Lohkon putkitus
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
Lohkon putkitus
Mites tommonen lohkon putkitus oikein käytännössä tapahtuu? Entä onko jollain hajua mitä esim tommosen cossun 2L lohkon putkittaminen kustantaa?
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
otetaan lohko pestään se
ostetaan putki materiaalia joko siihen koneeseen tarkoitettua tai "metritavaraa".
porataan lohkoon niin iso reikä kun tarvii ,läpi asti .
jos menee vesitilaan asti niin ,ei haittaa.
tiukkuutta reijän ja putken koossa pitää olla ja jotain 0.10 tai 0.05mm on hyvä.
sitten putki jäähdytetetäään ja lohko lämmitetään ja tuuppastaan putki kerralla paikalle.(muistaakseni noin päin)
siihen työhön kannattaa tehdä nailon hattu valmiiksi ja asentaa se valmiiksi putken sisään (siis osa jää tietysti ylhäältä ulos) ja nailon vasara jolla putki napautetaan lohkon tasoon asti.
kun kaikki putken on paikalla niin alkaa koneistus.
putki hoonataan oikeaan mittaan ja lohkon tasopinta koneistetaan että putki on tasainen ylä päästä.
ja eiku kasaamaan moottoria.
hinta .
jokainen voi itse laskea mitä maksaa tollainen työmäärä.
ja miksi tehdä toi.
jos sulla on lohko itä on pakko käyttää ,proenttisääntöjen takia tai lohkon harvinaisuuden vuoksi niin silloin se kannattaa tehdä.
muulloin ei.
olen itse tehnyt yhden 2.0 lonkon kun piti saada orkkis kossunmännät sopiman ylikuluneeseen lohkoon.
ostetaan putki materiaalia joko siihen koneeseen tarkoitettua tai "metritavaraa".
porataan lohkoon niin iso reikä kun tarvii ,läpi asti .
jos menee vesitilaan asti niin ,ei haittaa.
tiukkuutta reijän ja putken koossa pitää olla ja jotain 0.10 tai 0.05mm on hyvä.
sitten putki jäähdytetetäään ja lohko lämmitetään ja tuuppastaan putki kerralla paikalle.(muistaakseni noin päin)
siihen työhön kannattaa tehdä nailon hattu valmiiksi ja asentaa se valmiiksi putken sisään (siis osa jää tietysti ylhäältä ulos) ja nailon vasara jolla putki napautetaan lohkon tasoon asti.
kun kaikki putken on paikalla niin alkaa koneistus.
putki hoonataan oikeaan mittaan ja lohkon tasopinta koneistetaan että putki on tasainen ylä päästä.
ja eiku kasaamaan moottoria.
hinta .
jokainen voi itse laskea mitä maksaa tollainen työmäärä.
ja miksi tehdä toi.
jos sulla on lohko itä on pakko käyttää ,proenttisääntöjen takia tai lohkon harvinaisuuden vuoksi niin silloin se kannattaa tehdä.
muulloin ei.
olen itse tehnyt yhden 2.0 lonkon kun piti saada orkkis kossunmännät sopiman ylikuluneeseen lohkoon.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Mikä on normaalikäyttö?KtK kirjoitti:Ei ne normaalikäytössä ole mitenkään erityisen paskojaSkorppi kirjoitti:Niin no tässä haetaan sitä takaa kun fordin lohkot on täysiä paskoja, että jos haluis kunnollisen lohkon ni pitäis varmaan tehdä putkittamalla.

Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
Mites tommonen pösön putki viritelmä sitten kestää?bpasi kirjoitti:skorppi oneks sulla ei oo volvoa siinä vasta paska onkin![]()
jos haluut ohuen putken vanhan putken sisälle niin jostain pösöstä kävi ->suht halpa toimenpide taas jos haluut kunnon putken niin se maksaa hiukan enemmän..just ostin kunnon putkimateriaalia se maksoi 200€ n.metrin pätkä(umpirautaa)...
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
pösön putken sisähalkasia tais olla jo lähemmä 94. Vaparissa kestää.Yrkesman kirjoitti:Mites tommonen pösön putki viritelmä sitten kestää?bpasi kirjoitti:skorppi oneks sulla ei oo volvoa siinä vasta paska onkin![]()
jos haluut ohuen putken vanhan putken sisälle niin jostain pösöstä kävi ->suht halpa toimenpide taas jos haluut kunnon putken niin se maksaa hiukan enemmän..just ostin kunnon putkimateriaalia se maksoi 200€ n.metrin pätkä(umpirautaa)...
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Eikös näissä oo normaalikäyttö että niitä viritetään, en mä ainakaan tommosella ahtaalla kopilla viitteis ajaa jos ei oo voimaaKtK kirjoitti:Ei ne normaalikäytössä ole mitenkään erityisen paskojaSkorppi kirjoitti:Niin no tässä haetaan sitä takaa kun fordin lohkot on täysiä paskoja, että jos haluis kunnollisen lohkon ni pitäis varmaan tehdä putkittamalla.

Nyt on tulossa "betonilohko" 40mm vesitilalla, sitten kun halkasen sen niin pitää alkaa katteleen putkia lohkoon.

Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
muistakaa sitten että lohko kestävyys rasituksille ei parane putkittamalla vaan päin vastoin se heikkenee.
jos fordin lohkojen valu on huono edestäkäiselle liikkeelle esim männän liike niin silloin putkitus on hyvä ratkaisu saada kunnon materiaalia mäntää vasten.
yleensä jos porausta suurrennetaan paljon niin lohkon materiaali on sitä huonompaa mitä kauemmas mennään alkuperäisestä koosta.
silloin putkitus on hyvä tapa saada moottorista myös kulutus kestävä.
jos fordin lohkojen valu on huono edestäkäiselle liikkeelle esim männän liike niin silloin putkitus on hyvä ratkaisu saada kunnon materiaalia mäntää vasten.
yleensä jos porausta suurrennetaan paljon niin lohkon materiaali on sitä huonompaa mitä kauemmas mennään alkuperäisestä koosta.
silloin putkitus on hyvä tapa saada moottorista myös kulutus kestävä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002
en muista mistä pösöstä mutta joku vanha ja se oli alle 90mm sisältä sai n.5 mm senällä..ytte kirjoitti:pösön putken sisähalkasia tais olla jo lähemmä 94. Vaparissa kestää.Yrkesman kirjoitti:Mites tommonen pösön putki viritelmä sitten kestää?bpasi kirjoitti:skorppi oneks sulla ei oo volvoa siinä vasta paska onkin![]()
jos haluut ohuen putken vanhan putken sisälle niin jostain pösöstä kävi ->suht halpa toimenpide taas jos haluut kunnon putken niin se maksaa hiukan enemmän..just ostin kunnon putkimateriaalia se maksoi 200€ n.metrin pätkä(umpirautaa)...
taitaapa kaikki voima moottorit maailmalla olla putkikoneita...kunnon putkimateriaali vain sisälle niin kestää varmasti.
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
näyttäs ainakin 504 2.1l tiisseli olevan 90 porauksella ja kaikki muutkin 2.1 koneet.bpasi kirjoitti:en muista mistä pösöstä mutta joku vanha ja se oli alle 90mm sisältä sai n.5 mm senällä..ytte kirjoitti:pösön putken sisähalkasia tais olla jo lähemmä 94. Vaparissa kestää.Yrkesman kirjoitti:Mites tommonen pösön putki viritelmä sitten kestää?
taitaapa kaikki voima moottorit maailmalla olla putkikoneita...kunnon putkimateriaali vain sisälle niin kestää varmasti.
http://s6.photobucket.com/albums/y227/JarmoM/ps.jpg
-
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
cossuesco kirjoitti:Sarlinilla näin "putkitetun" lohkon missä oli kaikki neljä sylinteriä yhtä rautaa ja paketti oli sovitettu 200:sen lohkoon, oli meinaan komian näkönen, ei muuta kuin kallelle soitto ja kysyy mitä maksaa.
Ja sen soiton jälkeen asia todennäköisesti unohdetaan...


Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Cosesc kirjoitti:cossuesco kirjoitti:Sarlinilla näin "putkitetun" lohkon missä oli kaikki neljä sylinteriä yhtä rautaa ja paketti oli sovitettu 200:sen lohkoon, oli meinaan komian näkönen, ei muuta kuin kallelle soitto ja kysyy mitä maksaa.
Ja sen soiton jälkeen asia todennäköisesti unohdetaan...![]()
Aamen

ja sehän oli jonkun audin putkihässäkkä muistaakseni... 3v. sitten taisivat alkaa sitä tekemään, onko valmis vieläkään...

2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
-
- Viestit: 796
- Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Osu ja upposlappis kirjoitti:Kyllähän putket hyvin kestää moottoripukissa olevassa moottorissa...jjs kirjoitti:Hyvin on kestänyt...

S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com
Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com
Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Jaha. Ukot kerjää kuolemaa.latez kirjoitti:Osu ja upposlappis kirjoitti:Kyllähän putket hyvin kestää moottoripukissa olevassa moottorissa...jjs kirjoitti:Hyvin on kestänyt...
Ei vaan, hyvä että joku oli hereillä. Hyvä että lohkossa on edes vähän säilytysrasvaa ettei ufoputket ruostu puhki...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
-
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
http://www.jpsmotors.fi/timoheikkinen792 kirjoitti:Pistähän tänne firman tietoja jos joku muukin olis kiinnostunu
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002
Yrkesman kirjoitti:Soitin äsken tonne yhteen turkulaiseen koneistamoon ja kyselin tosta putkituksesta. Kuulemma työnhinta on noin 250-300euroa + sitten putket. Putket on kuulemma yleensä noin 30euroa/kpl. Tota täytyy kyllä oikeesti harkita seuraavaksi kun kone on auki.
veikkampa että 30€ saat ohuet putket n. maks. 5mm paksut empä laitais itelle semmoista jos meinaa kunollisen putken laittaa niin pistämpä siipicossulle kuvan niin saa pistää esille..
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Tässä kuva putkitetusta lohkostabpasi kirjoitti:veikkampa että 30€ saat ohuet putket n. maks. 5mm paksut empä laitais itelle semmoista jos meinaa kunollisen putken laittaa niin pistämpä siipicossulle kuvan niin saa pistää esille..
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 2075
- Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
- Paikkakunta: Toivala
siipicossu kirjoitti:Tässä kuva putkitetusta lohkostabpasi kirjoitti:veikkampa että 30€ saat ohuet putket n. maks. 5mm paksut empä laitais itelle semmoista jos meinaa kunollisen putken laittaa niin pistämpä siipicossulle kuvan niin saa pistää esille..

Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398
-
- Viestit: 837
- Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
- Paikkakunta: täällä jossain..
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
No siis jos tosiaan noi 5mm putket ei "riitä" niin ei sellasia sit laiteta. Ilmeisesti toi kuvan lohko on sitten tehty niillä umpirauta putkilla? Mistäs tommosta kunnon umpirauta tankoa sitten saa ja millä nimellä se on?bpasi kirjoitti:Yrkesman kirjoitti:Soitin äsken tonne yhteen turkulaiseen koneistamoon ja kyselin tosta putkituksesta. Kuulemma työnhinta on noin 250-300euroa + sitten putket. Putket on kuulemma yleensä noin 30euroa/kpl. Tota täytyy kyllä oikeesti harkita seuraavaksi kun kone on auki.
veikkampa että 30* saat ohuet putket n. maks. 5mm paksut empä laitais itelle semmoista jos meinaa kunollisen putken laittaa niin pistämpä siipicossulle kuvan niin saa pistää esille..
Viimeksi muokannut Yrkesman, To Toukokuu 18. 9:44:15 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Toi valurauta tanko mistä noita putkia voi sorvata on GJS 500 pallografiitti valua.
Mittatilaus putkia voi myös tilata tuolta http://www.darton-international.com/
Mainostavat että heillä on oma huippuhyvä materiaali.
Sieltä löytyy myös koneistus ohjeet, ja voit suunnitella oman putken.
Mittatilaus putkia voi myös tilata tuolta http://www.darton-international.com/
Mainostavat että heillä on oma huippuhyvä materiaali.
Sieltä löytyy myös koneistus ohjeet, ja voit suunnitella oman putken.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Ei tiedetä kun ei ole vielä ollut yhtään putkilohkoa, kerro ihmeessä mitä ongelmia tulee jos olet koittanut ?sierra friikki kirjoitti:oletteko ihan selvillä ongelmista mitä tulee kun "putki" on paksu esim 10mm
Halkasen eka ton betonilohkon ja sit seuraavaks putkilohko testiin

Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Tuo grp 500 sama kuin gjs 500.bpasi kirjoitti:pallografiitia vaikeahko oli löytää itelle otin 120mm umpitankoa sen ostin ågrenin konepajalta... (muistaakseni grp 500 kysy stigua se muistaa)
itelle tulee n.11mm paksut sylinteriseinämät ku poraus on 92mm![]()
oliko 200 lohkossa n.6-7mm sylinteripaksuus????
grp vanhan standardin mukainen materiaali merkintä.
Joka touhuaa noiden materiaalien kanssa tuntee kyllä ihan sama kummalla kysyy.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
liian paksu sylinterin seinämä.
käynnistettäessä liian pitkään "kylmä" aiheuttaa kulumista ja öljyn kulutusta.
liian paksu seinämä, käy liian kuumana koska jäähdyttävä vesi on liian kaukana.(ongelma poistetaan keraamisilla männillä)
paksun seinämäinen sylinteri vaati ison ulkotilan (luonnollisesti) jolloin tukeva rakenne lohkosta heikkenee koska putki on "kelluva " eli ei ole kiinteeessä yhteydessä lohkon rakenteisiin. (siis ei ole hitsattu esim.)
kun seinämää paksunnetaan, niin kestävyys ei lisäänny tietyn paksuuden jälkeen enään niin paljon että paksusta seinämästä olisi apua.
jos paksulla seinämällä haetaan lisäkestoa puristus/työ/räjähdyspaineeseen niin pitää muistaa että todellinen raja sylinterin kokonaispaineeseen on polttoaineen ja kiertokangen ynm. rajaama kestävyys.
tässä jotain teoriaa johon jollakin on varmasti ,tietysti parempaa tietoa.
mutta täähän olikin vaan iän tuomaa mutua.

käynnistettäessä liian pitkään "kylmä" aiheuttaa kulumista ja öljyn kulutusta.
liian paksu seinämä, käy liian kuumana koska jäähdyttävä vesi on liian kaukana.(ongelma poistetaan keraamisilla männillä)
paksun seinämäinen sylinteri vaati ison ulkotilan (luonnollisesti) jolloin tukeva rakenne lohkosta heikkenee koska putki on "kelluva " eli ei ole kiinteeessä yhteydessä lohkon rakenteisiin. (siis ei ole hitsattu esim.)
kun seinämää paksunnetaan, niin kestävyys ei lisäänny tietyn paksuuden jälkeen enään niin paljon että paksusta seinämästä olisi apua.
jos paksulla seinämällä haetaan lisäkestoa puristus/työ/räjähdyspaineeseen niin pitää muistaa että todellinen raja sylinterin kokonaispaineeseen on polttoaineen ja kiertokangen ynm. rajaama kestävyys.
tässä jotain teoriaa johon jollakin on varmasti ,tietysti parempaa tietoa.
mutta täähän olikin vaan iän tuomaa mutua.

Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Jos lohkon tunkee betonia lähes täyteen niin ei siellä kierrä tippaakaan vettä ja silti ei ole lämpöongelmia, joten tuo paksu putki jonka ympärillä kiertää edes vähän vettä tuskin on ongelma.sierra friikki kirjoitti:liian paksu sylinterin seinämä.
käynnistettäessä liian pitkään "kylmä" aiheuttaa kulumista ja öljyn kulutusta.
liian paksu seinämä, käy liian kuumana koska jäähdyttävä vesi on liian kaukana.(ongelma poistetaan keraamisilla männillä)
paksun seinämäinen sylinteri vaati ison ulkotilan (luonnollisesti) jolloin tukeva rakenne lohkosta heikkenee koska putki on "kelluva " eli ei ole kiinteeessä yhteydessä lohkon rakenteisiin. (siis ei ole hitsattu esim.)
kun seinämää paksunnetaan, niin kestävyys ei lisäänny tietyn paksuuden jälkeen enään niin paljon että paksusta seinämästä olisi apua.
jos paksulla seinämällä haetaan lisäkestoa puristus/työ/räjähdyspaineeseen niin pitää muistaa että todellinen raja sylinterin kokonaispaineeseen on polttoaineen ja kiertokangen ynm. rajaama kestävyys.
tässä jotain teoriaa johon jollakin on varmasti ,tietysti parempaa tietoa.
mutta täähän olikin vaan iän tuomaa mutua.
Mitä tulee liikkuvien osien kestoon niin kossussa on tosiaan se lohko on heikoin lenkki.
Tässä jotain mutua lisää.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002
kokeilemalla se selviää miten ukon käy
jos sylinteri on hiukan kylmä kauemmin ku käynistetään niin empä usko että tämmöisen ?(esim.+600hv) kone kerkee kulumaan rikki
ite olen kyllä luulen/kokeilen että isompi öljytila ja kunnon syyläri pitää kyllä lämmöt kurissa
eipä se putki liiku tuossa rakenteessa yhtään puriste sovitteella se siellä on ja kyllä kansi painaa sitä kokoajan alaspäin..
alkup.lohko on aika huokosta valua..
ite en käytä vakio kankia (tod.ostan titaani) ja männät on mittatilauksena tehty kestämään 750hv:tä ja k.akseli fardom sen takia pitää lohkoon satsata että se ei mee rikki heti....
toivottavasti ens vuonna ollaan viisaampia


jos sylinteri on hiukan kylmä kauemmin ku käynistetään niin empä usko että tämmöisen ?(esim.+600hv) kone kerkee kulumaan rikki

ite olen kyllä luulen/kokeilen että isompi öljytila ja kunnon syyläri pitää kyllä lämmöt kurissa
eipä se putki liiku tuossa rakenteessa yhtään puriste sovitteella se siellä on ja kyllä kansi painaa sitä kokoajan alaspäin..
alkup.lohko on aika huokosta valua..
ite en käytä vakio kankia (tod.ostan titaani) ja männät on mittatilauksena tehty kestämään 750hv:tä ja k.akseli fardom sen takia pitää lohkoon satsata että se ei mee rikki heti....
toivottavasti ens vuonna ollaan viisaampia


