Rajapaineventtiili

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Rajapaineventtiili

Viesti Kirjoittaja ff » Ti Huhtikuu 17. 22:56:07 2007

Tuli haettua Wilkerson X11 venttiili ja foorumilla ei oikeastaan ole ollut keskustelua noista pariin vuoteen.

Samat ohjeet asennuksessa ilmeisesti pätevät vai onko keksitty jotain uutta mullistavaa,vai onko rajapaineventtiilit jo menneen talven lumia?

Saa kertoa uusia kokemuksia ja vinkkejä.
Focus ST -06
#289

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ke Huhtikuu 18. 1:06:46 2007

Mulla on kanssa tollanen ostettuna mutten oo kans viel ehtiny kiinnittää.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Huhtikuu 18. 8:12:57 2007

Tuolla on aika kesäiset käyttölämpötila-arvot. 4-49 asteeseen plussaa celsius asteikolla mitattuna. Ei siis käy talvikäyttöön.

Joku tuollainen pitäisi itsekin väsäillä, toisaalta hyllyssä olisi tuo vanha weber polttoainepainesäädinkin josta voisi väsätä säädettävän rajapaineventtiilin..

Tämä nyt meni offtopiciksi sori.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Huhtikuu 18. 8:57:50 2007

b-paineen säädin on ihan hyvä, paitsi et ei saa paineita kovin alas, noin 1.2-1.3bar.. vaan kuka haluaakaan pienemmillä paineilla ajaa, ei kait kukaan..? :roll:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ke Huhtikuu 18. 9:08:06 2007

ukormi kirjoitti:Tuolla on aika kesäiset käyttölämpötila-arvot. 4-49 asteeseen plussaa celsius asteikolla mitattuna. Ei siis käy talvikäyttöön.

Joku tuollainen pitäisi itsekin väsäillä, toisaalta hyllyssä olisi tuo vanha weber polttoainepainesäädinkin josta voisi väsätä säädettävän rajapaineventtiilin..

Tämä nyt meni offtopiciksi sori.
Huomasin kanssa tuon käyttölämpötilan,ihmeen pieni alue.Asennus paikka pitää myös katsoa tarkemmin,ettei ole turhan lämpösessä paikassa.Täytyy koittaa tänään tai huomenna värkkäillä venttiiili paikalleen.
Focus ST -06
#289

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Huhtikuu 18. 9:24:44 2007

Timo kirjoitti:b-paineen säädin on ihan hyvä, paitsi et ei saa paineita kovin alas, noin 1.2-1.3bar.. vaan kuka haluaakaan pienemmillä paineilla ajaa, ei kait kukaan..? :roll:
Minulle passaa juuri tuo 1.2-1.3 kiloa :D

Pitääpä tänään alkaa värkkäilemään.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Huhtikuu 18. 12:43:41 2007

Mulla ainakin rajapainevena toimi -30 pakkasessa ihan hyvin sillon kun vielä talvella cossulla ajelin. Miksei se pakkasessa toimis?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Huhtikuu 18. 12:55:02 2007

KtK kirjoitti:Mulla ainakin rajapainevena toimi -30 pakkasessa ihan hyvin sillon kun vielä talvella cossulla ajelin. Miksei se pakkasessa toimis?
Oliko sulla tuo wilkerson? Siinä on vaan nuo toimintalämpötilat merkattu tommoisiksi. Voihan se toimia muillakin lämpötila-alueilla mutta speksit on noi.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Huhtikuu 18. 15:35:50 2007

ukormi kirjoitti:
KtK kirjoitti:Mulla ainakin rajapainevena toimi -30 pakkasessa ihan hyvin sillon kun vielä talvella cossulla ajelin. Miksei se pakkasessa toimis?
Oliko sulla tuo wilkerson? Siinä on vaan nuo toimintalämpötilat merkattu tommoisiksi. Voihan se toimia muillakin lämpötila-alueilla mutta speksit on noi.
Joo,mulla on toi wilkerson x10 rajapainevena ja sen kanssa R08 paineensäätö venttiili. kai siellä konehuoneessa on kumminkin tarpeeks lämmin talvellakin. En itse tiennytkään noista toimintalämpötiloista.
Jos olosuhteet on huonot ,niin kai sinne venttiiliin saattaa muodostua jäätä tai jotain. Itse en moista huomannut.

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Rajapaineventtiili

Viesti Kirjoittaja THR » Ke Huhtikuu 18. 15:39:49 2007

ff kirjoitti:Tuli haettua Wilkerson X11 venttiili ja foorumilla ei oikeastaan ole ollut keskustelua noista pariin vuoteen.

Samat ohjeet asennuksessa ilmeisesti pätevät vai onko keksitty jotain uutta mullistavaa,vai onko rajapaineventtiilit jo menneen talven lumia?

Saa kertoa uusia kokemuksia ja vinkkejä.
mistä ostit?

