:
Hectori kirjoitti: hall
Onko mitään käsitystä kumpi johdoista on signaali ja kumpi käyttöjännite? Runko on ilmeisesti sitten maa?
Ei se maadoitu rungosta.
Eikö hall-antureissa yleensä (aina?) ole 3 johtoa? maa,käyttöjännite (+12V) ja signaali?

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Syyskuu 27. 19:52:30 2005

Niin tätä yrkesmanin kanssa tossa tallilla pohdittiin, väitän että se on iduktiivi anturi jos siinä on vain kaksi nastaa, koska hal vaatii aina 3 karvaa.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Syyskuu 27. 19:55:48 2005

Kaksi nastaa siinä vain on ,kummastakaan ei ole mitään yhteyttä maahan.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: Cossun jakajan anturi

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ti Syyskuu 27. 21:20:50 2005

On se näköjään induktiivianturi.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Cossun jakajan anturi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Syyskuu 27. 22:29:01 2005

Yrkesman kirjoitti:Onko se induktiivi vai HALL-tyyppinen?
EEC ECUllisessa Eskon koneessa HALL, mutta eihän sitä kyllä voi jakajaksi tituleerata.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Cossun jakajan anturi

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Syyskuu 27. 22:34:23 2005

SLEI kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:Onko se induktiivi vai HALL-tyyppinen?
EEC ECUllisessa Eskon koneessa HALL, mutta eihän sitä kyllä voi jakajaksi tituleerata.
Joo siinä on hall. tässä topikissa kyse on sierra cossun / t35 escon jakajan anturista, joka on induktiivi.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Syyskuu 28. 0:12:25 2005

Skorppi kirjoitti:koska hal vaatii aina 3 karvaa.
ei ole täysin tarkka väite. juuri hetki sitten antureita ja käyttölaitteita koskevalla kurssilla oli puhetta hall antureista, ja siellä kouluttaja totesi yksiselitteisesti että induktiivi/hall antureita ei voida tunnistaa johdinten määrästä. on olemassa hall antureita jotka toimivat vain kahdella johdolla. tarkempaa toimintaa ei ruvettu käymään läpi, koska aika on rajallinen, mitä voidaan asioihin käyttää. mutta jos boksi ohjaa, se on mahdollista olla myös kaksikarvainen anturi. ja tässä tapauksessahan molempiin

pääasiassa hall anturi on kolmejohtoinen ja induktiivinen 2 johtoinen.

löytyikö jostain varma tieto että kyseessä on induktiivinen anturi? kun tätä aihetta on aikaisemmin käsitelty, ja silloin oli varmana tietona että kyseessä olisi Hall tyyppinen anturi. itse en pystynyt löytämään korjaamokirjallisuudesta mainintaa, kumpi on kyseessä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Syyskuu 28. 7:23:53 2005

Hectori kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:koska hal vaatii aina 3 karvaa.
ei ole täysin tarkka väite. juuri hetki sitten antureita ja käyttölaitteita koskevalla kurssilla oli puhetta hall antureista, ja siellä kouluttaja totesi yksiselitteisesti että induktiivi/hall antureita ei voida tunnistaa johdinten määrästä. on olemassa hall antureita jotka toimivat vain kahdella johdolla. tarkempaa toimintaa ei ruvettu käymään läpi, koska aika on rajallinen, mitä voidaan asioihin käyttää. mutta jos boksi ohjaa, se on mahdollista olla myös kaksikarvainen anturi. ja tässä tapauksessahan molempiin

pääasiassa hall anturi on kolmejohtoinen ja induktiivinen 2 johtoinen.

löytyikö jostain varma tieto että kyseessä on induktiivinen anturi? kun tätä aihetta on aikaisemmin käsitelty, ja silloin oli varmana tietona että kyseessä olisi Hall tyyppinen anturi. itse en pystynyt löytämään korjaamokirjallisuudesta mainintaa, kumpi on kyseessä.
Sen vertaa vertaa olen fysiikkaa lukenut että tiedän mitä hall ilmiö tarkoittaa ja heti en keksi miten kys. anturi toimii kahdella johdolla, ellei sitten signaalia kuljeteta vaikka +johtimessa jollain taajuudella, tosin tämä menee liian hai-tekiksi kun kyseessä on vanha fiatin ruisku. Mutta perinteiset hall anturit vaativat aina sen 3 karvaa.

