Mistä öljystä cossu tykkää?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Mistä öljystä cossu tykkää?
Yritin etsiä foorumista muita kysymyksiä samasta aiheesta, mutta eipä löytynyt siispä teen oman. Mitä öljyä neliveto cossusierraan? Nyt olen käyttänyt mobil 5 w50 ja on pelannut ihan ok.
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Valvoline SynPower 5W-50, valitettavasti poistuu juuri ohjelmistosta. Ostin kyllä nurkat täyteen kun kuulin
Tilalle tulee VR1 Racing 5W-50, vähän kalliimpi mutta hyvä...
Koskien kaikkia öljymerkkejä: ehdottomasti täysisynteettinen, ei mitään syntheticblendejä tai mineraaliöljyjä. Paitsi tietysti jollei halua korjauttaa ahdinta 10tkm välein...

Tilalle tulee VR1 Racing 5W-50, vähän kalliimpi mutta hyvä...
Koskien kaikkia öljymerkkejä: ehdottomasti täysisynteettinen, ei mitään syntheticblendejä tai mineraaliöljyjä. Paitsi tietysti jollei halua korjauttaa ahdinta 10tkm välein...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Öljyasiat on makujuttuja ja tunnehommia....
Cossun kiulu on suunniteltu täyssynteettiselle öljylle, joten en ainakaan itse laita mitään muuta; lähinnä tuo ahdin huolestuttaa, lämmöt joihin öljy joutuu punahehkuisessa turbossa ovat kovia. Lähimmältä turbokorjaajalta voi kysyä mielipiteen kannattaako laittaa mineraaliöljyä, luki kyljessä Racing tai ei, joka karstoittuu alemmissa lämmöissä kuin täyssynt., ja mitä tapahtuu lämmönsiedolle kun öljy "väsyy" esim. 5tkm ajon jälkeen.
No, maailma on vaikeita valintoja täynnä

Cossun kiulu on suunniteltu täyssynteettiselle öljylle, joten en ainakaan itse laita mitään muuta; lähinnä tuo ahdin huolestuttaa, lämmöt joihin öljy joutuu punahehkuisessa turbossa ovat kovia. Lähimmältä turbokorjaajalta voi kysyä mielipiteen kannattaako laittaa mineraaliöljyä, luki kyljessä Racing tai ei, joka karstoittuu alemmissa lämmöissä kuin täyssynt., ja mitä tapahtuu lämmönsiedolle kun öljy "väsyy" esim. 5tkm ajon jälkeen.
No, maailma on vaikeita valintoja täynnä

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 17. 17:29:34 2002
- Paikkakunta: Stadi
- Viesti:
Itse vaihdan 5tkm välein öljyt, oli sitten mitä tahansa. Kokeiltu on Castrolin TWS 10w-60, Kendall GT-1 20w-50, Valvoline VR1 5w-50. Nyt on Valvoline VR1 20w-50. Tuntuu ainakin omien kokeiden perusteella siltä, et kaikkien yllämainittut öljyt alkaa väsymään jo alta 5 tkm.jjs kirjoitti:Lähimmältä turbokorjaajalta voi kysyä mielipiteen kannattaako laittaa mineraaliöljyä, luki kyljessä Racing tai ei, joka karstoittuu alemmissa lämmöissä kuin täyssynt., ja mitä tapahtuu lämmönsiedolle kun öljy "väsyy" esim. 5tkm ajon jälkeen.
Ford Focus RS
VW Golf Gti Endurance saloon
Laulan petroskoilaisessa eunukkikuorossa ja elämäni täyttyy rakkaudesta...
VW Golf Gti Endurance saloon
Laulan petroskoilaisessa eunukkikuorossa ja elämäni täyttyy rakkaudesta...
-
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
Mistähän muuten johtuu että kuorma- autokäytössä turbot kestää satojatuhansiakilometrejä ihan 10/30 mineraaliöljyillä, ahtopaineet on kuitenkin aika kovia siinäkin hommassa ja poka päällä painetta on koko ajan käytössä. Cossunkin moottori on senverran vanhaa suunnittelua ja välukset nykymittapuun mukaan suuria että nykyiset HI-PO öljyt ei välttämättä ole kuitenkaan paras mahdollinen vaihtoehto... Miettikääpä sitä.. 

Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Tästähän saa hyvän keskustelun, taas kerran
Ehkä myös siksi että en esim. itse ole mikään erikoistunut öljy-expertti; tästä voin vaikka oppia jotain.
Cossun kone on suunniteltu täyssynteettisille öljyille, ja siitä suosituksesta pidän jääräpäisesti kiinni...
Kuorma-autoissa on isot turbot "isoilla" välyksillä ja kierrosnopeudet (ahtimen) sekä lämmöt ovat maltillisempia kuin näissä pikku kipoissa, kestänevät ehkä näistäkin syistä johtuen paremmin?.
Uusimmat öljyt (0W-jtn), kuten cosesc kommentoi, eivät varmastikaan ole parhaimpia 80-luvun hi-tekkiin.

