Lohkon putkitus

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Lohkon putkitus

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » To Toukokuu 11. 14:47:03 2006

Mites tommonen lohkon putkitus oikein käytännössä tapahtuu? Entä onko jollain hajua mitä esim tommosen cossun 2L lohkon putkittaminen kustantaa?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Toukokuu 11. 15:24:47 2006

otetaan lohko pestään se
ostetaan putki materiaalia joko siihen koneeseen tarkoitettua tai "metritavaraa".
porataan lohkoon niin iso reikä kun tarvii ,läpi asti .
jos menee vesitilaan asti niin ,ei haittaa.
tiukkuutta reijän ja putken koossa pitää olla ja jotain 0.10 tai 0.05mm on hyvä.
sitten putki jäähdytetetäään ja lohko lämmitetään ja tuuppastaan putki kerralla paikalle.(muistaakseni noin päin)
siihen työhön kannattaa tehdä nailon hattu valmiiksi ja asentaa se valmiiksi putken sisään (siis osa jää tietysti ylhäältä ulos) ja nailon vasara jolla putki napautetaan lohkon tasoon asti.
kun kaikki putken on paikalla niin alkaa koneistus.
putki hoonataan oikeaan mittaan ja lohkon tasopinta koneistetaan että putki on tasainen ylä päästä.
ja eiku kasaamaan moottoria.
hinta .
jokainen voi itse laskea mitä maksaa tollainen työmäärä.
ja miksi tehdä toi.
jos sulla on lohko itä on pakko käyttää ,proenttisääntöjen takia tai lohkon harvinaisuuden vuoksi niin silloin se kannattaa tehdä.
muulloin ei.

olen itse tehnyt yhden 2.0 lonkon kun piti saada orkkis kossunmännät sopiman ylikuluneeseen lohkoon.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Toukokuu 11. 16:29:19 2006

Niin no tässä haetaan sitä takaa kun fordin lohkot on täysiä paskoja, että jos haluis kunnollisen lohkon ni pitäis varmaan tehdä putkittamalla.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Toukokuu 11. 19:06:54 2006

Skorppi kirjoitti:Niin no tässä haetaan sitä takaa kun fordin lohkot on täysiä paskoja, että jos haluis kunnollisen lohkon ni pitäis varmaan tehdä putkittamalla.
Ei ne normaalikäytössä ole mitenkään erityisen paskoja :wink:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Toukokuu 11. 19:42:03 2006

KtK kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:Niin no tässä haetaan sitä takaa kun fordin lohkot on täysiä paskoja, että jos haluis kunnollisen lohkon ni pitäis varmaan tehdä putkittamalla.
Ei ne normaalikäytössä ole mitenkään erityisen paskoja :wink:
Mikä on normaalikäyttö? 8)
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » To Toukokuu 11. 20:53:22 2006

skorppi oneks sulla ei oo volvoa siinä vasta paska onkin :wink:

jos haluut ohuen putken vanhan putken sisälle niin jostain pösöstä kävi ->suht halpa toimenpide taas jos haluut kunnon putken niin se maksaa hiukan enemmän..just ostin kunnon putkimateriaalia se maksoi 200€ n.metrin pätkä(umpirautaa)...

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » To Toukokuu 11. 22:11:25 2006

bpasi kirjoitti:skorppi oneks sulla ei oo volvoa siinä vasta paska onkin :wink:

jos haluut ohuen putken vanhan putken sisälle niin jostain pösöstä kävi ->suht halpa toimenpide taas jos haluut kunnon putken niin se maksaa hiukan enemmän..just ostin kunnon putkimateriaalia se maksoi 200€ n.metrin pätkä(umpirautaa)...
Mites tommonen pösön putki viritelmä sitten kestää?

