Sierra Cosworth

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Sierra Cosworth

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Huhtikuu 22. 0:15:59 2006

Mitä mallinimike Sierra Cosworth merkitsee teille?

Kirjoittelen tässä ihan omaa turinaa ko. pelin tiimoilta.


Aikoinaan näin ensimmäisen Cosworthini joensuussa Auto Extran kuplahallissa nykyisen Lidlin tontilla. Se oli valkoinen siipi ja huokui arvokasta historiaa jo tuolloin vaikka oli vasta pari vuotta vanha auto.

Olin jo tuolloin aika pahasti kiinni näissä voorteissa ja ainoastaan hintalappu esti minua ostamasta tuota yksilöä :lol:

Rehellisesti sanottuna, eipä noilla opiskelijan rahoilla paljon Taunusta kummempaa pidetty..

Cosworth Sierra jäi kuitenkin kummittelemaan mielessä ja kun sitten kaverini osti -88 mallisen sedanin niin tuolloisen tyttäystäväni ( nykyisen vaimoni ) kanssa päätimme että joskus tuollainen tulee meillekin.

Kaverini ja hänen vaimonsa ajoi autolla melko paljon ja ensimmäisen talven tullessa hänen vaimonsa sanoi että pitää saada vähemmän levoton talviauto. Tästähän aukesi minulle sauma cossuun. Kaverini päätyi farkku laatikko Volvoon ja siinä sivussa saatiin tehtyä vaihtokauppaa vanhan lapsuuden kaverini kanssa joka hoitaa autokauppaa joensuussa. Hänellä kun sattui olemaan tuollainen farkku Volvo hallissaan. Annoin vaihdossa siistin GTI 16v Golfin ja niin sitä oltiin cossun haltijoita :D

Autoa pidettiin viitisen vuotta kunnes tuli aika vaihtaa asuntoa. Perhe alkoi vaatimaan omakotimaista asumista ja mikäs siinä auttoi. Cossu oli myytävä että saatiin käsiraha nykyiseen kämppään.

Ostaja löytyi clubin sisältä ja kaupat tehtiin. Siinä sitten oltiin ilman cossua pari vuotta. Paine alkoi olla kuitenkin niin kova että oli pakko alkaa etsimään uutta cossua. Kyselin entistä cossuanikin mutta sain käsityksen ettei nykyinen omistaja ollut kovin halukas myymään autoaan. Viime kesänä se sitten löytyi Tampereelta ( clubin ulkopuolelta ) ja auto käytiin hakemassa samalla reissulla kun cabrio Esco luovutettiin uudelle omistajalleen. Oli muuten ensimmäinen auto jota en käynyt koeajamassa ennen ostoa :shock:

Cosworth merkitsee meille niin paljon että ei ollut edes harkinassa muu kuin orkkis aito takavetomallinen Sierra Cosworth. Kun auto on vain kesäajossa niin neliveto on sinällään meille tarpeeton.

Nyt tallissa oleva aito 2wd -89 tulee olemaan meillä niin pitkään (toivottavasti) että poikanikin (nyt 4v) pääsee sillä ajamaan laillisesti.

Eipä sitä tiedä vaikka hulluus iskisi siihen aitoon ensimmäiseen cossuun eli siipeen. Kukapa tietää..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Huhtikuu 22. 8:30:19 2006

cosworth merkitsee mulle toteutumatonta ikuisen pikkupojan unelmaa. joskus vielä kasvan isoksi ja.. 8)

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » La Huhtikuu 22. 11:15:37 2006

Peskana käytiin useina kesinä Ahvenistolla katsomassa EM-Rallicrossia. Siellä sitten silmääni iski mielestäni aivan sairaan hieno ja sikakovaa ajava (muistaakseni) punainen sierra! Kuski taisi olla Jussi Rasku? Pikkupojan mieleen oli tuollaiset laveat ajolinjat, pitkälle lentävä sora takapyöristä ja iso takaspoileri. :wink: Eihän sitä vielä silloin tiennyt mikä sierra se oli. 90-luvun alkupuolella sitten kotikaupunkiini tuli tuollainen pyörimään (nykyään samassa tallissa)! Ikää oli jo sen verran, että tiesin sen levan Sierra Cosworth. Oli se vaan niin komean näköinen mopolla ajavan mielestä. Silloin päätin, että jonain päivänä sellaisen omistan itsekkin! Kului vuosia ja taas vuosia kunnes tuli tammikuu -05. Selailin yksi ilta Nettiautoa ja siellä oli myynissä -92 4wd. Oltiin juuri ostettu omakotitalo avovaimoni kanssa. Lainaa oli otettu hieman yli talon hinnan, joten ajattelin ettei se enää tässä konkurssissa tuntuisi! Käytiin kaverin kanssa katsomassa Tampereella tätä tax-free nelikkoa. Ja mukaanhan se sitten tarttui! Ajelin sillä alku syksyyn jolloin möin sen pois, koska sain siitä hyvän hinnan. Enpä kuitenkaan kerennyt olla ilman Cossua kun viikon. Vieroitus oireet veivät voitonheikosta ruumiistani ja kävin taas Tampereen kupeesta hakemassa -88 mallin sedan Cossun. Ajattelin silloin, että nyt tämä on minulla sitten pitempään. Vaan kuinkas kävikään? Alkoi mielessä kytemään jälleen se pienen pojan unelma siitä "Siipi-Cossusta". Eikun Sierra myyntiin ja lopulta sain sen lopputalvesta myytyä. Loppu sitten onkin historiaa ja ympyrä on sulkeutunut! :wink:
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Viesti Kirjoittaja Mankka » La Huhtikuu 22. 16:49:17 2006

