4x4 cossu rötää -> toimii

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

4x4 cossu rötää -> toimii

Viesti Kirjoittaja cossy » Su Elokuu 19. 21:41:37 2007

Eli vika on sellanen että kun ahdot nousee 0,7bar niin alkaa rötääminen. Kokeiltiin uudella crane lx91 puolalla -> ei vaikutusta. Tulpat on uudet motorcraftit 092p, kärkiväli 1,05. Ahmed bayjoo "stg" 1 lastu.
Onko ehdotuksia mistä alkaa vikaa etsimään? Olisko induktiivianturi, virranjakaja,pyörijä, tulpanjodot?
Viimeksi muokannut cossy, Ti Elokuu 21. 22:03:43 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Su Elokuu 19. 22:47:55 2007

kärkiväli 0.6-0.7 niin ei prötää enää.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Timppa » Su Elokuu 19. 22:47:56 2007

pienennä tulpan kärkiväliä (0,7) ja kerro miten kävi
Timppa 24V

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » Ma Elokuu 20. 13:00:22 2007

Kokeillaan tulpilla ekaksi ja katotaan miten käy.

Lainaus vanhasta topicikista jjs:n kirjoittamana. Ton mikaan ei pitäisi olla ongelmia tolla kärkivälillä.

No joo, tulee otettua aina näihin tulppahommiin vähän terävästi kantaa Olen kuunnellut juttua cossun -milloin mistäkin elämää suuremmista viritulpista- yli 15v ja ihmetellyt yhtä juttua perustuen omiin kokemuksiin: miksi pitää käyttää muuta kuin valmistajan suosittelemia tulppia kun ne kerran -toimivat jos vehkeet on kunnossa- ?

Omakohtaista käyttökokemusta -kymmenien tuhansien kilometrien osalta per moottori- neljästä eri cossun koneesta. Seuraavia havaintoja on kertynyt:
-2wd orkkistulpilla eli 901C (nyt 091C) ei pääsyt viritystasolla 270hv kuin pari tuhatta kilometriä ennenkuin nykiminen alkoi...
-nelikon 902P (eli 092P) tulpilla pärjäsi kaikilla viritysyhdistelmillä (kelt, vihr, harm/ mikä tahansa ohjelma jne) 240-yli 350hv pitkälti yli 30tkm ilman ongelmia. Silloinkin tuli vaihdettua vain varmuuden vuoksi.
-myös kilpacossussa (318hv kuristimella) toimivat 092:t täysin virheettömästi, championeilla (olisko ollut C59) oli jatkuvia ongelmia; tukossa koko ajan.
-kärkiväli valmistajan suosittelema 0,7mm (katticosw. vakionakäytössä 1,0-1,1mm), käytetyt ahtopaineet 1,8 bar saakka, koskaan ei ole tarvinnut sen alle mennä ilman että vika nykimiseen ei olisi löytynyt muualta virtahimmeleistä.

Mutta yleisesti olen Karmannin kanssa samoilla linjoilla, yksilöitä ovat koneet, ja aihe voimakkaasti tunnepohjainen
_________________
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Elokuu 21. 16:14:53 2007

Mulla prötäsi aikoinaan myös n.1mm kärkivälillä.

Laitoin 0,7 muistaakseni ja loppui... Eli kokeile nyt sitä ainakin ekaksi!
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » Ti Elokuu 21. 22:07:14 2007

Muutin tulppien kärkivälin 0.9 ja nyt vetää hienosti läpi alueen 1,2bar saakka :D
Kiitoksia kaikille taas neuvoista.
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13

rstbeast
Viestit: 244
Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 17:55:41 2003
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja rstbeast » Ti Elokuu 21. 22:51:49 2007

cossy kirjoitti:Muutin tulppien kärkivälin 0.9 ja nyt vetää hienosti läpi alueen 1,2bar saakka :D
Kiitoksia kaikille taas neuvoista.
Täh? Ai vaan 0.9, eikös sulla kerran jo ollu toi kärkiväli. Ei se taas toimi viikkoa pidempään :lol:
Octavia RS245 -18
Ex-Sierra Cosworth -89
Escort Rs turbo -87
Lada 1200L "nappisilmä"
Lada 1500S

