pakosarja

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

haave
CRSC jäsen 2015
Viestit: 85
Liittynyt: Su Kesäkuu 19. 19:50:45 2005
Viesti:

pakosarja

Viesti Kirjoittaja haave » Pe Maaliskuu 31. 21:46:03 2006

elikkä en löytänyt vanhaan topikkia niin avataan uusi , eli minkälaine pakosarja pitäs rakentaa kun turbo on ns "jaetulla" pakopesällä eli kollektori 4-1 vai 4-2 ja mitkä sylinterit ois hyvä laittaa keskenään pareiksi aattelin hyödyntä tota vakio 2 wd sarjaa ja tehdä siihen uuden väli kappaleen kun vain tietäs että minkälaisen. :( ja turbo oli Holset WH1e

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: pakosarja

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Pe Maaliskuu 31. 22:00:18 2006

haave kirjoitti:elikkä en löytänyt vanhaan topikkia niin avataan uusi , eli minkälaine pakosarja pitäs rakentaa kun turbo on ns "jaetulla" pakopesällä eli kollektori 4-1 vai 4-2 ja mitkä sylinterit ois hyvä laittaa keskenään pareiksi aattelin hyödyntä tota vakio 2 wd sarjaa ja tehdä siihen uuden väli kappaleen kun vain tietäs että minkälaisen. :( ja turbo oli Holset WH1e
En nyt ihan täysin ymmärtänyt tota sun kysymyksen ajatuksen kulkua :) mutta tämmösen välipalikan olen itse väsännyt. Eli mulle tulee ulkoinen hukkis.

haave
CRSC jäsen 2015
Viestit: 85
Liittynyt: Su Kesäkuu 19. 19:50:45 2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haave » Pe Maaliskuu 31. 22:43:09 2006

näyttäs että toi välikapale on hyvin pitkälle samanlainen kuin vakio mutta tossa on toi lähtö tuolle eriliselle hukkaportille onko tuo sun turbo jaetulla pakopesällä ?

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Pe Maaliskuu 31. 22:47:06 2006

haave kirjoitti:näyttäs että toi välikapale on hyvin pitkälle samanlainen kuin vakio mutta tossa on toi lähtö tuolle eriliselle hukkaportille onko tuo sun turbo jaetulla pakopesällä ?
Nii no, miksi niitä pulsseja pitäis sekottaa kun ne kerran menee alkuperäsessäkin oikein :roll: ? Siis toi mun välipalikka on tehty sen takia koska alkuperäisellä palikalla ahdin ei mahdu paikalleen ja koska toi nykyinen ahdin tarvitsee ulkoisen hukkaportin. Ja juu, on se jaetulla pesällä.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Huhtikuu 1. 12:48:59 2006

Siis ihan alusta eli 1 + 4 ja 2 + 3 ovat parit noille pakopesän eri "puolille" ja kuten yrkesman jo totesi niin 2wd:n vakiosarjassa noi on valmiiksi oikein :D

haave
CRSC jäsen 2015
Viestit: 85
Liittynyt: Su Kesäkuu 19. 19:50:45 2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haave » La Huhtikuu 1. 19:54:47 2006

Yrkesman kirjoitti:Nii no, miksi niitä pulsseja pitäis sekottaa kun ne kerran menee alkuperäsessäkin oikein :roll: ? Siis toi mun välipalikka on tehty sen takia koska alkuperäisellä palikalla ahdin ei mahdu paikalleen ja koska toi nykyinen ahdin tarvitsee ulkoisen hukkaportin. Ja juu, on se jaetulla pesällä.
:D juuri samasta syystä minä joudun tekemään sen väli kappaleen koska se ei mahdu paikalleen sillä vakio sarjalla. eli pitää rakentaa samanlainen väli laippa kuin sinulla eli kiitos ja kumarrus neuvoista.

juice82
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja juice82 » La Huhtikuu 1. 21:55:05 2006

ralli.netissä oli jotain asiaa tuosta ja joku oli kokeillu silleen et 1 ja 2 yhistyy ja 3 ja 4 yhistyy, sit vielä tais olla niin et 1 j 2 oli lyhyempiä putkia, ja oli kuulemma iso ero ja positiivinen verrattuna tohon perinteiseen eli 1,4 ja 2,3...
Olikohan vaan joku sprintti-Ascona :D kattokaas hupina sieltä ja jatkakaa spekulointia