Itse muistan ihannoineeni Sierra Coswortheja jo 16-vuotiaasta lähtien eli 11 vuotta. 17 vuotiaasta lähtien tuli lueskeltua pörssistä cossun myynti-ilmoituksiakin ja muistan niiden maksaneen noin vuonna 1996 sellaiset 100 tmk eli noin 17 000 euroa. Nuorena pojankloppina minulla ei tietenkään ollut rahaa ostaa niin kallista autoa. Vuonna 2000 pääsin eka kertaa koeajamaan cossua ja kyllä se oli mahtava peli. Silloin vakiocossussakin tuntui olevan kivasti tehoa ja auto oli mukava ajettava. Alkuvuonna 2001 sain sitten ostettua oman cossun. Kyseessä oli tekniikanvaihtoreplica. Sillä ajelin aina viime kesään asti, jolloin ostin aidon cossun. Aito cossu pistettiin heti aivan osiksi ja läpikäytiin tarkasti. Tällä hetkellä on sen kasaaminen menossa.

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

saphire

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » La Huhtikuu 22. 17:04:59 2006

Ite myös ollut haaveena sierra cosworth siitä asti kun kaverille haettiin hesasta kyseinen peli N~4-5 vuotta sitten.

itellä ei ollut varallisuutta silloin ostaa cossua, no nyt kun on vakituinen työ
niin päätin et tuo haave täytyy toteuttaa :wink:

No siinä se on nyt pihalla ja on se vaan niin upee peli :!:

Ite olen ollut todella tyytyväinen siihen kun se toimii, liikkuu, ja ei se nyt niin hirveesti bensaakaan vie 8) paljon plussia ja jotain miinuksiakin tietenkin on.

Mielummin ite ajelen vanhemmalla ja tehokkaalla kuin tuli terällä autolla :D
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » La Huhtikuu 22. 17:14:45 2006

Pari vuotta moinen kummitteli mielessä, sitten aina silloin tällöin selailtuani sattui yksi aikainen työpäivä silmääni mobilesta nelikko joka täytti kaikki vaatimukset..


...ja nyt se paskakasa seisoo pihassa.
Viimeksi muokannut Stefa, La Huhtikuu 22. 17:38:25 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

johnlee5
Viestit: 168
Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 0:30:35 2003
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja johnlee5 » La Huhtikuu 22. 17:29:16 2006

Kun tossa heinäkuussa pääsen intistä ja kiikarissa olisi vakituinen työpaikka (SUURI ehkä) niin olen kyllä miettinyt tuota cosworth:ia aika vakavasti... Ja siipicossu olis vielä lähempänä sydäntä ainakin noin ulkonäön kannalta mutta on vähän vaikeammin saatavissa.

Ja se mitä toivoisin teiltä asiantuntevat, on se että listaisitte plussia ja miinuksia kyseisistä laitteista. Ja mielellään perään että mikä cosworth on kyseessä (sierra siipi vai taxi, esco, skorpio...).

Asioita jotka erityisesti kiinnostaa:
Autojen hinta, kunto ja yleinen saatavuus.
Kustannukset: osat, (kulutus), tyypiviat
Virityspotentiaali

Kiitoksia etukäteen :D
(Ja voidaan siirtää muualle jos admin katsoo että on parempikin paikka tälle jutulle.)
http://kuvake.net/user/johnlee5?image_id=5246781
Mondeo TDDi 2.0 vm. 2001
Jäsen #758

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » La Huhtikuu 22. 19:20:48 2006

samiharju kirjoitti:cosworth merkitsee mulle toteutumatonta ikuisen pikkupojan unelmaa. joskus vielä kasvan isoksi ja.. 8)
Mulla on oikestaan sama juttu. Tekniikan vaihto "cossu" on joskus ollut, mutta aitoa.. huoh.. ei koskaan/vielä.
Vieläkin silloin tällöin haen rekkarin mukaan tietoa missä se liikkuu vaikka siitä on jo 5v. kun se mulla oli..
Jotenkin vaan teki sellaisen vaikutuksen..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » La Huhtikuu 22. 19:53:57 2006

Ukormin kanssa samaa autoa on sitten tullut kuolattua aikoinaan Joensuussa Auto Extralla. Sitä ennen muistan, kun Kemiläisellä oli uusi siipi koeajettavana jollain fordin päivillä!!! En sen kyytiin päässyt, mutta siitä se kai sitten liikkeelle lähti... Joskus myöhemmin tuli Joensuuhun varta vasten ajettua katsomaan cossu escoa, kun se ensi kertaa oli näytillä liikkeessä.

No 25.7.-01 käytiin kaverini Tumin kanssa hakemassa Turusta Eurocarsilta valkea -88 sedan, joka oli sinne tullut Italiasta. Ihan peruskuntoinen auto, jossa kolmonen rusahti,putkisto paskana ja pientä kolhua siellä täällä. Siinä vaiheessa autovero olisi ollut 36600mk, joten siihen ei enää varaa ollut vaan tekniikka kunnostettin ja pultattiin -88 2.0 GL koriin, jossa se tänne saakka on ollut, ja kanta-autotarkastuksen kautta leimaan.
Päällisin puolin vakioon sedaniin on tullut ajan kanssa pieniä päivityksiä tekniikkaan.

