Scorpio Cossuni hyytyy... ja parit muut ongelmat

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Scorpio Cossuni hyytyy... ja parit muut ongelmat

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Elokuu 3. 0:14:03 2006

Tuota... kertokaas pojat ja miksei tytötkin =) miksi cossuni hyytyy?
Aamulla kun kone on kylmä saattaa peli hyytyä niin että kuljemme kävelyvauhtia kaasujalan asennosta riippumatta mutta ei kuitenkaan sammu. Hetken matelun jälkeen meno alkaa taas maistua.
Lämpöisenä ei tätä ongelmaa ole tosin aikaisemmin "hyyty" vauhdissa lämpöisenä, vauhti ei tippunut mutta eipä ollut tehojakaan mutta hetken päästä(5-10s) päästä taas meni kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Viikko ennen PowerMeetinkiä vaihdoin kaikki suodattimet paitsi polttoaine suodatimen jonka vaihtoi eräs huolto jossa tuttuni töissä.
Tämän jälkeen tuli tuo vauhdissa "hyytyminen".

Parisen viikkoa sitten vaihdoin oikeanpuoleisen pakosarjan kun oli halki ja samalla vaihtu pakosarjassa oleva lambra anturi uuteen kun vanha oli melko tiukassa.
En ole varma alkoiko tämän jälkeen tuo kylmänä totaali hyytyminen...

Tyhjänkäynti ventiilikin tuli purettua ja putsattu kun ennen yksi ongelma oli että tuppasi sammahdella satunnaisesti tyhjänkäynillä tai kierokset kävi välillä todella alhaalla, putsauksen jälkeen tämä oire katosi ja käy tasaisesti vaikka kylmäkone välillä naksuukin päälle etc. muuttuvat kuormat.

Termostaakin vaihdoin uuteen jonka vaihto oli todella ikävä homma... samalla huuhtelin jäähdytys järjestelmän kunnolla ja laitoin uudet nesteet.
Tulihan tuo lohkolämppärin elementtikin samalla laitettua.

Sytytyskaapelit oli tarkoitus vaihtaa mutta sain liikkeestä väärät todennäköisesti boa koneeseen sopivat kun omani on bob, ero ei ole iso mutta riittävä.

Tuon polttoaine suodattimen vaihdossa oli ongelmia koska orginaalit pikaliittimet eivät auenneet, suodatinta ei ollut varmaan vaihdettu koskaan joten joutuivat laittaa letkunpätkät klemmareilla putkien ja uuden suodattimen väliin.
Itse epäilen että putki tai letku ei ole kunnolla joten kone ei saa polttoainetta mutta tämän pääsen tarkistamaan vasta viikonloppuna mutta jos jolla kulla on ideoita mikä muu voisi aiheuttaa tuon hyytymisen kylmänä?

Samaan syssyyn mikä voisi aiheuttaa nykimisen tasakaasulla ajaessa? 40-70km/h vauhdissa tuntuu eniten, jos on moottorijarrutus tai kevytkin kiihdytys niin nykiminen katoaa tosin välillä tasakaasullakin kulkee tasaisesti...

Nuo viat kun saisin poistettua niin olisi vain yhtä juhlaa ajelu.

P.s.Oliko Bosch lambra anturin signaali musta ja maa harmaa?

P.S.s.Tuota miten bob kone pitäisi käyttäytyä kylmänä raskaassa kiihdytyksessä? Tietyn lämpötilan alla tehot puolittuu, laatikko antaa koneen kieroksen nousta mutta voimaa ei ole vaan kierokset nousee helposti 5500kier/min mutta voimaa ei ole kuin osa potentiaalista.
Olen pari kertaa "löytänyt" lämpötila rajan jonka jälkee kona antaa kaiken tehon. Tuon "löysin" kun kiihdytin raskaamalla jalalla kun kone ei ollut täysin lämmin kun tuli tuo raja ja kone mietti mennään sitten.. eipäs... ei kun... eli pari kertaa arpo rajalla että antaako tehoa vai ei...
Tuon rajan jälkeen on kaikki tehot käytössä aina eli mietin että ruiskuboxi rajoittaa tehoja kylmällä koneella säästäkseen tekniikkaa? tuo on ollut niin kauan kun tiedän auton historiaa että kylmä kone ja ladakin menee ohi.

Auto on sigussa oleva Scorpio Cosworth stw 1995.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » To Elokuu 3. 10:24:51 2006

Jotenkin jää vaikutelma, että ei saa bensaa (vieläkään) eli bensansuodatin, ehkä bensanpaineen säädin, joku ruiskun lämpötila-anturi (joka sotkee jotain).

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » To Elokuu 3. 11:10:51 2006

Polttoaineen saanti ongelmasta todennäköisesti kyse. Katso onko suodatin asennettu oikeinpäin.

Lambdan johdot on (bosch) musta = singnaali, harmaa = maadoitus ja valkoiset ovat lämmityksen + ja -, ei väliä kumminpäin kytkee.

Nykiminen viittaisi massamittariin ja sama vika kylmän koneen tehon puutteeseen.
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Elokuu 3. 19:45:43 2006

Nykiminen viittaisi massamittariin ja sama vika kylmän koneen tehon puutteeseen.
....

Toivottavasti ei... käynti muuttuu jos johdon irroittaa siitä.
Pitää toivoa että vika olisi polttoaine suodattimen asennuksessa... lauantai pääsen kurkkaamaan alle.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » To Elokuu 3. 20:18:46 2006

Muutama juttu, jota itse omassani (-93 BOA) olen miettinyt ja empiirisesti :lol: tutkinut - esiintyykö voimanpuutokset, sammahtelut ja nykimiset samalla tavalla pakkovaihteilla ajettaessa, vaiko pelkästään vaihteiston D-alueella :?:

Entä tuntuuko nykimistä ollenkaan kierrosluvuilla <2500, esim. liikennevaloihin madellessa :?:
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Elokuu 3. 21:04:24 2006

Aina D:llä ajaessa... mutta madellessa ei nyi mutta nyt tuppaa välillä hyytyy täysin kylmällä koneella. En ole kokeillut pakkovaihteilla ajamista.

Nykimistä esintyy vain tasakaasulla ajaessa, noin 30-70km/h vaudissa mutta ei aina, heti jos vähäänkään kiidyttää tai nostaa kaasun nykiminen katoaa.

Moottori ei sammu eikä anna viitteitä että olisi vaarassa sammua, vain kierokset tippuu ja tehot katoaa mutta tyhjänkäynillä hyrisee kyllä tasaisesti.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ma Elokuu 7. 0:40:32 2006

xrissane kirjoitti:Muutama juttu, jota itse omassani (-93 BOA) olen miettinyt ja empiirisesti :lol: tutkinut - esiintyykö voimanpuutokset, sammahtelut ja nykimiset samalla tavalla pakkovaihteilla ajettaessa, vaiko pelkästään vaihteiston D-alueella :?:

Entä tuntuuko nykimistä ollenkaan kierrosluvuilla <2500, esim. liikennevaloihin madellessa :?:
Kokeilin ja homma hyytyy myös pakkovaihteella ja kierokset alle 2500.
Katsoin polttoaine suodatin systeemiä ja sieltä en löytänyt vikaa mutta parantelin systeemiä mutta ei vaikutusta.
Moottori käy kylmänä epätasaisesti kylmänä mutta kehrää lämpöisenä.
Irroitin tulpanjohdot ja niistä en löytänyt vikaa.
Ilmavuotoja en ole löytänyt.
Vaihdoin akunkin isompaan/tuoreempaa samalla mutta se ei valitettavasti tuonnut parannusta muuta kuin radio tahtoo koodia... ja laitoin sen 3 kertaa väärin jotan pitää etsiä paperi jossa se on =) ja odotella 30 minuuttia.
Mitään uutta mitä kannattaisi kokeilla? Vika koodit yritän saada purettua viikolla.

Miten ja mihin vaikuttaa jos kaasuläpän asentoanturia siiretään "ennakkoon" tai "myöhäselle"?

Läysin akkua vaihtaessa töpselin akun vierestä joka on sellainen kolmikulmainen jossa on hyppylanka... kolmi napainen joista oli vain muistaakseni 2 käytössä, mikäs toi voisi olla?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ti Elokuu 15. 17:26:06 2006

Tuota kävin kuittaamassa vikalista eli seuraavia koodeja antoi:

P1151
P1131
P0158

Käsittääkseni kaikki liittyy happi antureihin, osaako kukaan kertoa saako noista selville onko kyseessä etumaiset, takimmaiset, oikea vai vasen... talous tiukka joten aluksi vaihtaisi nuo rikkinäiset, myöhemmin loput.

