Esco cossun etupään pyörän kulmat?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

valtsu
Viestit: 27
Liittynyt: To Tammikuu 27. 23:46:56 2005

Esco cossun etupään pyörän kulmat?

Viesti Kirjoittaja valtsu » Pe Lokakuu 8. 22:49:46 2010

Nyt loppuu järki onko kellää kokemusta että olis etu iskari taittunu tai jotain ku apukuskin camber kulma muuttuu aina säädön jälkeen eli jousilautasen ja renkaan yläreunan väli muuttuu?

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Re: Esco cossun etupään pyörän kulmat?

Viesti Kirjoittaja bpasi » La Lokakuu 9. 19:07:25 2010

valtsu kirjoitti:Nyt loppuu järki onko kellää kokemusta että olis etu iskari taittunu tai jotain ku apukuskin camber kulma muuttuu aina säädön jälkeen eli jousilautasen ja renkaan yläreunan väli muuttuu?


mulla on menny kerran iskari halki/vääntynyt ajoin monttuun suht kovaa

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Re: Esco cossun etupään pyörän kulmat?

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Ma Lokakuu 11. 8:11:54 2010

Onko sulla siinä sitten camber säädettävissä? Olen ymmärtänyt että ainakaan alkuperäiskokoonpanossa camberia ei pysty säätämään.
Ja vaikka pystyisikin niin ei kai se säätö vaikuta jousilautasen/ renkaan välin etäisyyteen.
Vanne on kiero? Vanne/rengas huonosti kiinni eli vippaa, tai jarrulevyn kiinnityksen välissä jotain. Pyörä laakeri paskana. Tosin noiden aiheuttamat muut tärinät huomaa sitten jo ajossa. Iskarin alaosa pyörähtää "kolossaan". Tosin muistelen että alkuperäisiskarissa on sellainen lätkä sielä alapäässä niin ei pääse pyörähtämään.
Jossain murtuma?
Jos tosiaan jousilautasen alapään ja renkaan väli muuttuu suosittelen että et aja autolla, se voi pettää koska tahansa.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

valtsu
Viestit: 27
Liittynyt: To Tammikuu 27. 23:46:56 2005

Re: Esco cossun etupään pyörän kulmat?

Viesti Kirjoittaja valtsu » Ma Lokakuu 11. 22:38:55 2010

Joo ei oo periaattees säädettävis aiva orkkis tuenta ja bilsteinin iskarit. mutta saahan sitä vähä säädettyä nostamalla tai laskemalla iskaria navasta. mutta sanokaa ny te kellä on kossu eskoja jotta onko teillä vaikeuksia irroittaa/asentaa alatukivarsi on meinaan mulla ainaki aika työläs homma ku pyörät väännättää ulospäin tosi kovaa?

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Re: Esco cossun etupään pyörän kulmat?

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ma Lokakuu 11. 22:44:06 2010

se on aika v mäinen laittaa alapallo paikalle napaan

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Esco cossun etupään pyörän kulmat?

Viesti Kirjoittaja JyriN » To Lokakuu 14. 13:32:30 2010

Tuota, sen renkaan ja jousilautasen välin ei kuuluisi muuttua mihinkään - eikä sitä pitäisi edes pystyä säätämään kuvaamallasi tavalla iskaria nostamalla / laskemalla (ainakaan minun tietääkseni). Se kiinnitys olkatukeen varmistetaan iskarin varressa olevalla kauluksella, pystylevyllä sekä pultilla, mikä menee sen iskarissa pystyssä olevan levyn läpi. Tässä levyssä on reikä, mikä ei salli säätöä - voi olla, että iskareissasi on tämä rakenne muutettu ja kiinnitys pääsee liikkumaan (painumaan kasaan) rajummissa iskuissa: montuissa, nimismiehen kiharassa jne. Onko alla alkuperäiskokoa isommat renkaat, mikä olisi pakottanut kiinnityksen modaamiseen?

Mikäli kiinnitystä on modattu, tulisi iskunvaimentajan painuminen syvemmälle estää jollain. Luultavasti katsastusmies on näistä jutuista eri mieltä, mutta pienen fixin voisi saada aikaan esimerkiksi iskarin varteen pujotettavalla korotusrenkaalla lujuuden siitä kärsimättä.

Onko mahdollista, että se jousilautanen olisi vaurioitunut / nitkahtanut ja siksi lautasen ja renkaan etäisyys muuttuu?

Siten on vielä se vaihtoehto, että vanteet tai renkaat ovat kierot, mutta sen tuntisi jo ajossa (kun eron jousilautasessa näkee silmillä).

Camber muutokset eivät tosiaan muuta etäisyyttä jousilautaseen, mutta rikkinäiset puslat tai laakeri voi renkaan pystykallistumaa muuttaa.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

valtsu
Viestit: 27
Liittynyt: To Tammikuu 27. 23:46:56 2005

Re: Esco cossun etupään pyörän kulmat?

Viesti Kirjoittaja valtsu » To Lokakuu 28. 21:29:53 2010

Joo juuriki niin ei oo säätöjä mutta itse oli pakko vähä suurentaa iskarin alapään lukitusruuvin reikää että sain uudet renkaat vaihdettua. Mutta todellinen vika löytyi iskarin alapää vääntyny ja iskarit 3vuotta vanhat Bilsteinit. Aika ihmeellistä toki autolla on ajettu monttuihin lujaa! :oops:

Vastaa Viestiin