lämpö ongelma!

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

madhand
Viestit: 336
Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
Paikkakunta: Oulu

lämpö ongelma!

Viesti Kirjoittaja madhand » To Heinäkuu 6. 21:25:31 2006

auto 2wd cossu. juuri koneremontti tehty. 205 lohko, eri veivit,porattu, 91,6 wisecot, kannentiivisteenä liekkirenkaat, tasopinnat tasotettu. alakerta ja kansi kasattu koneistamolla ja kansi pultattu kiinni koneistamolla. autolla koneella ajettu nyt n.35km. lämmöt nousevat hyvin puoleenväliin ja pysyy siinä hetken ja sit nousee hieman yli puolenvälin ja pukkaa nesteet paisarista pihalle. uusi vesipumppu, tällä hetkellä ei termostaatti paikallaan. ja flektit pelaa. ja ilmaakaan ei pitäs kyllä olla enää. jos ois hyviä vinkkejä nii oisin hyyvin kiitollinen...alkaa olla jo ideat loppu....ja motivaatio..kiitos!
Toyota Supra -93
Suzuki GSX-R 1000 k8

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Heinäkuu 6. 21:39:00 2006

Kossun oma läpömittari ei kyllä tiedä mitään, pitäs olla joku kunnon mittari, josta voisi päätellä käykö liian kuumana, tosin toi veden ampuminen ulos kertoo jotain. Ampuuko se vedet ulos vaikka paikallaan käydessä, eli johtuu ylikuumenisesta vai ampuuko ajossa vaan ahdoilla? Sillon on todennäkösesti kansi halki. Onko sulla ahtimen vesikierto paikallaan siitä termarin kyljestä paisariin ? jos ei ole niin helpolla jää ilmaa ja tunkee vedet ulos.

Kossun oma syylari ei ole kovin tehokas, varsinkaan kun ovat jo vanhoja ja tukkeessa. Mulla on omassa betonia lohkossa niin paljon että vesitilaa jää ainoastaan 35mm. 19-rivinen öljykuuleri ja mittatilauksen teetetty 3-rivinen syylari ja lämmöt pysyvät hienosti kurissa, dynossakin saa rääkätä oikeen urakalla että saa vedet edes 100 asteeseen.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

madhand
Viestit: 336
Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madhand » To Heinäkuu 6. 22:59:36 2006

joo pitää käydä huomenna ostamassa mittari. auto paikallaan lämpö nousee ihan ihan rajoille, mutta ajossa nousee liikaa. veet on tulleet vaikka on ajanu tosi sievästi matkaa. ja ennen remppaa ei ollu ongelmia. turbona on holset hx40 ja ilman vesi kiertoa, kannesta on vedetty letku suoraan paisariin. toiveajattelua mutta voisko olla esim. lämppärin kenno tukossa ja vesi ei pääse kiertään kunnolla? tai liekkirengas viallinen tai jotain?ei viittis heti alkaa ottaan kantta pois.
Toyota Supra -93
Suzuki GSX-R 1000 k8

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Heinäkuu 7. 7:09:16 2006

madhand kirjoitti:joo pitää käydä huomenna ostamassa mittari. auto paikallaan lämpö nousee ihan ihan rajoille, mutta ajossa nousee liikaa. veet on tulleet vaikka on ajanu tosi sievästi matkaa. ja ennen remppaa ei ollu ongelmia. turbona on holset hx40 ja ilman vesi kiertoa, kannesta on vedetty letku suoraan paisariin. toiveajattelua mutta voisko olla esim. lämppärin kenno tukossa ja vesi ei pääse kiertään kunnolla? tai liekkirengas viallinen tai jotain?ei viittis heti alkaa ottaan kantta pois.
Mulla pyörii normaali ajossa +20 keleillä lämmöt 84-89 astetta ja sama luokkaa vaikka auto kävis 10min tyhjää paikallaan. Orkkis 88 asteinen termari paikalla. Jos vuoto olisi kannen tiivisteessä kuten mulla oli syksyllä kometikin kanssa niin sillon yleensä vedet tulee heti ulos kun vähänki pitemmän vedon ahdoilla, normaali ajossa ei ollut mitään ongelmia. Voihan se lämppärin kennokin olla tukossa, se nyt on helppo testata, otat letkut irti kennosta ja rautaputki väliin.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Heinäkuu 7. 9:40:47 2006

Jos ennen toimi niin epätodennäköistä nää lämppärit tukkeessa jutut.
Miksi termari pois, se kiinni ja jos kaikki on missä pitää niin toimiihan se "sievästi" ajettuna.
Toi viittaa selkeesti että ilmaa tulee jostain, noitten liekkirengas viritysten kanssa on omat riskinsä, toki voihan muutakin olla pielessä.
Eikä esim 300-400hv kossu vakiojäähdytyksellä sikana lämpöjä nosta jos rykäsee vaikka millä helteellä hetkittäisiä kiihdytyksiä vaikka 100-250.....rata-ajo on erikseen kun kiusataan jatkuvasti.
Ainiin se vika ehdotus, koneistamoita ei välttämättä kiinnosta liekkirenkaan asennus niin tarkkaan kun se kuuluu tehdä, ne on vaan töissä siellä. Onko siellä uudet löijätyt renkaat ja tasohionnan jälkeen sovitettu rengasura kohdalleen jos lohkontaso plaanattu...

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » Pe Heinäkuu 7. 10:48:12 2006

Entisessä 2wd cossussa oli vähän samää juttua.

Kone tehtiin täysin ylös ja kun mittariin tuli paritonnia ajoa, niin yks ilta meinas koko ajan lämmöt nousta liika korkeaksi, mutta se loppui samana iltana ja en vieläkään tiedä miks noin teki..?
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

madhand
Viestit: 336
Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madhand » Pe Heinäkuu 7. 16:56:56 2006

SHR kirjoitti:Jos ennen toimi niin epätodennäköistä nää lämppärit tukkeessa jutut.
Miksi termari pois, se kiinni ja jos kaikki on missä pitää niin toimiihan se "sievästi" ajettuna.
Toi viittaa selkeesti että ilmaa tulee jostain, noitten liekkirengas viritysten kanssa on omat riskinsä, toki voihan muutakin olla pielessä.
Eikä esim 300-400hv kossu vakiojäähdytyksellä sikana lämpöjä nosta jos rykäsee vaikka millä helteellä hetkittäisiä kiihdytyksiä vaikka 100-250.....rata-ajo on erikseen kun kiusataan jatkuvasti.
Ainiin se vika ehdotus, koneistamoita ei välttämättä kiinnosta liekkirenkaan asennus niin tarkkaan kun se kuuluu tehdä, ne on vaan töissä siellä. Onko siellä uudet löijätyt renkaat ja tasohionnan jälkeen sovitettu rengasura kohdalleen jos lohkontaso plaanattu...

pitää vielä jälkikiristää kansi ja laittaa termari takas. ja ohittaa lämppärin kenno. uskon että on koneistamo tehny ihan tarkasti, on asiallinen paikka.
ohan tässä viikonloppu aikaa..
Toyota Supra -93
Suzuki GSX-R 1000 k8

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Heinäkuu 7. 17:14:40 2006

Vesi ainakin kiertää kokoajan kun ei ole termostaattia välissä.
Ei varmaan kerkeä edes jäähtyä syylärissä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

madhand
Viestit: 336
Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madhand » Pe Heinäkuu 7. 22:39:38 2006

juuuu..kansi kiristetty, sisäkenno ohitettu, termostaati paikallaan, syyläri pesty, ei tullut paskaa. eli järjestemä 85 asteista, ei painetta ollenkaan, mutta sitte n.88 asteista nii tulee paine ja nesteet paisarista ulos..eli ei kerkee oikeen liikaakaan lämmetä. pitänee varmaan huomenna nostaa kansi pois, jos sieltä liekkirenkaat tai tiiviste ois rikki tai voihan se olla kansiki halki..Ehdotuksia??
Toyota Supra -93
Suzuki GSX-R 1000 k8

Lauders
Viestit: 114
Liittynyt: Ke Marraskuu 10. 9:05:44 2004
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Lauders » La Heinäkuu 8. 0:53:41 2006

Mulla oli kans konerempan jälkeen noita lämpöongelmia. Oli uus termari ja kaikki muutkin uutta. Syyksi selvisi uusi viallinen termostaatti. Laitoin vanhan termarin ja porasin siihen 2 mm reijän, kun siinä ei ollut sitä helmihässäkkää. Sen jälkeen kaikki asettui kohdilleen ja on pelannut hienosti. Ilman termaria minun cossu ei pelannut ollenkaan. Se pulputti ilmaa kokoajan paisariin niin että mulle meinasi tulla oikein hiki. Sitten se heitteli kokoajan seoksia. Varmaan kun vesi kierti liikaa ja tuli tunnistimelle milloin minkä arvoisena tulikin. Eli termari on oltava ja kesäkäytössä hyvä tehdä siihen reikä, jos siinä ei ole. Ootkos kattonu, että flektien termostaattianturi on kunnossa ? Järjestelmässähän pitää olla paine kun termostaatti on kerran auennut. Eihän ole termostaatti väärinpäin ? Silloin se heijaa niitä lämpöjä ja voi kehitellä liian isoja paineita. Tarkasta että se termarin isompi eli se jousen vai mikä se nyt onkin puoli on kanteen päin, ei siihen termarin koteloon.
BMW E46
Kia Sorento 2.2 CRDi 2010

madhand
Viestit: 336
Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madhand » La Heinäkuu 8. 11:00:45 2006

Lauders kirjoitti:Mulla oli kans konerempan jälkeen noita lämpöongelmia. Oli uus termari ja kaikki muutkin uutta. Syyksi selvisi uusi viallinen termostaatti. Laitoin vanhan termarin ja porasin siihen 2 mm reijän, kun siinä ei ollut sitä helmihässäkkää. Sen jälkeen kaikki asettui kohdilleen ja on pelannut hienosti. Ilman termaria minun cossu ei pelannut ollenkaan. Se pulputti ilmaa kokoajan paisariin niin että mulle meinasi tulla oikein hiki. Sitten se heitteli kokoajan seoksia. Varmaan kun vesi kierti liikaa ja tuli tunnistimelle milloin minkä arvoisena tulikin. Eli termari on oltava ja kesäkäytössä hyvä tehdä siihen reikä, jos siinä ei ole. Ootkos kattonu, että flektien termostaattianturi on kunnossa ? Järjestelmässähän pitää olla paine kun termostaatti on kerran auennut. Eihän ole termostaatti väärinpäin ? Silloin se heijaa niitä lämpöjä ja voi kehitellä liian isoja paineita. Tarkasta että se termarin isompi eli se jousen vai mikä se nyt onkin puoli on kanteen päin, ei siihen termarin koteloon.

on porattu 3mm reikä termostaattiin ja pitäs olla oikeen päin eli vesi tulee kannesta päin? ja flektitki toimii. nesteet pukkaa siinä vaiheessa ku alkaa flektit pyörimään ja neste on hieman alle 90 astetta..eikait se auta muu ku ottaa kansi pois!...ei kukaan tarvis siipicossua rullaavana...?ehheh!
Toyota Supra -93
Suzuki GSX-R 1000 k8

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » La Heinäkuu 8. 12:47:03 2006

Onhan paisarin korkki varmasti kunnossa?
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

madhand
Viestit: 336
Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madhand » La Heinäkuu 8. 14:44:58 2006

tumi kirjoitti:Onhan paisarin korkki varmasti kunnossa?
on se.
Toyota Supra -93
Suzuki GSX-R 1000 k8

madhand
Viestit: 336
Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madhand » La Heinäkuu 8. 18:57:14 2006

pistin siipicossulle kuvan vanhasta ja uudesta tiivisteestä.
alempi on aikasemmin paikallaan ollut ja ylempi nytten paikallaan ollu. tiivisteen ala osa on pakopuoli. nykyisessä tiivisteessä on vain yksi pieni reikä per pytty ja aikasemmassa on kaksi isompaa reikää?? voisko olla syy? mittasin tuossa aamulla vielä että kannesta tuleva vesi on yli 90 asteista ja alakerrassa paljo viilempää...
Toyota Supra -93
Suzuki GSX-R 1000 k8

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Heinäkuu 8. 19:09:27 2006

madhand kirjoitti:pistin siipicossulle kuvan vanhasta ja uudesta tiivisteestä.
Eli tämmöiset tiivisteet

Kyllä kansi käy varmasti kuumempana kuin alakerta.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Heinäkuu 8. 20:22:52 2006

tarkista ettei paisariin menevän pikkuletkun reiässä ole tukosta! eli toisesta päästä letku irti ja puhallus -> pitäis ilman mennä läpi kevyesti.

mulla bemari oirehti kohta kannentiivisteen vaihdon jälkeen liki samoin ja syyksi selvisi ilmalukko joka johtui siitä että pikkuletkun liittimessä oli tiivisteenrippu ja ilma ei kulkenut läpi -> ei ilmaantunut luonnollista kautta.

madhand
Viestit: 336
Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madhand » Ma Heinäkuu 10. 22:06:16 2006

Juu nytten toimii! vika oli tiivisteessä!
vähän valoa tähänki harrastukseen!
Toyota Supra -93
Suzuki GSX-R 1000 k8

Vastaa Viestiin