Pakosarjan "punastelu"

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Pakosarjan "punastelu"

Viesti Kirjoittaja Jari S » Ke Syyskuu 13. 21:07:24 2006

Olen seuraillut cossuni (Sierra 4x4 kat.) pakosarjaa. Mielestäni se punastuu liian herkästi. Laitan vertaukseksi yhden matkan. Ajoin 50 kilometrin matkan, leppoisasti ilman kiihdyttelyjä nopeuden ollessa 80-100km/h. Perille päästyäni katsoin pellin alle, pakosarja punotti. Lienekkö normaalia?
Auto on vakio.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ke Syyskuu 13. 21:11:11 2006

onhan sytty kohillaan?

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Syyskuu 13. 21:13:59 2006

Ei yleensä normaaliajossa kauheesti lämpene. Ettei olisi putki lintassa jostain kohti? Ei muuta tule mieleen jos auto on säädöissä. Vai kuinka lämpöisen näköinen se oikeen on?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ke Syyskuu 13. 21:23:43 2006

Mites seokset, laiha seos nostaa pakokaasulämpöä. Taloudellisesti ajateltuna mitä kuumemmilla kaasuilla uskaltaa ajella, sitä paremmalla hyötysuhteella mennään.

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Viesti Kirjoittaja Jari S » Ke Syyskuu 13. 21:32:26 2006

fsohc kirjoitti:Ei yleensä normaaliajossa kauheesti lämpene. Ettei olisi putki lintassa jostain kohti? Ei muuta tule mieleen jos auto on säädöissä. Vai kuinka lämpöisen näköinen se oikeen on?
Putkisto ok. Alla olevat katit paikoillaan, ensimmäinen poistettu. Säädöistä en osaa muuta sanoa, päästöt oli kunnossa katsatuksessa. Tosin katsastus oli helmikuussa, samalleen auto on toiminut kuin silloinkin. Sytytystä olen miettinyt, mikä sitä olis muuttanut. Punoituksen näki selvästi päivän valossa.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ke Syyskuu 13. 22:19:53 2006

tutki ihmeessä ennenkuin ajat enempää...

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Syyskuu 13. 23:33:01 2006

Katos bensanpaineet. Laihalla saattaa käydä ja se ei tee hyvää koneelle :?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Syyskuu 14. 7:12:18 2006

Tasakaasulla sitä tuskin saa nykimättä menemään niin laihalla että sen takia paikat punottaa. Lähtisin tarkastamaan kattia ja katsoisin että sytkän perusennakko on paikoillaan
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Syyskuu 14. 7:53:21 2006

Skorppi kirjoitti:Tasakaasulla sitä tuskin saa nykimättä menemään niin laihalla että sen takia paikat punottaa. Lähtisin tarkastamaan kattia ja katsoisin että sytkän perusennakko on paikoillaan
väärin
tasakaasulla nimen omaan auto kulkee hyvinkin liian laihalla.
eli on mahdollista että liian laihalla käy
paras mittaus keino on laittaa laajakaista lamda kiinni ja ajaa tasakaasulla pitkään silloin näkee miten seokset toimii.
kerran 30 pakkasessa ajoin issällä pitkän matkan tasakaasulla ja määränmittarin luisti jääti kiinni ja kun avasin konepellin pakosarja hehkui punaisena.
mitään muuta vikaa ei ollut kun se että ylämäessä auto vain puutui.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Syyskuu 14. 8:48:25 2006

sierra friikki kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:Tasakaasulla sitä tuskin saa nykimättä menemään niin laihalla että sen takia paikat punottaa. Lähtisin tarkastamaan kattia ja katsoisin että sytkän perusennakko on paikoillaan
väärin
tasakaasulla nimen omaan auto kulkee hyvinkin liian laihalla.
eli on mahdollista että liian laihalla käy
paras mittaus keino on laittaa laajakaista lamda kiinni ja ajaa tasakaasulla pitkään silloin näkee miten seokset toimii.
kerran 30 pakkasessa ajoin issällä pitkän matkan tasakaasulla ja määränmittarin luisti jääti kiinni ja kun avasin konepellin pakosarja hehkui punaisena.
mitään muuta vikaa ei ollut kun se että ylämäessä auto vain puutui.
En tie mikä on "issä" mutta sen tiedän että mun kossu ei ainakaan mene nykimättä niin laihalla et sais pintakaasulla pakosarjan punottamaan.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » To Syyskuu 14. 10:29:59 2006

