Cossun nostajat + venakumien vaihto..?!
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 15. 20:33:59 2002
Cossun nostajat + venakumien vaihto..?!
Elikkä olisin suorittamassa kyseistä operaatiota ILMAN että irrotan kannen, joten onko tämä mahdollista?
Olen kuullut että laittamalla paine-ilmaa tulpanreijästä saa venat pysymään ylhäällä ja saa vaihdettua.
Jos joku on tehnyt tämän operaation niin otan mieluiten vinkkejä vastaan.
Pitäis kuulemma olla vaikeeta mutta EI mahdotonta. Kiitos.
Olen kuullut että laittamalla paine-ilmaa tulpanreijästä saa venat pysymään ylhäällä ja saa vaihdettua.
Jos joku on tehnyt tämän operaation niin otan mieluiten vinkkejä vastaan.
Pitäis kuulemma olla vaikeeta mutta EI mahdotonta. Kiitos.
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 22. 13:38:07 2003
Eipä ole itse tullu tehtyä tuolla tavalla, mutta miksikäs ei onnistuisi
Onhan noita jotkut tehty... eikös se näin onnistuisi...
sopiva adapteri tulpan reikään johon saa laitettua kompurasta letkun kiinni... sopivasti painetta... vaikkapa pykälä silmään ja käsijarru päälle ettei kone pyörähdä turhaan jos laittaa liikaa painetta... tässä vaiheessa tietenkin nokat on jo irti... sitten pitäisi olla tietenkin jokin sopiva venttiilijousen puristin millä painaa venttiilijousta kasaan... esim. sellainen "tanko" joka tulisi toisesta päästä vaikka nokkien kiinnitys pultteihin kiinni ja siihen välille jokin "holkki/putki" joka painaa sitä jousi lautasta ( holkin tulisi olla siirrettävä jotta se ylettyy jokaiseen venttiiliin)... holkissa tulisi olla myös sivut auki jotta olisi tilaa ottaa lukkopalat irti vettiilistä... saattaahan olla, että tälläisiä työkaluja myydäänkin ja on hyvin toden näköistä, että myydään ! Sitten vaan sylinteri/ venttiili kerrallaan vaihtaen... paine sylinteriin... jousen painnintyökalu (
mikä sana) kiinni... jousi kasaan... lukkopalat irti (varovasti ja niin ettei ne putoa "jonnekkin" kanteen ja tietenkin ku kaikki tulpat on irti se putoaa viereisen sylinterin tulpanreiästä sisään ja a'vot ei muuta ku kansi irti
)... sitten jousi ja lautaset pois ja venttiilivarren kumi irti ja uutta tilalle... lautaset ja jousi takas paikoilleen... jousi puristetaan kasaan ja lukkopalat takaisin paikoilleen... ja tätä toistaen vielä 15 kertaa 
Tulipahan kirjotettua (harvinaista multa) ja tää ei ollu sellanen tee näin vaan lähinnä mikä tuli mieleen et miten sen ehkä vois tehä...
Edit... sen verran vielä, että jos vaan on aikaa ja hieman rahaa niin ei muut ku kansi irti ja purkuun käy vielä koneistamossa ponnistuttamassa ja muutenkin tarkistuttamassa sen... tietääpähän sitten varmasti, että on kansi kondiksessa... ei ois eka kerta ku cossun kansi on halki







Tulipahan kirjotettua (harvinaista multa) ja tää ei ollu sellanen tee näin vaan lähinnä mikä tuli mieleen et miten sen ehkä vois tehä...
Edit... sen verran vielä, että jos vaan on aikaa ja hieman rahaa niin ei muut ku kansi irti ja purkuun käy vielä koneistamossa ponnistuttamassa ja muutenkin tarkistuttamassa sen... tietääpähän sitten varmasti, että on kansi kondiksessa... ei ois eka kerta ku cossun kansi on halki