Viime talvena sitten tuli vastaan verotettu, koneeton orkkis tuonti cossu, josta tehtiin nopeasti kaupat ja käyttökunnostus voi alkaa. Pohjaan piti hitsata paikkaa helmoihin ja muihin sierran vakiopaikkoihin, mutta ei sen vakavampaa kuitenkaan löytynyt. Kone meni osiksi ja vasta toissa päivänä sain alakerran paikoilleen. Kansi olisi luvassa saada takaisin viikon kuluttua.

Pitkään mietin itsekkin alkuperäisen ostoa tai sen Italian cossun verottamista,mutta tuo kori ratkaisi asian. Nyt on sitten alkuperäinen cossu ja tarkoitus olisi tuota itsellä pitää ja huolella. Ja jäihän siitä cossun tekniikalle muutoskatsastettu kori cossun voimansiirrolla ja alustalla seuraavaa projektia varten :wink:

20 vuotta meni tuon unelman täyttämiseen... Kiireettä kypsynyt, vai miten se meni..
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » La Huhtikuu 22. 21:33:17 2006

tulevaisuuden haave... joskus kyllä vielä omalla tontilla sellainenkin on ja mieluusti siipicossu... aina parempi jos jostain sattuisi jollain ihmeen onnella rs500 löytämään... se tosin maksaa ja paljon
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Viesti Kirjoittaja Mankka » La Huhtikuu 22. 22:21:55 2006

johnlee5 kirjoitti:Asioita jotka erityisesti kiinnostaa:
Autojen hinta, kunto ja yleinen saatavuus.
Kustannukset: osat, (kulutus), tyypiviat
Virityspotentiaali
Lyhyesti vastattuna:

- Autojen kunto: Suurin osa vaatii pientä tai isompaa fiksausta (siis jos haluaa oikeastiu hyvän auton). Saatavilla jonkin verran. Hinta 10 000 kieppeillä.
- Kustannukset: osat paljon kalliimpia kuin tavallisen sierran, kulutus maantiellä 8-9 l, kaupungissa 13. Tyyppivikoina samat ruostepaikat kuin tavallisessa sierrassa, moottori ja loota vaatii jossakin vaiheessa remppaa. Kuskinrecaro yleensä puhki jne...
- Virityspotentiaali: kiitettävä

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Huhtikuu 22. 22:35:26 2006

Tänään taas käytiin cossua ulkoiluttamassa. Otin muutaman bissen joten vaimo pääsi rattiin. Näkyy tuo Mongoosen 3,5" putkenpää tuoneen lisää uskottavuutta Cosworthmerkin lisäksi kun nuo Joensuun Biimerit eivät enää niin halukkaasti roiku takapaksissa kiinni :D

Kyllä oli taas mukavaa liimautua kiinni Recaron penkkiin :D

4 v poikani taas totesi että "tää on kossu" :lol:
Viimeksi muokannut ukormi, Su Huhtikuu 23. 0:14:59 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » La Huhtikuu 22. 22:48:14 2006

Unelmissa/haaveissa oli joskus Cossun tekniikka.
Nyt se on ollut jo useita vuosia totta.
Taitaa kylläkin ehkä jo ensi tai seuraavana keväänä
mennä kaikki nuo rojut myyntiin kunhan vaan saan ensin
toteutettua tämänhetkiset suunnitelmat projektin suhteen.
Syynä tähän on täysin monien osien vaikea saatavuus sekä
järjettömät hinnat. Vaihdetaan harrastekaluston valmistemaa
joka on ollut jo muutaman kerran erittäin lähellä.

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Su Huhtikuu 23. 12:06:33 2006

KIP kirjoitti:
samiharju kirjoitti:cosworth merkitsee mulle toteutumatonta ikuisen pikkupojan unelmaa. joskus vielä kasvan isoksi ja.. 8)
Mulla on oikestaan sama juttu. Tekniikan vaihto "cossu" on joskus ollut, mutta aitoa.. huoh.. ei koskaan/vielä.
Vieläkin silloin tällöin haen rekkarin mukaan tietoa missä se liikkuu vaikka siitä on jo 5v. kun se mulla oli..
Jotenkin vaan teki sellaisen vaikutuksen..
hah.. samaa vikaa.. puoliksi toiveet täyttyny, eli tekniikan vaihto löytyy kyllä, mutta alkuperänen on hakusessa. Sen kun saa ostettua, sitä tuskin myyn koskaan. :lol: 8)
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

gjonne
Viestit: 641
Liittynyt: Ma Lokakuu 6. 20:02:34 2003
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja gjonne » Su Huhtikuu 23. 13:47:15 2006

Takaveto cossu on mulle suuri haave ja se haaveilu alkoi jo 17 vuotiaana kun eka -89 laser sierra tuli pihaan ja siinä oli nämä "rs" levikkeet ja miellytti kovasti silmää noin ensimmäiseksi autoksi ja koukkuuhan tuohon korimalliin jäi. Oon kerinny haaveilla vasta kolmisen vuotta mutta tämän vuoden puolella luultavasti toteutuu :wink:
2wd cosworth -89

Jäsen nro #648

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

Cossie

Viesti Kirjoittaja ParDe » Su Huhtikuu 23. 13:55:08 2006

Ukormin kanssa samaa linjaa noudatan - aina kun näen niin on pakko jarruttaa ja huokaista - Cosworth. Joskun vielä hankin alkuperäisen nelkku cosan. Escort on ehkä enemmän raaseri mutta sedani on ehdottomasti enemmän susi lampaiden vaatteissa.