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Su Huhtikuu 2. 16:05:00 2006

juice82 kirjoitti:ralli.netissä oli jotain asiaa tuosta ja joku oli kokeillu silleen et 1 ja 2 yhistyy ja 3 ja 4 yhistyy, sit vielä tais olla niin et 1 j 2 oli lyhyempiä putkia, ja oli kuulemma iso ero ja positiivinen verrattuna tohon perinteiseen eli 1,4 ja 2,3...
Olikohan vaan joku sprintti-Ascona :D kattokaas hupina sieltä ja jatkakaa spekulointia
Tämäkin kaveri loppujenlopuks pääty perinteiseen 1-4 2-3 sarjaan. Jos on jaettu pesä, putket tulisi mennä noin, niin on edes teoreettinen mahdollisuus saada jotain hyötyä pulssituksesta. Jos käytetään yksosasta pakopesää, putkijärjestyksellä ei juurikaan ole merkitystä. Iso merkitys sarjassa on pituudella ja putkikoolla. Jos haetaan hyvää vääntöä ja reagointia, mahdollisimman lyhyt ja pienitilavuuksinen sarja. Liian suuri putki on huono, tilavuus kasvaa ja virtausnopeus tippuu. Liian pieni taas ahistaa. Viimesimmän sarjan tein 38mm sisäreiällä ja kohtuullisen lyhyenä, putki on pinta-alaltaan aavistuksen pienempi kun pakokanavan pinta-ala. Tarkoituksena kiihdyttää virtausta kohti turboa.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Su Huhtikuu 2. 16:17:29 2006

rikke kirjoitti:
juice82 kirjoitti:ralli.netissä oli jotain asiaa tuosta ja joku oli kokeillu silleen et 1 ja 2 yhistyy ja 3 ja 4 yhistyy, sit vielä tais olla niin et 1 j 2 oli lyhyempiä putkia, ja oli kuulemma iso ero ja positiivinen verrattuna tohon perinteiseen eli 1,4 ja 2,3...
Olikohan vaan joku sprintti-Ascona :D kattokaas hupina sieltä ja jatkakaa spekulointia
Tämäkin kaveri loppujenlopuks pääty perinteiseen 1-4 2-3 sarjaan. Jos on jaettu pesä, putket tulisi mennä noin, niin on edes teoreettinen mahdollisuus saada jotain hyötyä pulssituksesta. Jos käytetään yksosasta pakopesää, putkijärjestyksellä ei juurikaan ole merkitystä. Iso merkitys sarjassa on pituudella ja putkikoolla. Jos haetaan hyvää vääntöä ja reagointia, mahdollisimman lyhyt ja pienitilavuuksinen sarja. Liian suuri putki on huono, tilavuus kasvaa ja virtausnopeus tippuu. Liian pieni taas ahistaa. Viimesimmän sarjan tein 38mm sisäreiällä ja kohtuullisen lyhyenä, putki on pinta-alaltaan aavistuksen pienempi kun pakokanavan pinta-ala. Tarkoituksena kiihdyttää virtausta kohti turboa.
ja putkien koko tulee olla oikeassa suhteessa pakopesän kokoon nähden. helppo kuvitella tilanne jos pakosarja on esim 20mm reiällä ja ahtimessa on 50mm kanava. ei paljon ahdin pyöri. ja nuo koot on siis mielikuvituskokoja eikä kohtaa todellisuutta mutta auttaa ymmärtämään asiaa.. eli vaikka virtausnopeus kiihtyisikin pakosarjassa, tulee pakopesän olla "sopivassa suhteessa" pakosarjaan nähden.. tarkoittaa sitä että koko paketti tulisi funtsia etukäteen kohdalleen jos oikein hyvää aikoo saada.. toki pakopesä on se ahtain kohta ja siellä se virtausnopeus kasvaa aina mutta moni asia vaikuttaa kuten rikke totesi..

toisaalta totean loppuun, "ei se niin tarkkaa ole", ahtopainetta lisää niin aina pyörii... :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Huhtikuu 8. 22:22:54 2006

Onko joku tehnyt sellaista pakosarjaa (turboon) jossa kannesta lähtee isommat putket kuin kanavat tai sitten kannessa/laipassa on putken nysät isomman putken sisällä?
Ei varmaan toimi kovin hyvin jos putket on pitkät kuten 2wd sarjassa, mutta miten mahtaisi toimia lyhkäsen 4wd tyylisen satsin kanssa?
Putket tietenkin tulisi niin ettei virtaukset törmää kuten 4wd vakiosarjassa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Su Huhtikuu 9. 23:32:01 2006

SLEI kirjoitti:Onko joku tehnyt sellaista pakosarjaa (turboon) jossa kannesta lähtee isommat putket kuin kanavat tai sitten kannessa/laipassa on putken nysät isomman putken sisällä?
Ei varmaan toimi kovin hyvin jos putket on pitkät kuten 2wd sarjassa, mutta miten mahtaisi toimia lyhkäsen 4wd tyylisen satsin kanssa?
Putket tietenkin tulisi niin ettei virtaukset törmää kuten 4wd vakiosarjassa.
On tuotakin tullu mietittyä, mut ei kokeiltua. Tuo vois olla toimiva lyhyellä sarjalla, ettei tilavuus kasva liikaa ja vastavirtausta sais estettyä. Toisaalta jos pituuden ja pinta-alan saa sellaseks et pulssit menee oikein, ei tuotakaan tarvi miettiä. On siinä kokeilemista...

Vastaa Viestiin