- Ford Sierra Cosworth 2WD -88
Ford 17M 2000S V6 -70
-
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
- Paikkakunta: Ulvila
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Kyllä se paine häviää pytystä tosi hätäseen jos kone ei pyöri eli kyllä sitä ilmaa pitää sinne koko ajan lisätä.[PeXi] kirjoitti:Mäntä yläkuolokohtaan (paine sylinterissä) ja vaihtaa kumit. Näin toistaen joka sylinterille, eikä tartte ees tulppia irrottaa. Luonaako homma näin, sitä en tiedä, mutta kaiken järjen mukaan onnistuis.
Jos mäntä on yläkuolokohdassa ei vena paljon mahdu laskemaan ja paketin voi purkaa painamalla vasten mäntää, jos uskaltaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
siis mäntä nimenomaan alakuolokohtaan, ja pidetään sitä painetta siellä. pyörittää konetta aina sen verran että mäntä on alhaalla. sen voi todeta työntämällä vaikka ruuvimeisseli tulpanreiästä, ja tunnustella koska on alakuolokohdassa. näin ei pääse ne männänlaki ja venttiilit kohtaamaan, eikä kone pyörähtään. esim biltemasta saa ko. adaptereja.
sopivalla työkalulla painat ja vaihdat ne kumit ja nostimet. ei se nyt kauhean paha homma ole tehdä noin. ja nopeampi kuin lakin irrotus. ja pikkusen kopautat vasaralla, niin lähtee ne kiilatkin helpommin irti venttiilinlautasesta.
mutta älä missään nimessä pura niin että mäntä on yläkuolossa. saattaa venttiilinlautanen taittua sen verran ettei tiivisty enään kunnolla. ei muuten vaadi paljoakaan voimaa, kun jo saattaa vääntyä, niin että vuotaa.
sopivalla työkalulla painat ja vaihdat ne kumit ja nostimet. ei se nyt kauhean paha homma ole tehdä noin. ja nopeampi kuin lakin irrotus. ja pikkusen kopautat vasaralla, niin lähtee ne kiilatkin helpommin irti venttiilinlautasesta.
mutta älä missään nimessä pura niin että mäntä on yläkuolossa. saattaa venttiilinlautanen taittua sen verran ettei tiivisty enään kunnolla. ei muuten vaadi paljoakaan voimaa, kun jo saattaa vääntyä, niin että vuotaa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Tein aikanaan adapterin vanhasta tulpasta, johon paineliitin hitsillä kiinni...
Eli otetaan vanha tulppa, heitetään seinään (siis vain posliinit pitää saada pois, ei kierrettä paskaksi) ja hitsataan letkuliitin siihen.
Toimii pirun hyvin ja helppo vaihtaa kumit...
Eli otetaan vanha tulppa, heitetään seinään (siis vain posliinit pitää saada pois, ei kierrettä paskaksi) ja hitsataan letkuliitin siihen.
Toimii pirun hyvin ja helppo vaihtaa kumit...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Tehkääpä cossuun ohjurikumien vaihto ko. menetelmällä ja kertokaa sitten kuinka helppoa se on. Tiedän kyllä vastauksen operaation liian monasti tehneenä. Vertaan helppoudessa sitä BDA:n venttiilivälysten säätöön.
Hommaan tarvitaan (suosittelen) erikoistyökalu (x2) jolla nostetaan kumit irti kuilussa.
Hommaan tarvitaan (suosittelen) erikoistyökalu (x2) jolla nostetaan kumit irti kuilussa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
http://www.samstagsales.com/images/hz1849-2.jpg
http://www.samstagsales.com/images/hz791-5.jpg
jo on kumma jos ei toinen noista poista venttiilivarren tiivistettä poterostaan.
http://www.samstagsales.com/images/hz791-5.jpg
jo on kumma jos ei toinen noista poista venttiilivarren tiivistettä poterostaan.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
no mikä tuon sitten estää? jos toi potero on alle 70 milliä syvä, ja noin 35 milliä halkaisijaltaan, niin kyllä pitäisi noiden pihtien mahtua. siis niiden pitkä kärkisten, hieman taitettujen. oli virallisesti tulpanjohdon irrotukseen tarkoitetut pihdit, tiedoksi niille jotka ei tiennyt.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Mitä tossa kokemattomina broidin kanssa tapeltiin kansi lattialla irrallaan noitten kumien (eka tunnissa neljä irti) kanssa niin voin sanoa, että sen perusteella en edes uskaltaisi yrittää kokeilla autossa paikallaan. Työkaluina oli jos jonkunmoisia tavan kärkipihtejä.
On muuten ahtaat paikat tossa kannessa, ei voi muuta sanoa.
On muuten ahtaat paikat tossa kannessa, ei voi muuta sanoa.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
ei varmasti kärkipihdeillä onnistu. mutta noilla pihdeillä on muuten vittumaisissakin paikoissa töitä tehty. ja sitten on vielä pitempää suoraa venttiilinkumin irrotus pihtiä.MikkoT kirjoitti:Mitä tossa kokemattomina broidin kanssa tapeltiin kansi lattialla irrallaan noitten kumien (eka tunnissa neljä irti) kanssa niin voin sanoa, että sen perusteella en edes uskaltaisi yrittää kokeilla autossa paikallaan. Työkaluina oli jos jonkunmoisia tavan kärkipihtejä.
On muuten ahtaat paikat tossa kannessa, ei voi muuta sanoa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Ois varmasti kunnon irrotuspihdit ollu poikaa, mutta suurin ongelma johtui siitä kun kumit oli niin saatanan tiukassa noissa ohjureissa, että ei meinannut edes saada niitä liikkumaan sitä vähääkään.Hectori kirjoitti:ei varmasti kärkipihdeillä onnistu. mutta noilla pihdeillä on muuten vittumaisissakin paikoissa töitä tehty. ja sitten on vielä pitempää suoraa venttiilinkumin irrotus pihtiä.MikkoT kirjoitti:Mitä tossa kokemattomina broidin kanssa tapeltiin kansi lattialla irrallaan noitten kumien (eka tunnissa neljä irti) kanssa niin voin sanoa, että sen perusteella en edes uskaltaisi yrittää kokeilla autossa paikallaan. Työkaluina oli jos jonkunmoisia tavan kärkipihtejä.
On muuten ahtaat paikat tossa kannessa, ei voi muuta sanoa.
Liekö sitten johtunut siitä, että koneella ei ollu ajettu noin 12 vuoteen. Kansi kyllä kävi ultraäänipesurissa ennen kumien irrotusta ja kumit tuntu ihan pehmeiltä sen jälkeen päälle päin.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
tekniikka kysymys, eli on ranteesta kiinni. sitä pitää ekä hieman liikutella edes takaisin sitä venttiilin kumia. ja jotain irrotus nestettä väliin ruiskuttaa. siis kunnon irrotus aineet tunkeutuu kyllä niin pieniin väleihin että varmasti irtoaa.MikkoT kirjoitti: Ois varmasti kunnon irrotuspihdit ollu poikaa, mutta suurin ongelma johtui siitä kun kumit oli niin saatanan tiukassa noissa ohjureissa, että ei meinannut edes saada niitä liikkumaan sitä vähääkään.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
No ei jätetä sitten mäntää yläkuolokohtaan jos joutuu oikein raivona takomaan lukkoja irti. Jos jättää männän 15-20mm YKK:n alapuolelle niin ei ota venttiili mäntään takoessa, mutta ei pääse myöskään putoamaan vena pyttyyn jos tapahtuu joku onnettomuus.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Ylläpitäjä
Ne jotka on Cossuun ohjurin kumeja vaihtaneet, tietää että teettää hieman työtä, varsinkin kannen ollessa paikoillaan.Hectori kirjoitti:no mikä tuon sitten estää? jos toi potero on alle 70 milliä syvä, ja noin 35 milliä halkaisijaltaan, niin kyllä pitäisi noiden pihtien mahtua. siis niiden pitkä kärkisten, hieman taitettujen. oli virallisesti tulpanjohdon irrotukseen tarkoitetut pihdit, tiedoksi niille jotka ei tiennyt.
-sami-, keskitypä viesteihin joissa kirjoittaa homman tehneet.
Mäntä melko ylös niin kuin SLEI kirjoitti. Ei siihen venttiin päähän tarvii hulluna pamauttaa että kiilat irtoaa.
Jos mäntä on alhaalla ja joku menee pieleen niin venttiili putoo pyttyyn ja silloin viimeistään joudut ottaamaan
hatun pois.
Se paineilma-adapterisysteemi tarvii sitten pitkän varren.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
sit käy niinkuin kaverille.
-painetta sylinteriin.
-jouset pois
-kumeja vaihtamaan
-syömään
-sillä välin isä ihmetteli
"eikö noi osaa edes ruuan ajaksi sammutta kompuraa."
takaisn työmaalle
-yksi ventiili mystiseti kadonnut vain reikä jäljellä.
ja kansi irti
-painetta sylinteriin.
-jouset pois
-kumeja vaihtamaan
-syömään
-sillä välin isä ihmetteli
"eikö noi osaa edes ruuan ajaksi sammutta kompuraa."
takaisn työmaalle
-yksi ventiili mystiseti kadonnut vain reikä jäljellä.
ja kansi irti

Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
kun vaihdoin noita kumeja (kansi irroitettuna)
huomasin että kun kumia samalla pyöritti se nousi helpommin pois. muistaakseni otin kunnon otteen kumista jolloin sen pellikuori hieman litistyi ja sen jälkeen oli helppo pyörittää kun pihdit ei lipsunu jo hieman soikeassa kappaleessa.
työkaluna oli biltteeman pitkäkärkiset pihdit.
kansi paikallaan purettaessa tarvitset luultavasti erikoistyökalun ettet naarmuta venttiilinvarsia ja varsinkin nostajien herkästi naarmuuntuvia
"sylintereitä".
samoin tuo jousenpuristustyökalu kannattaa valita /tehdä huolella ettet naarmuta nostajien "sylintereitä".
huomasin että kun kumia samalla pyöritti se nousi helpommin pois. muistaakseni otin kunnon otteen kumista jolloin sen pellikuori hieman litistyi ja sen jälkeen oli helppo pyörittää kun pihdit ei lipsunu jo hieman soikeassa kappaleessa.
työkaluna oli biltteeman pitkäkärkiset pihdit.
kansi paikallaan purettaessa tarvitset luultavasti erikoistyökalun ettet naarmuta venttiilinvarsia ja varsinkin nostajien herkästi naarmuuntuvia
"sylintereitä".
samoin tuo jousenpuristustyökalu kannattaa valita /tehdä huolella ettet naarmuta nostajien "sylintereitä".
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Mikäs paini tästä nyt tuli?
Vaihtakaa rauhassa paikoillaan jos haluatte. Homma on helpompi jos kumit ovat jostain syystä löysemmät ohjureihin nähden (ei ole vielä tullut vastaan), voi onnistua vaikka hampailla jos suu riittävän terävä (ei ongelma meidän klubissa). Vieläkin SUOSITTELEN oikeita työkaluja syistä jota edellä on lueteltu.
Kannattaa muistaa paineilman kanssa jos asentaa männän liki YKK:ta että lukitsee koneen jollain konstilla, ei vaihteella, ettei potkaise
Vaihtakaa rauhassa paikoillaan jos haluatte. Homma on helpompi jos kumit ovat jostain syystä löysemmät ohjureihin nähden (ei ole vielä tullut vastaan), voi onnistua vaikka hampailla jos suu riittävän terävä (ei ongelma meidän klubissa). Vieläkin SUOSITTELEN oikeita työkaluja syistä jota edellä on lueteltu.
Kannattaa muistaa paineilman kanssa jos asentaa männän liki YKK:ta että lukitsee koneen jollain konstilla, ei vaihteella, ettei potkaise

