Mistä öljystä cossu tykkää?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

LaPervo
Ylläpitäjä

Mistä öljystä cossu tykkää?

Viesti Kirjoittaja LaPervo » Ti Toukokuu 25. 16:29:45 2004

Yritin etsiä foorumista muita kysymyksiä samasta aiheesta, mutta eipä löytynyt siispä teen oman. Mitä öljyä neliveto cossusierraan? Nyt olen käyttänyt mobil 5 w50 ja on pelannut ihan ok.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Toukokuu 25. 16:37:48 2004

  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Toukokuu 25. 17:08:26 2004

Ei muuten perkele ole aiheesta montaa kertaa keskusteltu.
Hyvälaatuisesta öljystä.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 25. 18:46:03 2004

Valvoline SynPower 5W-50, valitettavasti poistuu juuri ohjelmistosta. Ostin kyllä nurkat täyteen kun kuulin :lol:
Tilalle tulee VR1 Racing 5W-50, vähän kalliimpi mutta hyvä...
Koskien kaikkia öljymerkkejä: ehdottomasti täysisynteettinen, ei mitään syntheticblendejä tai mineraaliöljyjä. Paitsi tietysti jollei halua korjauttaa ahdinta 10tkm välein...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » Ke Toukokuu 26. 11:53:49 2004

Pari vuotta on tullu käytettyä valvoline racing 20w-50 joka on muuten mineraaliöljy ja hyvin on toiminut.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Toukokuu 26. 17:16:22 2004

Kunhan muistatte ettette siihen cosaanne laita jotain 0w tai 5w litkua.
Alapään viskositeetti talvella alhaisempi ja yläpään kesällä korkeampi.
Rata ym kovempaan ajoon sit 10w60 tai 20w50 liukastimia.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Toukokuu 26. 19:03:44 2004

Öljyasiat on makujuttuja ja tunnehommia.... :wink:
Cossun kiulu on suunniteltu täyssynteettiselle öljylle, joten en ainakaan itse laita mitään muuta; lähinnä tuo ahdin huolestuttaa, lämmöt joihin öljy joutuu punahehkuisessa turbossa ovat kovia. Lähimmältä turbokorjaajalta voi kysyä mielipiteen kannattaako laittaa mineraaliöljyä, luki kyljessä Racing tai ei, joka karstoittuu alemmissa lämmöissä kuin täyssynt., ja mitä tapahtuu lämmönsiedolle kun öljy "väsyy" esim. 5tkm ajon jälkeen.
No, maailma on vaikeita valintoja täynnä :lol:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hannez
Viestit: 1172
Liittynyt: Ke Heinäkuu 17. 17:29:34 2002
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannez » Ke Toukokuu 26. 19:23:28 2004

jjs kirjoitti:Lähimmältä turbokorjaajalta voi kysyä mielipiteen kannattaako laittaa mineraaliöljyä, luki kyljessä Racing tai ei, joka karstoittuu alemmissa lämmöissä kuin täyssynt., ja mitä tapahtuu lämmönsiedolle kun öljy "väsyy" esim. 5tkm ajon jälkeen.
Itse vaihdan 5tkm välein öljyt, oli sitten mitä tahansa. Kokeiltu on Castrolin TWS 10w-60, Kendall GT-1 20w-50, Valvoline VR1 5w-50. Nyt on Valvoline VR1 20w-50. Tuntuu ainakin omien kokeiden perusteella siltä, et kaikkien yllämainittut öljyt alkaa väsymään jo alta 5 tkm.
Ford Focus RS
VW Golf Gti Endurance saloon
Laulan petroskoilaisessa eunukkikuorossa ja elämäni täyttyy rakkaudesta...

