Mt-75 ja 2wd cossu

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Mt-75 ja 2wd cossu

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Pe Heinäkuu 15. 13:25:17 2005

Tuli sitten sovitettua mt75 lootaa 2wd cossun motin perään mutta eihän se sinne suostunut sopimaan. :evil: Kytkinkoppa ahistaa sen verran että vauhtipyörä ottaa siihen kiinni pari senttiä ennenku loota olis paikallaan.
Ajattelin että jos kokeilis sitte dohc:n vauhtipyörän ja kytkimen kanssa, mahtaako vauhtipyörä sopia heittämällä tohon cossun kampuran päähän?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re: Mt-75 ja 2wd cossu

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Heinäkuu 15. 13:27:15 2005

SeppoJJ kirjoitti:Tuli sitten sovitettua mt75 lootaa 2wd cossun motin perään mutta eihän se sinne suostunut sopimaan. :evil: Kytkinkoppa ahistaa sen verran että vauhtipyörä ottaa siihen kiinni pari senttiä ennenku loota olis paikallaan.
Ajattelin että jos kokeilis sitte dohc:n vauhtipyörän ja kytkimen kanssa, mahtaako vauhtipyörä sopia heittämällä tohon cossun kampuran päähän?
Sorvaa sitä kytkinkoppaa...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Pe Heinäkuu 15. 13:38:10 2005

Voisi onnistuakin, kun tarkemman mittauksen jälkeen ei tarttis mennä ku 9mm eteenpäin...

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Heinäkuu 15. 14:04:10 2005

SeppoJJ kirjoitti:Voisi onnistuakin, kun tarkemman mittauksen jälkeen ei tarttis mennä ku 9mm eteenpäin...
Koppa kainaloon ja koneistamolle, ottavat nopeasti poies...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Heinäkuu 15. 14:09:57 2005

Kone käyntiin ja työntää paikoilleen niin kyllä se itselleen paikan sinne sorvaa. :lol: :roll:
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: Mt-75 ja 2wd cossu

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Heinäkuu 15. 14:12:49 2005

SeppoJJ kirjoitti:Tuli sitten sovitettua mt75 lootaa 2wd cossun motin perään mutta eihän se sinne suostunut sopimaan. :evil: Kytkinkoppa ahistaa sen verran että vauhtipyörä ottaa siihen kiinni pari senttiä ennenku loota olis paikallaan.
Ajattelin että jos kokeilis sitte dohc:n vauhtipyörän ja kytkimen kanssa, mahtaako vauhtipyörä sopia heittämällä tohon cossun kampuran päähän?
eikös pulttimäärä ole eri??????? esson baarissa kuultua mutua
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Pe Heinäkuu 15. 14:57:34 2005

Eikö vauhtipyörien halkaisijat ole samat nelikossa ja takapotkussa. Onko silmälaakeri saman kokoinen?
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Heinäkuu 15. 15:12:27 2005

sprint kirjoitti:Eikö vauhtipyörien halkaisijat ole samat nelikossa ja takapotkussa. Onko silmälaakeri saman kokoinen?
Kyseessä on varmaankin dohc:in kytkinkoppa...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Heinäkuu 15. 16:32:17 2005

Ei se koppa varmaan ota kun joistain tietyistä paikoista kii siihen pyörään, eli vinkulla vois selvitä. Ja MT/75 laatikon koppaa ei noin vain otetakkaan kainaloon koneistusta varten, kun on samaa koko paska.
Jäsen #606

jarcci
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Toukokuu 20. 11:48:54 2003

Viesti Kirjoittaja jarcci » Pe Heinäkuu 15. 16:49:43 2005

Jos ymmärsin oikein niin yrität sovittaa MT 75 "takapotkun" laatikkoa cossuun "2wd". Mulla on periaatteessa niin tehty..... Uskoisin että hammaskehästä ottaa kiini. Mulle vaihdettiin ohc:n kehä .Startin ja lootan väliin tehtiin sovitelaippa joka siirtää starttia kauemmaksi ja näin saadaan oikea hammaskosketus. Lootan pulttijako käy kyllä, mutta jouduin leikkaamaan kytkinkopan alareunasta pikkusen pois koska otti vakaajaan kiini. Painelaakeri jäi liian kauas ja ei ottanut kiini asetelmaan. Tein miksauksen MT:n ja type9 kytkin haarukoista ja laitoin pitemmän painelaakerin. Ajamaan en ole vielä päässyt mutta kaikki aikanaan. :D

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Heinäkuu 15. 16:53:47 2005

jarcci kirjoitti:Jos ymmärsin oikein niin yrität sovittaa MT 75 "takapotkun" laatikkoa cossuun "2wd". Mulla on periaatteessa niin tehty..... Uskoisin että hammaskehästä ottaa kiini. Mulle vaihdettiin ohc:n kehä .Startin ja lootan väliin tehtiin sovitelaippa joka siirtää starttia kauemmaksi ja näin saadaan oikea hammaskosketus. Lootan pulttijako käy kyllä, mutta jouduin leikkaamaan kytkinkopan alareunasta pikkusen pois koska otti vakaajaan kiini. Painelaakeri jäi liian kauas ja ei ottanut kiini asetelmaan. Tein miksauksen MT:n ja type9 kytkin haarukoista ja laitoin pitemmän painelaakerin. Ajamaan en ole vielä päässyt mutta kaikki aikanaan. :D
Kuullostaa "helpolta"...:lol: :lol:
Maksoiko vaivan?

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Pe Heinäkuu 15. 18:32:21 2005

Essonbaarissa jälleen väärää tietoa, pulttijako on millilleen sama. Ja juuri niinkuin jarcci arvelikin, kyseessä takapotku dohcin loota ja hammaskehä ahistaa. Olisin tietty nelikon lootan hommannu jos olisin tienny ettei toi takapotkun kytkinkoppa ookaan yhtä avara. Ja onhan siinä nelikon lootassa "ylimääräistä" mun tarpeisiin. :wink: Mutta aika pienellä sorvauksella tuosta selviää ellei sitten kytkinasetelma rupee pistää hanttiin. Mites jarcci onko sulla cosan kytkin vai ohc?

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Heinäkuu 15. 18:38:59 2005

SeppoJJ kirjoitti:Mites jarcci onko sulla cosan kytkin vai ohc?
Vastataan jarccin puolesta: Cossun vauhtipyörä johon on sovitettu OHC:n hammaskehä ja näinollen myös Cossun kytkin.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Pe Heinäkuu 15. 18:42:22 2005

Startti on sitten ohc:n... ko kö?

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Heinäkuu 15. 18:48:16 2005

SeppoJJ kirjoitti:Startti on sitten ohc:n... ko kö?
Tästä en ole varma, ennen ainakin oli kun koneen perässä oli type 9 laatikko Cossun vauhtipyörällä.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Pe Heinäkuu 15. 18:55:46 2005

Varmaankin jos ohc:n hammaskehä on sen verran pienempi halkaisijaltaan että se mahtuu pyörimään tossa kopassa niin cossun startti ei sitten yllä enää kehälle eli ohc:n starttikin pitäs olla sitten imo.

jarcci
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Toukokuu 20. 11:48:54 2003

Viesti Kirjoittaja jarcci » Ma Heinäkuu 18. 10:48:32 2005

Juuu kyllä siinä cossun kytkin ja vauhtipyörä on muuta hammaskehä ohc:n. Startti myös ohc. Kannattiko ??? Hyvä kysymys... Harrastushan tää on, ja kun aikoinaan ei ollu varaa cossuun niin piti alkaa rakentaan pikkuhiljaa puhallettua oharia. Ja tuo type 9 oli hieman kankea käsitellä ja ikä alkoi painamaan joten ajattelin kokeilla jotain muuta. :) No viikonloppuna pääsin kokeileen vähän ja ilmeni että kytkin ei irroita ihan kunnolla.Ottaa jo tosi alhaalta "2 milliä" lattiasta ja siihen pitäis jotain keksiä. :?

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Su Heinäkuu 31. 20:25:59 2005

Minkä auton painelaakeri sulla on tuossa? Muuten olisi nyt homma kuosissa mutta pidemmän painelaakerin tarvitsisi jotta sen saa yltämään paineasetelmaan putoamatta ohjuriholkilta.

EDIT: Jos joku tietää pari senttiä pidemmän ja mt75 haarukkaan sopivan painelaakerin niin kertokaa ihmeessä :)

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Elokuu 1. 1:58:48 2005

Tän http://cosworthrsclub.com/foorumi/viewt ... highlight= topickin kun luet läpi niin löydät helpon konstin kompensoida painelaakerin mataluuden (vastaus vasta toisella sivulla :wink: ).
Tässä tapauksessa kyseessä OHC motti, mutta maalaisjärjellä ajateltuna pitäisi toimia myös cossun tapauksessa.

jarcci
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Toukokuu 20. 11:48:54 2003

Viesti Kirjoittaja jarcci » Ma Elokuu 1. 9:50:41 2005

Mulla on 1.6l ohc:n painelaakeri. Se on hieman pitempi joten se pitäis pysyä paikallaan. Kiinityksen haarukkaan jouduin muuttamaan. Polkimen päähän jouduin vaihtamaan suurimmalla halkaisialla olevan säätöpyörän.
Joku kysyi kannattiko??? vastaan uudestaan... Laatikko jonka ostin "porvoolaiselta" kaverilta ehjänä on aivan paskana :evil: Pitää aivan järkyttävää ääntä. Joten ei.

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ma Elokuu 1. 10:56:48 2005

Niin siis mainitsematta jäi että mullahan on siinä jo kaverin sorvaama uus tukitappi joka tukee tällä hetkellä lähes 2cm pidemmälle ja sen vaikutus oli se että laakeri ottaa asetelmaan puolessa välissä liikerataansa ja nimenomaan tuennan lisäpidennys aiheuttaisi ohjuriholkilta putoamisen. Siksi nyt olisi järkevintä kasvattaa painelaakerin pituutta sikäli kuin mahdollista. Noh, pitänee ottaa laakeri kouraan ja lähteä varaosaliikkeeseen metsästämään josko löytyisi pidempää mallia samalla kiinnityksellä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Elokuu 1. 14:50:06 2005

Jostain Ford-lehdestä juuri luin, että 4x4 Cosan vaihteiston etupään kuoret voisi vaihtaa DOHCin 75:een ja laittaa kutosen perään?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jarcci
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Toukokuu 20. 11:48:54 2003

Viesti Kirjoittaja jarcci » Ma Elokuu 1. 15:06:34 2005

Juuri tuon ohjurin pituuden takia vaihdoin 1.6 painelaakerin.Se on pitempi ja ei tipu pois ohjurin päältä. Kiinitys on vaan muutettava.Leikkasin kiinityskohdan type9:n käpälästä ja hitsasin sen mt:n käpälään.

Vastaa Viestiin