Scorpion A4LD-E
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: Ke Marraskuu 23. 20:09:19 2005
- Paikkakunta: Outokumpu
Scorpion A4LD-E
Onko "mulkosilmä" Scorpion A4LD-E automaattilaatikoissa mitään eroa eri moottori vaihtoehtojen välillä, 8 / 16v 2.0 doch, 2.3 doch ja 2.9 24v , muuta kuin kytkinkoppa? Identtisiä varmaan päältä päin, mut onko sisuskalut samat?
sierra 2.0 turbo
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
- Paikkakunta: Koskenkorva
Cosworth laatikko on vahvistettu, enemmän rattaita ja kytkinlevyjä.
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: Ke Marraskuu 23. 20:09:19 2005
- Paikkakunta: Outokumpu
Mikäli toi on fakta tieto niin 2.3:n laatikkoa ei sitten kannata tunkea cossu scorpioon. Soitin joensuun EH- autoon jossa eivät oikein osanneet antaa selventävää vastausta. Sanoivat vaan että saattaa olla sama laatikko, varaosanumerossa yhden numeron heitto, mikä voi johtua eri kytkinkopasta, molemmilla hintaa 1670€ + vanha laatikko vaihdossa.
Taitaa sit jäädä tää nettiautossa oleva laatikkovikainen cossu scorppi ostamatta. Mukaan olisi tullut uusi, ilmeisesti pp-pointilta peräisin oleva 2.3 laatikko.
Taitaa sit jäädä tää nettiautossa oleva laatikkovikainen cossu scorppi ostamatta. Mukaan olisi tullut uusi, ilmeisesti pp-pointilta peräisin oleva 2.3 laatikko.
sierra 2.0 turbo
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
- Paikkakunta: Koskenkorva
On fakta, just ollu molemmat tollaiset laatikot seljällään...
Vai onko kyseessä mulkosilmäscorppari. Sen eroavaisuuksia ei vielä ole mulla tiedossa.
Vai onko kyseessä mulkosilmäscorppari. Sen eroavaisuuksia ei vielä ole mulla tiedossa.
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: Ke Marraskuu 23. 20:09:19 2005
- Paikkakunta: Outokumpu
Eikö kellään oo tietoo? Netistä löytyy "mulkosilmästä" tällästä tekstiä (www.fordscorpio.co.uk)
Ford Workshop Manual - Auto Transmission
Two types of automatic transmissions are installed in the Ford Scorpio, although they look identical. The DOHC 8V, 16V and DOHC2300 16V, and the Cosworth 24V all use the A4LDE, which is fully controlled by the EECV powertrain control module (PCM). The V6 12V Cologne engine and the 2.5 VM diesel use the A4LDe autobox, a hybrid electronic box in which only the 4th gear and the torque converter lock-up clutch is controlled by the PCM, in this case the older EECIV.
Sivustolta löytyy räjäytyskuvat ainostaan yhdestä A4LDE laatikosta, eli voisko olla sama laatikko kuitenkin kaikissa mulkkareissa?
Ford Workshop Manual - Auto Transmission
Two types of automatic transmissions are installed in the Ford Scorpio, although they look identical. The DOHC 8V, 16V and DOHC2300 16V, and the Cosworth 24V all use the A4LDE, which is fully controlled by the EECV powertrain control module (PCM). The V6 12V Cologne engine and the 2.5 VM diesel use the A4LDe autobox, a hybrid electronic box in which only the 4th gear and the torque converter lock-up clutch is controlled by the PCM, in this case the older EECIV.
Sivustolta löytyy räjäytyskuvat ainostaan yhdestä A4LDE laatikosta, eli voisko olla sama laatikko kuitenkin kaikissa mulkkareissa?
sierra 2.0 turbo
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
A4LD automaattilaatikosta on olemassa useampia versioita.
Pohjaan tietoni eurooppalaisissa Fordeissa oleviin A4LD laatikoihin. Jenkki Cologne V6 4.0L:n perässä on vielä tiettävästi yhden tyyppinen A4LD, jota kutsutaan jenkkisaiteilla Heavy Duty versioksi. Sen pitäisi olla A4LD-laatikoista vahvin. En tiedä miten se eroaa euro-2.9 24V Cosworth laatikosta.
laatikon malli ja käytössä (karkea jako)
A4LD Scorpio 85-92
A4LD-e Scorpio 92-94
A4LD-E Scorpio 94+
Kick-down muuttui sähkösolenoidille vm. 87, sitä ennen oli mekaanisella vaijerilla.
Pikku-e ja iso-E liittyvät laatikon elektroniikan ohjaukseen. Isolla E-kirjaimella olevat ovat EEC-V:n kanssa käytössä ja pienellä olevat EEC-IV:n kanssa. Tuolta www.fordscorpio.co.uk :sta muistaakseni joskus lueskelin, että EEC-V:n kanssa se jotenkin pienentää moottorin vääntöä vaihteen vaihtojen välillä. Tarkemmin en tiedä miten se käytännössä tapahtuu. Mulkkarissa EEC-IV:tä käytetään vanhempien 2.9 12V ja diesel moottorien kanssa, koska ne olivat "vanhoja" moottorimalleja eikä niitä ruvettu päivittämään. Ainakin 2.9 12V on muutenkin aika harvinainen malli ainakin mantereen puolella. Muutamaan 2.5TD malliin olen törmännyt Suomessa. 2.5TD + automaatti oli tuotannossa ilmeisesti vain viimeisessä mulkkarin face-lift mallissa.
Fordin oman "Technical Service Training - Scorpio with V6 24V Cosworth Engine" käsikirjan mukaan vuosimallin 1991 Scorpio 24V:n A4LD-laatikkoon on tehty seuraavat muutokset:
* Modified torque converter
* New turbine wheel bearing (axial)
* Modified front planetary gear train
* Modified overdrive planetary gear train
* Modified pump carrier
* Modified centre shaft
* Special heat shield
Kirjan mukaan muutokset on tehty, että laatikko kestäisi moottorin tuottaman korkeamman tehon.
Kirjassa on lueteltu tarkat muutokset ja vahvistukset. Käytetyt materiaalit ovat vahvempia mm. uuden turbiinin pitäisi kestää vääntöä 235 Nm:sta 280 Nm:ään ja peruutus- ja suoran vaihteen kytkin on valurautaa tavallisen ollessa puristettua terästä suuremman vääntömomentin vuoksi.
Jostain luin, että vm. 94+ eteenpäin vaihdelaatikossa myös alempien vaihteiden kytkeytymiseen vaikutetaan enemmän sähköllä ja sen takia laatikko on nimetty isolla E-kirjaimella.
--
Soveltuvuudesta vielä:
Tuossa aiemmassa linkissämainitaan
"In 93.5 another major upgrade of this transmission occurred. In addition to the computer controlled lock-up, the transmission also got a computer controlled overdrive engagement. Internally, most of the thrust washers were replaced with torrington bearings, which made the tranny much stronger."
ja
http://www.fordscorpio.co.uk/autotrans.htm
samassa listassa näyttävät kaikki moottorimallit olevan, joten itse laatikko saattaa hyvinkin olla sama kaikilla moottoreilla lukuun ottamatta sitä koppaa.
Microcarista tietoa:
2.9 24V vaihdelaatikoiden varaosanumerot:
96GT 7000 FA 10/94-06/96
97GT 7000 FD 06/96-11/97
98GT 7000 FA 11/97-08-98
2.3 DOHC vaihdelaatikoiden varaosanumerot:
97GT 7000 DB 05/96-11/97
98GT 7000 DA 11-97-
laatikoiden välisiä eroja ei ole Microcatissä, lähinnä bolt-on tieto selviää varaosanumeroista.
Pohjaan tietoni eurooppalaisissa Fordeissa oleviin A4LD laatikoihin. Jenkki Cologne V6 4.0L:n perässä on vielä tiettävästi yhden tyyppinen A4LD, jota kutsutaan jenkkisaiteilla Heavy Duty versioksi. Sen pitäisi olla A4LD-laatikoista vahvin. En tiedä miten se eroaa euro-2.9 24V Cosworth laatikosta.
laatikon malli ja käytössä (karkea jako)
A4LD Scorpio 85-92
A4LD-e Scorpio 92-94
A4LD-E Scorpio 94+
Kick-down muuttui sähkösolenoidille vm. 87, sitä ennen oli mekaanisella vaijerilla.
Pikku-e ja iso-E liittyvät laatikon elektroniikan ohjaukseen. Isolla E-kirjaimella olevat ovat EEC-V:n kanssa käytössä ja pienellä olevat EEC-IV:n kanssa. Tuolta www.fordscorpio.co.uk :sta muistaakseni joskus lueskelin, että EEC-V:n kanssa se jotenkin pienentää moottorin vääntöä vaihteen vaihtojen välillä. Tarkemmin en tiedä miten se käytännössä tapahtuu. Mulkkarissa EEC-IV:tä käytetään vanhempien 2.9 12V ja diesel moottorien kanssa, koska ne olivat "vanhoja" moottorimalleja eikä niitä ruvettu päivittämään. Ainakin 2.9 12V on muutenkin aika harvinainen malli ainakin mantereen puolella. Muutamaan 2.5TD malliin olen törmännyt Suomessa. 2.5TD + automaatti oli tuotannossa ilmeisesti vain viimeisessä mulkkarin face-lift mallissa.
Fordin oman "Technical Service Training - Scorpio with V6 24V Cosworth Engine" käsikirjan mukaan vuosimallin 1991 Scorpio 24V:n A4LD-laatikkoon on tehty seuraavat muutokset:
* Modified torque converter
* New turbine wheel bearing (axial)
* Modified front planetary gear train
* Modified overdrive planetary gear train
* Modified pump carrier
* Modified centre shaft
* Special heat shield
Kirjan mukaan muutokset on tehty, että laatikko kestäisi moottorin tuottaman korkeamman tehon.
Kirjassa on lueteltu tarkat muutokset ja vahvistukset. Käytetyt materiaalit ovat vahvempia mm. uuden turbiinin pitäisi kestää vääntöä 235 Nm:sta 280 Nm:ään ja peruutus- ja suoran vaihteen kytkin on valurautaa tavallisen ollessa puristettua terästä suuremman vääntömomentin vuoksi.
Jostain luin, että vm. 94+ eteenpäin vaihdelaatikossa myös alempien vaihteiden kytkeytymiseen vaikutetaan enemmän sähköllä ja sen takia laatikko on nimetty isolla E-kirjaimella.
--
Soveltuvuudesta vielä:
Tuossa aiemmassa linkissämainitaan
"In 93.5 another major upgrade of this transmission occurred. In addition to the computer controlled lock-up, the transmission also got a computer controlled overdrive engagement. Internally, most of the thrust washers were replaced with torrington bearings, which made the tranny much stronger."
ja
http://www.fordscorpio.co.uk/autotrans.htm
samassa listassa näyttävät kaikki moottorimallit olevan, joten itse laatikko saattaa hyvinkin olla sama kaikilla moottoreilla lukuun ottamatta sitä koppaa.
Microcarista tietoa:
2.9 24V vaihdelaatikoiden varaosanumerot:
96GT 7000 FA 10/94-06/96
97GT 7000 FD 06/96-11/97
98GT 7000 FA 11/97-08-98
2.3 DOHC vaihdelaatikoiden varaosanumerot:
97GT 7000 DB 05/96-11/97
98GT 7000 DA 11-97-
laatikoiden välisiä eroja ei ole Microcatissä, lähinnä bolt-on tieto selviää varaosanumeroista.
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ti Elokuu 2. 13:28:42 2005
- Paikkakunta: Suonenjoki
- Viesti:
Moro !osku78 kirjoitti:Kiitokset sinelle vaivan näöstä! Eli laatikot vois hyvinkin olla samat sisuskaluiltaan.
Kyselin tätä aikoinaan Engelsmanneilta kun ostin PP:ltä tommosen
2.3 paketin ja meinasin siitä tuupat Cossu mulkkiksen jatkeeksi
lootan. Siellä oli yksi eläkkeellä oleva automaattispesialisti, joka
noita rekkuloita on vääntänyt työkseen ja hän sanoi että se ehdottomasti
nou nou. Ei kestä 24V:tä 2.3:lle tarkoitettu A4LDE. On kuulema erilainen
sisuskaluiltaan ja kuulema hankala olisi ujuttaa koneeseenkin kiinni,
vaikka näyttää kyllä munkin silmään ulkoisesti ihan samanlaiselta.
Mä uskoin miestä ja jätin homman sikseen. Etenkin kun toi A4LDE on
jaksanut pelittää nätisti edelleenkin, vaikka sitä jossain vaiheessa
pelkäsinkin. Ja nyt koputtaa puuta eli päätä kovasti täällä päässä.
Pitäisi kestää vielä Jussin yli, sitten menee koko systeemi kesytykseen
mamille työmatka-autoksi. Vaihdan 24V:n pois ja 16V tilalle, koko
paketti, kone + loodu. 24V Kone on tosi hyvä, mutta jakorempan
jälkeen on alkanut tihkumaan öljyä sieltä täältä ja sen anturit heittää
milloin mihinkin suuntaan. Tyhjäkäynti on ihan perseestä, mutta voima
on tallessa. Sille on ostajakin (ainakin ollut, nyt ei ole kuulunut vähään
aikaan mitään)
Edit:
Kävin katsomassa aikonaan käymäni keskustelun, jos linkki futaa
niin tuosta lähtee:
http://www.fordscorpio.co.uk/cgi-bin/ya ... ;start=8#8
Viimeksi muokannut Pappa, To Kesäkuu 21. 11:18:33 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
F.O.R.D = Full Off Rusty Details 
http://dieselvoimaa.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
http://peruutustutka.com (varoitus - kaupallinen linkki!)