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 22. 13:38:07 2003
Jos kantta nyt ei ole lähiaikoina otettu irti ja rempattu, mikä on hyvin todennäköistä ettei ole, koska kumien vaihto on tässäkin tapauksessa ajankohtana... niin suosittelen edelleen lätsän irrotusta... oikotietä onneen ei aina ole
Se kansipahvin vuoto tai vastaa vika jolloin lätsän joutuu kuitenkin nakkaa irti, niin tulee suurella todennäköisyydellä eteen vähän sen jälkeen kun ohjurinkumit on saatu vaihdettua (vaihtelevin tuloksin)... näin se vaan tuppaa yleensä menemään
Ei meinaan ole niin kovin paha homma ottaa sitä kantta irti.
Sitten kiikutetaan vaikka koneistamoon jossa pesu, koeponnistus, ne tarkastaa kannen suoruuden, seetit, venat, ohjurit jne...
Uudet tiivisteet ja kannen pultit... lätsä kiinni ja menoks...
Sitten ainakin on tiedossa, että kansi on kondiksessa...
Toki kukin saa tehä tyylillään

Se kansipahvin vuoto tai vastaa vika jolloin lätsän joutuu kuitenkin nakkaa irti, niin tulee suurella todennäköisyydellä eteen vähän sen jälkeen kun ohjurinkumit on saatu vaihdettua (vaihtelevin tuloksin)... näin se vaan tuppaa yleensä menemään

Ei meinaan ole niin kovin paha homma ottaa sitä kantta irti.
Sitten kiikutetaan vaikka koneistamoon jossa pesu, koeponnistus, ne tarkastaa kannen suoruuden, seetit, venat, ohjurit jne...
Uudet tiivisteet ja kannen pultit... lätsä kiinni ja menoks...
Sitten ainakin on tiedossa, että kansi on kondiksessa...
Toki kukin saa tehä tyylillään

- Ford Sierra Cosworth 2WD -88
Ford 17M 2000S V6 -70
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
Tietty jos tietää että kansi on kunnossa niin sitten ei vättämättä kannata sitä irrottaa.. Itsellä on ainakin sellanen tyyli että sitten kun tehään niin sit tehään kunnolla.. Jos ohjurin kumit tosiaan alkaa olee lopussa niin on melko todennäköistä että ei muutenkaan kansi ole ihan täysin kunnossa. Kansiremontilla saattaa olla aika moinen vaikutus meno puoleen. Kansi kuntoon ja samalla uus jakohihna ja kiristin niin pääsee taas pitkälle! Mulla ei oo sun autosta enempää tietoa ole, mutta itse voit päätellä mikä kannattaa ja minkä katsoo tarpeelliseksi. 

