Ahtopaineen säätimistä!

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Ahtopaineen säätimistä!

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Heinäkuu 17. 23:16:56 2006

Joo, tota siis ostin tos Cossun jonkun aikaa sitten ja se kun ei oo enää vakio kuosissaan, niin mulla on hiukan "pallo hukas" ton värkin kans...

Tämä topikki koskee lähinnä erillistä 48mm hukkista joka ei "ilmeisesti" oo säädettävä, kun ko. hukkiksen kannessa ei oo säätöruuvia, niinku säädettävissä yleensä, vaan tässä mallissa kannesta lähtee letku, jolla ois ilmeisesti tarkotus ohjata hukkikseen vastapainetta, jotta ahtopaineita sais nousemaan.
Mistä tohon hukkiksen kanteen menevään letkuun ois tarkotus se vastapaine ottaa? :?
Oiskohan ihan tyhmä idea laittaa "vastapaineletku" myös painekoteloon ja ruuvi väliin tai saiskohan ton letkuliittimen tilalle laitettua säätöruuvin??? :oops:

Joo ja tähän asti on ehdotettu---> Laita jäykempi jousi hukkikseen, jota en aio tehä, ku sillai en edelleenkään saa mitään säätömahdollisuuksia, ainoastaan ahdot ylemmäs.
Tällähetkellä ahdot on n.0.6-0.65bar, jotka ei mulle riitä... 8)
Viimeksi muokannut tumppe, Pe Syyskuu 1. 16:08:45 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ma Heinäkuu 17. 23:55:56 2006

Voi sitä myös vastapaineella ohjata. Tarvii vaan riittävän älykkään ohjaimen hoitamaan hommaa. Avauspaine kuten ennenkin ja vastapaineella pidetään porttia kiinni kunnes säädetty ahtopaine saavutetaan. Vastapaine pois, jolloin perinteinen ohjauspaine avaa portin ja sitä rataa.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Heinäkuu 18. 2:03:01 2006

rikke kirjoitti:Voi sitä myös vastapaineella ohjata. Tarvii vaan riittävän älykkään ohjaimen hoitamaan hommaa.
Eli siis minkähänlainen tuo "riittävän älykäs ohjain" on käytännössä, kun en oo ennen tolaseen hukkikseen törmänny?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ti Heinäkuu 18. 16:07:14 2006

Mulla on Tateckki ja ajattelin sillä muuttaa ohjauksen tuolla periaatteella toimivaks. Apexilla on ainakin ahtopaineohjaimia ja varmasti kyselemällä löytyy halvempiakin vaihtoetoja. Ja hydrauliikka/pneumatiikkaliikkeestä pieni venttiili ilman suuntaa ohjaamaan.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Apuva hukkiksen "säätöön"

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Heinäkuu 18. 17:52:25 2006

tumppe kirjoitti:Joo, tota siis ostin tos Cossun jonkun aikaa sitten ja se kun ei oo enää vakio kuosissaan, niin mulla on hiukan "pallo hukas" ton värkin kans...

Tämä topikki koskee lähinnä erillistä 48mm hukkista joka ei "ilmeisesti" oo säädettävä, kun ko. hukkiksen kannessa ei oo säätöruuvia, niinku säädettävissä yleensä, vaan tässä mallissa kannesta lähtee letku, jolla ois ilmeisesti tarkotus ohjata hukkikseen vastapainetta, jotta ahtopaineita sais nousemaan.
Mistä tohon hukkiksen kanteen menevään letkuun ois tarkotus se vastapaine ottaa? :?
Oiskohan ihan tyhmä idea laittaa "vastapaineletku" myös painekoteloon ja ruuvi väliin tai saiskohan ton letkuliittimen tilalle laitettua säätöruuvin??? :oops:

Joo ja tähän asti on ehdotettu---> Laita jäykempi jousi hukkikseen, jota en aio tehä, ku sillai en edelleenkään saa mitään säätömahdollisuuksia, ainoastaan ahdot ylemmäs.
Tällähetkellä ahdot on n.0.6-0.65bar, jotka ei mulle riitä... 8)
Itse olen käyttänyt vastapaine säätöä paineen nostoon hukkiksen kalvon molemmille puolille painetieto http://www.tvracing.net/images/Konehuone%20.jpg
ja sämanlaisella säätimellä millä sädetään paineilmakomressorissa letkunpainetta, kalvon yläpyolelle vastapainetta http://www.tvracing.net/images/Paineenalennin.JPG
Tuon voi tuoda kätevästi koelaudan alle käden ulottuville.
Paine alue siihen säätimeen kannattaa valita mahdollisimman alhainen 0-3bar niin ei ole kovin tarkka säädettävä. Minulla tosin tuossa paine alue menee yli 10baarin.
Tuommonen piirustuksen tekele paineen säätöjärjestelmästä missä on vielä lisäksi rajapaine venttiili http://www.tvracing.net/images/S%E4%E4t ... elm%E4.JPG

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ti Heinäkuu 18. 22:16:20 2006