Skorppi kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:Tasakaasulla sitä tuskin saa nykimättä menemään niin laihalla että sen takia paikat punottaa. Lähtisin tarkastamaan kattia ja katsoisin että sytkän perusennakko on paikoillaan
väärin
tasakaasulla nimen omaan auto kulkee hyvinkin liian laihalla.
eli on mahdollista että liian laihalla käy
paras mittaus keino on laittaa laajakaista lamda kiinni ja ajaa tasakaasulla pitkään silloin näkee miten seokset toimii.
kerran 30 pakkasessa ajoin issällä pitkän matkan tasakaasulla ja määränmittarin luisti jääti kiinni ja kun avasin konepellin pakosarja hehkui punaisena.
mitään muuta vikaa ei ollut kun se että ylämäessä auto vain puutui.
En tie mikä on "issä" mutta sen tiedän että mun kossu ei ainakaan mene nykimättä niin laihalla et sais pintakaasulla pakosarjan punottamaan.
"issällä" luultavasti IS:llä 8)
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » To Syyskuu 14. 11:40:07 2006

rstkin alkaa nykimään ihan vitusti jos on laihalla, siis ihan pintakaasullakin.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Viesti Kirjoittaja Jari S » To Syyskuu 14. 12:22:04 2006

Skorppi kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:Tasakaasulla sitä tuskin saa nykimättä menemään niin laihalla että sen takia paikat punottaa. Lähtisin tarkastamaan kattia ja katsoisin että sytkän perusennakko on paikoillaan
väärin
tasakaasulla nimen omaan auto kulkee hyvinkin liian laihalla.
eli on mahdollista että liian laihalla käy
paras mittaus keino on laittaa laajakaista lamda kiinni ja ajaa tasakaasulla pitkään silloin näkee miten seokset toimii.
kerran 30 pakkasessa ajoin issällä pitkän matkan tasakaasulla ja määränmittarin luisti jääti kiinni ja kun avasin konepellin pakosarja hehkui punaisena.
mitään muuta vikaa ei ollut kun se että ylämäessä auto vain puutui.
En tie mikä on "issä" mutta sen tiedän että mun kossu ei ainakaan mene nykimättä niin laihalla et sais pintakaasulla pakosarjan punottamaan.
Nykimistä en ole havainnut. Miten sen perusennakon kanssa, eihän näissä pitäis olla säätöä.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Syyskuu 14. 13:15:46 2006

Ennakkoa ei säätää, tulee lastun ohjaamana.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Syyskuu 14. 14:52:54 2006

sierra friikki kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:Tasakaasulla sitä tuskin saa nykimättä menemään niin laihalla että sen takia paikat punottaa. Lähtisin tarkastamaan kattia ja katsoisin että sytkän perusennakko on paikoillaan
väärin
tasakaasulla nimen omaan auto kulkee hyvinkin liian laihalla.
eli on mahdollista että liian laihalla käy
paras mittaus keino on laittaa laajakaista lamda kiinni ja ajaa tasakaasulla pitkään silloin näkee miten seokset toimii.
kerran 30 pakkasessa ajoin issällä pitkän matkan tasakaasulla ja määränmittarin luisti jääti kiinni ja kun avasin konepellin pakosarja hehkui punaisena.
mitään muuta vikaa ei ollut kun se että ylämäessä auto vain puutui.
Nyt taisi mennä SierraFriikillä Skorppin ajatus ohi ja virhettäkin mukaan. Niinkuin sanottiin, niin matka-ajossa pintakaasulla ei sellaista seossuhdetta ole olemassakaan joka yksinään aiheuttaisi pakosarjan punoituksen. Osakaasulla pakokaasun virtaus on niin pieni (~15%) ja pakokaasu on kaiken lisäksi yleensä kuumimmillaan juuri 14.7:1 seossusteella eli stokiometrisen tuntumassa. Katilliset autot menevät suurimman osan juuri tällä seossuhteella eikä niissä pakosarjat punoita. Tästä mentäessä kumpaan suuntaan vaan poistokaasut jäähtyvät. Ja matka-ajossa ollaan jo yleensä jonkin matkaa 14.7 laihemmalla puolella. Koneesta riippuen sitten jossakin 16-17 hujakoilla alkaa nykimään. Se taas että ilmamäärämittari jämähtää voi hyvinkin todennäköisesti aiheuttaa aivan väärän sytytysennakon joka taas helpostikin pistää pakosarjan punaiselle.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Syyskuu 14. 16:06:04 2006