http://dieselvoimaa.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
http://peruutustutka.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ti Elokuu 2. 13:28:42 2005
- Paikkakunta: Suonenjoki
- Viesti:
A4LD vai A4LDE ? Jälkimmäinen on se elektronisesti ohjailtu mulkosilmäMikitic kirjoitti:mulla on noita a4ld lootia 4kpl ja pitäisi yrittää soveltaa niistä yksi toimiva aerostariin kun ehtisi tutkimaan pystyykö niistä yhdistelemään
loota.
F.O.R.D = Full Off Rusty Details 
http://dieselvoimaa.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
http://peruutustutka.com (varoitus - kaupallinen linkki!)

http://dieselvoimaa.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
http://peruutustutka.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
näin ymmärsin et tossa vm-92 aerostarissa olis vielä A4LDPappa kirjoitti:A4LD vai A4LDE ? Jälkimmäinen on se elektronisesti ohjailtu mulkosilmäMikitic kirjoitti:mulla on noita a4ld lootia 4kpl ja pitäisi yrittää soveltaa niistä yksi toimiva aerostariin kun ehtisi tutkimaan pystyykö niistä yhdistelemään
loota.
niin ja autohan on 4wd joten ihmettelen lähinnä sitä et saako sen mulkattua sillein et heivaa vaan sen jakolootan persiiseen kii ja menoks vai onko siinä jotain eroja.
Viimeksi muokannut Mikitic, To Kesäkuu 21. 11:27:52 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ti Elokuu 2. 13:28:42 2005
- Paikkakunta: Suonenjoki
- Viesti:
Loistavaa infoa Sine!Sine kirjoitti: .. www.fordscorpio.co.uk :sta muistaakseni joskus lueskelin, että EEC-V:n kanssa se jotenkin pienentää moottorin vääntöä vaihteen vaihtojen välillä. Tarkemmin en tiedä miten se käytännössä tapahtuu. .
Mulkkis tosiaan vaihtaa hyvin nätisti toimiessaan, välillä kun kepittää
menemään (välillä 0- 120km/h ! ) tuntuu ihan kuin joku polkisi kytkintä
ja hölläisi kaasua aina vaihdon välissä. Tykkään kovasti. Verrattuna
käyttikseeni A4LD loodaan tuo on nätti juttu. Tosin toi vaihto ottaa hieman
aikaa ja silloin nopsasorminen Toyota kuski tuuppaa isoa pykälään ja
mulkoinen jää jälkeen. Kunnes Toyosta loppuu veto siinä ennen 240km/h -
siis 120km/h piti sanomani !
F.O.R.D = Full Off Rusty Details 
http://dieselvoimaa.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
http://peruutustutka.com (varoitus - kaupallinen linkki!)

http://dieselvoimaa.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
http://peruutustutka.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ti Elokuu 2. 13:28:42 2005
- Paikkakunta: Suonenjoki
- Viesti:
Juuuh kuulostaa kivalta!Mikitic kirjoitti: näin ymmärsin et tossa vm-92 aerostarissa olis vielä A4LD
niin ja autohan on 4wd joten ihmettelen lähinnä sitä et saako sen mulkattua sillein et heivaa vaan sen jakolootan persiiseen kii ja menoks vai onko siinä jotain eroja.
Mietin itse joskus tuota -86 4x4 Scordarin kanssa, A4LD:n laittamista - TYPE9
tilalle ja jakoloota perään. Kuulin jostain että ei tahdo onnistua, joten jätin
senkin sikseen. Mutta olisi todella mielenkiintoista kuulla meneekö se noin,
sillä itseäni kiinnostaisi 4wd Scorppari automaatilla.
F.O.R.D = Full Off Rusty Details 
http://dieselvoimaa.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
http://peruutustutka.com (varoitus - kaupallinen linkki!)

http://dieselvoimaa.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
http://peruutustutka.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
- Paikkakunta: Koskenkorva
Aerostarin loota on mun käs. mukaan vahvimpia näistä loodista koska suurin kone on 4.0 v6, ja ainakin yhden automaattisepän kanssa juteltiin niin siinä olis vahvimmat sisuskalut.
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
just myin tollaisen 4wd Aerostarin laatikon eteenpäin, silmiin pisti valumerkintä 750nm kyljessä. Kertooko se sen kestävyydestä noin selkeästi avaamatta?Pappacosworth kirjoitti:Aerostarin loota on mun käs. mukaan vahvimpia näistä loodista koska suurin kone on 4.0 v6, ja ainakin yhden automaattisepän kanssa juteltiin niin siinä olis vahvimmat sisuskalut.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia