Ahtopaine ja pensanpaine sopiviksi

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Akilles
Ylläpitäjä

Ahtopaine ja pensanpaine sopiviksi

Viesti Kirjoittaja Akilles » Ke Huhtikuu 18. 19:07:30 2007

Paljonko Cossussa pitää pensanpainetta olla ku ahdot on 1.1baria? Ja minkalaisessa suhteessa pitää p-painetta nostaa tai laskea ku ahtopainetta muuttaa? Pitikö p-paine kattoo ku alipaine letku on irti säätimestä?

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Huhtikuu 18. 19:19:09 2007

ei voi yleistää paljonko bpainetta pitää olla milläkin ahtopaineella. suosittelen vahvasti penkissä käyntiä ja siellä säätö kohdalleen.

toisaalta, jos ei isolla vaihteella ota pitkiä vedättelyjä niin ei se nyt aivan heti sula. mut esim ratapäivät on jo sellaista rääkkiä et saattaa alkaa mäntä hikoilemaan jos soppa on laihalla.

ihan sama mittaako bpaineet letku irti tai kiinni, riippuu vähän lastun valmistajasta kumminpäin arvot on annettu, toki yleensä ne ilmoitetaan letku irti sen takia et silloin ei koneessa oleva alipaine aiheuta häiriötä, se kun voi muuttua jos esim tyhjäkäynti nousee jne...
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Akilles
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Akilles » Ke Huhtikuu 18. 20:15:49 2007

Mulla on tyhjäkäynnillä tuo bensanpaine 2.9bar alipaine letku kiinni ja ahot n.1.1bar ni voiko tuosta sanoo mitään et onko b-baineen määrä ees sinne päinkään?
Mitenkäs sitte ku ahdot nousee ni mittarin mukaan ne menee reilustu yli 1.1bar sit tasaantuu siihen 1.1bar ja hetken kuluttua tippuu alemmaks, ni onko se tippuminen ihan normaalia?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Huhtikuu 18. 20:25:31 2007

Eipä tuota tosiaan noilla tiedoilla voi edes paljoa arvailla. Mitkä suuttimet? Lastu? Mappi? Turbon kello? yms.

Jos on kaikki orkkispalikat ja 1.1 kiloa painetta niin voisinpa sanoa ettet tule saamaan riittävästi kakkua koneelle millään bensanpaineella.

Ilman alipainetta yleensä mitataan ja siellä 3.2-3.4 kilon tuntumilla omassani oli tuolla orkkis ahtopaineensäätimellä. Mulla vihreät ja stage 2 lastu, 1.2 kilon paineilla. Muistaakseni alipaineletku paikoillaan paine oli jotakin 2.8-2.9 luokkaa. Nyt kun vaihdoin kertovan paineensäätimen niin alipaineletku irti säädettynä 3.2 kiloon ja laitettaessa alipaineletku kiinni tippuu paine 2.3 kiloon.

Tuo ahtopaineen tippuminen on aika tavallista. Hukkaportinkellon löysä jousi mm. aiheuttaa paineen tippumista, samoin modaamaton amal solenoidi. Tästä on foorumilla paljon juttua. Kokeiles hakua.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Akilles
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Akilles » Ke Huhtikuu 18. 21:49:14 2007

ukormi kirjoitti:Eipä tuota tosiaan noilla tiedoilla voi edes paljoa arvailla. Mitkä suuttimet? Lastu? Mappi? Turbon kello? yms.

Jos on kaikki orkkispalikat ja 1.1 kiloa painetta niin voisinpa sanoa ettet tule saamaan riittävästi kakkua koneelle millään bensanpaineella.

Ilman alipainetta yleensä mitataan ja siellä 3.2-3.4 kilon tuntumilla omassani oli tuolla orkkis ahtopaineensäätimellä. Mulla vihreät ja stage 2 lastu, 1.2 kilon paineilla. Muistaakseni alipaineletku paikoillaan paine oli jotakin 2.8-2.9 luokkaa. Nyt kun vaihdoin kertovan paineensäätimen niin alipaineletku irti säädettynä 3.2 kiloon ja laitettaessa alipaineletku kiinni tippuu paine 2.3 kiloon.

Tuo ahtopaineen tippuminen on aika tavallista. Hukkaportinkellon löysä jousi mm. aiheuttaa paineen tippumista, samoin modaamaton amal solenoidi. Tästä on foorumilla paljon juttua. Kokeiles hakua.
Mulla on Stg1,siniset suuttimet, mapista ja turbon kellosta ei oo hajua, mistä ne muuten erottaa et onko vakiot vai ei ja missä toi map siatsee?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Huhtikuu 18. 21:54:36 2007

Mappi sijaitsee konehuoneessa kuskin puolella lokasuojassa.
Siitä menee letku imusarjaan.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Huhtikuu 18. 22:48:26 2007

Siniset ovat vakiosuuttimet. Eipä siihen kannata yli kiloa ahtopainetta laittaa. Hyvä jos koneelle riittää bensaa kilon paineellakaan. Joutuu vetämään bensanpaineet tappiinsa ja sitten ala ja keskikierrokset ovat aivan liian rikkaalla ja yläpää menee laihalle.

Ei kun suutin ja mappikauppaan. Samalla sitten stage 2 lastu ja -31 kello.

Noilla pääset siihen cossun "vakiotehoon" kiinni suhteellisen pienellä rahamäärällä. Tuon jälkeen alkaa sitten se virittäminen :D

Toki koneen pitää olla muuten hyvässä kunnossa että kannattaa ottaa tuotakaan lisätehoa irti. Tästäkin on foorumilla paljon juttua.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Vastaa Viestiin