+400 hp cossuun turbo erillisellä vai kiinteällä hukkiksella

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Su Lokakuu 16. 1:34:24 2005

Sen enempää asiaan puuttumatta,tuntuu kyllä aika uskomattomalta,että ect vetää 530hp holsetin hx50 72/66 ja toisilla to4 57/57ja 0,63 pesä riittää 550.
Oletuksena pidetään,että molemmissa peleissä on muutkin asiat kohdallaan,eikä merkittäviä eroja koneista löydy..
Mielenkiinnosta olisi kiva nähdä kyseisten koneiden kokoonpanojen vertailu esim. kannen virtaus,nokat,puristussuhde,suuttimet,ahtopaine ja kierrosluku jolla lappu on piirretty.
Enkä epäile kumpaakaan tulosta,mutta hieman oudolta tuntuu..Juu eikä löydy iteltä merkittäviä lappuja,mutta sitten kun löytyy niin :wink: :wink:
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Su Lokakuu 16. 2:28:54 2005

Ellen väärin ole ymmärtänyt, niin rs500 ahtimella penkitettiin 516hv Japen penkissä noin vuosi sitten. Kyseisen välikopan silloinen omistaja voinee vahvistaa...

Ja tiedetään: se rs500 to4 on aikansa elänyt ja jopa antiikkinen puhallin. Kuitenkin sanon vain, että sillä tarvittaessa saa sen 500 rivinelosesta.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » Su Lokakuu 16. 10:52:45 2005

Tuo lappu on otettu siis hx40 ahtimella,ja käyrähän kertoo selkeästi ettei kompura tuota enää ilmaa 6000rpm jälkeen.Siksi ahdin vaihtui isompaan josta ei vielä testituloksia ole.Nokkien tehoalue oikeastaan vasta alkaa tuosta kuudesta tuhannesta.Ahtopaine siis oli 1,8bar,suuttimet 750cc 100% auki,nokat catcams,puristussuhde 8,kannen virtaus n.230hp vakioventtiileillä,ruiskuna on haltech ja säätötyön suoritti Valtonen.Olis vaan mielenkiintoista pultata tuohon rs 500 ahdin kiinni ja käydä penkissä katsomassa mihin se pystyy.Kuitenkin olen vertaillut kummankin ahtimen ilmantuottokarttoja ja rs500 kompura tuottaa kuitenkin kolmasosan vähemmän ilmaa.
+XXXhv

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Su Lokakuu 16. 12:51:36 2005

no klubin pitää hommata vaikka penkityspäivä sieltä penkistä ens vuodeksi niin saadaan kattoa mitä siellä penkissä näyttää....

to4 on antiikkinen ja sen huomaa ajossa vetää yhtääkkiä... mutta eipä gt37 vetäny oikeastaan yhtään alempaa ja korkeammalle.

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Su Lokakuu 16. 13:08:14 2005

eikös valtonen säätäny antin esco cossun ja siinä oli hx40 ja eikö ne saanu n.580hv harisella???

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » Su Lokakuu 16. 13:35:18 2005

bpasi kirjoitti:eikös valtonen säätäny antin esco cossun ja siinä oli hx40 ja eikö ne saanu n.580hv harisella???

Joo,eikös olekin ihmeellinen asia.Antilla oli lähes samanlainen moottori kun mulla,hieman miedommilla nokilla ja pienempituottoisella kompuralla.Antilla oli kys. jarrutuksessa 750cc suuttimet 80% auki.Varttimaililla nämä 600-750 hv superteholappu autot ovat pääsääntöisesti ajaneet 13-14 sek varttiaikoja loppunopeuksien jäädessä reilusti alle kahdensadan.Eiköhän sekin jo kerro jotain teholappujen luotettavuudesta.Hyvä esimerkki on esim. kaverin corsa joka jarrutettiin malinilla ja antoi n.600hv.Samoilla säädöillä am worksiin ja teho olikin noussut jo yli kahdeksaansataan.
+XXXhv

MikZ
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Syyskuu 8. 14:57:29 2003
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MikZ » Su Lokakuu 16. 14:10:16 2005

Suosituksistanne huolimatta päädyin kuitenkin erilliseen hukkaporttiin :shock:

Sarja

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Lokakuu 16. 14:11:58 2005

MikZ kirjoitti:Suosituksistanne huolimatta päädyin kuitenkin erilliseen hukkaporttiin :shock:

Sarja
Toi hukkiksen lähtö sarjasta on väärässä paikassa, ei poista kunnolla ja ahdot karkaa, eli ei toimi kunnolla noin.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

MikZ
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Syyskuu 8. 14:57:29 2003
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MikZ » Su Lokakuu 16. 14:16:48 2005

