Cossun lohkon betonoimisesta!

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Cossun lohkon betonoimisesta!

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Marraskuu 18. 20:23:59 2005

Tekeekö kukaan clubilainen :?: Jos ei niin missä olis hyvä käyttää :?:

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Pe Marraskuu 18. 21:32:21 2005

Pystyy tekemään itsekkin,eli mössöt esim us-partsilta,lukee käyttöohjeet ja toimii niiden mukaan.Huolellinen pesu.Valamisen jälkeen pitää lohkoa tärisytellä ja koputella,jotta ilmakuplat poistuvat ja betoni painuu tiiviimmäksi..
Tuolta lisää ohjeet
Tietenkin,jos ei ole paikkaa tai aikaa,niin eihän tuo sitten auta..
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

lars
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:50:51 2004
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja lars » La Marraskuu 19. 0:26:58 2005

vailaiskaahan vähemmän viisasta että mitä toi kyseinen juttu tarkoittaa :?: :?: ja mitä hyötyä siitä on :shock:

Racehard
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Huhtikuu 6. 22:57:44 2005
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Racehard » La Marraskuu 19. 0:43:57 2005

Juu jotain juttua tuosta vois siitä tietävät laittaa. On mietittäny muakin. Liittyykö se jotenki tuohon jäykistämiseen vai mihin??
Sierra cosworth 4x4 Vm. 90
En ole psykiatri, olen muuten vain asiantuntija sekaisin olemisessa.

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » La Marraskuu 19. 1:38:08 2005

Betoni operaatio on mullakin edessä. Nyt kun tuli toi 200 lohkokin hommattua. Tiedä sitten onko tarpeen mun käytölle. Lähinnä kiinnostais miten se vaikuttaa lämpötilaan? Tuleeko lohkon jäähdytyksestä liian heikko?

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Marraskuu 19. 3:41:09 2005

Huh Huh. Suomessa ollaan näköjään tosissaan cosieitten virityksessä. Elikkä yli 400Hv mennään järjestään. Ois pervomanse makasinen kaverit ihmeissään ,kun tietäis missä täällä mennään.

Eiks 200 lohko kestä ihan vakkarina jo ihan kivasti tehoa pullistelematta jo rata ajossakin ,saatikka satunnaisessa revityksessä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Marraskuu 19. 5:09:49 2005

Kannattaako käyttöauton moottoria betonoida eikös siitä betonista liukene kalkkia joka kertyy syyläriin ja kuumimpiin jäähdytyskanaviin?
Jos jonkinlaista betonipohjaista laittaa niin joku tasoite/oikaisumassa, joka ei kutistu kuivuessaan yhtään olisi kai parhaiten tarkoitukseen sopivaa
Jostain betonifirmasta suositeltiin epoksia, joka oli tarkoitettu betonin tiivistämiseen tms. hommiin, kaivelen aineen nimen esiin myöhemmin.
Muistaakseni sille luvattiin kyllä lämmönkestoa vaan about 80 astetta C.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » La Marraskuu 19. 7:43:50 2005

lars kirjoitti:vailaiskaahan vähemmän viisasta että mitä toi kyseinen juttu tarkoittaa :?: :?: ja mitä hyötyä siitä on :shock:
Lyhyesti: Vesitilaan valetaan betonia, joka estää sylinteriputken pullistumisen. Tavoitteena saada vahvempi/jäykempi lohko, joka kestää enemmän tehoja. Heikentää samalla jäähdytystä, mutta toimii lyhyen ajan kuormituksessa esim. kiihdytysauto.

Sitten.
En lähtisi kokeilemaan mitään K-raudan betoneja ollenkaan vaan suoraan lohkobetoniksi tarkoitettua massaa. On pikkuisen erilaiset olosuhteet tuolla lohkossa kuin routaisessa maassa. Ämpäri lohkobetonia maksaa noin 120e, joka riittää kahteen 4-sylinteriseen lohkoon.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Marraskuu 19. 10:37:32 2005

Hyödyt "normaali käytössä" minimaaliset, tukee kuitenkin vain lohkon alaosaa. (mutta sekin riittää joillekkin) :roll:

Hyöty tulee ajankohtaiseksi lähinnä suuriksi poratuissa koneissa, mutta parempi (kalliimpi) tapa on putkitus.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Marraskuu 19. 11:14:22 2005