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ma Huhtikuu 24. 8:54:22 2006

Kyllähän tuo Cossu on kummitellut pakkomielteisesti melkein kymmenen vuotta. Opiskeluaikana ei ollut mitään resursseja sellaisen hankintaan vaikka mieli olisi tehnytkin. Nyt on koulut käyty ja vakituinen työ plakkarissa.. siinä samalla tosin perheen kokokin kasvanut. Nyt voisi Cossun hankkia, mutta järkeväähän se ei enää olisi. Kallis peli korjata, vähän vanhanaikainen ajettava, työkin edellyttää oman auton käyttöä säännöllisesti..

Toisaalta: Nykyinenkään auto ei mikään maailman edullisin ajokki ole. Perhekin on vähän huono tekosyy.. Kerhossahan Cossun omistavia suurperheen isiä. Ja olisiko jossakin paljon uudemmassa etuvetoturbossa sittenkään ihan samoja säväreitä kuin Cossussa..

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Huhtikuu 24. 9:01:24 2006

Kyllä se cossu on ollut AUTO jo vaahtosammuttimen kokoisesta. Cossun kuume oli todella paha tossa viime vuoden lopulla mutta jostaan kumman syystä se jäi hankkimatta. Kun cossun hankinta tulee eteen on ainut vaihtoehto Escort. Jos vielä joskus......?

edit: Siipicossu on automaailman yksi suurimmista legendoista ja se on uskomattoman hieno auto kaikin puolin. Tänä päivänä siivet alkaa katoamaan täältä ja hyvät yksilöt on jo harrastajilla/keräilijöillä. Itse haluan kuitenkin "uudemman" ja escocosa kun on nelikko on se aika hyvä vaihtoehto.
Viimeksi muokannut Hesus, Ma Huhtikuu 24. 10:23:50 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

BBT
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BBT » Ma Huhtikuu 24. 10:17:22 2006

Omat Cossu haaveilut saivat alkunsa 80-luvun loppupuolella jolloin ajokorttia ei vielä ollut takataskussa. Vatanen kun pakuttelei menemään mustalla Texacolla Suurajoissa oli tämä jannu myyty. Semmoinen oli joskus pakko saada. Olo kävi entistäkin tukalammaksi kun Ahvenistolla tuli käytyä katsomassa EM-crosseja, kicksejä ei niinkään tullut Alamäen Pösöstä tai Schanken 200:sesta vaan Skogstadin ja Hansenin RS500:sista. Ja kyllä Kankku Simosenkin siipi oli upea ilmestys (silloinhan neonväritkin olivat IN :D ).

Ajokortti tuli pikkuhiljaa taskuun. Ensimmäinen auto (Kupla) vaihtui Sierraan johon tuli siipeä ja levikettä, oltiin jo matkalla kohti haavetta. 90-luvun loppupuolella tuli kierrettyä rata-SM:iä katsomassa. Silloin katseet kohdistuivat Piispasen Pentin järkyttävän upeaan RS500:een. Näihin aikoihoin kaveri alkoi ajaa rataa Sierralla (ex-Simonen). Tallilla ja kisoissa hommaa tuli seurattua läheltä ja himot Cossuun senkuin voimistuivat. Ratakisojen jäätyä kaverilta taka-alalle, siirtyi osa kilpurin tekniikasta saman kaverin rakentamaan tekniikanvaihto Sierraan, ja kun kyseisen pelin hankinta tuli mahdolliseksi vuonna 2000, ei asiaa minuuttia kauempaa tullut mietittyä. Kyseisellä tekniikanvaihtopelillä tässä on kuusi vuotta tullut ajeltua. Täydellinen koneremppakin on ehditty tehdä. Vaikkei (rupuinen)koppa aito siipiCossu olekkaan, tekniikka sentään löytyy.. Taas lähempänä haavetta.

Nykyisessä elämäntilanteessa on joutunut monesti miettimään Sierran pitämistä, järkisyyt sitä eivät puolla, mutta kai tässä niin vahvoilla "nuoren miehen haaveilla" leikitään ettei autosta ole voinut luopua. Ja se aito siipikin vielä siellä haaveissa pyörii.. Ehkä jonain päivänä..

Sierra RS Cosworth sytyttää aina, ja ikuisesti, piste!!

Edi
Viestit: 393
Liittynyt: Su Lokakuu 3. 15:56:25 2004
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Edi » Ma Huhtikuu 24. 20:04:08 2006

itse haaveilin pitkään siipicossusta mut niitä ei tuntunu hirveesti olevan myynnissä (suomessa) joten oli "tyydyttävä" perhemalliin eli sedaniin mut kerran sillä ajettuaan niin tuskin tulee siitä luovuttua! Cosworth=elävä legenda 8)
cossu
bemu

Lehto
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1263
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 10:55:12 2002
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Lehto » Ti Huhtikuu 25. 10:11:01 2006

Itsellä alkoi haaveilu cossusta oikeastaan vuonna -94, kun olin 12v. Porukat ostivat perheeseemme ensimmäisen fordin tuolloin.