Skorppi kirjoitti:
MikZ kirjoitti:Suosituksistanne huolimatta päädyin kuitenkin erilliseen hukkaporttiin :shock:

Sarja
Toi hukkiksen lähtö sarjasta on väärässä paikassa, ei poista kunnolla ja ahdot karkaa, eli ei toimi kunnolla noin.
Ei se väärässä paikassa taida olla, poisto voisi olla virtaussuuntaan nähden paremmin mutta eipä ole tilaa...
Portissa riittää kyllä virtausta.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Lokakuu 16. 14:20:06 2005

MikZ kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:
MikZ kirjoitti:Suosituksistanne huolimatta päädyin kuitenkin erilliseen hukkaporttiin :shock:

Sarja
Toi hukkiksen lähtö sarjasta on väärässä paikassa, ei poista kunnolla ja ahdot karkaa, eli ei toimi kunnolla noin.
Ei se väärässä paikassa taida olla, poisto voisi olla virtaussuuntaan nähden paremmin mutta eipä ole tilaa...
Portissa riittää kyllä virtausta.
joo laita paikalleen vaa, tosin teet turhaa työtä. Mulla oli joskus samalla tavalla, ei saanu paineita alle 1,8bar, muutin portin paikkaa nyt saa vaikka 0,8bar. Sama juttu oli yhdes a6 audissa mitä ihmeteltiin sporttiauton penkissä ku paineet karkaa...
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Su Lokakuu 16. 14:24:35 2005

Skorppi kirjoitti:
MikZ kirjoitti:Suosituksistanne huolimatta päädyin kuitenkin erilliseen hukkaporttiin :shock:

Sarja
Toi hukkiksen lähtö sarjasta on väärässä paikassa, ei poista kunnolla ja ahdot karkaa, eli ei toimi kunnolla noin.
Asiasta kukka ruukkuun niin missä tuon hukkaportin pitäs muuten olla?

MikZ
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Syyskuu 8. 14:57:29 2003
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MikZ » Su Lokakuu 16. 14:25:33 2005

Skorppi kirjoitti:joo laita paikalleen vaa, tosin teet turhaa työtä. Mulla oli joskus samalla tavalla, ei saanu paineita alle 1,8bar, muutin portin paikkaa nyt saa vaikka 0,8bar. Sama juttu oli yhdes a6 audissa mitä ihmeteltiin sporttiauton penkissä ku paineet karkaa...
Samaa vikaa oli eräässä lähes 600hv bemarin ritsassa, kunnes tajuttiin vaihtaa paavoracingin portti "hieman" parempaan.
Kyseisessä laitteessa ahtoja ei saatu alle 2,2baarin 40mm portilla, portti vaihdettiin samankokoisella venttiilillä varustettuun paremmin virtaavaan malliin -> minimiahdot oli kilon paikkeilla.

edit. Hukkaportin lähtö oli siinäkin tilanpuutteen takia tasan 90asteen kulmassa.
Viimeksi muokannut MikZ, Su Lokakuu 16. 14:28:07 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Lokakuu 16. 14:27:15 2005

timoheikkinen792 kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:
MikZ kirjoitti:Suosituksistanne huolimatta päädyin kuitenkin erilliseen hukkaporttiin :shock:

Sarja
Toi hukkiksen lähtö sarjasta on väärässä paikassa, ei poista kunnolla ja ahdot karkaa, eli ei toimi kunnolla noin.
Asiasta kukka ruukkuun niin missä tuon hukkaportin pitäs muuten olla?
"ulkokaarteessa" ja sitten tietysti että suunta on mahdollisimman paljon virtauksen mukainen. Mitä suurempi ahdin sitä tarkempi homma.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Lokakuu 16. 14:28:20 2005

MikZ kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:joo laita paikalleen vaa, tosin teet turhaa työtä. Mulla oli joskus samalla tavalla, ei saanu paineita alle 1,8bar, muutin portin paikkaa nyt saa vaikka 0,8bar. Sama juttu oli yhdes a6 audissa mitä ihmeteltiin sporttiauton penkissä ku paineet karkaa...
Samaa vikaa oli eräässä lähes 600hv bemarin ritsassa, kunnes tajuttiin vaihtaa paavoracingin portti "hieman" parempaan.
Kyseisessä laitteessa ahtoja ei saatu alle 2,2baarin 40mm portilla, portti vaihdettiin samankokoisella venttiilillä varustettuun paremmin virtaavaan malliin -> minimiahdot oli kilon paikkeilla.
Joo saa sen varmaan pelaaman vaikka metrisellä reiällä noin mutta pointti on se että kun tekee oikein riittää "sopivatkin" osat.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

