cossun lastuista ja mapeista

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

cossun lastuista ja mapeista

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Syyskuu 22. 10:42:31 2006

Jos lastu on esim.tarkotettu 3bar mapille niin mitä se tekis jos sitä käyttäs cossu escon mapilla joka on 2.5?

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Re: cossun lastuista ja mapeista

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Syyskuu 22. 11:27:34 2006

timoheikkinen792 kirjoitti:Jos lastu on esim.tarkotettu 3bar mapille niin mitä se tekis jos sitä käyttäs cossu escon mapilla joka on 2.5?
Vetää paksulle.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Syyskuu 22. 13:15:35 2006

Ja ilmeisesti 4x4:ssa ei 2.5 mappi toimi. Tai näin ainakin mulle on eräs harrastaja kertonut.
2wd:ssä ainakin toimi itsellä ja sillä sain rauhoitettua mukavasti koneen käytöstä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Syyskuu 22. 13:21:45 2006

Aksu kirjoitti:Ja ilmeisesti 4x4:ssa ei 2.5 mappi toimi. Tai näin ainakin mulle on eräs harrastaja kertonut.
2wd:ssä ainakin toimi itsellä ja sillä sain rauhoitettua mukavasti koneen käytöstä.
0-5V ne kaikki antaa, eli siinä se "toimii" kuin mikä tahansa muukin, mutta tosiaan vetää paksulle 3bar lastulla ja laihalle 2bar lastulla.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Syyskuu 22. 13:42:08 2006

Skorppi kirjoitti:
Aksu kirjoitti:Ja ilmeisesti 4x4:ssa ei 2.5 mappi toimi. Tai näin ainakin mulle on eräs harrastaja kertonut.
2wd:ssä ainakin toimi itsellä ja sillä sain rauhoitettua mukavasti koneen käytöstä.
0-5V ne kaikki antaa, eli siinä se "toimii" kuin mikä tahansa muukin, mutta tosiaan vetää paksulle 3bar lastulla ja laihalle 2bar lastulla.
Kyseessä oli kuitenki eräs kerhon "tietonikkareista", mutta en ala kiistelemään toimiiko vai ei ennenkuin itse kokeilen.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Pe Syyskuu 22. 14:54:54 2006

Jos on T25 mallin mappi niin ei toimi, ei ole analoginen vaan digitaali mappi ja muuntaa muistaakseni taajuutta, joku fordin oma hässäkkä.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Syyskuu 22. 16:12:20 2006

cossuesco kirjoitti:Jos on T25 mallin mappi niin ei toimi, ei ole analoginen vaan digitaali mappi ja muuntaa muistaakseni taajuutta, joku fordin oma hässäkkä.
Tämä olikin se "pointti" josta olikin puhetta tuon kerholaisen kanssa. Muistin vain et jotain escossa olisi ollut erillaista.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Syyskuu 22. 16:36:43 2006

Aksu kirjoitti:
cossuesco kirjoitti:Jos on T25 mallin mappi niin ei toimi, ei ole analoginen vaan digitaali mappi ja muuntaa muistaakseni taajuutta, joku fordin oma hässäkkä.
Tämä olikin se "pointti" josta olikin puhetta tuon kerholaisen kanssa. Muistin vain et jotain escossa olisi ollut erillaista.
Joo siinä on erilainen, taitaa olla tavan dohc sirpanki mappi erilainen, mut tosiaan weber marellit käyttää analogista mappia jotka sopii ristiin.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Syyskuu 22. 17:17:44 2006

2,5bar MAP löytyy T34 Escosta, muuten identtinen Weber-Marelli. Lienee turhaa kikkailua(?) soveltaa EEC4/5 digimappeja ainakaan IAW:hen.

Jos on ongelmia seosten kanssa, -hyvää- ratkaisua ei saa aikaiseksi sekoittamalla MAPpeja ja lastuja keskenään. Ne kun ovat, jos kukaan ei ole vielä lukenut :wink: , aina parit. Kuten suuttimetkin kuuluvat aina samaan nippuun.
Jos sattumalta toimii paremmin, on vikaa kuitenkin muualla, pakosta. Kompromissin sillä voi saada "sekasikiöissä" aikaiseksi, jos haluaa säästää esim. Karalalla käynnin ja hyväksyy jollain rekistereillä seosten poskellaan olon.