Toinen kysymys kun tuo abs ei toimi, antaa että vikana pumppu mutta pumpun olen vaihtanut ja ei vaikuttanut joten missä abs: rele mahtaa sijaita? Entä sulakkeet?
Jossain on tuo Orginaali saksalainen ohjekirja jossa oli sulake kaavio mutta sen olen nyt tilapäisesti kadottanut...
Onko jossain netissä 94-> cossun sulake kaaviota etc ?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ti Elokuu 15. 18:41:51 2006

P1131 Lack of Upstream Heated Oxygen Sensor Switch - Sensor Indicates Lean - Bank No. 1

P1151 Lack of Upstream Heated Oxygen Sensor Switch - Sensor Indicates Lean - Bank No. 2

P0158 02 Sensor Circuit High Voltage (Bank 2 Sensor 2)


http://www.obd-codes.com/trouble_codes/index.php

Osaako joku suomentaa että mitkä anturit sökönä?
Oikean pakosarjan vaihdon yhteydessä vaihdoin siinä olevan lambra anturin uuteen mallia tarvike.
Tässä tutkiskelin niin saan vähän risti riitaisia tietoja mutta jos suoraan tulkaan menenkö metsään että:
1131 oikea ylä anturi sökö? (On uusi...)
1151 Vasen ylä anturi sökö? (Vanha)
0158 Vasen ala anturi sökö? (Vanha)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ke Elokuu 16. 21:19:48 2006

Ja jatkoa että mitä pitäisi näyttää kun yleismittarilla mittaa ulostulevaa jännitettä?
Tuota uutta anturi mittailin ja antoin noin 0.55v mutta muutui välillä 0.54-0.56v

Muita en mitannut kun on hankala mutta ajattelin loput anturit vaihtaa lauantaina.
Sen tarkistin että lämmitysjännite menee uudelle anturille.

Edit:

Kuinkas johtojen liittäminen toisiinsa? Onko perinteinen Abiko riittävä? Laadukkaalla liittimellä ja kunnon pihdeillä?
Tosin kävi milessä jos juottaisi ja suojaisi kutiste sukalla? Parempi?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Elokuu 20. 20:35:27 2006

Olisiko sillä iso vaikutus että löytyi vuoto Pakosarjan ja egr:lle menevän putken liitoksesta? Siinähän on jonkinlainen helmi liitos mutta ei tunnun puristavan kovinkaan tiukasti.
Millähän sen saisi tiiviiksi?
Pitää imusarja purkaa niin saa tarkistettua alipaineletkujen kunnon samalla.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Elokuu 20. 21:22:37 2006

Kuinkas johtojen liittäminen toisiinsa? Onko perinteinen Abiko riittävä? Laadukkaalla liittimellä ja kunnon pihdeillä?
Tosin kävi milessä jos juottaisi ja suojaisi kutiste sukalla? Parempi?


Jotkut lambdat vetää vertailuilmaa johdon kautta ja niitä ei saa missään tapuksessa juottaa ja tiivistää kutistemuovilla.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Elokuu 20. 21:25:31 2006

SLEI kirjoitti:Kuinkas johtojen liittäminen toisiinsa? Onko perinteinen Abiko riittävä? Laadukkaalla liittimellä ja kunnon pihdeillä?
Tosin kävi milessä jos juottaisi ja suojaisi kutiste sukalla? Parempi?


Jotkut lambdat vetää vertailuilmaa johdon kautta ja niitä ei saa missään tapuksessa juottaa ja tiivistää kutistemuovilla.
Juuh tiedossa on joten abikon käyttöön kunhan keksin miten saan nuo anturit irti... On niiiiiiiiin pirun lujaa kiinni :-(

Ensin paikkaan tuon vuodon jonka löysin tänään.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Coscap
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Toukokuu 28. 2:29:12 2002

Viesti Kirjoittaja Coscap » To Elokuu 24. 23:01:00 2006

Minulle M.Matalamäki Boschin valtuutettu huoltaja selitti, että oli hätäkäytöllä ku nykii tasakaasulla ajettaessa. Ja sillo tehoja ei ole käytös nii palijoo ja et se menis rikkaalle yläkierroksilla ja näin suojelis konetta. Eli jos jokin anturi temppuilee tai rikki menis hätäkäytölle.
Ford Capri MK2 2.9 24v SR
Ford Capri MK1 Projekti

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ti Syyskuu 26. 20:27:17 2006

Lambraa en ole saannut irti joten joutuu turvautumaan ulkopuolisen apuun...

Mutta jatkan tähän jos joku vaikka sattuisi tietää eli kyseessä EGR:
Kuinka tiivis egr:n venttiili pitäisi olla? meneekö siitä puhaltamalla ilma läpi molempiin suuntiin kun venttiilli pitäisi olla kiinni? ei kovasti puhaltamalla mene mutta menee kuitenkin, siis keuhkovoimalla?
Nykiminen katosi kun otin letkun irti mutta ajattelin että voisiko tuo egr tehdä tuota kylmänä hyytymistä?
Mietin sen poistoa.. jos tukkisi reiät niin tarviiko muuta?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Vastaa Viestiin