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ke Elokuu 22. 0:03:14 2007

rstbeast kirjoitti:
cossy kirjoitti:Muutin tulppien kärkivälin 0.9 ja nyt vetää hienosti läpi alueen 1,2bar saakka :D
Kiitoksia kaikille taas neuvoista.
Täh? Ai vaan 0.9, eikös sulla kerran jo ollu toi kärkiväli. Ei se taas toimi viikkoa pidempään :lol:
aivan!

normal ford.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Elokuu 22. 13:32:06 2007

rstbeast kirjoitti:
cossy kirjoitti:Muutin tulppien kärkivälin 0.9 ja nyt vetää hienosti läpi alueen 1,2bar saakka :D
Kiitoksia kaikille taas neuvoista.
Täh? Ai vaan 0.9, eikös sulla kerran jo ollu toi kärkiväli. Ei se taas toimi viikkoa pidempään :lol:
Olisit laittanut samantien 0.7mm niin toimii varmaan sitten 3 viikkoa :D
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Elokuu 22. 14:26:30 2007

cossy kirjoitti:Kokeillaan tulpilla ekaksi ja katotaan miten käy.

Lainaus vanhasta topicikista jjs:n kirjoittamana. Ton mikaan ei pitäisi olla ongelmia tolla kärkivälillä.


-2wd orkkistulpilla eli 901C (nyt 091C) ei pääsyt viritystasolla 270hv kuin pari tuhatta kilometriä ennenkuin nykiminen alkoi...
-nelikon 902P (eli 092P) tulpilla pärjäsi kaikilla viritysyhdistelmillä (kelt, vihr, harm/ mikä tahansa ohjelma jne) 240-yli 350hv pitkälti yli 30tkm ilman ongelmia. Silloinkin tuli vaihdettua vain varmuuden vuoksi.
-myös kilpacossussa (318hv kuristimella) toimivat 092:t täysin virheettömästi, championeilla (olisko ollut C59) oli jatkuvia ongelmia; tukossa koko ajan.
-kärkiväli valmistajan suosittelema :arrow: 0,7mm (katticosw. :arrow: vakionakäytössä 1,0-1,1mm), käytetyt ahtopaineet 1,8 bar saakka, koskaan ei ole tarvinnut sen alle mennä ilman että vika nykimiseen ei olisi löytynyt muualta virtahimmeleistä.

_________________
Öh... En ole varma ymmärsinkö nyt -cossyn- ajatuksen oikein tai koko asiaa :wink: , pahoittelut heti jos en, mutta tuossa tekstissä yritän selvittää että jos on vakio 4x4, se toimii -vakiona- hyvin alkuperäisellä n. millin kärkivälillä, ei syytä pienentää. Mutta jos viilaa (eli piiri, ahtop. nosto jne), tulee kärkiväli pienentää 0,7mm, right?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

rstbeast
Viestit: 244
Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 17:55:41 2003
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja rstbeast » Ke Elokuu 22. 14:41:01 2007

Sitä tässä pähkäiltiinkin, että laitetaanko myös nelikossa(kattiversio) se 0,7mm kärkiväliksi. Eli nyt siis selvennys: Mikäli haluaa cossulla ajaa isommilla paineilla kuin vakiona, laitetaan kärkiväli 0,7 tai hiukan alle!
Octavia RS245 -18
Ex-Sierra Cosworth -89
Escort Rs turbo -87
Lada 1200L "nappisilmä"
Lada 1500S

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ke Elokuu 22. 19:20:00 2007

rstbeast kirjoitti:Sitä tässä pähkäiltiinkin, että laitetaanko myös nelikossa(kattiversio) se 0,7mm kärkiväliksi. Eli nyt siis selvennys: Mikäli haluaa cossulla ajaa isommilla paineilla kuin vakiona, laitetaan kärkiväli 0,7 tai hiukan alle!
nojoo, pari vuotta paikalla olleet densot sillä nelikon orggis about 1,1 mm kärkivälillä ja paineet 1,4 bar eikä prötää. mikä vika ?

Eli heittäkää se vakio puola #^ttuun ja pistäkää mikä tahansa kunnollinen tilalle. Tietysti johdot kuntoon, jakajan ja puålan välille rautalankaa ja tulpanjohdot abs maks 5 kohmia.

p.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Elokuu 22. 19:22:39 2007

pau kirjoitti: Eli heittäkää se vakio puola #^ttuun ja pistäkää mikä tahansa kunnollinen tilalle. Tietysti johdot kuntoon, jakajan ja puålan välille rautalankaa ja tulpanjohdot abs maks 5 kohmia.
Tuo 5 kohmia löytyy jo siitä osasta joka menee venakopan läpi tulppaan.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Elokuu 22. 20:06:09 2007

Mulla on 2wd orkkis puolalla,johdoilla ja platina tulpilla hyvä kärkiväli juuri toi 0.7mm/Max 1.5bar ahdot. pystyykö paremmalla puolalla kasvattamaan kärkiväliä suuremmaksi ilman prötäämistä.
Paremman kipunan sais isommalla välillä.

Paulla toimii ,entä muilla.

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ke Elokuu 22. 20:07:42 2007

siipicossu kirjoitti: Tuo 5 kohmia löytyy jo siitä osasta joka menee venakopan läpi tulppaan.
niinpä...

kyllä mulla oli letkut vajaa 5 kiloa, juuri ja juuri joten muualla ei sitten mitään voikkaan olla.

p.

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ke Elokuu 22. 20:29:32 2007

KtK kirjoitti: pystyykö paremmalla puolalla kasvattamaan kärkiväliä suuremmaksi ilman prötäämistä.
Paremman kipunan sais isommalla välillä.

Paulla toimii ,entä muilla.
No jos ei toimi, niin lääkäriltä saa niitä sinisiä nappeja :;

Se puola on 100% sama kaikissa 1.6:sista kossuun, eli miettikää sitä...
Parempi puola yleisesti varastoi enemmän energiaa per sytytystapahtuma ja antaa korkeamman jännitteen. Ja koska Paschenin laki on edelleen voimassa, sytytystapahtuma paranee.
lukekaa tuolta lämpimiksenne teoriaa -> http://home.earthlink.net/~jimlux/hv/paschen.htm

p.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Elokuu 22. 21:13:07 2007

Mites muu järjetelmä sitten vastaa tuohon järeämpään puolaan? Joskus tuli vastaan kärähtänyt pyörijä, priskin tulpilla ja jollain isolla puolalla.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Elokuu 22. 21:36:56 2007

pau kirjoitti:
siipicossu kirjoitti: Tuo 5 kohmia löytyy jo siitä osasta joka menee venakopan läpi tulppaan.
niinpä...

kyllä mulla oli letkut vajaa 5 kiloa, juuri ja juuri joten muualla ei sitten mitään voikkaan olla.

p.
Samoin , mulla oli vastuksettomasta metri tavarasta johdot.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Elokuu 22. 23:18:08 2007

pau kirjoitti:
KtK kirjoitti: pystyykö paremmalla puolalla kasvattamaan kärkiväliä suuremmaksi ilman prötäämistä.
Paremman kipunan sais isommalla välillä.

Paulla toimii ,entä muilla.
No jos ei toimi, niin lääkäriltä saa niitä sinisiä nappeja :;

Se puola on 100% sama kaikissa 1.6:sista kossuun, eli miettikää sitä...
Parempi puola yleisesti varastoi enemmän energiaa per sytytystapahtuma ja antaa korkeamman jännitteen. Ja koska Paschenin laki on edelleen voimassa, sytytystapahtuma paranee.
lukekaa tuolta lämpimiksenne teoriaa -> http://home.earthlink.net/~jimlux/hv/paschen.htm

p.
Teoria on teoriaa. Käytäntö kiinnostaa.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Elokuu 23. 8:42:00 2007

Vakio puola,johdot,tulppina briskin Turbo Racing(12). Tyhjäkäynti hieman ontuvaa mutta muilla alueilla ei sytkän puolella häiriöitä.

4000km ajetut motoraftin 22c:t alkoivat pätkimään +5500-6000 kohdalla,kärkivälinä noin 1mm. Tyhjäkäynti oli tasainen. Välin pienentäminen ei aittanut ja tyhjäkäynti alkoi "putputtaa" satunnaisesti.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Elokuu 23. 9:29:27 2007

Aksu:
22c:t? Eivät oikein sovellu.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Elokuu 23. 9:33:11 2007

Ei se puolan vaihto suoraan oikotie onneen ole. Se sytytys pääteaste antaa kipinäenergiaa jonkun tietyn määrän ja sen täyspainoinen hyödyntäminen puolaa vaihtelemalla on vain hienosäätöä, jolla ei ihmeitä tee.

Kunnon sytytyksellä ongelmat poistuu. Mulla on ollut erilaisia tulppia testimielessä, niin kalliita kuin halpojakin. Kärkiväli ollut vähän matkaa toista milliä ja ahtoa parhaimmillaan 2bar, kerran oli jopa yksi johto irti tulpasta, heilui vaan tulpan päällä enkä huomannut mitään ongelmia.
Viimeksi muokannut Skorppi, To Elokuu 23. 12:02:57 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » To Elokuu 23. 11:13:06 2007

jjs kirjoitti:
cossy kirjoitti:Kokeillaan tulpilla ekaksi ja katotaan miten käy.

Lainaus vanhasta topicikista jjs:n kirjoittamana. Ton mikaan ei pitäisi olla ongelmia tolla kärkivälillä.


-2wd orkkistulpilla eli 901C (nyt 091C) ei pääsyt viritystasolla 270hv kuin pari tuhatta kilometriä ennenkuin nykiminen alkoi...
-nelikon 902P (eli 092P) tulpilla pärjäsi kaikilla viritysyhdistelmillä (kelt, vihr, harm/ mikä tahansa ohjelma jne) 240-yli 350hv pitkälti yli 30tkm ilman ongelmia. Silloinkin tuli vaihdettua vain varmuuden vuoksi.
-myös kilpacossussa (318hv kuristimella) toimivat 092:t täysin virheettömästi, championeilla (olisko ollut C59) oli jatkuvia ongelmia; tukossa koko ajan.
-kärkiväli valmistajan suosittelema :arrow: 0,7mm (katticosw. :arrow: vakionakäytössä 1,0-1,1mm), käytetyt ahtopaineet 1,8 bar saakka, koskaan ei ole tarvinnut sen alle mennä ilman että vika nykimiseen ei olisi löytynyt muualta virtahimmeleistä.

_________________
Öh... En ole varma ymmärsinkö nyt -cossyn- ajatuksen oikein tai koko asiaa :wink: , pahoittelut heti jos en, mutta tuossa tekstissä yritän selvittää että jos on vakio 4x4, se toimii -vakiona- hyvin alkuperäisellä n. millin kärkivälillä, ei syytä pienentää. Mutta jos viilaa (eli piiri, ahtop. nosto jne), tulee kärkiväli pienentää 0,7mm, right?
Jees asia ymmärretty. Pienennetään vielä pikkasen kärkiväliä.
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Elokuu 23. 12:15:52 2007

jjs kirjoitti:Aksu:
22c:t? Eivät oikein sovellu.
Juu,Solas kertoili että olisivat olleet RS:n ensi asennus tulppina silloin joskus ja niillä kestä ollut laitetussa cossussa muutamia tkm. Mietin vain jälkeenpäin että oliskohan muistanut väärin kun etsin noita hetken netistä niin törmäsin että olisivat olleet 16v xr3:sen tulppina. Nuo olivat vain silloin paikoillan kun auton hommasin ja ilmeisesti KH:n jäljiltä laitettuna.

Solas suositteli kokeilemaan denson iridium 22:ta , jos oikein muistan tulpan tyypin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » To Elokuu 23. 14:07:23 2007

Skorppi kirjoitti:Ei se puolan vaihto suoraan oikotie onneen ole. Se sytytys pääteaste antaa kipinäenergiaa jonkun tietyn määrän ja sen täyspainoinen hyödyntäminen puolaa vaihtelemalla on vain hienosäätöä, jolla ei ihmeitä tee.
No itseasiassa on, koska:
Sytkäpääte ei "anna" mitään energiaa, vaan lataa puolaa boksin määrämän ajan, eli ei sisällä siis edes älyä. Kovemman puolan latausvirta on suurempi, jolloin samassa ajassa varastoituu suurempi energiamäärä. Parempi puola myös varastoi paremmin tuon ladatun energian. Peruspuolasta menee suuri osa lämpönä taivaalle, kun hyvän puolan core pystyy varastoimaan about puolet enemmän energiaa ennenkuin saturoituu ( suurempi Bl, suurempi Ae ja Ap, sekä rautamateriaalin saturoitumispiste korkeampi ).

oliko muuta ?

p.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Elokuu 23. 14:29:43 2007

Oli:

Toki sieltä päätteestä saa revittyä enempi virtaa pienemmän resistanssin omaavalla puolalla, joka taasen kuormittaa pääteastetta ja rikkoo sen / lyhentää radikaalisti elinikää. Tuotantoauton pääte / puolapari on varmasti jotenkin "yhteensopiva", eikä ihmeitä pelkän puolan vaihdolla edelleenkään tehdä, jonkinlaista hienosäätöä kyllä, kuten jo ensimmäisessä viestissä totesin.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » To Elokuu 23. 19:37:00 2007

Skorppi kirjoitti:Oli:

Toki sieltä päätteestä saa revittyä enempi virtaa pienemmän resistanssin omaavalla puolalla, joka taasen kuormittaa pääteastetta ja rikkoo sen / lyhentää radikaalisti elinikää. Tuotantoauton pääte / puolapari on varmasti jotenkin "yhteensopiva", eikä ihmeitä pelkän puolan vaihdolla edelleenkään tehdä, jonkinlaista hienosäätöä kyllä, kuten jo ensimmäisessä viestissä totesin.
ja paskat.

Tuo marellin sytkäpääte on yks ja sama keppu jota on miljoonassa eri vehkeessä käytössä, kaikenlaisten mahdollisten puolien kaverina. Eli sitä ei millään tavalla ole "yhteensovitettu" yhtä vaivaista automallia varten, ei todellakaan.
Ja koska se ei sisällä älyä joka osaa ladata puolaa, pitää ECUn ohjata sitä latausaikaa. Tämä taas melko suuripiirteistä ilman akkujännitteen, häviöiden tai lämpötilan kompensointia jolloin marginaalia on niissä päätekivissä reilusti.

joten sum und sum, tuo driverin vaihto on hienosäätöä, ei puolan. ( paitsi hugon driverit jotka luokitellaan elektroniikkajätteeksi )

p.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Elokuu 24. 7:31:09 2007

Joo ei varmasti ole kossua varten tehty omaa päätettä, joka tapauksessa joku speksi sille päätekivelle on olemassa ja eiköhän se kossunkin puola ole edes jossain hehtaarilla. Latausajan pidentäminen on huomattavasti turvallisempaa kuin maksimivirran kasvattaminen ja latausaikaan ei sillä puolan vaihdolla vaikuteta mitään. Lisäksi akkujännitteen kompensointi latausajassa on varmaan iha joka ekussa.

Ei tässä kukaan puhu mistään pääteasteen vaihtamisesta toisen merkkiseen, vaan kunnon cdi sytytyksestä, jolla hävii ihan jokainen kossun rötäongelma vaikka olis 3 kiloa ahtoa. Joskus laitoin omaanikin cranen LX puolan kun ajelin vakio moottorilla (~400hv) ja toki se jotain vaikuttaa, rötäraja nousee hiukan.

Mielestäni tämä kaikki on kuitenkin pelkkää hienosäätöä verrattuna kunnon sytkään siirtymiseen, lue: CDI. Sillä puola kikkailulla ei koskaan päästä lähellekkään vastaavaa kipinäenergiaa mitä kapasitiivisytkä tarjoaa.

CDI:n eron huomaa ihan käytännössä ennakoistakin, voimaa tulee selkeästi pienemmillä ennakoilla, koska kipinän voima riittää sytyttämään seoksen juuri silloin kun sen halutaan syttyvän, eikä tarvii odotella koska saadaan liekkiä pyttyyn.

Joten edelleen, tuo puolien vaihto on hienosäätöä, jolla ei ole mitään tekemistä kunnon sytytykseen siirtymisen kanssa.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Pe Elokuu 24. 17:05:49 2007

nojoo, toi CDI on toimiva ja järkevä sitten kun sitä painetta on siellä oikeasti, 3 bar kuten sanoit...

Tossa alussa kun pyörittiin about puolentoista barin nurkilla, johon toi puolanvaihto piisaa mainiosti, kun vakiopuolalla mulla ainakin prötäili jo reilusti alle barin.

Onko sulla multisparkki käytössä ?

p.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Elokuu 27. 7:13:29 2007

Juu peruslastuviri kossuun puolan vaihto iha jees operaatio. On tuossa alakierroksilla multisparkki, muistaakseni noin 3000rpm asti.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Vastaa Viestiin