nakutus ongelma...
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Su Toukokuu 6. 17:49:27 2007
- Paikkakunta: Länsi-suomi
nakutus ongelma...
täs vuoden aikana oon kokeillu eri moottori öljyjä ja jotai pientä vaikutusta on ollu.. eli kylmänä nakuttaa jonki aikaa ja sit ku lämpenee niin alkaa käymään normaalisti mut sit yhtäkkiä ajon aikana taas alkaa yhtäkkiä nakuttaa pariks minsaks...mistä kannattais lähtee ettii vikaa?? tällä hetkellä öljyinä on FORD FORMULA 5W-30.. liian ohuet ??
Sierra rs cosworth -89
-
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
-
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 17. 17:29:34 2002
- Paikkakunta: Stadi
- Viesti:
Täyssynteettinen 5w-50 öljy cossuun, jos nostajat alkaa olla finaalissa, niin sitten jäykempää kamaa. Kannattaa käyttää hyvälaatuisia öljyjä.
Itse käytin monia öljyjä ja Kendallin 20w-50:lla käyntiääni oli hiljaisin. Tuskin toi Fordin 5w-30 öljy huonoa on muttei vaan sovellu cossuun, koska cosan mosassa välykset on hieman eri luokkaa kuin nyky autoissa.
Itse käytin monia öljyjä ja Kendallin 20w-50:lla käyntiääni oli hiljaisin. Tuskin toi Fordin 5w-30 öljy huonoa on muttei vaan sovellu cossuun, koska cosan mosassa välykset on hieman eri luokkaa kuin nyky autoissa.
Ford Focus RS
VW Golf Gti Endurance saloon
Laulan petroskoilaisessa eunukkikuorossa ja elämäni täyttyy rakkaudesta...
VW Golf Gti Endurance saloon
Laulan petroskoilaisessa eunukkikuorossa ja elämäni täyttyy rakkaudesta...
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Su Toukokuu 6. 17:49:27 2007
- Paikkakunta: Länsi-suomi
-
- Viestit: 627
- Liittynyt: Ti Joulukuu 13. 19:17:57 2005
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Re: nakutus ongelma...
Tuupataanpa tähän perään oma kysymykseni...
Projekti-Cossumme on seissyt nyt 1,5 vuotta tallissa, kun työkiireiltä ei autolle ole ehtinyt tekemään yhtään mitään. Pari-kolme kertaa sitä on tänä aikana käytetty. Tänään sitten pistin auton tulille, ajatuksena kokeilla ensinnäkin lähteekö enää noin vanhoilla keitoilla käytiin ... lähtihän se. Mutta jokin nostaja nakuttaa / jotkin nostajat nakuttavat pahasti. Käytin moottoria jonkin aikaa eri kierrosluvuilla, mutta nakutus vain ei lakannut.
Olisiko nostaja jumissa? Jos, niin onko muuta vaihtoehtoa kuin purkaa venttiilikoneisto jotta saa nostajan / nostajat pesuun? Nyt en käyttänyt moottoria niin lämpimäksi, että öljyjen lämpötila olisi noussut juurikaan ... mahtaisiko lämmin / kuuma öljy "avata" jumiutuneen nostajan?
Ihan peruskysymyksiähän nämä ovat, mutta ajattelin kysäistä täällä foorumilla JOS Cossun moottorin kohdalla olisi jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Tai jos vaikka joku muu olisi törmännyt samaan ongelmaan.
P.S. Moottorissa varsin vähän ajetut Castrol Edge 10W-60 öljyt.
- Jari -
Spinneri Magazine
Projekti-Cossumme on seissyt nyt 1,5 vuotta tallissa, kun työkiireiltä ei autolle ole ehtinyt tekemään yhtään mitään. Pari-kolme kertaa sitä on tänä aikana käytetty. Tänään sitten pistin auton tulille, ajatuksena kokeilla ensinnäkin lähteekö enää noin vanhoilla keitoilla käytiin ... lähtihän se. Mutta jokin nostaja nakuttaa / jotkin nostajat nakuttavat pahasti. Käytin moottoria jonkin aikaa eri kierrosluvuilla, mutta nakutus vain ei lakannut.
Olisiko nostaja jumissa? Jos, niin onko muuta vaihtoehtoa kuin purkaa venttiilikoneisto jotta saa nostajan / nostajat pesuun? Nyt en käyttänyt moottoria niin lämpimäksi, että öljyjen lämpötila olisi noussut juurikaan ... mahtaisiko lämmin / kuuma öljy "avata" jumiutuneen nostajan?
Ihan peruskysymyksiähän nämä ovat, mutta ajattelin kysäistä täällä foorumilla JOS Cossun moottorin kohdalla olisi jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Tai jos vaikka joku muu olisi törmännyt samaan ongelmaan.
P.S. Moottorissa varsin vähän ajetut Castrol Edge 10W-60 öljyt.
- Jari -
Spinneri Magazine
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: nakutus ongelma...
TaunusTomilla BOA Cossu Taunuksessa (Samat hytikat kuin YB:ssä) oli ihan sama vaiva. Aika rumaa ääntä piti esim. Affe / Aulanko reissulla. Ei edes Forten flush auttanut heti, mutta sitkeä huudattaminen ja pari pidempää maantiepitoista reissua oli kuulemma avanneet paikat ja kone käy taas nätisti.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: nakutus ongelma...
Jos ei ole ennen seisontaa hirveämmin nakutellut, on hyvät mahdollisuudet että ääni häipyy kun olet käyttänyt kunnolla lämpöiseksi. Ja kuten teitkin, eri kierrosluvuilla. Yleensä pidän hyvän tovin 2-2,5t rpm, sitten kun on lämmennyt, ryntäytän ylemmäs 4t paikkeille, päästän tk:lle jne.spinneri kirjoitti:Tuupataanpa tähän perään oma kysymykseni...
Projekti-Cossumme on seissyt nyt 1,5 vuotta tallissa, kun työkiireiltä ei autolle ole ehtinyt tekemään yhtään mitään. Pari-kolme kertaa sitä on tänä aikana käytetty. Tänään sitten pistin auton tulille, ajatuksena kokeilla ensinnäkin lähteekö enää noin vanhoilla keitoilla käytiin ... lähtihän se. Mutta jokin nostaja nakuttaa / jotkin nostajat nakuttavat pahasti. Käytin moottoria jonkin aikaa eri kierrosluvuilla, mutta nakutus vain ei lakannut.
Olisiko nostaja jumissa? Jos, niin onko muuta vaihtoehtoa kuin purkaa venttiilikoneisto jotta saa nostajan / nostajat pesuun? Nyt en käyttänyt moottoria niin lämpimäksi, että öljyjen lämpötila olisi noussut juurikaan ... mahtaisiko lämmin / kuuma öljy "avata" jumiutuneen nostajan?
Ihan peruskysymyksiähän nämä ovat, mutta ajattelin kysäistä täällä foorumilla JOS Cossun moottorin kohdalla olisi jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Tai jos vaikka joku muu olisi törmännyt samaan ongelmaan.
P.S. Moottorissa varsin vähän ajetut Castrol Edge 10W-60 öljyt.
- Jari -
Spinneri Magazine
Saattaa olla ääni sitkeässä...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Re: nakutus ongelma...
Eipä tuo nak-nak-nakutellut ennen kuin meni seisontaan. Siitä siis veikkaisin, että joko nostaja on kuivunut tai sitten jumissa. Suht harvatahtinen nakutus (tyhjäkäynnillä), ei siis mikään rallatus, joten kyse oletettavasti yhdestä nostajasta.jjs kirjoitti:Jos ei ole ennen seisontaa hirveämmin nakutellut, on hyvät mahdollisuudet että ääni häipyy kun olet käyttänyt kunnolla lämpöiseksi. Ja kuten teitkin, eri kierrosluvuilla. Yleensä pidän hyvän tovin 2-2,5t rpm, sitten kun on lämmennyt, ryntäytän ylemmäs 4t paikkeille, päästän tk:lle jne.
Saattaa olla ääni sitkeässä...
Pitääpä tuossa ottaa kiesi liikenteeseen, käydä lorauttamassa tankkiin tuoretta menovettä ja sitten pöristellä se kunnolla lämpimäksi. Josko ihan sillä tokenisi nakuttamasta – lienee suuttunut minulle kun on joutunut nyhjöttämään pimeässä tallissa lokakuusta 2010...
- Jari -
Spinneri Magazine
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Re: nakutus ongelma...
No nyt on Cossu taas liikenteessä, tuore leimakin paperissa ... ja tuoretta menovettä tankissa. Ja arvatkaapa mitä? Moottori lakkasi nakuttamasta kun sai uutta bensaa sisuksiinsa! Mitä ilmeisimmin oli sittenkin vanhentuneen bensiinin aiheuttamaa detonaatiota (tyhjäkäynnillä!). Onneksi autolla ei käytännössä ajettu ennen tankkausta kuin 500 metriä – eikä sitä tallissakaan ehditty "huudattamaan".
Leimalla pölläytti pikku höyrypilven pellin alta, tuoksu viittasi jäähdytinnestevuotoon. Mistään ei kuitenkaan suoranaista vuotoa löytynyt, alleen ei pissinyt, syylarikin kunnossa, joten olisiko ollut vain kuivahtaneen letkuliitoksen ja hieman jumissa olleen termostaatin aiheuttaman korkean vedenpaineen aiheuttama..? Tiedä tuota. Jäähdytinnestettä piti kuitenkin lisätä reilu litra, eli pitää seurata tilannetta. Josko nyt kuitenkin pysyisi nipussa, että pääsisi hieman ajelemaan Cossullakin tänä kesänä
- Jari -
Spinneri Magazine
Leimalla pölläytti pikku höyrypilven pellin alta, tuoksu viittasi jäähdytinnestevuotoon. Mistään ei kuitenkaan suoranaista vuotoa löytynyt, alleen ei pissinyt, syylarikin kunnossa, joten olisiko ollut vain kuivahtaneen letkuliitoksen ja hieman jumissa olleen termostaatin aiheuttaman korkean vedenpaineen aiheuttama..? Tiedä tuota. Jäähdytinnestettä piti kuitenkin lisätä reilu litra, eli pitää seurata tilannetta. Josko nyt kuitenkin pysyisi nipussa, että pääsisi hieman ajelemaan Cossullakin tänä kesänä

- Jari -
Spinneri Magazine
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: nakutus ongelma...
Heikkenee kuulemma nykybensan laatu jo kolmessa kuukaudessa, todettu aika monessa ruohonleikkurissa ja yhdessä autossa toi sama että vanhoilla nykii ja papattaa, tuoretta bensaa kehiin niin ei tietoakaan häiriöstä.spinneri kirjoitti:Mitä ilmeisimmin oli sittenkin vanhentuneen bensiinin aiheuttamaa detonaatiota (tyhjäkäynnillä!)
Aika useesti ei vaan tule ihan ekana mieleen.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Re: nakutus ongelma...
Olihan tuo hyvinkin mielessä, mutta oletin kuulemieni tarinoiden perusteella oireilun erilaiseksi. Usein olen kuullut, että vanhentuneella bensalla moottori ei lähde edes käyntiin. Tässä tapauksessa lähti aivan normaalisti käyntiin, mutta nakutti. Tyhjäkäynnillä detonaatio taas on varsin harvinaista, mikä johti virheolettamukseen...vauhtipete kirjoitti:Heikkenee kuulemma nykybensan laatu jo kolmessa kuukaudessa, todettu aika monessa ruohonleikkurissa ja yhdessä autossa toi sama että vanhoilla nykii ja papattaa, tuoretta bensaa kehiin niin ei tietoakaan häiriöstä.spinneri kirjoitti:Mitä ilmeisimmin oli sittenkin vanhentuneen bensiinin aiheuttamaa detonaatiota (tyhjäkäynnillä!)
Aika useesti ei vaan tule ihan ekana mieleen.
P.S. Ruohonleikkurissa käytän pienkonebensiiniä sen paremman säilyvyyden takia. Harrasteautopiireissä monet laittavat sitä menopelinsä tankkiin talvisäilytyksen ajaksi.
- Jari -
Spinneri Magazine
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: nakutus ongelma...
Jos tulee palamisesta johtuvaa nakutusta niin se loppuu kaasun ylös noston ajaksi jos vähän kaasuttaa (syöttö katkeaa, tai ainakin täytös laskee niin että pitäs nakutusten kadota). Ja pahenee kaasua lisätessä... Aika hurjalta kuullostaa että tyhjäkäynnillä kilistää. Mä luulisin että se kone on vaan pysähtynyt sellaseen asentoon, että se ääntävä nostin on jäänyt pänniin yön ajaksi. Sillon se mahdollisesti kammiossa majaillut ilma on vuotanut ulos ja seuraavassa startissa korvaantunut tuoreella öljyllä. Voin olla väärässäkin...
Pitkän seisonnan aikana kaikki öljykanavat on tyhjentyny ja pänniin jääneet nostimet puristunu kasaan, jolloin seuraavassa käynnistyksessä öljypumpun lykkäämä öljy pakkaa kanaviin jääneen ilman kanteen. Sieltä se sitten menee nostimiin ja jää niihin loukkuun. Suurin osa tietysti vuotaa laakereitten välistä pois, mutta osa joutuu varmasti nostimiin.
Pitkän seisonnan aikana kaikki öljykanavat on tyhjentyny ja pänniin jääneet nostimet puristunu kasaan, jolloin seuraavassa käynnistyksessä öljypumpun lykkäämä öljy pakkaa kanaviin jääneen ilman kanteen. Sieltä se sitten menee nostimiin ja jää niihin loukkuun. Suurin osa tietysti vuotaa laakereitten välistä pois, mutta osa joutuu varmasti nostimiin.
Jäsen #606
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Re: nakutus ongelma...
Voihan tuokin olla selitys, jos toki moottori oli ollut muutamaan ERI kertaan käynnissä ennen tankkaamista - ja kaikilla niillä nakutti. Vaan eipä nakuttanut enää tankkauksen jälkeisessä käynnistyksessä... Sattumaa vaiko selitys, siihen kysymykseen vastaamiseen ei oma tieto-taitoni riitä.olafu kirjoitti:Jos tulee palamisesta johtuvaa nakutusta niin se loppuu kaasun ylös noston ajaksi jos vähän kaasuttaa (syöttö katkeaa, tai ainakin täytös laskee niin että pitäs nakutusten kadota). Ja pahenee kaasua lisätessä... Aika hurjalta kuullostaa että tyhjäkäynnillä kilistää. Mä luulisin että se kone on vaan pysähtynyt sellaseen asentoon, että se ääntävä nostin on jäänyt pänniin yön ajaksi. Sillon se mahdollisesti kammiossa majaillut ilma on vuotanut ulos ja seuraavassa startissa korvaantunut tuoreella öljyllä. Voin olla väärässäkin...
Pitkän seisonnan aikana kaikki öljykanavat on tyhjentyny ja pänniin jääneet nostimet puristunu kasaan, jolloin seuraavassa käynnistyksessä öljypumpun lykkäämä öljy pakkaa kanaviin jääneen ilman kanteen. Sieltä se sitten menee nostimiin ja jää niihin loukkuun. Suurin osa tietysti vuotaa laakereitten välistä pois, mutta osa joutuu varmasti nostimiin.
- Jari -
Spinneri Magazine
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec