Ahtopainekotelo cossu sierraan

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

jukkarit
CRSC jäsen 2015
Viestit: 33
Liittynyt: Ke Tammikuu 26. 19:57:21 2005

Ahtopainekotelo cossu sierraan

Viesti Kirjoittaja jukkarit » Ma Helmikuu 5. 23:04:49 2007

Minkälaisia ahtopainekoteloita olette cossuun laittaneet?
kenen tekemiä?
Käytättekö vakio imusarjaa?
Minkä kaasuläpän saa helposti cossuun?
Jäsen #983
Skoda Superb 2.0 tdi 4x4 -11
Seat Altea 1.6 -05
Can-am outlander 570efi pro max -16

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Re: Ahtopainekotelo cossu sierraan

Viesti Kirjoittaja ls454 » Ti Helmikuu 6. 8:48:48 2007

jukkarit kirjoitti:Minkälaisia ahtopainekoteloita olette cossuun laittaneet?
kenen tekemiä?
Käytättekö vakio imusarjaa?
Minkä kaasuläpän saa helposti cossuun?
Minkälaisia tehoja olet ajatellut?
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: Ahtopainekotelo cossu sierraan

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ti Helmikuu 6. 9:07:39 2007

jukkarit kirjoitti:Minkälaisia ahtopainekoteloita olette cossuun laittaneet?
kenen tekemiä?
Käytättekö vakio imusarjaa?
Minkä kaasuläpän saa helposti cossuun?
Itehän noita on porukat jonkin verran väsänny. Siin on sit aina vaan et miten tasan se ilma jakaantuu tollasessa ite tehdyssä. Eli sellasen kanssa olis hyvä olla 4egt anturia ja sekventiaalinen ruisku jossa on suutin trimmi. Vakioläppä riittää ilmeisesti kohtalaisen pitkälle, mutta voihan sen vaihtaa vähän isompaan. Yks helpoin vaihtoehto taitaa olla T25 esco cossun läppä, tai jos löytää niin se T25 esco cossun painekotelokin on noista kossun versioista parhain. Ruotsista pitäis saada jotain painekoteloa joka on ilmeisesti ihan toimiva ja testattu. Olisko ollu niin että TG Racing sitä kauppaa, en nyt muista varmaksi. Ilmeisesti yks parhaista on sellanen MIS painekotelo mutta sellaset muistaakseni liikkuu jossain 2-3keuron hintaluokassa. Eli ite vaan väsäämään ja toivoo että siitä tulee hyvä :)

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Helmikuu 6. 9:19:58 2007

Burtonilla näkyy olevan uustuotanto(?) RS500 pleenumi/kaasuläppä yhdistelmää kaupan. Kokonaisedulliseen £1645 hintaan.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ti Helmikuu 6. 10:00:55 2007

Tossa on kuvia siitä MIS versiosta/kopiosta http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=15914

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Helmikuu 6. 10:51:36 2007

Tää on mielenkiintonen aihe, puhuttanut ja spekuloitu jo vuosia ja tullaan tekemään samaa edelleenkin. Tuollainen MIS kotelo on vastaava idealtaan kun imsa kotelot ja on varmasti hyvinkin lähellä optimia. Perinteinen suorakaiteenmallinen koppa missä on läppä päässä pitäisi olla aivan surkea ilman jakaantumisen kannalta, kuitenkin niitä käytetään paljon ja tuntuvat toimivan. Eli paha sanoa kannattaako panostaa "kunnolliseen" hai-tek koteloon vai riittääkö perus pönttö. 4 egt:tä tosiaan olisi hyvä olla niin päsee näkemään käytännössä miten oma kotelo toimii.

