Cossun Abs ongelmaa

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja paperman » Ma Maaliskuu 12. 20:19:24 2007

Käykö tavalliset releet abs-releiden paikalle vai onko jotkut erikoiset? Ohjekirjastahan selviää vain missä sijaitseevat.

Vika on seuraavanlainen. Pidemmän jarrutuksen ihan kevyemmänkin aikana alkaa poljin painumaan alemmaksi ja joku rele alkaa napsuttamaan jossain kojelaudan alla. Ja ihan kuin absit yrittäisivät toimia, koska polkimessa tuntuu pientä tärinää? Ihan kuivallakin asfaltillakin. Ilmeisesti abs:n rele? Valo sammuu normaalisti kun laittaa auton käyntiin, mutta syttyy jarrutuksen jälkeen. Sammuu taas hetken kuluttua. Toisinaan taas syttyy ihan liikkeelle lähtiessä eikä sammu enää, ennen kuin sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen.
Viimeksi muokannut paperman, Pe Maaliskuu 16. 12:01:25 2007. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ti Maaliskuu 13. 14:17:13 2007

Testaus ohjeet löytyi netistä, mutta tietäisikö joku siitä Abs-boksin liitin kammasta pinnijärjestyksen?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja t5 » Ti Maaliskuu 13. 17:14:45 2007

Pinni järjestys 1-35 niin kuin ecussakin kaavio kuva on siinä boksin pällä tarrana.boksin pinnien pohjalta löydät numeroinnin.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ti Maaliskuu 13. 19:26:08 2007

Kiitos paljon! Täytyypä ruveta mittailemaan.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ke Maaliskuu 14. 17:23:48 2007

Paskat ne testaus ohjeet oli Scorpioon ja ei pinnilukumäärät tietenkään ole samat! Onko jollain tietoa mistä löytyisi tuo Cossun abs-testaus/abs-kaaviot? Yrittänyt guugelillakin etsiä vaikka millä hakusanalla, mutta ei ole tärpännyt. Ihme vehkeitä! Välillä toimii ja välillä ei. Mitenkäs tuon pumpun paineen saisi mitattua, että oisko se väsynyt sitten? Tai sitten painekytkin?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » To Maaliskuu 15. 13:49:41 2007

Eikö muka kellään ole kaavioita? Tai testausohjeita. No pelataan sitten kovemmilla panoksilla. Vian löytymiseen johtaneesta ratkaisevasta vihjeestä lupaan ison pullon leijonaa alkon paperipussissa! :wink:
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Tammikuu 9. 18:57:07 2009

Oliskos tälläseen kellään mitään ratkaisua, kun kuulostaa vähän samanlaiselle vialle: Kun laittaa virrat päälle ja odottaa, niin absin valo sammuu, mutta kun käynnistää, se syttyy ja jää palamaan, pyörät lukkiutuu kun jarruttaa. Mutta kun auton sammuttaa, ja laittaa heti uudestaan käymään, absin valo sammuu ja ne toimii normaalisti? Scorpio cosworth kyseessä, mutta kun on tekniikka vaihdettu niin ei tietoa mistä mallista absit on.
Pedal tu tö metal!

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Tammikuu 9. 23:27:05 2009

paperman kirjoitti:Käykö tavalliset releet abs-releiden paikalle vai onko jotkut erikoiset? Ohjekirjastahan selviää vain missä sijaitseevat.

Vika on seuraavanlainen. Pidemmän jarrutuksen ihan kevyemmänkin aikana alkaa poljin painumaan alemmaksi ja joku rele alkaa napsuttamaan jossain kojelaudan alla. Ja ihan kuin absit yrittäisivät toimia, koska polkimessa tuntuu pientä tärinää? Ihan kuivallakin asfaltillakin. Ilmeisesti abs:n rele? Valo sammuu normaalisti kun laittaa auton käyntiin, mutta syttyy jarrutuksen jälkeen. Sammuu taas hetken kuluttua. Toisinaan taas syttyy ihan liikkeelle lähtiessä eikä sammu enää, ennen kuin sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen.
Tarkasta pyöränlaakerien välykset, pienikin klappi sekoittaa systeemin. Rutajaako absit kun tekee käännöksen pyörät tapissa?

Polkimen painuminen normaalijarrutuksessa on mielenkiintoisempi juttu. Jos mikään pyörä ei yritä lukkiintua, ei paineen pitäisi pudota mistään linjasta. Jos lukkiintumista ei meinaa tapahtua, lienee hydrauliyksikkö päreinä, kun ei pidä painetta.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Tammikuu 9. 23:35:39 2009

Ville K kirjoitti:Oliskos tälläseen kellään mitään ratkaisua: Kun laittaa virrat päälle ja odottaa, niin absin valo sammuu, mutta kun käynnistää, se syttyy ja jää palamaan, pyörät lukkiutuu kun jarruttaa. Mutta kun auton sammuttaa, ja laittaa heti uudestaan käymään, absin valo sammuu ja ne toimii normaalisti? Scorpio cosworth kyseessä, mutta kun on tekniikka vaihdettu niin ei tietoa mistä mallista absit on.
Jos valo syttyy laitettaessa virrat päälle ja sammuu normaalisti parin sekunnin kuluttua TAI silloin kun pumppu on kehittänyt riittävän paineen, ei järjestelmässä ole viallisia komponentteja.

Jos valo syttyy startatessa ja jää palamaan, on se merkki siitä ettei systeemi saa riittävää jännitettä. Jos virrat päällä boxille tulee riittävä jännite ja maadoitus on kunnossa, kannattaa tutkia absien päärele. Startti ottaa sen verran virtaa, ettei huono rele välttämättä jaksa vetää enää kunnolla. Pumppumoottorien releet nyt selviää kun vaan kuuntelee pyöriikö pumppu.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Tammikuu 9. 23:38:30 2009

Joo, pumppu pelaa normaalisti. Ja tosiaan jos antaa virrat päällä olla, niin valo sammuu. Täytyy koittaa niitä maadoituksia ym. tarkastella vielä.
Pedal tu tö metal!

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja matsu » Pe Tammikuu 9. 23:44:52 2009

Niissä johdotuksissa tuntuu olevan toisinaan kosketushäikkää, ainakin omissa on ihan liittimiä rassaamalla tullut muutoksia toimintaan...

OT: Miksi haluat väkisin absit toimimaan? Minä poistan ne aina jos semmoiset sattuu jossain olemaan! :D

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Tammikuu 9. 23:51:31 2009

Tossa kun sattuu olemaan jarrujärjestelmän kohdalla teksti ABS, eikä lue sitä vaihtoehtoisesti lukkiutumatonta jarrujärjestelmää lisätiedoissa, niin sen vissiin on syytä pelata leimalla :wink:
Pedal tu tö metal!

neliveto
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Syyskuu 21. 11:00:15 2005
Paikkakunta: Eteläsawo

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja neliveto » La Tammikuu 10. 14:57:26 2009

Olis tossa 2wd absit kytkettävänä niin miten ne kytketään? Näyttäisi absin johtosarjassa olevan kaksi liitintä, toisessa keltainen(heräte?) ja punainen(jatkuva+?), musta-ruskea(tähän ei tule liittimen vastapuolelle johtoa). Toisessa liittimessä taas keltainen, sini-musta ja ruskea-keltainen.
Kuva: http://s100.photobucket.com/albums/m27/ ... nt=006.jpg

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Tammikuu 10. 15:03:51 2009

Arska kirjoitti:
Ville K kirjoitti:Oliskos tälläseen kellään mitään ratkaisua: Kun laittaa virrat päälle ja odottaa, niin absin valo sammuu, mutta kun käynnistää, se syttyy ja jää palamaan, pyörät lukkiutuu kun jarruttaa. Mutta kun auton sammuttaa, ja laittaa heti uudestaan käymään, absin valo sammuu ja ne toimii normaalisti? Scorpio cosworth kyseessä, mutta kun on tekniikka vaihdettu niin ei tietoa mistä mallista absit on.
Jos valo syttyy laitettaessa virrat päälle ja sammuu normaalisti parin sekunnin kuluttua TAI silloin kun pumppu on kehittänyt riittävän paineen, ei järjestelmässä ole viallisia komponentteja.