MikZ
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Syyskuu 8. 14:57:29 2003
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MikZ » Su Lokakuu 16. 14:30:21 2005

Skorppi kirjoitti:"ulkokaarteessa"
Meinaatko että ne kaasut virtaa vain putken ulkokurvin puolella? :cry: Kyllä se putki taitaa olla paineenalaista kaasua ihan täynnä.

edit. Voithan tietysti kertoa että missä kohtaa tossa kollektorissa on se ulkokaarre?
Viimeksi muokannut MikZ, Su Lokakuu 16. 14:36:39 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Lokakuu 16. 14:33:01 2005

MikZ kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:"ulkokaarteessa"
Meinaatko että ne kaasut virtaa vain putken ulkokurvin puolella? :cry: Kyllä se putki taitaa olla paineenalaista kaasua ihan täynnä.
Tiedän teorian kyllä. Mun tarkoitukseni ei ole vittuilla sun sarjasta jos et huomannut, kerron vaan mitä olen kokenut huonoksi ettei muut tee samaa virhettä mitä itse tein.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Su Lokakuu 16. 14:37:42 2005

Nyt kun on tullut puhetta erillisistä hukkaporteista niin mikä ero on toimivuudeltaan et hukkaportin putki/putket on vaikka 30mm*300mm kun 30mm*100mm ja onko niiden sijoituksilla pakosarjassa iso merkitys!
kyselin jo ennenmin tästä,mut kukaan ei kommentoinut!!

Itselle tulee tämän näköinen pakosarja!
http://airfoto.fujikuvat.fi/album/showa ... ?id=173405

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Su Lokakuu 16. 14:45:45 2005

joskus vaan tuppaa tehokkaat autot sutimaan niin varttimaili aika on paska.... tutulla jarrutettu mk2 680hv ja vartti 8,jotain olisiko ollu 8,8?

sekä penkittäjällä (sundsten) ehkä nopein volvo 7,9 vartilla...

http://www.suntechmotorsport.tk )

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Lokakuu 16. 15:13:42 2005

MikZ kirjoitti:Suosituksistanne huolimatta päädyin kuitenkin erilliseen hukkaporttiin :shock:

Sarja
Suhteelisen kuumassa kohtaa tulee olemaan portti.Toivottavasti kalvo kestää paremmin kuumuutta kun "petelaisissa" joissa ollut tuota sulamis ongelmaa havaitavissa toisilla.Omani vein hieman syrjemäs sarjan päältä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Su Lokakuu 16. 16:44:55 2005

http://airfoto.fujikuvat.fi/album/showi ... id=2170865
siinä kuva ex sierran porttien paikoista, toimis se noinkin, tosin ei mikään ihanteellinen ratkaisu....
0.3bar oli minimi minkä sai, katsastuslappua varten...
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Su Lokakuu 16. 16:48:36 2005

MikZ kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:"ulkokaarteessa"
Meinaatko että ne kaasut virtaa vain putken ulkokurvin puolella? :cry: Kyllä se putki taitaa olla paineenalaista kaasua ihan täynnä.
Mielestäni kyse ei ole siinä etteikö putket olisi paineistettu tasaisesti. Kun puhutaan kuitenkin suurista virtausnopeuksista ei kaasuja kiinnosta mennä 90 kulmaan, varsinkaan sisäkurviin. Sen voi todeta vaikka vesiletkulla. Laittaa t-haaran jos laskee pienellä paineella molemmista tuleen tavaraa, mutta jos laitetaan painetta (virtaus kasvaa) kunnolla niin mieluummin se menee suoraan. :roll: Olen taistellut joskus saman ongelman kanssa ja mittaillu pakopaineita jne... Pienemmällä pakopesällä ja parempaan kulmaan asennetulla hukkiksella homma alkoi toimia. Tilaa ei mun konehuoneessa ainakaan ole liikaa. 8)
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

MikZ
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Syyskuu 8. 14:57:29 2003
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MikZ » Su Lokakuu 16. 17:39:52 2005

Aksu kirjoitti:[Suhteelisen kuumassa kohtaa tulee olemaan portti.Toivottavasti kalvo kestää paremmin kuumuutta kun "petelaisissa" joissa ollut tuota sulamis ongelmaa havaitavissa toisilla.Omani vein hieman syrjemäs sarjan päältä.
Joo siihen on tulossa lämpösuojapelti tohon pakopesän ja portin väliin. Tuskin sitten kuumenee liikaa.

