nakutus ongelma...

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

RazorVsa
Viestit: 9
Liittynyt: Su Toukokuu 6. 17:49:27 2007
Paikkakunta: Länsi-suomi

nakutus ongelma...

Viesti Kirjoittaja RazorVsa » Su Huhtikuu 13. 16:44:36 2008

täs vuoden aikana oon kokeillu eri moottori öljyjä ja jotai pientä vaikutusta on ollu.. eli kylmänä nakuttaa jonki aikaa ja sit ku lämpenee niin alkaa käymään normaalisti mut sit yhtäkkiä ajon aikana taas alkaa yhtäkkiä nakuttaa pariks minsaks...mistä kannattais lähtee ettii vikaa?? tällä hetkellä öljyinä on FORD FORMULA 5W-30.. liian ohuet ??
Sierra rs cosworth -89

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Su Huhtikuu 13. 17:12:38 2008

on paskat öljyt...laita kendaalit vaikka(10w-60). Nostimet voi olla lopussa tai yläkerrasta loppuu öljy jostain syystä...

Hannez
Viestit: 1172
Liittynyt: Ke Heinäkuu 17. 17:29:34 2002
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannez » Su Huhtikuu 13. 17:15:10 2008

Täyssynteettinen 5w-50 öljy cossuun, jos nostajat alkaa olla finaalissa, niin sitten jäykempää kamaa. Kannattaa käyttää hyvälaatuisia öljyjä.

Itse käytin monia öljyjä ja Kendallin 20w-50:lla käyntiääni oli hiljaisin. Tuskin toi Fordin 5w-30 öljy huonoa on muttei vaan sovellu cossuun, koska cosan mosassa välykset on hieman eri luokkaa kuin nyky autoissa.
Ford Focus RS
VW Golf Gti Endurance saloon
Laulan petroskoilaisessa eunukkikuorossa ja elämäni täyttyy rakkaudesta...

RazorVsa
Viestit: 9
Liittynyt: Su Toukokuu 6. 17:49:27 2007
Paikkakunta: Länsi-suomi

Viesti Kirjoittaja RazorVsa » Su Huhtikuu 13. 17:22:01 2008

joo ilmeisesti se johtuu noista öljyistä.. fordilla tota öljyy ne suositteli mutta eipä taida moottori olla samaa mietä.. :roll: pitääpä koittaa hakee castrolit tai kendallit.. tarkotus olis tää kesä vielä ajaa ja sit ens talvena purkaa vähä moottoria ja vaihtaa kuluvia osia..
Sierra rs cosworth -89

cosworth123
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Joulukuu 13. 19:17:57 2005

Viesti Kirjoittaja cosworth123 » Su Huhtikuu 13. 17:27:00 2008

voi voi kun ne suosittelee tollaista paskaa vanhoihin autoihin. Ihan liian laihaa on!!!! Itellä on valvolinen 20w 50 ja pelaa hienosti ei napise eikä kolise. Mut ei se kaikki kai öljystä kiinni ole pitää niiden paikkojen kunnossa olla mut paremmalla öljyllä pysyy pidempään.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Su Huhtikuu 13. 19:06:58 2008

cosworth123 kirjoitti:Itellä on valvolinen 20w 50 ja pelaa hienosti ei napise eikä kolise.
Samoin , tuo Valvoline tai Castrolin öljy on hyvää
ex Jäsen #10

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Huhtikuu 13. 21:08:09 2008

Nakutuksella tarkoitetaan yleensä autotekniikassa hallitsematonta palamista....
Castrol, Kendall ym vähä paksumpaa ööliä niin naputukset saattaa loppua tai vaimentua. Lopullisesti vasta sitten kun korjaa koneen, vaihtaa hytikat ym ym.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Huhtikuu 14. 8:06:25 2008

Valvoline vr1 racing 20w50 saa myös täältä pisteet. 5w30 ei ihan ole 80-lukuisen turpomoottorin öljyä.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Huhtikuu 14. 9:38:08 2008

Toi Fordin 5W30 on kyllä aika litkua tohon cossun koneeseen. Se soveltuu zetecciin ja muihin uudempiin koneisiin.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

spinneri
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: nakutus ongelma...