Cossun kone on suunniteltu täyssynteettisille öljyille, ja siitä suosituksesta pidän jääräpäisesti kiinni...
Kuorma-autoissa on isot turbot "isoilla" välyksillä ja kierrosnopeudet (ahtimen) sekä lämmöt ovat maltillisempia kuin näissä pikku kipoissa, kestänevät ehkä näistäkin syistä johtuen paremmin?.
Uusimmat öljyt (0W-jtn), kuten cosesc kommentoi, eivät varmastikaan ole parhaimpia 80-luvun hi-tekkiin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Ylläpitäjä
Silloin aikanaan kun selvittelin tuota öljyjupakkaa suuressa öljykeskustelussa sain kahdelta eri asiantuntijalta samanlaiset vastaukset. Stokkan tekninen neuvonta ja Fortumin moottoriöljyjen asiantuntija olivat langan päässä.
Molemmissa sanottiin että cossujen koneet ovat siinä teholuokassa jolloin välykset ovat oltava suuremmat. Siksi öljynkulutuskin on suurempi ja vaihtoväli lyhyempi.
Molemmat olivat yhtä mieltä siitä että 0 ja 5w luokan öljyt ovat hieman liian "ohuita" cossujen koneisiin. Toimivat kyllä ja pysyy öljy tuoreena kun usein joutuu lisäämään.
Molemmat suosittelivat 10w60 öljyjä ja jo kuluneeseen koneeseen vieläkin suurempia alalukuja suosittelivat. Nimenomaan SYNTEETTISIÄ öjyjä suosittelivat käytettäksi ahtimen ja tehojen takia.
Itse olen kokeillut monenlaisia öljyjä. Kendall on hyvää öljyä mutta ominaisuudet menettää jo noin 1000km jälkeen, kendall on mineraaliöljyä.
Oman mutuni mukaan castrolin 10w60 oli hyvä öljy, toki kalliskin.
5w50 synteettinen on ihan käypä öjy jos pysyy koneessa.
Yläpään viskositeetissa en turboautoissa käyttäisi öljyä joka menee alle 50.
Molemmissa sanottiin että cossujen koneet ovat siinä teholuokassa jolloin välykset ovat oltava suuremmat. Siksi öljynkulutuskin on suurempi ja vaihtoväli lyhyempi.
Molemmat olivat yhtä mieltä siitä että 0 ja 5w luokan öljyt ovat hieman liian "ohuita" cossujen koneisiin. Toimivat kyllä ja pysyy öljy tuoreena kun usein joutuu lisäämään.
Molemmat suosittelivat 10w60 öljyjä ja jo kuluneeseen koneeseen vieläkin suurempia alalukuja suosittelivat. Nimenomaan SYNTEETTISIÄ öjyjä suosittelivat käytettäksi ahtimen ja tehojen takia.
Itse olen kokeillut monenlaisia öljyjä. Kendall on hyvää öljyä mutta ominaisuudet menettää jo noin 1000km jälkeen, kendall on mineraaliöljyä.
Oman mutuni mukaan castrolin 10w60 oli hyvä öljy, toki kalliskin.
5w50 synteettinen on ihan käypä öjy jos pysyy koneessa.
Yläpään viskositeetissa en turboautoissa käyttäisi öljyä joka menee alle 50.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
No jossei sitä hydrojen rakseesta kuule, niin pitää mennä korvalääkäriin... Kyllä sen tunnistaa, tuleeko ääni pakoputkesta vai venttiilikopasta.SHR kirjoitti:Kun moni sanoo että "öljy menettää nopeasti ominaisuutensa", miten toteatte sen?? jos jotenkin toteatte, mistä tiedätte että syyllinen on juuri öljy eikä esim väärin toimiva kone, seokset jne?? nimim. en pysty toteamaan esim 1500km jälkeen toimiiko öljy vai ei
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Ylläpitäjä
Kendallia kun laitoin koneeseen lämmöt tippuivat jonkin verran ja moottorin käyntiääni oli huomattavasti paljon pehmeämpi. Noin 1000 km jälkeen ominaisuudet eivät olleet enää samat.SHR kirjoitti:Kun moni sanoo että "öljy menettää nopeasti ominaisuutensa", miten toteatte sen?? jos jotenkin toteatte, mistä tiedätte että syyllinen on juuri öljy eikä esim väärin toimiva kone, seokset jne?? nimim. en pysty toteamaan esim 1500km jälkeen toimiiko öljy vai ei
Kendallissa on jotain ainetta jota saa vain yhden alueen pumppaamoista. Näin minua on sivistetty. Tiedä sitten.
Kuten jo aiemmin sanoin nämä ovat omaa kokemusta ja mutua. Minkäänlaisia tieteellisiä testejä en ole tehnyt eikä varmaan kukaan muukaan täällä joten omiin kokemuksiiin nää jutut meillä kaikilla perustuu.
Yli miljoona kilometriä takana ja yli 20 autoa omistaneena voi jo puhua jonkinasteisesta kokemuksesta eri asioissa autojen kanssa.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Niin pointtina oli se että viritetyissä autoissa on ongelmana bensan joutuminen öljyn sekaan, öljy menettää varmuudella ominaisuuksiaan. Onko se sitten öljyn vika, kossun tapainen turboauto on tehty melko löysillä välyksillä ja useimpia lastutettu ja seoksia rikastettu jotta kaasu pohjassa ei männät olisi öljypohjassa. Tästä seuraa että bensaa joutuu enemmän ja nopeemmin öljyn sekaan kun esim uudehkossa vähäpäästöisessä laihaseos moottorissa. Ei siis ole maailmanihme jos "tuntuu" että "öljy menettää ominaisuuksia" 