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Toukokuu 11. 23:50:22 2006

Yrkesman kirjoitti:
bpasi kirjoitti:skorppi oneks sulla ei oo volvoa siinä vasta paska onkin :wink:

jos haluut ohuen putken vanhan putken sisälle niin jostain pösöstä kävi ->suht halpa toimenpide taas jos haluut kunnon putken niin se maksaa hiukan enemmän..just ostin kunnon putkimateriaalia se maksoi 200€ n.metrin pätkä(umpirautaa)...
Mites tommonen pösön putki viritelmä sitten kestää?
pösön putken sisähalkasia tais olla jo lähemmä 94. Vaparissa kestää.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Toukokuu 12. 0:46:29 2006

Laitatin 6-7v sitten RS500 -lohkoon STD -mittaiset kuivaputket, aines jotain ufoseosta. Maksoi (suhteilla) jotain 350-400€. Hyvin on kestänyt... :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Toukokuu 12. 9:16:52 2006

KtK kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:Niin no tässä haetaan sitä takaa kun fordin lohkot on täysiä paskoja, että jos haluis kunnollisen lohkon ni pitäis varmaan tehdä putkittamalla.
Ei ne normaalikäytössä ole mitenkään erityisen paskoja :wink:
Eikös näissä oo normaalikäyttö että niitä viritetään, en mä ainakaan tommosella ahtaalla kopilla viitteis ajaa jos ei oo voimaa :D

Nyt on tulossa "betonilohko" 40mm vesitilalla, sitten kun halkasen sen niin pitää alkaa katteleen putkia lohkoon. :wink:
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Toukokuu 12. 10:38:05 2006

muistakaa sitten että lohko kestävyys rasituksille ei parane putkittamalla vaan päin vastoin se heikkenee.
jos fordin lohkojen valu on huono edestäkäiselle liikkeelle esim männän liike niin silloin putkitus on hyvä ratkaisu saada kunnon materiaalia mäntää vasten.
yleensä jos porausta suurrennetaan paljon niin lohkon materiaali on sitä huonompaa mitä kauemmas mennään alkuperäisestä koosta.
silloin putkitus on hyvä tapa saada moottorista myös kulutus kestävä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Pe Toukokuu 12. 11:29:03 2006

No lähinnä just sitä hain, että kun noita kossun koneitakin jossain päin maailmaa on +600hv tehoilla, niin miten niissä saadaan lohkot kestämään. Et jos se kestävyys ei putkittamalla parane niin miten jätkillä pysyy vehkeet kasassa :roll: Tai siis eihän ne ilmeisesti pysy :D

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Pe Toukokuu 12. 12:26:51 2006

ytte kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:
bpasi kirjoitti:skorppi oneks sulla ei oo volvoa siinä vasta paska onkin :wink:

jos haluut ohuen putken vanhan putken sisälle niin jostain pösöstä kävi ->suht halpa toimenpide taas jos haluut kunnon putken niin se maksaa hiukan enemmän..just ostin kunnon putkimateriaalia se maksoi 200€ n.metrin pätkä(umpirautaa)...
Mites tommonen pösön putki viritelmä sitten kestää?
pösön putken sisähalkasia tais olla jo lähemmä 94. Vaparissa kestää.
en muista mistä pösöstä mutta joku vanha ja se oli alle 90mm sisältä sai n.5 mm senällä..

taitaapa kaikki voima moottorit maailmalla olla putkikoneita...kunnon putkimateriaali vain sisälle niin kestää varmasti.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Pe Toukokuu 12. 13:19:50 2006

bpasi kirjoitti:
ytte kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:Mites tommonen pösön putki viritelmä sitten kestää?
pösön putken sisähalkasia tais olla jo lähemmä 94. Vaparissa kestää.
en muista mistä pösöstä mutta joku vanha ja se oli alle 90mm sisältä sai n.5 mm senällä..

taitaapa kaikki voima moottorit maailmalla olla putkikoneita...kunnon putkimateriaali vain sisälle niin kestää varmasti.
näyttäs ainakin 504 2.1l tiisseli olevan 90 porauksella ja kaikki muutkin 2.1 koneet.

http://s6.photobucket.com/albums/y227/JarmoM/ps.jpg

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Pe Toukokuu 12. 15:51:51 2006

Sarlinilla näin "putkitetun" lohkon missä oli kaikki neljä sylinteriä yhtä rautaa ja paketti oli sovitettu 200:sen lohkoon, oli meinaan komian näkönen :D, ei muuta kuin kallelle soitto ja kysyy mitä maksaa.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » La Toukokuu 13. 9:09:07 2006

cossuesco kirjoitti:Sarlinilla näin "putkitetun" lohkon missä oli kaikki neljä sylinteriä yhtä rautaa ja paketti oli sovitettu 200:sen lohkoon, oli meinaan komian näkönen :D, ei muuta kuin kallelle soitto ja kysyy mitä maksaa.