Sitten rupesi tulemaan fordilta mainoksia ja yksi mainos jäi mieleen pysyvästi. Voita matka monacoon katsomaan rallin MM-sarjan kilpailua. Ja kupongissa komeili siviili malli Escort RS Cosworth kannessa. Alle kirjoittanut oli myyty samantien. Mielessä oli cossu pitää saada. Ja porukat ei tietenkään semmoisia ostanut.

Ennen kuin sain ajokortin ja täytin 18v. Porukoilla oli -89 escort. Lähdimme autokauppoja kirtelemään ja katsomaan minulle autoa. Ford liikkeessä oli myynnissä 125 tkm ajettu 1.6 -86 sierra. Sen isukki sitten ostikin koeajon jälkeen. Siitä piti tulla allekirjoittaneen ensimmäinen Ford. Kuvia selattiin ja mielessä oli jo siipi cossu replican rakentamiset siitä ym. Mutta kuinkan kävikin. Isukki ihastui takavedon taikaan ja sain escortin.
Myöhemmin veli sai sitten kyseisen sierran ensimmäiseksi autokseen.

Ensin tuli tehtyä ensimmäisestä autostani tekniikan vaihto RST S2. Cossua olisi tehnyt jo sillon mieli, mutta ei ollut niin paljon rahaa ja auto verotuskin oli silloin vielä mitä oli.

RST myytiin pois kun siitä puuttui se jokin?

Esco cossu haave oli muuttunut tuossa vaiheessa siipicossu sierra haaveeseen. Tekniikanvaihto/replica tai alkuperäinen.

Siipi näytti vaan niin hienolta, kun niitä kuvia tuli selattua eri lehdistä ja netistä.

-02 loppu vuodesta syksyllä myytiin RST pois.

2 litranen -87 vuoden orkki ohc sierra ei oikein vastannut sillä hetkellä rst:n myynnin jälkeen kuin käyttö auton virkaa.

-02 loppu vuodesta tai -03 alkuvuodesta oli myynnissä alkuperäinen italiasta tuotu siipicossu autio.netissä.
Käteis varat eivät ihan riittäneet ja lainaa ei saanut silloin vanhemmilta tai porukoilta. (jäi muistaakseeni 2000 eurosta kiinne silloin ettei tullut kauppoja)
Alkuperäisen siipi jäi vielä haaveeksi silloin. Jälkeenpäin harmitti.
Autoverotus oli kumminkin jo muuttunut nykyiseen malliin.


-03 tuli käytyä eka katsomassa tutun enon tekniikan vaihto cossua. Orkinaalin näköinen punainen MK1 korinen Sierra cossun tekniikalla.
No se jäi ostamatta sitten.

Samaan aikaan oli espoossa myynnissä -91 tekniikanvaihto sedan cossu, mikä oli pappa mallin sierran näköinen päälle päin vakio sisustalla.

Se tuli ostettua sitten ja mielestäni suhteellisen huokeaan hintaan.

Heti seuraavalla viikolla oston jälkeen oli edelleen mielessä. Olisi pitänyt ostaa sittenkin se siipicossu!

Sillä sitten ajeltiin jonkin aikaa ja korjailtiin ja tehtiin remppaa enemmänkin. Päällisin päin ja sisutaltaan cossusta tehtiin lähes täydellinen 4x4 cossu replica päälisin päin. Eipä sillä kauaa ehtinyt ajella (muutaman kerran) kun varkaan veivätkin sen kotipihasta. Cossu löytyi särettynä vajaan viikon päästä.
Vitutus oli maksimaalinen.

Olin kesällä päässyt kouluun ja syksyllä pitä lähteä opiskelemaan.
Aikaa ei ollut ja inspiraatio kyseistä kulkuneuvoa kohtaan oli aivan lopussa.

Sittemmin cossu ei kauheemmin enään liikkunutkaan ominvoimin eteenpäin.

Sitten se seisoikin aina elokuuhun -04 saakka varkaiden jättämässä kunnossa, kunnes se tuli laitettua taas auton näköiseksi ja tekniikan otin pois siitä ja myin eteenpäin.

Kori rullaavana cossun akseleilla lähti Joensuuhun. Cossu taitaa olla taas ajossa cossun tekniikalla?

-04 tuli ostettu talo ja cossusta saadut rahat menivät velkojen maksuun, mitä pääsi kertymään remonteista.

-05 valmistuin koulusta.
Kaikenlaisilla vakio kinnereillä ajaessa tuossa välissä se aito siipicossu poltteli edelleen mielessä. Ja jos vielä mustan löytäisi niin ai että.

Tähän ehkä toi lisä makua se kun edellisenä kesänä pääsin haminassa asuvan tuttuni siipicossun kyytiin. Polte senkuin lisääntyi. Musta sekin väriltään.

Pankki ei tietenkään opiskelujen päättymisen jälkeen myöntänyt lainaa lisää minulle, kun oli määräaikaisessa työ suhteessa.

Keinot rupesivat loppumaan kesken, kun ei yhtä cossun hintaa löytynyt takataskusta vaikka kuinka yritti säästää rahaa.
Porukat eivät suostuneet takaajiksi ja appivanhempia ei viisinyt edes pyytää takaamaan lainaa.

Parit hyvät siipicossut olivat menneet ohitse jo.

Kunnes tuli mieleen että teetän talostani uuden arvion sen nykyisestä arvosta. Eli talo saisi vakuuttaa auto lainan.

No silloinen pankki halusi kirjallisen arvion talon arvosta. Se olisi maksanut 1000 euroa.
Meni siinä vaiheessa vähän niinkuin jauhot suuhun.

Tähänkö jäi cossun haaveilu.
Paperi teollisuudessakaan ei oikeen helposti saanut vakituista työ suhdetta, joten pettymys oli jonkinmoinen.

Kunnes kävin kysäisemässä kuusankosken nordeasta lainaa ja niillä toimii huoneisto keskus samassa rakennuksessa.
Talon arvon tarkistus oli maksuton jos oli pankin asiakas.

Eikun tuumasta toimeen kun samaan aikaan italiassa oli tullut myyntiin siipicossu. Toi oli saatava.

Arvioitin talon uudestaan. Sen arvo oli noussut remonttien jälkeen sen verta paljon että talo takaisi noin 10 000 euroon saakka lainaa.

Ilmoitin pankkiin että vaihdan nykyisen lainan pankkiinne.
Homma tehtiin. Eli maanantaina tehtiin (en muista viikkoa) päätös pankin vaihtamisesta ja autolainan nostamisesta. Auto laina olisi ollut valmiina nostettavaksi keskiviikkona.

Silloinen kiikarissa ollut siipi vaikutti kelpo yksilöltäå ja hintakin vaikutti olevan kohdallaan. Ennen keskiviikkoa tiistaina ennen nukkumaan menoa kävin katsomassa siiven ilmoitusta netissä. Ja kas kummaa sitä ei enään siellä ollutkaan. Eli se oli myyty.

Eikun seuraavana päivänä soitto pankkiin ja perumaan auto laina.

Maksimaalinen vitutus päällä.

Edellisestä tapauksesta sisuutuneena ja rahoitus kunnossa mielessä pyöri edelleen, että se siipicossu oli saatava.

Torstaina alkoi iltavuorot töissä ja kun tulin kotiin töistä, niin tuli ihan huvin vuoksi kokeiltua googlella hakua "Ford Sierra RS Cosworth -86". Siinä sivuja selaillessa kymmenennellä sivulla oli jotakin ruotsin kielistä tekstiä missä oli haun täyttämät sanat Ford Sierra RS Cosworth.
Eikun sivu auki.

Ja sieltä paljastuikin nykyinen omistamani siipicossu.

Allekirjoittanut oli aivan myyty ja värikin oli vielä se musta.

Eikun kuumeisesti seuraavana päivänä etsimään sopivaan auton tuojaa ruotsista. Eurocarssin Jens Turusta lupasi käydä katsomassa/hakemassa siiven ruotsista korvausta vastaan.

Asia sovittiin ja kaupat tehtiin siivestä samana päivänä kun clubille oli virallinen syysmiitinki.

Talvella siipi oli talvisäilössä toisella paikkakunnalla hallissa ja itse ei sitä nähnyt joka päivä, niin ai että Fast ford lehdissä olleet siivet näyttivät hienoilta vaikka itsellä oli samanlainen.
Se johtui varmaan siitä kun ei nähnyt autoa joka päivä tai edes joka viikko.

Keväällä oli hieno tunne lähtä ajelemaan katsoa kuinka päät taas kääntyilivät jokapuolella.

Siipicossua ei ole tarkoitus myydä/hukata mihinkään.
Nyt kun se on ostettu ja hankittu-->polte sammutettu hankkimiseen-->ainut polte on enään ajaa sillä.

Tässä lyhyehkö tarina alkuperäisen siipicossun hankkimisesta.
Jäsen #203
Ford Sierra RS Cosworth -86
Ford Sierra 2.0 Laser -85 (museoajoneuvo)
Ford S-Max 1.6i EcoBoost Titanium Business -14

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Huhtikuu 25. 10:39:41 2006

Ei merkitse sen enempää kuin muutkaan mallit enkä ymmärrä tätä yhden asian hehkuttamista lainkaan. Ei hymiötä.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Huhtikuu 25. 12:11:06 2006

1986 mantorp musta texaco
lähtö tietysti paalulta
eka kierros ylivoimasta ajoa.
toisen kierroksen alussa viimeinen M3 jäi
kolmannen kierroksen alussa kaikki oli kierroksella ohitetttu.
vaikuttvaa ajoa.

ennen ajoa auton ympärillä ei ollut ketään.
ajon jälkeen et päässyt 20 metriä lähemmäksi autoa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Viesti Kirjoittaja Kinsky » Ti Huhtikuu 25. 13:30:57 2006

Jollei veljeni perhe olisi joutunut viime vuoden tammikuussa liikenne-onnettomuuteen, (veljeni ja hänen vaimonsa menehtyi) parkkipaikalla olisi VARMASTI tällä hetkellä takaveto Taxi Cosa. Mutta veljeni lapsien takia päädyin nykyaikaiseen ja "turvalliseen" kulkineeseen, Mondeo -01.