-
- Viestit: 141
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003
Aika usein taidetaan mitata cossuissa öljyn toimivuutta nostimien äänestä. Ainakin itse olen vaihtanut joskus öljyt paljon ennen 5tkm kun naputtelu on alkanut olemaan vähän voimakkaampaa. Hytikoitten naputtelu on itselläni pysynyt kurissa n. 20tkm 10-60:lla mutta kun kone on käymättä useamman päivän niin naputtelee vähän silläkin jonkin aikaa. Kunnossa nostimet pitäisi olla kyllä koska kansiremontin todennäköisyys lisääntyy kun nostimet ei ole täydessä mitassa. Onko kukaan yrittänyt "elvyttää" cosan nostimia paineilmalla nostimen öljykanavaan. Golfin nostimet on kyllä aika sopuisan hintaiset niin onkohan kokeilemisen arvoinen homma.
Hartsa
Hartsa
-
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
--------------------
muuten se W = "Winter" lukema mitataan kylmänä testilaboratoriossa
silloinhan öljy on paksumpaa kuin kuumana
eli skaala on eri W lukemassa kuin läpimän pään lukemassa
olikohan testi joku että teräskuula pudotetaan lasiputkeen jossa on tietyn lämpöistä öljyä ja mitataan kuinka nopeasti se vajoaa
muuten se W = "Winter" lukema mitataan kylmänä testilaboratoriossa
silloinhan öljy on paksumpaa kuin kuumana
eli skaala on eri W lukemassa kuin läpimän pään lukemassa
olikohan testi joku että teräskuula pudotetaan lasiputkeen jossa on tietyn lämpöistä öljyä ja mitataan kuinka nopeasti se vajoaa
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
-
- Viestit: 439
- Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Tuosta KtK:n laittamasta linkistä näkee mielestäni hyvin sen, että 0w ja 5w öljyt on (etelä) suomen olosuhteissa melko turhia. Tietysti synteettistä täytyy olla. Omassa cossussa käytän castrolin tws 10w-60. Kallis mutta hyvä öljy.
Viimeksi muokannut Jay, Pe Toukokuu 28. 11:39:12 2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Mulla on teboilit koneessa ja hyvin toimii. Ihan samat öljynpaineet kuin castrolilla ja eivät muutu vedeksi ainakaan kerran vuodessa vaihdettuna.jarkkoscosworth kirjoitti:onko kukaan kokeillu teboilin racing 10w60 öljyjä?.
muistaakseni tuli markkinoille viime kesänä.
Ja öljynkulutus on lähes olematon ,kuten castrolillakin.
Vaihdan kerran vuodessa ,kun kilometrejä tulee reilusti alle 10000 vuodessa.
-
- Ylläpitäjä
mitenkäs tämmönen kendall turbo öljy 20w50 28e 4litraa eroo bilteman 10w40 öljystä 9e 4 litraa ? Luulis et se 3* tiheemmällä vaihtovälillä tommonen biltema"halpis" pyssy parempikuntosena? (Tarkoitan että samaan hintaan saa 3* enemmän öljyä, ja voi vaihtaa 3*tiheempään)
Ettei olis niin että maksaa merkkitavarasta siitä nimestä vähän liikaa... sama kun tm:n akkuvertailussa bilteman akku 3:s ja hintaa oli alle puolet mitä muut makso (ainakin kymmenen ensimmäistä)
Ettei olis niin että maksaa merkkitavarasta siitä nimestä vähän liikaa... sama kun tm:n akkuvertailussa bilteman akku 3:s ja hintaa oli alle puolet mitä muut makso (ainakin kymmenen ensimmäistä)
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-
- Ylläpitäjä
Ehkä hieman OT, mutta vanhana foordistina kyselen teiltä viisaammilta, kun tääl öljyaihetta on hiukan enemmän käsitelty...mitenkä toi kendallin Elite 5w50 käy korkeempiviritteisiin vapareihin...???
-->> Tuli tuossa vaihdettua automerkkiä...Mersuun. Mutta onpa sekin sukua Cossulle, elikkä se on toi 190E 2.3-16 malli
(cosworthin kannel)
-->> Tuli tuossa vaihdettua automerkkiä...Mersuun. Mutta onpa sekin sukua Cossulle, elikkä se on toi 190E 2.3-16 malli

-
- Ylläpitäjä