uuden painekotelon vaivat

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

uuden painekotelon vaivat

Viesti Kirjoittaja caltsu » La Tammikuu 13. 19:45:25 2007

kuva
kuva2
kokonaisuus

uutta ongelmaa tuli.
mikäs cooleri mulle nyt sopisi, oisko kellään myydä?

sitten toi imuilman tunnistin uupuu vielä, voinko vaan porata reijän tohon alumiinikoteloon ja ruuvata siihen kylkeen kiinni? siis ilman kierteytystä, luulisi koteloon syntyvän itsestään kierre.

ja kaasupoljintakin joutuu muokkaamaan, liikerata ei riitä vanhassa polkimessa. laitanko lisää pituutta akselin yläpuolelle vai mites se pitää oikeesti tehdä?
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: uuden painekotelon vaivat

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » La Tammikuu 13. 19:51:18 2007

caltsu kirjoitti:kuva
kuva2
kokonaisuus

uutta ongelmaa tuli.
mikäs cooleri mulle nyt sopisi, oisko kellään myydä?

sitten toi imuilman tunnistin uupuu vielä, voinko vaan porata reijän tohon alumiinikoteloon ja ruuvata siihen kylkeen kiinni? siis ilman kierteytystä, luulisi koteloon syntyvän itsestään kierre.

ja kaasupoljintakin joutuu muokkaamaan, liikerata ei riitä vanhassa polkimessa. laitanko lisää pituutta akselin yläpuolelle vai mites se pitää oikeesti tehdä?
Onko sulla cossun kaasupoljin?

Lisää liikerataa saa hommaamalla DOHC/kaasari-OHC (myös scorpiosta löytyy tollaista poljinta) kaasupolkimen. Siinä on vakiona pitempi liikerata vaijerilla. Siitä pienellä modifikaatiolla tulee hyvä.

Cossun omasta on tosi vaikea tehdä hyvää, pitäisi siirtää nivelpistettä että tulis edes jollain tapaa järkevä liikerata.

nimim. Kokeiltu viime keväänä.. :wink:

Eikös sama cooleri käy? Lyhennät vaan vähän sitä painekotelon puoleista lähtöä ja taiteilet väliin putken..

Itse hitsaisin kierteillä varustetun natsan tuolle imuilman lämpötila anturille. Tai hätätapauksessa laittaisin sen siihen coolerin ja painekotelon väliseen putkeen kiinni.

EDIT: No eipä tullut katottua noita kuvia ensin... Ei taida tuolle coolerille saada putkea oikein helposti :roll:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » La Tammikuu 13. 20:08:49 2007

toi pitäis olla nyt kaasari oharin poljin, täytyy kattoa ruisku ohc ja ruisku dokin polkimet vielä.

tuossa on noi ilmalähdöt takaosassa ruuvattu läpi vaan, en usko että on kierteytetty ensin. toi on aika paksua alumiinia joten luulisi kestävän :roll:
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Tammikuu 13. 20:18:00 2007

Ruisku oharin poljin ei käy cossun vaijeriin. Omaankin jouduin vaihtaa kaasarimallin.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Re: uuden painekotelon vaivat

Viesti Kirjoittaja Etuveto » La Tammikuu 13. 20:18:27 2007

(sitten toi imuilman tunnistin uupuu vielä, voinko vaan porata reijän tohon alumiinikoteloon ja ruuvata siihen kylkeen kiinni? siis ilman kierteytystä, luulisi koteloon syntyvän itsestään kierre.)

Eikös anturissa ole normaali M12X1.5 mm kierre, eikun 10.5mm poralla reikä ja sitten tappia perään voi muuten korkata se sinun reikä jos anturilla kierrettä teet... tai sitten noin et hitsaa sen nännin kylkeen ja tekee siihen sen kierteen kuten edellä mainittiin.

Joskus penkissä autoa käyttäessä oli puhetta anturin paikasta että olis parempi olla putkessa kuin imusarjassa.

edit: Niin kotelossahan se tässä ei sarjassa.
Viimeksi muokannut Etuveto, La Tammikuu 13. 20:31:48 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#295

Rstf
Xr2i

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » La Tammikuu 13. 20:22:02 2007

caltsu kirjoitti:toi pitäis olla nyt kaasari oharin poljin, täytyy kattoa ruisku ohc ja ruisku dokin polkimet vielä.

tuossa on noi ilmalähdöt takaosassa ruuvattu läpi vaan, en usko että on kierteytetty ensin. toi on aika paksua alumiinia joten luulisi kestävän :roll:
Olikohan se sitten ruisku ohc:n poljin, ei pysty muistaa.. mut anyhow.. Kahta erilaista poljinta on käytetty Sierrassa, Cossuissa käytetyssä polkimessa on sillä lyhyemmällä vaijerin liikeradalla ja siinä toisessa polkimessa huomattavasti pitemmällä liikeradalla. Cossun polkimessa nasta vaijerin kiinnitystä varten, siinä toisessa hahlo.

Voihan tuota yritää noinkin, mut itse kyl tekisin ainakin kierteet ekaks.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » La Tammikuu 13. 20:41:34 2007

kierretapin etsintään sitten.

vai osaako joku sanoa mistä löytää alumiinisen mutterin joka siihen kierreosaksi kävisi? sähköliikkeestä löytyi 6 ja 10mm kokoja.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » La Tammikuu 13. 20:46:14 2007

caltsu kirjoitti:kierretapin etsintään sitten.

vai osaako joku sanoa mistä löytää alumiinisen mutterin joka siihen kierreosaksi kävisi? sähköliikkeestä löytyi 6 ja 10mm kokoja.
Minkäslaista tappia tarttet? Niitä löytyy jonkun verran...
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » La Tammikuu 13. 20:49:50 2007

Hesus kirjoitti:
caltsu kirjoitti:kierretapin etsintään sitten.

vai osaako joku sanoa mistä löytää alumiinisen mutterin joka siihen kierreosaksi kävisi? sähköliikkeestä löytyi 6 ja 10mm kokoja.
Minkäslaista tappia tarttet? Niitä löytyy jonkun verran...
täytyy faijalta tai sitten joltain klubilaiselta (vink vink :wink: ) käydä tästä läheltä lainaamassa. kokohan oli se 12mm..
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » La Tammikuu 13. 20:54:55 2007

caltsu kirjoitti:kierretapin etsintään sitten.

vai osaako joku sanoa mistä löytää alumiinisen mutterin joka siihen kierreosaksi kävisi? sähköliikkeestä löytyi 6 ja 10mm kokoja.
Muttereissa on varmaankin pinnoite joka tekee hitsauksesta veemäistä, paras olis joku 20-25mm akselin pätkä johon tekee kierteen, ja aina parempi tulee kun tekee kierteen hitsin jälkeen.
#295

Rstf
Xr2i

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » La Tammikuu 13. 20:57:25 2007

AkiS kirjoitti:Ruisku oharin poljin ei käy cossun vaijeriin. Omaankin jouduin vaihtaa kaasarimallin.
Ei käykkään suoraan, mutta kun vaihtaa ~1cm siitä cossun polkimesta ruiskumallin polkimeen saa vaijerille pidemmän liikeradan. Tätä tarvitaan esim. ojennuksen 70mm kaasuläpän kanssa.. :wink:

Siis molemmista polkimista ~1cm pätkät sieltä vaijerin kiinnitys puolelta poikki ja sitten cossun (kaasari ohc) polkimesta otettu pätkä hitsaten ruisku oharin polkimeen.. ja voilá custom poljin on valmis. Käy orggis cossun vaijerikin kiinni.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » La Tammikuu 13. 22:14:04 2007

Ite laitoin dieselin kaasupetaalin, oli parempi vipusuhde kuin orkkis kaasarimallin petaalissa.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Tammikuu 13. 22:33:29 2007

Laita joku iso (leveä) cooleri syylärin eteen niin varmasti käy suoraan aika lähelle.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » La Tammikuu 13. 22:42:10 2007

siipicossu kirjoitti:Laita joku iso (leveä) cooleri syylärin eteen niin varmasti käy suoraan aika lähelle.
Tommonen sinne menis vielä,mut ei leveänpi

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » La Tammikuu 13. 23:14:03 2007

Jos ei uutta cooleria ole tulossa, voihan tohon orkkikseenkin tuon lähön muokata. Se lämpöanturi kannattais laittaa sit sinne muokattuun cooleriin. Eikö se polkimen liikerata tuossa tapauksessakin olis helpoin korjata muuttamalla vipusuhdetta suoraan tuosta läpältä, kun näyttäs olevan foordin pallo siihen hitsattuna.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Su Tammikuu 14. 0:34:10 2007

Kannattaa myös muistaa sen coolerin ja painekotelon välisessä letkussa ,et kone liikkuu myös jonkun verran sivusuunnassa kepitettäessä.

Eli ei hirveen jäykkää liitosta siihen väliin,ettei paikat reppee.

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Tammikuu 14. 10:03:45 2007

vipusuhdetta en tuosta läpältä ala muuttamaan, liian vaikea homma että siitä tulisi varmasti hyvä.

petskun kanssa oli juttua jos sen rx7 coolerin tilais siihen, pitää ensin sovittaa mallia tuohon. voisin myös ns syödä kuormasta jos jollain ei ole kiire coolerinsa kanssa :wink:

eli dieselin tai modattu ruiskun poljin linjalle, hyvä tietää.

ja lämpöanturi cooleriin, mitäs etua tästä käytännössä on?
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Su Tammikuu 14. 10:15:54 2007

anturi väläriin: moottorin lämpö ei "johdu" eli siirry anturiin kotelon välityksellä. mittaa tarkemmin oikeaa imulämpöä..

kaasuläppä: itse tein siihen koteloon välipalan millä kallistin sen kaasuläpän kohti väläriä. eli sivusta katsoen sellaisen V-palan..

vivusto: hitsasin pienen vivusto modin siihen läpälle niin ei tarvinnut kaasuvaijeria sun muuta vaihdella. aika helppo se on muokata sitä vivustoakin..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Tammikuu 14. 11:27:34 2007

sierra4x4tbo kirjoitti:Tätä tarvitaan esim. ojennuksen 70mm kaasuläpän kanssa.. :wink:
Eipä tarvii jos on iS pedaali ja vaijeri. 8)
Mutta tää olikin mulla ohc turbossa iS imusarjalla...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Su Tammikuu 14. 16:58:42 2007

caltsu kirjoitti:vipusuhdetta en tuosta läpältä ala muuttamaan, liian vaikea homma että siitä tulisi varmasti hyvä.

petskun kanssa oli juttua jos sen rx7 coolerin tilais siihen, pitää ensin sovittaa mallia tuohon. voisin myös ns syödä kuormasta jos jollain ei ole kiire coolerinsa kanssa :wink:

eli dieselin tai modattu ruiskun poljin linjalle, hyvä tietää.

ja lämpöanturi cooleriin, mitäs etua tästä käytännössä on?
elä hättäile kalevi...soittelen sulle vähän myöhemmin...
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Su Tammikuu 14. 17:07:13 2007

Eikö tuohon kannattaisi laittaa kunnon välijäähdytin kun on jo panostettu painekoteloon :?:

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Tammikuu 14. 17:23:55 2007

cossuesco kirjoitti:Eikö tuohon kannattaisi laittaa kunnon välijäähdytin kun on jo panostettu painekoteloon :?:
joo, suunnitelmissa on nyt isompi cooleri kun ei se tuolla nelikon osalla toimi. kustannukset jäävät kuitenkin aika alhaisiksi.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Ma Tammikuu 15. 17:06:57 2007

caltsu kirjoitti:
Hesus kirjoitti:
caltsu kirjoitti:kierretapin etsintään sitten.

vai osaako joku sanoa mistä löytää alumiinisen mutterin joka siihen kierreosaksi kävisi? sähköliikkeestä löytyi 6 ja 10mm kokoja.
Minkäslaista tappia tarttet? Niitä löytyy jonkun verran...
täytyy faijalta tai sitten joltain klubilaiselta (vink vink :wink: ) käydä tästä läheltä lainaamassa. kokohan oli se 12mm..
Minusta tuo kierre taitaa olla M14x1.5
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Ma Tammikuu 15. 17:29:35 2007

Eemeli kirjoitti: Minusta tuo kierre taitaa olla M14x1.5
täytyy tarkistaa ennen porailua.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Tammikuu 15. 18:47:33 2007

BOSCH 0 280 130 085 anturi (esim. VPV:ltä) menee muistaakseni 10mm reikään. Mittapään massa mitätön Cossun anturiin verrattuna ja jos sulle kunnon cooleri tulee, ei varmaan maksimi käyttölämpö 140C ylity ellei paineet ole aivan hillittömät.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vastaa Viestiin