Mallikohtaiset keskustelun aiheet.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Jari S
- Viestit: 228
- Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004
Viesti
Kirjoittaja Jari S » Ti Syyskuu 20. 12:28:42 2005
Onko eroa "tavallisen" Scorpion ja Sierra cossun abs pumpuissa? Jos on niin millainen.
Tarkoitus olis laittaa pääsylinteriksi Scorpion pumppu, aluksi ilman boksia ja antureita. Jarruina edessä 2wd cossun ja takana 253mm.levyt.
Haulla en löytänyt selkeää vastausta jarrujen toimivuudesta pelkän pumpun kans. Toimivuudella tarkoitan etu/taka balanssia, ettei ensimmäisessä "tosipaikassa" kävis haikeesti.
-
caltsu
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja caltsu » Ti Syyskuu 20. 12:35:35 2005
tulee takapainoiset jarrut ilman absia.
pumpun pitäisi olla sama mutta johtosarjassa/liittimissä on eroa.
-
toniwe
- Viestit: 1074
- Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
- Paikkakunta: Lahti
Viesti
Kirjoittaja toniwe » Ti Syyskuu 20. 12:36:19 2005
Pumpun pitäis olla sama, mulla oli kanssa isompien jarrujen kanssa tuo ABS pumppu ja kyllä sillä mukavampi on jarrutella kuin tavallisella alipainetehosteisella.
Ei pitäs takapyörien mennä lukkoon ennen etupyöriä vaikka ei antureita ja boksia kytkiskään, mulla ainakin toimi loistavasti.
-
Jari S
- Viestit: 228
- Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004
Viesti
Kirjoittaja Jari S » Ti Syyskuu 20. 12:43:40 2005
caltsu kirjoitti:tulee takapainoiset jarrut ilman absia.
pumpun pitäisi olla sama mutta johtosarjassa/liittimissä on eroa.
Millainen ero? Kokemuksesta tiedän että jossain vaiheessa tekee mieli rakentaa täydellinen systeemi. Eli nyt olis tulossa 4wd sierra cossun johdot.
-
toniwe
- Viestit: 1074
- Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
- Paikkakunta: Lahti
Viesti
Kirjoittaja toniwe » Ti Syyskuu 20. 12:45:46 2005
Jari S kirjoitti:caltsu kirjoitti:tulee takapainoiset jarrut ilman absia.
pumpun pitäisi olla sama mutta johtosarjassa/liittimissä on eroa.
Millainen ero? Kokemuksesta tiedän että jossain vaiheessa tekee mieli rakentaa täydellinen systeemi. Eli nyt olis tulossa 4wd sierra cossun johdot.
abs boksin liittimissä on ainakin ollut vihreitä ja keltasia liittimiä eli ainakin 2 erilaista johtosarjaa on olemassa.
Edit, mutta ABS-johtosarjahan on muista johtosarjoista erillinen joten eikös se ole sama minkä ABS-johtosarjan sinne laitat?
-
caltsu
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja caltsu » Ti Syyskuu 20. 12:49:35 2005
talvella eron huomaa eli ero ei järkyttävä. jos aiot talvella ajella niin suosittelen absia, perä irtoaa liian helposti jarrutuksessa.
jos nyt 4wd johdot niin pumppu pittää varmaankin olla siitä myös, en ole siitä varma.
itsellä 2wd cossun pumppu jonka johdotus erilainen kuin scorpion pumpussa.
edit: pistää scorpion rojut niin saa helpommin varaosia jos tulee vikaa järjestelmään.
Viimeksi muokannut
caltsu, Ti Syyskuu 20. 12:51:59 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Jari S
- Viestit: 228
- Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004
Viesti
Kirjoittaja Jari S » Ti Syyskuu 20. 12:50:00 2005
toniwe kirjoitti:Pumpun pitäis olla sama, mulla oli kanssa isompien jarrujen kanssa tuo ABS pumppu ja kyllä sillä mukavampi on jarrutella kuin tavallisella alipainetehosteisella.
Ei pitäs takapyörien mennä lukkoon ennen etupyöriä vaikka ei antureita ja boksia kytkiskään, mulla ainakin toimi loistavasti.
Takajarrujen paineenrajoitusventtiili täytyy ilmeisesti poistaa, se mikä on pääsylinterin alla?
-
toniwe
- Viestit: 1074
- Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
- Paikkakunta: Lahti
Viesti
Kirjoittaja toniwe » Ti Syyskuu 20. 12:56:36 2005
Jari S kirjoitti:toniwe kirjoitti:Pumpun pitäis olla sama, mulla oli kanssa isompien jarrujen kanssa tuo ABS pumppu ja kyllä sillä mukavampi on jarrutella kuin tavallisella alipainetehosteisella.
Ei pitäs takapyörien mennä lukkoon ennen etupyöriä vaikka ei antureita ja boksia kytkiskään, mulla ainakin toimi loistavasti.
Takajarrujen paineenrajoitusventtiili täytyy ilmeisesti poistaa, se mikä on pääsylinterin alla?
Jep se pois vaan!
Vihreäliittimistä johtosarjaa on vissiinkin enemmän käytetty cossuissa, kun taas keltaliittiminen on normi sierra/scorpio ABS systeemeissä, toiminnallista eroa noilla ei taida juurikaan olla ja kummatkin on ATE:n valmistamia?
-
Jari S
- Viestit: 228
- Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004
Viesti
Kirjoittaja Jari S » Ti Syyskuu 20. 13:04:05 2005
caltsu kirjoitti:talvella eron huomaa eli ero ei järkyttävä. jos aiot talvella ajella niin suosittelen absia, perä irtoaa liian helposti jarrutuksessa.
jos nyt 4wd johdot niin pumppu pittää varmaankin olla siitä myös, en ole siitä varma.
itsellä 2wd cossun pumppu jonka johdotus erilainen kuin scorpion pumpussa.
edit: pistää scorpion rojut niin saa helpommin varaosia jos tulee vikaa järjestelmään.
Scorpion rojut onkin etusijalla.
-
Jari S
- Viestit: 228
- Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004
Viesti
Kirjoittaja Jari S » Ti Syyskuu 20. 13:20:33 2005
:idea:Taidan rakentaa täyden systeemin, siihen sitten sutimisen eston. Nappi kojelautaan, sais talvella ajaessa pistää vain loson tiskiin ja antaa mennä. Moottorin johtosarjassa on valmius ja säädin hyllyssä. Moottorin ohjauksena EEC-V.
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Viesti
Kirjoittaja SLEI » Ke Lokakuu 5. 22:09:14 2005
4x4 johtosarjassa(Cossu) punainen liitin, mutta joka tapauksessa liittimessä ja boksissa on sellaisia tappeja jotka estää väärien settien yhdistämisen.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
Seppo
- Viestit: 120
- Liittynyt: Ma Joulukuu 24. 14:11:31 2001
Viesti
Kirjoittaja Seppo » Ke Lokakuu 5. 23:47:31 2005
Itse jättäisin kuitenkin takajarrulinjan paineenrajoitusventtiilin paikoilleen.
Kyseinen venttiili puuttui ensimmäisistä Scorpioista, mutta se lisättiin myöhempiin malleihin. Syy tähän oli liian takapainoiset jarrut ja takajarrupalojen nopea kuluminen. Cossu Sierrassahan tuo venttiili on myös (taka-akselin kohdalla jarruputkessa).
Jäsen #72
Keep the Legend Alive