Induktiivi anturissa on kela ja siitä pystytään mittaamaan ominaisresistanssi ohmimittarilla. Hall antureissa taas on puolijohdelähtö, jonka toimintaa ei voida todeta resistanssimittauksella. Kossun huoltomanuaali antaa niin tdc kuin jakajan anturillekkin ohmimäärän, jolla voidaan tarkastaa anturin kunto, joten sekin tukee jakajan anturin olevan induktiivianturi.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Syyskuu 28. 23:52:13 2005

Skorppi kirjoitti: Sen vertaa vertaa olen fysiikkaa lukenut että tiedän mitä hall ilmiö tarkoittaa ja heti en keksi miten kys. anturi toimii kahdella johdolla, ellei sitten signaalia kuljeteta vaikka +johtimessa jollain taajuudella, tosin tämä menee liian hai-tekiksi kun kyseessä on vanha fiatin ruisku. Mutta perinteiset hall anturit vaativat aina sen 3 karvaa.

Induktiivi anturissa on kela ja siitä pystytään mittaamaan ominaisresistanssi ohmimittarilla. Hall antureissa taas on puolijohdelähtö, jonka toimintaa ei voida todeta resistanssimittauksella. Kossun huoltomanuaali antaa niin tdc kuin jakajan anturillekkin ohmimäärän, jolla voidaan tarkastaa anturin kunto, joten sekin tukee jakajan anturin olevan induktiivianturi.
no kyllä se hall ilmiö on tiedossa, mutta enpä sentään menisi sen perusteella kieltämään etteikö voisi olla kaksijohtoinen.

töissä kysäisin parilta asentajalta asiaa, ja hall tyyppiseksi myöskin väittivät. toisaalta, siitä on vuosia aikaa, kun noita viimeksi oli, joten muistikuvan oikeellisuudessa voi olla heittoa.

induktiiviseen anturiin viittaisi korkea jännite, minkä anturi synnyttää, 1.5-2 volttia, kun hall jännite on luokkaa millivoltteja.

ilmarako toisaalta on ekä hieman pieni induktiivianturille, muttei kumminkaan mahdoton.

on kyllä olemassa perusteita sille, että se olisi induktiivinen anturi, tiedän sen, mutta täällä on kyseistä anturia mainittu aikaisemmin hall tyyppiseksi tälläkin palstalla, ja pari asentajaa on omannut saman muistikuvan asiasta. virheen mahdollisuus on toki olemassa, ja sen vuoksi haluaisinkin tietää kuinka asia todellisuudessa on. niin että se perustuu tietoon, eikä oletukseen. olen meinaan pitänyt anturia varmana hall tyyppisenä anturina tähän asti. mutta jos olen väärässä, niin otan mielelläni oikaisun vastaan.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » To Syyskuu 29. 11:57:44 2005

Motonetin varaosaluettelo väittää induktiivi-anturiksi!

OHJAUSYKSIKÖT/MODULIT FORD SIERRA
Elektronisen sytytyksen ohjainyksikkö. Levitä paketissa oleva lämmönjohdinrasva kontaktipintaan!
Alipainekellollisia yksikköjä ei saatavana!
1,3/1,6 OHC 82--90 (6 liitintä rivissä). . . . . . . . . . 10-8045 39.00 ???
2,0 OHC 82--84 (6 liitintä rivissä/jäähd levy). . . . . . . 10-8045 39.00 ???
1,6/2,0 OHC 87--90 (3 päässä/3 sivulla). . . . . . . . . . 10-8041 34.90 ???
2,0i OHC 85--87 (6 liitintä päässä/3 sivulla). . . . . . . 10-8042 27.50 ???
1,6i/2,0i OHC 87--89 (6 liitintä päässä). . . . . . . . . . 10-8040 34.90 ???
2,0i DOCH 89--91 (6 liitintä päässä). . . . . . . . . . . . 10-8040 34.90 ???
V6 82--88 (6 liitintä rivissä/jäähd levy). . . . . . . . . 10-8045 39.00 ???
V6-2,9 88--91 (6 liitintä päässä/3 sivulla). . . . . . . . 10-8042 27.50 ???
Cosworth-2,0RS Marelli (7 liitintä rivissä/Pääteaste). . . 10-8083 29.00 ???
10-8042 Hall-anturille, muut induktiivianturille!<----

Tai ainakin näin minä ymmärrän tuosta viimeisestä kommentista
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Syyskuu 29. 12:14:46 2005

Kävin ruokkiksella pilkkomassa vanhan anturin niin ei tarvii sit muittenkaan enää arpoa et mikä se on :roll:

http://kotisivu.mtv3.fi/mvkuvia/janturi.jpg

Sisällä on pelkkä kela, eli kyseessä on induktiivianturi.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Syyskuu 29. 13:43:23 2005

Autoracingin luettelossakin lukee: virranjakajan magneettitunnistin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Syyskuu 29. 21:06:27 2005

toimiihan hall-anturikin magneettikentällä, vaikkei samalla lailla kuin induktiivianturi.

mutta jos siellä kerran pelkkä kela on sisällä, niin sehän on yksiselitteisesti induktiivinen anturi. näin no hommat selviää, ja kaikki on taas tipan verran viisaampia.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Vastaa Viestiin