
24V koneen virtauksista
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Cut the crap, eli kerrohan mitä muutoksia on tehty ja tehdään?TIMPPA24V6 kirjoitti:muutos työt alkaa hahmottua,tehon nousua tuskin voidaan välttää....
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
kuulen että imusarjan tilalle laitetaan 14m putkea ja se käännetään mutkalle siten että mahtuu kannen alle.TIMPPA24V6 kirjoitti:muutos työt alkaa hahmottua,tehon nousua tuskin voidaan välttää....
Lisäksi liimataan kaikki paikat umpeen että ahdot 2,4b ei karkaa mihinkään.
kaasuläppä asennetään takaperin siten että pakokaasut aukaisee läpän ainakun pitäsi kiihdyttää 600hv typerän rinnalla.
silloin ei typerällä ole mitään jakoja.
imukanavat suurrenetaan koko konehuoneen kokiseksi ja asennetän 4 pakokaasu ahdinta remmin lisäksi jotta remmissä riittää pakopaine.
ja otetaan taas lisää olutta.











Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Ja sitten kun on otettu riittävästi keikyä pistetään sekä kuski että kalusto ilokaasu hoitoon.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 1545
- Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Älä yritäkään ymmärtää - itke ja raivoaVooDoo kirjoitti:Uskomatonta miten aikuiset (kai?) ihmiset saa tälläsestä asiasta moista paskanjauhantaa aikaseks.




* # 71 *
Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09
Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04
Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09
Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Noo, eiköhän taas keväällä selviä kuka on jauhanu ja mitä...VooDoo kirjoitti:Uskomatonta miten aikuiset (kai?) ihmiset saa tälläsestä asiasta moista paskanjauhantaa aikaseks.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
- Paikkakunta: Loimaa
joopajoo... Mulla on kyllä menny ohi tää "huumori" jota eräät yrittää tähän topiciin lypsää...
Ei vaan jaksa ymmärtää miksi joitain asioita ei (ilmeisesti) saisi kysyä kun asiallista vastausta ei aikaiseksi saada.
Ensin auotaan päätä, että on paskanjauhantaa topicissa ja sitten siirrytäänkin itse pitämään huolta, että sitä sitten tosiaan myös riittää.
Eikö tän voisi vaikka laittaa lukkoon kun on mahdotonta keskustella aiheesta niin kuin ihmisetkin.
Ei vaan jaksa ymmärtää miksi joitain asioita ei (ilmeisesti) saisi kysyä kun asiallista vastausta ei aikaiseksi saada.
Ensin auotaan päätä, että on paskanjauhantaa topicissa ja sitten siirrytäänkin itse pitämään huolta, että sitä sitten tosiaan myös riittää.
Eikö tän voisi vaikka laittaa lukkoon kun on mahdotonta keskustella aiheesta niin kuin ihmisetkin.

Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
No höh, puhutaan sitten vaikka paskaa, kun jostain syystä niitä asiallisia vastauksia ei tunnuta juurikaan noteerattavan..?TeRoK kirjoitti: Ei vaan jaksa ymmärtää miksi joitain asioita ei (ilmeisesti) saisi kysyä kun asiallista vastausta ei aikaiseksi saada.
Mutta eiköhän tästä joudeta kukin tahoilleen askartelemaan. Katellaan sit keväällä.
I get mi coat.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 1545
- Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Mielenkiintoinen kysymys, varsinkin kun tuli tuota itsekin pohdittua kannet käsissä (ollako vai eikö ollajouni kirjoitti:Nyt kun imu- ja pakosarjoja on spekuloitu jonnii verran, niin mitäs nuo kannet sitten virtaa? Vakio vs. viilattu. Vai onko vielä kukaan käynyt mittauttamassa?


Ja joo, Terok - olemmeko mahdollisesti valinneet väärän koneen (liikaa venoja kenties) kun saadaan väki välillä noinkin sypäkkine ajatuksineen avautumaan...


* # 71 *
Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09
Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04
Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09
Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
- Paikkakunta: Loimaa
Jatketaampa taas järmäämistä. Kun on tilanne uhkaavasti päässyt rauhottumaan.
Nyt olis sitten oikein tarkoitus mennä tota toisioläppää avartelemaan.
Mutta minkäs kokoset noitten kuulis alunperin olla???
Kun kattelin tossa, että Timppa puheli 5mm avartaneensa niin kyllä mulla käy jo siinä vaiheessa melkeen niin, että tulee kahdesta läpästä yksi
Ensiöläppä on 38mm ja toisioläppä on soikea. Mitat on 55-57mm.
Eli onko noita nyt sitten jo joku käsitellyt vai mikä on homman nimi???
Tossa ei tosiaan ole läppäkotelossa läppien välissä kuin 3mm materiaalia eli ei siitä enää oikein 2,5mm pois saa.
Mitä muuten meinaa noissa läpissä merkinnät 4 ja 14?
Sitä imuputkea päätin nyt sitten ja koittaa suurentaa, että olis maf:n kohdalla vähän paremmin virtaava.
Saa nähdä ymmärtääkö moottorin ohjaus sitä vai ei.
Sen voin nyt sitten ihan ite käydä kokeilemassa penkissä niin tulee joillekin hyvä mieli
Jos ei toimi niin sitten se saakoon olla. En enää viitsi megasquirtiinkaan investoida.
Nyt olis sitten oikein tarkoitus mennä tota toisioläppää avartelemaan.
Mutta minkäs kokoset noitten kuulis alunperin olla???
Kun kattelin tossa, että Timppa puheli 5mm avartaneensa niin kyllä mulla käy jo siinä vaiheessa melkeen niin, että tulee kahdesta läpästä yksi

Ensiöläppä on 38mm ja toisioläppä on soikea. Mitat on 55-57mm.
Eli onko noita nyt sitten jo joku käsitellyt vai mikä on homman nimi???
Tossa ei tosiaan ole läppäkotelossa läppien välissä kuin 3mm materiaalia eli ei siitä enää oikein 2,5mm pois saa.
Mitä muuten meinaa noissa läpissä merkinnät 4 ja 14?
Sitä imuputkea päätin nyt sitten ja koittaa suurentaa, että olis maf:n kohdalla vähän paremmin virtaava.
Saa nähdä ymmärtääkö moottorin ohjaus sitä vai ei.
Sen voin nyt sitten ihan ite käydä kokeilemassa penkissä niin tulee joillekin hyvä mieli


Jos ei toimi niin sitten se saakoon olla. En enää viitsi megasquirtiinkaan investoida.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
- Paikkakunta: Loimaa
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Ainakin tossa omassa on molemmat reiät pyöreitä, mutta läpät on luonnollisesti soikeita.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
- Paikkakunta: Loimaa
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: Pe Toukokuu 5. 15:00:52 2006
- Paikkakunta: kuopio
- Viesti:
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Cosworth and Ford: The Road Cars kirjasta:
Cosworth V6 24v moottorit
Year … Type … Size … Bhp
1991 … FBA … 2935 … 195
1992 … FBE … 2935 … 300
1994 … FBC … 2935 … 210
FBE on kirjan mukaan "Racing" versio tuosta V6 24v moottorista. Kuvassa imutorvet ovat ristissä 90 asteen mutkissa kansien välissä.
Alla olevasta linkistä lisää infoa:
http://home.att.net/~CapriClubChicago/C ... tml#Cossie
Cosworth FB_ Series Engines
The Cologne V-6s with the greatest performance potential are the DOHC Cosworth FB_ series.
Here's some basic information on these engines:
Cosworth
Code … Displacement … Date … Notes
FBA … 2.9 … 1990 … Ford Scorpio engine.
FBB … 2.9 … 1990 … Modified FBA, for 4WD Scorpios
FBC … 3.4 … 1990 … Modified FBA, based on 4-liter block
FBD … 4.0 … 1990 … 4-liter version of FBA
FBE … 3.0 … 1991 … Racing version of FBA.
FBF … 4.0 … 1993 … 4-liter prototype of FBC..
Data taken from Cosworth's history page.
The Cosworth engines apparently have some slight differences in the block as well. I have heard from a couple of sources that the FBA does not have the holes for the pushrods drilled into it.
To the best of my knowledge, Cosworth did not use casting numbers on the heads like Ford did.
Cosworth apparently used a different block casting, and a different crankshaft. The FBA block is number 919M6015AA, and apparently it does not have pushrod holes drilled into it.
The first FBA crankshaft was 919M6303AA. Apparently, later FB_ series crankshafts were 959M6303 AA and 969M6303 AA. We speculate that these were from 1995 and 1996, and might be stronger than the earlier version. These crankshafts are apparently Ford items, as they have Ford ovals cast into them.
Note that in both cases, the engine family code is "9M" instead of "TM"
Cosworth V6 24v moottorit
Year … Type … Size … Bhp
1991 … FBA … 2935 … 195
1992 … FBE … 2935 … 300
1994 … FBC … 2935 … 210
FBE on kirjan mukaan "Racing" versio tuosta V6 24v moottorista. Kuvassa imutorvet ovat ristissä 90 asteen mutkissa kansien välissä.
Alla olevasta linkistä lisää infoa:
http://home.att.net/~CapriClubChicago/C ... tml#Cossie
Cosworth FB_ Series Engines
The Cologne V-6s with the greatest performance potential are the DOHC Cosworth FB_ series.
Here's some basic information on these engines:
Cosworth
Code … Displacement … Date … Notes
FBA … 2.9 … 1990 … Ford Scorpio engine.
FBB … 2.9 … 1990 … Modified FBA, for 4WD Scorpios
FBC … 3.4 … 1990 … Modified FBA, based on 4-liter block
FBD … 4.0 … 1990 … 4-liter version of FBA
FBE … 3.0 … 1991 … Racing version of FBA.
FBF … 4.0 … 1993 … 4-liter prototype of FBC..
Data taken from Cosworth's history page.
The Cosworth engines apparently have some slight differences in the block as well. I have heard from a couple of sources that the FBA does not have the holes for the pushrods drilled into it.
To the best of my knowledge, Cosworth did not use casting numbers on the heads like Ford did.
Cosworth apparently used a different block casting, and a different crankshaft. The FBA block is number 919M6015AA, and apparently it does not have pushrod holes drilled into it.
The first FBA crankshaft was 919M6303AA. Apparently, later FB_ series crankshafts were 959M6303 AA and 969M6303 AA. We speculate that these were from 1995 and 1996, and might be stronger than the earlier version. These crankshafts are apparently Ford items, as they have Ford ovals cast into them.
Note that in both cases, the engine family code is "9M" instead of "TM"
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Ei missään sarjatuotantomalleissa. Huhu kertoo että muutama kpl olisi päässyt ulos tehtaalta vapaille markkinoille ja toinen huhu kertoo muutamasta Scorpiosta jotka olisi varustettu noilla koneilla ja autot olisivat olleet sen aikaisen Fordin jonkun tehtaan jonkun yksikön ylempien portaiden normi ajoautoina ja ilmeisesti tätä kautta päässeet mailmalle. Taas näitä diipadaapa-huhuja. Ei mahdottomia, mutta liian epätarkkoja.jouni kirjoitti:Nuohan olis mielenkiintoisia. Onko noita nyt sitten oikeasti käytytty missään sarjatuotantomalleissa?Sine kirjoitti:
FBC … 3.4 … 1990 … Modified FBA, based on 4-liter block
FBD … 4.0 … 1990 … 4-liter version of FBA
FordPowerin sivuilla on näistäkin ollut juttua jos jonkinmoista.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
eilen kaveri mittas vakio BOB kannen. n. 300 heppaa virtaa 10mm nostolla (50hv/sylinteri)virikansi kirjoitti:Kuinka suuret venttiilit näissä 24v kansissa oikein vakiona on? Onko kukaan muutattanut kansiaan, sekä vaihtanut nokkia, pakosarjoja tms? Tästä koneesta luulisi saavan suht helposti sen 100hp/L.
6mm tais olla n. 180hv
imuvenat 34mm. kanava kuulemma paskan mallinen, ja näyttäs ettei pysty hirveesti parantaan materiaalivahvuuksien vuoksi.
seetin alla ei ole yhtään suoraa osuutta...