Ja sen soiton jälkeen asia todennäköisesti unohdetaan... :lol: :lol:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Toukokuu 13. 10:26:54 2006

Cosesc kirjoitti:
cossuesco kirjoitti:Sarlinilla näin "putkitetun" lohkon missä oli kaikki neljä sylinteriä yhtä rautaa ja paketti oli sovitettu 200:sen lohkoon, oli meinaan komian näkönen :D, ei muuta kuin kallelle soitto ja kysyy mitä maksaa.

Ja sen soiton jälkeen asia todennäköisesti unohdetaan... :lol: :lol:

Aamen :lol:


ja sehän oli jonkun audin putkihässäkkä muistaakseni... 3v. sitten taisivat alkaa sitä tekemään, onko valmis vieläkään... :roll:
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

RS2600
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS2600 » La Toukokuu 13. 13:19:48 2006

Eiks se 200 lohkokaan kestä yhtään mitään ,niitähän kait saa ihan rahalla kaupasta.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » La Toukokuu 13. 13:36:30 2006

RS2600 kirjoitti:Eiks se 200 lohkokaan kestä yhtään mitään ,niitähän kait saa ihan rahalla kaupasta.
No kestää se jotain, mutta ei silläkään kuulemma kuuhun mennä.

lappis
Viestit: 796
Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja lappis » Ma Toukokuu 15. 20:40:48 2006

jjs kirjoitti:Hyvin on kestänyt... :wink:
Kyllähän putket hyvin kestää moottoripukissa olevassa moottorissa... :wink:

latez
Viestit: 1606
Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja latez » Ti Toukokuu 16. 11:20:08 2006

lappis kirjoitti:
jjs kirjoitti:Hyvin on kestänyt... :wink:
Kyllähän putket hyvin kestää moottoripukissa olevassa moottorissa... :wink:
Osu ja uppos :lol:
S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com

Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 16. 21:25:13 2006

latez kirjoitti:
lappis kirjoitti:
jjs kirjoitti:Hyvin on kestänyt... :wink:
Kyllähän putket hyvin kestää moottoripukissa olevassa moottorissa... :wink:
Osu ja uppos :lol:
Jaha. Ukot kerjää kuolemaa.

Ei vaan, hyvä että joku oli hereillä. Hyvä että lohkossa on edes vähän säilytysrasvaa ettei ufoputket ruostu puhki...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Toukokuu 17. 11:55:14 2006

Soitin äsken tonne yhteen turkulaiseen koneistamoon ja kyselin tosta putkituksesta. Kuulemma työnhinta on noin 250-300euroa + sitten putket. Putket on kuulemma yleensä noin 30euroa/kpl. Tota täytyy kyllä oikeesti harkita seuraavaksi kun kone on auki.

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Ke Toukokuu 17. 14:43:49 2006

Pistähän tänne firman tietoja jos joku muukin olis kiinnostunu :lol:

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Toukokuu 17. 14:56:41 2006

timoheikkinen792 kirjoitti:Pistähän tänne firman tietoja jos joku muukin olis kiinnostunu :lol:
http://www.jpsmotors.fi/

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ke Toukokuu 17. 22:09:53 2006

Yrkesman kirjoitti:Soitin äsken tonne yhteen turkulaiseen koneistamoon ja kyselin tosta putkituksesta. Kuulemma työnhinta on noin 250-300euroa + sitten putket. Putket on kuulemma yleensä noin 30euroa/kpl. Tota täytyy kyllä oikeesti harkita seuraavaksi kun kone on auki.

veikkampa että 30€ saat ohuet putket n. maks. 5mm paksut empä laitais itelle semmoista jos meinaa kunollisen putken laittaa niin pistämpä siipicossulle kuvan niin saa pistää esille..

