4x4 cossu rötää -> toimii
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1313
- Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
- Paikkakunta: pääkaupunkiseutu
4x4 cossu rötää -> toimii
Eli vika on sellanen että kun ahdot nousee 0,7bar niin alkaa rötääminen. Kokeiltiin uudella crane lx91 puolalla -> ei vaikutusta. Tulpat on uudet motorcraftit 092p, kärkiväli 1,05. Ahmed bayjoo "stg" 1 lastu.
Onko ehdotuksia mistä alkaa vikaa etsimään? Olisko induktiivianturi, virranjakaja,pyörijä, tulpanjodot?
Onko ehdotuksia mistä alkaa vikaa etsimään? Olisko induktiivianturi, virranjakaja,pyörijä, tulpanjodot?
Viimeksi muokannut cossy, Ti Elokuu 21. 22:03:43 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13
-
- Viestit: 1313
- Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
- Paikkakunta: pääkaupunkiseutu
Kokeillaan tulpilla ekaksi ja katotaan miten käy.
Lainaus vanhasta topicikista jjs:n kirjoittamana. Ton mikaan ei pitäisi olla ongelmia tolla kärkivälillä.
No joo, tulee otettua aina näihin tulppahommiin vähän terävästi kantaa Olen kuunnellut juttua cossun -milloin mistäkin elämää suuremmista viritulpista- yli 15v ja ihmetellyt yhtä juttua perustuen omiin kokemuksiin: miksi pitää käyttää muuta kuin valmistajan suosittelemia tulppia kun ne kerran -toimivat jos vehkeet on kunnossa- ?
Omakohtaista käyttökokemusta -kymmenien tuhansien kilometrien osalta per moottori- neljästä eri cossun koneesta. Seuraavia havaintoja on kertynyt:
-2wd orkkistulpilla eli 901C (nyt 091C) ei pääsyt viritystasolla 270hv kuin pari tuhatta kilometriä ennenkuin nykiminen alkoi...
-nelikon 902P (eli 092P) tulpilla pärjäsi kaikilla viritysyhdistelmillä (kelt, vihr, harm/ mikä tahansa ohjelma jne) 240-yli 350hv pitkälti yli 30tkm ilman ongelmia. Silloinkin tuli vaihdettua vain varmuuden vuoksi.
-myös kilpacossussa (318hv kuristimella) toimivat 092:t täysin virheettömästi, championeilla (olisko ollut C59) oli jatkuvia ongelmia; tukossa koko ajan.
-kärkiväli valmistajan suosittelema 0,7mm (katticosw. vakionakäytössä 1,0-1,1mm), käytetyt ahtopaineet 1,8 bar saakka, koskaan ei ole tarvinnut sen alle mennä ilman että vika nykimiseen ei olisi löytynyt muualta virtahimmeleistä.
Mutta yleisesti olen Karmannin kanssa samoilla linjoilla, yksilöitä ovat koneet, ja aihe voimakkaasti tunnepohjainen
_________________
Lainaus vanhasta topicikista jjs:n kirjoittamana. Ton mikaan ei pitäisi olla ongelmia tolla kärkivälillä.
No joo, tulee otettua aina näihin tulppahommiin vähän terävästi kantaa Olen kuunnellut juttua cossun -milloin mistäkin elämää suuremmista viritulpista- yli 15v ja ihmetellyt yhtä juttua perustuen omiin kokemuksiin: miksi pitää käyttää muuta kuin valmistajan suosittelemia tulppia kun ne kerran -toimivat jos vehkeet on kunnossa- ?
Omakohtaista käyttökokemusta -kymmenien tuhansien kilometrien osalta per moottori- neljästä eri cossun koneesta. Seuraavia havaintoja on kertynyt:
-2wd orkkistulpilla eli 901C (nyt 091C) ei pääsyt viritystasolla 270hv kuin pari tuhatta kilometriä ennenkuin nykiminen alkoi...