Viesti Kirjoittaja spinneri » Ke Kesäkuu 13. 10:27:08 2012

Tuupataanpa tähän perään oma kysymykseni...

Projekti-Cossumme on seissyt nyt 1,5 vuotta tallissa, kun työkiireiltä ei autolle ole ehtinyt tekemään yhtään mitään. Pari-kolme kertaa sitä on tänä aikana käytetty. Tänään sitten pistin auton tulille, ajatuksena kokeilla ensinnäkin lähteekö enää noin vanhoilla keitoilla käytiin ... lähtihän se. Mutta jokin nostaja nakuttaa / jotkin nostajat nakuttavat pahasti. Käytin moottoria jonkin aikaa eri kierrosluvuilla, mutta nakutus vain ei lakannut.

Olisiko nostaja jumissa? Jos, niin onko muuta vaihtoehtoa kuin purkaa venttiilikoneisto jotta saa nostajan / nostajat pesuun? Nyt en käyttänyt moottoria niin lämpimäksi, että öljyjen lämpötila olisi noussut juurikaan ... mahtaisiko lämmin / kuuma öljy "avata" jumiutuneen nostajan?

Ihan peruskysymyksiähän nämä ovat, mutta ajattelin kysäistä täällä foorumilla JOS Cossun moottorin kohdalla olisi jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Tai jos vaikka joku muu olisi törmännyt samaan ongelmaan.

P.S. Moottorissa varsin vähän ajetut Castrol Edge 10W-60 öljyt.


- Jari -
Spinneri Magazine
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: nakutus ongelma...

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Kesäkuu 13. 11:14:20 2012

TaunusTomilla BOA Cossu Taunuksessa (Samat hytikat kuin YB:ssä) oli ihan sama vaiva. Aika rumaa ääntä piti esim. Affe / Aulanko reissulla. Ei edes Forten flush auttanut heti, mutta sitkeä huudattaminen ja pari pidempää maantiepitoista reissua oli kuulemma avanneet paikat ja kone käy taas nätisti.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: nakutus ongelma...

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Kesäkuu 13. 12:42:15 2012

spinneri kirjoitti:Tuupataanpa tähän perään oma kysymykseni...

Projekti-Cossumme on seissyt nyt 1,5 vuotta tallissa, kun työkiireiltä ei autolle ole ehtinyt tekemään yhtään mitään. Pari-kolme kertaa sitä on tänä aikana käytetty. Tänään sitten pistin auton tulille, ajatuksena kokeilla ensinnäkin lähteekö enää noin vanhoilla keitoilla käytiin ... lähtihän se. Mutta jokin nostaja nakuttaa / jotkin nostajat nakuttavat pahasti. Käytin moottoria jonkin aikaa eri kierrosluvuilla, mutta nakutus vain ei lakannut.

Olisiko nostaja jumissa? Jos, niin onko muuta vaihtoehtoa kuin purkaa venttiilikoneisto jotta saa nostajan / nostajat pesuun? Nyt en käyttänyt moottoria niin lämpimäksi, että öljyjen lämpötila olisi noussut juurikaan ... mahtaisiko lämmin / kuuma öljy "avata" jumiutuneen nostajan?

Ihan peruskysymyksiähän nämä ovat, mutta ajattelin kysäistä täällä foorumilla JOS Cossun moottorin kohdalla olisi jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Tai jos vaikka joku muu olisi törmännyt samaan ongelmaan.

P.S. Moottorissa varsin vähän ajetut Castrol Edge 10W-60 öljyt.



- Jari -
Spinneri Magazine
Jos ei ole ennen seisontaa hirveämmin nakutellut, on hyvät mahdollisuudet että ääni häipyy kun olet käyttänyt kunnolla lämpöiseksi. Ja kuten teitkin, eri kierrosluvuilla. Yleensä pidän hyvän tovin 2-2,5t rpm, sitten kun on lämmennyt, ryntäytän ylemmäs 4t paikkeille, päästän tk:lle jne.
Saattaa olla ääni sitkeässä...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

spinneri
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: nakutus ongelma...

Viesti Kirjoittaja spinneri » Ke Kesäkuu 13. 13:19:35 2012

jjs kirjoitti:Jos ei ole ennen seisontaa hirveämmin nakutellut, on hyvät mahdollisuudet että ääni häipyy kun olet käyttänyt kunnolla lämpöiseksi. Ja kuten teitkin, eri kierrosluvuilla. Yleensä pidän hyvän tovin 2-2,5t rpm, sitten kun on lämmennyt, ryntäytän ylemmäs 4t paikkeille, päästän tk:lle jne.
Saattaa olla ääni sitkeässä...
Eipä tuo nak-nak-nakutellut ennen kuin meni seisontaan. Siitä siis veikkaisin, että joko nostaja on kuivunut tai sitten jumissa. Suht harvatahtinen nakutus (tyhjäkäynnillä), ei siis mikään rallatus, joten kyse oletettavasti yhdestä nostajasta.

Pitääpä tuossa ottaa kiesi liikenteeseen, käydä lorauttamassa tankkiin tuoretta menovettä ja sitten pöristellä se kunnolla lämpimäksi. Josko ihan sillä tokenisi nakuttamasta – lienee suuttunut minulle kun on joutunut nyhjöttämään pimeässä tallissa lokakuusta 2010...

- Jari -
Spinneri Magazine
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec

spinneri
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: nakutus ongelma...

Viesti Kirjoittaja spinneri » To Kesäkuu 21. 10:04:04 2012

No nyt on Cossu taas liikenteessä, tuore leimakin paperissa ... ja tuoretta menovettä tankissa. Ja arvatkaapa mitä? Moottori lakkasi nakuttamasta kun sai uutta bensaa sisuksiinsa! Mitä ilmeisimmin oli sittenkin vanhentuneen bensiinin aiheuttamaa detonaatiota (tyhjäkäynnillä!). Onneksi autolla ei käytännössä ajettu ennen tankkausta kuin 500 metriä – eikä sitä tallissakaan ehditty "huudattamaan".

Leimalla pölläytti pikku höyrypilven pellin alta, tuoksu viittasi jäähdytinnestevuotoon. Mistään ei kuitenkaan suoranaista vuotoa löytynyt, alleen ei pissinyt, syylarikin kunnossa, joten olisiko ollut vain kuivahtaneen letkuliitoksen ja hieman jumissa olleen termostaatin aiheuttaman korkean vedenpaineen aiheuttama..? Tiedä tuota. Jäähdytinnestettä piti kuitenkin lisätä reilu litra, eli pitää seurata tilannetta. Josko nyt kuitenkin pysyisi nipussa, että pääsisi hieman ajelemaan Cossullakin tänä kesänä :green:

- Jari -
Spinneri Magazine
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: nakutus ongelma...

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Kesäkuu 22. 1:18:18 2012

spinneri kirjoitti:Mitä ilmeisimmin oli sittenkin vanhentuneen bensiinin aiheuttamaa detonaatiota (tyhjäkäynnillä!)
Heikkenee kuulemma nykybensan laatu jo kolmessa kuukaudessa, todettu aika monessa ruohonleikkurissa ja yhdessä autossa toi sama että vanhoilla nykii ja papattaa, tuoretta bensaa kehiin niin ei tietoakaan häiriöstä.
Aika useesti ei vaan tule ihan ekana mieleen.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

spinneri
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: nakutus ongelma...