Skorppi jo pohjustikin, MAP (W-M) toimii 0-5v jännitteellä. Se antaa tiedon ECUlle moottorin yli- tai alipaineesta. Joten -esim. jos- 5v on 1,0b - 2barMAP, on 5v 2,0b -3barMAP. Alin lukema; luokkaa -1,5bar on silloin 0v molemmissa. (Tämä on siis täysin fiktiivinen oletus volttien osalta; en muista enää)

:idea: Mitä ECU antaa perusaukioloaikaa suuttimille jos se lukee 2bar-lastulla 3bar-MAPpia? Moottorissa on esim. 0,5bar ylip., silloin 2bar -lastu lukee 3bMAPin tiedon joka ilmoittaakin koneessa olevan pienemmän paineen (tiheämpi kartta samassa haarukassa eli 0-5v; -1,5-2,0bar vs. -1,5-1,0bar), esim. 0,1bar; vähentää aikaa-> vetää laihalle. Tämän sitten voi "korjata" laittamalla isommat suuttimet tai enemmän bensanpainetta, mutta kun kyse ei ole lineaarisista kuvaajista-tapahtumista, ollaan pois "kartalta" taas jossain muualla ja noidankehä on valmis...

Viikon kysymys:
-Miksi niitä osia muuten pitää sotkea?-
Kun niitä keskenään sopiviakin osia on olemassa inhimillisiin hintoihin. Vai onko vanha virittäjämentaliteetti vallalla näissäkin asioissa? :wink: Tekee itse niin jollain onnenkantamoisella tulee 28% enemmän tehoa. Voisi laittaa samalla periaatteella nelipyttyiseen vapariin kaasareiksi yhden 40mm dellorton ja toiseksi 50mm webrun :)
Viimeksi muokannut jjs, Pe Syyskuu 22. 18:35:58 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Syyskuu 22. 17:49:14 2006

jjs kirjoitti:Viikon kysymys:
-Miksi niitä osia muuten pitää sotkea?-
Kun niitä keskenään sopiviakin osia on olemassa inhimillisiin hintoihin. Vai onko vanha virittäjämentaliteetti vallalla näissäkin asioissa? :wink: Tekee itse niin jollain onnenkantamoisella tulee 28% enemmän tehoa. Voisi laittaa samalla periaatteella nelipyttyiseen vapariin kaasareiksi yhden 40mm dellorton ja toiseksi 50mm webrun :)
Itse käyttänyt lähinnä sen takia kun valmiit lastu/map kompinaatiot eivät ole alkuunsakaan suunniteltu kyseiseen kokoonpanoon(ohc/Wmarelli). Näillä saanut hieman paremmin käyttäytyviä yhdistelmiä luotua.
Esim. Ns"stg1" lastu 2bar mapilla normaali liikenteessä aivan liian kireä keskialuella->2.5 toimi kauttaaltaan ilman "pyörätelineellä niskaan ilmiötä".
3,0T rmp 130hv/260Nm
3,5T rmp 220hv/440Nm
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Syyskuu 22. 18:33:34 2006

Sori Aksu, en tarkoittanut tätä hlökoht. vaan yleisesti.

Sullekin olisi paras ratkaisu räätälöity lastu juuri tuohon pakettiin :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Syyskuu 24. 23:25:50 2006

jjs kirjoitti:Sori Aksu, en tarkoittanut tätä hlökoht. vaan yleisesti.

Sullekin olisi paras ratkaisu räätälöity lastu juuri tuohon pakettiin :)
En ottanut itseeni ja onhan tästä ennenkin ollut juttua.
Talven aikana olisi tarkoitus käyttää teetettävänä. Alustavasti kyselty jo mitä suutimia suositteli käytettäväksi ... Hieman pitää viellä muokata ennen sinne vientiä niin ei tarvitse hetken päästä taas ihmetellä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ma Syyskuu 25. 0:13:34 2006

Aksu kirjoitti:
jjs kirjoitti:Sori Aksu, en tarkoittanut tätä hlökoht. vaan yleisesti.

Sullekin olisi paras ratkaisu räätälöity lastu juuri tuohon pakettiin :)
En ottanut itseeni ja onhan tästä ennenkin ollut juttua.
Talven aikana olisi tarkoitus käyttää teetettävänä. Alustavasti kyselty jo mitä suutimia suositteli käytettäväksi ... Hieman pitää viellä muokata ennen sinne vientiä niin ei tarvitse hetken päästä taas ihmetellä.