Pikkusen täytyy masentaa viritysintoa, ei se "betonin myllääminen" ole mikään katu/käyttö/harrastusauto ratkaisu. Siitä tulee lieveilmiöitä jotka ei haittaa varttimaililla mihin jenkit sitä pääasiassa käyttää näissä dragstereissään jotka saa hajota jos ei kestä, eikä se tosiaan koko putkea/lohkoa vahvista.
205 lohko kestää normi katukossut ja ehdottomasti 200 lohko jos halutaan kunnolla voimaa ja mielellään stanu niin aina parempi.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Marraskuu 19. 11:42:51 2005

KtK kirjoitti:Huh Huh. Suomessa ollaan näköjään tosissaan cosieitten virityksessä. Elikkä yli 400Hv mennään järjestään. Ois pervomanse makasinen kaverit ihmeissään ,kun tietäis missä täällä mennään.
Niitä taitaa olla jo aika monta.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » La Marraskuu 19. 12:16:32 2005

siipicossu kirjoitti:
KtK kirjoitti:Huh Huh. Suomessa ollaan näköjään tosissaan cosieitten virityksessä. Elikkä yli 400Hv mennään järjestään. Ois pervomanse makasinen kaverit ihmeissään ,kun tietäis missä täällä mennään.
Niitä taitaa olla jo aika monta.
Ja talvi vasta aluillaan rakentelun suhteen... :wink:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Su Marraskuu 20. 10:30:52 2005

entä jos on siellä päin käyntiä niin rykäsetkö sementit lohkoon :?: :roll:

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Su Marraskuu 20. 10:41:33 2005

SHR vastasikin aika tyhjentävästi joten laitan hiukan malliksi KUVIA toimenpiteestä. Ja sinne ei sit työnnetä mitään tiilitassia tai rappauslaastia jos moisen toimenpiteen meinaa tehdä!

Edit: Kiitos kuvista eräälle virivelholle ja kuvapankista AndeRS:lle.

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Su Marraskuu 20. 10:54:56 2005

Tekeekö kukaan pirkanmaan alueella tai yleensäkkääsn missään tuommosta jos kiikuttasi oman lohkon tässä talven mittaan :?: :roll:

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Marraskuu 20. 10:59:33 2005

No ei toi valaminen nyt ihmeellinen homma ole. Mettiksen lohko valettiin viimetalvena. Moroson lohkobetonia kannullinen. Sitten tekee vesipumpun kohtaan vaikka viemäriputkesta sabluunan ettei se täyty betonilla. Vesireiästä kaataa vaan petonia sisään ja välillä täryyttelee lohkoa. Me jätettiin petonin pinta noin 6cm alle kansitason. Helppoa kuin heinänteko :D
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » Su Marraskuu 20. 15:23:05 2005

Kuinka hyvin se pitää saada putsattua ennen valamista? Kenties joku pesu? Vai ootteko laittanu vaan romut ränniin?

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Su Marraskuu 20. 19:02:54 2005

oma lohko oli työmaalla fosforihappo altaassa muutaman päivän.
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Marraskuu 20. 23:54:47 2005

magelius kirjoitti:Kuinka hyvin se pitää saada putsattua ennen valamista? Kenties joku pesu? Vai ootteko laittanu vaan romut ränniin?
Jos lohkon pesisi lipeällä niin lähtisi kaikki möhnät pois.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ma Marraskuu 21. 0:19:55 2005

SLEI kirjoitti:
magelius kirjoitti:Kuinka hyvin se pitää saada putsattua ennen valamista? Kenties joku pesu? Vai ootteko laittanu vaan romut ränniin?
Jos lohkon pesisi lipeällä niin lähtisi kaikki möhnät pois.
Ja sitä olenkin kantanut töistä tallille! Lähtee takuuvarmasti kaikki p...ka pois lohkosta. Ei se todellakaan kovin vaikea toimenpide ole tuo lohkon täyttäminen!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Ma Marraskuu 21. 17:00:47 2005

SLEI kirjoitti:
magelius kirjoitti:Kuinka hyvin se pitää saada putsattua ennen valamista? Kenties joku pesu? Vai ootteko laittanu vaan romut ränniin?
Jos lohkon pesisi lipeällä niin lähtisi kaikki möhnät pois.
Mistä lipeää saa?

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Ma Marraskuu 21. 17:07:19 2005

timoheikkinen792 kirjoitti:Mistä lipeää saa?
apteekista pitäisi saada..

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ma Marraskuu 21. 18:57:15 2005

Jos haluaa vahvistaa lohoa sylinteriputkien yläpäästä estääkseen pullistumista niin valaa ensin lohkoon esim. steariinia alaosaan. Yläosaan steariinin päälle kutistumatonta juotos sementtiä kansitasoon asti, sitä sementtiä löytyy rautakaupasta ja steariinia askarteluliikkeestä. Ennen sementin valua laitetaan vesikanavien kohdille putkenpätkät varmistamaan vedenkierto kanteen. Sementin kuivumisen jälkeen lämmitetään lohkoa niin saadaan steariinit valuteltua lohkosta ulos.

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Ti Marraskuu 22. 1:12:46 2005

JP kirjoitti:
timoheikkinen792 kirjoitti:Mistä lipeää saa?
apteekista pitäisi saada..
En usko että puhdasta lipeää(natrium hydroksidi) apteekista. On paljon pahempi myrkky kuin rikkihappo..
Tulee töissä hämmennettyä noita happoja ihan tarpeeksi.
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Marraskuu 22. 1:55:09 2005

timoheikkinen792 kirjoitti:
SLEI kirjoitti:
magelius kirjoitti:Kuinka hyvin se pitää saada putsattua ennen valamista? Kenties joku pesu? Vai ootteko laittanu vaan romut ränniin?
Jos lohkon pesisi lipeällä niin lähtisi kaikki möhnät pois.
Mistä lipeää saa?
Kemikaalitukuista kuten Bang & Bonsomer ja Mansesta varmaan Tamrosta.

Edit: Saahan lipeää vaikka maitokaupasta eli kodin putkimies on esim. 10% liuosta, mutta tulee vaan pesulle hintaa jos Putkimies hyllyn tyhjentää.

Edit2: Huolettomien ja hätäisten sähläreiden ei kannata lipeään koskea jos meinaa silmänsä ja terveytensä säilyttää.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Marraskuu 22. 15:04:28 2005

Lipeää saa myös hyvistä rautakaupoista, käytetään maalinpoistossa.

Ja lipeä ei ole happoa vaan emästä, eli kumihanskat käteen ettei ala nahka venymään.

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Ti Marraskuu 22. 23:39:22 2005

Jos satutte saamaan iholle lipeää niin sitä ei saa missään tapauksessa pestä kuumalla vedellä pois :!: aina kylmää vettä ja paljon.
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

neliveto
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Syyskuu 21. 11:00:15 2005
Paikkakunta: Eteläsawo

Viesti Kirjoittaja neliveto » Ke Lokakuu 25. 15:20:31 2006

Noniin kertokaas betonimiehet että kannattaako cosan 205 lohkoa betonoida vesipumpun alalaitaan asti (~2.5cm)? lohko porattu 91.6mm wisecoille ja ahtoja tullaan käyttämään 1.5-1.8bar. Onko kuinka kestävää esim moroson betoni ja kuinka toimii talvikäytössä, ettei murene ja lähde kiertoon?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Lokakuu 25. 15:32:52 2006

Jos betonoit tuon verran et hyödy mitään. 205:ssakin on putken alaosa tukevoitettu jonkun matkaa yli vesipumpun alareunan, ja vasta siitä ylöspäin alkaa vahvistuksen tarve...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Lokakuu 25. 16:00:14 2006

Mulla on betonia 30mm vaille kansitason ja 91.6mm visekot. Moroson betonia. Vesipumpun ympäristöstä oli lähtenyt vähän liikkeelle, ei oikeastaan muualta. Jätin varmaan vähän liian paljon siihen, pitää vähän kaivaa lisää pois. Toistaiseksi en ole vielä saanut betonilohkoa halki, visekot olen sulattanut kerran.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Lokakuu 25. 22:13:42 2006

Noin juuri, aika ylös pitää laittaa että on riemua. F-ryhmäläisen 94mm lohkoon tein aiheesta erään sovellutuksen; katsotaan miten toimii, toistaseksi hyvin (kuten keksimäni norsunkarkoitinkin, laitteen käyttöönoton jälkeen ei norsuista ole ollut havaintoakaan Nummelan alueella :wink: )

Skorppi, millä olet työstänyt betonia? Itse olen vedellyt "virsikirjalla".
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ke Lokakuu 25. 23:04:34 2006

Skorppi kirjoitti:Toistaiseksi en ole vielä saanut betonilohkoa halki...
Kop kop :)
Toyota Supra TT

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Lokakuu 26. 7:44:04 2006

jjs kirjoitti:Noin juuri, aika ylös pitää laittaa että on riemua. F-ryhmäläisen 94mm lohkoon tein aiheesta erään sovellutuksen; katsotaan miten toimii, toistaseksi hyvin (kuten keksimäni norsunkarkoitinkin, laitteen käyttöönoton jälkeen ei norsuista ole ollut havaintoakaan Nummelan alueella :wink: )

Skorppi, millä olet työstänyt betonia? Itse olen vedellyt "virsikirjalla".
No yleensä olen muotoillut pumpun ympäristön noin 12h kuivumisen jälkeen, jolloin menee vielä ihan puukolla vuolemalla. Nyt tosin kun tuo on kovaa pitää keksiä jotain muuta, ajattelin koittaa vigulla ja metalliterällä.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Lokakuu 26. 8:07:59 2006

Kyllähän betonoinnista hyötyä varmaankin on mutta vaatii tuuria ja onnistumista asennuksessa.
Ja sitten vasta voidaan sanoa että varmasti toimii kun kestää huomattavaa käyttöä kesät ja talvet (rallia ajetaan kovaa ja korkeelta ja paljon kisoja, kossua käsketään kunnolla 400-500hv tehoilla ja välillä jatkuvaakin rasitusta kierroksilla esim motarilla yli 270 jne) eli kaikki ääripää lämpötilatkin....tallikäytössä ei tarvita betonointeja.

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Pe Marraskuu 3. 19:49:24 2006

Skorppi kirjoitti:
jjs kirjoitti:Noin juuri, aika ylös pitää laittaa että on riemua. F-ryhmäläisen 94mm lohkoon tein aiheesta erään sovellutuksen; katsotaan miten toimii, toistaseksi hyvin (kuten keksimäni norsunkarkoitinkin, laitteen käyttöönoton jälkeen ei norsuista ole ollut havaintoakaan Nummelan alueella :wink: )

Skorppi, millä olet työstänyt betonia? Itse olen vedellyt "virsikirjalla".
No yleensä olen muotoillut pumpun ympäristön noin 12h kuivumisen jälkeen, jolloin menee vielä ihan puukolla vuolemalla. Nyt tosin kun tuo on kovaa pitää keksiä jotain muuta, ajattelin koittaa vigulla ja metalliterällä.
Tehkää hyvät ihmiset uretaanista tai styroksista tai jostain muotti/varaus, niin ei tarvi mennä enää kivestä läpi. Semmoinen muotti että se siipi pääsee nakkaamaan ulkokehällensä sen veden. Sen vaan poksauttaa puukolla pois ja se on siinä. Näin minä tein. Pakkasroppujen yläpäähän tein reijät joista ylimääräinen massa valui pois. Ylemmäs jos olisin valanut, niin olisi tukkeuttanut vesikierron, kun siinä oli joku pultin varaus ylempänä sylinteriputken kohdalla.

neliveto
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Syyskuu 21. 11:00:15 2005
Paikkakunta: Eteläsawo

Viesti Kirjoittaja neliveto » Pe Marraskuu 3. 22:00:53 2006

Jos nyt päätän ruveta sotkemaan betonin kanssa niin tuleeko lämpöongelmia(jäähd.neste/öljy) jos betonoin pakkasproppujen alalaitaan asti niin että lohkolämppäriä voi vielä käyttää? Kai tuosta jo jotain hyötyä tollasella täytöllä on? Milläs vesitila kannattaa putsata? fosforihappo?

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Marraskuu 3. 23:47:34 2006

kynsi kirjoitti:
Tehkää hyvät ihmiset uretaanista tai styroksista tai jostain muotti/varaus, niin ei tarvi mennä enää kivestä läpi. Semmoinen muotti että se siipi pääsee nakkaamaan ulkokehällensä sen veden. Sen vaan poksauttaa puukolla pois ja se on siinä. Näin minä tein. Pakkasroppujen yläpäähän tein reijät joista ylimääräinen massa valui pois. Ylemmäs jos olisin valanut, niin olisi tukkeuttanut vesikierron, kun siinä oli joku pultin varaus ylempänä sylinteriputken kohdalla.
Tukkeuttanut vesikierron ? Mulla on 35mm vaille kansitason ja ei se kyllä mitään tukkeuta.

Kunnon öljykuuleri niin ei ole ongelmia öljyn lämpöjen kanssa ja sitten vaikka 3 rivinen syylari niin jäähtyy vesikin. Mulla oli viimeksi pikemminkin sitä ongelmaa että ei vesi lämmennyt tarpeeksi.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Marraskuu 4. 12:06:02 2006

kynsi kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:
jjs kirjoitti:Noin juuri, aika ylös pitää laittaa että on riemua. F-ryhmäläisen 94mm lohkoon tein aiheesta erään sovellutuksen; katsotaan miten toimii, toistaseksi hyvin (kuten keksimäni norsunkarkoitinkin, laitteen käyttöönoton jälkeen ei norsuista ole ollut havaintoakaan Nummelan alueella :wink: )

Skorppi, millä olet työstänyt betonia? Itse olen vedellyt "virsikirjalla".
No yleensä olen muotoillut pumpun ympäristön noin 12h kuivumisen jälkeen, jolloin menee vielä ihan puukolla vuolemalla. Nyt tosin kun tuo on kovaa pitää keksiä jotain muuta, ajattelin koittaa vigulla ja metalliterällä.
Tehkää hyvät ihmiset uretaanista tai styroksista tai jostain muotti/varaus, niin ei tarvi mennä enää kivestä läpi. Semmoinen muotti että se siipi pääsee nakkaamaan ulkokehällensä sen veden. Sen vaan poksauttaa puukolla pois ja se on siinä. Näin minä tein. Pakkasroppujen yläpäähän tein reijät joista ylimääräinen massa valui pois. Ylemmäs jos olisin valanut, niin olisi tukkeuttanut vesikierron, kun siinä oli joku pultin varaus ylempänä sylinteriputken kohdalla.
Uretaanilevystä teinkin. Lähinnä kiinnosti millä äijät työstää jos saattuu haaveri ja jää ylimääräistä; yhden hienon lohkon jätin ostamatta kun oli valettu pumpun reikä liki umpeen eikä piikkarin hommat lohkon sisällä kiinnostanut...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » La Marraskuu 4. 12:45:01 2006

Skorppi kirjoitti:
kynsi kirjoitti:
Tehkää hyvät ihmiset uretaanista tai styroksista tai jostain muotti/varaus, niin ei tarvi mennä enää kivestä läpi. Semmoinen muotti että se siipi pääsee nakkaamaan ulkokehällensä sen veden. Sen vaan poksauttaa puukolla pois ja se on siinä. Näin minä tein. Pakkasroppujen yläpäähän tein reijät joista ylimääräinen massa valui pois. Ylemmäs jos olisin valanut, niin olisi tukkeuttanut vesikierron, kun siinä oli joku pultin varaus ylempänä sylinteriputken kohdalla.
Tukkeuttanut vesikierron ? Mulla on 35mm vaille kansitason ja ei se kyllä mitään tukkeuta.

Kunnon öljykuuleri niin ei ole ongelmia öljyn lämpöjen kanssa ja sitten vaikka 3 rivinen syylari niin jäähtyy vesikin. Mulla oli viimeksi pikemminkin sitä ongelmaa että ei vesi lämmennyt tarpeeksi.
Ahaa, voisin varmaan valaa pikkasen lisääkin 8) .

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » La Marraskuu 4. 13:08:29 2006

omasta lohkosta ainakin hioin ylimääräistä betonia pois vinkulla metalliterällä..
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ti Marraskuu 7. 15:36:51 2006

neliveto kirjoitti:Jos nyt päätän ruveta sotkemaan betonin kanssa niin tuleeko lämpöongelmia(jäähd.neste/öljy) jos betonoin pakkasproppujen alalaitaan asti niin että lohkolämppäriä voi vielä käyttää? Kai tuosta jo jotain hyötyä tollasella täytöllä on? Milläs vesitila kannattaa putsata? fosforihappo?
Yleismallin lohkolämmitin esim. sisätilanlämmittimen kiertoon voi ajaa asian. Itellä passatissa toimii tuo. Sitte vaan betonihaalarit ja valusaappaat jalkaan...

neliveto
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Syyskuu 21. 11:00:15 2005
Paikkakunta: Eteläsawo

Viesti Kirjoittaja neliveto » Ti Marraskuu 7. 20:43:29 2006

Nonni nyt on kannu moroson rappauslaastia hankittu, minkä paksuiseksi massaksi tuo nyt kannattaa sotkea että levittyy hyvin? vasaralla toki kolistellaan välillä lohkoa, mutta jotain "ohjearvoa"? massan ruuttaukseen löytyi semmonen kätevä kermavaahdon pursotinpussi :roll: :idea:

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Marraskuu 7. 20:58:14 2006

Se ärmätti kannattaa tehdä mahdollisimman jämäkäksi, mitä jämäkämpää tököttiä sitä vahvempi se on kuivuttuaan. Mä olen kaatanut ihan tratilla sitä lohkoon. Teräslevy vaikka koneenkorvan reikiin kiinni pulteilla ja paineilmataltalla täryttää. Noin oon ite hoitanut täryn.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Marraskuu 7. 22:33:53 2006

Meinaatteko että kone mihin pitää laittaa betonia pysyy nipussa niin pitkään kesällä että tarvitsee oikein lohkolämmittimen :?: :wink: eiköhän se +500 heppanen pysy tallissa talvet.

neliveto
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Syyskuu 21. 11:00:15 2005
Paikkakunta: Eteläsawo

Viesti Kirjoittaja neliveto » Ti Marraskuu 7. 23:27:22 2006

cossuesco kirjoitti:Meinaatteko että kone mihin pitää laittaa betonia pysyy nipussa niin pitkään kesällä että tarvitsee oikein lohkolämmittimen :?: :wink: eiköhän se +500 heppanen pysy tallissa talvet.
..Mut jos tulee niin kylmä kesä et tarttee lohkolämmitintä :wink: :roll:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Marraskuu 8. 14:42:29 2006

neliveto kirjoitti:
cossuesco kirjoitti:Meinaatteko että kone mihin pitää laittaa betonia pysyy nipussa niin pitkään kesällä että tarvitsee oikein lohkolämmittimen :?: :wink: eiköhän se +500 heppanen pysy tallissa talvet.
..Mut jos tulee niin kylmä kesä et tarttee lohkolämmitintä :wink: :roll:
Tuskin jääkausi ihan heti tulee.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Pe Marraskuu 10. 13:45:44 2006

cossuesco kirjoitti:Meinaatteko että kone mihin pitää laittaa betonia pysyy nipussa niin pitkään kesällä että tarvitsee oikein lohkolämmittimen :?: :wink: eiköhän se +500 heppanen pysy tallissa talvet.
Aivan :lol: .

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Helmikuu 26. 12:18:34 2007

Aihetta herätellen, nyt on mullaki 200 lohko hankittuna ja oon pidempään miettiny betonointia, eli mikä olis se sopiva määrä betonia, olisko noin puoleen väliin vesitilan proppuja vai?
Lohko on lähes stanu koossa, en laita pitkiä pinnapultteja, koska useammat sanovat että ei oo hyvät Cossussa, laitan vaan kovat pultit.
Autohan on siis kesä lelu ja tarkotus ois laittaa alakerta kestämään rajua menoa minimissään +500hp (kevyttä ydinsotaa :wink: ) kestäväksi.
Tulossa on myös korkeapaine öljypumppu, öljyruiskut mäntien alle ja öljyn lauhdutin.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Helmikuu 26. 12:28:26 2007

Ihan pieni määrä betonia ei vaikuta mitään, koska keskeltä / ylhäältä ne putket yleensä halkeaa, mulla on itellä 35mm vajaa kansitason.

Pitkät pinnapultit ovat kyllä parhaat kossun moottorissa, lohko on vetelä, niin se olisi parasta vetää kiinni runkolinjasta, lisäksi tavallisilla kovilla pulteilla kierteet halkeavat helpolla kansitasosta. Lisäksi esim. cometic ei toimi kovilla pulteilla, orkkispultit ovat oikeastaan ainoa vaihtoehto. Kynsitiiviste pitää myös kovillakin pulteilla, mutta lohkon kierteiden takia käyttäisin orkkiksia, tai sitten pinnapullteja, jotka saa mahdollisimman syvälle.

Huomaa sitten, että betonilohko tarvitsee suuremman porausvälyksen, muuten leikkaa kiinni helpolla.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Helmikuu 26. 16:15:06 2007

tumppe kirjoitti:Lohko on lähes stanu koossa, en laita pitkiä pinnapultteja, koska useammat sanovat että ei oo hyvät Cossussa, laitan vaan kovat pultit.
laita nyt hyvä mies nimilista näistä "useimmista" ketkä ovat pitkiä pinnapultteja vastaan.. tai ainakin heidän perustelut.. tai älä laita, kommentoikoot he itse niin menee oikein.. :wink: :wink:

kuinkahan monta 200 lohkoa on aikoinaan mennyt hylkyyn kun on kannenpultien jengat haljenneet, tai moniko kannentiiviste on pettänyt lohkon elämiseen, moniko putki on haljennut, jne..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Vastaa Viestiin