-nelikon 902P (eli 092P) tulpilla pärjäsi kaikilla viritysyhdistelmillä (kelt, vihr, harm/ mikä tahansa ohjelma jne) 240-yli 350hv pitkälti yli 30tkm ilman ongelmia. Silloinkin tuli vaihdettua vain varmuuden vuoksi.
-myös kilpacossussa (318hv kuristimella) toimivat 092:t täysin virheettömästi, championeilla (olisko ollut C59) oli jatkuvia ongelmia; tukossa koko ajan.
-kärkiväli valmistajan suosittelema 0,7mm (katticosw. vakionakäytössä 1,0-1,1mm), käytetyt ahtopaineet 1,8 bar saakka, koskaan ei ole tarvinnut sen alle mennä ilman että vika nykimiseen ei olisi löytynyt muualta virtahimmeleistä.
Mutta yleisesti olen Karmannin kanssa samoilla linjoilla, yksilöitä ovat koneet, ja aihe voimakkaasti tunnepohjainen
_________________
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13
-
- Viestit: 4057
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
- Paikkakunta: Innercircle
-
- Viestit: 1313
- Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
- Paikkakunta: pääkaupunkiseutu
Muutin tulppien kärkivälin 0.9 ja nyt vetää hienosti läpi alueen 1,2bar saakka
Kiitoksia kaikille taas neuvoista.

Kiitoksia kaikille taas neuvoista.
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13
-
- Viestit: 244
- Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 17:55:41 2003
- Paikkakunta: espoo
Täh? Ai vaan 0.9, eikös sulla kerran jo ollu toi kärkiväli. Ei se taas toimi viikkoa pidempääncossy kirjoitti:Muutin tulppien kärkivälin 0.9 ja nyt vetää hienosti läpi alueen 1,2bar saakka![]()
Kiitoksia kaikille taas neuvoista.

Octavia RS245 -18
Ex-Sierra Cosworth -89
Escort Rs turbo -87
Lada 1200L "nappisilmä"
Lada 1500S
Ex-Sierra Cosworth -89
Escort Rs turbo -87
Lada 1200L "nappisilmä"
Lada 1500S
-
- Viestit: 4057
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
- Paikkakunta: Innercircle
aivan!rstbeast kirjoitti:Täh? Ai vaan 0.9, eikös sulla kerran jo ollu toi kärkiväli. Ei se taas toimi viikkoa pidempääncossy kirjoitti:Muutin tulppien kärkivälin 0.9 ja nyt vetää hienosti läpi alueen 1,2bar saakka![]()
Kiitoksia kaikille taas neuvoista.
normal ford.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Olisit laittanut samantien 0.7mm niin toimii varmaan sitten 3 viikkoarstbeast kirjoitti:Täh? Ai vaan 0.9, eikös sulla kerran jo ollu toi kärkiväli. Ei se taas toimi viikkoa pidempääncossy kirjoitti:Muutin tulppien kärkivälin 0.9 ja nyt vetää hienosti läpi alueen 1,2bar saakka![]()
Kiitoksia kaikille taas neuvoista.

Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Öh... En ole varma ymmärsinkö nyt -cossyn- ajatuksen oikein tai koko asiaacossy kirjoitti:Kokeillaan tulpilla ekaksi ja katotaan miten käy.
Lainaus vanhasta topicikista jjs:n kirjoittamana. Ton mikaan ei pitäisi olla ongelmia tolla kärkivälillä.
-2wd orkkistulpilla eli 901C (nyt 091C) ei pääsyt viritystasolla 270hv kuin pari tuhatta kilometriä ennenkuin nykiminen alkoi...
-nelikon 902P (eli 092P) tulpilla pärjäsi kaikilla viritysyhdistelmillä (kelt, vihr, harm/ mikä tahansa ohjelma jne) 240-yli 350hv pitkälti yli 30tkm ilman ongelmia. Silloinkin tuli vaihdettua vain varmuuden vuoksi.