..joskus vielä tulee Cossu... Ja rakkaus Foorddeihin alkoi vuonna -89, kun veljeni hankki itselleen alla olevan Fiestan, nykyään mulla. Vuonna -92 näin ensimmäisen kerran Cossu Escon, ja siittä lähtien ollut lempiautoni. Kortin sain -98, ja omistuksessa ollut pelkkiä Foorttin riepuja.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Huhtikuu 25. 17:44:48 2006

Cossu oli aikoinaan kortin saadessa kyllä todellinen haave. Pari kolme kappaletta niitä täälläpäin liikkui aikoinaan ja niitä kyllä kualattiin jätkien kanssa aina.

Päätin saada cossun jo aikoja ennen kuin se sitten lopulta tuli hankittua.

Autoliikkeessä käytiin joskus about 93-94 yhteen valkoiseen siipeen ja taxiin ottamassa tuntumaa ja ei se ainakaan cossukuumetta vähentänyt yhtään :D

-99 tuli sitten cossu ostettua.

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Ti Huhtikuu 25. 18:41:40 2006

Mulla cossukärpänen puri kanssa jo teininä ja viimeinen niitti oli v. -97 kun kävin valkeakoskella ostamassa silloiseen escortiin cossun vanteet. kaveri joka myi vanteita tuli -88 sedan cossulla sovitulle huoltoasemalle ja vanteet oli siinä alla. Tervehdittiin siinä ja kaveri tokas: -haluutko koittaa ravistaako vanteet? Melkein kysyin et siis pääsenkö mä ajamaan sun cossulla, naama oli varmaan kun naantalin aurinko 8)
Sitten meni reilu pari vuotta ja haalin hyllyyn cossun osaa..joskus v.99-00 hommasin nelivetocossun koneen jonka ruuvasin silloiseen DOHC-nelikkoon, jarrut oli jo laitettu aikasemmin..
Kahden viikon ja n.2000km:n iloisien kilometrien jälkeen meni kaikki venttiilit solmuun kun nokkahihna pomppas päältä, todennäköisin syy oli kivi hihnan välissä. Joo, ei ollu jakopään suojuksia. Ajanpuutteen vuoksi jouduin ruuvaamaan dokkilaisen takasin ja se koppa ei enää nähnyt cossua.
00-syksyllä sierra meni lunastukseen ja rahojen sijotuksessa ei ollut ongelmia -92 tax-free 116tkm mittarissa löysi kotiin 01-vuoden alkupuolella..vierähti reilu vuosi ja seuraavana keväänä olin porvoossa kurssilla. Nykyinen suomi-cossu oli ilman konetta myynnissä siellä joten siitä sovittiin pikimmiten kaupat. -92 luovutti myllyn suomi-cossuun..Sillä on tähän asti tullut n.36tkm ajeltua. ekana kesänä reilut 30tkm käyttiksenä. Ajomäärät on vähentyneet sittemmin kun se on ollut harrastepelinä.
Myöhemmin tuli hommattua lisäksi tuo iS@cosworth.
Haaveena on vielä saada aito siipi talliin..
Vois sanoa et cossu vei pikkusormen ja sit koko äijän :D
Senverran tuolla nelikolla on tunnearvoa et nuo muut kikottimet lähtee ennen sitä jos jotain myydään.

Vois sanoo et mulle cossu on toteutunut haave..
#350

Esa84
Viestit: 79
Liittynyt: Su Marraskuu 6. 19:09:13 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esa84 » La Huhtikuu 29. 0:08:02 2006

Kun ajokortti-ikä tuli täyteen ostin porukoilta 318 i -89 bemarin. Sillä ajelin muutaman vuoden kunnes rupes auton vaihto kiinnostamaan. Olin jo pitkään katsonut vierestä kun hyvä kaverini höyrysi vanhemmista foordeista, etenkin cossusierroista. Paneuduin itsekkin asiaan ja tutustuin cossujen historiaan. Selailin ahkerasti ilmoituksia ja etsin pääasiassa nelikkoa, sillä tarkoitus oli etsiä ympärivuotinen käyttöauto. Eihän siinä..Varkauteen lähettiin mustaa cossusierraa katsomaan ja Esa oli myyty mies! Ostin auton enkä ole päivääkään katunut. :wink:
Hyvä se on!

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Ke Toukokuu 3. 22:01:21 2006

Kyllä siinä jotain maagista on siinä nimessä. Luettuani G.Robsonin kirjan C&F the road cars vakuutuin vielä lisää.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ma Toukokuu 22. 17:57:31 2006

Pikkupojasta asti ollut haave ja vieläkin on haaveena, mutta tavoitteena että viiden vuoden sisään on sierra cosworth alla, nimenomaan sedan mallinen. Ikinä en ole tainnut olla edes cossun kyydissä. :oops:
Jäsen #1112

MustaRiesa
Viestit: 8544
Liittynyt: Ma Joulukuu 13. 12:13:28 2004
Paikkakunta: Mikkeli/Kokkola