Tosiaan tuo paineenalennin on helpoin tapa paineennostoon. Kannattaa ettiä mahd. pieni säädin esim 1/8" lähdöillä, isommat ei välttämättä pelaa tälläisillä paine-eroilla. Pyöri mielessä vaan tuo nykynen kehitysversio ja meinas yksinkertaisin vaihtoehto unohtua kokonaan :wink:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Heinäkuu 18. 23:17:45 2006

Pitää munkin koittaa muuttaa tuo apexin ohjain niin että säätää vastapainetta.
Ei oikein tahdo saada paineita kohdalleen.
Botniaringilläkään ei mennyt yli 1.1 baarin.
Vaikka haluttu olisi ollut 1.45 bar.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Apuva hukkiksen "säätöön"

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Heinäkuu 18. 23:29:32 2006

Itse olen käyttänyt vastapaine säätöä paineen nostoon hukkiksen kalvon molemmille puolille painetieto http://www.tvracing.net/images/Konehuone%20.jpg
ja sämanlaisella säätimellä millä sädetään paineilmakomressorissa letkunpainetta, kalvon yläpyolelle vastapainetta http://www.tvracing.net/images/Paineenalennin.JPG
Tuon voi tuoda kätevästi koelaudan alle käden ulottuville.
Paine alue siihen säätimeen kannattaa valita mahdollisimman alhainen 0-3bar niin ei ole kovin tarkka säädettävä. Minulla tosin tuossa paine alue menee yli 10baarin.
Tuommonen piirustuksen tekele paineen säätöjärjestelmästä missä on vielä lisäksi rajapaine venttiili http://www.tvracing.net/images/S%E4%E4t ... elm%E4.JPG[/quote]

No per..le miks en ite tota hokannu... :oops:
Miten ois sit jos laittas vielä lisäks säädettävän sähkömagneettiventtiilin, eli tarkennettuna--> tolla: http://www.tvracing.net/images/Paineenalennin.JPG
laittais perus ahdot esim. 0.6-1.0bar ja napista painamalla lisää esim. 1.2-1.8bar ja taas kun painaa napista ois perus ahtoina se 0.6-1.0bar, kaiken lisäks järjestelmän rakentamiseen ei tarvi olla ruudin keksijä... 8)
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Apuva hukkiksen "säätöön"

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Heinäkuu 21. 22:18:20 2006

tumppe kirjoitti:No per..le miks en ite tota hokannu... :oops:
Miten ois sit jos laittas vielä lisäks säädettävän sähkömagneettiventtiilin, eli tarkennettuna--> tolla: http://www.tvracing.net/images/Paineenalennin.JPG
laittais perus ahdot esim. 0.6-1.0bar ja napista painamalla lisää esim. 1.2-1.8bar ja taas kun painaa napista ois perus ahtoina se 0.6-1.0bar, kaiken lisäks järjestelmän rakentamiseen ei tarvi olla ruudin keksijä... 8)
Saanko kysyä, että miten meinasit tolla paineenalentimella ja magneettiventtiilillä saada suoraan lisää ahtoja perusahdon päälle?

Itse olen suunnitellut tollaista systeemiä niin, että siinä olisi kaksi paineenalenninta rinnakkain ja toisen välissä toi magneettiventtiili eli toisella säädettäisiin perusahdot ja sitten napista lisää vastapainetta toisen alentimen kautta säädetyn verran. Noin toi homma pitäs toimia ihan hyvin.

Pneumatiikkaosista löytyy sellaisia paineenalentimia, että niissä on suora paluu eli kuristetaan vaan toiseen suuntaan ja toisin päin virtaa silti ihan normaalisti. Tollaisella säätimellä ei ole ongelmaa portin sulkeutumisesta, koska kalvon taakse tulee alipaine samantien, kun se tulee muuallekkin järjestelmään.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Heinäkuu 21. 23:04:21 2006

Asia on vasta "suunnittelu asteella", kuulin juurikin yhdestä mielenkiintoisesta "valmiista" järjestelmästä ja koitan selvittää ko. syysteemistä vielä lisää, eli mikään ei oo vielä varmaa...

Ensinnäkin mun pitäs hommata joku asiallinen ISO bensapumppu, isommat suuttimet (nyt 500), kaikkee muuta pientä ja vähä suurempaakin palikkaa, ennenku alan hirveesti räpeltään noiden ahtojen kaa... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Elokuu 31. 19:34:06 2006

Oisko vinkkejä vastaavista systeemeistä kun tuo: Turbosmart DualStage sarja (alla olevassa linkissä tietoja)...???

http://www.hevosvoima.com/site/tuotteet ... ng=0&tid=6

Eli tarkotus olis rakentaa/ostaa vastaavanlainen laitteisto, kun ko. sarjan hinta ei oikeen miellytä...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Syyskuu 1. 16:10:43 2006

Eikö kukaan muka tiedä muita vastaavia sarjoja??? :shock: :shock: :?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Vastaa Viestiin