-myös kilpacossussa (318hv kuristimella) toimivat 092:t täysin virheettömästi, championeilla (olisko ollut C59) oli jatkuvia ongelmia; tukossa koko ajan.
-kärkiväli valmistajan suosittelema0,7mm (katticosw.
vakionakäytössä 1,0-1,1mm), käytetyt ahtopaineet 1,8 bar saakka, koskaan ei ole tarvinnut sen alle mennä ilman että vika nykimiseen ei olisi löytynyt muualta virtahimmeleistä.
_________________

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 244
- Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 17:55:41 2003
- Paikkakunta: espoo
Sitä tässä pähkäiltiinkin, että laitetaanko myös nelikossa(kattiversio) se 0,7mm kärkiväliksi. Eli nyt siis selvennys: Mikäli haluaa cossulla ajaa isommilla paineilla kuin vakiona, laitetaan kärkiväli 0,7 tai hiukan alle!
Octavia RS245 -18
Ex-Sierra Cosworth -89
Escort Rs turbo -87
Lada 1200L "nappisilmä"
Lada 1500S
Ex-Sierra Cosworth -89
Escort Rs turbo -87
Lada 1200L "nappisilmä"
Lada 1500S
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
- Paikkakunta: Salo
nojoo, pari vuotta paikalla olleet densot sillä nelikon orggis about 1,1 mm kärkivälillä ja paineet 1,4 bar eikä prötää. mikä vika ?rstbeast kirjoitti:Sitä tässä pähkäiltiinkin, että laitetaanko myös nelikossa(kattiversio) se 0,7mm kärkiväliksi. Eli nyt siis selvennys: Mikäli haluaa cossulla ajaa isommilla paineilla kuin vakiona, laitetaan kärkiväli 0,7 tai hiukan alle!
Eli heittäkää se vakio puola #^ttuun ja pistäkää mikä tahansa kunnollinen tilalle. Tietysti johdot kuntoon, jakajan ja puålan välille rautalankaa ja tulpanjohdot abs maks 5 kohmia.
p.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Tuo 5 kohmia löytyy jo siitä osasta joka menee venakopan läpi tulppaan.pau kirjoitti: Eli heittäkää se vakio puola #^ttuun ja pistäkää mikä tahansa kunnollinen tilalle. Tietysti johdot kuntoon, jakajan ja puålan välille rautalankaa ja tulpanjohdot abs maks 5 kohmia.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
- Paikkakunta: Salo
No jos ei toimi, niin lääkäriltä saa niitä sinisiä nappeja :;KtK kirjoitti: pystyykö paremmalla puolalla kasvattamaan kärkiväliä suuremmaksi ilman prötäämistä.
Paremman kipunan sais isommalla välillä.
Paulla toimii ,entä muilla.
Se puola on 100% sama kaikissa 1.6:sista kossuun, eli miettikää sitä...
Parempi puola yleisesti varastoi enemmän energiaa per sytytystapahtuma ja antaa korkeamman jännitteen. Ja koska Paschenin laki on edelleen voimassa, sytytystapahtuma paranee.
lukekaa tuolta lämpimiksenne teoriaa -> http://home.earthlink.net/~jimlux/hv/paschen.htm
p.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Samoin , mulla oli vastuksettomasta metri tavarasta johdot.pau kirjoitti:niinpä...siipicossu kirjoitti: Tuo 5 kohmia löytyy jo siitä osasta joka menee venakopan läpi tulppaan.
kyllä mulla oli letkut vajaa 5 kiloa, juuri ja juuri joten muualla ei sitten mitään voikkaan olla.
p.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Teoria on teoriaa. Käytäntö kiinnostaa.pau kirjoitti:No jos ei toimi, niin lääkäriltä saa niitä sinisiä nappeja :;KtK kirjoitti: pystyykö paremmalla puolalla kasvattamaan kärkiväliä suuremmaksi ilman prötäämistä.
Paremman kipunan sais isommalla välillä.
Paulla toimii ,entä muilla.
Se puola on 100% sama kaikissa 1.6:sista kossuun, eli miettikää sitä...
Parempi puola yleisesti varastoi enemmän energiaa per sytytystapahtuma ja antaa korkeamman jännitteen. Ja koska Paschenin laki on edelleen voimassa, sytytystapahtuma paranee.
lukekaa tuolta lämpimiksenne teoriaa -> http://home.earthlink.net/~jimlux/hv/paschen.htm
p.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Vakio puola,johdot,tulppina briskin Turbo Racing(12). Tyhjäkäynti hieman ontuvaa mutta muilla alueilla ei sytkän puolella häiriöitä.
4000km ajetut motoraftin 22c:t alkoivat pätkimään +5500-6000 kohdalla,kärkivälinä noin 1mm. Tyhjäkäynti oli tasainen. Välin pienentäminen ei aittanut ja tyhjäkäynti alkoi "putputtaa" satunnaisesti.
4000km ajetut motoraftin 22c:t alkoivat pätkimään +5500-6000 kohdalla,kärkivälinä noin 1mm. Tyhjäkäynti oli tasainen. Välin pienentäminen ei aittanut ja tyhjäkäynti alkoi "putputtaa" satunnaisesti.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Ei se puolan vaihto suoraan oikotie onneen ole. Se sytytys pääteaste antaa kipinäenergiaa jonkun tietyn määrän ja sen täyspainoinen hyödyntäminen puolaa vaihtelemalla on vain hienosäätöä, jolla ei ihmeitä tee.
Kunnon sytytyksellä ongelmat poistuu. Mulla on ollut erilaisia tulppia testimielessä, niin kalliita kuin halpojakin. Kärkiväli ollut vähän matkaa toista milliä ja ahtoa parhaimmillaan 2bar, kerran oli jopa yksi johto irti tulpasta, heilui vaan tulpan päällä enkä huomannut mitään ongelmia.
Kunnon sytytyksellä ongelmat poistuu. Mulla on ollut erilaisia tulppia testimielessä, niin kalliita kuin halpojakin. Kärkiväli ollut vähän matkaa toista milliä ja ahtoa parhaimmillaan 2bar, kerran oli jopa yksi johto irti tulpasta, heilui vaan tulpan päällä enkä huomannut mitään ongelmia.
Viimeksi muokannut Skorppi, To Elokuu 23. 12:02:57 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 1313
- Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
- Paikkakunta: pääkaupunkiseutu
Jees asia ymmärretty. Pienennetään vielä pikkasen kärkiväliä.jjs kirjoitti:Öh... En ole varma ymmärsinkö nyt -cossyn- ajatuksen oikein tai koko asiaacossy kirjoitti:Kokeillaan tulpilla ekaksi ja katotaan miten käy.
Lainaus vanhasta topicikista jjs:n kirjoittamana. Ton mikaan ei pitäisi olla ongelmia tolla kärkivälillä.
-2wd orkkistulpilla eli 901C (nyt 091C) ei pääsyt viritystasolla 270hv kuin pari tuhatta kilometriä ennenkuin nykiminen alkoi...
-nelikon 902P (eli 092P) tulpilla pärjäsi kaikilla viritysyhdistelmillä (kelt, vihr, harm/ mikä tahansa ohjelma jne) 240-yli 350hv pitkälti yli 30tkm ilman ongelmia. Silloinkin tuli vaihdettua vain varmuuden vuoksi.
-myös kilpacossussa (318hv kuristimella) toimivat 092:t täysin virheettömästi, championeilla (olisko ollut C59) oli jatkuvia ongelmia; tukossa koko ajan.
-kärkiväli valmistajan suosittelema0,7mm (katticosw.
vakionakäytössä 1,0-1,1mm), käytetyt ahtopaineet 1,8 bar saakka, koskaan ei ole tarvinnut sen alle mennä ilman että vika nykimiseen ei olisi löytynyt muualta virtahimmeleistä.
_________________, pahoittelut heti jos en, mutta tuossa tekstissä yritän selvittää että jos on vakio 4x4, se toimii -vakiona- hyvin alkuperäisellä n. millin kärkivälillä, ei syytä pienentää. Mutta jos viilaa (eli piiri, ahtop. nosto jne), tulee kärkiväli pienentää 0,7mm, right?
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Juu,Solas kertoili että olisivat olleet RS:n ensi asennus tulppina silloin joskus ja niillä kestä ollut laitetussa cossussa muutamia tkm. Mietin vain jälkeenpäin että oliskohan muistanut väärin kun etsin noita hetken netistä niin törmäsin että olisivat olleet 16v xr3:sen tulppina. Nuo olivat vain silloin paikoillan kun auton hommasin ja ilmeisesti KH:n jäljiltä laitettuna.jjs kirjoitti:Aksu:
22c:t? Eivät oikein sovellu.
Solas suositteli kokeilemaan denson iridium 22:ta , jos oikein muistan tulpan tyypin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
- Paikkakunta: Salo
No itseasiassa on, koska:Skorppi kirjoitti:Ei se puolan vaihto suoraan oikotie onneen ole. Se sytytys pääteaste antaa kipinäenergiaa jonkun tietyn määrän ja sen täyspainoinen hyödyntäminen puolaa vaihtelemalla on vain hienosäätöä, jolla ei ihmeitä tee.
Sytkäpääte ei "anna" mitään energiaa, vaan lataa puolaa boksin määrämän ajan, eli ei sisällä siis edes älyä. Kovemman puolan latausvirta on suurempi, jolloin samassa ajassa varastoituu suurempi energiamäärä. Parempi puola myös varastoi paremmin tuon ladatun energian. Peruspuolasta menee suuri osa lämpönä taivaalle, kun hyvän puolan core pystyy varastoimaan about puolet enemmän energiaa ennenkuin saturoituu ( suurempi Bl, suurempi Ae ja Ap, sekä rautamateriaalin saturoitumispiste korkeampi ).
oliko muuta ?
p.
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Oli:
Toki sieltä päätteestä saa revittyä enempi virtaa pienemmän resistanssin omaavalla puolalla, joka taasen kuormittaa pääteastetta ja rikkoo sen / lyhentää radikaalisti elinikää. Tuotantoauton pääte / puolapari on varmasti jotenkin "yhteensopiva", eikä ihmeitä pelkän puolan vaihdolla edelleenkään tehdä, jonkinlaista hienosäätöä kyllä, kuten jo ensimmäisessä viestissä totesin.
Toki sieltä päätteestä saa revittyä enempi virtaa pienemmän resistanssin omaavalla puolalla, joka taasen kuormittaa pääteastetta ja rikkoo sen / lyhentää radikaalisti elinikää. Tuotantoauton pääte / puolapari on varmasti jotenkin "yhteensopiva", eikä ihmeitä pelkän puolan vaihdolla edelleenkään tehdä, jonkinlaista hienosäätöä kyllä, kuten jo ensimmäisessä viestissä totesin.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
- Paikkakunta: Salo
ja paskat.Skorppi kirjoitti:Oli:
Toki sieltä päätteestä saa revittyä enempi virtaa pienemmän resistanssin omaavalla puolalla, joka taasen kuormittaa pääteastetta ja rikkoo sen / lyhentää radikaalisti elinikää. Tuotantoauton pääte / puolapari on varmasti jotenkin "yhteensopiva", eikä ihmeitä pelkän puolan vaihdolla edelleenkään tehdä, jonkinlaista hienosäätöä kyllä, kuten jo ensimmäisessä viestissä totesin.
Tuo marellin sytkäpääte on yks ja sama keppu jota on miljoonassa eri vehkeessä käytössä, kaikenlaisten mahdollisten puolien kaverina. Eli sitä ei millään tavalla ole "yhteensovitettu" yhtä vaivaista automallia varten, ei todellakaan.
Ja koska se ei sisällä älyä joka osaa ladata puolaa, pitää ECUn ohjata sitä latausaikaa. Tämä taas melko suuripiirteistä ilman akkujännitteen, häviöiden tai lämpötilan kompensointia jolloin marginaalia on niissä päätekivissä reilusti.
joten sum und sum, tuo driverin vaihto on hienosäätöä, ei puolan. ( paitsi hugon driverit jotka luokitellaan elektroniikkajätteeksi )
p.
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Joo ei varmasti ole kossua varten tehty omaa päätettä, joka tapauksessa joku speksi sille päätekivelle on olemassa ja eiköhän se kossunkin puola ole edes jossain hehtaarilla. Latausajan pidentäminen on huomattavasti turvallisempaa kuin maksimivirran kasvattaminen ja latausaikaan ei sillä puolan vaihdolla vaikuteta mitään. Lisäksi akkujännitteen kompensointi latausajassa on varmaan iha joka ekussa.
Ei tässä kukaan puhu mistään pääteasteen vaihtamisesta toisen merkkiseen, vaan kunnon cdi sytytyksestä, jolla hävii ihan jokainen kossun rötäongelma vaikka olis 3 kiloa ahtoa. Joskus laitoin omaanikin cranen LX puolan kun ajelin vakio moottorilla (~400hv) ja toki se jotain vaikuttaa, rötäraja nousee hiukan.
Mielestäni tämä kaikki on kuitenkin pelkkää hienosäätöä verrattuna kunnon sytkään siirtymiseen, lue: CDI. Sillä puola kikkailulla ei koskaan päästä lähellekkään vastaavaa kipinäenergiaa mitä kapasitiivisytkä tarjoaa.
CDI:n eron huomaa ihan käytännössä ennakoistakin, voimaa tulee selkeästi pienemmillä ennakoilla, koska kipinän voima riittää sytyttämään seoksen juuri silloin kun sen halutaan syttyvän, eikä tarvii odotella koska saadaan liekkiä pyttyyn.
Joten edelleen, tuo puolien vaihto on hienosäätöä, jolla ei ole mitään tekemistä kunnon sytytykseen siirtymisen kanssa.
Ei tässä kukaan puhu mistään pääteasteen vaihtamisesta toisen merkkiseen, vaan kunnon cdi sytytyksestä, jolla hävii ihan jokainen kossun rötäongelma vaikka olis 3 kiloa ahtoa. Joskus laitoin omaanikin cranen LX puolan kun ajelin vakio moottorilla (~400hv) ja toki se jotain vaikuttaa, rötäraja nousee hiukan.
Mielestäni tämä kaikki on kuitenkin pelkkää hienosäätöä verrattuna kunnon sytkään siirtymiseen, lue: CDI. Sillä puola kikkailulla ei koskaan päästä lähellekkään vastaavaa kipinäenergiaa mitä kapasitiivisytkä tarjoaa.
CDI:n eron huomaa ihan käytännössä ennakoistakin, voimaa tulee selkeästi pienemmillä ennakoilla, koska kipinän voima riittää sytyttämään seoksen juuri silloin kun sen halutaan syttyvän, eikä tarvii odotella koska saadaan liekkiä pyttyyn.
Joten edelleen, tuo puolien vaihto on hienosäätöä, jolla ei ole mitään tekemistä kunnon sytytykseen siirtymisen kanssa.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
- Paikkakunta: Salo
nojoo, toi CDI on toimiva ja järkevä sitten kun sitä painetta on siellä oikeasti, 3 bar kuten sanoit...
Tossa alussa kun pyörittiin about puolentoista barin nurkilla, johon toi puolanvaihto piisaa mainiosti, kun vakiopuolalla mulla ainakin prötäili jo reilusti alle barin.
Onko sulla multisparkki käytössä ?
p.
Tossa alussa kun pyörittiin about puolentoista barin nurkilla, johon toi puolanvaihto piisaa mainiosti, kun vakiopuolalla mulla ainakin prötäili jo reilusti alle barin.
Onko sulla multisparkki käytössä ?
p.