-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Olen kyllä kanssa sitä mieltä, että ei se paksu putki lohkoa jäykistä siihen verrattuna, että vanhaa valettua putkea on vielä vähän jäljellä ja sisällä on paremmasta aineesta tehty ohkaisempi hylsy.
Jos alakertaan tehdään laakerikansille yhtenäinen kehto ja kannesta menee pultit sinne asti niin silloin ne erilliset paksut putket on aika pitkälle yhtä jöötiä lohkon kanssa.
Jos paksut putket valetaan kiinni lohkoon epoksilla tai lohkobetonilla jolla on sama lämpölaajenemiskerroin kuin lohkolla niin silloin varmaan päästään takaisin yhtä vääntöjäykkään rakentaaseen mistä aloitettiin.
Vaikka putket on kiinni tiukalla sovituksella niin ei se kuitenkaan ole sama asia kuin yhtenäinen valu.
Tuskin paksusta putkesta isompia lämpöongelmia tulee, mutta on siinä tasaiseksi työstetyssä putkessa aika paljon vähemmän lämmönsiirtopintaa kuin valussa.
Jos alakertaan tehdään laakerikansille yhtenäinen kehto ja kannesta menee pultit sinne asti niin silloin ne erilliset paksut putket on aika pitkälle yhtä jöötiä lohkon kanssa.
Jos paksut putket valetaan kiinni lohkoon epoksilla tai lohkobetonilla jolla on sama lämpölaajenemiskerroin kuin lohkolla niin silloin varmaan päästään takaisin yhtä vääntöjäykkään rakentaaseen mistä aloitettiin.
Vaikka putket on kiinni tiukalla sovituksella niin ei se kuitenkaan ole sama asia kuin yhtenäinen valu.
Tuskin paksusta putkesta isompia lämpöongelmia tulee, mutta on siinä tasaiseksi työstetyssä putkessa aika paljon vähemmän lämmönsiirtopintaa kuin valussa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Kyllä minä olen sitämieltä että kyllä toi moottori on kestävämpi kunnon "märkäputkilla" kun "kuivaputkilla".
Itelläni kyllä tällä hetkellä 200 lohko "kuivilla" putkilla, mutta se onkin stanu männälle tehty.
Jos yhtään mäntää kasvattaa niin ei oo mahkuja tehä muuta kuin "märkäputki" kone.
Miten muuten kun on alumiini lohko?
Tai ne joissa putket jo valmiix irtonaisia, onkos ne huterampia sitte?
Tuossa tehään hondaan "märät" putket http://www.darton-international.com/Honda%20Manual.pdf
Ja veikkaanpa että on kestävämpi ton jälkeen.
Itelläni kyllä tällä hetkellä 200 lohko "kuivilla" putkilla, mutta se onkin stanu männälle tehty.
Jos yhtään mäntää kasvattaa niin ei oo mahkuja tehä muuta kuin "märkäputki" kone.
Miten muuten kun on alumiini lohko?
Tai ne joissa putket jo valmiix irtonaisia, onkos ne huterampia sitte?
Tuossa tehään hondaan "märät" putket http://www.darton-international.com/Honda%20Manual.pdf
Ja veikkaanpa että on kestävämpi ton jälkeen.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
räjähdys paine= sepaine joka tulee kun palamistapahtuma on sylinterissä
ja mäntä alkaa menemään alaspäin.
silloinhan paine on suurin sylinterissä.
nyt kun luin vielä kerran alusta koko keskustelun niin heräsi kysymys.
Miksi te putkitatte?
syitä vissiin on monia mutta mikä on syynä että putki pitää tehdä 15mm paksuksi?
ja mäntä alkaa menemään alaspäin.
silloinhan paine on suurin sylinterissä.
nyt kun luin vielä kerran alusta koko keskustelun niin heräsi kysymys.
Miksi te putkitatte?
syitä vissiin on monia mutta mikä on syynä että putki pitää tehdä 15mm paksuksi?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Sen takia putkitetaan kun noi vakio lohkot on huonoja ja menee halki sylinteristä.sierra friikki kirjoitti:räjähdys paine= sepaine joka tulee kun palamistapahtuma on sylinterissä
ja mäntä alkaa menemään alaspäin.
silloinhan paine on suurin sylinterissä.
nyt kun luin vielä kerran alusta koko keskustelun niin heräsi kysymys.
Miksi te putkitatte?
syitä vissiin on monia mutta mikä on syynä että putki pitää tehdä 15mm paksuksi?
yksi syy ...ok monellako on mennyt?
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -