Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

PeeLappi
Viestit: 19
Liittynyt: To Kesäkuu 11. 19:16:53 2009

Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja PeeLappi » Ti Joulukuu 17. 16:54:10 2013

Minkälaisia db-lukemia teidän mongooseista on mitattu, onko ollut asiaa ratapäiville? Ymmärtääkseni liian meluisia mongooset yleensä ovat...

Onko jollain tiedossa toimiva muokkaus mongooseen, missä kaasut vaihtuu, mutta metelit saadaan sallittuihin rajoihin? Myös hyväksi havaitut niksi-Pirkka tilapäisratkaisut ovat tervetulleita. Sierrassa on vielä pakoputki asentamatta, joten pysyviäkin muokkauksia olisi vielä helpompi tehdä ja muutenkin autoa olisi ajatus rakennella vähän sleeper-hengessä. Kyseessä on siis Popin entinen projekti Cossu, takaveto sedan..putki on muistaakseni 3" goose, 4" ulostulolla.
Ford Sierra Cosworth 4WD -91 (valkoinen)
Ford Escort Cosworth -94 (valkoinen)
Ex Ford Sierra Cosworth 2WD -89 (valkoinen) *Neuvostoliitossa*
Ford Transit 350L 125 RWD -03 (väärän värinen)
+Can-am Renegade 1000 xxc (kiinteistöhuoltokone ja kuntolaite)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Joulukuu 17. 18:01:52 2013

Kaverin mongooseen jouduttiin rakentaan ainakin semmonen häkkyrä, mutta taisi olla ääniin lähinnä psykologinen vaikutus. Kyllä sillä radalle pääsi...
Jäsen #606

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ti Joulukuu 17. 22:41:08 2013

En muista tarkkaan mitä lukemia ex-nelikko anto mutta reilusti alle 95db.
3" putki katilla.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Joulukuu 18. 9:41:51 2013

Muistaakseni 86dB antoi Akin sierra. Kattihan kanssa vaimentaa jonkun verran..
Pedal tu tö metal!

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja Popi » Ke Joulukuu 18. 11:36:49 2013

Joo katti vaimentaa mutta kaiman putkessa ei oo kattia.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ke Joulukuu 18. 12:50:53 2013

Eli kissa putkeen :wink:
Raaserissa oli taas omatekele 3" kolmella vaimentimella ja nippanappa rajoissa vähän päivästä riippuen.
Suosittelen lisäämään yhden vaimentimen ennen takimmaista pönttöä.
Ahtimen pakopuolen kokokin hieman vaikuttaa mölyihin, pieni vaimentaa ja isompi vähempi.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Markku M
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 22:17:58 2011

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja Markku M » Ke Joulukuu 18. 13:17:38 2013

Vähän samoja mietteitä kuin aloittajalla, rupee auto oleen siinä vaiheessa että pitäis hommata putki. Mistä mikä ? Vai onks se vaan toi mongoose
capri 3.0 -72
sierra cosworth -89
escort 2.0 -76

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja Perkele » Ke Joulukuu 18. 13:23:51 2013

Itsellä taas ei Escossa mitään ongelmaa Mongoosen 3" kanssa "ratakäytössä" ilman kattia. En tiennyt desipelejä mutta reilusti alle kuulemma aina jäi. Auttaako jaettu pakopesänen sitten lie.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Joulukuu 18. 13:27:04 2013

Mongoosen kanssa ohjaamossa on sitten järkyttävä meteli maantienopeuksissa, putki resonoi sopivasti kierrosalueella jolloin vauhtia on 80-120km/h.
Oma teoriani on se, että Mongoosen ohutseinämäinen putki itse alkaa resonoimaan, vaimentimet ok..

Ratapäivien desibelimittauksissa ei pitäisi olla ongelmaa.

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Markku M
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 22:17:58 2011

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja Markku M » Ke Joulukuu 18. 13:44:10 2013

Just toi sisämelu kiinnosti, sit varmaan tarvii miettiä jotain muuta.
capri 3.0 -72
sierra cosworth -89
escort 2.0 -76

PeeLappi
Viestit: 19
Liittynyt: To Kesäkuu 11. 19:16:53 2009

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja PeeLappi » To Joulukuu 19. 18:51:25 2013

KVG, sieltähän se löytyi helppo ja halpa ratkaisu! :D

Db-killer: http://exhaustpartsuk.com/index.php?mai ... 1f1861fc0e

...ei nyt vaan tunnu toimivan tuokaan ihan toivotulla tavalla:
http://www.youtube.com/watch?v=iyZ0RYVZom8 :roll:
Markku M kirjoitti:Just toi sisämelu kiinnosti, sit varmaan tarvii miettiä jotain muuta.
Mulla on tuossa Nelikko Sierrassa Blue Flame, ilmeisesti lähes identtinen mongooseen verrattuna...Blue Flamen otin siksi kun se oli muistaakseni kolmessa pätkässä, helpompi lähettää ja asentaa. Suht äänekäs on, mutta ei liian. Desibelejä en oo koskaan siitä mitannut. Matala murina, eikä pärise tai kumua millään kierroksilla. Jonkun tietävän tarinoista kyllä luin että nelikon putki olisikin miellyttävämpi ääniltään, kun takatuupparin..?
Ford Sierra Cosworth 4WD -91 (valkoinen)
Ford Escort Cosworth -94 (valkoinen)
Ex Ford Sierra Cosworth 2WD -89 (valkoinen) *Neuvostoliitossa*
Ford Transit 350L 125 RWD -03 (väärän värinen)
+Can-am Renegade 1000 xxc (kiinteistöhuoltokone ja kuntolaite)

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja RD » Su Joulukuu 22. 18:32:46 2013

Jos hiljasen putken haluaa niin Magnex ei ainakaan sisälle melua liikoja. Vielä jos tarvii laittaa katit putkiin niin vaimentaa jo liikaakin... :P
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Markku M
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 22:17:58 2011

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja Markku M » Su Joulukuu 22. 22:51:59 2013

Tässä on ny pari vaihtoehtoo, en o viä päättäny kumpi.
capri 3.0 -72
sierra cosworth -89
escort 2.0 -76

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja THR » Ma Joulukuu 23. 17:03:16 2013

vitut se mongoosen ääni niin paha oo etteikö sillä voi matkaa ajaa :!:

harry81
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 707
Liittynyt: Ti Heinäkuu 1. 17:08:15 2003

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja harry81 » Ma Joulukuu 23. 19:18:12 2013

Juu, matka-ajo sujuu Mongoosella ilman ongelmia. Ihan hyvin pystyy keskusteleen tai oleen puhelimessa. Mulla tosin DP on 3,5 tuumainen ja mustaa putkea, en tiedä siis resonoiko Mongoosen DP enemmän. Melumittauksistakin meni heittämällä läpi Ahvenistolla.

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja xsx » Ma Joulukuu 23. 20:05:49 2013

harry81 kirjoitti:Juu, matka-ajo sujuu Mongoosella ilman ongelmia. Ihan hyvin pystyy keskusteleen tai oleen puhelimessa. Mulla tosin DP on 3,5 tuumainen ja mustaa putkea, en tiedä siis resonoiko Mongoosen DP enemmän. Melumittauksistakin meni heittämällä läpi Ahvenistolla.
Mongoosessa on hyvät äänet, ei humise eikä rämise. 4v sitten tein 3000tkm reissun ja no problem äänien osalta.
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

Markku M
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 22:17:58 2011

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja Markku M » Ma Joulukuu 23. 20:41:34 2013

Kiitokset mielipiteistä, pitää koittaa tehdä tilaus tässä joku päivä.
capri 3.0 -72
sierra cosworth -89
escort 2.0 -76

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Joulukuu 24. 15:45:11 2013

Noi db killerit on ihan ok malliltaan, mutta toimii kaiketi paljon tehokkaammin umpiputkella, kuin noilla reikäputki virityksillä?

AkiS.ltä lainasin 2 vuotta sitten alkuperäistä rosteritakapöntön (en muista valmistajaa) db killeriä ja sillä saatiin n.4000rpm desibelit putoamaan muistaakseni n.98db -> n.90db (ja pääsin radalle :D ).
Kyseisessä takapöntössä on 5" ulostulo ja db killerissä joka toimitetaan ko. vaimentimen mukana oli muistaakseni n.2" umpiputkella.

AkiS voisi tänne tintata vaikka kuvan linkkinä ko. onaleesta (ja mahdollisesti tarkempia tietoja) tarvitseville?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja viagratabu » Ke Joulukuu 25. 15:58:24 2013

Ehkä hieman OT, mutta kun tuota jäärata hommaa, itsekin harrasta ja tuolla foorumilla pyörin, niin siellä oli joskus turinaa näistä db-killereistä ja tuo Niskasen Jarmo joka noi SM-kärkipyörät tekee/säätää/virittää niin kirjottaa vastaavaa http://www.iceroadracing.com/varikko/in ... opic=657.0

Tuskin auton putkessa tuota huomaa muutakun penkissa, vai huomaisiko?

http://www.iceroadracing.com/varikko/in ... opic=525.0 tuollasia näkee SM-kärki miehillä kisoissa jon on tarkka silmäinen ;)

Saadaanpahan taas lisää ihmeteltävää ja keskustelua aikaan, kukaan autossa tuota kokeillut :lol: :lol:
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

jupe_e
Viestit: 361
Liittynyt: Su Tammikuu 4. 11:53:57 2009

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja jupe_e » Ke Joulukuu 25. 16:47:50 2013

viagratabu kirjoitti:Ehkä hieman OT, mutta kun tuota jäärata hommaa, itsekin harrasta ja tuolla foorumilla pyörin, niin siellä oli joskus turinaa näistä db-killereistä ja tuo Niskasen Jarmo joka noi SM-kärkipyörät tekee/säätää/virittää niin kirjottaa vastaavaa http://www.iceroadracing.com/varikko/in ... opic=657.0

Tuskin auton putkessa tuota huomaa muutakun penkissa, vai huomaisiko?

http://www.iceroadracing.com/varikko/in ... opic=525.0 tuollasia näkee SM-kärki miehillä kisoissa jon on tarkka silmäinen ;)

Saadaanpahan taas lisää ihmeteltävää ja keskustelua aikaan, kukaan autossa tuota kokeillut :lol: :lol:
Tutun näköisiä käikäleitä. Juurikin tuollaisia tuli tehtyä aikanaan jääratapyöriin, kun ei muuten ollut aftermarket putkilla asiaa kisoihin. Ja tosiaan Acran putkella tuli penkissä ajettua killerillä ja ilman, niin yllätysyllätys killerin kanssa paremmat laput... :roll:
Escort MK1 16V turbo -72
Escort MK1 OHC -73

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Sierra, mongoose ja ratapäivien desibelirajat

Viesti Kirjoittaja RD » Ke Joulukuu 25. 19:11:40 2013

Perustuuko hyöty tässä sitten siihen että paluupulssi vähenee niin vastapaine pienenee?
Riippuu varmaan muustakin mitoituksesta, ja tärkeää huomata että kyseessä oli putkien mukana tulleet omat killerit, eikä putki jonka suunnittelussa ei moista ole otettu huomioon välttämäti reagoi samoin...
Positiivinen suuntaus kyllä, ainakin itteä miellyttää eniten vekotin joka ei äänellään mainosta turhia vaikka potkua löytyykin 8)
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Vastaa Viestiin