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Toukokuu 17. 22:21:07 2006

bpasi kirjoitti:veikkampa että 30€ saat ohuet putket n. maks. 5mm paksut empä laitais itelle semmoista jos meinaa kunollisen putken laittaa niin pistämpä siipicossulle kuvan niin saa pistää esille..
Tässä kuva putkitetusta lohkosta
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Ke Toukokuu 17. 22:22:39 2006

siipicossu kirjoitti:
bpasi kirjoitti:veikkampa että 30€ saat ohuet putket n. maks. 5mm paksut empä laitais itelle semmoista jos meinaa kunollisen putken laittaa niin pistämpä siipicossulle kuvan niin saa pistää esille..
Tässä kuva putkitetusta lohkosta
:shock: WOOOUUUUW... komee
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Ke Toukokuu 17. 23:26:18 2006

kuinka paksu seinämä cossun normi sylinteriputkessa on? auttaako toi pösön putki sitten yhtään verrattuna vakioon?
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » To Toukokuu 18. 7:17:09 2006

bpasi kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:Soitin äsken tonne yhteen turkulaiseen koneistamoon ja kyselin tosta putkituksesta. Kuulemma työnhinta on noin 250-300euroa + sitten putket. Putket on kuulemma yleensä noin 30euroa/kpl. Tota täytyy kyllä oikeesti harkita seuraavaksi kun kone on auki.

veikkampa että 30* saat ohuet putket n. maks. 5mm paksut empä laitais itelle semmoista jos meinaa kunollisen putken laittaa niin pistämpä siipicossulle kuvan niin saa pistää esille..
No siis jos tosiaan noi 5mm putket ei "riitä" niin ei sellasia sit laiteta. Ilmeisesti toi kuvan lohko on sitten tehty niillä umpirauta putkilla? Mistäs tommosta kunnon umpirauta tankoa sitten saa ja millä nimellä se on?
Viimeksi muokannut Yrkesman, To Toukokuu 18. 9:44:15 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » To Toukokuu 18. 9:15:54 2006

Toi valurauta tanko mistä noita putkia voi sorvata on GJS 500 pallografiitti valua.
Mittatilaus putkia voi myös tilata tuolta http://www.darton-international.com/
Mainostavat että heillä on oma huippuhyvä materiaali.
Sieltä löytyy myös koneistus ohjeet, ja voit suunnitella oman putken.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » To Toukokuu 18. 11:27:36 2006

Mistäs sä bpasi hommasit sen oman umpirauta tangon ja oliko se just tota GJS 500 pallografiittia? Saako sitä Suomesta vai pitääkö semmonen mukata roudata jostain Jenkeistä asti?

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » To Toukokuu 18. 12:24:47 2006

pallografiitia vaikeahko oli löytää itelle otin 120mm umpitankoa sen ostin ågrenin konepajalta... (muistaakseni grp 500 kysy stigua se muistaa)

itelle tulee n.11mm paksut sylinteriseinämät ku poraus on 92mm :roll:

oliko 200 lohkossa n.6-7mm sylinteripaksuus????

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Toukokuu 18. 12:50:35 2006

Äsken mittailin 205 lohkoa ja siinä "putken" paksuus reilu 5mm. En tie sitten onko noi halvat putket jotain pösön putkia ja millanen seinämä niissä on mutta ei ne ainakaan kuulemma kestä ylipainetta.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Toukokuu 18. 13:03:12 2006

vanhaa tykinpiippua nakkaa sinne 8)

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Toukokuu 18. 13:18:36 2006

oletteko ihan selvillä ongelmista mitä tulee kun "putki" on paksu esim 10mm
:shock:
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Toukokuu 18. 13:22:52 2006

sierra friikki kirjoitti:oletteko ihan selvillä ongelmista mitä tulee kun "putki" on paksu esim 10mm
:shock:
Ei tiedetä kun ei ole vielä ollut yhtään putkilohkoa, kerro ihmeessä mitä ongelmia tulee jos olet koittanut ?

