4x4 cossu vatkaa ja jyrisee

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

4x4 cossu vatkaa ja jyrisee

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Heinäkuu 4. 22:23:44 2006

Muutama päivä sitten ajoin n. 90km/h pienehköön töyssyyn ja samantien alkoi melkoisesti vatkaamaan ratissa ja jyrisemään. Oireet ilmenivät juuri 80-90km/h nopeudessa, muuten aika hiljaista, paitsi ajoittain vatkaa/jyrisee pienemmilläkin nopeuksilla juuri kiihdyttäessä.

Oikean puoleinen moottorin kumityyny vaikuttaa aikansa eläneeltä, eli epäily kohdistuu siihen. Tosin ei nyt ole vertailukohtaa siitä miltä ehjä kumi näyttää ja onko tuo paljonkin retkahtanut :? Vibtarecit on tilattu, joten niistä kai se on aloitettava. Autoa on madallettu ja etuvetarit jo valmiiksi aika perseellään, joten ei varmaan kovin hyvää tee, jos moottori vielä elää enemmän.

Viime syksynä teki ihan saman homman, mutta silloin äänet ja vatkaaminen katosi saman päivän aikana.

No ei tässä tainnut olla mitään kysyttävää, mutta jos joltain saisi vähän uskonvahvistusta...? :-s Ei kai tuo takakardaanista johdu..? Kumilimppu ainakin näyttää ehjältä.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Heinäkuu 5. 1:39:31 2006

Ensin tulee mieleen etukardaani , kannattaa tarkistaa se aika useasti , eturistikko kuluu aika nopeasti . Onhan vanteet suorat ?
ex Jäsen #10

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Heinäkuu 5. 9:32:56 2006

Vanteet on suorat. Pari kuukautta sitten kumit laitettu ja tasapainotettu, eikä silloin ollut heittoa. Eikä ole kolhittu sen jälkeen mihinkään.

Kardaani oli pari päivää sitten irtikin putkea laittaessa, mutta eipä tullut tarkemmin syynättyä, kuin että paikallaan ollessa pikaisesti kädellä kokeilin että on suurinpiirtein kunnossa.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » Ke Heinäkuu 5. 17:46:08 2006

etu kardaanin ristikkoa kannattaa seurailla ja laitella rasvaa kesäisin aika ajoin,

koska vakio pakoputki menee niin läheltä -> se lämpenee ja rasvat häviää,
Vola ja kuluminen voi alkaa, tekee kivaa jälkeä kun se nasahtaa ja tippuu tielle ajossa.....


omassani taka levyt mutkalla ja joskus jarrutuksen jälkeen jyryttää hetken ja sit loppuu, muutenkin jumissa....


Katos levy ja se etu kardaanin ristikko.. :)
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » La Heinäkuu 8. 21:52:09 2006

No juu, oli oikean puoleinen moottorin kumityyny "melko" finaalissa; pultti ei ollut enää mitenkään kiinni kumissa. Vibratec meni paikoillee helposti vähän moottoria nostamalla tunkilla altapäin ja moottorikorvakon irroittamalla.

Koeajolla sitten jyrinä vaan paheni ja irroittelin oikean etuvetarin. Sisemmän murroksen sisällä oleva jousi oli poikki ja jousen päässä oleva kuppi lohjennut parista kohtaa. Muuten vetoakselin pää (ne kolme mulikkaa, jossa on neulalaakerit) näyttää olevan ok, kaikki neulalaakerit tallella ja pesäkään ei pahemmin ole ottanut siipeensä. Tosin ilmeisesti jonkun edellisen omistajan vetariremontin jäljiltä suojakumin poimuista rasvasta löytyi neulalaakerin neuloja ihan reippaasti :shock: Ei kai noita tuonne muualta joudu, kuin niistä kolmesta "mulikasta"?

Mutta onko tuo jousi IHAN välttämätön edes olla paikallaan? Sehän painaa vetoakselia ulospäin murroksen kupin pohjalta, mutta onhan vetari kuitenkin ulkopäästään tiukasti kiinni.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » La Heinäkuu 8. 23:58:23 2006

jouni kirjoitti:No juu, oli oikean puoleinen moottorin kumityyny "melko" finaalissa; pultti ei ollut enää mitenkään kiinni kumissa. Vibratec meni paikoillee helposti vähän moottoria nostamalla tunkilla altapäin ja moottorikorvakon irroittamalla.

Koeajolla sitten jyrinä vaan paheni ja irroittelin oikean etuvetarin. Sisemmän murroksen sisällä oleva jousi oli poikki ja jousen päässä oleva kuppi lohjennut parista kohtaa. Muuten vetoakselin pää (ne kolme mulikkaa, jossa on neulalaakerit) näyttää olevan ok, kaikki neulalaakerit tallella ja pesäkään ei pahemmin ole ottanut siipeensä. Tosin ilmeisesti jonkun edellisen omistajan vetariremontin jäljiltä suojakumin poimuista rasvasta löytyi neulalaakerin neuloja ihan reippaasti :shock: Ei kai noita tuonne muualta joudu, kuin niistä kolmesta "mulikasta"?