Toyota Supra TT
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
tottakai jos on kannen kunnosta epäilys, niin ei kannata tehdä paikallaan. mutta jos kansi on kunnossa, vain kumit ja nostajat paskana, syystä tuntematon, niin ei silloin kannata mielestäni irrottaa kantta.
ootteko koskaan kokeillut käyttää noita venttiilinkumin irrotus pihtejä? ja kuten asiasta tietävät varmaan tunnistivat, kyseessä oli laadukkaat pihdit. yksi oikeasti parhaista työkaluvalmistajista, ei siis mitkään piltema paskat. ja OHC koneen varrentiivisteet muuten lähtee tosi komeasti pois paikoltaan noilla, vaikka olisi oikeasti kiinnikin. cossun kannesta en irti ole noilla vehekeillä ottanut, kun ei ole ollut tarvetta, mutta en usko että ne kumit olisi niin lujassa että ei lähtisi. ainoa voi olla jos ei työkalu mahdu reikään. ja noissa pihdeissä on sellainen ura, mihin se venttiilinkumissa oleva pieni pykälä puree mukavasti kiinni.
ja pistetään sinne sylinteriin riittävästi sitä painetta, niin ei pitäisi venttiilin tippua. tai sitten ottaa sopivankokoisen lukkorenkaan, o renkaan tai vastaavan, jonka voi pujottaa venttiilin lukkouraan, niin ei tipu sinne sylinteriin.
ja oikeasti, en halua sinänsä asiasta kiistellä, mutta en usko että kannen irrotus ja asennut olisi nopeampi, kuin noiden kumienvaihdo kansi paikallaan. en ole koskaan paikalla todellakaan cossun venttiilien kumeja vaihtanut, mutta kaikki kumit on jokaisesta kannesta irti lähtenyt kyllä noilla pihdeillä.
ootteko koskaan kokeillut käyttää noita venttiilinkumin irrotus pihtejä? ja kuten asiasta tietävät varmaan tunnistivat, kyseessä oli laadukkaat pihdit. yksi oikeasti parhaista työkaluvalmistajista, ei siis mitkään piltema paskat. ja OHC koneen varrentiivisteet muuten lähtee tosi komeasti pois paikoltaan noilla, vaikka olisi oikeasti kiinnikin. cossun kannesta en irti ole noilla vehekeillä ottanut, kun ei ole ollut tarvetta, mutta en usko että ne kumit olisi niin lujassa että ei lähtisi. ainoa voi olla jos ei työkalu mahdu reikään. ja noissa pihdeissä on sellainen ura, mihin se venttiilinkumissa oleva pieni pykälä puree mukavasti kiinni.
ja pistetään sinne sylinteriin riittävästi sitä painetta, niin ei pitäisi venttiilin tippua. tai sitten ottaa sopivankokoisen lukkorenkaan, o renkaan tai vastaavan, jonka voi pujottaa venttiilin lukkouraan, niin ei tipu sinne sylinteriin.
ja oikeasti, en halua sinänsä asiasta kiistellä, mutta en usko että kannen irrotus ja asennut olisi nopeampi, kuin noiden kumienvaihdo kansi paikallaan. en ole koskaan paikalla todellakaan cossun venttiilien kumeja vaihtanut, mutta kaikki kumit on jokaisesta kannesta irti lähtenyt kyllä noilla pihdeillä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
Tästähän oli just hetki sitten pitkä keskustelu täällä..Cosander kirjoitti:Pikku lisä kysymys nostimiin liittyen.
Eikös noi cossun nostajat ollut samat kuin 16v golffis?
Onko kellään ollut mitään ongelmia kun laittanut noi golffin nostajat?
Edit: http://212.182.218.44/foorumi/viewtopic.php?t=83003
Toyota Supra TT
-
- Viestit: 660
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
- Viesti:
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
tuolla aikaisemmin se selostettiin, mutta näin T.O.M sanoi.glue kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta:
Minkälaisilla vekottimilla otatte venajouset ja lautaset irti, kun kansi on paikallaan?
"sitten pitäisi olla tietenkin jokin sopiva venttiilijousen puristin millä painaa venttiilijousta kasaan... esim. sellainen "tanko" joka tulisi toisesta päästä vaikka nokkien kiinnitys pultteihin kiinni ja siihen välille jokin "holkki/putki" joka painaa sitä jousi lautasta ( holkin tulisi olla siirrettävä jotta se ylettyy jokaiseen venttiiliin)... holkissa tulisi olla myös sivut auki jotta olisi tilaa ottaa lukkopalat irti vettiilistä... saattaahan olla, että tälläisiä työkaluja myydäänkin ja on hyvin toden näköistä, että myydään !"
ei sen työkalun mallin niin väliä ole, kun ei siihen oikein hyvää työkalua ole olemassa, mutta periaatteessa työkaluksi riittää sellainen, millä saa vain painettua sitä jousta kasaan, ja on reikä josta ne lukot ottaa pois.
sitä voi tietysti ostaa tai hankkia jostain ford erikoistyökalut asiaan, tai vastaavat laitteet. eli ford numerot on 21-024 ja 21-024-06.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1207
- Liittynyt: Su Toukokuu 25. 14:57:04 2003
- Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti:
Ei kellään sattus olevan lainata tälläisiä...Hectori kirjoitti:sitä voi tietysti ostaa tai hankkia jostain ford erikoistyökalut asiaan, tai vastaavat laitteet. eli ford numerot on 21-024 ja 21-024-06.

WWW.ATKTARVIKE.FI
Jäsen #76 Ford Sierra 2.3i 16 v Dohc Ghia -90 *vittu myyty*, Ford Escort STW 1.8 td -98 Official member of Pussypatrol
Jäsen #76 Ford Sierra 2.3i 16 v Dohc Ghia -90 *vittu myyty*, Ford Escort STW 1.8 td -98 Official member of Pussypatrol
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
no mulla ei ole noita työkaluja lainata, koska mulla ei ole niitä. mutta jos joku tietää paikan mistä fordin erikoistyökaluja saa ostaa, niin mielelläni vinkin vastaan otan.DiiJayJay kirjoitti: Ei kellään sattus olevan lainata tälläisiä...
Hazetilla niitä vastaavia löytynee, mutta en ole vielä sieltä ostanut. venttiilin painimen tekee äkkiä tosin itsekin jos on läjä rautaa ja hitsikone. sitten vaan miettii millä sen venttiilijousen saisi painettua, ja mitä käyttää vipupisteenä, eli missä on kiinni. jos sää haluat kuvat niistä työkaluista, niin ne on tarjota kyllä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 1207
- Liittynyt: Su Toukokuu 25. 14:57:04 2003
- Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti:
Jos viittit heittää kuvalla, niin laita tulemaan sähköpostiin.Hectori kirjoitti:no mulla ei ole noita työkaluja lainata, koska mulla ei ole niitä. mutta jos joku tietää paikan mistä fordin erikoistyökaluja saa ostaa, niin mielelläni vinkin vastaan otan.DiiJayJay kirjoitti: Ei kellään sattus olevan lainata tälläisiä...
Hazetilla niitä vastaavia löytynee, mutta en ole vielä sieltä ostanut. venttiilin painimen tekee äkkiä tosin itsekin jos on läjä rautaa ja hitsikone. sitten vaan miettii millä sen venttiilijousen saisi painettua, ja mitä käyttää vipupisteenä, eli missä on kiinni. jos sää haluat kuvat niistä työkaluista, niin ne on tarjota kyllä.
WWW.ATKTARVIKE.FI
Jäsen #76 Ford Sierra 2.3i 16 v Dohc Ghia -90 *vittu myyty*, Ford Escort STW 1.8 td -98 Official member of Pussypatrol
Jäsen #76 Ford Sierra 2.3i 16 v Dohc Ghia -90 *vittu myyty*, Ford Escort STW 1.8 td -98 Official member of Pussypatrol
-
- Viestit: 641
- Liittynyt: Ma Lokakuu 6. 20:02:34 2003
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Pakoventtileissä on paksummat varret eli isommat sille puolelle.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 845
- Liittynyt: Ti Marraskuu 14. 18:28:43 2006
- Paikkakunta: Pirkkala
Mullakin eessä venakumien vaihto. Maanantaina alotan homman ja se olis tarkotus tehdä kansi paikallaan. Katotaan miten käy
Sierra Cosworth -89
Ford Mondeo STW -01
Ex -Ford Fiesta XR2i -91
Ex -Ford Sierra 2.0 -90
Ex -Ford Mondeo GT -97
Ex -Ford Focus 2.0 -99
Ex -Ford Escort 1.8i -92
Ex -Ford Escort xr3i -86
Ex -Ford Scorpio Ghia -85
Ford Mondeo STW -01
Ex -Ford Fiesta XR2i -91
Ex -Ford Sierra 2.0 -90
Ex -Ford Mondeo GT -97
Ex -Ford Focus 2.0 -99
Ex -Ford Escort 1.8i -92
Ex -Ford Escort xr3i -86
Ex -Ford Scorpio Ghia -85
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: La Tammikuu 4. 18:03:23 2003
- Paikkakunta: Ylivieska
- Viesti:
-
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
mulle tuli rempassa jotku pökötin kumit.JHa kirjoitti:mitä venakumeja olette käyttäneet?
ihan oikeita cossuun tarkoitettuja vai onko jotain bemarin tai jonkun muun merkin kumeja jotka käy?
voisi olla edullisempiakin?
koneistamoissa tietävät vaihtoehtoja varmasti lisää.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa
Pari muutakin autoa
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Todennäköisesti vittumainen vaihtaa ohjurinkumeja kansi paikallaan. Lukkokiilapala kun tippuu sinne kanteen jonnekkin ja sun muuta.
En ainakaan itte tekis kansi paikallaan. kannen kun irrottaa ,niin saa samalla venttiilin seetit hivastua ja venttiilit putsattua karstasta. Varmaan aikamoisessa karstassa ,varsinkin jos venakumit ihan loppu.
ja jos kumit on ihan loppu ,niin varmaan tarttis tehä ohjureillekkin jotain todennäköisesti.
En ainakaan itte tekis kansi paikallaan. kannen kun irrottaa ,niin saa samalla venttiilin seetit hivastua ja venttiilit putsattua karstasta. Varmaan aikamoisessa karstassa ,varsinkin jos venakumit ihan loppu.
ja jos kumit on ihan loppu ,niin varmaan tarttis tehä ohjureillekkin jotain todennäköisesti.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Jos se kossu pölläyttää häiritsevästi niin en usko että pelkkä ohjurinkumien vaihto auttaa juurikaan. Asiaan joutuu paneutuu ja luulen että koko kansi kannattaa huoltaa sekä selvittää turbonkunto ja onko alakerta paljonko vedetty, onko tehty mitään. Oikotietä ei ikäväkyllä ole.
Suurinosa valitettavasti yrittää oikoa kun se huolto maksaa ja vituttaa kun pöllyttää. Öljynkulutuksesta ja pöllytyksestä ei pääse eroon kuin korjaamalla kone.
Tästä on väännetty aikanaan että kuuluuko kossun koneen viedä litratolkulla öljyä vai ei ja mitä ohjekirjan ohjeet tarkoittaa.
Omien kokemusten mukaan sohlo vie ja timmi ei.
Ns. "tekniset desit" kuuluu turboauton kuluttaa mutta jatkuva tikunrunkkaaminen ja lisääminen (litra/tonni) ei mun mielestä kuulu asiaan.
Tämä tarinointi vain yleisesti, ei liity kehenkään paitsi kossuihin.
Ps. aika suoritus vaihtaa kumit paikallaan
kun vielä lisätään että kaikki orastavat viat ei korjaannu.
Suurinosa valitettavasti yrittää oikoa kun se huolto maksaa ja vituttaa kun pöllyttää. Öljynkulutuksesta ja pöllytyksestä ei pääse eroon kuin korjaamalla kone.
Tästä on väännetty aikanaan että kuuluuko kossun koneen viedä litratolkulla öljyä vai ei ja mitä ohjekirjan ohjeet tarkoittaa.
Omien kokemusten mukaan sohlo vie ja timmi ei.
Ns. "tekniset desit" kuuluu turboauton kuluttaa mutta jatkuva tikunrunkkaaminen ja lisääminen (litra/tonni) ei mun mielestä kuulu asiaan.
Tämä tarinointi vain yleisesti, ei liity kehenkään paitsi kossuihin.
Ps. aika suoritus vaihtaa kumit paikallaan

-
- Viestit: 845
- Liittynyt: Ti Marraskuu 14. 18:28:43 2006
- Paikkakunta: Pirkkala
Joo tosiaan jos ei oo varmuutta koneen/kannen kunnosta ni kansi pois vaan..
Ite piti vaihtaa venakumit kansi paikallaan kun pölläytteli, mutta kun yhen kumin olin taistellu paikallaan irti ni meni hermo, onse aika kettumaista niitä kansi paikallaan irrotella. Otin kannen sitten pois vaan.
Koneen kun avasin niin laakerit oli aivan pa***na ja renkaat myös.
Ja venakumit olit ihan hyvät vielä
Tein kone/kansi remontin ja ei pölläyttele enää
Tässäpä sen huomasin että oikotietä ei ole!
Sisään pitäis vielä ainakin toinen tonni malttaa ajella.. onneks on talvi
Ite piti vaihtaa venakumit kansi paikallaan kun pölläytteli, mutta kun yhen kumin olin taistellu paikallaan irti ni meni hermo, onse aika kettumaista niitä kansi paikallaan irrotella. Otin kannen sitten pois vaan.
Koneen kun avasin niin laakerit oli aivan pa***na ja renkaat myös.
Ja venakumit olit ihan hyvät vielä

Tein kone/kansi remontin ja ei pölläyttele enää

Sisään pitäis vielä ainakin toinen tonni malttaa ajella.. onneks on talvi

Sierra Cosworth -89
Ford Mondeo STW -01
Ex -Ford Fiesta XR2i -91
Ex -Ford Sierra 2.0 -90
Ex -Ford Mondeo GT -97
Ex -Ford Focus 2.0 -99
Ex -Ford Escort 1.8i -92
Ex -Ford Escort xr3i -86
Ex -Ford Scorpio Ghia -85
Ford Mondeo STW -01
Ex -Ford Fiesta XR2i -91
Ex -Ford Sierra 2.0 -90
Ex -Ford Mondeo GT -97
Ex -Ford Focus 2.0 -99
Ex -Ford Escort 1.8i -92
Ex -Ford Escort xr3i -86
Ex -Ford Scorpio Ghia -85
-
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006
Mun kone oli 170tkm ajettu ohjurin kumit vielä jonkinlaisessa kunnossa ,mutta ohjurit ihan loppu.Laitettiin k-linerit ja hyvä tuli.Katselin muuten koneistamolla kun otettiin ohjurinkumeja irti.Oli hieman kovassa,kyllä on aika jumppaaminen konehuoneeseen päin.Mulla oli kiertokankien yläpään puslat loppu,ohjurit loppu,männänrenkaat finiitto,ja öljypumppu veteli ihan viimeisiään.Kaikkein kalleinta virittämistä on jättää alakerta vanhaa ja vaihtaa turbo+cooleri ja muut systeemit vimpan päälle.Täystuhossa kun hajoo myös kansi ja turbokin huonolla tuurilla.Ja huono tuuri on kumma kyllä yleisempää kuin hyväHena kirjoitti:Tietty jos tietää että kansi on kunnossa niin sitten ei vättämättä kannata sitä irrottaa.. Itsellä on ainakin sellanen tyyli että sitten kun tehään niin sit tehään kunnolla.. Jos ohjurin kumit tosiaan alkaa olee lopussa niin on melko todennäköistä että ei muutenkaan kansi ole ihan täysin kunnossa. Kansiremontilla saattaa olla aika moinen vaikutus meno puoleen. Kansi kuntoon ja samalla uus jakohihna ja kiristin niin pääsee taas pitkälle! Mulla ei oo sun autosta enempää tietoa ole, mutta itse voit päätellä mikä kannattaa ja minkä katsoo tarpeelliseksi.

