Cossun takavakaajasta (2wd)

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Cossun takavakaajasta (2wd)

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ti Syyskuu 20. 9:20:58 2005

Pitäisikö olla 18mm? Itsellä oli 16mm. Onko siihen saatavana paksumpaa kuin tuo 18mm ja mistä muista autoista tuo löytyy?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Ti Syyskuu 20. 13:00:01 2005

Alko itseekin kiinnostamaan, kun tuossa siivessä on 14mm puikula. Hyvinhän silläkin toimeen tulee, kun ei kilpaa ajeta, mutta varmasti kaarrekäytös muuttuisi jo parin millin halkaisijan lisäyksellä + p-u puslilla. Laskukaavaa en tähän hätään muista, mutta kasvaahan se vääntöjäykkyys reilusti pienelläkin muutoksella. Taitaa vaan olla niin, että kun toista päätä muuttelee, niin toinenkin pää vaatii päivitystä, näin mutuna heitettynä... Kokemusta omaavat voiskin tässä kertoilla kommentteja, että minkä verran kannattaa kasvattaa noita vakaajia / vaikutukset noin suurinpiirtein? Sopiiko sedanin takavakaaja siipeen...?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Syyskuu 20. 13:07:47 2005

shr1 kirjoitti: Sopiiko sedanin takavakaaja siipeen...?
Ei ainakaan heittämällä.
Sedanin on huomattavasti kapeampi.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Re: Cossun takavakaajasta (2wd)

Viesti Kirjoittaja Mankka » Ti Syyskuu 20. 13:21:28 2005

Jasu kirjoitti:Pitäisikö olla 18mm? Itsellä oli 16mm. Onko siihen saatavana paksumpaa kuin tuo 18mm ja mistä muista autoista tuo löytyy?
Eikös nelivetocossussa ole paksumpi takavakaaja. Omaan cossuprojektiini on jo hommattu sellainen.

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Cossun takavakaajasta (2wd)

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ti Syyskuu 20. 15:44:40 2005

Mankka kirjoitti:
Jasu kirjoitti:Pitäisikö olla 18mm? Itsellä oli 16mm. Onko siihen saatavana paksumpaa kuin tuo 18mm ja mistä muista autoista tuo löytyy?
Eikös nelivetocossussa ole paksumpi takavakaaja. Omaan cossuprojektiini on jo hommattu sellainen.
Oliskohan siinä sitten 18mm? Onko se muuten samanlainen?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Cossun takavakaajasta (2wd)

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Syyskuu 20. 16:27:22 2005

Jasu kirjoitti:Oliskohan siinä sitten 18mm? Onko se muuten samanlainen?
Jep ja jep.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ti Syyskuu 20. 17:00:11 2005

Asia selevä, kiitoksia vastanneille.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » Ke Syyskuu 21. 18:37:30 2005

Esco cossussa 22mm. Sellaisen ajattelin omaan takapotkuun jostain metsästää. Fordilla ilmeisesti jotain 80e luokkaa.
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ke Syyskuu 21. 19:29:42 2005

Jay kirjoitti:Esco cossussa 22mm. Sellaisen ajattelin omaan takapotkuun jostain metsästää. Fordilla ilmeisesti jotain 80e luokkaa.
Ei olis pahan hintainen, passaako sekin suoraan sierraan?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » Ke Syyskuu 21. 19:39:47 2005

No kun karkasi juuri käsistä se escortti ennen kun ehdin verrata niitä tarkemmin, mutta silmämääräisesti ovat samanmuotoiset. Kiinnityslänget ja puslat vaihtamalla olettaisin käyvän.
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Syyskuu 21. 21:00:40 2005

Eikös tuommoisen voi teettää vallilan takomossa vaikka scorpion tangon mukaan, saa sitten itse päättää paksuuden. Ne päissä olevat nupit joihin välitangot kiinnittyy, voi korvata ihan pulteilla, takomo kyllä poraa niille reiätkin valmiiksi.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ma Tammikuu 9. 16:21:18 2006

Jasu kirjoitti:
Jay kirjoitti:Esco cossussa 22mm. Sellaisen ajattelin omaan takapotkuun jostain metsästää. Fordilla ilmeisesti jotain 80e luokkaa.
Ei olis pahan hintainen, passaako sekin suoraan sierraan?
Jep. Ihan saman muotoinen, uudet puslat vaan korikiinnikkeisiin niin toimii. Tuli sellainen hommattua tontille homehtumaan.

Samalla tuli CosEscon etuvakaajakin 1mm paksumpi kuin 4x4 CosSierran (samanmuotoiset nekin)..
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

GraZ
Viestit: 88
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 17:43:16 2004
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GraZ » Ma Tammikuu 9. 16:46:25 2006

Kuinkas paljon tuo sedanin vakaaja on kapeampi vrt. siiven takavakaajaan?
Osuuko mitenkäänpäin kohdalleen?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Tammikuu 9. 17:38:33 2006

GraZ kirjoitti:Kuinkas paljon tuo sedanin vakaaja on kapeampi vrt. siiven takavakaajaan?
Osuuko mitenkäänpäin kohdalleen?
On siinä iso ero
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ti Tammikuu 10. 11:35:21 2006

Itse hommasin Scorpio cossun etuvakaajan 29.3mm ja esco cosan takavakaaja 22mn
escon vakaaja tuli maksamaan vähän yli 100e ilman puslia muuten kaikki uutta, vaihtelee hieman nuo hinnat voortin liikkeissä ilmeisesti...

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ke Tammikuu 11. 10:57:29 2006

Arska kirjoitti:Eikös tuommoisen voi teettää vallilan takomossa vaikka scorpion tangon mukaan, saa sitten itse päättää paksuuden. Ne päissä olevat nupit joihin välitangot kiinnittyy, voi korvata ihan pulteilla, takomo kyllä poraa niille reiätkin valmiiksi.
Tai sitten tekee suorasta tangosta ja kiinnitys uniballeilla vakaajaan. Saa säädettävän vakaajan, siitä voisi olla iloa, jos teettää innoissaan vähän liian paksun tai ohuen.

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Ke Tammikuu 11. 13:54:23 2006

Arto65FB kirjoitti:
Arska kirjoitti:Eikös tuommoisen voi teettää vallilan takomossa vaikka scorpion tangon mukaan, saa sitten itse päättää paksuuden. Ne päissä olevat nupit joihin välitangot kiinnittyy, voi korvata ihan pulteilla, takomo kyllä poraa niille reiätkin valmiiksi.
Tai sitten tekee suorasta tangosta ja kiinnitys uniballeilla vakaajaan. Saa säädettävän vakaajan, siitä voisi olla iloa, jos teettää innoissaan vähän liian paksun tai ohuen.
Tiedän kyllä parikin tapaa tehdä säädettävävakaaja, mutta en kyllä ymmärtänyt minkälaista tarkoitat?
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ke Tammikuu 11. 16:21:46 2006

Eikait se mahdollisimman paksu vakaaja kierrosaikoja paranna? Eikös sen pitäs olla just autoon sopivan paksunen? Vai olisko jollain tietoa minkälainen vakaaja on hyvä? Luulis että pito heikkenee jos alusta on kova, kori vahvistettu ja vakaaja ratakiskoa?
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

tomsak
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Syyskuu 27. 14:42:38 2005
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja tomsak » Ke Tammikuu 11. 18:25:45 2006

Ei paranna ei! Ja koitettu on. Ei muuta kun rautakanki kii ja sladitteleen :)

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » To Tammikuu 12. 14:56:07 2006

nprteam kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti:
Arska kirjoitti:Eikös tuommoisen voi teettää vallilan takomossa vaikka scorpion tangon mukaan, saa sitten itse päättää paksuuden. Ne päissä olevat nupit joihin välitangot kiinnittyy, voi korvata ihan pulteilla, takomo kyllä poraa niille reiätkin valmiiksi.
Tai sitten tekee suorasta tangosta ja kiinnitys uniballeilla vakaajaan. Saa säädettävän vakaajan, siitä voisi olla iloa, jos teettää innoissaan vähän liian paksun tai ohuen.
Tiedän kyllä parikin tapaa tehdä säädettävävakaaja, mutta en kyllä ymmärtänyt minkälaista tarkoitat?
No suoraan sanottuna, enpä nyt ihan ulkoa muista niitä paikkoja ja tiloja siellä. Mutta minulla on etuvakaajassa seuraava ratkaisu. Vakaajan sorkat (päät, tangot, varret vai miten niitä nyt sanoisi) ovat pidemmät kuin kiinteässä vakaajassa olisi. Alakiinnityksenä on (tässä tapauksessa kulmarautaa) useita reikiä, joihin tulee pultti, johon toinen uniball kiinnittyy. Riippuen tangon etäisyydestä voi olla uniballit välitangolla tai kierreputkella tai kuten minulla toinen uniball naaras ja toinen uros. Alakiinnityksestä voi säätää reiän avulla ja vakaajassa uniballia liu'utetaan tankoa pitkin haluttuun paikkaan. Vakaajan (pyöreä malli, ei veitsi) jäykkyyshän riippuu tangon paksuudesta ja sorkkien pituudesta. Tässä pystyy säätämään sorkkien efektiivistä pituutta.

Tietenkin, jos on mielessä juuri oikea paksuus eikä tarvitse säätöjä kuivalla/märällä tai tiukalle/loivalle radalle (tai pelkästään voidakseen sanoa, että on säädettävä niin kuin minä :lol: ), niin teettää sellaisen, niin ei tarvitse väkertää noita kiinnityksiä tai hankkia uniballeja.

Oikeassa ollaan tuosta vakaajien paksuudesta, pitää olla sopiva eikä rautakanki. Tosin Colin Chapmanin legendaarinen kommentti oli, että "Any suspension will work, if you don't let it." Vakaajat ovat säätötyökalu. Oikeille kilpurien rakentajille vakaajat tulevat (jos tulevat ollenkaan) aika myöhään suunnittelussa.