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ke Toukokuu 26. 21:21:55 2004

Mistähän muuten johtuu että kuorma- autokäytössä turbot kestää satojatuhansiakilometrejä ihan 10/30 mineraaliöljyillä, ahtopaineet on kuitenkin aika kovia siinäkin hommassa ja poka päällä painetta on koko ajan käytössä. Cossunkin moottori on senverran vanhaa suunnittelua ja välukset nykymittapuun mukaan suuria että nykyiset HI-PO öljyt ei välttämättä ole kuitenkaan paras mahdollinen vaihtoehto... Miettikääpä sitä.. :?
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Toukokuu 26. 22:40:22 2004

Tästähän saa hyvän keskustelun, taas kerran :D Ehkä myös siksi että en esim. itse ole mikään erikoistunut öljy-expertti; tästä voin vaikka oppia jotain.
Cossun kone on suunniteltu täyssynteettisille öljyille, ja siitä suosituksesta pidän jääräpäisesti kiinni...
Kuorma-autoissa on isot turbot "isoilla" välyksillä ja kierrosnopeudet (ahtimen) sekä lämmöt ovat maltillisempia kuin näissä pikku kipoissa, kestänevät ehkä näistäkin syistä johtuen paremmin?.
Uusimmat öljyt (0W-jtn), kuten cosesc kommentoi, eivät varmastikaan ole parhaimpia 80-luvun hi-tekkiin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Toukokuu 26. 23:16:56 2004

Entäs ,jos laittais bilteman halpaöljyjä ja vaihtais 1tkm välein. Ei ehtis ominaisuudet huonontua ja silti olis halpaa :lol:

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

Viesti Kirjoittaja +2.bar » To Toukokuu 27. 6:23:39 2004

KtK kirjoitti:Entäs ,jos laittais bilteman halpaöljyjä ja vaihtais 1tkm välein. Ei ehtis ominaisuudet huonontua ja silti olis halpaa :lol:
:shock:
-joo tai ostais gsi kadetin????

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Toukokuu 27. 8:37:37 2004

Silloin aikanaan kun selvittelin tuota öljyjupakkaa suuressa öljykeskustelussa sain kahdelta eri asiantuntijalta samanlaiset vastaukset. Stokkan tekninen neuvonta ja Fortumin moottoriöljyjen asiantuntija olivat langan päässä.

Molemmissa sanottiin että cossujen koneet ovat siinä teholuokassa jolloin välykset ovat oltava suuremmat. Siksi öljynkulutuskin on suurempi ja vaihtoväli lyhyempi.
Molemmat olivat yhtä mieltä siitä että 0 ja 5w luokan öljyt ovat hieman liian "ohuita" cossujen koneisiin. Toimivat kyllä ja pysyy öljy tuoreena kun usein joutuu lisäämään.
Molemmat suosittelivat 10w60 öljyjä ja jo kuluneeseen koneeseen vieläkin suurempia alalukuja suosittelivat. Nimenomaan SYNTEETTISIÄ öjyjä suosittelivat käytettäksi ahtimen ja tehojen takia.

Itse olen kokeillut monenlaisia öljyjä. Kendall on hyvää öljyä mutta ominaisuudet menettää jo noin 1000km jälkeen, kendall on mineraaliöljyä.

Oman mutuni mukaan castrolin 10w60 oli hyvä öljy, toki kalliskin.

5w50 synteettinen on ihan käypä öjy jos pysyy koneessa.
Yläpään viskositeetissa en turboautoissa käyttäisi öljyä joka menee alle 50.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Toukokuu 27. 9:52:53 2004

Kun moni sanoo että "öljy menettää nopeasti ominaisuutensa", miten toteatte sen?? jos jotenkin toteatte, mistä tiedätte että syyllinen on juuri öljy eikä esim väärin toimiva kone, seokset jne?? nimim. en pysty toteamaan esim 1500km jälkeen toimiiko öljy vai ei :?

vellu1
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja vellu1 » To Toukokuu 27. 9:59:00 2004

Mies eikä mikään jos ei öljyjä välillä maistele.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Toukokuu 27. 10:14:34 2004

SHR kirjoitti:Kun moni sanoo että "öljy menettää nopeasti ominaisuutensa", miten toteatte sen?? jos jotenkin toteatte, mistä tiedätte että syyllinen on juuri öljy eikä esim väärin toimiva kone, seokset jne?? nimim. en pysty toteamaan esim 1500km jälkeen toimiiko öljy vai ei :?
No jossei sitä hydrojen rakseesta kuule, niin pitää mennä korvalääkäriin... Kyllä sen tunnistaa, tuleeko ääni pakoputkesta vai venttiilikopasta.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Toukokuu 27. 10:17:03 2004

SHR kirjoitti:Kun moni sanoo että "öljy menettää nopeasti ominaisuutensa", miten toteatte sen?? jos jotenkin toteatte, mistä tiedätte että syyllinen on juuri öljy eikä esim väärin toimiva kone, seokset jne?? nimim. en pysty toteamaan esim 1500km jälkeen toimiiko öljy vai ei :?
Kendallia kun laitoin koneeseen lämmöt tippuivat jonkin verran ja moottorin käyntiääni oli huomattavasti paljon pehmeämpi. Noin 1000 km jälkeen ominaisuudet eivät olleet enää samat.
Kendallissa on jotain ainetta jota saa vain yhden alueen pumppaamoista. Näin minua on sivistetty. Tiedä sitten.

Kuten jo aiemmin sanoin nämä ovat omaa kokemusta ja mutua. Minkäänlaisia tieteellisiä testejä en ole tehnyt eikä varmaan kukaan muukaan täällä joten omiin kokemuksiiin nää jutut meillä kaikilla perustuu.

Yli miljoona kilometriä takana ja yli 20 autoa omistaneena voi jo puhua jonkinasteisesta kokemuksesta eri asioissa autojen kanssa.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Toukokuu 27. 12:25:28 2004

Niin pointtina oli se että viritetyissä autoissa on ongelmana bensan joutuminen öljyn sekaan, öljy menettää varmuudella ominaisuuksiaan. Onko se sitten öljyn vika, kossun tapainen turboauto on tehty melko löysillä välyksillä ja useimpia lastutettu ja seoksia rikastettu jotta kaasu pohjassa ei männät olisi öljypohjassa. Tästä seuraa että bensaa joutuu enemmän ja nopeemmin öljyn sekaan kun esim uudehkossa vähäpäästöisessä laihaseos moottorissa. Ei siis ole maailmanihme jos "tuntuu" että "öljy menettää ominaisuuksia" :)

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Toukokuu 27. 12:28:57 2004

Entä kun samaa ei tapahdu esim castrolin 10w60 öljyllä?

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Toukokuu 27. 12:33:08 2004

Sulla sattu kone käymään ja se poltti kaiken bensan :lol: ei vaan en tiedä, ite oon ajellu Castrollilla ja hyvin toimii joskin joskus kylmänä hytikka naputtelee.

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Viesti Kirjoittaja Hartsa » To Toukokuu 27. 19:36:08 2004

Aika usein taidetaan mitata cossuissa öljyn toimivuutta nostimien äänestä. Ainakin itse olen vaihtanut joskus öljyt paljon ennen 5tkm kun naputtelu on alkanut olemaan vähän voimakkaampaa. Hytikoitten naputtelu on itselläni pysynyt kurissa n. 20tkm 10-60:lla mutta kun kone on käymättä useamman päivän niin naputtelee vähän silläkin jonkin aikaa. Kunnossa nostimet pitäisi olla kyllä koska kansiremontin todennäköisyys lisääntyy kun nostimet ei ole täydessä mitassa. Onko kukaan yrittänyt "elvyttää" cosan nostimia paineilmalla nostimen öljykanavaan. Golfin nostimet on kyllä aika sopuisan hintaiset niin onkohan kokeilemisen arvoinen homma.

Hartsa

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Toukokuu 27. 22:47:11 2004

Golfin nostimien kanssa pitää olla tarkkana ettei venttiili jää kantamaan koska nostimen sisänasta on golfissa karvan verran pitempi.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Pe Toukokuu 28. 8:28:52 2004

--------------------


muuten se W = "Winter" lukema mitataan kylmänä testilaboratoriossa

silloinhan öljy on paksumpaa kuin kuumana

eli skaala on eri W lukemassa kuin läpimän pään lukemassa

olikohan testi joku että teräskuula pudotetaan lasiputkeen jossa on tietyn lämpöistä öljyä ja mitataan kuinka nopeasti se vajoaa

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Toukokuu 28. 10:44:15 2004


Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » Pe Toukokuu 28. 11:25:26 2004

Tuosta KtK:n laittamasta linkistä näkee mielestäni hyvin sen, että 0w ja 5w öljyt on (etelä) suomen olosuhteissa melko turhia. Tietysti synteettistä täytyy olla. Omassa cossussa käytän castrolin tws 10w-60. Kallis mutta hyvä öljy.
Viimeksi muokannut Jay, Pe Toukokuu 28. 11:39:12 2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Pe Toukokuu 28. 11:32:27 2004

onko kukaan kokeillu teboilin racing 10w60 öljyjä?.
muistaakseni tuli markkinoille viime kesänä.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Toukokuu 28. 11:36:52 2004

jarkkoscosworth kirjoitti:onko kukaan kokeillu teboilin racing 10w60 öljyjä?.
muistaakseni tuli markkinoille viime kesänä.
Mulla on teboilit koneessa ja hyvin toimii. Ihan samat öljynpaineet kuin castrolilla ja eivät muutu vedeksi ainakaan kerran vuodessa vaihdettuna.
Ja öljynkulutus on lähes olematon ,kuten castrolillakin.

Vaihdan kerran vuodessa ,kun kilometrejä tulee reilusti alle 10000 vuodessa.

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Pe Heinäkuu 23. 18:41:26 2004

mitenkäs tämmönen kendall turbo öljy 20w50 28e 4litraa eroo bilteman 10w40 öljystä 9e 4 litraa ? Luulis et se 3* tiheemmällä vaihtovälillä tommonen biltema"halpis" pyssy parempikuntosena? (Tarkoitan että samaan hintaan saa 3* enemmän öljyä, ja voi vaihtaa 3*tiheempään)

Ettei olis niin että maksaa merkkitavarasta siitä nimestä vähän liikaa... sama kun tm:n akkuvertailussa bilteman akku 3:s ja hintaa oli alle puolet mitä muut makso (ainakin kymmenen ensimmäistä)

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Heinäkuu 23. 18:57:22 2004

Se ei paljon auta turboautossa toi öljynvaihtovälin tihentäminen ,jos paska öljy palaa turbossa akseliin kiinni heti ensimmäisen kovan vedon jälkeen. Tai muuttuu kusilitkuksi lämmettyään ja ei suojaa moottorin muita osia.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Heinäkuu 24. 2:39:10 2004

ja näin käy pilteeman ja hesemopiilin litkuilla; toimivat varmaankin kohtuukorvikkeena öljyille jos laittaa sen -86 12V Corollaan. Luonnollinen poistuma suuri vaihtovälilläkin....
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

voortman
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja voortman » Ti Elokuu 31. 23:25:15 2004

Ehkä hieman OT, mutta vanhana foordistina kyselen teiltä viisaammilta, kun tääl öljyaihetta on hiukan enemmän käsitelty...mitenkä toi kendallin Elite 5w50 käy korkeempiviritteisiin vapareihin...???

-->> Tuli tuossa vaihdettua automerkkiä...Mersuun. Mutta onpa sekin sukua Cossulle, elikkä se on toi 190E 2.3-16 malli :lol: (cosworthin kannel)

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 1. 8:29:22 2004

Hei, tiedatteko mita.
Juuri saamani tiedon mukaan KAIKKI autot tykkaavat hyvalaatuisesta oljysta!
5W50 tai 60 ja kuluneempaan koneeseen 10W50 tai 60. Viela kuluneempaan 20W50 tai 60.

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

tai

Viesti Kirjoittaja +2.bar » Ke Syyskuu 1. 8:46:01 2004

JOS koneeseen kaatais antimateriaa??

RubberDuck
Ylläpitäjä

Re: tai

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » To Syyskuu 2. 12:02:38 2004

+2.bar kirjoitti:JOS koneeseen kaatais antimateriaa??
joo sit sekaan vähän irtotehoja ja takakonttiin mukaan daunvorssii..

Vastaa Viestiin