Halkasen eka ton betonilohkon ja sit seuraavaks putkilohko testiin :D
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » To Toukokuu 18. 13:34:36 2006

bpasi kirjoitti:pallografiitia vaikeahko oli löytää itelle otin 120mm umpitankoa sen ostin ågrenin konepajalta... (muistaakseni grp 500 kysy stigua se muistaa)

itelle tulee n.11mm paksut sylinteriseinämät ku poraus on 92mm :roll:

oliko 200 lohkossa n.6-7mm sylinteripaksuus????
Tuo grp 500 sama kuin gjs 500.
grp vanhan standardin mukainen materiaali merkintä.
Joka touhuaa noiden materiaalien kanssa tuntee kyllä ihan sama kummalla kysyy.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Toukokuu 18. 14:23:27 2006

liian paksu sylinterin seinämä.
käynnistettäessä liian pitkään "kylmä" aiheuttaa kulumista ja öljyn kulutusta.
liian paksu seinämä, käy liian kuumana koska jäähdyttävä vesi on liian kaukana.(ongelma poistetaan keraamisilla männillä)
paksun seinämäinen sylinteri vaati ison ulkotilan (luonnollisesti) jolloin tukeva rakenne lohkosta heikkenee koska putki on "kelluva " eli ei ole kiinteeessä yhteydessä lohkon rakenteisiin. (siis ei ole hitsattu esim.)

kun seinämää paksunnetaan, niin kestävyys ei lisäänny tietyn paksuuden jälkeen enään niin paljon että paksusta seinämästä olisi apua.
jos paksulla seinämällä haetaan lisäkestoa puristus/työ/räjähdyspaineeseen niin pitää muistaa että todellinen raja sylinterin kokonaispaineeseen on polttoaineen ja kiertokangen ynm. rajaama kestävyys.

tässä jotain teoriaa johon jollakin on varmasti ,tietysti parempaa tietoa.
mutta täähän olikin vaan iän tuomaa mutua.


:D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Toukokuu 18. 14:32:14 2006

sierra friikki kirjoitti:liian paksu sylinterin seinämä.
käynnistettäessä liian pitkään "kylmä" aiheuttaa kulumista ja öljyn kulutusta.
liian paksu seinämä, käy liian kuumana koska jäähdyttävä vesi on liian kaukana.(ongelma poistetaan keraamisilla männillä)
paksun seinämäinen sylinteri vaati ison ulkotilan (luonnollisesti) jolloin tukeva rakenne lohkosta heikkenee koska putki on "kelluva " eli ei ole kiinteeessä yhteydessä lohkon rakenteisiin. (siis ei ole hitsattu esim.)

kun seinämää paksunnetaan, niin kestävyys ei lisäänny tietyn paksuuden jälkeen enään niin paljon että paksusta seinämästä olisi apua.
jos paksulla seinämällä haetaan lisäkestoa puristus/työ/räjähdyspaineeseen niin pitää muistaa että todellinen raja sylinterin kokonaispaineeseen on polttoaineen ja kiertokangen ynm. rajaama kestävyys.

tässä jotain teoriaa johon jollakin on varmasti ,tietysti parempaa tietoa.
mutta täähän olikin vaan iän tuomaa mutua.


:D
Jos lohkon tunkee betonia lähes täyteen niin ei siellä kierrä tippaakaan vettä ja silti ei ole lämpöongelmia, joten tuo paksu putki jonka ympärillä kiertää edes vähän vettä tuskin on ongelma.

Mitä tulee liikkuvien osien kestoon niin kossussa on tosiaan se lohko on heikoin lenkki.

Tässä jotain mutua lisää.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Toukokuu 18. 15:43:46 2006

Ainahan sitä jäähdytystä voi parantaa öljypuolella. 2.5l Duratecissa sylinteriseinämän paksuus on lähemmäs 15mm.

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » To Toukokuu 18. 16:17:06 2006

Isossa maailmassa on ajettu jopa umpirautalohkoilla. Mäntiä jäähdyttämässä RIITTÄVÄT öljysuihkut ja kannessa vesikierto.