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » To Tammikuu 12. 15:57:46 2006

Arto65FB kirjoitti:
nprteam kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti: Tai sitten tekee suorasta tangosta ja kiinnitys uniballeilla vakaajaan. Saa säädettävän vakaajan, siitä voisi olla iloa, jos teettää innoissaan vähän liian paksun tai ohuen.
Tiedän kyllä parikin tapaa tehdä säädettävävakaaja, mutta en kyllä ymmärtänyt minkälaista tarkoitat?
No suoraan sanottuna, enpä nyt ihan ulkoa muista niitä paikkoja ja tiloja siellä. Mutta minulla on etuvakaajassa seuraava ratkaisu. Vakaajan sorkat (päät, tangot, varret vai miten niitä nyt sanoisi) ovat pidemmät kuin kiinteässä vakaajassa olisi. Alakiinnityksenä on (tässä tapauksessa kulmarautaa) useita reikiä, joihin tulee pultti, johon toinen uniball kiinnittyy. Riippuen tangon etäisyydestä voi olla uniballit välitangolla tai kierreputkella tai kuten minulla toinen uniball naaras ja toinen uros. Alakiinnityksestä voi säätää reiän avulla ja vakaajassa uniballia liu'utetaan tankoa pitkin haluttuun paikkaan. Vakaajan (pyöreä malli, ei veitsi) jäykkyyshän riippuu tangon paksuudesta ja sorkkien pituudesta. Tässä pystyy säätämään sorkkien efektiivistä pituutta.

Tietenkin, jos on mielessä juuri oikea paksuus eikä tarvitse säätöjä kuivalla/märällä tai tiukalle/loivalle radalle (tai pelkästään voidakseen sanoa, että on säädettävä niin kuin minä :lol: ), niin teettää sellaisen, niin ei tarvitse väkertää noita kiinnityksiä tai hankkia uniballeja.

Oikeassa ollaan tuosta vakaajien paksuudesta, pitää olla sopiva eikä rautakanki. Tosin Colin Chapmanin legendaarinen kommentti oli, että "Any suspension will work, if you don't let it." Vakaajat ovat säätötyökalu. Oikeille kilpurien rakentajille vakaajat tulevat (jos tulevat ollenkaan) aika myöhään suunnittelussa.
Ok, nyt ymmärsin, eli idea on samanlainen kuin esim. integran takavakaajassa, eli sen taipuvan osan pituuden säätö.

edit. ni eli ettei jää tuo esitykseni huonosti ymmärretäväksi, niin tarkoitan vakaajan taipuvalla osalla sitä auton pituus suuntaista.(poikittain olevahan kiertyy)
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Pe Helmikuu 17. 12:50:09 2006

Kai niitä liian isoja saa jos teettää ihan himona!

Käyttää foordin vakio kamaa niin ei kait ainakaan liian isoa voi tulla...

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ti Elokuu 8. 12:44:50 2006

Mihis se takavakaaja kuuluisi laittaa kiinni? Kun ei tuossa cossussakaan ole vakaajaa paikoillaan niin ei voi ottaa mallia...

EDIT: Selvennykseksi vielä että en tarkoita että mihin ne päät tulee, tukivarsiin tietenkin, vaan että mihin se itse tanko kiinnitetään niillä "puslitetuilla pellinpaloilla"?
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » Ti Elokuu 8. 15:39:54 2006

Ne tulee runkoon kiinni.

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ti Elokuu 8. 19:28:36 2006

Kiitos. Toivottavasti löytyy jonkinasteinen valmius vakaimelle ettei hirveesti tarttis sykkiä yhen vakaajan takia... :)
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » Ti Elokuu 8. 20:35:00 2006

Sedanissa (-88) on ainakin takavakaajan längille valmiit paikat rungossa johon saa vakaajan kiinnitettyä. Ne on vaan yleensä aikamoisen kurakerroksen alla jos niissä ei mitään oo aikasemmin ollu kiinni. Ulkopäistä vakaaja tulee kiinni tukivarsien sisäreunaan(sedan), ja vanhemmissa tukivarsien ulkoreunaan.
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » Ti Elokuu 8. 21:23:55 2006

Hoppamiäs kirjoitti:Sedanissa (-88) on ainakin takavakaajan längille valmiit paikat rungossa johon saa vakaajan kiinnitettyä. Ne on vaan yleensä aikamoisen kurakerroksen alla jos niissä ei mitään oo aikasemmin ollu kiinni. Ulkopäistä vakaaja tulee kiinni tukivarsien sisäreunaan(sedan), ja vanhemmissa tukivarsien ulkoreunaan.
Juu pitäis löytyä sieltä paskan alta.. ei noissa sedanien koreissa pitäs eroavaisuuksia olla.

Omassa nelkkarissa omat vakaajat etu/taka flexin puslilla ja konin säädettävä spax jousilla radalla tuntui olevan toimiva paketti 8)
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Pe Elokuu 11. 16:55:32 2006

Löytyi ne sieltä paskan alta... hyvin sopi vakaaja paikoilleen samoin kuin koko cossun akselisto. Vielä kun uretaanit löytyisi tuohon vakaajaan. 8)
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

Vastaa Viestiin