Cossun korin jäykistehitsaaminen

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Cossun korin jäykistehitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Mankka » Su Heinäkuu 3. 14:00:24 2005

Onko kukaan jäykistehitsannut sedan cossunsa koria?

Kuulemma esim. ovenaukot ja taka- sekä etulasin aukot jäykistehitsaamalla kori jäykkenisi aika paljon. Pitääkö paikkansa?

Entä onko kukaan jäykistehitsannut iskaritorneja tai pohjan hitsaussaumoja?

Saavutetaanko jäykistehitsaamalla sedan cossun koppa vaivan arvoista hyötyä?

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Su Heinäkuu 3. 17:27:16 2005

hitsasin melkeen kaikki saumat kauhee homma ja kaikki iskari tornit vahvistettu..
volvo 240 tic vm 88
Ford escort rs2000 mk2 vm 79 orange
Ford escort rs2000 mk2 vm 77 black
Ford escort rs2000 mk1 vm 73
honda monkey z50j vm 90 varikkolelu
https://www.facebook.com/pages/Westcoas ... 1593830954
http://www.youtube.com/user/Westcoastrallyteam1

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » Su Heinäkuu 3. 19:31:25 2005

Minä hitsasin kaikki saumat pohjasta ckollin neuvosta.
Tuli hyvä, ei ainakaan vääntyile kiihdyttäessä eikä nosta etutassua radalla mutkassa.
Nyt kun tunkilla nostaa takaa oikeasta paikasta niin vastakkainen etupyörä ainut joka on maassa. 8)
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Heinäkuu 3. 20:45:39 2005

sierran korin vahvistaminen auttaa aina..

aikanani rs turbo viritelmästä hitsasin oviaukot sekä lattian poikittaispalkin vahvemmin kiinni varoiksi. oli vaan niin löysä alusta ettei oikein huomannut eroa...

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Heinäkuu 3. 22:16:49 2005

ajattelin eka tehdä samanlaista hitsuuhommaa tuohon tuulitunnelitaunukseen, mutta sitten totesin että en viitsi pilata siipeä tuolla operaatiolla, vaan teen sen johonkin tavalliseen sierran koppaan.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Heinäkuu 4. 19:46:24 2005

Hectori kirjoitti:ajattelin eka tehdä samanlaista hitsuuhommaa tuohon tuulitunnelitaunukseen, mutta sitten totesin että en viitsi pilata siipeä tuolla operaatiolla, vaan teen sen johonkin tavalliseen sierran koppaan.
Voikos auton parantamalla pilata, eikös ne siiven korit muutenkin halua etupäästä revetä iskaritornin maastosta?
Ei ole ne pohjan "palkit" liian tiheillä pisteillä kiinnitetty ja jos ei omat hitsipalot miellytä niin voihan ne hioa nätiksi.
Jos auton on kasaan hitsaillut joku teollisuusrobojen Davinchi, Dali tms. niin eihän niihin saumoihin sitten auta koskea :wink:
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Heinäkuu 4. 21:01:45 2005

SLEI kirjoitti: Voikos auton parantamalla pilata, eikös ne siiven korit muutenkin halua etupäästä revetä iskaritornin maastosta?
Ei ole ne pohjan "palkit" liian tiheillä pisteillä kiinnitetty ja jos ei omat hitsipalot miellytä niin voihan ne hioa nätiksi.
Jos auton on kasaan hitsaillut joku teollisuusrobojen Davinchi, Dali tms. niin eihän niihin saumoihin sitten auta koskea :wink:
mutta muutapas vahvistushitsattu kori takaisin alkuperäisen tyyppiseksi. :wink:

kyllä se hitsipalko olisi varmasti ihan hyvän näköinen hiomattakin, ei siinä mitään. mutta kun noita siiven pilaamattomia, elikkästen rakentelemattomia koreja on rajoitettu määrä, niin miksi turhaan nyt tuotakin ruveta pilaamaan. ei minun mielestäni ole niin hirveästi mieltä tuosta nyt ihan viimosen päälle ratamallista autoa kumminkaan tehdä. tehdään vain muutoksia jonka jälkeen pystytään palauttamaan takaisin alkuperäiseksi.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Heinäkuu 4. 23:06:00 2005

mutta jos ajattelee asian niinpäin että se "harvinainen kori" kestää ajossa pidempään ja pysyy koko auto parempana kun se on jäykistetty? ettei ala etutolpat antamaan periksi, etulokarien sisäreunat mene "aalloille", ruoste iske ratkenneisiin saumoihin, kattoon tule luukun viereen painaumia, jne..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Heinäkuu 4. 23:11:35 2005

Timo kirjoitti:mutta jos ajattelee asian niinpäin että se "harvinainen kori" kestää ajossa pidempään ja pysyy koko auto parempana kun se on jäykistetty? ettei ala etutolpat antamaan periksi, etulokarien sisäreunat mene "aalloille", ruoste iske ratkenneisiin saumoihin, kattoon tule luukun viereen painaumia, jne..
Mitäpäs museointiukko jäykistehitsauksista sanoo jos tuollaisen joskus haluaakin museoida :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Viesti Kirjoittaja Mankka » Ma Heinäkuu 4. 23:30:37 2005

Eli mistä kaikista paikoista sedan cossun koria kannattaisi jäykistehitsata?Ovien aukot on helpohkot hitsata, mutta mitä kaikkia paikkoja pohkan puolelta kannattaisi vähän vahvistaa?

Mitään rata-autoa en ole tekemässä vaan nopeaa katuautoa.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Heinäkuu 5. 0:19:49 2005

Timo kirjoitti:mutta jos ajattelee asian niinpäin että se "harvinainen kori" kestää ajossa pidempään ja pysyy koko auto parempana kun se on jäykistetty? ettei ala etutolpat antamaan periksi, etulokarien sisäreunat mene "aalloille", ruoste iske ratkenneisiin saumoihin, kattoon tule luukun viereen painaumia, jne..
taitaa tuo ratkeaminen olla enemmänkin jossain rallipolkujen puolella ongelmana, jossa se alusta on suhteellisen kovilla. jos sitä käy pari kertaa vuodessa radalla rykäisemässä ja kiihdyttelemässä, niin en usko hirveän olennaisesti vaikuttavan kestävyyteen.

se olisi kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto, että tinaa kaikki korisaumat koritinalla. joskus tällä palstalla oli ko. asiasta puhettakin että joku olisi johkin kilpuriin tehnyt niin.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Heinäkuu 5. 2:36:32 2005

Joskus kävin Autiolla siipeä ostomielessä syynäilemässä ja siinä oli tuo repeämä edessä, joka olisi vaatinut jigissä/robotissa hitsaamista. Ei siitä autosta ainakaan tullut mielee, että olisi joku sorateiden virtuoosi ja kun siitä silloin kirjoiteltiin niin asiantuntijat kertoi sen repeämisen olevan yleistä.
Voi kai niitä vahvistuksia hitsailla vähän kevyemminkin kuin tuuman palot tuuman välein tms. ?
Eikös keskusteluissa Cossun korin vahvistuksista olla päästy siihen yhteisymmärrykseen ettei mitään erilaisia koreja ole tuotannossa ollut? 3-ovinen koppa tehoa ja jäykkä alusta niin kyllä se kori jossain vaiheessa elähtää.
Pari päivää sitten katselin poikki sahattua Sedan Cossua eikä siinä ainakaan ollut mitään uretaanimössöjä A-pilareissa tai helmassa kuten niissä joskus kerrotaan olevan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Ti Heinäkuu 5. 9:02:32 2005

Välttämättä en omaanikaan alkaisi isommin lankaa sulattelemaan, ehkä kriittisimpiä paikkoja, jos täydellinen läpikäynti joskus tulee ajankohtaiseksi. Tutkailin pohjan rakennetta ja funtsailin, josko sinne saisi laitettua ns. apurungon yhdistäjäpalkit, pitkittäiset profiilit vääntöjäykkyyttä lisäämään. Maavara taitaa vaan jo ennestään matalassa autossa hiipua turhan pieneksi. Ainakin jenkkikalustoon on saatavilla tehdastekoisia palkkeja, joko pulttaa kiinni periaatteella, tai helposti hitsattavia, kuitenkin tarpeen tullen poistettavia. Liekö Sierraan olemassa valmiita kalikoita, en tiedä, eipä ne kovin vaikeat itsekään olis tehdä.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Ti Heinäkuu 5. 9:32:12 2005

Hectori kirjoitti:
SLEI kirjoitti: Voikos auton parantamalla pilata, eikös ne siiven korit muutenkin halua etupäästä revetä iskaritornin maastosta?
Ei ole ne pohjan "palkit" liian tiheillä pisteillä kiinnitetty ja jos ei omat hitsipalot miellytä niin voihan ne hioa nätiksi.
Jos auton on kasaan hitsaillut joku teollisuusrobojen Davinchi, Dali tms. niin eihän niihin saumoihin sitten auta koskea :wink:
mutta muutapas vahvistushitsattu kori takaisin alkuperäisen tyyppiseksi. :wink:

kyllä se hitsipalko olisi varmasti ihan hyvän näköinen hiomattakin, ei siinä mitään. mutta kun noita siiven pilaamattomia, elikkästen rakentelemattomia koreja on rajoitettu määrä, niin miksi turhaan nyt tuotakin ruveta pilaamaan. ei minun mielestäni ole niin hirveästi mieltä tuosta nyt ihan viimosen päälle ratamallista autoa kumminkaan tehdä. tehdään vain muutoksia jonka jälkeen pystytään palauttamaan takaisin alkuperäiseksi.
'

No kylläähn tuollainen htsattu kori on arempi ruosteelle. Että siinämielessä aito klassikko vois olla hyvä pitää sellaisenaan kun se tehtaan jäljiltä on .

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Heinäkuu 5. 20:59:53 2005

SLEI kirjoitti:Joskus kävin Autiolla siipeä ostomielessä syynäilemässä ja siinä oli tuo repeämä edessä, joka olisi vaatinut jigissä/robotissa hitsaamista. Ei siitä autosta ainakaan tullut mielee, että olisi joku sorateiden virtuoosi ja kun siitä silloin kirjoiteltiin niin asiantuntijat kertoi sen repeämisen olevan yleistä.
jos jotain vastaavaa tuossa omassa autossa tapahtuu, niin sitten se korjataan alkuperäistä vastaavaksi. ja tottakai käytämmä vain alkuperäisiä ford tuotteita, ja yhdistämme ne mahdollisimman tarkasti alkuperäistä vastaavaksi, käyttäen pistehitsiä niissä paikoissa missä sitä on olun perinkin käytetty.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ti Heinäkuu 5. 21:11:01 2005

Hectori kirjoitti:
SLEI kirjoitti:Joskus kävin Autiolla siipeä ostomielessä syynäilemässä ja siinä oli tuo repeämä edessä, joka olisi vaatinut jigissä/robotissa hitsaamista. Ei siitä autosta ainakaan tullut mielee, että olisi joku sorateiden virtuoosi ja kun siitä silloin kirjoiteltiin niin asiantuntijat kertoi sen repeämisen olevan yleistä.
jos jotain vastaavaa tuossa omassa autossa tapahtuu, niin sitten se korjataan alkuperäistä vastaavaksi. ja tottakai käytämmä vain alkuperäisiä ford tuotteita, ja yhdistämme ne mahdollisimman tarkasti alkuperäistä vastaavaksi, käyttäen pistehitsiä niissä paikoissa missä sitä on olun perinkin käytetty.
jostakin syystä tästä tekstistä tulee truman shown mainospätkä mieleen.. :lol: :lol: :lol:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Heinäkuu 5. 21:17:05 2005

Timo kirjoitti: jostakin syystä tästä tekstistä tulee truman shown mainospätkä mieleen.. :lol: :lol: :lol:
:lol:
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » To Heinäkuu 7. 0:45:13 2005

Hectorin autoa ja klassikon alkuperäisasussaan pitämistä mitenkään vähettelemättä on pakko kysyä,eikö noin vanhassa autossa ole aikaisempien omistajien toimesta jo menty siitä mistä aita on matalin?? :shock:
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Heinäkuu 7. 0:48:35 2005

Walderama kirjoitti:Hectorin autoa ja klassikon alkuperäisasussaan pitämistä mitenkään vähettelemättä on pakko kysyä,eikö noin vanhassa autossa ole aikaisempien omistajien toimesta jo menty siitä mistä aita on matalin?? :shock:
sehän ei tarkoita sitä etteikö sitä voisi palauttaa ennalleen. osat eivät ole samoja mitä on tehtaalta lähtiessä ollut, mutta mitä väliä sillä on, jos osat on kumminkin samoja osia mitä on tehtaalla kokoonpanossa käytetty? tai ainakin mahdollisimman lähellä sitä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » To Heinäkuu 7. 10:06:48 2005

Olisko jollakin mahdollisesti koneellaan jonkinmoisessa muodossa kirjaa jossa kerrottaisiin selkeästi mistä ja miten jäykistää sierran koria?

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » To Elokuu 16. 20:30:02 2007

niin eikö tähän keskusteluun löytynyt vastausta? nyt on itsellänikin asia ajankohtainen ja mielelläni ottaisin tietoa vastaan. erityisesti kiinnostaa etutolppien ympäristö sekä korin pitkittäisjäykkyyden parantaminen. takapää on jo hoidossa.. jjs? somebody?? :roll:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Elokuu 16. 21:00:19 2007

Eiköhän se mene melko samalla reseptillä sierrakin kuten muutkin autot.
Eli runkopalkit noin senttisaumaa, tuumaväliä, senttisaumaa - - - -
Runkopalkin ja paloseinän väliin (ainakin vanhoissa ritsoissa) kolmiotukipalat, estään keulan notkahtamista. Iskaritornin saumat, paloseinän saumat hitsaten samalla reseptillä. Monesti on näkynyt myös kynnyskotelot olevan vahvistettu.
#6
Escort -75

Vastaa Viestiin