Nimimerkillä : jo 30vuotta täystuhoja kokeneena

Escort -69 turbo projekti kaudelle 08
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
"170tkm" ajettuls454 kirjoitti:Mun kone oli 170tkm ajettu ohjurin kumit vielä jonkinlaisessa kunnossa ,mutta ohjurit ihan loppu.Laitettiin k-linerit ja hyvä tuli.Katselin muuten koneistamolla kun otettiin ohjurinkumeja irti.Oli hieman kovassa,kyllä on aika jumppaaminen konehuoneeseen päin.Mulla oli kiertokankien yläpään puslat loppu,ohjurit loppu,männänrenkaat finiitto,ja öljypumppu veteli ihan viimeisiään.Kaikkein kalleinta virittämistä on jättää alakerta vanhaa ja vaihtaa turbo+cooleri ja muut systeemit vimpan päälle.Täystuhossa kun hajoo myös kansi ja turbokin huonolla tuurilla.Ja huono tuuri on kumma kyllä yleisempää kuin hyväHena kirjoitti:Tietty jos tietää että kansi on kunnossa niin sitten ei vättämättä kannata sitä irrottaa.. Itsellä on ainakin sellanen tyyli että sitten kun tehään niin sit tehään kunnolla.. Jos ohjurin kumit tosiaan alkaa olee lopussa niin on melko todennäköistä että ei muutenkaan kansi ole ihan täysin kunnossa. Kansiremontilla saattaa olla aika moinen vaikutus meno puoleen. Kansi kuntoon ja samalla uus jakohihna ja kiristin niin pääsee taas pitkälle! Mulla ei oo sun autosta enempää tietoa ole, mutta itse voit päätellä mikä kannattaa ja minkä katsoo tarpeelliseksi.![]()
Nimimerkillä : jo 30vuotta täystuhoja kokeneena

-
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006
Niinhän ne aina on ,ei maalattu ei kolaroitu. konetta ei koskaan aukaistu ja ollut käytössä sokealla papilla saaressa ja sitä rataaSHR kirjoitti:"170tkm" ajettuls454 kirjoitti:Mun kone oli 170tkm ajettu ohjurin kumit vielä jonkinlaisessa kunnossa ,mutta ohjurit ihan loppu.Laitettiin k-linerit ja hyvä tuli.Katselin muuten koneistamolla kun otettiin ohjurinkumeja irti.Oli hieman kovassa,kyllä on aika jumppaaminen konehuoneeseen päin.Mulla oli kiertokankien yläpään puslat loppu,ohjurit loppu,männänrenkaat finiitto,ja öljypumppu veteli ihan viimeisiään.Kaikkein kalleinta virittämistä on jättää alakerta vanhaa ja vaihtaa turbo+cooleri ja muut systeemit vimpan päälle.Täystuhossa kun hajoo myös kansi ja turbokin huonolla tuurilla.Ja huono tuuri on kumma kyllä yleisempää kuin hyväHena kirjoitti:Tietty jos tietää että kansi on kunnossa niin sitten ei vättämättä kannata sitä irrottaa.. Itsellä on ainakin sellanen tyyli että sitten kun tehään niin sit tehään kunnolla.. Jos ohjurin kumit tosiaan alkaa olee lopussa niin on melko todennäköistä että ei muutenkaan kansi ole ihan täysin kunnossa. Kansiremontilla saattaa olla aika moinen vaikutus meno puoleen. Kansi kuntoon ja samalla uus jakohihna ja kiristin niin pääsee taas pitkälle! Mulla ei oo sun autosta enempää tietoa ole, mutta itse voit päätellä mikä kannattaa ja minkä katsoo tarpeelliseksi.![]()
Nimimerkillä : jo 30vuotta täystuhoja kokeneena

Escort -69 turbo projekti kaudelle 08