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » To Toukokuu 18. 17:02:53 2006

kokeilemalla se selviää miten ukon käy :wink:

jos sylinteri on hiukan kylmä kauemmin ku käynistetään niin empä usko että tämmöisen ?(esim.+600hv) kone kerkee kulumaan rikki :wink:

ite olen kyllä luulen/kokeilen että isompi öljytila ja kunnon syyläri pitää kyllä lämmöt kurissa

eipä se putki liiku tuossa rakenteessa yhtään puriste sovitteella se siellä on ja kyllä kansi painaa sitä kokoajan alaspäin..

alkup.lohko on aika huokosta valua..

ite en käytä vakio kankia (tod.ostan titaani) ja männät on mittatilauksena tehty kestämään 750hv:tä ja k.akseli fardom sen takia pitää lohkoon satsata että se ei mee rikki heti....


toivottavasti ens vuonna ollaan viisaampia :roll: :wink:

joopa joo
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja joopa joo » To Toukokuu 18. 21:45:55 2006

räjähdyspaineeseen, mitä tarkoittaa tämä??????????

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Toukokuu 19. 5:33:36 2006

Olen kyllä kanssa sitä mieltä, että ei se paksu putki lohkoa jäykistä siihen verrattuna, että vanhaa valettua putkea on vielä vähän jäljellä ja sisällä on paremmasta aineesta tehty ohkaisempi hylsy.
Jos alakertaan tehdään laakerikansille yhtenäinen kehto ja kannesta menee pultit sinne asti niin silloin ne erilliset paksut putket on aika pitkälle yhtä jöötiä lohkon kanssa.
Jos paksut putket valetaan kiinni lohkoon epoksilla tai lohkobetonilla jolla on sama lämpölaajenemiskerroin kuin lohkolla niin silloin varmaan päästään takaisin yhtä vääntöjäykkään rakentaaseen mistä aloitettiin.
Vaikka putket on kiinni tiukalla sovituksella niin ei se kuitenkaan ole sama asia kuin yhtenäinen valu.
Tuskin paksusta putkesta isompia lämpöongelmia tulee, mutta on siinä tasaiseksi työstetyssä putkessa aika paljon vähemmän lämmönsiirtopintaa kuin valussa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Toukokuu 19. 9:27:55 2006

Kyllä minä olen sitämieltä että kyllä toi moottori on kestävämpi kunnon "märkäputkilla" kun "kuivaputkilla".
Itelläni kyllä tällä hetkellä 200 lohko "kuivilla" putkilla, mutta se onkin stanu männälle tehty.
Jos yhtään mäntää kasvattaa niin ei oo mahkuja tehä muuta kuin "märkäputki" kone.
Miten muuten kun on alumiini lohko?
Tai ne joissa putket jo valmiix irtonaisia, onkos ne huterampia sitte?
Tuossa tehään hondaan "märät" putket http://www.darton-international.com/Honda%20Manual.pdf
Ja veikkaanpa että on kestävämpi ton jälkeen.

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Pe Toukokuu 19. 10:27:18 2006

Jos noissa lohkoissa ja putkissa ongelma on materiaalin joustaminen (kimmoisasti), niin siihen ei auta kuin raudan lisäys. Kimmomoduuli kun on kutakuinkin sama eri teräksillä lujuudesta riippumatta.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Toukokuu 19. 10:41:27 2006

räjähdys paine= sepaine joka tulee kun palamistapahtuma on sylinterissä
ja mäntä alkaa menemään alaspäin.
silloinhan paine on suurin sylinterissä.


nyt kun luin vielä kerran alusta koko keskustelun niin heräsi kysymys.


Miksi te putkitatte?
syitä vissiin on monia mutta mikä on syynä että putki pitää tehdä 15mm paksuksi?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Toukokuu 19. 10:57:22 2006

sierra friikki kirjoitti:räjähdys paine= sepaine joka tulee kun palamistapahtuma on sylinterissä
ja mäntä alkaa menemään alaspäin.
silloinhan paine on suurin sylinterissä.


nyt kun luin vielä kerran alusta koko keskustelun niin heräsi kysymys.


Miksi te putkitatte?
syitä vissiin on monia mutta mikä on syynä että putki pitää tehdä 15mm paksuksi?
Sen takia putkitetaan kun noi vakio lohkot on huonoja ja menee halki sylinteristä.
yksi syy ...ok monellako on mennyt?
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Toukokuu 19. 11:51:23 2006

On.
1kpl 205 Cosw. turbokäytössä +0,5mm
1kpl 205 vapari STD(!)
3kpl 2,0 turbo +1,1mm...

+ monia tutuilla.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin