Uusi Scorpio Cosworth Suomen mantereelle.

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Toybox
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Lokakuu 29. 20:46:58 2007
Paikkakunta: Nurmijärvi

Uusi Scorpio Cosworth Suomen mantereelle.

Viesti Kirjoittaja Toybox » Su Marraskuu 11. 22:47:23 2007

Moro.

Eräänä perjantai aamuna läksin normaalisti töihin Sierralla (2.0i Ghia) ja ajatuksissani ajoin vanhan kolmostien risteyksen ohi Nurmijärvellä. Noh.. Hetken jo mietin että teenkö ukandan seuraavassa risteyksessä mutta päätin sitten lopulta mennä motaria pitkin helsinkiä kohden töihin.
Ajan siis normaalisti vanhaa tietä... Paljon rauhallisemaa menoa kuin aamuruuhka motarilla...
Eipä motarilla sitten paljoa ruuhkaa kyllä ollut ennen Klaukkalan liittymää ja siinä nopeus sitten putosi 80km/h ja siistissä letkassa matelukaistalla ajellen matka eteni.
Seuraavaksi huomioni kiinnittyi kun ohituskaistalla ollut tila Volkkari löi liinat kiinni ilman mitään syytä. No oli sillä sitten syy kun 20m oli matkaa taas edennyt. Pari peuraa jökötti ja odotti sopivaa rakoa että pääsis yli. Tila Volkkari kuski siis "antoi" tietä peuroille.
Siinä vaiheessa sitten olikin vähän myöhästä ja seuraava muistikuva onkin kun olen pysähtyneenä keskellä motaria ja päästä valuu verta.
Ensimmäiset (kiro)sanat varmaan kuulu perässä ajavankin ohjaamoon. Pääsi meinaa niin monta vi***a ja muuta Saa***** suusta.
Vilkasu taustapeiliin ja päässä oli otsassa vasemmalla puolella reikä.
Ykkönen pykälään ja sivuun. Ja sitten peilailtiin taas lisää...
Autosta ulos ja hätäkeskukseen soittamaan...

Varsin valitettava kohtalo Sierralle sekä peuralle. Peura ei meinaa jatkanut matkaa mutta sen kaveri taisi päästä turvallisesti motarin yli. Auto oli hyväkuntoinen ja todella mukava ajettava kun oli laskettu 40mm alustaa.
Ja ai että mikä ihanan talviauto. Onko parempaa olemassakaan?

Sierra oli Saksasta tuotu 2003 ja sillon sillä oli ajettu ilmotuksen mukaan 130tkm. Kerran vaihdettu venttiilin nostajat eikö muuta koneelle sitten olekkaan tehty. Perushuoltoa yms... Veikkaan että kilometrit pitikin ihan kutinsa.

Peura osu Sierran etulokariin ja siitä kylki sitten etuoven takatolppaan hajottaen myös siis etuoven. Lasinsirpaleet lensi komeesti ja sivupeili kopsahti otsikkoon. Keulasta melkeen kaikki valot rikki ja puskuri halki ja konepelti vähän väänty.

No.. Onni onnettomuudessa. JOs olisin ajanut jollain peruskirpulla olis tuho ollut varmasti pahempaa. Ja toisaalta jos olisin ollu 3 sekkaa myöhemmin paikalla olis peura ollut suoraan edessa ja ehkä sen seurauksena sitten myös sylissäni...

Vakuutusyhtiön herra oli mielestäni aika antelias. N. 1600€ euroa tuli tilille ja auto jäi minulle.
Maksoin autosta vuonna 2003 2000€ + 2400€ veroja. Ja kilometrejä kerkesi tulla sille 150tkm lisää.

Auton hankinta saksasta kokemukseni olivat siis erittäin positiiviset eikä minulla käynyt kuin ihan hetken mielessä ostaa suomiauto. Toki auton kasaan kursimista ajattelin mutta eipä ole paikkaa sille toimenpiteelle.

Pienen surffailun jälkeen netissä löytyi sitten Saksasta useampi potentiaalinen vaihtoehto "uudelle" Sierralle. Edellisessä oli Ghia varustus mutta ei läheskään kaikkia varuisteita. Loppujen lopuksi löytyi vain yksi jossa oli sitten parempi varustus. Tosin puolinahkasisustan siirto vanhasta olisi pitänyt tehdä... Ja kun soitin autosta omistajalle oli se mennyt jo.

