Cossun flektit yx vai kax?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Cossun flektit yx vai kax?

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Elokuu 26. 22:35:35 2007

Riittääkö yksi vai pitääkö niitä olla kaksi kuten alunperin?
Pitäisi vaihtaa paksumpi syyläri mutta loppuu tila.
Nytkin on jo cooleri lähes syylärissa kiinni ja flektit ei enää mahdu lähemmäksi konetta.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Su Elokuu 26. 22:37:41 2007

Mites alumiinisyyläri , pystyis käyttää alkuperäistä kokoa ?
ex Jäsen #10

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Elokuu 26. 22:42:39 2007

Jos jäähdytin vaihtuu oleellisesti tehokkaampaan, flekti(e)n tarve vähenee. Käytännössä lienee niin että vain kokemus kertoo asian :?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Elokuu 26. 23:11:36 2007

jjs kirjoitti:Jos jäähdytin vaihtuu oleellisesti tehokkaampaan, flekti(e)n tarve vähenee. Käytännössä lienee niin että vain kokemus kertoo asian :?
Vaikka keulalla oleva vesipatja lisääntyy, ei läpi virtaava ilma lisäänny. Flektejä ja vesilitroja ei ole koskaan liikaa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Elokuu 26. 23:24:54 2007

Päin vastoin, vesilitrojen lisääntyminen ei auta yhtään, jos ei syyläri haihduta lämpöä. Todettiin se viimekesänä, kun kaverin autoon asenneltiin 8 litran lisävesisäiliö akun paikalle konehuoneeseen. Kesti ehkä kauemmin lämmetä, mutta kun lämpes, ei jäähtynyt yhtään sen paremmin. Nyt jäähtyy kun tuli isompi alusyyläri vanhan tilalle. Lisävesisäiliöllä sai heittää kuikkaa.
Pedal tu tö metal!

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ma Elokuu 27. 1:04:31 2007

Olisko kellään tiedossa mitään paikkaa, mistä saisi alusyylärin 4x4 cossuun? Eli siis nimenomaan sellainen joka on aiemminkin tehnyt, että on mitat valmiina.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Elokuu 27. 12:25:59 2007

MouTine kirjoitti:
jjs kirjoitti:Jos jäähdytin vaihtuu oleellisesti tehokkaampaan, flekti(e)n tarve vähenee. Käytännössä lienee niin että vain kokemus kertoo asian :?
Vaikka keulalla oleva vesipatja lisääntyy, ei läpi virtaava ilma lisäänny. Flektejä ja vesilitroja ei ole koskaan liikaa.
Jäähdyttimen jäähdytysteho kyllä paranee vaikka sisääntulevan ilman massa ei suurene. Johtuu jäähdyttimen tehollisen pinta-alan kasvamisesta, ei niinkään vesimäärän lisääntymisestä.
Toki, suurempi jäähdytin ei auta jos "keula on ummessa". Sierrassa tuo ei ole ongelma.
Flektejä ei ole koskaan liikaa; tuon voisi silti sinällään allekirjoittaa.

Käytännön Vee niinkuin Voima -esimerkki:
Tutulle pykästeltiin Torinoon 522cid/n.8,6 litraa Ford "385" -lohkoinen moottori, viritystaso riittävä :wink: Kiinni oli joku isolohkon oma syylari (hyväkuntoinen) -> lämmöt nousivat huolimatta kahdesta sähköflektistä ja helikopterin roottorin kokoisesta mekaanisesta pikkuhiljaa yli 110ast. Kiinni kilpamallin alusyylari, nyt pysyy yhdellä flektillä alle 85. Ei muita muutoksia.

Ville:
Vesimäärän lisääminen ei auta kuin lyhyissä suoritteissa jotka ovat jo ohi ennenkuin vesimassa on täysin lämmennyt; esim. jokkis ja äkkilähtökisat. Ei poista lämpöongelmaa, ei huononna eikä paranna, mutta pidentää käytettävissä olevaa aikaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Elokuu 27. 13:59:08 2007

jjs kirjoitti:Ville:
Vesimäärän lisääminen ei auta kuin lyhyissä suoritteissa jotka ovat jo ohi ennenkuin vesimassa on täysin lämmennyt; esim. jokkis ja äkkilähtökisat. Ei poista lämpöongelmaa, ei huononna eikä paranna, mutta pidentää käytettävissä olevaa aikaa.
Jep, kyseessä oli nimenomaan auto, jonka pääasiallinen käyttötarkoitus on varttimailin rykäisy. Ongelmana vaan oli se, että kun iso vesimäärä kerran lämpesi (käytännössä jo ekan lähdön aikana) niin muissa lähdöissä oli samat vanhat lämpöongelmat taas riesana, kun se iso vesimäärä kestää kauemmin jäähtyäkin. Ongelmat tosiaan ratkes uuden isomman alusyylärin myötä, ja lisävesisäiliön sai heittää pois turhana, nyt lämpöongelmia ei enää ole. Eli oikeassa olet (taaskin :lol: )
Pedal tu tö metal!

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ma Elokuu 27. 23:14:08 2007

Hmm, mulla on viistokeulassa 24v:tä jäähdyttämässä uusi Dohc:n jäähdytin ja motonetin 14" flekti. Ei ongelmia, vaikka toisaalta mistä tommonen 350hv kone sitä lämpöä tuottaisikaan.
Kaiketi tuosta ohuesta vakio kennosta menee paljon/helposti ilmaa läpi jolloin lämpö siirtyy ilmaan eikä jää kennoon.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Vastaa Viestiin