MS tautia liikkeellä.....
Timppa 24V

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Syyskuu 25. 12:25:26 2006

Mistä erottaa Escon eri 2,5bar MAPit? Onko Escon analogisessa samanlaiset kuoret kuin 2 ja 3bar MAPeissa, siis about pyöreät vai onko ne suorakaiteen muotoiset?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Syyskuu 25. 12:31:11 2006

SLEI kirjoitti:Mistä erottaa Escon eri 2,5bar MAPit? Onko Escon analogisessa samanlaiset kuoret kuin 2 ja 3bar MAPeissa, siis about pyöreät vai onko ne suorakaiteen muotoiset?
Suorakaiteen muotoiset oli mulla ainakin.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Syyskuu 25. 13:08:56 2006

SLEI kirjoitti:Mistä erottaa Escon eri 2,5bar MAPit? Onko Escon analogisessa samanlaiset kuoret kuin 2 ja 3bar MAPeissa, siis about pyöreät vai onko ne suorakaiteen muotoiset?
Ei , paljon pienempi on 2.5
ex Jäsen #10

sierrakuski
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammikuu 7. 0:25:27 2005
Paikkakunta: lempäälä

Viesti Kirjoittaja sierrakuski » Ma Lokakuu 2. 22:44:33 2006

Mitä olette mieltä saanko cossun toimimaan hyvin vihreitten lastulla
465ml suuttimien kanssa, vai kannattaako ostaa harmaitten lastu. vai meneekö bensanpainetta laskemalla :roll:
ford sierra 3d -85 laser ikuisuusprojekti
ford 4500 -72
ford 5000 -71

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Lokakuu 2. 22:56:30 2006

:?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

sierrakuski
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammikuu 7. 0:25:27 2005
Paikkakunta: lempäälä

Viesti Kirjoittaja sierrakuski » Ma Lokakuu 2. 23:48:04 2006

jjs kirjoitti::?
niin tuo vihreitten 390cc eli -803 loppuisten boschin suuttimien kanssa sopiva lastu on itellä jo valmiina ja ajattelin että 20 prosenttia isommat suuttimet voivat käydä aivan hyvin. ei tarvisi sitten ostaa harmaitten lastua...no nyt kumminkin joku saattaa ajatella että "harmaitten lastu maksaa 60€ miksei se osta sitä?" no periaatteesta en, vielä ainakaan. Eli mitä arvelette :wink:
ford sierra 3d -85 laser ikuisuusprojekti
ford 4500 -72
ford 5000 -71

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Lokakuu 3. 7:08:32 2006

sierrakuski kirjoitti:Mitä olette mieltä saanko cossun toimimaan hyvin vihreitten lastulla
465ml suuttimien kanssa, vai kannattaako ostaa harmaitten lastu. vai meneekö bensanpainetta laskemalla :roll:
Tarkotat varmaan niitä bosch monireikäsuuttimia jotka ovat peräisin jostain r-volvosta ? Mulla oli noi suuttimet joskus omassa "stg1" paketissa vihreiden lastulla ja toimi hienosti, tehoa vajaa 400.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Lokakuu 3. 10:13:59 2006

Ne r-volvon 465cm3 suuttimet tuottaa em. 3,8bar(55psi) paineella ja vihreiden (803) tuotto lienee 390cm3 39,3psi eli noiden suutinten tuotto on melkein täsmälleen sama. 0280155968 suuttimet on paaljon tuoreempaa mallia ja saattaa muuten olla paremmat, mutta tuotto on alle 10cm3 suurempi, kun pistetään molempiin samat paineet.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

sierrakuski
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammikuu 7. 0:25:27 2005
Paikkakunta: lempäälä

Viesti Kirjoittaja sierrakuski » Ke Lokakuu 4. 0:06:27 2006

oi oi :)

kerrankin homma käy, ilman ostamatta taas uusia osia...

kiitoksia rohkaisevista viesteistä :wink:
ford sierra 3d -85 laser ikuisuusprojekti
ford 4500 -72
ford 5000 -71

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Lokakuu 4. 12:30:50 2006

sierrakuski kirjoitti: kiitoksia rohkaisevista viesteistä :wink:
Osui ja upposi... :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin