Cossun korin jäykistehitsaaminen
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002
Cossun korin jäykistehitsaaminen
Onko kukaan jäykistehitsannut sedan cossunsa koria?
Kuulemma esim. ovenaukot ja taka- sekä etulasin aukot jäykistehitsaamalla kori jäykkenisi aika paljon. Pitääkö paikkansa?
Entä onko kukaan jäykistehitsannut iskaritorneja tai pohjan hitsaussaumoja?
Saavutetaanko jäykistehitsaamalla sedan cossun koppa vaivan arvoista hyötyä?
Kuulemma esim. ovenaukot ja taka- sekä etulasin aukot jäykistehitsaamalla kori jäykkenisi aika paljon. Pitääkö paikkansa?
Entä onko kukaan jäykistehitsannut iskaritorneja tai pohjan hitsaussaumoja?
Saavutetaanko jäykistehitsaamalla sedan cossun koppa vaivan arvoista hyötyä?
-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
hitsasin melkeen kaikki saumat kauhee homma ja kaikki iskari tornit vahvistettu..
volvo 240 tic vm 88
Ford escort rs2000 mk2 vm 79 orange
Ford escort rs2000 mk2 vm 77 black
Ford escort rs2000 mk1 vm 73
honda monkey z50j vm 90 varikkolelu
https://www.facebook.com/pages/Westcoas ... 1593830954
http://www.youtube.com/user/Westcoastrallyteam1
Ford escort rs2000 mk2 vm 79 orange
Ford escort rs2000 mk2 vm 77 black
Ford escort rs2000 mk1 vm 73
honda monkey z50j vm 90 varikkolelu
https://www.facebook.com/pages/Westcoas ... 1593830954
http://www.youtube.com/user/Westcoastrallyteam1
-
- Viestit: 2060
- Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
- Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki
Minä hitsasin kaikki saumat pohjasta ckollin neuvosta.
Tuli hyvä, ei ainakaan vääntyile kiihdyttäessä eikä nosta etutassua radalla mutkassa.
Nyt kun tunkilla nostaa takaa oikeasta paikasta niin vastakkainen etupyörä ainut joka on maassa.
Tuli hyvä, ei ainakaan vääntyile kiihdyttäessä eikä nosta etutassua radalla mutkassa.
Nyt kun tunkilla nostaa takaa oikeasta paikasta niin vastakkainen etupyörä ainut joka on maassa.

Jäsen 623
Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.
Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Voikos auton parantamalla pilata, eikös ne siiven korit muutenkin halua etupäästä revetä iskaritornin maastosta?Hectori kirjoitti:ajattelin eka tehdä samanlaista hitsuuhommaa tuohon tuulitunnelitaunukseen, mutta sitten totesin että en viitsi pilata siipeä tuolla operaatiolla, vaan teen sen johonkin tavalliseen sierran koppaan.
Ei ole ne pohjan "palkit" liian tiheillä pisteillä kiinnitetty ja jos ei omat hitsipalot miellytä niin voihan ne hioa nätiksi.
Jos auton on kasaan hitsaillut joku teollisuusrobojen Davinchi, Dali tms. niin eihän niihin saumoihin sitten auta koskea

4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
mutta muutapas vahvistushitsattu kori takaisin alkuperäisen tyyppiseksi.SLEI kirjoitti: Voikos auton parantamalla pilata, eikös ne siiven korit muutenkin halua etupäästä revetä iskaritornin maastosta?
Ei ole ne pohjan "palkit" liian tiheillä pisteillä kiinnitetty ja jos ei omat hitsipalot miellytä niin voihan ne hioa nätiksi.
Jos auton on kasaan hitsaillut joku teollisuusrobojen Davinchi, Dali tms. niin eihän niihin saumoihin sitten auta koskea

kyllä se hitsipalko olisi varmasti ihan hyvän näköinen hiomattakin, ei siinä mitään. mutta kun noita siiven pilaamattomia, elikkästen rakentelemattomia koreja on rajoitettu määrä, niin miksi turhaan nyt tuotakin ruveta pilaamaan. ei minun mielestäni ole niin hirveästi mieltä tuosta nyt ihan viimosen päälle ratamallista autoa kumminkaan tehdä. tehdään vain muutoksia jonka jälkeen pystytään palauttamaan takaisin alkuperäiseksi.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
mutta jos ajattelee asian niinpäin että se "harvinainen kori" kestää ajossa pidempään ja pysyy koko auto parempana kun se on jäykistetty? ettei ala etutolpat antamaan periksi, etulokarien sisäreunat mene "aalloille", ruoste iske ratkenneisiin saumoihin, kattoon tule luukun viereen painaumia, jne..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Mitäpäs museointiukko jäykistehitsauksista sanoo jos tuollaisen joskus haluaakin museoidaTimo kirjoitti:mutta jos ajattelee asian niinpäin että se "harvinainen kori" kestää ajossa pidempään ja pysyy koko auto parempana kun se on jäykistetty? ettei ala etutolpat antamaan periksi, etulokarien sisäreunat mene "aalloille", ruoste iske ratkenneisiin saumoihin, kattoon tule luukun viereen painaumia, jne..