Tarkoituksena olisi tehdä nyt kevääksi joku kotelon ja sitten 4x egt mittari kiinni ja katsotaan miten tasan on, jos on huono tehdään seuraava kotelo jne. kunnes löytyy toimiva ratkaisu. Pientä eroa on tietysti aina ja ne saa sitten helposti korjattua suutintrimmistä. Raportoidaan kun on enempi faktaa eri koteloista...
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ti Helmikuu 6. 12:10:53 2007

Sittenhän on vielä Suomalaista tuotantoa oleva kotelo, jota tekee Roni Lappeenrannassa. Esim. Mankan projektikuvissakin sellaisen näkee moottorin kupeessa. Olen tuosta ihmisten kanssa jutellut ja puhetta on ollut, ettei tuo ole maksimitehon hakijoille, mutta muotoilunsa ansiosta pitäisi sylinterikohtainen virtaus olla kohtuullisen vakio keskenään, eli ei tule samaa ongelmaa kuin vakio kotelossa. Siinä kun kokonais seos on ok, niin ykkönen on sopiva, 2- ja 3-sylinteit laihalla ja nelonen sikarikkaalla. Itsellä tuo tuli ongelmaksi yli 1.4bar paineilla.
Ensi kesänä näkee, kuinka hyvä tuo uusi kotelo sitten on En pahaa ole siitä kuullut. Tepalmet myy sitä 5-600€ hintaan. En muista nyt tarkkaa hintaa.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ti Helmikuu 6. 12:32:22 2007

Onko sitä Ronin tekemää sarjaa joku oikein mittaillu et miten tasaisesti siinä ilma jakaantuu? Se kyllä näyttää ihan toimivalta.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Helmikuu 6. 15:03:12 2007

Vakiokotelossa ilma tulee onneksi melko keskeltä sisään. Tasaisesta jakaantumisesta en sitten tiedä. Kyllä tommosella vakio 2wd tai 4wd kotelollakin pärjää johonkin saakka.

2wd nielu on kyllä kauheen ropollinen ja ahdas. 300 kaakkii silläkin saa ulos siitä huolimatta. 4wd Painekotelosta saa pikku hiomisella paljon paremman näköisen.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ti Helmikuu 6. 15:07:36 2007

KtK kirjoitti:Vakiokotelossa ilma tulee onneksi melko keskeltä sisään. Tasaisesta jakaantumisesta en sitten tiedä. Kyllä tommosella vakio 2wd tai 4wd kotelollakin pärjää johonkin saakka.

2wd nielu on kyllä kauheen ropollinen ja ahdas. 300 kaakkii silläkin saa ulos siitä huolimatta. 4wd Painekotelosta saa pikku hiomisella paljon paremman näköisen.
Muistelen että glue on 2wd kotelolla ottanu jotain 500hv tehoja, tosin tiedä sitten miten paljon olis tehot noussu paremmin virtaavalla kotelolla.

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Helmikuu 6. 16:45:14 2007

käyttääkö moni sellasta "välilaippaa" vakiokotelon kanssa?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ti Helmikuu 6. 17:12:19 2007

Stefa kirjoitti:käyttääkö moni sellasta "välilaippaa" vakiokotelon kanssa?
Kai noita jotku käyttää. Mut mun käsittääkseni se huonontaa edelleen kossun vakiosarjan virtausta. Kyllähän se tietenkin vähän nostaa koko painekotelon virtauskykyä kun torvet on enemmän irti siitä takaseinästä, mutta samalla se tulomutka tulee lähemmäs 2 ja 3 torven suuta jolloin todennäköisesti 2 ja 3 saa vielä enemmän ilmaa. Mut voi olla että olen väärässäkin :roll:

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Helmikuu 6. 17:41:17 2007

Yrkesman kirjoitti:
Stefa kirjoitti:käyttääkö moni sellasta "välilaippaa" vakiokotelon kanssa?
Kai noita jotku käyttää. Mut mun käsittääkseni se huonontaa edelleen kossun vakiosarjan virtausta. Kyllähän se tietenkin vähän nostaa koko painekotelon virtauskykyä kun torvet on enemmän irti siitä takaseinästä, mutta samalla se tulomutka tulee lähemmäs 2 ja 3 torven suuta jolloin todennäköisesti 2 ja 3 saa vielä enemmän ilmaa. Mut voi olla että olen väärässäkin :roll:
Näinhän se menee.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Helmikuu 6. 18:02:02 2007

4 megasquirttia, joka mukille oma. :-D
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Helmikuu 6. 21:02:25 2007

VooDoo kirjoitti:4 megasquirttia, joka mukille oma. :-D
Tai ostaa yhden kunnon ruiskun, niin voi säätää jokaista pyttyä erikseen.

Kyllähän tuo vakio 2wd sarja varmasti alkaa jotain ahdistaa jo melko aikasin, toki sieltä voimaa tulee läpi paljonkin, mutta miten paljon enemmän sitä tulisi jollain paremmalla sarjalla. Tuo kossun kotelo on aika matala ja torvet lähellä seinää, välipalan pitäis auttaa siihen että virtaa ilma paremmin torviin, tosin tuo kaasuläpältä tuleva mutka on edelleen ahdas ja tuo välipala saattaa tas sotkea virtaukset eri pyttyjen kesken pahastikkin.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Helmikuu 6. 21:15:13 2007

Mulla on tuommoinen mallia cobramannen.
Tuo on vakio läpällä mutta pitäisi muuttaa isommalle bemarin läpälle joskus.

Painekotelo 1
Painekotelo 2
Painekotelo 3
Painekotelo 4
Kiinni autossa

Ainakin pers tuntumalla oli iso ero edelliseen koteloon joka mulla oli.
Se oli nelarin painekotelo.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ti Helmikuu 6. 21:15:44 2007

jos haluaa itse tehdä ja luottaa tuuriin et toimii niin kannattanee tehdä niin suuri kuin abs:in ja lokasuojan väliin sopii. lienee sanomattakin selvää et tilavuuden kasvaessa virtauskin tasoittuu, harmi vaan et siihen ei mitään järjettömän suurta sovi..

ja jos joku kehtaa sanoa et viiveet kasvaa niin höh, eiköhän tuolla kotelolla ole aika pieni kokonaisvaikutus siihen..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Helmikuu 7. 10:44:35 2007

Yrkesman kirjoitti:Onko sitä Ronin tekemää sarjaa joku oikein mittaillu et miten tasaisesti siinä ilma jakaantuu? Se kyllä näyttää ihan toimivalta.
Mankka on tuohon parempi vastaamaan, mutta sellainen muistikuva on, että Tepalmetilla olisi sitä ja vakiota virtauspenkissä ajaneet, eikä tuo Ronin kotelo missään vaiheessa ahdistanut sen penkin virtauksella ja virtauksen piti olla tasaista, ainakin vakiokoteloon verrattuna. Jos ehdin, niin piipahdan siellä firmassa joku päivä...
Korjatkoon asianomaiset tätä juttua, jos aihetta!
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Helmikuu 7. 13:50:04 2007

RS500 koteloakin saa jonkinlaisena kopiona, minulle on tulossa sellainen kerron milta kyseinen tuotos nayttaa. Se on ilmeisesti viela 25mm korotettu, saa tietenkin hiottua millaiseksi haluaa.
ABS-venat(Scorpio) eri paikkaan ja 2 sylinterin bedal box.
Viimeksi muokannut SLEI, La Helmikuu 10. 12:44:35 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Viesti Kirjoittaja Mankka » Ke Helmikuu 7. 16:49:00 2007

Vesku kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:Onko sitä Ronin tekemää sarjaa joku oikein mittaillu et miten tasaisesti siinä ilma jakaantuu? Se kyllä näyttää ihan toimivalta.
Mankka on tuohon parempi vastaamaan, mutta sellainen muistikuva on, että Tepalmetilla olisi sitä ja vakiota virtauspenkissä ajaneet, eikä tuo Ronin kotelo missään vaiheessa ahdistanut sen penkin virtauksella ja virtauksen piti olla tasaista, ainakin vakiokoteloon verrattuna. Jos ehdin, niin piipahdan siellä firmassa joku päivä...
Korjatkoon asianomaiset tätä juttua, jos aihetta!
Tepalmetin pojat mittasivat Ronin tekemän kotelon viime talvena. Kotelo virtasi tasaisesti eikä ahdistanut mistään. Vertailun vuoksi virtautin myös 4 wd cossun vakiokotelon. Se ahdisti eikä virtaus ollut tasainen. Tepalmetin pojat olivat sitä mieltä, että vakiokotelolla ei saada yli 400 hevosvoimaa todellista tehoa.

Ronin tekemän kotelon ja 4 wd cossun vakiokotelon tarkkoja mittautuloksia en enää muista. Jostain paperilapulta ne voisi vielä löytyä. Ronin kotelo virtasi noin 500 cfm3 ja 4 wd vakiokotelo noin 350 cfm3. Virtausnopeutta en enää muista.

Itse ainakin olen ollut tyytyväinen investointiini. Ronin kotelo toimii ja näyttää hyvältä konehuoneessa. Hinnat ovat tietääkseni nousseet viime talvesta ja ovat nykyään varmaankin Veskun mainitsemaa 500-600 euron luokkaa.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Helmikuu 8. 9:47:32 2007

Yrkesman kirjoitti:
Stefa kirjoitti:käyttääkö moni sellasta "välilaippaa" vakiokotelon kanssa?
Kai noita jotku käyttää. Mut mun käsittääkseni se huonontaa edelleen kossun vakiosarjan virtausta. Kyllähän se tietenkin vähän nostaa koko painekotelon virtauskykyä kun torvet on enemmän irti siitä takaseinästä, mutta samalla se tulomutka tulee lähemmäs 2 ja 3 torven suuta jolloin todennäköisesti 2 ja 3 saa vielä enemmän ilmaa. Mut voi olla että olen väärässäkin :roll:
Mulle aikanaan tehtiin 8mm alumiinista välilaippa ja avarrettiin läpän jälkeinen mutka joka on 2wd ahdas. Imusarjaa testattiin myös virtauspenkissä ja tulos oli parempi kuin vakio.
Tämmöinen vakio-osilla modattu kossu näytti menevän vakiorenkailla 12 alkuisia vartilla ja aikanaan hymyilytti kun verrattiin 0-200kmh esim RS6 Audi jossa 450hv tietenkin läskissä kopassa mutta katselee hieno ja kallis sportti kossun takavaloja :wink:
Näissä vakiopohjaisissa en ole koskaan kuullu että menisi pytyissä seokset sekaisin, tai olisi aiheuttanu mitään häiriöö. Viritetyt on sitte eri juttu.

Ps. 4wd kopalla joka on parempi kuin 2wd niin on jarruteltu 500hv tehoja. Voi myös olla että penkit näyttää 100hv metsään mutta meni Cosesc:n välikoppakin johki päin...

madhand
Viestit: 336
Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madhand » To Helmikuu 8. 9:59:21 2007

Millaisia tehoja tuolla Ronin kotelolla on otettu?
Toyota Supra -93
Suzuki GSX-R 1000 k8

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Helmikuu 8. 10:35:24 2007

Niin siis tuo mittaus todistaa sen miten paljon paremmin virtaa tuo ronin kotelo vs. vakio 4wd koppa, ei muuta. Moottori tarvitsee luokkaa 150cfm ilmaa / 100hv joten jo siinä kohtaa mennään metsään tuolla mittauksella jos noita arvoja absoluuttisesti ajattelee.

Kyllä sillä 4wd kopalla varmasti irtoaa 500hv, kysymys kuuluukin, että paljonko enemmän tulis paremmalla kopalla.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Viesti Kirjoittaja Mankka » To Helmikuu 8. 11:26:08 2007

madhand kirjoitti:Millaisia tehoja tuolla Ronin kotelolla on otettu?
En tiedä maksimitehoista, mutta Ronin kotelo toimii optimaalisesti noin 450 hevosvoimaan asti.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Helmikuu 8. 12:36:10 2007

Kyllä tuo varmaan yli 500cfm virtaa, jos koko kotelosta puhutaan, koska ei tuo huonokaan varmaan ole ja Mankalla on vielä PO:n 70mm kaasuläppä, josta varmasti tuulee läpi :lol:
Mutta yhtäkaikki. Yksi vaihtoehto siis tuollainenkin kotelo. :wink:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » To Helmikuu 8. 12:51:59 2007

Juu, mulla oli 2wd sarja ja 493hv. Joten kyllä se jotenkin virtaa. Kuitenkin 2mäntä suli epäilyttävästl, eikä ole oikein tietoa mistä se johtui.

Nyt tulee uusi sarja:
http://www2.kyamk.fi/~oh5petu/palikat/Image020.jpg

Ja 4xegt:
http://www2.kyamk.fi/~oh5petu/palikat/a ... rjassa.jpg

Pääsee sitten tutkimaan että mitä siellä tapahtuu, kun saa tuon padan nippuun. Tehot saattaa kylläkin laskea koska ahdin tulee astetta pienemmäksi:
http://www2.kyamk.fi/~oh5petu/palikat/IMG_4932.JPG

Palaillaan asiaan kevvöömmällä :roll:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Helmikuu 8. 13:21:49 2007

SHR kirjoitti:Ps. 4wd kopalla joka on parempi kuin 2wd niin on jarruteltu 500hv tehoja. Voi myös olla että penkit näyttää 100hv metsään mutta meni Cosesc:n välikoppakin johki päin...
On 2wd kopallakin mitattu yli 500 hp
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Helmikuu 8. 14:01:42 2007

glue kirjoitti:
Pääsee sitten tutkimaan että mitä siellä tapahtuu, kun saa tuon padan nippuun. Tehot saattaa kylläkin laskea koska ahdin tulee astetta pienemmäksi:
http://www2.kyamk.fi/~oh5petu/palikat/IMG_4932.JPG

Palaillaan asiaan kevvöömmällä :roll:
Mielellää sitten luetaan käyttökokemuksia tuosta masturbosta! Eikä tuolla kompsessori siivellä pitäisi tuotto heti alkuunsa loppua. Alhaalta herääminen kiinnostaa tottakai, sen takia, kun tuota olen itsellekkin välillä laskeskellut ja miettinyt... :D
7500rpm/2bar->500hv? Paperilla... :roll:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

jukkarit
CRSC jäsen 2015
Viestit: 33
Liittynyt: Ke Tammikuu 26. 19:57:21 2005

Viesti Kirjoittaja jukkarit » To Helmikuu 8. 21:46:48 2007

Onkos kellään kokemuksia AMW ahtopainekotelosta?
Jäsen #983
Skoda Superb 2.0 tdi 4x4 -11
Seat Altea 1.6 -05
Can-am outlander 570efi pro max -16

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Helmikuu 8. 22:11:23 2007

Mankka kirjoitti:
madhand kirjoitti:Millaisia tehoja tuolla Ronin kotelolla on otettu?
En tiedä maksimitehoista, mutta Ronin kotelo toimii optimaalisesti noin 450 hevosvoimaan asti.
Muistankos väärin vai oliko tuossa Vasaraisen cossussa myös tuo kotelo laitettuna ?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » To Helmikuu 8. 22:23:07 2007

jukkarit kirjoitti:Onkos kellään kokemuksia AMW ahtopainekotelosta?
Täällä on pari sarjaa valmistumassa AMW koteloilla.
Ei oo vielä kokemuksia, Yhellä läpällä sen Imutorvet
ja Läppärungoilla

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » To Helmikuu 8. 22:34:20 2007

Aksu kirjoitti:
Mankka kirjoitti:
madhand kirjoitti:Millaisia tehoja tuolla Ronin kotelolla on otettu?
En tiedä maksimitehoista, mutta Ronin kotelo toimii optimaalisesti noin 450 hevosvoimaan asti.
Muistankos väärin vai oliko tuossa Vasaraisen cossussa myös tuo kotelo laitettuna ?
on 8)

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Helmikuu 8. 23:22:39 2007

Tässä kuvassa
http://photobucket.com/albums/y227/JarmoM/Ramflows.jpg on paras virtaus tollaisella pienellä renkaalla (jos en väärin ymmärrä) ihan suoraan levyn pinnassa, joten itse olen miettinyt sellaista ratkaisua, että korvaisi noi cossun imusarjan omat suppilot tollaisilla renkailla. Silloin myös imutorvien etäisyys kotelon seinästä kasvaisi hiukan. Onko kenelläkään kokemuksia tai mielipiteitä tollaisen ratkaisun toimivuudesta?

Ja sitten tosta glue:n mainitsemasta kakkospytyn männän sulamisesta vakiokotelolla sanoisin sen verran, että yleensähän tolla vakiokotelolla sulaa kolmosen mäntä ensimmäiseksi, koska siihen on suorin linja.
Itse olen yhden tollaisen esimerkin nähnyt ja täällä foorumilla noita kolmosen männän sulamisia on ollut muillakin, joten tässä glue:n tapauksessa on voinut olla kyseessä myös jostain muusta johtuva häiriö koneessa. Itsellä tulee ensimmäisenä mieleen joku suuttimeen/bensan saantiin liitttyvä syy.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Toukokuu 21. 17:14:20 2007

Miten porukat on modannu tuota 4WD:n vakiota painekoteloa . Ilmeisesti väliseinä kaasuläpän jälkeen kannattaa pirrata pois ?
ex Jäsen #10

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Toukokuu 21. 17:57:08 2007

Minä ainakin omastani sen väliseinän poistin.
Ei paljoa muuta pysty avartaa kun ei ole ylimääräistä materiaalia mitä ottaa pois.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ma Toukokuu 21. 18:19:35 2007

onko niillä 2wd ja 4wd imusarja/koteloilla nyt käytännön eroja jos virikäyttöä ajatellaan.. virtaus ym.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Toukokuu 21. 18:24:26 2007

hilteri kirjoitti:onko niillä 2wd ja 4wd imusarja/koteloilla nyt käytännön eroja jos virikäyttöä ajatellaan.. virtaus ym.
Painekotelo on nelarissa hieman isompi.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Toukokuu 21. 19:58:57 2007

"Painekotelo on nelarissa hieman isompi."

Varsinkin rööri, joka yhdistyy painekoteloon.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Toukokuu 21. 20:08:59 2007

SLEI kirjoitti:"Painekotelo on nelarissa hieman isompi."

Varsinkin rööri, joka yhdistyy painekoteloon.
Varmaan senkintakia että ei ole purettavissa siitä kuten 2wd:ssä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Toukokuu 21. 20:14:36 2007

hilteri kirjoitti:onko niillä 2wd ja 4wd imusarja/koteloilla nyt käytännön eroja jos virikäyttöä ajatellaan.. virtaus ym.
4x4 painekotelo on tilavampi, trumpeteista 5mm ulompana (kuten RS500). Myös nielu kaasuläpältä on isompi; mittasin joskus poikkileikkauspinta-alat. Nelikon nielu on ahtaimmasta kohdasta samankokoinen kuin kaasuläpän kohdalla, 2wd:ssä kuristi n. kolmasosan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ma Toukokuu 21. 20:38:10 2007

jjs kirjoitti:
hilteri kirjoitti:onko niillä 2wd ja 4wd imusarja/koteloilla nyt käytännön eroja jos virikäyttöä ajatellaan.. virtaus ym.
4x4 painekotelo on tilavampi, trumpeteista 5mm ulompana (kuten RS500). Myös nielu kaasuläpältä on isompi; mittasin joskus poikkileikkauspinta-alat. Nelikon nielu on ahtaimmasta kohdasta samankokoinen kuin kaasuläpän kohdalla, 2wd:ssä kuristi n. kolmasosan.
joo, onko kannattavaa lähteä hakemaan viritettyyn 2wd:hen parannusta nelivedon kotelolla? käykö 4x4 kotelo 2wd tilalle suoraan?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Toukokuu 21. 21:03:38 2007

Tarvitset vain kotelon, tiivisteen, ja bensakisko olisi hyvä olla nelikosta. Vanhankin saa kiinnikkeitä muuttamalla kiinni.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja t5 » Ma Toukokuu 21. 21:42:47 2007

Tai sit teet 2wd painekoteloon alumiinista koroke palan ja myös kaasuläppä kotelon väliin niin tilavuus kasvaa. :D

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Toukokuu 22. 6:00:56 2007

hilteri kirjoitti: joo, onko kannattavaa lähteä hakemaan viritettyyn 2wd:hen parannusta nelivedon kotelolla? käykö 4x4 kotelo 2wd tilalle suoraan?
Toinen bensakiskon kiinnike on nelarissa eri kohdassa.
Muutenhan ne käy suoraan toistensa tilalle.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Toukokuu 22. 7:31:36 2007

Tuskimpa nuo orkkis kotelot mahdottomia tehoa jarruttaa, jakavat vaan ilman aika epätasaisesti. Mulla on 4wd kotelo 10mm levityspalalla ja sillä mitattu 560hv. Joka pytyssä on pakolämpöanturi ja pitää sanoa, että tieto lisää tuskaa kun näkee miten epätasaiset ne lämmöt on.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Toukokuu 22. 9:07:04 2007

Skorppi kirjoitti:Tuskimpa nuo orkkis kotelot mahdottomia tehoa jarruttaa, jakavat vaan ilman aika epätasaisesti. Mulla on 4wd kotelo 10mm levityspalalla ja sillä mitattu 560hv. Joka pytyssä on pakolämpöanturi ja pitää sanoa, että tieto lisää tuskaa kun näkee miten epätasaiset ne lämmöt on.
Paljonko ne lämmöt on eri primääreissä?
Eikös autronikissa pysty säätään pyttykohtasia seoksiakin?

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Toukokuu 22. 9:15:52 2007

Tyhjiksellä erot parhaimmillaan 150-160 astetta, ykköspytty selkeästi viilein. Vedossa erot tasoittuvat jonkin verran. Joo Autronicilla pystyy säätämään pyttykohtaisesti, niin seoksen kun sytkänkin.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ti Kesäkuu 12. 21:21:32 2007

siipicossu kirjoitti:Minä ainakin omastani sen väliseinän poistin.
Ei paljoa muuta pysty avartaa kun ei ole ylimääräistä materiaalia mitä ottaa pois.
millä lienee helpoin konsti alkaa poistamaan sitä kaasuläpän jälkeistä väliseinää? onko sitä isokin apu virtaukselle?


onko siinä 4wd imusarjassa / painekotelo paketissa muita paikkoja jota kannattaa muokata?

edit. väliseinä lähti paineilmasahalla ja nauhahiomakoneella..

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Heinäkuu 4. 12:45:31 2007

Skorppi kirjoitti:Tyhjiksellä erot parhaimmillaan 150-160 astetta, ykköspytty selkeästi viilein. Vedossa erot tasoittuvat jonkin verran. Joo Autronicilla pystyy säätämään pyttykohtaisesti, niin seoksen kun sytkänkin.
Eilen kun otin muutaman lyhyen vedon ja kattelin pakolämpöjä niin mulla näytti olevan (lämmöt 1:stä 4:een), 697,696,716 ja 706 eli melko tasaiset, tai ainakin paremmat kuin skorpilla. Tyhjiksellä erot oli samaa luokkaa, ehkä jopa vähemmän. Tosin mulla ei ole sitä levityspalaa ja mulla on se mutka levitetty. Mä en viittiny poistaa sitä väliseinää ollenkaan jos se vaikka sotkee vielä enemmän virtauksia. Ku meinasin et toi mutkan leventäminen voi jo tehdä vaikka mitä virtauksille, mut ei se nyt niin murheelliselta näytä mitä pelkäsin.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ke Heinäkuu 4. 13:51:25 2007

Minkäköhän takia se väliseinä on sinne laitettu? tuskin huvin vuoksi.

Vastaa Viestiin