Cossun nokkien ajoitus

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Cossun nokkien ajoitus

Viesti Kirjoittaja Hena » Pe Tammikuu 28. 13:47:46 2005

Eli minulla vähän tuntemattomaan asiaan haluisin selkeyttä. Eli miten noi cossun nokat kannattaa ajottaa? Nokat on BD10 profiililla olevat eli asteita n.260 ja nostoa n.8.6mm. Eli millon kannattaa laittaa imu ja pako aukeamaan? Ja katotaanko se siitä millon venttiili aukeaa vai siitä kun se on auennut tietyn verran? Tietysti penkissähän ne pitäis kattoa että miten ne parhaiten toimii, mutta jos sais nyt tähän hätään ees jonkin näköstä suuntaa kuinka paljon niitä pitäis kääntää.
Toyota Supra TT

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Tammikuu 28. 14:04:29 2005

prostreetin sivuilla on hyvät ohjeet nokan ajoitusta varten.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Tammikuu 28. 15:45:13 2005

Jahas...äijä on alkanu pulttaileen Englanninpalikoita kiinni... 8)
#446

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Pe Tammikuu 28. 16:03:24 2005

JRZ kirjoitti:Jahas...äijä on alkanu pulttaileen Englanninpalikoita kiinni... 8)
Jep jep.. 8)
Toyota Supra TT

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Su Tammikuu 30. 20:15:57 2005

Monella täälläkin käyvillä on cossussa säädettävät nokkapyörät. Minkälaisia asetuksia porukalla on käytössä?
Toyota Supra TT

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Su Tammikuu 30. 20:30:20 2005

Voin katella tosta omasta koneesta miten merkit on. Monella ne on olleet kyllä ihan ulkonäkösyistä.... Merkit on olleet vakioasetuksissa :lol: :lol:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Tammikuu 30. 20:30:32 2005

Vakio asetukset toistaiseksi
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Tammikuu 31. 10:48:04 2005

Hena kirjoitti:Monella täälläkin käyvillä on cossussa säädettävät nokkapyörät. Minkälaisia asetuksia porukalla on käytössä?
Eiköhän se selviä penkissä...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

..

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Tammikuu 31. 22:00:36 2005

vakioasetus on varmaankin paras vaihtoehto ellei aio penkissä säätää. perse kun on aika huono mittari..

linkissä olevat eri käyrät on nokkien ajoitusta penkissä, aika isojakin eroja/tehonlisäystä niillä tulee. säätö lienee aikalailla autokohtainen, mut karkeasti imua aikaiselle ja pakoa myöhäiselle..

http://airfoto.fujikuvat.fi/album/showi ... id=1270078
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Helmikuu 2. 23:30:28 2005

Ennen kun rupeaa kovin paljon kikkailemaan nokkien säätöjä niin on syytä mitata mikä on todellinen männän ja venttiilin välys yläkuolokohdassa, sitten astelevyn ja heittokellon kanssa mittaa nokan ja piirtää käppyrän. Useimmiten kuvissa stanu männistä näkyy merkkejä venojen hipaisuista ja kun imunokkaa aikaistetaan niin tuhon mahdollisuus lisääntyy.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Karmann
Viestit: 123
Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003

Viesti Kirjoittaja Karmann » To Helmikuu 3. 10:59:04 2005

Kandee hommaa säädettävät pyörät jos lohkoo/kantta on plaanattu,
Ex. #28
Escort RS Cosworth

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » To Helmikuu 3. 19:10:59 2005

Karmann kirjoitti:Kandee hommaa säädettävät pyörät jos lohkoo/kantta on plaanattu,
Toi oli just se suurin syy minkä takia mäkin hommasin noi säädettävät pyörät.
Toyota Supra TT

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja Cosander » To Helmikuu 3. 23:18:38 2005

SLEI kirjoitti:Ennen kun rupeaa kovin paljon kikkailemaan nokkien säätöjä niin on syytä mitata mikä on todellinen männän ja venttiilin välys yläkuolokohdassa, sitten astelevyn ja heittokellon kanssa mittaa nokan ja piirtää käppyrän. Useimmiten kuvissa stanu männistä näkyy merkkejä venojen hipaisuista ja kun imunokkaa aikaistetaan niin tuhon mahdollisuus lisääntyy.
Paljonko toin venttiilin ja vännän välys pitääs olla?

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Cossun nokkien ajoitus

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Huhtikuu 15. 16:11:01 2010

Löytyiskö joltain tietoa paljonko on Cossun 16v venttiilit auki YKK.ssa vakio nokilla, eli ne oikeat vakio arvot 2wd ja 4wd käy varmaan molemmat?

jjs.ltä tuli viestiä, että hänen luokitus papereissa ois maininta:
Imu = 0.46mm ja Pako = 0.86mm (at TDC, ilmeisesti YKK?)

Mulla on nyt n. 0.55mm molemmat YKK.ssa.

Ei oo venakoloja männis, stage 4 lastua yms. roipetta sylillinen... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Cossun nokkien ajoitus

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Huhtikuu 15. 20:37:48 2010

Itse olen taas lukenut jostain, että 0,45mm molemmat auki YKK:ssa olisi alkuperäiset arvot, mutta varmaksi en mene sanomaan lähteestä.
No jos tässä oli ajatuksena se osuman pelko, niin ei pitäisi vielä olla hätää. Itellä oli parhaillaan 1,1 mm auki vakiopahvilla, kolottomilla männillä ja vakiojousilla ilman ongelmia.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Cossun nokkien ajoitus

Viesti Kirjoittaja jjs » To Huhtikuu 15. 21:41:37 2010

tumppe kirjoitti: jjs.ltä tuli viestiä, että hänen luokitus papereissa ois maininta:
Imu = 0.46mm ja Pako = 0.86mm (at TDC, ilmeisesti YKK?)

Mulla on nyt n. 0.55mm molemmat YKK.ssa.
Selvennyksenä: sain tiedon sumujen saarelta, ja tuumamies lähettikin jo korjausviestin perään: inlet 0.56 mm / exhaust 0.96 mm at TDC. Tämä siis BD10 nokille. Hieman hämmästyttää pakoarvot... Itse olen säätänyt penkissä kohdilleen. Pitäisi kai joskus malttaa ottaa arvot edes suunnilleen ylös :lol: . Mutta joka kone on aina yksilö.

Luokkareissa seuraavaa tietoa (ryhmä N eli -vakio-, pitäisi tarkoittaa BD8 nokkia-> nosto 8.45 mm mielestäni):
perusympyrä 38.25 mm, maksimimitta 46.80 mm eli 8.55 mm
Mutta ajoitukseen löytyy seuraavaa apua:
imu auki 8 eykk, kiinni 52 jykk
pako auki 52 eykk, kiinni 8 jykk
toleranssi +-2 ast.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Cossun nokkien ajoitus

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Huhtikuu 16. 7:18:59 2010

Molemmat vakionokat auki YKK:ssa 0,45mm.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Cossun nokkien ajoitus

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Huhtikuu 16. 10:29:53 2010

valaiskaa nyt muakin että miksi monesti säädetään niitä nokkia ohjearvojen mukaan? ettekö penkissä aja niitä kohdalleen?

itse en ole koskaan niin tehnyt (manuaalin mukaan) vaan olen aina penkissä hakenut parasta ja itseäni miellyttävää kombinaatiota, läheskään aina en ole jättänyt niitä parhaan tehon kohtaan, vaan tehon suhde herääminen on ollut se mikä kiinnostaa, ne kun usein sotivat toisiaan vastaan.. toki jos laittaa ohjearvoihin on se varmasti aika hyvä niin, mutta sekin riippuu mitä ja mihin kokoonpanoon ne arvot on ajateltu..