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
taitaa tuo ratkeaminen olla enemmänkin jossain rallipolkujen puolella ongelmana, jossa se alusta on suhteellisen kovilla. jos sitä käy pari kertaa vuodessa radalla rykäisemässä ja kiihdyttelemässä, niin en usko hirveän olennaisesti vaikuttavan kestävyyteen.Timo kirjoitti:mutta jos ajattelee asian niinpäin että se "harvinainen kori" kestää ajossa pidempään ja pysyy koko auto parempana kun se on jäykistetty? ettei ala etutolpat antamaan periksi, etulokarien sisäreunat mene "aalloille", ruoste iske ratkenneisiin saumoihin, kattoon tule luukun viereen painaumia, jne..
se olisi kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto, että tinaa kaikki korisaumat koritinalla. joskus tällä palstalla oli ko. asiasta puhettakin että joku olisi johkin kilpuriin tehnyt niin.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Joskus kävin Autiolla siipeä ostomielessä syynäilemässä ja siinä oli tuo repeämä edessä, joka olisi vaatinut jigissä/robotissa hitsaamista. Ei siitä autosta ainakaan tullut mielee, että olisi joku sorateiden virtuoosi ja kun siitä silloin kirjoiteltiin niin asiantuntijat kertoi sen repeämisen olevan yleistä.
Voi kai niitä vahvistuksia hitsailla vähän kevyemminkin kuin tuuman palot tuuman välein tms. ?
Eikös keskusteluissa Cossun korin vahvistuksista olla päästy siihen yhteisymmärrykseen ettei mitään erilaisia koreja ole tuotannossa ollut? 3-ovinen koppa tehoa ja jäykkä alusta niin kyllä se kori jossain vaiheessa elähtää.
Pari päivää sitten katselin poikki sahattua Sedan Cossua eikä siinä ainakaan ollut mitään uretaanimössöjä A-pilareissa tai helmassa kuten niissä joskus kerrotaan olevan.
Voi kai niitä vahvistuksia hitsailla vähän kevyemminkin kuin tuuman palot tuuman välein tms. ?
Eikös keskusteluissa Cossun korin vahvistuksista olla päästy siihen yhteisymmärrykseen ettei mitään erilaisia koreja ole tuotannossa ollut? 3-ovinen koppa tehoa ja jäykkä alusta niin kyllä se kori jossain vaiheessa elähtää.
Pari päivää sitten katselin poikki sahattua Sedan Cossua eikä siinä ainakaan ollut mitään uretaanimössöjä A-pilareissa tai helmassa kuten niissä joskus kerrotaan olevan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Välttämättä en omaanikaan alkaisi isommin lankaa sulattelemaan, ehkä kriittisimpiä paikkoja, jos täydellinen läpikäynti joskus tulee ajankohtaiseksi. Tutkailin pohjan rakennetta ja funtsailin, josko sinne saisi laitettua ns. apurungon yhdistäjäpalkit, pitkittäiset profiilit vääntöjäykkyyttä lisäämään. Maavara taitaa vaan jo ennestään matalassa autossa hiipua turhan pieneksi. Ainakin jenkkikalustoon on saatavilla tehdastekoisia palkkeja, joko pulttaa kiinni periaatteella, tai helposti hitsattavia, kuitenkin tarpeen tullen poistettavia. Liekö Sierraan olemassa valmiita kalikoita, en tiedä, eipä ne kovin vaikeat itsekään olis tehdä.
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
'Hectori kirjoitti:mutta muutapas vahvistushitsattu kori takaisin alkuperäisen tyyppiseksi.SLEI kirjoitti: Voikos auton parantamalla pilata, eikös ne siiven korit muutenkin halua etupäästä revetä iskaritornin maastosta?
Ei ole ne pohjan "palkit" liian tiheillä pisteillä kiinnitetty ja jos ei omat hitsipalot miellytä niin voihan ne hioa nätiksi.
Jos auton on kasaan hitsaillut joku teollisuusrobojen Davinchi, Dali tms. niin eihän niihin saumoihin sitten auta koskea![]()
kyllä se hitsipalko olisi varmasti ihan hyvän näköinen hiomattakin, ei siinä mitään. mutta kun noita siiven pilaamattomia, elikkästen rakentelemattomia koreja on rajoitettu määrä, niin miksi turhaan nyt tuotakin ruveta pilaamaan. ei minun mielestäni ole niin hirveästi mieltä tuosta nyt ihan viimosen päälle ratamallista autoa kumminkaan tehdä. tehdään vain muutoksia jonka jälkeen pystytään palauttamaan takaisin alkuperäiseksi.
No kylläähn tuollainen htsattu kori on arempi ruosteelle. Että siinämielessä aito klassikko vois olla hyvä pitää sellaisenaan kun se tehtaan jäljiltä on .
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
jos jotain vastaavaa tuossa omassa autossa tapahtuu, niin sitten se korjataan alkuperäistä vastaavaksi. ja tottakai käytämmä vain alkuperäisiä ford tuotteita, ja yhdistämme ne mahdollisimman tarkasti alkuperäistä vastaavaksi, käyttäen pistehitsiä niissä paikoissa missä sitä on olun perinkin käytetty.SLEI kirjoitti:Joskus kävin Autiolla siipeä ostomielessä syynäilemässä ja siinä oli tuo repeämä edessä, joka olisi vaatinut jigissä/robotissa hitsaamista. Ei siitä autosta ainakaan tullut mielee, että olisi joku sorateiden virtuoosi ja kun siitä silloin kirjoiteltiin niin asiantuntijat kertoi sen repeämisen olevan yleistä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
jostakin syystä tästä tekstistä tulee truman shown mainospätkä mieleen..Hectori kirjoitti:jos jotain vastaavaa tuossa omassa autossa tapahtuu, niin sitten se korjataan alkuperäistä vastaavaksi. ja tottakai käytämmä vain alkuperäisiä ford tuotteita, ja yhdistämme ne mahdollisimman tarkasti alkuperäistä vastaavaksi, käyttäen pistehitsiä niissä paikoissa missä sitä on olun perinkin käytetty.SLEI kirjoitti:Joskus kävin Autiolla siipeä ostomielessä syynäilemässä ja siinä oli tuo repeämä edessä, joka olisi vaatinut jigissä/robotissa hitsaamista. Ei siitä autosta ainakaan tullut mielee, että olisi joku sorateiden virtuoosi ja kun siitä silloin kirjoiteltiin niin asiantuntijat kertoi sen repeämisen olevan yleistä.



Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
sehän ei tarkoita sitä etteikö sitä voisi palauttaa ennalleen. osat eivät ole samoja mitä on tehtaalta lähtiessä ollut, mutta mitä väliä sillä on, jos osat on kumminkin samoja osia mitä on tehtaalla kokoonpanossa käytetty? tai ainakin mahdollisimman lähellä sitä.Walderama kirjoitti:Hectorin autoa ja klassikon alkuperäisasussaan pitämistä mitenkään vähettelemättä on pakko kysyä,eikö noin vanhassa autossa ole aikaisempien omistajien toimesta jo menty siitä mistä aita on matalin??
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
niin eikö tähän keskusteluun löytynyt vastausta? nyt on itsellänikin asia ajankohtainen ja mielelläni ottaisin tietoa vastaan. erityisesti kiinnostaa etutolppien ympäristö sekä korin pitkittäisjäykkyyden parantaminen. takapää on jo hoidossa.. jjs? somebody?? 

Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Eiköhän se mene melko samalla reseptillä sierrakin kuten muutkin autot.
Eli runkopalkit noin senttisaumaa, tuumaväliä, senttisaumaa - - - -
Runkopalkin ja paloseinän väliin (ainakin vanhoissa ritsoissa) kolmiotukipalat, estään keulan notkahtamista. Iskaritornin saumat, paloseinän saumat hitsaten samalla reseptillä. Monesti on näkynyt myös kynnyskotelot olevan vahvistettu.
Eli runkopalkit noin senttisaumaa, tuumaväliä, senttisaumaa - - - -
Runkopalkin ja paloseinän väliin (ainakin vanhoissa ritsoissa) kolmiotukipalat, estään keulan notkahtamista. Iskaritornin saumat, paloseinän saumat hitsaten samalla reseptillä. Monesti on näkynyt myös kynnyskotelot olevan vahvistettu.
#6
Escort -75
Escort -75