öljyä turbon imupuolella?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
öljyä turbon imupuolella?
kattelin uuden kuulalaakeri garretin imupuolta tossa eilen niin siellä oli öljykalvo siivestä 2cm ulospäin.
turbo on siis uusi, ajettu vain muutama tunti.
öljyn tulopuolella on rajoitin nippa ja paluukin on ihan ok, tulvimisesta ei pitäisi olla kysymys.
voiko huonolaatuinen öljy aiheuttaa tuon?
soitan heti huomenna myyjälle mutta ajattelin oisko täällä tietoa/kokemusta moisesta.
turbo on siis uusi, ajettu vain muutama tunti.
öljyn tulopuolella on rajoitin nippa ja paluukin on ihan ok, tulvimisesta ei pitäisi olla kysymys.
voiko huonolaatuinen öljy aiheuttaa tuon?
soitan heti huomenna myyjälle mutta ajattelin oisko täällä tietoa/kokemusta moisesta.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa
Pari muutakin autoa
-
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
eikös toi oo ihan normaalia?
S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com
Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com
Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Vaikuttaa ihan normaalilta, ainakin tuossa omassa omassa projektissa pitäisi olla rempattu ahdin jolla nyt ajettu n.70km ja samallalailla siinäkin öljyä hiukan imupuolella. Tosin kyseessä "normaali" garrett
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
- Paikkakunta: Raahe
- Viesti:
vähän on ruukannut öljyä olla imupuolella,eli ihan normaalia
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/
-
- Viestit: 1069
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 18:34:12 2002
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Jos suodatin on öljytty niin että siitä irtotaa tosisaan öljyä ahtimen imupuolelle on ymmärretty väärin mitä tarkoittaa suodattimen öljyäminen.jtk kirjoitti:onko sillä mitään tekemistä asian kanssa ett usein on vaihdettu vapari/kartio jotka yleensä suositellaa öljyämään..tiedä sit irtoaako sitä öljyä edes nii paljoo ett se näkyis letkun pinnalla.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 1069
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 18:34:12 2002
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Skorppi kirjoitti:Jos suodatin on öljytty niin että siitä irtotaa tosisaan öljyä ahtimen imupuolelle on ymmärretty väärin mitä tarkoittaa suodattimen öljyäminen.jtk kirjoitti:onko sillä mitään tekemistä asian kanssa ett usein on vaihdettu vapari/kartio jotka yleensä suositellaa öljyämään..tiedä sit irtoaako sitä öljyä edes nii paljoo ett se näkyis letkun pinnalla.

"Autosi..kulki..vastapestynä nopeammin,paremmin ja tasaisemmin"
BMW E60 535 d M-sport
BMW E60 535 d M-sport
-
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
vaihdoin öljyt ja laitoin 20w50 kendalit koneeseen.
kävin lenkillä ja tulos tässä.
miten voi parin kilsan lenkillä noin paljon tulla hutua?
kuvaa tässä
ja kaiken lisäksi turbo tuntuu väljältä
voisiko olla uusi ahdin risa?
edit: muistelin että tosa ei ollu oikein nimekskään välystä vrt vakio turboon mutta nyt on reilu välys, päittäinkin.
kävin lenkillä ja tulos tässä.
miten voi parin kilsan lenkillä noin paljon tulla hutua?
kuvaa tässä
ja kaiken lisäksi turbo tuntuu väljältä

voisiko olla uusi ahdin risa?
edit: muistelin että tosa ei ollu oikein nimekskään välystä vrt vakio turboon mutta nyt on reilu välys, päittäinkin.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa
Pari muutakin autoa
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
-
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
korkeapaine öpumppu kiinni.VooDoo kirjoitti:ajettu liian pienillä öljynpaineilla? tai muuta häiriötä öljynkierrossa, jos enempi välystä reilusti kun ennen, niin jotain kummia on kyllä.
edit: kävin testaamassa varmuudeksi tuleeko turbolle varmasti öljyä.
tulee startatessa hyvin, ei ongelmaa öljyissä.
ja päittäsvälystä on reilusti.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa
Pari muutakin autoa
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
- Paikkakunta: Raahe
- Viesti:
caltsu kirjoitti:korkeapaine öpumppu kiinni.VooDoo kirjoitti:ajettu liian pienillä öljynpaineilla? tai muuta häiriötä öljynkierrossa, jos enempi välystä reilusti kun ennen, niin jotain kummia on kyllä.
edit: kävin testaamassa varmuudeksi tuleeko turbolle varmasti öljyä.
tulee startatessa hyvin, ei ongelmaa öljyissä.
ja päittäsvälystä on reilusti.
Kyllä se sitten sökö on,päittäisvälystä ei saa olla
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/
-
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
voi vitun vittu.Tupi kirjoitti:caltsu kirjoitti:korkeapaine öpumppu kiinni.VooDoo kirjoitti:ajettu liian pienillä öljynpaineilla? tai muuta häiriötä öljynkierrossa, jos enempi välystä reilusti kun ennen, niin jotain kummia on kyllä.
edit: kävin testaamassa varmuudeksi tuleeko turbolle varmasti öljyä.
tulee startatessa hyvin, ei ongelmaa öljyissä.
ja päittäsvälystä on reilusti.
Kyllä se sitten sökö on,päittäisvälystä ei saa olla
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa
Pari muutakin autoa
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Miten muuten tuollaisen kuulalaakeriturbon kulumisen ylipäätään huomaa, tuli vaan mieleen että eikös nuo ole rikkoutuneita/huollon tarpeessa heti kun huomaa minkäänlaista säiteis- tai päittäisvälystä, kun metalli/keramiikka on jatkuvassa kosketuksessa toisiinsa verrattuna "perinteiseen" ahtimeen
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
no niin.
virtala soitti professional motorsista että ahdin on täysin ehjä.
kysyin välyksestä, on kuulemma ihan normivälykset.
ahdin on siis erinomaisessa kunnossa.
pitänee uskoa ammattilaista ja ajella tyytyväisenä.
virtala soitti professional motorsista että ahdin on täysin ehjä.
kysyin välyksestä, on kuulemma ihan normivälykset.
ahdin on siis erinomaisessa kunnossa.
pitänee uskoa ammattilaista ja ajella tyytyväisenä.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa
Pari muutakin autoa
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: Su Kesäkuu 5. 20:00:18 2005
- Paikkakunta: Rasvamonttu
Ihan normaalia on joo. Itsekkin säikähdin vuosi sitten kun oli pari kuukautta ajanut uudella turbolla. Uutena oli ihan tosi pienet välykset ja kahden kuukauden jälkeen välyksiä mielestäni reippaasti.. Öljyä tosin minulla ei puske mihinkään. Minkälainen kuristin sinulla on öljytuloputken ja turbon välissä? Itsellä on turbon mukana tullut mutta isonsin siitä reikää noin milliseksi..caltsu kirjoitti:no niin.
virtala soitti professional motorsista että ahdin on täysin ehjä.
kysyin välyksestä, on kuulemma ihan normivälykset.
ahdin on siis erinomaisessa kunnossa.
pitänee uskoa ammattilaista ja ajella tyytyväisenä.
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Kuinka suuri tuo välys on oikein sitten? Viitaten siis tuohon edelliseen postaukseen, vai onko tuo kuulalaakerirakenne jotenkin erikoisempi --> sallii käsin tunnettavan välyksen
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
tuo kuulismalli herää n.500 rundia aikaisemmin vrt samankokoinen normiturbo.
välystä oli uutena tosi nuikasti mutta nyt päittäisvälystäkin oli reilusti, ehkä jopa yli 1mm ja enemmän koska sen näki silmällä kun se liikkui edestakaisin.
kuristinnippa on se mikä siihen kuuluukin, tuli samasta paikasta mistä turbo.
välystä oli uutena tosi nuikasti mutta nyt päittäisvälystäkin oli reilusti, ehkä jopa yli 1mm ja enemmän koska sen näki silmällä kun se liikkui edestakaisin.
kuristinnippa on se mikä siihen kuuluukin, tuli samasta paikasta mistä turbo.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa
Pari muutakin autoa
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Kyllä niissäkin on eri välyksiä. C1:stä C4:seen,C3:sta käytetään paljon sähkömoottoreissa yms. C3:ssa tuntee kyllä välyksen ihan käsin.fsohc kirjoitti:Juu toki mutta sehän pyöriikin öljynkalvon varassa. Normi kuulalaakerissa kun ei saa tuntea minkäänlaista välystä
http://www.fag.fi/Files/Prospekt/FAG%20 ... 8%2098.pdf
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Niin onhan kaikissä pyörivissä koneen osissa tietysti jonkinlainen välys, mutta esim. tuo mainitsemasi C3:n toleranssit ilmoitetaan mikrometreissä tuossakin esitteessä.
Lähinnä siis itse ihmettelen tuota jos esim. yli 1mm välys tuollaisessa kuulalaakeroinnissa, tokihan tuossa on materiaalia akselin päädyn ja laakerointikohdan välissä suhteellisen paljon, eli välyksen huomaa helpommin. Vaikuttaa vaan erikoiselta sikäli kun olen käsittänyt, että noissa olisi keraamiset laakerit ja keramiikalla ei muistaakseni pitäisi kyllä olla lämpölaajenemiskerrointakaan kuin nimeksi. Ilmeisesti tuo välys sitten pitää olla suuri, onhan ahtimessa kyllä kyseessä helvetilliset kierrosnopeudet.
En siis todellakaan väitä, että välystä ei saisi tuntea käsin vaan ihmettelen vaan henk.kohtaisesti tuota kuulalaakeriturbon laakerointia
*edit*
tarkennetaan vielä hieman tuota väitettäni että kuulalaakerin välystä ei saa tuntea käsin. Lähinnä ajattelin kyllä siis paaljon isompien koneiden laakereita kuin ahtimen, joissa ei siis kierrosnopeuttakaan ole yleensä paljon, mutta suurella rasituksella
Lähinnä siis itse ihmettelen tuota jos esim. yli 1mm välys tuollaisessa kuulalaakeroinnissa, tokihan tuossa on materiaalia akselin päädyn ja laakerointikohdan välissä suhteellisen paljon, eli välyksen huomaa helpommin. Vaikuttaa vaan erikoiselta sikäli kun olen käsittänyt, että noissa olisi keraamiset laakerit ja keramiikalla ei muistaakseni pitäisi kyllä olla lämpölaajenemiskerrointakaan kuin nimeksi. Ilmeisesti tuo välys sitten pitää olla suuri, onhan ahtimessa kyllä kyseessä helvetilliset kierrosnopeudet.
En siis todellakaan väitä, että välystä ei saisi tuntea käsin vaan ihmettelen vaan henk.kohtaisesti tuota kuulalaakeriturbon laakerointia

*edit*
tarkennetaan vielä hieman tuota väitettäni että kuulalaakerin välystä ei saa tuntea käsin. Lähinnä ajattelin kyllä siis paaljon isompien koneiden laakereita kuin ahtimen, joissa ei siis kierrosnopeuttakaan ole yleensä paljon, mutta suurella rasituksella
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
kävin heittämässä taas lenkin.
ahdin on huollossa käydessään hiljentynyt, ei pidä samaa ääntä kuin ennen tyhjäkäynnillä.
myöskään öljyä ei ilmaantunut laisinkaan vaikka vedätin autolla hyvin kiivaasti.
sille mun käsittääkseni ei tehty muuta kuin käytettiin auki ja ajettiin penkissä kunnon testisessio.
ahdin on huollossa käydessään hiljentynyt, ei pidä samaa ääntä kuin ennen tyhjäkäynnillä.
myöskään öljyä ei ilmaantunut laisinkaan vaikka vedätin autolla hyvin kiivaasti.
sille mun käsittääkseni ei tehty muuta kuin käytettiin auki ja ajettiin penkissä kunnon testisessio.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa
Pari muutakin autoa
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
mitäs siinä sitten valitat,anna hanaa!caltsu kirjoitti:kävin heittämässä taas lenkin.
ahdin on huollossa käydessään hiljentynyt, ei pidä samaa ääntä kuin ennen tyhjäkäynnillä.
myöskään öljyä ei ilmaantunut laisinkaan vaikka vedätin autolla hyvin kiivaasti.
sille mun käsittääkseni ei tehty muuta kuin käytettiin auki ja ajettiin penkissä kunnon testisessio.

-
- Viestit: 403
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004
Välyksiä tutkiessa, mittakello on pakollinen varuste. Tarkoissa laakereissa pieni välys tuntuu "sormin" paljon suuremmalta kun mitä todellisuudeesa on. Etenkin kun laakeri on vähän käytetty.caltsu kirjoitti:tuo kuulismalli herää n.500 rundia aikaisemmin vrt samankokoinen normiturbo.
välystä oli uutena tosi nuikasti mutta nyt päittäisvälystäkin oli reilusti, ehkä jopa yli 1mm ja enemmän koska sen näki silmällä kun se liikkui edestakaisin.
kuristinnippa on se mikä siihen kuuluukin, tuli samasta paikasta mistä turbo.
-
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
- Paikkakunta: Pirkanmaan alue
-
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
kuulalaakerointiin pitää laittaa kuristinnippa.Puuhapetri kirjoitti:Kuuluuko kuulalaakerin kanssa olla aina joku kuristinnippa. Mulla on T35 Garretti johon jälkeenpäin tehty kuulalaakerointi eikä mitään kuristinnippaa. Vesikierto poistettu laakeripesän koon takia. Kokoonpanosta otetaan kohta savut. Eli painaako toi nyt liikaa öljyä laakerille???
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa
Pari muutakin autoa
-
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
- Paikkakunta: Pirkanmaan alue
Vakio nelarin oljykierrossahan liukulaakereille on 2mm kuristinnippa ja sama sopis tohon uuteenkin kokoonpanoon mutta onko siis liian iso kun tuolla aiemmin puhuttiin 1mm nipoista.caltsu kirjoitti:kuulalaakerointiin pitää laittaa kuristinnippa.Puuhapetri kirjoitti:Kuuluuko kuulalaakerin kanssa olla aina joku kuristinnippa. Mulla on T35 Garretti johon jälkeenpäin tehty kuulalaakerointi eikä mitään kuristinnippaa. Vesikierto poistettu laakeripesän koon takia. Kokoonpanosta otetaan kohta savut. Eli painaako toi nyt liikaa öljyä laakerille???
Cosworth 4x4 -90