Viesti Kirjoittaja MustaRiesa » Ma Toukokuu 22. 19:40:06 2006

AnttiR kirjoitti:Pikkupojasta asti ollut haave ja vieläkin on haaveena, mutta tavoitteena että viiden vuoden sisään on sierra cosworth alla, nimenomaan sedan mallinen. Ikinä en ole tainnut olla edes cossun kyydissä. :oops:
et ole ainut :oops: minä taas oon laittanu itelle tavotteeks intin jälkeen ruveta säästämään cossua varten rahoitusta. Ajattelin että jospa ensiks hankkis Rs turbo escon ja opettelis ajamaan turpolla :) sen vois vaihtaa sitten siihen The real thing:iin :wink: en tiedä olenko outo mutta yo-kirjotuksissa kirjotin läträyspaperin nurkkaan Rs Cosworth muistuttamaan siitä mitä odottaa jos nämä kirjotukset hoidetaan kunnialla :-s
-13 Ford Fiesta ST MP215
-99 Focus, -76 Taunus stw, -90 Sierra 2.0i DOHC, -87 RST/RS2K Esco, -90 Sierra 2.0iDohc, -91 Escort Cossulook, -88 Sierra 2.0, -91 Sierra 2.0i dohc, -89 Sierra 2.0, -83 Sierra 1.3, -85 Sierra 2.0
#1061

MiHu
Viestit: 377
Liittynyt: Ke Tammikuu 21. 19:17:33 2004
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja MiHu » Ti Toukokuu 23. 0:17:55 2006

Oltiinjotain 18v. ja yksi kyläläinen oli ostanu uuden karheen 4wd millä räppäili kylällä. Siinä itse 127 fiudel ajellessä tuli monet kerrat kateltua sen auton perävaloja... 8) Muutama vuosi sen jälkeen olin töissä eräässä firmassa jonka työntekiä ajoi rallia 2wd cossulla ja toisella oli musta siipi siviilivehkeenä. Siitä se sitten lähti :twisted:
Aika kiva se siviilipeli oli, oli kait jonkun rata-auton tekniikka kammettu pellin alle. Ja sitten viellä vettä myllyyn lisäsi käynti poikien ralli pajalla, jossa peiton alla lepäili piilossa aito rs500 siipicossu.... :twisted:

No tuli hankittua tavan is sierra ,ja sitten oli hankittava jo sedani cossu... :roll: Siinäpä se "lyhyesti"
-89 sierra "perhemalli" cosworth
-90 fiesta xr2i 1.8 16v (kauppakassi)
-88 Sierra is(ex),-91 4x4 (ex),-92 (ex)
-Sierra 1.6L -84 (museoon ?)
-05 Mondeo "stasiwagon"
#652
- Kauniita autoja,nopeita naisia-
- Ford ei ole auto, se on elämäntapa-

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ke Toukokuu 24. 8:40:04 2006

Joo o. Jo sillon pikku tyttönä haaveilin COSWORTH fordista. Valitettavasti on vielä pysynyt haave asteella... Mulle on ihan sama onko cossu sitten sierra vai escort . Kunhan se vaan on Cosworth.

Meni melkein 25vuotta ennenkun pääsin kunnolla koe-ajaa cossua. Tässä muutama viikko sitten erään clubilaisen cossua testatessa tuli sellanen neitseellinen olo kun pääsi 4x4sierraCossun rattiin. Siinä ei sitten oikein tienny mitäpitäs tehdä kun tuli samanlainen olo kun olis rakastellu ekaa kertaa. (Piti soittta kaverille ja lespata yms. Saatoin nähdä muutaman unenkin) No kuten arvata saattaa kiima kasvaa... :twisted:
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Ke Toukokuu 24. 9:27:18 2006

mvla kirjoitti:Joo o. Jo sillon pikku tyttönä haaveilin COSWORTH fordista. Siinä ei sitten oikein tienny mitäpitäs tehdä kun tuli samanlainen olo kun olis rakastellu ekaa kertaa. (Piti soittta kaverille ja lespata yms. Saatoin nähdä muutaman unenkin) No kuten arvata saattaa kiima kasvaa... :twisted:
Täähän on ihan selkeesti Pisnesmies Tonin juttuja... :D :wink: Kyllä se toinen rakastelukerta tuntuu jo paremmalta, kun Cossulla ajelu, ootappa vaan. :green: :wink:

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » Ke Toukokuu 24. 10:14:37 2006

Syksyllä mietin muutaman kerran jonku klubilaisen nelikko-Sierraa. Se oli 350 heppasella 2wd:n koneella ja pyynti jotain 11t. Käyttöautoksi se olis tullu, mutta tyssäs siihen, kun semmoseksi Sierra on omaan ja emännän makuun liian vanha. -99 tuntuu sekin pirun vanhalta.

Ainahan haaveilla saa: valkoinen siivellinen ja Braidin valikoimasta jotkin kunnolla lokasuojat täyttävät 3-osaiset rinkulat eikä mitkään tusinamallit Penan ja Einon Rengas Ky:stä. Siihen päälle tummat takavalot (jostain kissojen ja koirien kanssa), tummat sumarit ja tummat etuvilkut. Voi jumalauta olis heppi pystys yötä päivää.

Ei näillä tuloilla.

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Viesti Kirjoittaja Kinsky » To Maaliskuu 22. 9:33:35 2007

Taas koittaa se aika (kevät) kun iskee Cossu-kuume.. Joka kevät sama juttu... Tässä koittanu koko ajan sivusilmällä katsella Taxi Cosaa.. Jos vaikka tänä vuonna sais sen hankittua. (jälleen kerran)

Laitan ton Mondeonkin jossakin vaiheessa myyntiin, pitäis vähän tuoreempaa farkkua kattella..

Vastaa Viestiin