T25 Escortin sekventialisuus

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

T25 Escortin sekventialisuus

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » La Syyskuu 24. 10:39:47 2005

Eli miten T25 Escortissa hoidetaan nokka-akselin asentotieto? Jotain kuvia tai infoa olis kiva saada, jos tun mun oman pommin muuttais sekventialiseksi. Eli ehdotuksia miten asian toteutan, laitetaanko anturi venakoppaan tutkimaan nokka-akselia vai esim virranjakajaan? Kuinka tarka sen tiedon pitää olla, mietin vaan jos tiedon ottaa jakajasta ja käytössä on säädettävät nokkapyörät. Ehdotuksia ja kuvia otetaan vastaan miten homman sais helpoiten/parhaiten toteutettua.

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » La Syyskuu 24. 11:01:02 2005

Jaa meinaatko tota sequential electronic fuel injectionia?

Ei kai siinä muuta tietoa ole kuin kampiakselin asentoanturi???
Sytytys järjestyksen mukaan se ainakin avaa suuttimet.
Eli ilmeisesti edis sytkän kanssa yhteistyössä.
Ecu varmaan pitää ottaa tommosesta vehkeestä jossa S.E.F.I on.
Tai ainakaan scorpion ecussa ei ton pinnikaavion mukaan ole ohjausta joka suuttimelle erikseen vaan ecu katkoo (V6 koneessa) kolmen suuttimen maita kerrallaan.

Ja tämä ei siis ole mitenkään varmaa tietoa vaan ihan arvelua :wink:
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » La Syyskuu 24. 11:17:03 2005

Siinä missä muissa on virranjakaja on t25:sessa hall anturi mitä periaatteessa voi kutsua nokka-akselin asentoanturiksi ja fordin sähkökaavioissa näin tehdäänkin.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » La Syyskuu 24. 11:28:43 2005

jarkkoscosworth kirjoitti:Siinä missä muissa on virranjakaja on t25:sessa hall anturi mitä periaatteessa voi kutsua nokka-akselin asentoanturiksi ja fordin sähkökaavioissa näin tehdäänkin.
Hmm, voiskohan tota T35 escon omaa jakajaa käyttää siinä hyväksi, kun siinähän on se "marellin" oma hall-anturi...Tollasta T25 escortin jakaja systeemiä kun ei varmaan löydy mistään. Olisko jollain kuvaa siitä T25:n "jakajasta"?

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » La Syyskuu 24. 12:01:45 2005

Sivun alalaidassa http://www.kontu.com/galleria/?dir=Cossu%20kuvia , karmee krapula :?

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » La Syyskuu 24. 12:05:11 2005

cossuesco kirjoitti:Sivun alalaidassa http://www.kontu.com/galleria/?dir=Cossu%20kuvia , karmee krapula :?
Thanks.

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » La Syyskuu 24. 13:57:04 2005

cossuesco kirjoitti:Sivun alalaidassa http://www.kontu.com/galleria/?dir=Cossu%20kuvia , karmee krapula :?

Ei mulla muuta mutta liityn tuohon karmeeseen krapulaan :lol:


Kyllä se aurinko vielä paistaa (tänäänkin) ainaki aurinko jaffa :lol:
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » La Syyskuu 24. 22:21:19 2005

Kiitoksia myös "rikkelle" kuvista. Edelleen otetaan vinkkejä ja kuvia vastaan miten se tieto siitä nokka-akselin asennosta hoidetaan. Tai jos joltain löytyy T25:n "jakaja" niin olisin hyvin kiinnostunut.

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Viesti Kirjoittaja Jari S » Su Syyskuu 25. 0:12:48 2005

Tuossa EEC-V ohjauksessa on S.E.F.I. Moottori 2.3 16v. Eli tälläistä tekstiä. Kampiakselin asentoanturi ilmoittaa DIS-modulin navoille 5 ja 6 kampiakselin asennon. Tätä tietoa käytetään suuttimien oikeaan ajoitukseen moottoria käynnistettäessä. Nokka-akselin asentoanturi ilmoittaa poksille vertailukohdan 1.sylinteriä varten, mikä on tarpeen suuttimien avautumisen oikean jaksotuksen varmistamiseksi.
Minun sivulla ylimmässä kuvassa öljytikun kohdalla näkyy miten se on 2.3:ssa toteutettu.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Su Syyskuu 25. 10:19:22 2005

TeRoK kirjoitti:Jaa meinaatko tota sequential electronic fuel injectionia?

Ei kai siinä muuta tietoa ole kuin kampiakselin asentoanturi???
Sytytys järjestyksen mukaan se ainakin avaa suuttimet.
Eli ilmeisesti edis sytkän kanssa yhteistyössä.
Ecu varmaan pitää ottaa tommosesta vehkeestä jossa S.E.F.I on.
Tai ainakaan scorpion ecussa ei ton pinnikaavion mukaan ole ohjausta joka suuttimelle erikseen vaan ecu katkoo (V6 koneessa) kolmen suuttimen maita kerrallaan.

Ja tämä ei siis ole mitenkään varmaa tietoa vaan ihan arvelua :wink:
Tarkoitus on nyt siis muuttaa Tatech käyttämään sekventiaalisuihkutusta.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Su Syyskuu 25. 10:54:50 2005

En tiedä cossuescoista,mutta sierra cossun jakaja halleineen kelpaa sellaisenaan haltechin sequentaalin anturiksi.Muistaakseni se toinen nokka piti poistaa,jotta toimii.
Helpoin tapa lienee ottaa se signaali juuri jakajan avulla.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Su Syyskuu 25. 13:05:40 2005

Walderama kirjoitti:En tiedä cossuescoista,mutta sierra cossun jakaja halleineen kelpaa sellaisenaan haltechin sequentaalin anturiksi.Muistaakseni se toinen nokka piti poistaa,jotta toimii.
Helpoin tapa lienee ottaa se signaali juuri jakajan avulla.
Jotain tällaista juuri ajattelin.

Cossussa ne "signaalit" menee näin:
copy-paste Passionford kirjoitti:Crank: 1 tooth every 90 degrees.
Phase: 2 teeth

So one full engine cycle (2 revs)

Firing order 1 3 4 2

From TDC CYL 1...

C_P_C__C_P_C__C__C__C__C
1_______3______4______2___

The number under the C is TDC for THAT cylinder

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Su Syyskuu 25. 18:54:23 2005

Onko escossa millainen jakaja,vai onko jo jakajaton?
Sillä siitä pääset,kun nakkaat sierracossun jakajan paikalleen,jossa on juuri nuo kaksi hammasta.Siitä toinen hammas veke.Virranjakajan kannen voit vaikka korvata alumiini palalla,on siistimpi.

Eli sequentaali ruiskutus tarvii koneen asentotiedon nokka-akselilta,missä vaiheessa kone on sen 720asteen kierrolla.Josta se sitten laskee oikean ruiskutus hetken ruiskutus järjestyksen mukaisesti.
Kartoilla voidaan ruiskutus hetkeä sitten muutella koneen asentoon nähden. Asento tieto voidaan ottaa myös muilla tavoin kampiakselilta ja nokalta,mutta toi jakajan käyttö ns "anturitelineenä" on ehdottomasti helpoin,kun ei tarvita mitään erillisiä hihnapyöriä tai hammaslevyjä.Lisäksi anturi on jakajan sisällä suht hyvin suojassa kaikelta paskalta.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Su Syyskuu 25. 19:06:02 2005

Ihan vaan tyhmiä kyselen, että mitä etua tuosta seqventaalisesta on verrattuna perinteiseen?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Su Syyskuu 25. 19:55:57 2005

Walderama kirjoitti:Onko escossa millainen jakaja,vai onko jo jakajaton?
Sillä siitä pääset,kun nakkaat sierracossun jakajan paikalleen,jossa on juuri nuo kaksi hammasta.Siitä toinen hammas veke.Virranjakajan kannen voit vaikka korvata alumiini palalla,on siistimpi.

Eli sequentaali ruiskutus tarvii koneen asentotiedon nokka-akselilta,missä vaiheessa kone on sen 720asteen kierrolla.Josta se sitten laskee oikean ruiskutus hetken ruiskutus järjestyksen mukaisesti.
Kartoilla voidaan ruiskutus hetkeä sitten muutella koneen asentoon nähden. Asento tieto voidaan ottaa myös muilla tavoin kampiakselilta ja nokalta,mutta toi jakajan käyttö ns "anturitelineenä" on ehdottomasti helpoin,kun ei tarvita mitään erillisiä hihnapyöriä tai hammaslevyjä.Lisäksi anturi on jakajan sisällä suht hyvin suojassa kaikelta paskalta.
Noissa vanhoissa T35 Escorteissa on jakaja (kuten mulla), uudemmissa T25 malleissa on EDIS. T35 Escortissa on siis sama jakaja kuin on sierroissa, joten täytyy joku päivä varmaan laikalla sipasta se toinen hammas pois.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Su Syyskuu 25. 19:58:09 2005

paperman kirjoitti:Ihan vaan tyhmiä kyselen, että mitä etua tuosta seqventaalisesta on verrattuna perinteiseen?
No siinä ruiskitaan yhdellä suuttimella aina kerrallaan, joten sen kanssa voidaan käyttää isompia suuttimia ja sen kanssa pitäis saada myös päästöt ja tyhjäkäynti paremmaksi (siis varsinkin isoilla suuttimilla).

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Su Syyskuu 25. 23:39:16 2005

Juuri näin,eli matalien kierroksien käytös paranee ja korostuu vielä entisestään,jos käytetään rajuja nokkia.
Sitten jos oikein hifistellään,niin voidaan sylinteri kohtaisesti korjata ruiskustusta,jolla sitten voidaan parantaa esim imusarjan putkien pituuksista tai suuttimien tuotto eroista johtuvaa epätasaista täytöstä.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ma Syyskuu 26. 9:26:56 2005

Walderama kirjoitti:Juuri näin,eli matalien kierroksien käytös paranee ja korostuu vielä entisestään,jos käytetään rajuja nokkia.
Sitten jos oikein hifistellään,niin voidaan sylinteri kohtaisesti korjata ruiskustusta,jolla sitten voidaan parantaa esim imusarjan putkien pituuksista tai suuttimien tuotto eroista johtuvaa epätasaista täytöstä.
Sit pitää olla jo joku hifi ruisku :) Tommosia herkkuja ei ainakaan vielä ole Tatekissa.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Syyskuu 26. 9:44:10 2005

Yrkesman kirjoitti:
Walderama kirjoitti:Juuri näin,eli matalien kierroksien käytös paranee ja korostuu vielä entisestään,jos käytetään rajuja nokkia.
Sitten jos oikein hifistellään,niin voidaan sylinteri kohtaisesti korjata ruiskustusta,jolla sitten voidaan parantaa esim imusarjan putkien pituuksista tai suuttimien tuotto eroista johtuvaa epätasaista täytöstä.
Sit pitää olla jo joku hifi ruisku :) Tommosia herkkuja ei ainakaan vielä ole Tatekissa.
Autronic... :)
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Syyskuu 26. 11:03:59 2005

olisko oikotie onneen 8 suutinta? :roll:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ma Syyskuu 26. 11:17:27 2005

Timo kirjoitti:olisko oikotie onneen 8 suutinta? :roll:
Onhan sekin yksi vaihtoehto, mutta koitetaan nyt aluksi noilla 4:llä isolla ja sekventiaalilla. Noi tarvittavat muutokset on aika helppoja toteuttaa. Eli jakajan akseli irti, siitä se toinen hammas pois ja sitten pari johtoa pitää muuttaa (~10min homma). Eihän tollanen mopo tehoinen kone vielä tarvii pitkään aikaan tommosia 600cc suuttimia, mutta ajatus olikin ostaa nyt heti riittävän suuret ettei sit myöhemmin heti lopu kesken.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ma Syyskuu 26. 16:35:06 2005

Yrkesman kirjoitti:
Walderama kirjoitti:Juuri näin,eli matalien kierroksien käytös paranee ja korostuu vielä entisestään,jos käytetään rajuja nokkia.
Sitten jos oikein hifistellään,niin voidaan sylinteri kohtaisesti korjata ruiskustusta,jolla sitten voidaan parantaa esim imusarjan putkien pituuksista tai suuttimien tuotto eroista johtuvaa epätasaista täytöstä.
Sit pitää olla jo joku hifi ruisku :) Tommosia herkkuja ei ainakaan vielä ole Tatekissa.
Haltechissa pystyy säätämään +- 12% korjausta ruiskutukseen per sylkky,vaikkei ole läheskään hifi :D
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ma Syyskuu 26. 16:43:14 2005

Timo kirjoitti:olisko oikotie onneen 8 suutinta? :roll:
Ei mun mielestä.Sekventaali isoilla suuttimilla on jo imusarja muutosten takia helpompi toteuttaa,kuin 8 suutinta ja mitä vähemmän osia,sen vähemmän hajoavia paikkoja.
Niissä purkeissa,missä ei ole mahdollisuutta sekventiaaliin,ajaa 8 suutinta asiansa.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Syyskuu 26. 17:16:37 2005

herra karala otti tässä muutama päivä sitten kantaa asiaan seuraavasti: kyse oli msd 750cc suuttimista ja cossusta, ei suostunut/(tai siis suositteli ettei kannata tehdä, ei tule hyvä) tekemään niille lastua koska suuttimien neula on niin raskas ja tyhjäkäynnin vaatimilla pienillä (luetaan myös nopeilla) aukioloajoilla ei kyseiset suuttimet tahdo ehtiä mukaan ja siksi tyhjäkäynnistä tulee "raskas ja epätasainen".

tästä itse päättelin että 8 suutinta voisi olla sittenkin hyvä ratkaisu, saa varmasti tyhjäkäyntiseokset kohdalleen, ensiösuuttimina esim boschin 803:t ja toiset vastaavat tai 403:t sitten antamaan tehoille ruokaa..

mutta tiedä sitten.. kyllähän tuollaiset säädettävät ruiskut pystyy parempaan kuin alkuperäinen lastu mutta... jos yrkesmanillakin on hieman raskas tyhjäkäynti 600cc suuttimilla vaikka on tatech niin... ja silti 600cc suuttimetkaan ei aivan älyttömiin tehoihin riitä.. ei vaihdu kerho niillä.. :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ma Syyskuu 26. 17:43:16 2005

Jos laittaa 2 eri kokoista suutinta per pytty niin asennus tapa kannattaa olla samanlainen kuin rs 500 mallissa jos on saman kokoisia niin voi laittaa vierekkäin, olen nähnyt yhden sulaneen koneen missä nakutus oli käynnyt sillä puolella missä oli pienemmät suuttimet ja ainut järkevä syy tälle oli suuttimien eri koot.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ma Syyskuu 26. 17:46:07 2005

Voihan ne toiset suuttimet laittaa sinne imusarjan alle, paikatkin on valmiina. Tosin vaatii painekotelon muutoksen..
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ma Syyskuu 26. 17:51:25 2005

Jep, olet Timo,Karalan kanssa varmasti oikeassa siinä,että isoilla suuttimilla käy juuri mainitsemasi tavalla,mutta käsittääkseni sekventiaalinen ruisku antaa mahdollisuuden muuttaa ruiskutushetken ajoitusta suhteessa koneen kierroksiin,näin voidaan tyhjäkäynnillä ajoitusta muuttaa syl kohtaisesti,eikä välttämättä tarvitse ruiskutus aikaa vetää niin pieneksi.Tietenkin myös bensanpaineet on vaikuttava tekijä,kuinka paljon sitä kakkua tulee tietyssä ajassa.
Mites muuten cossun ruisku yleensäkin ruikkii ja mitä kaikkea Mr Karala pystyy niistä muuttelemaan?

Itsellä ei ole kylläkään kokemusta sekventiaalin säädöstä sen enempää,mutta kohta Yrkesman sen kertoo,miten se vaikuttaa.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ma Syyskuu 26. 19:46:40 2005

Timo kirjoitti:herra karala otti tässä muutama päivä sitten kantaa asiaan seuraavasti: kyse oli msd 750cc suuttimista ja cossusta, ei suostunut/(tai siis suositteli ettei kannata tehdä, ei tule hyvä) tekemään niille lastua koska suuttimien neula on niin raskas ja tyhjäkäynnin vaatimilla pienillä (luetaan myös nopeilla) aukioloajoilla ei kyseiset suuttimet tahdo ehtiä mukaan ja siksi tyhjäkäynnistä tulee "raskas ja epätasainen".

tästä itse päättelin että 8 suutinta voisi olla sittenkin hyvä ratkaisu, saa varmasti tyhjäkäyntiseokset kohdalleen, ensiösuuttimina esim boschin 803:t ja toiset vastaavat tai 403:t sitten antamaan tehoille ruokaa..

mutta tiedä sitten.. kyllähän tuollaiset säädettävät ruiskut pystyy parempaan kuin alkuperäinen lastu mutta... jos yrkesmanillakin on hieman raskas tyhjäkäynti 600cc suuttimilla vaikka on tatech niin... ja silti 600cc suuttimetkaan ei aivan älyttömiin tehoihin riitä.. ei vaihdu kerho niillä.. :wink:
Katotaan nyt kun saan ton sekventiaalisuihkutuksen toimintaan, sen pitäis ainakin auttaa tai sitten on muualla vikaa.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Syyskuu 26. 20:03:09 2005

en tiedä mitä karala pystyy ja ei pysty tekemään, en tunne kaveri sen kummemmin... ja cossun ruisku, eihän se todellakaan mikään viimeisen päälle hifi-ruisku ole, mutta ei huonokaan.. aika harvasta autosta saa alkuperäisellä ruiskulla ja "perusvirilastulla" 500hv.. :roll:

tuo oli ihan hyvä tieto minkä cossuesco laittoi, enpä olisi asiaa huomannut..

sinne imusarjan alle on todella hankala laittaa ne lisäsuuttimet, on nimittäin kohtuullisen ahdas tila..

mutta katsotaan miten yrkesmanin projekti etenee.. ja toivottavasti sieltä tihkuu tiedonjyväsiä kuten tähänkin saakka.. :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » Ma Syyskuu 26. 20:54:35 2005

Cossun ruisku toimii ns. multipoint periaatteella.Ja samalla priaatteella toimii myös suurin osa ohjelmoitavista ruiskuista.Cossun ruiskulla ei pysty ohjaamaan neljää suurta suutinta,ilmeisesti ei pysty säätämään niin pieniä aukioloaikoja.Omassa autossani on haltech ja 4X750 msd suuttimet eikä ole minkäänlaisia ongelmia tyhjäkäynnin kanssa.Tyhjäkäynnin sekä alakierrosalueet saa säädettyä niin laihalle että kone ei enää käy kunnolla.Kaverin autossa on myös Haltech 4x1000cc suuttimilla,kys. autossa ei myöskään ole ongelmia tyhjäkäynnin kanssa.Ihmettelen suuresti miten Tatech ei pysty ohjaamaan 600cc suuttimia tyhjäkäynnillä multipoint asetukellakin....oliskohan suuttimissa jotain häikkää?
+XXXhv

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ma Syyskuu 26. 21:05:46 2005

ect kirjoitti:Cossun ruisku toimii ns. multipoint periaatteella.Ja samalla priaatteella toimii myös suurin osa ohjelmoitavista ruiskuista.Cossun ruiskulla ei pysty ohjaamaan neljää suurta suutinta,ilmeisesti ei pysty säätämään niin pieniä aukioloaikoja.Omassa autossani on haltech ja 4X750 msd suuttimet eikä ole minkäänlaisia ongelmia tyhjäkäynnin kanssa.Tyhjäkäynnin sekä alakierrosalueet saa säädettyä niin laihalle että kone ei enää käy kunnolla.Kaverin autossa on myös Haltech 4x1000cc suuttimilla,kys. autossa ei myöskään ole ongelmia tyhjäkäynnin kanssa.Ihmettelen suuresti miten Tatech ei pysty ohjaamaan 600cc suuttimia tyhjäkäynnillä multipoint asetukellakin....oliskohan suuttimissa jotain häikkää?
Siis sulla toimii 750cc suuttimet ilman sekventialisuutta kunnolla, eli tyhjäkäynnin saa säädettyä sinne lambda ykköseen ja käy tasaisesti tyhjää?

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » Ti Syyskuu 27. 18:23:14 2005

Kyllä saa ja allekin lambda 1.00.Ei käy tasaisesti tyhjää koska ei ole vakionokat.Kaverin cossu miedoilla nokilla sekä 1000cc suuttimilla käy erittäin tasaisesti tyhjää.
+XXXhv

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ti Syyskuu 27. 19:07:16 2005

ect kirjoitti:Kyllä saa ja allekin lambda 1.00.Ei käy tasaisesti tyhjää koska ei ole vakionokat.Kaverin cossu miedoilla nokilla sekä 1000cc suuttimilla käy erittäin tasaisesti tyhjää.
Masentavia uutisia :) No, täytyy jatkaa tutkimista jos tuohon mun juttuun löytyisi jostain muualta vika.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Syyskuu 27. 19:58:45 2005

Yrkesman kirjoitti:
ect kirjoitti:Kyllä saa ja allekin lambda 1.00.Ei käy tasaisesti tyhjää koska ei ole vakionokat.Kaverin cossu miedoilla nokilla sekä 1000cc suuttimilla käy erittäin tasaisesti tyhjää.
Masentavia uutisia :) No, täytyy jatkaa tutkimista jos tuohon mun juttuun löytyisi jostain muualta vika.
Ota Tatuun yhteyttä minulla oli saman tyylisiä ongelmia, teki jonkun muutoksen ecuun mutta mielestäni ei paljoankaan vaikuttanut. Nyt en ole testaillut kun meni gems kiinni keväällä(on ilmastoinnin ohjaus)

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ti Syyskuu 27. 21:08:46 2005

cossuesco kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:
ect kirjoitti:Kyllä saa ja allekin lambda 1.00.Ei käy tasaisesti tyhjää koska ei ole vakionokat.Kaverin cossu miedoilla nokilla sekä 1000cc suuttimilla käy erittäin tasaisesti tyhjää.
Masentavia uutisia :) No, täytyy jatkaa tutkimista jos tuohon mun juttuun löytyisi jostain muualta vika.
Ota Tatuun yhteyttä minulla oli saman tyylisiä ongelmia, teki jonkun muutoksen ecuun mutta mielestäni ei paljoankaan vaikuttanut. Nyt en ole testaillut kun meni gems kiinni keväällä(on ilmastoinnin ohjaus)
Mutta sullahan oli sekventiaalisuihkutus käytössä? ja mitkä suuttimet sulla oli?

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Syyskuu 27. 21:37:36 2005

Minun mielestäni Cossun runsaan bensan ruokinnan ratkaisu on 8-suutinta WRC tyyliin, yhdellä keskelle kanavaa sijoitetulla isolla suuttimella kastellaan myös kanavien välistä seinää ja eiköhän siihenkin tavaraa pisaroidu. Pari monireikäistä per kanava tai sitten yksi sellainen, joka ruiskuttaa keilat molempiin kanaviin, niitä ei taida vaan kovin isoja saada.
Viisaammat kertoo kauempana kannesta olevien suutinten antavan enemmän tehoa korkeilla kierroksilla ja taitaa F1-koneissakin olla suutin imusarjan ulkopuolella ja ruiskuttaa kurkkuun.
Onko kukaan lukenut mitä korkea ruiskutuspaine saa aikaan vapari moottorissa? Näyttää Boschin rapeimmat kilpasuuttimet toimivan 100bar paineella ja kaikki painepesurin kanssa heiluneet on varmasti huomannut ilman nesteellä liikkuvan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Syyskuu 27. 22:38:03 2005

Yrkesman kirjoitti:Mutta sullahan oli sekventiaalisuihkutus käytössä? ja mitkä suuttimet sulla oli?
Jos oikein muistan käytin osasekventiaalia, taisin kyllä kokeilla sekventiaalia mut ei nyt muista tarkkaan, odottelen edelleen että Tatu saa sen ilmastoinnin ohjauksen niin pääsen uudelleen testaamaan, suuttimet oli siemens nyt on jotku ärrä-volvon monireikäiset ja hyvin riittää.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Syyskuu 28. 19:44:46 2005

Voiskohan olla että toi Tatech nikottelee noitten Siemenssien kanssa koska ne on korkee ohmiset, jos se vaatiikin matalaohmiset toimiakseen?

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ke Syyskuu 28. 20:26:57 2005

Yrkesman kirjoitti:Voiskohan olla että toi Tatech nikottelee noitten Siemenssien kanssa koska ne on korkee ohmiset, jos se vaatiikin matalaohmiset toimiakseen?
Ei ole mitää merkitystä, ainoastaan jo kytkee 8 suutinta silloin korkeaohmiset. Lähteekö eculta jokaiselle suuttimelle ohjaus vai onko kytketty pariin?

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Syyskuu 28. 20:46:46 2005

cossuesco kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:Voiskohan olla että toi Tatech nikottelee noitten Siemenssien kanssa koska ne on korkee ohmiset, jos se vaatiikin matalaohmiset toimiakseen?
Ei ole mitää merkitystä, ainoastaan jo kytkee 8 suutinta silloin korkeaohmiset. Lähteekö eculta jokaiselle suuttimelle ohjaus vai onko kytketty pariin?
Ne on kytketty pariin. Meinaan vaan että jos matalaohmiset toimis sen takia paremmin kun ne "paukautetaan" auki. Katsotaan jos saan Tatulta matalaohmiset 750cc tai 1000cc MSD:t lainaan.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Syyskuu 28. 21:40:48 2005

Tämmösen huomasin kun "ect" mainitsi jotain audifoorumista.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ke Syyskuu 28. 21:50:59 2005

Yrkesman kirjoitti:
cossuesco kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:Voiskohan olla että toi Tatech nikottelee noitten Siemenssien kanssa koska ne on korkee ohmiset, jos se vaatiikin matalaohmiset toimiakseen?
Ei ole mitää merkitystä, ainoastaan jo kytkee 8 suutinta silloin korkeaohmiset. Lähteekö eculta jokaiselle suuttimelle ohjaus vai onko kytketty pariin?
Ne on kytketty pariin. Meinaan vaan että jos matalaohmiset toimis sen takia paremmin kun ne "paukautetaan" auki. Katsotaan jos saan Tatulta matalaohmiset 750cc tai 1000cc MSD:t lainaan.
Kytke joka suuttimelle oma ohjaus ohjeiden mukaan ja ruksaa ohjelmasta "matalaohmiset suuttimet"(ohjaa tällöin neljää suutinta) ja osa-sekventiaali, näin pitää viimeistään kytkeä kun laitat sekventiaali ruiskutuksen toimimaan. Ja varmista Tatulta :wink: Onko ecu maadoitettu kunnolla?

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ke Syyskuu 28. 22:40:37 2005

Mulla on Tatekissa suuttimet kytketty sekventiaalina. Suuttimet on nyt just nuo siemensit. Tyhjäkäynti on suht hyvä vaikka käytössä on melko rajut nokat, tuottokin tuon seosmittarin mukaan riittää melko hyvin. Olen ajellu 1,7 ja 1,9 bar paineilla, tosin suuttimet ihan tapissa. Miten lie kestää. Tosiaan kannattaa varmistaa, et pumpun tuotto riittää. Mulla ongelma on tyhjäkäynniltä kevyesti kaasua painettaessa löytyvä "kuollut" alue, mut eiköhän tuonkin saa poistettua kunhan taas jaksaa syventyä.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Syyskuu 30. 8:51:36 2005

ect kirjoitti:Cossun ruisku toimii ns. multipoint periaatteella.Ja samalla priaatteella toimii myös suurin osa ohjelmoitavista ruiskuista.Cossun ruiskulla ei pysty ohjaamaan neljää suurta suutinta,ilmeisesti ei pysty säätämään niin pieniä aukioloaikoja.Omassa autossani on haltech ja 4X750 msd suuttimet eikä ole minkäänlaisia ongelmia tyhjäkäynnin kanssa.Tyhjäkäynnin sekä alakierrosalueet saa säädettyä niin laihalle että kone ei enää käy kunnolla.Kaverin autossa on myös Haltech 4x1000cc suuttimilla,kys. autossa ei myöskään ole ongelmia tyhjäkäynnin kanssa.Ihmettelen suuresti miten Tatech ei pysty ohjaamaan 600cc suuttimia tyhjäkäynnillä multipoint asetukellakin....oliskohan suuttimissa jotain häikkää?
Mitä luokkaa sulla on suuttimenaukioloaika tyhjäkäynnillä ? Myös muitten "isosuuttimisten" aukiolot kiinnosta :)
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » Pe Syyskuu 30. 16:34:13 2005

En just nyt muista aukioloaikoja,mutta voin tarkistaa kunhan jaksan jokupäivä raahautua tallille.
+XXXhv

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Pe Heinäkuu 27. 0:42:10 2007

kaivetaas vanhaa aihetta ylös . Mites yrkesman sait toteutettua sen sekventiaalin ?

Pitäs tohon omaan modata tuo jakaja Hall-käyttöön sekventiaalia varten
ex Jäsen #10

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Pe Heinäkuu 27. 7:29:39 2007

Jake kirjoitti:kaivetaas vanhaa aihetta ylös . Mites yrkesman sait toteutettua sen sekventiaalin ?

Pitäs tohon omaan modata tuo jakaja Hall-käyttöön sekventiaalia varten
Ostin ebaysta T25 escortin "jakajan" jossa on hall anturi ja kytkin sen tohon Tatekkiin. Jossain perus sierrassa on ilmeisesti Hall-anturillinen jakaja josta saa modattua sopivan tohon käyttöön, Skorpilla ainakin on sellanen.

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Heinäkuu 27. 8:50:06 2007

Yrkesman kirjoitti:
Jake kirjoitti:kaivetaas vanhaa aihetta ylös . Mites yrkesman sait toteutettua sen sekventiaalin ?

Pitäs tohon omaan modata tuo jakaja Hall-käyttöön sekventiaalia varten
Ostin ebaysta T25 escortin "jakajan" jossa on hall anturi ja kytkin sen tohon Tatekkiin. Jossain perus sierrassa on ilmeisesti Hall-anturillinen jakaja josta saa modattua sopivan tohon käyttöön, Skorpilla ainakin on sellanen.
sähkökaasarissa sierra on hall-jakaja jossa neljä nastaa josta taas poistaa kolme.Mageliuksella tolanen jakaja jos en väärin muista.

ps itellä cossun jakaja ja omalla anturilla ja toinen ns pahka pirttu pois

eli laita orkkis jakajaan hall-anturi jos sopii

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Pe Heinäkuu 27. 9:40:21 2007

Mulla on autossa myös tollanen Ohc sierran HALL jakaja. Tosin valmiudet on jo edis sytkälle joten sellanen varmaan jossain vaiheessa toteutuu.


ps. jätkät hei, mikä vitun ilmastoinnin ohjaus?? :?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Pe Heinäkuu 27. 9:45:51 2007

Stefa kirjoitti:Mulla on autossa myös tollanen Ohc sierran HALL jakaja. Tosin valmiudet on jo edis sytkälle joten sellanen varmaan jossain vaiheessa toteutuu.


ps. jätkät hei, mikä vitun ilmastoinnin ohjaus?? :?
Jos tää ei nyt ollu vitsi, niin ilmastoinnin ohjauksella ilmeisesti tarkotettiin ominaisuutta joka nostaa kierroksia kun ilmastointi lähtee päälle. Tosin turhaa painoahan se ilmastointi vaan on :)

Vastaa Viestiin