Sitten alkoi kyl kuumottaa vähän isompi auto ja isompi moottori. Ja kuin huomaamatta hakumoottoreihin vaihtui Sierran tilalle Scorpio.
Auton koko on mielestäni sen verran isompi kuin Sierran että sama 2.0i DOCH kone on aivan alitehoinen joten se jätettiin vaihtoehtona pois hyvin pian. Jäi siis jäljelle 2.9 12V ja 24V. 12V mallissa oli etuna manuaaliloota mutta 24V teho.

Neljä vaihtoehtoa sitten löytyi 24V mallisia. Kaikissa hyvät varusteet ja ajettu ilmotuksien mukaan 129-180tkm. Ja yksi 12V malli jolla oli ajettu n. 180tkm.
Eka soitto Berlinin lähellä olevaan liikkeeseen ja siellä myyjä sanoi että sitä tullaan kattomaan. Soita huomenna iltapäivällä uudestaan. Uudelleen soitto tuotti sitten vastauksen että auto oli myyty. Ilmotuksen mukaan 111tkm ajettu, eläkeläisen auto, varusteet ihan ok mutta niissäkin puutteita.
Toka soitto tuotti tulokseksi auton varaamisen 3 päivän ajaksi. Myyjä ymmärsi hyvin että en viitsi lähteä Suomesta sinne kattomaan autoa jos sitä ei voi varata...

Lennot löyty helposti ja lomaa töistä järjesty. Ennen kuin huomasinkaan olin vaimoni kanssa jo Frankfurtin kentällä vuokraamassa menopeliä jotta kaikki 4 vaihtoehtoa pääsisi käymään läpi. Tässä vaiheessa yksi 12V yksilö olikin jo 99% haudattu :)
Frankfurtin lähellä piti olla kaksi. Toinen löytyi toinen ei. Eka löytynyt oli ehkä vaan seissyt aika pitkään ja siksi maalipinta aika huonon näköinen, sisusta ihan OK. Mutta ei se oikein säväyttänyt enkä vaivautunut vaivautunut myyjän puhelille. Ei se auto sieltä mihinkään katoa ajattelin...
Toinen auto jäi löytymättä vaikka itse autoliike löytyi, se siitä autosta, valinnan varaa kun oli.
Sitten vuokra Fiestan nokka kohti Düsseldorffia. Yksi yöpyminen matkalla ja aamusta heti ettimään kolmatta yksilöä.
N. klo 9 oltiin sitten Ford liikkeessä pikku tuppukylässä ja auto oli siellä parkissa. Pikaset silmäykset ja auto näytti ihan hyvältä. Maalipinta taas aika huonon näköinen ja pelkääjän puolella takaovessa ikävän näköinen naarmu. Sisälltä nahkasisusta oli hyvässä kunnossa. Kuskin penissä joku valkonen maalilta vaikuttava jälki mutta muuten hyvä. Mutta niin PAS****N ku olla ja voi. No millasessa kunnossa voi oletaa eläkeläisen pitävän autoa... Takalokareissa myös pikkusen maali kuprulla.
Tämä yksilö oli ollut vuonna -22 syntyneellä miehellä, eli omistaja oli ollut 71v ostaessaan auton. Auton mittari näytti 127tkm ja risat.
Olin jutellut myyjän kanssa puhelimitse kerran ja sopinut että varaa auton minulle. Sitten myyjän juttusille. Akun tiesin olevan loppu mutta sen kun he saivat vaihdettua hyrähti 24V cossie nätisti käyntiin. Sitten lähdettiin vaimon kanssa parin allekirjoituksen jälkeen koeajolle.
Joku naksu vähän väliä ja vähän laatikkokin reistaili ja jotenkin outo oli tunne koeajolla. Naksuna johtui tripistä, se korjaantui myyjän toimesta, sanoi sitä rämpänneensä vain vähän voimakkaammin :). Sitten keskusteltiin vähän hinnasta ja koska auto ei ollut liikkeen vaan liikkeessä myynnissä entisen omistajan pyynnöstä ei hinnasta voitu keuheen hyvin "taistella". Tarjosin 1400€ ja päädyttiin 1600€, lähtö oli 1700€. Myyjä soitti omistajalle kertaalleen.