MikZ
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Syyskuu 8. 14:57:29 2003
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MikZ » Su Lokakuu 16. 17:50:41 2005

Skorppi kirjoitti:Mun tarkoitukseni ei ole vittuilla sun sarjasta jos et huomannut, kerron vaan mitä olen kokenut huonoksi ettei muut tee samaa virhettä mitä itse tein.
Joo en sitä meinannutkaan. Alkuperäisestä viestistä vain jäi se käsitys että voin samantien ruveta tekemään uutta sarjaa että tuolla ei tee mitään. Oisit voinut vaikka huomauttaa että "portin sijoituspaikka ei ole täysin optimaalinen, se ei ehkä toimi parhaalla mahdollisella tavalla" :wink:

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Lokakuu 16. 19:36:07 2005

Pakko kehuskella tuota omaa pakosarjaa. Se toimi kun junan vessa 45mm portilla. Hukkiksen lähdöt yritetty tehdä niin hyvin virtauksen suuntasesti kun tila vaan anto periks. Hitsarin painajainen mutta toimii. Edellisessä sarjassa portti oli tökattu vaan suoraan tohon kylkeen ja ei pitäny paineita sitten juuri ollenkaan... Ja sai olla kokoajan hitsailemassa takasin kiinni sitä kun vähän välii repeili. :lol:
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Su Lokakuu 16. 20:06:59 2005

Timo kirjoitti:
ckolli kirjoitti:
ect kirjoitti:Aika uskomattomalta kuulostaa 550hv teho 57/57 ahtimella ilman erillistä porttia...ehkä jollain 3,5 bar ahtopaineella ja 5bar vastapaineella. :shock:
Juuri noin :)
ettei vain olisi kyseessä eräs klubin rs500 mallisista auto..

mutta tämä alla oleva se vasta hurja tarina on! luovutan välittömästi diplomin rakentajalle kunhan näen tolla ahtimella ja noilla suuttimilla 11000rpm penkkilapun. rock!

[no täs yks esimerkki... ei nyt ehkä paras mahdollinen "cos" moottorista ja tehosta... mutta tällänen: 205 cos lohko, betonilla maustettuna. cos kampura jossa ala silmä muutettu 48mm iskua lisää... ja johtuen veiveistä jotka lehtimäen kiihdytys kilpurista ja toiseen päähän nismon gtr:tä mukit... kansi a-ryhmän cossusta 4wd,johon muokattu venttiili kulmat uudelleen ja lyhennetty niitä koska kansi laskettiin rajusti! mausteena vielä 312 ast.nokat suuttimina oli siemens jotain 460-500cc... (nykyään ne siin rumas clubin vihrees ...) ja turbona tietty garret To3 vahvasti muokattuna ja huom 48 pakopesällä ainoastaan, tosin auki raavitulla... tuo paketti tuotti 1barilla penkissä 370hv konetehoa 6000rpm kohdalla. jolloin puolet alueesta oli käytössä... lopputeho 11000rpm kohdalla jäi siis tuolloin näkemättä... johtuen huonosta tulpan piuhasta! vääntö oli 440... 3500 rundin kohdalla jolloin kilo ahtoa. sitten myöhemmin kun cos rupes toimimaan vian löydyttyä ei penkkiin enää sillä menty, mutta ajettiin 2 bar paineella ja oli menoa et kuluneita kumeja!!! tuolloin ahto alkoi 2000:ta ja 2bar saavutettiin 4500 kohdallla. 6000rpm and over, then it just flyes... tosin rundit kun niin nopeasti tulee edelleenkin on seuraaminen vähän hankalaa rundarista, eikä tarvitse itse nähdäkkään kun tietää et vekotin skulaa... mitä sit teho alueeseen tulee niis se oli ja on 3000-10000rpm. tämä siis oli v.2003. joku nyt kuitenkaan ei usko tai jotain vastaavaa pälpättää vastaan... tämä penkitys löytyy cos clubin cd:ltä!!! aivan tavallinen cossun raato penkissä... joka ei toimi! eihän foordit ikinä... 3 viikkoa tänä vuonna ]
mikähän se tämä tarina on?
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Su Lokakuu 16. 20:21:55 2005

J kirjoitti:
Timo kirjoitti:
ckolli kirjoitti: Juuri noin :)
ettei vain olisi kyseessä eräs klubin rs500 mallisista auto..

mutta tämä alla oleva se vasta hurja tarina on! luovutan välittömästi diplomin rakentajalle kunhan näen tolla ahtimella ja noilla suuttimilla 11000rpm penkkilapun. rock!

[no täs yks esimerkki... ei nyt ehkä paras mahdollinen "cos" moottorista ja tehosta... mutta tällänen: 205 cos lohko, betonilla maustettuna. cos kampura jossa ala silmä muutettu 48mm iskua lisää... ja johtuen veiveistä jotka lehtimäen kiihdytys kilpurista ja toiseen päähän nismon gtr:tä mukit... kansi a-ryhmän cossusta 4wd,johon muokattu venttiili kulmat uudelleen ja lyhennetty niitä koska kansi laskettiin rajusti! mausteena vielä 312 ast.nokat suuttimina oli siemens jotain 460-500cc... (nykyään ne siin rumas clubin vihrees ...) ja turbona tietty garret To3 vahvasti muokattuna ja huom 48 pakopesällä ainoastaan, tosin auki raavitulla... tuo paketti tuotti 1barilla penkissä 370hv konetehoa 6000rpm kohdalla. jolloin puolet alueesta oli käytössä... lopputeho 11000rpm kohdalla jäi siis tuolloin näkemättä... johtuen huonosta tulpan piuhasta! vääntö oli 440... 3500 rundin kohdalla jolloin kilo ahtoa. sitten myöhemmin kun cos rupes toimimaan vian löydyttyä ei penkkiin enää sillä menty, mutta ajettiin 2 bar paineella ja oli menoa et kuluneita kumeja!!! tuolloin ahto alkoi 2000:ta ja 2bar saavutettiin 4500 kohdallla. 6000rpm and over, then it just flyes... tosin rundit kun niin nopeasti tulee edelleenkin on seuraaminen vähän hankalaa rundarista, eikä tarvitse itse nähdäkkään kun tietää et vekotin skulaa... mitä sit teho alueeseen tulee niis se oli ja on 3000-10000rpm. tämä siis oli v.2003. joku nyt kuitenkaan ei usko tai jotain vastaavaa pälpättää vastaan... tämä penkitys löytyy cos clubin cd:ltä!!! aivan tavallinen cossun raato penkissä... joka ei toimi! eihän foordit ikinä... 3 viikkoa tänä vuonna ]
mikähän se tämä tarina on?
se oli jossakin toisessa keskustelussa, en nyt muista missä.. oisko ollu tehokkaat cossut tai joku.. on nimittäin kova kone! :roll:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » Su Lokakuu 16. 20:35:27 2005

bpasi kirjoitti:joskus vaan tuppaa tehokkaat autot sutimaan niin varttimaili aika on paska.... tutulla jarrutettu mk2 680hv ja vartti 8,jotain olisiko ollu 8,8?

sekä penkittäjällä (sundsten) ehkä nopein volvo 7,9 vartilla...

http://www.suntechmotorsport.tk )
Tuon ajan perusteella on oltavakin vähintään se 680hv.Aika kun ei oikeastaan kerro moottorista paljoakaan.Jos on tehokas auto ja pitovaikeuksia niin loppunopeus on silti kova ja vaikka siihen pitoa saat niin aika paranee mutta loppunopeus ei siltikään juuri nouse.Aikoinani ajelin Antin Escolla eikä siinä kyllä rengas inahtanut millään vaihteella.Eikä esim. Keijon 750hv Escokaan jaksanut vetää tyhjää enää edes kolmosella ainakaan silloin kun sitä itse kokeilin....Onhan niitä kaikenlaisia legendoja olemassa ja teholappuja myöskin,kaikkea vaan ei kannata ottaa tosissaan.
+XXXhv

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Su Lokakuu 16. 20:48:09 2005

Laittakaa ihmeessä tämä penkitys video jakoon, onko tämä joku sisäpiirin vitsi vai?
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » Su Lokakuu 16. 20:49:29 2005

Pakko puuttua tuohon hukkaportinlähdön kulma-asiaankin.... :? Omaan satsiin laitoin lähdöt 90 ast kulmaan virtaussuuntaan nähden,ihan kivasti pystyy säätelemään painetta 1-2 bar välillä ja paine pysyy tarkalleen siinä mihin se on säädetty eikä ryömi ylöspäin eikä putoa kierrosten noustessa.Tuossapa olis foto vielä asiaa selventämään.

http://groups.msn.com/foordi/shoebox.ms ... &PhotoID=6
+XXXhv

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Su Lokakuu 16. 21:07:09 2005

oletko itse käynyt vartilla?? oma rs 500 veti 191km/h ja aika oli jotain 14 ku puoleen väliin suti....

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » Su Lokakuu 16. 21:14:10 2005

Skorppi kirjoitti:
timoheikkinen792 kirjoitti:
Skorppi kirjoitti: Toi hukkiksen lähtö sarjasta on väärässä paikassa, ei poista kunnolla ja ahdot karkaa, eli ei toimi kunnolla noin.
Asiasta kukka ruukkuun niin missä tuon hukkaportin pitäs muuten olla?
"ulkokaarteessa" ja sitten tietysti että suunta on mahdollisimman paljon virtauksen mukainen. Mitä suurempi ahdin sitä tarkempi homma.
aivan oikein!hukkaportti pitää asentaa sinne ulko kaarteeseen se ei todellakaan toimi siellä sisäkaarteen puolella.tuosta on hommasta on kokemusta.....suurella ahtimella ei ole enää niin paljon pakopainetta,hukka portin pitää ryöstää pako kaasun virtausta pois turbolta jotta saadaan ahdot kuriin.
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » Su Lokakuu 16. 21:15:16 2005

Eipä ole tullut käytyä vartilla,jos vaikka ens kesänä lähtis kokeilemaan jos saisi sellaisen voimansiirron mikä kestää kiihdyttelyä.Tollanen vajaan kahdensadan loppunopeus ei vaadi kun vähän yli neljäsataa heppaa.Vaikka saat pidon paranemaan niin sun loppunopeus ei silti nouse kuin karvan verran vaikka aika paranisikin vaikkapa 2 sekkaa.Tuo väittämä ei perustu omiin kokemuksiin vaan se perustuu tietoon jonka ovat kertoneet kiihdyttelyä harrastelevat kaverit.
+XXXhv

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Lokakuu 16. 21:16:47 2005

bpasi kirjoitti:oletko itse käynyt vartilla?? oma rs 500 veti 191km/h ja aika oli jotain 14 ku puoleen väliin suti....
Ite olen ajanut 193kmh loppuja huonolla lähdöllä kun kuoli viivalle, tehoa lapussa 433hv... aika oli paska 13,1s.

Paras aika paremmalla lähdöllä 12,7s mut vapaalla maaliin kun meni kytkin jumiin 3->4 vaihdossa joten ei tullu oikee loppunopeutta enää.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » Su Lokakuu 16. 21:17:16 2005

J kirjoitti:Laittakaa ihmeessä tämä penkitys video jakoon, onko tämä joku sisäpiirin vitsi vai?
Siitä se löytyy ilmeisesti clubin 2 cd:ltä :roll: Ja paikka oli ilmeisesti pj power. Lapussa luki 301hv ja 346nm jos nyt puhutaan samasta kulkineesta. Tuollahan mitattiin pyörätehoa. Ei voi muuta sanoa ku huhhuijaa.

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Su Lokakuu 16. 21:28:12 2005

ect kirjoitti:Eipä ole tullut käytyä vartilla,jos vaikka ens kesänä lähtis kokeilemaan jos saisi sellaisen voimansiirron mikä kestää kiihdyttelyä.Tollanen vajaan kahdensadan loppunopeus ei vaadi kun vähän yli neljäsataa heppaa.Vaikka saat pidon paranemaan niin sun loppunopeus ei silti nouse kuin karvan verran vaikka aika paranisikin vaikkapa 2 sekkaa.Tuo väittämä ei perustu omiin kokemuksiin vaan se perustuu tietoon jonka ovat kertoneet kiihdyttelyä harrastelevat kaverit.
miten selität esim. takatuvan vapari escon joka menee 200km/h vartilla ja tehoo on 250hv tienoilla??? miten se loppunopeus on saatu teholla? vai PIDOLLA?

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Viesti Kirjoittaja eskort » Su Lokakuu 16. 21:36:32 2005

bpasi kirjoitti:
ect kirjoitti:Eipä ole tullut käytyä vartilla,jos vaikka ens kesänä lähtis kokeilemaan jos saisi sellaisen voimansiirron mikä kestää kiihdyttelyä.Tollanen vajaan kahdensadan loppunopeus ei vaadi kun vähän yli neljäsataa heppaa.Vaikka saat pidon paranemaan niin sun loppunopeus ei silti nouse kuin karvan verran vaikka aika paranisikin vaikkapa 2 sekkaa.Tuo väittämä ei perustu omiin kokemuksiin vaan se perustuu tietoon jonka ovat kertoneet kiihdyttelyä harrastelevat kaverit.
miten selität esim. takatuvan vapari escon joka menee 200km/h vartilla ja tehoo on 250hv tienoilla??? miten se loppunopeus on saatu teholla? vai PIDOLLA?
10,825/202

http://cosworthrsclub.com/foorumi/viewtopic.php?t=94708

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Lokakuu 16. 21:39:02 2005

bpasi kirjoitti:
ect kirjoitti:Eipä ole tullut käytyä vartilla,jos vaikka ens kesänä lähtis kokeilemaan jos saisi sellaisen voimansiirron mikä kestää kiihdyttelyä.Tollanen vajaan kahdensadan loppunopeus ei vaadi kun vähän yli neljäsataa heppaa.Vaikka saat pidon paranemaan niin sun loppunopeus ei silti nouse kuin karvan verran vaikka aika paranisikin vaikkapa 2 sekkaa.Tuo väittämä ei perustu omiin kokemuksiin vaan se perustuu tietoon jonka ovat kertoneet kiihdyttelyä harrastelevat kaverit.
miten selität esim. takatuvan vapari escon joka menee 200km/h vartilla ja tehoo on 250hv tienoilla??? miten se loppunopeus on saatu teholla? vai PIDOLLA?
Tottakai se pitokin jotain tekee mutta vaikka tosiaan sutii ekat 100m niin se loppunopeun on silti hyvin hehtaarilla josta näkee tehon. Eihän 200 loppunopeus ole ollenkaan mahdoton 250hv:lla kun auto on tarpeeksi kevyt.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » Su Lokakuu 16. 21:40:12 2005

Oliskohan se vanhakoppaescortti hiukan kevyempi kuin esim. 1400kg cossusierra??Ja niinkuin sanoin niin olen kuullut tuon väittämän kahdelta eri kiihdytystä harrastavalta ihmiseltä,itsellä ei ole omiin kokemuksiin perustuvaa tietoa asiasta.Mutta jos otetaan sitten vaikka 450hv sutiva cossu joka ajaa vartilla 12,8 sekkaa ja loppua vaikka 198kmh mutta kun siihen sitten pultataan slicksit ja saadaan pitoa vaikkapa 10.9sek aikaan niin nouseeko loppunopeuskin sitten vaikkapa kahteen ja puoleensataan?
+XXXhv

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Su Lokakuu 16. 21:57:39 2005

todenäköisesti loppunopeus nousee jos tehoa on ... ei se 50m sutiminen niin paljoa loppunopeutta muuta mutta ku sutii 200-250m niin varmasti vaikuttaa mutta ei siitä loppunopeudesta nää tehoa mun mielestä koska esim. 200hv ja 500hv voi vetää samoja nopeuksia sen takia "tarvitaan" tehopenkki jos haluaa tietää oman moottorin tehon.. se on oma mielipiteeni sen takia itse ainakin jarrutan kaikki tekemäni moottorit..

mutta jokaisella on omat mielipiteet ja teoriansa ja saa olla mun puolesta... en itsekään usko kaikkea :wink:

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Su Lokakuu 16. 21:58:29 2005

Hmm, painosta sen verran että 4wd sierra cossu (grA) vakio-ovilla, ovipahveilla, kunnon turvakaarilla, kisapenkeillä ilman lattiamattoa ja takapenkkejä, compon 15" vanteilla sekä misukan tosiraskailla sorapyörillä omilla puskureilla, laseilla ja peltiluukuilla painaa 1275kg kun tankissa on n. 30l bensaa.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Maissi
Viestit: 611
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 12:14:19 2003

Viesti Kirjoittaja Maissi » Su Lokakuu 16. 22:10:59 2005

Ja 2wd sierra takapenkkeineen ja varusteineen, mukaanlukien varapyörä +10litraa bensiiniä : 1320kg. Ja kuskina n.80kg henkilö.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Su Lokakuu 16. 22:40:58 2005

RS.Kosonen kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:
timoheikkinen792 kirjoitti: Asiasta kukka ruukkuun niin missä tuon hukkaportin pitäs muuten olla?
"ulkokaarteessa" ja sitten tietysti että suunta on mahdollisimman paljon virtauksen mukainen. Mitä suurempi ahdin sitä tarkempi homma.
aivan oikein!hukkaportti pitää asentaa sinne ulko kaarteeseen se ei todellakaan toimi siellä sisäkaarteen puolella.tuosta on hommasta on kokemusta.....suurella ahtimella ei ole enää niin paljon pakopainetta,hukka portin pitää ryöstää pako kaasun virtausta pois turbolta jotta saadaan ahdot kuriin.
Ja mulla oli ihan samoja ongelmia paineiden kanssa kun hukkiksen poisto oli sisäkurvin puolella. Ahdot kiipes kierroksilla. Muutin "ulkokurvin" puolelle niin rupes toimimaan. Nyt pysyy ahdot vakaana eikä enää kiipeä kierrosten mukana.
Toyota Supra TT

escovainaa
Viestit: 515
Liittynyt: Ti Syyskuu 21. 5:09:10 2004
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja escovainaa » Ma Lokakuu 17. 18:28:52 2005

bpasi kirjoitti: miten selität esim. takatuvan vapari escon joka menee 200km/h vartilla ja tehoo on 250hv tienoilla??? miten se loppunopeus on saatu teholla? vai PIDOLLA?
oletko nähny takatuvan dyno laput? Vai onko tuo arvio tämä 250hv?
Uskoisin tehoa löytyvän hieman enemmän..
Tosin takatupa on tunnetusti vaasan nopein vaihtaja :roll:
Onkohan se tulosten salaisuus..

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ma Lokakuu 17. 19:54:32 2005

en ole nähnyt mutta kysyin eräältä "tiimi"läiseltä ja väitti että oli dynotettu 220hv tosin ei ihan lähiaikoina... jos puhui totta

mutta eipä 250hv enempää paljoa saa vaparina ???

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Lokakuu 17. 21:19:39 2005

Nyt kun kaivelin vanhoja jarrulappuja, löytyi RS500 turbolla jarrutetut laput Japelta, CO:t oli raakasti paksulla (8-10%) täyskaasulla, 437hv ja 487nm, 1.6bar ahdolla. Tuon jarrukeikan jälkeen kävin Karalalla tekemässä uuden lastun ja ero oli jo perstuntumallakin SELKEÄSTI havaittavissa. Tulos siltä keikalta: 516hv ja 560nm 1.7bar ahdolla. Paska turbo tai sitten ei :roll: :roll: Ehkä kannattaa huomioida myös se että ei se turbo kaikkea työtä tee vaan saattaa itse moottorillakin olla oma osuutensa asiassa... Toki tää mun juttu ei ole muuta kuin omaan kokemukseen perustuvaa tarinaa, mulle riitti noi tehot ja vielä kun kaikki osat sopi kiinni vakiopakosarjaan bolt on niin olin erittäin tyytyväinen tulokseen.

Ps. En muuten hitsannut kertaakaan pakosarjaa :lol: :lol:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » Ma Lokakuu 17. 21:48:50 2005

Cosesc kirjoitti:Nyt kun kaivelin vanhoja jarrulappuja, löytyi RS500 turbolla jarrutetut laput Japelta, CO:t oli raakasti paksulla (8-10%) täyskaasulla, 437hv ja 487nm, 1.6bar ahdolla. Tuon jarrukeikan jälkeen kävin Karalalla tekemässä uuden lastun ja ero oli jo perstuntumallakin SELKEÄSTI havaittavissa. Tulos siltä keikalta: 516hv ja 560nm 1.7bar ahdolla. Paska turbo tai sitten ei :roll: :roll: Ehkä kannattaa huomioida myös se että ei se turbo kaikkea työtä tee vaan saattaa itse moottorillakin olla oma osuutensa asiassa... Toki tää mun juttu ei ole muuta kuin omaan kokemukseen perustuvaa tarinaa, mulle riitti noi tehot ja vielä kun kaikki osat sopi kiinni vakiopakosarjaan bolt on niin olin erittäin tyytyväinen tulokseen.

Ps. En muuten hitsannut kertaakaan pakosarjaa :lol: :lol:



Jos tuo sinun turbosi on se jonka multa joskus kävit Porvoosta hakemassa niin on otettava huomioon se että pakopuolen virtausta on parannettu siinä ahtimessa aika reippaanpuoleisesti,eli ei vastaa alkuperäistä turboa pakovirtaukseltaan lähimainkaan.
+XXXhv

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Lokakuu 17. 22:04:55 2005

Tuo ei ole se turbo, tämä oli professional motorin tuotantoa. Se turbo joka sulta haettiin, löytyy vielä tallista. 8)

Nykyään leikitään vain näillä +300hv cossuilla :cry: :cry:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » Ti Lokakuu 18. 20:20:04 2005

Cosesc kirjoitti:Tuo ei ole se turbo, tämä oli professional motorin tuotantoa. Se turbo joka sulta haettiin, löytyy vielä tallista. 8)

Nykyään leikitään vain näillä +300hv cossuilla :cry: :cry:
Ok...aattelin vaan että olis saattanut olla kiinni.
+XXXhv

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ti Lokakuu 18. 20:52:25 2005

Kaiken tämän tinkaamisen jälkeen, kiinteä hukkis on siis parempi?? vai... :roll: :lol: :lol:

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » Ti Lokakuu 18. 22:11:16 2005

Jos haluat päästä asennuksessa helpolla,mahdollisimman halvalla sekä haluat kuormittaa konettasi vastapaineella niin valitset kiinteällä portilla olevan turbon.

Jos haluat uhrata enemmän aikaa ja rahaa asennukseesi niin tietysti sitten teet pakosarjan erillisellä isolla portilla,kone tykkää ainakin siitä että ei ole pakopainetta niin paljoa.Kummallakin vaihtoehdolla saa varmasti sen 400hv...itsehän sä loppujenlopuksi päätät mitä olet valmis tekemään.
+XXXhv

Vastaa Viestiin