cruiseri kirjoitti:
Koneeseen on edellisen omistajan toimesta tehty koneremontti. Hoonaus, uudet männänrenkaat, uudet laakerit ym...
Kysymys kuuluukin, miten paljon tuollaselle pitäs antaa "sisäänajoa" ?

Moroo. Vanha pierukin rääkäisee omat kalkkiutuneet kommenttinsa tähän.
Ensinnäkin, kun minä olin nuori

(siitä on muuten aikaa), koneremppa
tarkoitti sitä että otettiin kone, purettiin se tuhannen *PIIP* päreiksi,
mitattiin sylinterit sekä männät kovasti tarkkaan ja jos ne oli toleranssin
yli hurahtaneet kone porattiin, männät uusittiin ja sama pätee myös
laakereihin, laakeripesiin ja kauloihin, kiertokankien laakerointiin yms.
jne.
Porauksen jälkeen pytyt mitattiin uudestaan ja hoonattiin varmuudella
mahdollisimman sylinterimäisiksi. Sitten pata pantiin nippuun, nostettiin
keulille ja ensimmäinen 1500 km ajeltiin reippaillla ja raikkailla
kierroksilla. Vedättäminen isolla vaihteella on ehdottomasti njet, njet!
Samoin kierrosten tappiin vetäminen. Tiheä öljynvaihto alussa on hienoa,
mutta periaatteessa turhaa. Jos sitä tekee niin suodattimen vaihto
tietty samalla. Pointtini on siinä että jos jostain syystä poraus/hoonaus
operaation jäljiltä on jäänyt pienen pieniä metallihippuja pyörimään öljyn
joukossa, ne saadaan siistittyä pois suodattimen vaihdolla.
Jos koneessa on vanhat männät ja se on vain hoonattu + rengastettu
ja laakeritkin on vain tällätty uudet paikoilleen sen kummemmin
mittailematta että oisko pitänyt hioa ylikokoon, on kone käytännöllisesti
katsottuna sisäänajettu. Toki männänrenkaat ja laakeri tarttee aikaa
asettuakseen, mutta eipä mitään älyttömän pitkiä aikoja.
Pappa suosittaa:
1500km kierrokset 80% maksimista, ei vedätystä ja sitten uudet öljyt
+ suodatin, kiitos ja hyvää matkaa! Ja pidä ne paineet kurissa, mihin
sulla on kiire? 0 - 120km/h taittuu ripeästi ja kovempaa ei saa Suomessa
ajaa. No okei, joskus ohittaessa lipsahtaa, mutta ei muuten. No okei,
joskus pitkällä matkalla tulee ajettua kovempaa kun ei ole liikennettä.
