
pakosarja
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 85
- Liittynyt: Su Kesäkuu 19. 19:50:45 2005
- Viesti:
pakosarja
elikkä en löytänyt vanhaan topikkia niin avataan uusi , eli minkälaine pakosarja pitäs rakentaa kun turbo on ns "jaetulla" pakopesällä eli kollektori 4-1 vai 4-2 ja mitkä sylinterit ois hyvä laittaa keskenään pareiksi aattelin hyödyntä tota vakio 2 wd sarjaa ja tehdä siihen uuden väli kappaleen kun vain tietäs että minkälaisen.
ja turbo oli Holset WH1e

-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
Re: pakosarja
En nyt ihan täysin ymmärtänyt tota sun kysymyksen ajatuksen kulkuahaave kirjoitti:elikkä en löytänyt vanhaan topikkia niin avataan uusi , eli minkälaine pakosarja pitäs rakentaa kun turbo on ns "jaetulla" pakopesällä eli kollektori 4-1 vai 4-2 ja mitkä sylinterit ois hyvä laittaa keskenään pareiksi aattelin hyödyntä tota vakio 2 wd sarjaa ja tehdä siihen uuden väli kappaleen kun vain tietäs että minkälaisen.ja turbo oli Holset WH1e

-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 85
- Liittynyt: Su Kesäkuu 19. 19:50:45 2005
- Viesti:
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
Nii no, miksi niitä pulsseja pitäis sekottaa kun ne kerran menee alkuperäsessäkin oikeinhaave kirjoitti:näyttäs että toi välikapale on hyvin pitkälle samanlainen kuin vakio mutta tossa on toi lähtö tuolle eriliselle hukkaportille onko tuo sun turbo jaetulla pakopesällä ?

-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 85
- Liittynyt: Su Kesäkuu 19. 19:50:45 2005
- Viesti:
Yrkesman kirjoitti:Nii no, miksi niitä pulsseja pitäis sekottaa kun ne kerran menee alkuperäsessäkin oikein? Siis toi mun välipalikka on tehty sen takia koska alkuperäisellä palikalla ahdin ei mahdu paikalleen ja koska toi nykyinen ahdin tarvitsee ulkoisen hukkaportin. Ja juu, on se jaetulla pesällä.

-
- Ylläpitäjä
ralli.netissä oli jotain asiaa tuosta ja joku oli kokeillu silleen et 1 ja 2 yhistyy ja 3 ja 4 yhistyy, sit vielä tais olla niin et 1 j 2 oli lyhyempiä putkia, ja oli kuulemma iso ero ja positiivinen verrattuna tohon perinteiseen eli 1,4 ja 2,3...
Olikohan vaan joku sprintti-Ascona
kattokaas hupina sieltä ja jatkakaa spekulointia
Olikohan vaan joku sprintti-Ascona

-
- Viestit: 403
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004
Tämäkin kaveri loppujenlopuks pääty perinteiseen 1-4 2-3 sarjaan. Jos on jaettu pesä, putket tulisi mennä noin, niin on edes teoreettinen mahdollisuus saada jotain hyötyä pulssituksesta. Jos käytetään yksosasta pakopesää, putkijärjestyksellä ei juurikaan ole merkitystä. Iso merkitys sarjassa on pituudella ja putkikoolla. Jos haetaan hyvää vääntöä ja reagointia, mahdollisimman lyhyt ja pienitilavuuksinen sarja. Liian suuri putki on huono, tilavuus kasvaa ja virtausnopeus tippuu. Liian pieni taas ahistaa. Viimesimmän sarjan tein 38mm sisäreiällä ja kohtuullisen lyhyenä, putki on pinta-alaltaan aavistuksen pienempi kun pakokanavan pinta-ala. Tarkoituksena kiihdyttää virtausta kohti turboa.juice82 kirjoitti:ralli.netissä oli jotain asiaa tuosta ja joku oli kokeillu silleen et 1 ja 2 yhistyy ja 3 ja 4 yhistyy, sit vielä tais olla niin et 1 j 2 oli lyhyempiä putkia, ja oli kuulemma iso ero ja positiivinen verrattuna tohon perinteiseen eli 1,4 ja 2,3...
Olikohan vaan joku sprintti-Asconakattokaas hupina sieltä ja jatkakaa spekulointia
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
ja putkien koko tulee olla oikeassa suhteessa pakopesän kokoon nähden. helppo kuvitella tilanne jos pakosarja on esim 20mm reiällä ja ahtimessa on 50mm kanava. ei paljon ahdin pyöri. ja nuo koot on siis mielikuvituskokoja eikä kohtaa todellisuutta mutta auttaa ymmärtämään asiaa.. eli vaikka virtausnopeus kiihtyisikin pakosarjassa, tulee pakopesän olla "sopivassa suhteessa" pakosarjaan nähden.. tarkoittaa sitä että koko paketti tulisi funtsia etukäteen kohdalleen jos oikein hyvää aikoo saada.. toki pakopesä on se ahtain kohta ja siellä se virtausnopeus kasvaa aina mutta moni asia vaikuttaa kuten rikke totesi..rikke kirjoitti:Tämäkin kaveri loppujenlopuks pääty perinteiseen 1-4 2-3 sarjaan. Jos on jaettu pesä, putket tulisi mennä noin, niin on edes teoreettinen mahdollisuus saada jotain hyötyä pulssituksesta. Jos käytetään yksosasta pakopesää, putkijärjestyksellä ei juurikaan ole merkitystä. Iso merkitys sarjassa on pituudella ja putkikoolla. Jos haetaan hyvää vääntöä ja reagointia, mahdollisimman lyhyt ja pienitilavuuksinen sarja. Liian suuri putki on huono, tilavuus kasvaa ja virtausnopeus tippuu. Liian pieni taas ahistaa. Viimesimmän sarjan tein 38mm sisäreiällä ja kohtuullisen lyhyenä, putki on pinta-alaltaan aavistuksen pienempi kun pakokanavan pinta-ala. Tarkoituksena kiihdyttää virtausta kohti turboa.juice82 kirjoitti:ralli.netissä oli jotain asiaa tuosta ja joku oli kokeillu silleen et 1 ja 2 yhistyy ja 3 ja 4 yhistyy, sit vielä tais olla niin et 1 j 2 oli lyhyempiä putkia, ja oli kuulemma iso ero ja positiivinen verrattuna tohon perinteiseen eli 1,4 ja 2,3...
Olikohan vaan joku sprintti-Asconakattokaas hupina sieltä ja jatkakaa spekulointia
toisaalta totean loppuun, "ei se niin tarkkaa ole", ahtopainetta lisää niin aina pyörii...

Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Onko joku tehnyt sellaista pakosarjaa (turboon) jossa kannesta lähtee isommat putket kuin kanavat tai sitten kannessa/laipassa on putken nysät isomman putken sisällä?
Ei varmaan toimi kovin hyvin jos putket on pitkät kuten 2wd sarjassa, mutta miten mahtaisi toimia lyhkäsen 4wd tyylisen satsin kanssa?
Putket tietenkin tulisi niin ettei virtaukset törmää kuten 4wd vakiosarjassa.
Ei varmaan toimi kovin hyvin jos putket on pitkät kuten 2wd sarjassa, mutta miten mahtaisi toimia lyhkäsen 4wd tyylisen satsin kanssa?
Putket tietenkin tulisi niin ettei virtaukset törmää kuten 4wd vakiosarjassa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 403
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004
On tuotakin tullu mietittyä, mut ei kokeiltua. Tuo vois olla toimiva lyhyellä sarjalla, ettei tilavuus kasva liikaa ja vastavirtausta sais estettyä. Toisaalta jos pituuden ja pinta-alan saa sellaseks et pulssit menee oikein, ei tuotakaan tarvi miettiä. On siinä kokeilemista...SLEI kirjoitti:Onko joku tehnyt sellaista pakosarjaa (turboon) jossa kannesta lähtee isommat putket kuin kanavat tai sitten kannessa/laipassa on putken nysät isomman putken sisällä?
Ei varmaan toimi kovin hyvin jos putket on pitkät kuten 2wd sarjassa, mutta miten mahtaisi toimia lyhkäsen 4wd tyylisen satsin kanssa?
Putket tietenkin tulisi niin ettei virtaukset törmää kuten 4wd vakiosarjassa.