JesseT kirjoitti:Se taas että ilmamäärämittari jämähtää voi hyvinkin todennäköisesti aiheuttaa aivan väärän sytytysennakon joka taas helpostikin pistää pakosarjan punaiselle.
Cossussa ilmamäärämittaria ei ole.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Syyskuu 14. 16:28:00 2006

Onko sulla katti kiinni tuossa? Ajattelin vaan ettei se sitten olisi tukossa tai jotain.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Viesti Kirjoittaja Jari S » To Syyskuu 14. 18:20:51 2006

Alla olevat katit paikoillaan. En nyt uskois että kovin tukossa ovat, ahdot nousee ihan hyvin, jos siitä vois päätellä virtauksista. Täytyy lähteä hallille tutkimaan illanpäälle.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Syyskuu 14. 18:40:06 2006

jjs kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Se taas että ilmamäärämittari jämähtää voi hyvinkin todennäköisesti aiheuttaa aivan väärän sytytysennakon joka taas helpostikin pistää pakosarjan punaiselle.
Cossussa ilmamäärämittaria ei ole.
Ei Sierrafriikillä cossua olekaan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Syyskuu 14. 21:34:11 2006

Cossussa bensanpaineet 2.5 ja konttorille matka. Piti pysäyttää kilsan ajomatkan jälkeen kun alkoi tulemaan käryä kabiiniin. Konepelti auki ja kyllä se pakosarja jo punotti ja kaamea käry nousi. Tyhjäkäynnillä oli ok seokset mutta heti kun painoi hieman kaasua niin meni totaalisen laihalle. Nostin paineet sitten 3.5 kiloon ja ajoin konttorille. Eiväthän nuo epäilleet lappuani joka hetki sitten oli saatu aikaan 2.5 kilon bensanpaineilla :roll:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Syyskuu 14. 21:43:09 2006

ukormi kirjoitti:Cossussa bensanpaineet 2.5 ja konttorille matka. Piti pysäyttää kilsan ajomatkan jälkeen kun alkoi tulemaan käryä kabiiniin. Konepelti auki ja kyllä se pakosarja jo punotti ja kaamea käry nousi. Tyhjäkäynnillä oli ok seokset mutta heti kun painoi hieman kaasua niin meni totaalisen laihalle. Nostin paineet sitten 3.5 kiloon ja ajoin konttorille. Eiväthän nuo epäilleet lappuani joka hetki sitten oli saatu aikaan 2.5 kilon bensanpaineilla :roll:
Taitaa ahistaa se vakio pakokaasujarru siel putkessa niin paljo et o sarjat punasena heti :D
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » To Syyskuu 14. 21:59:48 2006

Mulla helottaa hieman ahdin kanssa jos ajaa 90-120km/h tasakaasulla ja tsiikaa yöllä konehuoneeseen.

4x4 cössi kyseessä vakio ahtimella ja bensanpaineet 4bar
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Syyskuu 14. 22:08:30 2006

Skorppi kirjoitti: Taitaa ahistaa se vakio pakokaasujarru siel putkessa niin paljo et o sarjat punasena heti :D
Ajelin niin varovasti kuin vain voi ja vielä viidenkympin aluetta koko ajettu kilsan matka.
Eipä paljoa yli 3000 kierrokset menneet missään vaiheessa. Heti kun painoi kaasua niin seosmittarista hävisi kaikki lukemat. Cossu kun ei vaan ole laihaseosmoottori :lol:

Toki kun polkee kunnolla niin helottaa mutta se kuulu asiaan :wink:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Syyskuu 14. 22:54:55 2006

ukormi kirjoitti:Cossussa bensanpaineet 2.5 ja konttorille matka. Piti pysäyttää kilsan ajomatkan jälkeen kun alkoi tulemaan käryä kabiiniin. Konepelti auki ja kyllä se pakosarja jo punotti ja kaamea käry nousi. Tyhjäkäynnillä oli ok seokset mutta heti kun painoi hieman kaasua niin meni totaalisen laihalle. Nostin paineet sitten 3.5 kiloon ja ajoin konttorille. Eiväthän nuo epäilleet lappuani joka hetki sitten oli saatu aikaan 2.5 kilon bensanpaineilla :roll:
Kylläpä piti pieneksi tiputtaa bensanpaineet että sait läpi.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Syyskuu 14. 23:04:10 2006

siipicossu kirjoitti: Kylläpä piti pieneksi tiputtaa bensanpaineet että sait läpi.
Myöhemmin selvisi että orkkis dumpin ohjauspuoli laski ilmaa kokoajan läpi. Tuo aiheutti hillittömän harmaan savun kiihdytysten jälkeen ja korkean CO arvon tyhjäkäynnillä. Nyt menee normipaineilla läpi :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Syyskuu 14. 23:10:35 2006

ukormi kirjoitti:
siipicossu kirjoitti: Kylläpä piti pieneksi tiputtaa bensanpaineet että sait läpi.
Myöhemmin selvisi että orkkis dumpin ohjauspuoli laski ilmaa kokoajan läpi. Tuo aiheutti hillittömän harmaan savun kiihdytysten jälkeen ja korkean CO arvon tyhjäkäynnillä. Nyt menee normipaineilla läpi :D
Ajattelinkin että jotain hämärää oli.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Viesti Kirjoittaja Jari S » Pe Syyskuu 15. 0:12:56 2006

Kävin hallilla. Mittasin anturit ja tarkistin ajoitusmerkit, kaikki ok. Nyppäsin sinetin paineensäätimestä ja pyöräytin lisää painetta, pumppu ei kuulostanut tykkäävän. Alkoi ääntämään välillä pahaenteisesti, tulossa tiensä päähän. Kävin kuitenkin testilenkin, kolme varttia säätö tiukemmalla. Ajoin 15 kilometrin matkan, "normaalia" reippaammin välillä kiihdytellen. Kääntöpaikalla pelti auki, pakosarja ja pakopesä helotti punaisena. Paluu matkan tulin sitten tasaseen sataa, jäähtyi sen verran että pakosarja enään punotti. Palautin säädön alkuperäiseen ja ajoin kotiin. Täytyy tilata uusi pumppu, kurahteli sen kuuloisesti muutaman kerran.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Pe Syyskuu 15. 0:47:16 2006

Olisko sitten bensapumppu niin huonossa hapessa ettei saa kunnolla bensaa :?
ex Jäsen #10

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Viesti Kirjoittaja Jari S » Pe Syyskuu 15. 1:04:15 2006

Jake kirjoitti:Olisko sitten bensapumppu niin huonossa hapessa ettei saa kunnolla bensaa :?
Siltä alkaa vaikuttamaan, hankin uuden.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Syyskuu 15. 10:00:48 2006

Jari S kirjoitti:
Jake kirjoitti:Olisko sitten bensapumppu niin huonossa hapessa ettei saa kunnolla bensaa :?
Siltä alkaa vaikuttamaan, hankin uuden.
Bensanpainemittari konehuoneeseen niin tietää ainakin mitä paineita on tyhjäkäynnillä ja saa säädettyä peruspaineet oikeiksi.

Tuollainen mittari ja sihen T-haara + letkut ei kovin paljoa kustanna.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Vastaa Viestiin