Esim bd10:t oli ihan järjettömät, teho nousi ihan tolkuttomasti koko ajan kun ennakkoa/myöhäistystä lisäsi, mutta tyhjäkäyntiä ei käynyt enää alle 2500rpm, se rajoitti maksimi tehon..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Cossun nokkien ajoitus

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Huhtikuu 16. 11:21:07 2010

Timo, kyllä näitä yritetään.... :lol:
jjs kirjoitti:Hieman hämmästyttää pakoarvot... Itse olen säätänyt penkissä kohdilleen. Pitäisi kai joskus malttaa ottaa arvot edes suunnilleen ylös :lol: . Mutta joka kone on aina yksilö.
Tässä topicissa lähinnä kai alunperin haettiin lähtökohtaa mistä aloittaa.
:arrow: Olen joskus laiskuuttani asettanut säätöpyörät vakiopyörien kanssa samalle akselille-kiilalle ja säätänyt identtisiksi, koneeseen kiinni, varoiksi ykk:ssa katsonut montako astetta sietää säätää ennenkuin tarttuu (turvamarginaali: lasken etäisyyden karkeasti asteista), asetukset takaisin, ja penkkiin säätämään.

Mulla on BD10 nokat kilpurissa, en pidä mitenkään ihmeellisinä, nostoa about kymppi enemmän ja asteita piirun verran kuin vakioissa. Tosin: 34 mm kuristin tuntuu "toimivan"; imunokasta melko tunnoton, pakonokalla saa jotain aikaiseksi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Re: Cossun nokkien ajoitus

Viesti Kirjoittaja magelius » Pe Huhtikuu 16. 13:30:21 2010

Mulla taas pakonokan säätö ei aihettanut juuri minkäänlaista muutosta vääntökäyrään. Imua kun aikaisti, niin vääntökäyrä lähti alempaa nousemaan.. Tosin oli muutenkin autossa hämminkiä ja pakopaineet liian korkeat, niin käyrän nousu lakkasi n.6000rpm..
Millä tavalla ton pakonokan säätö pitäisi karkeasti sanottuna vaikuttaa "käyrän" muotoon. Esim imunokan säädöllä oli suoraan vaikutusta..

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Cossun nokkien ajoitus

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Huhtikuu 16. 14:48:04 2010

Sain säädettyä vetoaluetta ylös tai alas.
Iso mutta; kuristin tekee tuossa jäynää sikäli että vetoalue pitää yllättäen säätää ylemmäksi että saa laajemman vetoskaalan. Pakonokkaa aikaistamalla tuli vain ylhäällä alueelta putoaminen nopeammin vastaan mutta ei oikeastaan alempaa reagointia millään asetuksilla. Huipputehot suunnilleen samat, vääntöhuippu suunnilleen sama. Kun siis järkevissä rajoissa pysyttiin.
Kuristin tuntuu aiheuttavan siis myös alapäähän ahdistusta, rajoittavan reagointia.
Kuristinprofiileja en ole vielä vaihdellut.
Autossa sääntöjen määräämänä käytännössä vakioahdin ( + 7ast / avarrettu turbiinikotelo, 360 laakeri jne). Kompuran trimmi "uudempi versio" mutta silti säännöt täyttävä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Cossun nokkien ajoitus

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Huhtikuu 16. 15:53:04 2010

Kiitoksia jjs.n tarkennukselle ja muillekkin kommenteille...

Tarkoitus oli tosiaan saada ns. turvalliset perus arvot, kun pitäs radalle uskaltautua ja kansiremppa on käytännössä just tehty uusilla venttiileillä.
Rahaakaan ei oo nyt uhrata penkitykselle.
Mulla tosiaan on noi nokat nyt molemmat n. 0.55mm auki ykk.ssa ja tuntuu ainakin olevan paljon kierrosherkempi ku aiemmin, pitää vielä käydä vähä ottaas koevetoja, kuinka muuten pelaa (vanhoista arvoista ei oo tietoa).
Penkkiin sit Jurvan kurvailun jälkeen (heti kun on rahaa ja parit päivitykset vielä apulaite osastolle), jos kone on enää ehjä sen jälkeen... :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Vastaa Viestiin