Kaupat tuli siis aika nopealla päätöksellä tehtyä. Ja sitten alettiin pohtia auton rekisteröintiä nimiini.
Rekisteröinti saksassa tapahtuu aika vastavalla tavalla kuin Suomessa. Se ei ole niin monimutkainen kuin annetaan ymmärtää.
Mutta koska auton omistaja ei ollut paikalla vaan oli valtuuttanut Ford liikkeen tekemään rekisteröinnin ei minun tarvinnut kuin "seurata" erästä nuorempaa myyjää joka hoiti kaiken.
No vähän tarkemmin:
Tämä nuoren myyjän kanssa siis ajoimme TÜV-toimistoon. Ekana yhdestä huoneesta vakuutus ja sitten toisesta huoneesta rekisteröinti. Sitten kilvet kolmannesta huoneesta ja sitten vielä rekisteröintiin ja auton tarkastukseen. Kaikki tämä siis yhdestä ja samasta talosta. Mikä siinä niin viakeeta on? Englannilla olisi pärjännyt vallan mainiosti.
Rekisteröinnissä tapahtui tosin pieni hidaste. Auton omistaja oli saanut uuden rekisteriotteen kotiin eikä ollut sitä toimittanut Ford-liikkeeseen. Tästä siis pieni viivästys. Muuten kaikki meni hyvin.
Takasin Ford-liikkeeseen, raha vaihtoi omistajaa ja vaimon kanssa liikkeelle kohti Rostockia.
Nahkasähköpenkeillä leikkiessä menikin eka 15min mukavasti ja sitten oltiinkin jo mottoritiellä. Eihän sitä voinut olla kokeilematta... 160km/h oli lasissa ennen ku huomasin edes painaneeni kaasua. Voin vaan kuvitella sen virneen naamallani. Onhan tehoero aika iso Sierraan verrattuna.

Alla oli aika huonokuntoiset peltivanteet ja keskieuroopan kitkat joten kovempaa ei sitten mentykkään ja matkanopeudeksi lasketiin 140km/h ja vähän myöhemmin 120. Ei ollu kiire mihinkään. Ja lopuksi sitten siirryttiin kokonaan pois moottoriteiltä. Pikkuteitä oli kiva kruisailla ja tutustua autoon.

Rostockissa vielä bensikeltä pari pari sixpäkkiä kaljaa ( 89snt/kpl + pantti 8snt) puolen litran pulloja. :D :D :D
Istumapaikat oli laivassa oli vaihdettu hyttiin ja luojan kiitos että oli. Laiva kun lähti klo. 05.00 ja perillä 06.00 Suomessa. Olis ollu kyllä tuskasen pitkä matka koittaa nukkua penkeillä...

Suomessa sitten tullin kautta 3kk ajolupa (13€) ja sitten kotiin.
Rengasliikkeessä oli vähän ongelmaa löytää sopivia vanteita.
No löytyi ne pienen etsinnän jälkeen ja 225/50 nakit alle.
Jopas muuttui ajettavuus pelikkä renkailla. Renkaat kun laitettiin alle liikkui molemmat eturenkaat pari senttiä pitkittäissuunnassa. Alatukivarret ihan loppu.
Sitten auto ylös tutun luona huollossa ja pohja on lähes ruosteeton kuten oletinkin mutta voi luoja... Äänen vaimentimet niin ruosteessa että ihme kun pysyvät vielä kiinni. Pari puhelua autotarvikeliikkeisiin ja vaimentimien hinta reilut 330€. Sitten pakoputkiliikkeeseen ja tekivät yhdyntäkappaleen vasemmasta ja oikeasta katista ja sitten yks pönttö väliine. Perässä oleva pönttö oli vielä käyttökelpoinen.
Alatukivarret vaihdettiin myös.

Katsastuskonttorilla yks sumuvalo osottaa liian ylös. Mutta hylsyä ei tullut.
Tullissakin kerkisin käymään ja veroja odotellessa.

Tullausprosessikin on sittten vähän kehittynyt vuodesta 2003. Kaks lomaketta täytetty ja ottivat kopiot papereista. Siinä se.
Itse edellistä kertaa muistellen olin varautunut 3 tunnin jonotukseen ja täyttämään 10 paperia ja näyttämään autoa 3 kertaa eri ukoille.

Käyttöohjeen autollekkin sain muuten 15€ hinnalla suoraan Ford:lta.
Oletin ettäse maksais ainakin 50€ mutta olipa positiivinen yllätys. Jos siis joltain puuttuu niin laittakaa palautetta tai tarkemmin kyselyä suoraan Fordin sivuilta.

Näin siis saatiin Suomeen lisää yksi suht hyväkuntoinen Scorpio Cosworth.
Kaikki tietää jo minkänäköisestä autosta puhutaan joten kuva ei nyt tähän hätään ole otettu.
Mutta kyllä tulen näyttämään Coeesietani johonkin tapaamiseen...

Pari kysymystä autoon liittyen olisi.
Vanteen koko? Jos oikein olen ymmärtänyt niin offset arvon kanssa oli "ongelmaa" rengassentterissä. En itseasiassa ihan tarkkaan tiedä mitä mikäkin luku vanteita katsellessa tarkottaa. Mutta jos jotain ymmärsin niin näissä olisi offset 35. Ja nykyisillä renkailla kun käätää kaikki vasuriin ottaa pelkääjän puolen rengas vähän kiinni jostain. Mutta pitää tosiaankin kääntää ihan kaikki joten ei ole ongelma.
40 ofsetulla olleet vanteet ottivat kinni iskariin enkä levikepaljoa ihan välttämättä halua laittaa.
Eli kertoisko joku millasia vanteitateillä on alla Scorppareissanne. Tuumakoko on 16"...
Jos foorumilta tai jostain muualta löytyy rautalankasivu vanteiden mitoista tai tarkemmin selitetty mitä mikäkin mitta on niin laittakaa linkkiä...

Toinen kysymys...
Onko kyseiseen autoon (moottoriin) olemassa eri asteilla olevia termostaatteja. Näillä -1 - +5 asteen säillä ei tahdo moottori lämmetä. Saksassa ajaessa mittari jäi neulan verran alle puolen välin mutta suomessa ajaessa jää reilusti alle puolen välin. Ja eihän sitä lämpöä sitten riitä sisälle kunnolla.
-- T O Y B O X --

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Uusi Scorpio Cosworth Suomen mantereelle.

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Marraskuu 12. 0:02:48 2007

Toybox kirjoitti: Toinen kysymys...
Onko kyseiseen autoon (moottoriin) olemassa eri asteilla olevia termostaatteja. Näillä -1 - +5 asteen säillä ei tahdo moottori lämmetä. Saksassa ajaessa mittari jäi neulan verran alle puolen välin mutta suomessa ajaessa jää reilusti alle puolen välin. Ja eihän sitä lämpöä sitten riitä sisälle kunnolla.
Ei ole. Orkkis on joku 92-asteinen. Sovittamalla siihen toki saa normi Colognen termarin. Itse laitoin aikoinaan samaisella koneella varustettuun Capriin 82-asteisen. Eniten kyllä epäilisin tukossa olevaa lämppärin kennoa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Tuppux
Viestit: 265
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 21:58:11 2003
Paikkakunta: Ei Ilmajoella, ei Kauhajoella, vaan siinä välis..
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuppux » Ma Marraskuu 12. 0:46:59 2007

vanteista..

itellä korppiossa 16" alkuperäiset Cosworth alut joissa et 32, toiset 16" alut(talvi) et 35.

itse tykkään noista alkuperäisistä ulkonäön takia, on mielestäni hienot.

varmaan löytyy täältä foorumiltakin myynnissä alkuper. vanteita Cossuusi :)

Onnea uudelle autolle, koskaan kunigas Scorppareita ei ole liikaa ;)
Ford Puma 1.7i -98
Ford Galaxy 2.3i -97
Ford Taunus 17M 2.0 V6 -71
Ford Mondeo 1.8i aut. -97
Autofiksaus ja huolto T.Säntti
#973

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Marraskuu 12. 1:05:45 2007

Ei varmasti naurattanut, kun kolarissa pää oli auki. Onneksi ei käynyt pahemmin.

Kaikesta huolimatta onnea uudelle autolle ja tervetuloa 24v-kerhoon! Tuota kertomustasi lukiessani tuli jotenkin elävästi oma ensikokemukseni 24v mallista mieleen. Kun kaasun runttasi pohjaan, niin se vain kiihtyi ja kiihtyi... Projekti osiossa lisää omasta Scorpio Cosworthista.

Alkuperäisen vanteen takana lukee 6½x16 H2 ja OFF 32. Rengaskoko on 205/50 R16.

Minulla 24v käyttäytyy minullakin mittarin mukaan juuri samalla tavalla. Lämppärinkennoa minäkin epäilisin. Kovemmista talviolosuhteista ei ole valitettavasti kokemusta. Nollassa kyllä ainakin minulla lämpöä tuntuu tulevan mukavasti.

Toybox
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Lokakuu 29. 20:46:58 2007
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Toybox » Ma Marraskuu 12. 8:23:25 2007

Mors.

Kiitokset vastauksista...

Sine.
Ei tosiaan kyllä naurattanu kauheesti kun tajusin mitä oli tapahtunut.
Onni oli kyllä onntettomuudessa mukana. Ainekset paljon pahempaankin oli.
Joku olis saattanu tulla vauhdilla vielä perään tai se pahin että peura olis tullut tuulilasista sisään.

Pitääpä hankkia moottorin / auton korjauopas lontoosta ja alkaa sitten tutustua tuohon kennostoon.
Ei sisällä nyt sentään pakkasta ole mutta jotenkin outoa pitää lämppäriä kuumimmalla jo näillä keleillä. Ehkä kyse on myös tottumisesta vielä.
-- T O Y B O X --

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ma Marraskuu 12. 10:52:29 2007

Ot: Asutkin tossa ihan meidän kadun varressa.
Siistin kuntoisen näköinen oli se sierrasi. Hyvä ettei henkilövahinkoja tullut!
peltiähän saa aina.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Marraskuu 12. 11:20:54 2007

Moottorin lämmöistä vielä hieman. Minulla tuo 24v nostaa lämmöt mittarin mukaan aavistuksen nopeammin ylös verrattuna edelliseen Scorpio 2.8 EFi:iin, jossa siinäkin moottori lämpeni vauhdilla. Tällä Cologne 2.8:ssa tarkeni talvella mukavasti. Tosin kun -30 C napotti lämpömittarissa, niin alkoi siinäkin olla havaittavissa viilentymistä eikä lämpöä tullut samalla tavalla. Mitään pahveja tms. en jaksanut alkaa keulalle virittelemään.

Scorpioon on olemassa englanninkielinen korjausopas. Se kirja ei sisällä Cosworth ja 4x4 malleja, mutta muuten sillä kirjalla pärjää. Lämppärinkennon vaihto-ohjeet löytyvät siitä kirjasta. Sinulla kun on vm. -93 eli ilmeisesti ns. face-lift malli, niin kennon vaihtaminen onkin hieman haasteellisempaa kuin ensimmäisessä mallissa. Jäähdytysjärjestelmän ja kennon huuhtelua voi kokeilla sekä juoksuttaa vettä väärin päin. Tässä sitten se riski, että se hajoaa lopullisesti. Jotain järjestelmän puhdistusaineitakin on olemassa, joista ei ole minulla kokemusta.

Jostakin netistä löytyy se Fordin oma "tekniset eroavaisuudet" kirja, jossa on kerrottu muutokset normaalin Cologne V6 2.9 12V:n ja V6 2.9 24V:n Scorpion välillä. Joku varmaan muistaa tarkemmin, miltä www-sivulta se löytyy.

Toybox
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Lokakuu 29. 20:46:58 2007
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Toybox » Ma Marraskuu 12. 11:50:18 2007

Mä olenkin "kuolannut" tota sun Cossua. :)
Ollaan joo melkeen naapureita.
-- T O Y B O X --

Toybox
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Lokakuu 29. 20:46:58 2007
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Toybox » Ma Marraskuu 12. 12:07:54 2007

Mors

Jos joku suunnittelee auton hakua Saksasta niin autan mielelläni sen mitä osaan.
Itse prosessin onnistumisen kulmakivi on tietysti hyvä suunnittelu, jota en tosin itse tehnyt.
Elämäntapani, päivä kerrallaan ja tässä hetkessä eläminen, huomioon ottaen en jaksanut kauheasti suunnitella reissua.

Suunnittelemattomassa reissussa on hyvät puolensta. Lähinnä se että suunnitelma ei voi epäonnistua kun ei sitä ole :D :D :D

Sierran myyntilmoitus herätti huomattavasti enemmän kiinnostusta kuin oletin. Toivottavasti uusi omisja antaa sille hyvän kodin. :)
-- T O Y B O X --

Toybox
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Lokakuu 29. 20:46:58 2007
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Toybox » Ma Marraskuu 12. 12:33:03 2007

Tuollasta olen ajatellut.

http://granada-and-scorpio-online.com/catalog/
Full Workshop Manual 24v Cosworth BOA

Eikös tuo ole oikea tuohon -93 malliin?

Onko joku muu kiinnostunut tilaamaan myös? Sais ainakin rahdista vähän säästöä.
Tuolta löytyy muuten myös kaikkea muutakin kivaa. Kromilokaarinkaaret odottaa sopivaa budjettirakoa. Nettiautossa oli jokin aika sitten myynnissä yks punanen jossa oli ne ja näytti hyvältä.
Eka tosin menee omassa lasit kalvotukseen
-- T O Y B O X --

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » To Marraskuu 15. 16:00:25 2007

Hau

Ensinnäkin - itselläni on nykyään myös nuo alkuperäiset 16-tuumaiset cossuskorpin vanteet. Ja uskokaa tai älkää, kun auto tuli suomeen siinä oli samanlaiset alkuperäiset cossuskorpin 15-tuumaiset vanteet.
Renkaina on Nokian Hakka Q -kitkat, 225-50. Ja kyllä, samanmoisesti ottaa vänkärin puoleinen pyörä kiinni holviin täyskäännössä oikealle. Syynä on muoviset äänitorvet, jotka sijoittuvat niille tienoille.

Toiseksi- sitä termarijuttua olen minäkin miettinyt. Koneen lämmöt näin alkutalvesta jäävät jonnekin ensimmäiseen kolmannekseen mittarista. Ja sisälämmöt ovat kyllä liian haaleat... :roll:

Kolmanneksi - kyseinen GS-Online -sivusto on hyvinkin tuttu, ja tässä on jo alustavasti ollutkin juttua kimppatilauksesta liittyen tuohon mainitsemaasi 24vee -manuskaan. Pari vuotta sitten tilasimme sieltä oikeastaan ne muut kaikki matskut, mutta tämä opus on tuotettu myöhemmin. Itse ainakin aion sen tilata - pistetäänkö tänne foorumiin kyselyä :?:

Lisäksi, vikakoodinlukija on tarpeen myöskin, ja muutamia linkkejä onkin tuossa tullut tutkittua (mm. eräänlainen rakennussarja). Yleensähän tähän EEC-neloseen liittyvät lukijat ovat noita vilkkukoodin tulkitsijoita - osa tosin numeraalisesti... tuntuu altavastaajan asemassa olemiselta, kun tutkii noiden obd-2 -koodilukijoiden tarjontaa... :evil:

Niin - ja onnea skorpillesi ja sulle :!: Ja tervetuloa klubiin :wink:
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » To Marraskuu 15. 16:54:10 2007

Tosta lämmönpuutteesta sen verran pitää mainita että äidillä aikanaan oli mulkosilmä scorppi, tosin 2.3 koneella.

Se sitten eräänä talvena lakkas lämpeemästä totaalisesti. Moottori pääsi hädintuskin normi lämmöille ja sisälle jääty pystyyn.

Siitä on aikaa joten 100% takuuta en anna tiedolle mutta muistaakseni siinä olisi termostaatti mennyt särki. Eli päästi vettä syyläriin jatkuvasti ni eihä se sillon lämpee. Jos sen termarin saa suht helposti vaihdettua niin ite kokeilisin sitä ensin ja vasta sitten miettisin muuta.
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Marraskuu 16. 1:30:11 2007

Toybox kirjoitti:Tuollasta olen ajatellut.

http://granada-and-scorpio-online.com/catalog/
Full Workshop Manual 24v Cosworth BOA
Tuo olisi kyllä hankkimisen arvoinen. BOA kirjallisuus tuntuu muutenkin olevan harvassa.

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Marraskuu 16. 15:55:10 2007

Sine kirjoitti:
Toybox kirjoitti:Tuollasta olen ajatellut.

http://granada-and-scorpio-online.com/catalog/
Full Workshop Manual 24v Cosworth BOA
Tuo olisi kyllä hankkimisen arvoinen. BOA kirjallisuus tuntuu muutenkin olevan harvassa.
Laitan tänne foorumiin kyselyä, moniko olisi kiinnostunut tilaamaan ja riittääkö alkuperäisestä matskusta monistetut kipaleet vai tilataanko jokaiselle alkuperäinen...

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Vastaa Viestiin