Cosworth 24V BOA tietolähteet, ja osien saatavuus?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Cosworth 24V BOA tietolähteet, ja osien saatavuus?

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Huhtikuu 20. 0:25:50 2007

BOA on minulle täysin uusi tuttavuus.

kaipailisin linkkejä moottoria käsitteleviin sivustoihin, mahdollisia sähköisiä korjaamokäsikirjoja yms. (googlella ei vältämättä kaikkea löydä)

onko kaikki osat ostettava merkkiliikkeestä ?
onko aftermarket osia? tiivistesarjoja yms.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Huhtikuu 20. 7:23:02 2007

Melkein nyrkkisääntönä on, että osat jotka on normi 12-venaisen kanssa samoja, niin saa tarvikkeena. Tosin 12-venaiseenkin saa kehnosti tarvikeosia verraten esim. kax-kasiin, mutta Cossun omia osia ei ole tarvikkeena.

Onko sulla Microkissa? Se helpottais suuresti hahmottamista.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Huhtikuu 20. 7:28:06 2007

Microcat löytyy, samoin TIS
TIS käsittelee vain BOB moottoria.
Onko jossain jaossa Scorpio <-94 BOA kytkentäkaaviota?

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Huhtikuu 20. 12:53:03 2007

Hau

Nää kärmeskoneet vain lisääntyy täällä kotomaassa :D
Löytyy mm. tämmöisiä (ensin mainittu taitaa olla kattavin)...

http://www.granada-and-scorpio-online.com/

http://www.fordpower.org.uk

http://www.interford.co.uk

http://myweb.tiscali.co.uk/xrcosworth/2 ... oabook.htm

Ja viime vuonna tehtiin kimppatilausta tuolta ensin mainitun foorumin jäsenkaupasta. Piti sisällään mcatin, tissin, kuvamatskuja esim. workshop video, haynesin manut (joissa tosin ei käsitellä 24vee-koneisia) sekä 24-venaista BOA:a koskevaa matskua (joista suuri osa taitaa löytyä myös tuolta viimeksi mainitusta linkistä) :wink: .

Jatkossa voisi olla mahdollista tilailla softat ja prosessorit vikakoodilukulaitetta varten kimpassa. Tästä palaan asiaan myöhemmin...

Jussi

ps. oletkos tuommoisen hankkinut? :?:

Ja joo, kuten kai huomasitkin, tuolta sivustolta :arrow: http://www.fordscorpio.co.uk löytyy vain Bobbiin liittyvää matskua (viittauksia on tosin myös Boaan joissain kohdin)...
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Pe Huhtikuu 20. 13:16:31 2007

Käärmenäyttelymies MouTinen ex-Capri.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Huhtikuu 20. 20:21:49 2007

tuo service training manual oli hyvä...sain perustietoa koneen sisuksista.
kiitos.

olen yrittänyt paikallistaa koneesta kuuluvaa naputusta...vaikea korvalla paikallistaa...kuuntelee sitä oikealta vasemmalta, päältä tai alta, niin tuntuu aina että tulee koneen keskeltä.
naputustaajuus sopii nokka-akselin pyörimisnopeuteen. lieneekö sitten nostin.
kylmänä kuuluu, lämpimänä vaimeammin. kovan ajon jälkeen yleensä hiljainen.
joskus ei sitten kuulu ollenkaan, oli kylmä tai kuuma.
noiden perusteella se nyt ei oikeastaan voi olla muu kuin nostin.
parempi varmaan kaikki nostimet uusia, samalla kun vaihtaa BOB nokat....

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Huhtikuu 20. 22:41:30 2007

Brenda kirjoitti: olen yrittänyt paikallistaa koneesta kuuluvaa naputusta...vaikea korvalla paikallistaa...kuuntelee sitä oikealta vasemmalta, päältä tai alta, niin tuntuu aina että tulee koneen keskeltä.
naputustaajuus sopii nokka-akselin pyörimisnopeuteen. lieneekö sitten nostin.
kylmänä kuuluu, lämpimänä vaimeammin. kovan ajon jälkeen yleensä hiljainen.
joskus ei sitten kuulu ollenkaan, oli kylmä tai kuuma.
noiden perusteella se nyt ei oikeastaan voi olla muu kuin nostin.
parempi varmaan kaikki nostimet uusia, samalla kun vaihtaa BOB nokat....
Alan jonkinmoisen pioneerin, M. Murron kanssa tuota joskus oikeen istuttiin alas pohtimaan. Oltiin ihan varmoja että naputus tulee nostimista. Yllätys oli suuri kun patruunat pestiin ultraäänipesurissa ja jopa kolme silmin nähden surkeinta uusinkin. Siis missään ei näkynyt mitään vikaa eikä kulumaa, mutta ei vaan kadonnut. Uskon silti vahvasti, että ääni tulee nostimista.

Yksi mitä myös epäilimme oli toisen kannen läpi menevä apuakselin laakerointi, mutta ei sekään mielestäni tuommosta voi tehdä...

Itse uumoilit sillon kun nähtiin mäntää. Mitatut teho- ja suoritusarvot taas ei tue tätä laisinkaan. Kaikki tallella, vähän enempikin.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Huhtikuu 20. 22:57:38 2007

MouTine kirjoitti: Itse uumoilit sillon kun nähtiin mäntää. Mitatut teho- ja suoritusarvot taas ei tue tätä laisinkaan. Kaikki tallella, vähän enempikin.
ja se hätäinen arvio männän helmavauriosta perustui vasta muutaman minuutin tuttavuuteen auton kanssa.
nyt kun sillä on 1000km paahtanut, ja naputuksen luonne selvillä, on mäntä pois suljettu....
BOB nokkien mukana tulee 24 käytettyä nostinta...mutta en taida vanhoilla pelleillä...

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Huhtikuu 20. 23:50:15 2007

hmmm. olin jostain lukevani, että BOA ja Cossu Sierran nostimet samat???
Microcat ainakin antaa eri numerot :roll:

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Huhtikuu 21. 17:34:29 2007

Brenda kirjoitti:hmmm. olin jostain lukevani, että BOA ja Cossu Sierran nostimet samat???
Microcat ainakin antaa eri numerot :roll:
Mikä Microcat? Mulla ainakin antaa samat numerot ja myöskin perimätieto sanoo näin.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » La Huhtikuu 21. 18:46:58 2007

microcat Jan.2003 (version: 2002.12.0.0)

BOA/BOB
osanumero 959M 6500 AA
tilausnumero 7334614

YB
osanumero V90HF 6500 AA
tilausnumero 6542372

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ti Huhtikuu 24. 11:21:03 2007

Mulla kyllä on vähän sellainen tuntuma (tullee siitä kuuluisasta vatu- tiedotuksesta :lol: ) että aina tuo naksuminen kuuluu kuvaan kun puhutaan boa:sta.
Siis vähäinen, sitä ei kai täysin kuulumattomaksi saa. Mutta jos äänitaso vaihtelee, esim. ajon jälkeen / puolilämmin, saattaapi olla korjattavaakin.

Oikaiskaa jos on harhatietoutta tämä :!: :wink:
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Huhtikuu 24. 11:48:14 2007

Brenda kirjoitti:
olen yrittänyt paikallistaa koneesta kuuluvaa naputusta...vaikea korvalla paikallistaa...kuuntelee sitä oikealta vasemmalta, päältä tai alta, niin tuntuu aina että tulee koneen keskeltä.
naputustaajuus sopii nokka-akselin pyörimisnopeuteen. lieneekö sitten nostin.
Paha tietysti sanoa mitään, kun ei livenä ole kuullut millainen se ääni on, mutta eihän vahingossakaan ääni tule suuttimista...? Cossu Sierrassa suuttimet naksuttelee suht äänekkäästi.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Huhtikuu 24. 12:15:41 2007

jouni kirjoitti:
Brenda kirjoitti:
olen yrittänyt paikallistaa koneesta kuuluvaa naputusta...vaikea korvalla paikallistaa...kuuntelee sitä oikealta vasemmalta, päältä tai alta, niin tuntuu aina että tulee koneen keskeltä.
naputustaajuus sopii nokka-akselin pyörimisnopeuteen. lieneekö sitten nostin.
Paha tietysti sanoa mitään, kun ei livenä ole kuullut millainen se ääni on, mutta eihän vahingossakaan ääni tule suuttimista...? Cossu Sierrassa suuttimet naksuttelee suht äänekkäästi.
no ei todellakaan. auton käydessä joutokäyntiä, äänen havaitsee vielä 20metrin etäisyydeltä :D

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Huhtikuu 24. 12:23:54 2007

Eikö stetoskooppikaan sano mitään järkevämpää?

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Huhtikuu 24. 14:39:53 2007

jeddah kirjoitti:Eikö stetoskooppikaan sano mitään järkevämpää?
ei saa selvää stetoskoopilla...

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Huhtikuu 24. 14:57:20 2007

Sanokaa mun sanoneeni, se on jumissa oleva nostin joka laajetessaan aukeaa tms.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Huhtikuu 27. 23:44:42 2007

BOB nokat tuli tänään postissa...
jäi vielä epä-selväksi/varmaksi YB-nostinten soveltuvuus.
olisko kellään pistää kuvaa YB-nostimesta ja mitata kokonaiskorkeus, öljyreiän sijainti ja kiinni/auki-paksuus.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » La Huhtikuu 28. 14:49:22 2007

Brenda kirjoitti:BOB nokat tuli tänään postissa...
jäi vielä epä-selväksi/varmaksi YB-nostinten soveltuvuus.
olisko kellään pistää kuvaa YB-nostimesta ja mitata kokonaiskorkeus, öljyreiän sijainti ja kiinni/auki-paksuus.
Cossuissahan käyttävät/käyttivät volkkarin nostimia, olikohan ne kympkin kaks liian korkeat? Ainakin ovat halvemmat kun cosan nostimet.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Huhtikuu 28. 14:55:44 2007

ytte kirjoitti:
Brenda kirjoitti:BOB nokat tuli tänään postissa...
jäi vielä epä-selväksi/varmaksi YB-nostinten soveltuvuus.
olisko kellään pistää kuvaa YB-nostimesta ja mitata kokonaiskorkeus, öljyreiän sijainti ja kiinni/auki-paksuus.
Cossuissahan käyttävät/käyttivät volkkarin nostimia, olikohan ne kympkin kaks liian korkeat? Ainakin ovat halvemmat kun cosan nostimet.
BOA on tarkka nostin- ja venttiiligeometriasta. Esim. orkkis nokkia ei voi hioa, teettämättä kovia nostimia. Tuosta en osaa sanoa, voiko käyttää VW:n nostimia. Itse en käyttäisi. Ja edelleen, olen vakuuttunut että YB:n nostin on sama BOA:ssa. Vain kuvallinen selvitys voi rikkoa tämän "illuusion".
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Su Huhtikuu 29. 19:02:38 2007

MouTine kirjoitti:
ytte kirjoitti:
Brenda kirjoitti:BOB nokat tuli tänään postissa...
jäi vielä epä-selväksi/varmaksi YB-nostinten soveltuvuus.
olisko kellään pistää kuvaa YB-nostimesta ja mitata kokonaiskorkeus, öljyreiän sijainti ja kiinni/auki-paksuus.
Cossuissahan käyttävät/käyttivät volkkarin nostimia, olikohan ne kympkin kaks liian korkeat? Ainakin ovat halvemmat kun cosan nostimet.
BOA on tarkka nostin- ja venttiiligeometriasta. Esim. orkkis nokkia ei voi hioa, teettämättä kovia nostimia. Tuosta en osaa sanoa, voiko käyttää VW:n nostimia. Itse en käyttäisi. Ja edelleen, olen vakuuttunut että YB:n nostin on sama BOA:ssa. Vain kuvallinen selvitys voi rikkoa tämän "illuusion".
Ovela seppä tekee sen nostimen sopimaan, tai yrittää ja tilaa sitten alkuperäiset :roll:

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Huhtikuu 29. 22:20:39 2007

tossa on kuva 24V nostimesta ja muutama mitta.
jos jollain lojuu YB nostin käden ulottuvilla ja omistaa tönärin.... :roll:

fotograafinen esitys

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Huhtikuu 30. 12:18:20 2007

Brenda kirjoitti:tossa on kuva 24V nostimesta ja muutama mitta.
jos jollain lojuu YB nostin käden ulottuvilla ja omistaa tönärin.... :roll:

fotograafinen esitys
Ylkoiset mitat vastaa YB:n paininta, mutta tärkein mitta venttiiliä painavasta nastasta nokka-akselin hieromaan pintaan puuttuu.
YB:n painimia ollut näpissä viittä erilaista eikä missään ole ollut noin iso toi reikä josta öljy menee uraan ja sisään.
Kävin mittaamassa ja ulkoiset mitat täsmää ja paininta kiertävä urakin on samalla kohdalla, INAn painimessa oli reikä sisälle tuon uran pohjalla.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Huhtikuu 30. 17:49:11 2007

SLEI kirjoitti: tärkein mitta venttiiliä painavasta nastasta nokka-akselin hieromaan pintaan puuttuu.
no sehän se unohtui. nostimen alareunasta venttiilinastaan tönärillä 6,5mm, eli paksuushan on tuolloin 19,5mm

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Toukokuu 1. 18:26:52 2007

19,5 mm on aika korkea, muistaakseni olen saanut mikrometrillä painamalla jonkun painimen kasaan 15 milliin asti.
Mittaillaan, mutta mikähän merkitys tuolla isolla kololla on painimen kyljessä, muistaakseni kaikissa YB:n painimissa on vaan reikä uran pohjalla?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Toukokuu 1. 22:31:06 2007

lieneekö kolo vain siksi, että öljykanava on pystytty poraamaan melkein pystysuoraan urasta nostimen lakea kohti...
täytyypä punoa mikrometrillä, mihin puristuu....

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Toukokuu 1. 22:50:36 2007

Ei tarvi noilla mikrometreillä enää mitään mittailla, jos nostimia puristellaan...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Toukokuu 1. 23:23:03 2007

Arska kirjoitti:Ei tarvi noilla mikrometreillä enää mitään mittailla, jos nostimia puristellaan...
no hätä, mul on töissä yks valmiiks rekan alle jäänyt..

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Toukokuu 4. 20:10:03 2007

vaihdoin eilen BOB nokat ja niiden mukana tulleet käytetyt paininkupit BOA moottoriin.
pahimmat naputukset vaimeni, nokat toi lisää alavääntöä ja kasvatti imuääntä.
yläkierroksilla ei persetuntumalla eroa entiseen, ei osaa sanoa paraniko vai huononiko...
olis täytynyt kellotella kiihtyvyyttä ennen ja jälkeen, niin olis viisaampi...
next step: pohditaan siirtymistä megasquirttiin...

Vastaa Viestiin