Jos valo syttyy startatessa ja jää palamaan, on se merkki siitä ettei systeemi saa riittävää jännitettä. Jos virrat päällä boxille tulee riittävä jännite ja maadoitus on kunnossa, kannattaa tutkia absien päärele. Startti ottaa sen verran virtaa, ettei huono rele välttämättä jaksa vetää enää kunnolla. Pumppumoottorien releet nyt selviää kun vaan kuuntelee pyöriikö pumppu.

Otin releet irti, samoin kaikki liittimet vuorotellen ja hieman crc:tä, niin alkoivat pelaamaan :wink:
Pedal tu tö metal!

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Tammikuu 12. 9:40:30 2009

Joopa joo, toimihan ne visiin pari käynnistystä. Jännä homma, jos auton sammuttaa ajossa, laittaa virrat takasin ja kytkimen nostamalla auto takasin käyntiin, niin absit pelaa. Eli käynnistyksessä startilla ottaa ilmeisesti niin paljon virtaa, että sytyttää absin valon? Oliskohan tuo uusi Biltemna akku nyt kuitenkin syyllinen, kun mitään varsinaista vikaa ei ole löytynyt, järjestelmän pääreleenkin vaihdoin varmasti toimivaan, ei vaikutusta.
Pedal tu tö metal!

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Tammikuu 13. 19:56:53 2009

Ville K kirjoitti:Joopa joo, toimihan ne visiin pari käynnistystä. Jännä homma, jos auton sammuttaa ajossa, laittaa virrat takasin ja kytkimen nostamalla auto takasin käyntiin, niin absit pelaa. Eli käynnistyksessä startilla ottaa ilmeisesti niin paljon virtaa, että sytyttää absin valon? Oliskohan tuo uusi Biltemna akku nyt kuitenkin syyllinen, kun mitään varsinaista vikaa ei ole löytynyt, järjestelmän pääreleenkin vaihdoin varmasti toimivaan, ei vaikutusta.
Kyl se vika on varmaan tuo Bilteman akku, ku mulla tekee vähän samanmoisia temppuja ja on kans huono Bilteman akku... :lol:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Tammikuu 13. 23:35:47 2009

Melkein laittaisin mittarin kiinni starttauksen ajaksi niin näkisi miten alas jännite startatessa laskee, ja vaikka kokeilis apuvirralla että auttaako. Ja voisikohan startti olla niin paskanen tai muuten huono että se veisi kaiken sähkön.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Tammikuu 13. 23:44:08 2009

Täytyypä huomenna koitella vielä noitakin.
Pedal tu tö metal!

neliveto
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Syyskuu 21. 11:00:15 2005
Paikkakunta: Eteläsawo

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja neliveto » Su Tammikuu 18. 11:13:59 2009

neliveto kirjoitti:Olis tossa 2wd absit kytkettävänä niin miten ne kytketään? Näyttäisi absin johtosarjassa olevan kaksi liitintä, toisessa keltainen(heräte?) ja punainen(jatkuva+?), musta-ruskea(tähän ei tule liittimen vastapuolelle johtoa). Toisessa liittimessä taas keltainen, sini-musta ja ruskea-keltainen.
Kuva: http://s100.photobucket.com/albums/m27/ ... nt=006.jpg
Noh mites olisko tähän apuja?