Mutta onko tuo jousi IHAN välttämätön edes olla paikallaan? Sehän painaa vetoakselia ulospäin murroksen kupin pohjalta, mutta onhan vetari kuitenkin ulkopäästään tiukasti kiinni.
Mulla oli toisella puolen myös poikki. Ei se ainakaan mitään tuntunut vaikuttavan, mutta vaihdoin nivelen kuitenkin.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Su Heinäkuu 9. 8:31:47 2006

Eli se sisempi pesä ei ihan itsekseen irtoa etuperästä ja laske öljyjä pois?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Su Heinäkuu 9. 10:39:08 2006

jouni kirjoitti:Eli se sisempi pesä ei ihan itsekseen irtoa etuperästä ja laske öljyjä pois?
En tuosta varmaks tiedä, mulla pysyi paikallaan, mutta eihän se kummoisesti kiinni ole.
Varmin on vaihtaa ehjä sinne, etit jostain 4wd dohc sierran vetarin ja otat siitä nivelen. Uutena ei tuota niveltä saanu enää.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Su Heinäkuu 9. 11:12:19 2006

Juu, tänään käydään 4x4 scorpion vetari Saaresta. Vaihtaa siitä tuon sisemmän nivelen, niin eiköhän se sillä. Pääsee alkuviikosta vielä mökillekin röllöttelemään... 8)

Kiitoksia jo etukäteen ttp:lle kyydin järjestämisestä ja scorpio4x4:lle vetarista :D
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Su Heinäkuu 9. 12:15:51 2006

tony the tiger kirjoitti:
jouni kirjoitti:Eli se sisempi pesä ei ihan itsekseen irtoa etuperästä ja laske öljyjä pois?
En tuosta varmaks tiedä, mulla pysyi paikallaan, mutta eihän se kummoisesti kiinni ole.
Varmin on vaihtaa ehjä sinne, etit jostain 4wd dohc sierran vetarin ja otat siitä nivelen. Uutena ei tuota niveltä saanu enää.
sisäkuppi on sokalla kiinni etuperässä.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Su Heinäkuu 9. 14:29:08 2006

Ei se kieltämättä kovallakaan nykimisellä ja paukuttelulla ulos tullut. Ts. voisi pelittää täysin ilman tuota joustakin...?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ma Heinäkuu 10. 13:26:12 2006

jouni kirjoitti:Ei se kieltämättä kovallakaan nykimisellä ja paukuttelulla ulos tullut. Ts. voisi pelittää täysin ilman tuota joustakin...?
Toimii varmasti, mutta ei kait sitä sinne turhan takia ole laitettu? Kait se on siellä jotain ääri-asentoa varmistamassa. Ettei vaan pullahda ulos tai jää jumiin...
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Heinäkuu 11. 19:38:58 2006

Sokkahan siellä cossun omassa nivelessä oli. Eli etuperän joutui aukaisemaan, tulipahan vaihdettua samalla öljyt. Tuossa 4x4 scorpion vetarissa ei ollut edes sokalle uraa. Vaihdoin pelkän sisemmän nivelen. Loppui jyrinät ja vatkaamiset.

Kiitoksia ttp:lle kyydin järkkäytymisestä ja Parikkalan mafialle (scorpio4x4 & mekaanikkorace) osista :D Mukana tuli vetarin lisäksi paljon muutakin hyödyllistä ja kaiken lisäksi vielä aika paha käärmeen purema... :wink:
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Pe Elokuu 31. 21:44:06 2007

Kaivetaan vanha aihe esiin...
Ilmaantui tällä viikolla mielenkiintoinen tärinä. Tärinä ilmaantuu n. 100km/h nopeudessa ajoittain. Tärinä myös häipyy yhtä äkkiä kuin ilmaantuukin.
Vatkaus tuntuu tulevan takaa, joten otin tänään jo takakardaanin irti ja vaihdoin tukilaakerin kumeineen sekä tarkistin nivelet. Entinen kumi oli jo melkolailla kulunut ja laakerikin oli parhaat päivänsä nähnyt, mutta vika ei korjaantunut. Samalla kokeilin kattelin takapäästä muutenkin paikat läpi. Ainoa outo havaittavissa oleva vika oli perän kiinnityksessä, joku pohjasta lähtevä kiinnitysrauta oli murtunut n. 1/4 matkalta. Murtuman aiheuttaja on mysteeri... Johtuuko tuo tärinä nyt tuosta murtumasta vai jostain muusta? Onko tuollaiset murtumat yleisiä?
Hitsatahan tuo pitää kun vaan ehtii...
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Vastaa Viestiin