2wd taxikossun jakohihnan vaihtoväli?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

2wd taxikossun jakohihnan vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja simanski » To Tammikuu 27. 21:11:10 2005

joo, elikkä tälläst tietoo tarvisin, ja myos mielipiteitä kantsiiko tarvike hihnaa harkita vai hakeeks suoraa fordilta? kiitos etukäteen :D

Marko_T.
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Marko_T. » To Tammikuu 27. 21:14:52 2005

Jos ei edellisestä vaihdosta tietoa,niin vaihda heti. Omani noudin foortin tiskiltä, kiristinrulla taisi tulla rally racesta...

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

Viesti Kirjoittaja simanski » To Tammikuu 27. 21:17:56 2005

sen verran tiien et pannu on tehty 05/04 ja autol ajettu alle 10tkm. onko liikaa?

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » To Tammikuu 27. 21:21:25 2005

60tkm on vaihtoväli.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Tammikuu 27. 21:25:41 2005

Ei se pysy koskaan läjässä niin kauaa et toi vaihtoväli tulisi täyteen :wink:
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

Viesti Kirjoittaja simanski » To Tammikuu 27. 21:29:58 2005

jep. kiitti tiedoista, ens kesän ku rankoo ni vaihtaa sen jlk jos on nipussa, ja toivottavasti on;)

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » To Tammikuu 27. 21:30:35 2005

noh noh.. eipäs manata :)
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » To Tammikuu 27. 22:30:05 2005

Puuttuva jakohihnan suojakoppa luonnollisesti syö osansa vaihtovälistä.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » To Tammikuu 27. 22:36:39 2005

Itse vaihdoin noi kaikki roippeet juuri.
Piper camsin hihna ja kampiakselin jakohihnapyörä Rallyracelta
ja kiristin paikallisesta varaosaliikkeestä...
Samalla on hyvä uusia ne nokka-akselin stefat,jotka on ihan yleismalliset.
#446

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Tammikuu 28. 0:19:24 2005

Bliz kirjoitti:Puuttuva jakohihnan suojakoppa luonnollisesti syö osansa vaihtovälistä.
mikä juttu tää yleensäkin on, ton suojakopan pois ottaminen. se on ihan oikeasti lähestulkoon tyhmin asia, mitä voi koneelleen tehdä. joka kerta kun näen avoimen jakopään, tulee pakollakin mieleen että toi auto ei voi olla hyvin pidetty, tai osaavissa käsissä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Pe Tammikuu 28. 7:39:07 2005

Hectori kirjoitti:
Bliz kirjoitti:Puuttuva jakohihnan suojakoppa luonnollisesti syö osansa vaihtovälistä.
mikä juttu tää yleensäkin on, ton suojakopan pois ottaminen. se on ihan oikeasti lähestulkoon tyhmin asia, mitä voi koneelleen tehdä. joka kerta kun näen avoimen jakopään, tulee pakollakin mieleen että toi auto ei voi olla hyvin pidetty, tai osaavissa käsissä.
Thuuning, thuuning 8)
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Viesti Kirjoittaja Mankka » Pe Tammikuu 28. 12:54:27 2005

Oman 2wd cosan ostettuani sen koneen jakopäänkopasta puuttui yksi kiinnike ja se hinkkasi jakohihnaan.

Vuosi sitten konerempan yhteydessä ostin 4wd jakopäänkopan ja koppa laitettiin paikalleen. Olin ajanut kalliin rempan jälkeen autollani 600 km, kun se alkoi hukkaamaan jäähdytysnestettä. Otin jakopäänkopan pois, koska epäilin vesipumppua. Nestehukka oli tosiaan vesipumpun aikaansaannoksia, mutta kopan alta paljastui muutakin. Jakohihna oli ottanut ulkosyrjästään todella pahasti osumaa. Muutama säijekin oli jo poikki. Syy hihnan nopeaan kulumiseen selvisi sitten myöhemmin viallisesta jakajan pyörästä, joka siirsi hihnaa muutaman millin ulospäin ja hihna hankasi pyöriessään. Minkäänlaisista ääntä ei kuitenkaan kopan alta kuulunut vaikka hihna hankasi. 1000 kilometriä, kun olisin vielä ajellut,niin olisikin saanut tehdä uuden konerempan katkenneen hihnan takia. Sen jälkeen mulla ei ole enää koppaa ollut paikallaan ja jakohihnan kuntoa tarkaillaan säännöllisesti.

Yhdelle tutulle kävi ohraisesti, kun jakopäänkoppa oli paikallaan. Hänen koneensa alkoi käymään vähän epätasasisesti. Hän avasi konepellin ja samalla hetkellä jakokopan välistä alkoi lentelemään jakohihnan hampaita ja venat asuivat mäntiin. Syy oli myös tässä tapauksessa jossakin kuluneessa jakopään hihnapyörässä.

Tottakai on turvallisempaa, jos koppa on paikallaan. Mitään kiviä, hiekkaa ym. epäpuhtauksia ei pääse jakohihnan- ja pyörien väliin. Itse ajan ilman koppaa, mutta jakohihnalla ei ajeta koskaan vaihtovälin eli 60 tkm verran ja tosiaan hihnan kuntoa tarkaaillaan säännöllisesti.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Tammikuu 28. 14:01:25 2005

Mankka kirjoitti:
kun jakonaru on oikein asennettu, ei jakohihnan ennenaikaisesta kulumisesta ole vaaraa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

RubberDuck
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Pe Tammikuu 28. 14:21:13 2005

Hectori kirjoitti:
Mankka kirjoitti:
kun jakonaru on oikein asennettu, ei jakohihnan ennenaikaisesta kulumisesta ole vaaraa.
voi sen siis asentaa väärinpäin myös?? :roll:

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Viesti Kirjoittaja Mankka » Pe Tammikuu 28. 16:59:59 2005

RubberDuck kirjoitti:
Hectori kirjoitti:
Mankka kirjoitti:
kun jakonaru on oikein asennettu, ei jakohihnan ennenaikaisesta kulumisesta ole vaaraa.
voi sen siis asentaa väärinpäin myös?? :roll:
Minun tapauksessani jakohihna oli oikein asennettu, mutta viallinen jakajanpyörä siirsi hihnaa hieman ulospäin ja aiheutti kulumisen.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Tammikuu 28. 18:15:00 2005

Itse olen ajanut omalla cossulla 50tkm ja kolmas jakohihna menossa.
Aina tullut vaihdettua kun ollut kone levällään.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Tammikuu 28. 21:42:09 2005

niin siis kiristinrullan vaihto kuuluu jakohihnanvaihtoon. samoin kaikkien jakorattaiden silmämääräinen tarkistaminen. jos viallinen kiristinrulla on jätetty paikoilleen, on tehty virheellinen asennus.

ja itseasiassa jakonaruissa saattaa olla merkitty asennus suunta, jolloin sitä on noudatettava.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » Pe Tammikuu 28. 23:02:23 2005

Niin ja sen kiristinrullan voi asentaa kyllä näppärästi väärin. Itellä 50-75% viimeisen vuoden aikana vaihdetuista oli kiristetty edellisen vaihtajan toimesta väärään suuntaan, joten toisissa oli jo keskellä selkeä viiru termostaatin kopan reunaan hankaamisesta. Eli ohjeen mukaan kiristintä käännetään myötäpäivään ja sitten kiristetään. En tiedä ottaako aina kiinni, mutta paskaako sitä riskeeraamaan.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Tammikuu 29. 0:12:22 2005

Popi kirjoitti:Eli ohjeen mukaan kiristintä käännetään myötäpäivään ja sitten kiristetään. En tiedä ottaako aina kiinni, mutta paskaako sitä riskeeraamaan.
juuri niin. ja se ottaa aina kiinni siihen termostaattikotelon reunaan, jos väärin asennettu. toinen tärkeä pointti siinä on se että kun kiristinrulla asennetaan oikein, niin hihnan kireyden vuoksi kiristinrullan pyrkiessä kääntymään aukipäin, kiristinrulla pyrkii kiristämään lukitus pulttia. päinvastoin kuin siinä tapauksessa, jolloin kiristinrulla on kiristetty vastapäivään kiristämällä, jolloin kiristinrulla pyrkii aukaisemaan pulttia.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Tammikuu 29. 9:27:50 2005

siipicossu kirjoitti:Itse olen ajanut omalla cossulla 50tkm ja kolmas jakohihna menossa.
Aina tullut vaihdettua kun ollut kone levällään.
:shock:

Tuohonhan kannattaisi harkita jotakin näppärää pikakiinnityssysteemiä kanteen ja koneeseen :lol:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Tammikuu 29. 14:30:20 2005

Nyt ei ole tarkoitus aukoa vähäänaikaan jos vaan muuten pysyy kone nipussa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vastaa Viestiin