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ma Tammikuu 19. 20:22:20 2009

Aiheella ratsastaen... Tuossa yhdessä cossussa abs vikaa. Paineet tuntuu keräävän normaalisti ja pumppu sammuu, mutta poljin on aivan tunnoton ja menee lattiaan. Samalla pumppu alkaa taas pöristä ja hetken kuluttua sammuu. Vuotaako tuossa nyt "pääsylinteri" läpi ja hukkaa samalla paineet vai miten? Onko kenellä ollut vastaavaa ongelmaa? Jarrujärjestelmä tuossa oli välillä tyhjänä, kun satulat irti. Eikös tuon pitäisi ilmautua vähän kuin itsestään, kun purkkiin heittää nesteet ja ilmaa jarrut, niinkuin cossussa normaalistikkin?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Tammikuu 19. 21:03:19 2009

Onko ajossa yhtä tunnoton ja menee pohjaan, vai pelkästään ku paikallaan poljeksii?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ti Tammikuu 20. 16:25:15 2009

Ei tuolla ole ajettu nyt, kun ei tunnu olevan jarruja. Alkaa vaikuttaa vaan pumppuvialta...
Tuo on ollu pukkien päällä pari kuukautta ja sillä välin on jarrut ollu auki, eikä tunnu takaisin tulevan. Siihen saakka kaikki ok.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Vesku » Su Tammikuu 25. 10:27:27 2009

Autolla ajettu hiukan pihalla, mutta ongelma jatkuu. Vaihdettu pumppu toiseen ja toista boksiakin kokeiltu. Kun liikkeellä painaa jarrua, niin absit rutisee ja poljin tuntuu alussa tunnokkaalta, mutta tunto häviää heti ja poljin painuu lattiaan. Olisiko tuo toinenkin pumppu ollut viallinen vai molemmat toimivia....?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja THR » Su Tammikuu 25. 10:31:52 2009

Vesku kirjoitti:Autolla ajettu hiukan pihalla, mutta ongelma jatkuu. Vaihdettu pumppu toiseen ja toista boksiakin kokeiltu. Kun liikkeellä painaa jarrua, niin absit rutisee ja poljin tuntuu alussa tunnokkaalta, mutta tunto häviää heti ja poljin painuu lattiaan. Olisiko tuo toinenkin pumppu ollut viallinen vai molemmat toimivia....?
Muistelen et jollain oli joskus vastaava vika ja siinä syynä takajarruletkut,mut ei välttämättä tässä samaa vikaa sekä toinen juttu mikä tuli mieleen et onko ilmat varmasti tullu etusatuloista kunnolla pois,itellä oli tuota ongelmaa siiven kans mut sain ilmattua...

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Vesku » Su Tammikuu 25. 13:31:02 2009

Tuota on ilmattu monella pullolla nestettä. Ongelma pelkästään etupäässä. Sieltä ei tule konnolla nestettä.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja THR » Su Tammikuu 25. 16:07:52 2009

Vesku kirjoitti:Tuota on ilmattu monella pullolla nestettä. Ongelma pelkästään etupäässä. Sieltä ei tule konnolla nestettä.
Mulla teki saman ja syynä oli tukos(kanavassa puhallus mettalli raetta...)

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Tammikuu 25. 18:24:46 2009

Arska kirjoitti:Melkein laittaisin mittarin kiinni starttauksen ajaksi niin näkisi miten alas jännite startatessa laskee, ja vaikka kokeilis apuvirralla että auttaako. Ja voisikohan startti olla niin paskanen tai muuten huono että se veisi kaiken sähkön.
Tänään jumppasin uuden boschilaisen startin paikalleen, ei vaikutusta. Viikolla laitoin absipumpulle jo uuden, paksumman maajohdonkin.. Turhasta työstä turhautuneena hemputtelin sitten absipumpun liittimiä, ja huomasin, että sen pääliittimen hemputtelulla oli vaikutusta asiaan, valo ei syttynyt starttauksen jälkeen. Vääntelin sitten pinnejä, ja liittimestä tuli paljon tiukemman oloinen. Nyt sammuu valo joka kerta O:)
Pedal tu tö metal!

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Tammikuu 28. 16:55:06 2009

Tämä vika ratkennut! Tai syy ei suoranaisesti selvillä, mutta ilmeisesti paskaa jossain. Jarrupalat vaihdettua alkoi järjestelmä toimia. Eli ilmeisesti jotain meni jonnekkin, kun sylinterit painoi sisään etusatuloista.

Kiitos vastanneille!
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Lehto
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1263
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 10:55:12 2002
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Lehto » Ke Huhtikuu 1. 21:17:07 2009

Kirjoitellaan saman otsikon alle.

Cossun abs-jarruissa on ollut sanomista jo hankkimisesta saakka, mutta ei ajoa haittaavaa.

Vikana on ollut, kun auto seisoo yli 5 tuntia, niin jarrunestettä keräytyy reilusti yli maksimi merkin, lähes lähelle täyttö aukkoa.
Kun laittaa virrat päälle, niin pumppu rupeaa pyörimään ja neste pinta tasoittuu min ja max merkin välille. Varoitus valo palaa luonnollisesti, kun pumppu pyörii.
Kun cossu on seisonut pitkään, niin pumppu pyörii yli puoli minuuttia.

Normaalia vai jossakin vikaa?

Jarruletkuissa ja putkissa ei ole havaittu vuotoja ja nestettä ei ole tarvinnut lisätä.

Onko abs järjestelmässä jokin takaiskuventtiiliä tms. mikä estää nesteen paluun järjestelmästä säiliöön?

ABS yksikkö ollut joskus irti, kun näyttäisi olevan vuotanut joskus.

Onko muuten ABS mallisessa sierrassa samanlainen ABS yksikkö kuin cossussa?
Jäsen #203
Ford Sierra RS Cosworth -86
Ford Sierra 2.0 Laser -85 (museoajoneuvo)
Ford S-Max 1.6i EcoBoost Titanium Business -14

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Huhtikuu 1. 21:36:16 2009

Lehto kirjoitti:kun auto seisoo yli 5 tuntia, niin jarrunestettä keräytyy reilusti yli maksimi merkin, lähes lähelle täyttö aukkoa.
Kun laittaa virrat päälle, niin pumppu rupeaa pyörimään ja neste pinta tasoittuu min ja max merkin välille. Varoitus valo palaa luonnollisesti, kun pumppu pyörii.
Kun cossu on seisonut pitkään, niin pumppu pyörii yli puoli minuuttia.

Normaalia vai jossakin vikaa?
Suurin piirtein noin se toimii minullakin kummassakin Scorpiossa, joissa on täysin toimivat ABS-jarrut.

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ke Huhtikuu 1. 21:39:54 2009

Lehto kirjoitti:Onko muuten ABS mallisessa sierrassa samanlainen ABS yksikkö kuin cossussa?
Sama yksikkö on. Ainoastaan cossussa erona on se, että se leveä liitin on siirretty yksikön kyljestä etupuolelle. Ja mitä tuohon jarrunesteen tason nousuun tulee, niin kyllä se tuppaa pitkään seistessä nousemaan. En kyllä muista että onko itsellä kuinka paljon noussut.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

Lehto
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1263
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 10:55:12 2002
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Lehto » To Huhtikuu 2. 10:55:55 2009

No se on sitten enemmän ominaisuus, kuin vika. :D
Jäsen #203
Ford Sierra RS Cosworth -86
Ford Sierra 2.0 Laser -85 (museoajoneuvo)
Ford S-Max 1.6i EcoBoost Titanium Business -14

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Huhtikuu 2. 15:13:38 2009

Sine kirjoitti:
Lehto kirjoitti:kun auto seisoo yli 5 tuntia, niin jarrunestettä keräytyy reilusti yli maksimi merkin, lähes lähelle täyttö aukkoa.
Kun laittaa virrat päälle, niin pumppu rupeaa pyörimään ja neste pinta tasoittuu min ja max merkin välille. Varoitus valo palaa luonnollisesti, kun pumppu pyörii.
Kun cossu on seisonut pitkään, niin pumppu pyörii yli puoli minuuttia.

Normaalia vai jossakin vikaa?
Suurin piirtein noin se toimii minullakin kummassakin Scorpiossa, joissa on täysin toimivat ABS-jarrut.

Jep, juuri noin toimii täälläkin..
Pedal tu tö metal!

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Huhtikuu 5. 17:04:20 2009

Järjestelmässä on se pyöreähkö mollukka eli paineakku, jos neste lisääntyy säiliössä seistessä niin kyseisen mollukan paineistettu jarruneste ilmeisesti vuotaa jonkun venan läpi säiliöön.
Mollukan tarkoituksena on säilyttää jarrut kotvan aikaa jos pumppu hajoaa, rikkinäinen mollukka ja vauhdissa hajoava pumppu johtaa törmäykseen aika nopeasti.
30sek on aika pitkä aika pumpun pörinää jos auto ei ole seissyt pitkään.

Näitä tällaisia sähkön varassa olevia jarruja ei käytetty kovin pitkään, kun ajoivat mällejä maailmalla(muillakin kuin Fordeilla), ihan paras temppu on ottaa ABS-varoitusvalo pois niin saa tempaista sitten mettään ihan yllättäin.

Kaikissa tuoreemmissa ABS autoissa joiden konepellin alle olen kurkkinut on ollut alipainetehostin vaikka on vielä sähköinenkin pumppu systeemissä, dieseleissä vieläpä alipainepumppu imuttamassa sitä tehostajaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Huhtikuu 5. 17:20:07 2009

Mullahan on tollanen abs-pumppu sierrassa ihan pelkkänä tehostimena, ja se punainen jarrujen merkkivalo on tosiaan toiminnassa, siis se joka palaa sen aikaa kun pumppu pyörii. Paineakku on aika väsynyt, kun auto ei ole käynnissä ja virtalukossa on I-asento päällä, pumppu hurahtaa n. tunnin välein.. Ja viimeksi ahvenistollakin kesken ratakierroksen punainen merkki valo paloi aina välillä sen merkiksi, että pumppu teki painetta lisää. Ei siis kovin hyvä juttu.. :? Tossa olis yks ihan uuden näköinen abs-pumppuhässäkkä irrallaan, se kun oli autossa kiinni, niin ei kymmentä sekuntia pumppu pyörinyt vaikka auto olis viikon seissyt. Minkälainen homma ton paineakun vaihto on(siis uskaltaako sen irroittaa kun paineet on poistuneet), onko joku tehnyt, vai kannattasko vaihtaa toi koko yksikkö, kun pumppukin todennäköisesti on paremmassa kunnossa..?
Pedal tu tö metal!

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Huhtikuu 5. 18:53:54 2009

Uusia Cossun omistajia tulee aina silloin tällöin lisää kerroin vaan miten järjestelmä about toimii. Eikö jonkun Cossusta oltu jopa "korjattu" ABS-vika yhdistämällä varoitusvalo öljynpainevalon rinnalle niin, että valo sammui käynnistämisen jälkeen ö-paineen noustua?
Jos käytössä on sähköinen tehostaja ilman ABSeja ja varoitusvalo kertoo pumpun pyörimisestä niin kyllähän se ajossa jarruja käytettäessä aina silloin tällöin syttyy vaikka osat olisi kunnossakin. Ei paine takaisin kelloon mene jarrupolkimen noustessa ylös eli sama homma kuin alipainetehostetussa poljin kovettuu, kun auto ei käy ja pumppaa jarruja.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Lehto
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1263
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 10:55:12 2002
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Lehto » Ma Huhtikuu 6. 14:17:28 2009

SeppoJJ kirjoitti:
Lehto kirjoitti:Onko muuten ABS mallisessa sierrassa samanlainen ABS yksikkö kuin cossussa?
Sama yksikkö on. Ainoastaan cossussa erona on se, että se leveä liitin on siirretty yksikön kyljestä etupuolelle. Ja mitä tuohon jarrunesteen tason nousuun tulee, niin kyllä se tuppaa pitkään seistessä nousemaan. En kyllä muista että onko itsellä kuinka paljon noussut.
Eli puhutaan ilmeisesti siitä moni napa liittimestä, mihin tulee 7 kpl johtoja?

Ja liitin pitäisi osoittee auton keulaa kohti vai ymmärsinkö oikein.

Siipicossussa se liitin näyttää olevan sillä imusarjan/painekotelon puoleisella sivulla.
Jäsen #203
Ford Sierra RS Cosworth -86
Ford Sierra 2.0 Laser -85 (museoajoneuvo)
Ford S-Max 1.6i EcoBoost Titanium Business -14

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Huhtikuu 6. 15:24:24 2009

Lehto kirjoitti:
SeppoJJ kirjoitti:
Lehto kirjoitti:Onko muuten ABS mallisessa sierrassa samanlainen ABS yksikkö kuin cossussa?
Sama yksikkö on. Ainoastaan cossussa erona on se, että se leveä liitin on siirretty yksikön kyljestä etupuolelle. Ja mitä tuohon jarrunesteen tason nousuun tulee, niin kyllä se tuppaa pitkään seistessä nousemaan. En kyllä muista että onko itsellä kuinka paljon noussut.
Eli puhutaan ilmeisesti siitä moni napa liittimestä, mihin tulee 7 kpl johtoja?

Ja liitin pitäisi osoittee auton keulaa kohti vai ymmärsinkö oikein.

Siipicossussa se liitin näyttää olevan sillä imusarjan/painekotelon puoleisella sivulla.
Joo siitä liittimestä puhutaan ja oma epäilys on, että vanhemmissa toi on sivulla ja uudemmissa sitten tossa yksikön päässä, koska -87 scorpin yksikössä se oli sivulla ja taas sedan cossun yksikössä etupuolella.

Lehto
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1263
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 10:55:12 2002
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Lehto » Ma Huhtikuu 6. 15:28:30 2009

Itse epäilen aivan samaa, että vanhemmissa se on siinä sivulla, vaikka paljoa ei ole painekotellon kyllä matkaa liittimestä, toivottavasti toi tuleva painekotelo mahtuu abs yksikön viereen.

Mielenkiintoa lähinnä lisäsi se kun se abs yksikkö mikä minulla on varalla/ylimääräisenä, niiin siinä on liitin kanssa samassa kohtaa kun siipicossun abs yksikössä.
Jäsen #203
Ford Sierra RS Cosworth -86
Ford Sierra 2.0 Laser -85 (museoajoneuvo)
Ford S-Max 1.6i EcoBoost Titanium Business -14

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Huhtikuu 6. 15:39:59 2009

Lehto kirjoitti:Itse epäilen aivan samaa, että vanhemmissa se on siinä sivulla, vaikka paljoa ei ole painekotellon kyllä matkaa liittimestä, toivottavasti toi tuleva painekotelo mahtuu abs yksikön viereen.

Mielenkiintoa lähinnä lisäsi se kun se abs yksikkö mikä minulla on varalla/ylimääräisenä, niiin siinä on liitin kanssa samassa kohtaa kun siipicossun abs yksikössä.
En nyt muista enkä pääse tutkimaan asiaa, mutta onko se liitin irroitettavaa mallia tässä sivulla olevassa versiossa? Mulla oli itsellä viime kesänä samaa ongelmaa eli tilanahtautta ja se meni niin äärimmäisyyksiin, että tossa liitin etupäässä olevassa mallissa on sellainen kiinnitysrauta itse liittimelle, joka on n. 2-3mm paksua materiaalia, joten viskasin sen pois sieltä muttereiden välistä ja jätin itse liittimen irralleen sinne paketin "alle".

Lehto
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1263
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 10:55:12 2002
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Lehto » Ma Huhtikuu 6. 16:00:09 2009

kyllähän se moninapaliitin on irroitettavaa mallia
Jäsen #203
Ford Sierra RS Cosworth -86
Ford Sierra 2.0 Laser -85 (museoajoneuvo)
Ford S-Max 1.6i EcoBoost Titanium Business -14

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Cossun Abs ongelmaa

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Huhtikuu 6. 16:09:37 2009

Jossain Scorppareissa( ja ainakin oikealta ohjastettavissa Esco Cossuissa) on koko ABS-venttilimötikkä irrallinen, vähän lisää jarruputkia ja tilaongelmat helpottuu.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vastaa Viestiin