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Re: Rajapaineventtiili

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ke Huhtikuu 18. 16:25:29 2007

timoheikkinen792 kirjoitti:
ff kirjoitti:Tuli haettua Wilkerson X11 venttiili ja foorumilla ei oikeastaan ole ollut keskustelua noista pariin vuoteen.

Samat ohjeet asennuksessa ilmeisesti pätevät vai onko keksitty jotain uutta mullistavaa,vai onko rajapaineventtiilit jo menneen talven lumia?

Saa kertoa uusia kokemuksia ja vinkkejä.
mistä ostit?
Tecalemit.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Re: Rajapaineventtiili

Viesti Kirjoittaja ff » Ke Huhtikuu 18. 18:12:16 2007

timoheikkinen792 kirjoitti:
ff kirjoitti:Tuli haettua Wilkerson X11 venttiili ja foorumilla ei oikeastaan ole ollut keskustelua noista pariin vuoteen.

Samat ohjeet asennuksessa ilmeisesti pätevät vai onko keksitty jotain uutta mullistavaa,vai onko rajapaineventtiilit jo menneen talven lumia?

Saa kertoa uusia kokemuksia ja vinkkejä.
mistä ostit?
Hiflexistä,hintaa jäi pikkusen alle 70€.
Focus ST -06
#289

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Huhtikuu 18. 22:00:43 2007

KtK kirjoitti:
ukormi kirjoitti:
KtK kirjoitti:Mulla ainakin rajapainevena toimi -30 pakkasessa ihan hyvin sillon kun vielä talvella cossulla ajelin. Miksei se pakkasessa toimis?
Oliko sulla tuo wilkerson? Siinä on vaan nuo toimintalämpötilat merkattu tommoisiksi. Voihan se toimia muillakin lämpötila-alueilla mutta speksit on noi.
Joo,mulla on toi wilkerson x10 rajapainevena ja sen kanssa R08 paineensäätö venttiili. kai siellä konehuoneessa on kumminkin tarpeeks lämmin talvellakin. En itse tiennytkään noista toimintalämpötiloista.
Jos olosuhteet on huonot ,niin kai sinne venttiiliin saattaa muodostua jäätä tai jotain. Itse en moista huomannut.
Äkkiähän sinne kondenssivesi jäätyy.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » To Huhtikuu 19. 12:46:19 2007

Nyt olis venttiili paikallaan ja hyvin tuntuu toimivan.Paineet nousee nopeammin ja säätö on helppoa.Ihmeellistä ääntä vaan rupesi kuulumaan vedättäessä,voipi olla venttillin teline joka resonoi coolerin päällä,täytyy selvittää kun kerkiää.

Laitoin siis pelkän rajapaineventtiilin ja porasin lähelle kelloa putkeen 3 1,5mm reikää.
Focus ST -06
#289

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Huhtikuu 19. 13:17:33 2007

ff kirjoitti:Nyt olis venttiili paikallaan ja hyvin tuntuu toimivan.Paineet nousee nopeammin ja säätö on helppoa.Ihmeellistä ääntä vaan rupesi kuulumaan vedättäessä,voipi olla venttillin teline joka resonoi coolerin päällä,täytyy selvittää kun kerkiää.

Laitoin siis pelkän rajapaineventtiilin ja porasin lähelle kelloa putkeen 3 1,5mm reikää.
Otitko paineen mistä? T -haaralla dumpilta vai siitä ahtimelta?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » To Huhtikuu 19. 13:42:40 2007

ei kannata ottaa siitä ahtimelta.. imusarjasta niin saa koneen hyvin heräämään ja reagoimaan..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Huhtikuu 19. 13:50:09 2007

Timo kirjoitti:ei kannata ottaa siitä ahtimelta.. imusarjasta niin saa koneen hyvin heräämään ja reagoimaan..
Juuri noin. Varmaankin T -haara dumpilta toimii hyvin.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » To Huhtikuu 19. 15:40:53 2007

ukormi kirjoitti:
ff kirjoitti:Nyt olis venttiili paikallaan ja hyvin tuntuu toimivan.Paineet nousee nopeammin ja säätö on helppoa.Ihmeellistä ääntä vaan rupesi kuulumaan vedättäessä,voipi olla venttillin teline joka resonoi coolerin päällä,täytyy selvittää kun kerkiää.

Laitoin siis pelkän rajapaineventtiilin ja porasin lähelle kelloa putkeen 3 1,5mm reikää.
Otitko paineen mistä? T -haaralla dumpilta vai siitä ahtimelta?
Otin paineen ahtimelta,ei tullut mieleenkään muita vaihtoehtoja.Täytyykin kokeilla onko eroa mistä paineen ottaa.
Focus ST -06
#289

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » To Huhtikuu 19. 19:35:58 2007

ukormi kirjoitti:
Timo kirjoitti:ei kannata ottaa siitä ahtimelta.. imusarjasta niin saa koneen hyvin heräämään ja reagoimaan..
Juuri noin. Varmaankin T -haara dumpilta toimii hyvin.
Kannattaa varmaan vetää omat letkut dumpille ja ohjauspaineille dumpit vuotaa varmasti vähän ja muutenkin paineet heittelee jos pientä letkua haarotellaan paljon. korjatkaa jos olen väärässä
#295

Rstf
Xr2i

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Huhtikuu 19. 20:34:55 2007

fiffe kirjoitti:
ukormi kirjoitti:
Timo kirjoitti:ei kannata ottaa siitä ahtimelta.. imusarjasta niin saa koneen hyvin heräämään ja reagoimaan..
Juuri noin. Varmaankin T -haara dumpilta toimii hyvin.
Kannattaa varmaan vetää omat letkut dumpille ja ohjauspaineille dumpit vuotaa varmasti vähän ja muutenkin paineet heittelee jos pientä letkua haarotellaan paljon. korjatkaa jos olen väärässä
Juu,mahdollisimman paljon käyttää suoraan tulevia letkuja kotelolta yms.
Viimekesänä aloin ihmetellä kummallista prötäämistä jo 1kilon kohdalla. Syyksi ilmeni hukkaportin kalvon repäminen ja samassa linjassa oli ahtopaine mittarin otto. Todelliset painet pyörivät 1,5 kilon paremmalla puolella ja suuttimista loppui tuotto jo paljon ennen tuota. Ja lisäksi seos mittaria ei ollut tuolla hetkellä käytössä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Huhtikuu 19. 20:47:56 2007

Kun ei siinä painekotelossa ole ylimääräisiä ottoja ja mikäli meinaa uuden reiän porata niin ei mielellään poraa kotelo paikoillaan. Tuo kotelon irtiottaminen ei vaan nyt kiinnosta. Siksi meinasin jostakin haaroittaa.

Laitas ff testituntumia kun otat ohjauspaineen suoraan kotelosta.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Huhtikuu 19. 21:32:44 2007

ukormi kirjoitti:Kun ei siinä painekotelossa ole ylimääräisiä ottoja ja mikäli meinaa uuden reiän porata niin ei mielellään poraa kotelo paikoillaan. Tuo kotelon irtiottaminen ei vaan nyt kiinnosta. Siksi meinasin jostakin haaroittaa.

Laitas ff testituntumia kun otat ohjauspaineen suoraan kotelosta.
onhan siinä pari vähä isompaa lähtöä, haarotat heti isommasta putkesta pienempiin, eikä tyyliin pikkuletkua jossa monta saman kokoista haaraa.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Huhtikuu 19. 22:29:18 2007

ytte kirjoitti:
onhan siinä pari vähä isompaa lähtöä, haarotat heti isommasta putkesta pienempiin, eikä tyyliin pikkuletkua jossa monta saman kokoista haaraa.
Siitä paksummasta on otettu ahtopainemittari. Taidan haaroittaa siitä.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Type-Sh
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 15:41:44 2003
Paikkakunta: Rööperi

Viesti Kirjoittaja Type-Sh » Ma Syyskuu 3. 0:26:40 2007

KtK kirjoitti: Joo,mulla on toi wilkerson x10 rajapainevena ja sen kanssa R08 paineensäätö venttiili.
Elikkä olistarkotuksena toteuttaa toi ahtopaineen säätö wilkersonin x11 rajapainevenalla ja wilkersonin R08 päineen säätövenalla. Vai onko hyvät osat?

Sitten toi åmal jäävissiin vaille tarvetta? Mites ne alipaine letkut siis åmalista, mimmosii toimenpiteitä niille kannattais tehä? Ilman putsarille menevän voi ainakin poistaa ja hukkikselle menevää vois hyödyntää, tuleek se kolmas painekotelolta? Jos tulee niin sitäkin voisit vissiin hyödyntää?

Ei kellään ois kuvii näyttää omista asennuksistanne?
S4
Escort
#1684

Type-Sh
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 15:41:44 2003
Paikkakunta: Rööperi

Viesti Kirjoittaja Type-Sh » Ma Syyskuu 3. 18:17:22 2007

Tarvitseeko tuohon muuten nuo molemmat venttiilit(Rajapaineventtiili ja paineensäätöventtiili)?
S4
Escort
#1684

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Montune » Ma Syyskuu 3. 20:05:32 2007

Pelkkä rajapainevena, kannattaa kysyä patelta(pateracing), saa säädettyä 0-3bar.. letku hukkiksen kellolta venalle ja venalta takas joko turbolle tai sit ahtoletkuun välipalalla kuten itsellä on kiinni(turbossa ei kiinnityspaikkaa)! Heti kellon jälkeen noin 1cm päähän 1,5mm reikä jotta on nopeet poistot, mulla oli aluks kans 3reikää mutta ei futannu kunnolla. Täytyy kokeilla miten vaikuttaa toi kun laittaa dumpilta t-haaran jahka saa koneen kasaan. Letkut hyvä jättää tosiaan lyhyiksi tai ahtoviive pitenee. Onko muuten radikaali ero kun ottaa tosta dumpilta/suoraa painekotelosta paineen vs turbolta?!

Vastaa Viestiin