Viesti Kirjoittaja spinneri » Ma Kesäkuu 25. 13:56:38 2012

vauhtipete kirjoitti:
spinneri kirjoitti:Mitä ilmeisimmin oli sittenkin vanhentuneen bensiinin aiheuttamaa detonaatiota (tyhjäkäynnillä!)
Heikkenee kuulemma nykybensan laatu jo kolmessa kuukaudessa, todettu aika monessa ruohonleikkurissa ja yhdessä autossa toi sama että vanhoilla nykii ja papattaa, tuoretta bensaa kehiin niin ei tietoakaan häiriöstä.
Aika useesti ei vaan tule ihan ekana mieleen.
Olihan tuo hyvinkin mielessä, mutta oletin kuulemieni tarinoiden perusteella oireilun erilaiseksi. Usein olen kuullut, että vanhentuneella bensalla moottori ei lähde edes käyntiin. Tässä tapauksessa lähti aivan normaalisti käyntiin, mutta nakutti. Tyhjäkäynnillä detonaatio taas on varsin harvinaista, mikä johti virheolettamukseen...

P.S. Ruohonleikkurissa käytän pienkonebensiiniä sen paremman säilyvyyden takia. Harrasteautopiireissä monet laittavat sitä menopelinsä tankkiin talvisäilytyksen ajaksi.


- Jari -
Spinneri Magazine
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: nakutus ongelma...

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Kesäkuu 25. 16:42:51 2012

Jos tulee palamisesta johtuvaa nakutusta niin se loppuu kaasun ylös noston ajaksi jos vähän kaasuttaa (syöttö katkeaa, tai ainakin täytös laskee niin että pitäs nakutusten kadota). Ja pahenee kaasua lisätessä... Aika hurjalta kuullostaa että tyhjäkäynnillä kilistää. Mä luulisin että se kone on vaan pysähtynyt sellaseen asentoon, että se ääntävä nostin on jäänyt pänniin yön ajaksi. Sillon se mahdollisesti kammiossa majaillut ilma on vuotanut ulos ja seuraavassa startissa korvaantunut tuoreella öljyllä. Voin olla väärässäkin...

Pitkän seisonnan aikana kaikki öljykanavat on tyhjentyny ja pänniin jääneet nostimet puristunu kasaan, jolloin seuraavassa käynnistyksessä öljypumpun lykkäämä öljy pakkaa kanaviin jääneen ilman kanteen. Sieltä se sitten menee nostimiin ja jää niihin loukkuun. Suurin osa tietysti vuotaa laakereitten välistä pois, mutta osa joutuu varmasti nostimiin.
Jäsen #606

spinneri
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: nakutus ongelma...

Viesti Kirjoittaja spinneri » Ti Kesäkuu 26. 19:34:32 2012

olafu kirjoitti:Jos tulee palamisesta johtuvaa nakutusta niin se loppuu kaasun ylös noston ajaksi jos vähän kaasuttaa (syöttö katkeaa, tai ainakin täytös laskee niin että pitäs nakutusten kadota). Ja pahenee kaasua lisätessä... Aika hurjalta kuullostaa että tyhjäkäynnillä kilistää. Mä luulisin että se kone on vaan pysähtynyt sellaseen asentoon, että se ääntävä nostin on jäänyt pänniin yön ajaksi. Sillon se mahdollisesti kammiossa majaillut ilma on vuotanut ulos ja seuraavassa startissa korvaantunut tuoreella öljyllä. Voin olla väärässäkin...

Pitkän seisonnan aikana kaikki öljykanavat on tyhjentyny ja pänniin jääneet nostimet puristunu kasaan, jolloin seuraavassa käynnistyksessä öljypumpun lykkäämä öljy pakkaa kanaviin jääneen ilman kanteen. Sieltä se sitten menee nostimiin ja jää niihin loukkuun. Suurin osa tietysti vuotaa laakereitten välistä pois, mutta osa joutuu varmasti nostimiin.
Voihan tuokin olla selitys, jos toki moottori oli ollut muutamaan ERI kertaan käynnissä ennen tankkaamista - ja kaikilla niillä nakutti. Vaan eipä nakuttanut enää tankkauksen jälkeisessä käynnistyksessä... Sattumaa vaiko selitys, siihen kysymykseen vastaamiseen ei oma tieto-taitoni riitä.

- Jari -
Spinneri Magazine
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec

Vastaa Viestiin