Scorpio Cosworth vaihteisto
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Scorpio Cosworth vaihteisto
eli automaatti -92:sen boa:n perästä,onko siinä minkäverran sähköä,sehän ei keskustele kuitenkaan moottorin kanssa?
kun kerran ehjä automaatti ei tunnu kelpaavan kenellekään niin kävipä mielessä että saisko sen sovitettua vanhan Granadan 2.8:n perään jotenkin älykkäästi kun nykyisessä on vaan 3vaihdetta eli C3.
toki tiedän että C3 on lähes ikuinen verrattuna tohon 4-vaihteiseen laatikkoon mutta silti...
kun kerran ehjä automaatti ei tunnu kelpaavan kenellekään niin kävipä mielessä että saisko sen sovitettua vanhan Granadan 2.8:n perään jotenkin älykkäästi kun nykyisessä on vaan 3vaihdetta eli C3.
toki tiedän että C3 on lähes ikuinen verrattuna tohon 4-vaihteiseen laatikkoon mutta silti...
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Re: Scorpio Cosworth vaihteisto
Ei keskustele moottorinohjauksen kanssa, suht helppo kytkeä, varmaan olis hyvä Granussa.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
Re: Scorpio Cosworth vaihteisto
Onkos tuo Bobin laatikko sitten samaa maata vai onko siinä jo jotain ecua sotkemassa?
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Scorpio Cosworth vaihteisto
bobissa on jo eec-v joka ohjaa myös laatikon käyttäytymistä.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
Re: Scorpio Cosworth vaihteisto
plääh, eihän sillä tee sitten mitään. Tarviiko joku?Ville K kirjoitti:bobissa on jo eec-v joka ohjaa myös laatikon käyttäytymistä.

Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Scorpio Cosworth vaihteisto
paitsi nopeusmittari,eikös skorpparissa oo sähköinen?wekku kirjoitti:Ei keskustele moottorinohjauksen kanssa, suht helppo kytkeä, varmaan olis hyvä Granussa.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Scorpio Cosworth vaihteisto
Kannattaa sitten muistaa, että A4LD automaattilaatikoita on monenlaista. Lähinnä Scorpio puolella menee suurin piirtein näin:
A4LD käytetty mm. 2.8 V6 EFi perässä: mekaaninen kick-down vaijerilla ja vähän sähköä lähinnä ylivaihteen kytkeytymiseen liittyvää. Vaihteenvalitsimessa P, R, N, DE (eco), D, 2 ja 1. Näistä 1 ja 2 ”kovia” vaihteita eli ei vapaakytkintä, kun nostaa kaasun. 1 ja 2 vaihteen saa pesään mm. kikkailumielessä talvella moottorijarrutuksen muodossa. Vuodet noin 85-87.
A4LD käytetty 2.9 12V ja BOA 24V:n perässä. Tässä on jo sähköinen kick-down, joka luotettavuudeltaan parempi. Sähköinen nopeusmittarinanturi. Cosworth BOA:ssa vm. -91 vahvistettu laatikko, jonka _pitäisi_ kestää paremmin. Vaihteenvalitsimessa P, R, N, D, 3, 2 ja 1. Näistä 1 ja 2 ”kovia” vaihteita eli ei vapaakytkintä, kun nostaa kaasun. 1 ja 2 vaihteilla suojaus eli ei saa liian pientä vaihdetta liian isoilla kierroksilla päälle vahingossa. Tästä johtuen näitä pieniä vaihteita saa isommalta pienemmälle vaihtaessa välillä erikoisesti houkuttelemaan. BOA:ssa pitäisi olla etupuskurin takana öljynjäähdytin automaattilaatikolle ellei sitten ole hukattu sitä jossain välissä. Tämä siksi ettei autobaanalla kaasupohjassa ajaen ja kesällä hiljaa ajaessa laatikkoöljy kiehuisi niin herkkään. Näitä on ollut ainakin saksantuonneissa, mutta ei ilmeisesti ihan kaikissa. Vuodet noin 87-91/8.
Näissä vanhemmissa on ainakin vielä moottorin kuormituksen tieto laatikolle alipaineella, jonka perusteella se sitten yrittää arvuutella kaasu pohjassa ajaen miten pitkään pitäisi mitäkin vaihdetta pitää päällä ennen kuin laittaa isompaa pesään. Tämä tieto vaikuttaa käsittääkseni myös vaihtamisen ”rajuuteen” eli miten nätisti tai kovalla kädellä se vaihtaa. Alipainesäädin on laatikon kyljessä ja sieltä menee letku imusarjaan. Tämä systeemi saattaa olla vielä uudemmassakin faceliftissä.
Vanhemmissa on vaihdekaaviossa portaat, kun taas Facelift 92+ veivataan vaihteen valitsinta viivasuoraa kaaviota myöten.
A4LDe käytetty ainakin Facelift 24V BOA:n perässä. Mekaaninen nopeusmittari. Sähköä lisää, en muista ulkoa mihin kaikkeen. Joka tapauksessa EEC-IV moottorinohjauksella. Moottorin päässä kaasuvaijerin vieressä kick-down liitin ainakin erilainen kuin vanhemmissa. Muistaakseni pyöreäkulmainen, kun vanhemmissa oli neliskulmainen ns. Bosch bensansuuttimen liittimen näköinen. Vuosimallit 92-94.
A4LD-E eli isolla E-kirjaimella. Käytetty ainakin ns. mulkkari-Scorpio vm. 94+ Cosworth BOB moottorin perässä. EEC-V moottorinohjaus, joka osaa kertoa laatikolle eri juttuja mm. ”keventää” kaasua vaihteiden vaihdon välillä ettei nykäise niin rajusti. Nämä ovat yleensä jo PATS:lla eli vähän hankalampia juttuja moottoriohjauksen kannalta, jos meinaa heittää koko moottori+vaihdelaatikkopaketin vanhempaan. KÄSITTÄÄKSENI jälleen sähköinen nopeusmittarinanturi, mutta tästä en ole 100% varma.
Vm. 94 mulkkarissa on vielä se erikoisuus, että 2.9 12V on EEC-IV ja 2.9 24V Cosworth EEC-V moottoriohjauksella.
Haynes Scorpio korjausoppaassa on näistä lisää juttua. Yllä oleva ulkomuistista ja toivottavasti ei heittänyt kovin pahasti pieleen.
Sierrassa on ilmeisesti ollut A4LD laatikkoa vain 2.0 DOHC:n perässä. 2.0 OHC taas oli C3:lla. Niiden Volgaan (?) alunperin tarkoitettujen ”2.3 DOHC + A4LD automaatti” kombojen laatikoiden tarkemmasta tyypistä ei ole tietoa. Lisäksi Aerostarissa on V6 4.0:n perässä nelivetoversio A4LD:sta. Niissähän on joku sähköinen neliveto, jonka toimintaperiaatetta en sen tarkemmin tiedä.
A4LD käytetty mm. 2.8 V6 EFi perässä: mekaaninen kick-down vaijerilla ja vähän sähköä lähinnä ylivaihteen kytkeytymiseen liittyvää. Vaihteenvalitsimessa P, R, N, DE (eco), D, 2 ja 1. Näistä 1 ja 2 ”kovia” vaihteita eli ei vapaakytkintä, kun nostaa kaasun. 1 ja 2 vaihteen saa pesään mm. kikkailumielessä talvella moottorijarrutuksen muodossa. Vuodet noin 85-87.
A4LD käytetty 2.9 12V ja BOA 24V:n perässä. Tässä on jo sähköinen kick-down, joka luotettavuudeltaan parempi. Sähköinen nopeusmittarinanturi. Cosworth BOA:ssa vm. -91 vahvistettu laatikko, jonka _pitäisi_ kestää paremmin. Vaihteenvalitsimessa P, R, N, D, 3, 2 ja 1. Näistä 1 ja 2 ”kovia” vaihteita eli ei vapaakytkintä, kun nostaa kaasun. 1 ja 2 vaihteilla suojaus eli ei saa liian pientä vaihdetta liian isoilla kierroksilla päälle vahingossa. Tästä johtuen näitä pieniä vaihteita saa isommalta pienemmälle vaihtaessa välillä erikoisesti houkuttelemaan. BOA:ssa pitäisi olla etupuskurin takana öljynjäähdytin automaattilaatikolle ellei sitten ole hukattu sitä jossain välissä. Tämä siksi ettei autobaanalla kaasupohjassa ajaen ja kesällä hiljaa ajaessa laatikkoöljy kiehuisi niin herkkään. Näitä on ollut ainakin saksantuonneissa, mutta ei ilmeisesti ihan kaikissa. Vuodet noin 87-91/8.
Näissä vanhemmissa on ainakin vielä moottorin kuormituksen tieto laatikolle alipaineella, jonka perusteella se sitten yrittää arvuutella kaasu pohjassa ajaen miten pitkään pitäisi mitäkin vaihdetta pitää päällä ennen kuin laittaa isompaa pesään. Tämä tieto vaikuttaa käsittääkseni myös vaihtamisen ”rajuuteen” eli miten nätisti tai kovalla kädellä se vaihtaa. Alipainesäädin on laatikon kyljessä ja sieltä menee letku imusarjaan. Tämä systeemi saattaa olla vielä uudemmassakin faceliftissä.
Vanhemmissa on vaihdekaaviossa portaat, kun taas Facelift 92+ veivataan vaihteen valitsinta viivasuoraa kaaviota myöten.
A4LDe käytetty ainakin Facelift 24V BOA:n perässä. Mekaaninen nopeusmittari. Sähköä lisää, en muista ulkoa mihin kaikkeen. Joka tapauksessa EEC-IV moottorinohjauksella. Moottorin päässä kaasuvaijerin vieressä kick-down liitin ainakin erilainen kuin vanhemmissa. Muistaakseni pyöreäkulmainen, kun vanhemmissa oli neliskulmainen ns. Bosch bensansuuttimen liittimen näköinen. Vuosimallit 92-94.
A4LD-E eli isolla E-kirjaimella. Käytetty ainakin ns. mulkkari-Scorpio vm. 94+ Cosworth BOB moottorin perässä. EEC-V moottorinohjaus, joka osaa kertoa laatikolle eri juttuja mm. ”keventää” kaasua vaihteiden vaihdon välillä ettei nykäise niin rajusti. Nämä ovat yleensä jo PATS:lla eli vähän hankalampia juttuja moottoriohjauksen kannalta, jos meinaa heittää koko moottori+vaihdelaatikkopaketin vanhempaan. KÄSITTÄÄKSENI jälleen sähköinen nopeusmittarinanturi, mutta tästä en ole 100% varma.
Vm. 94 mulkkarissa on vielä se erikoisuus, että 2.9 12V on EEC-IV ja 2.9 24V Cosworth EEC-V moottoriohjauksella.
Haynes Scorpio korjausoppaassa on näistä lisää juttua. Yllä oleva ulkomuistista ja toivottavasti ei heittänyt kovin pahasti pieleen.
Sierrassa on ilmeisesti ollut A4LD laatikkoa vain 2.0 DOHC:n perässä. 2.0 OHC taas oli C3:lla. Niiden Volgaan (?) alunperin tarkoitettujen ”2.3 DOHC + A4LD automaatti” kombojen laatikoiden tarkemmasta tyypistä ei ole tietoa. Lisäksi Aerostarissa on V6 4.0:n perässä nelivetoversio A4LD:sta. Niissähän on joku sähköinen neliveto, jonka toimintaperiaatetta en sen tarkemmin tiedä.
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Scorpio Cosworth vaihteisto
niin eli ainakin tää mun ajatus kaatuu nyt viimeistään tohon nopeusmittari-juttuun.
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 690
- Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
- Paikkakunta: vantaa
Re: Scorpio Cosworth vaihteisto
92 facelift on mitteri vaijerilla,turbiinin lukko ja iv vaihde sähkölla,molemmat hoituisi katkaisijoilla,mutta mulle ei kelpais semmoinen katk.kääntely...
Sinne menis "heittämällä"vanhemman mallin venttiilikoneisto hmm olisko jtn 85-90, jossa iv vaihde kytkentä ilman sähköa,turbiinin lukon jättäs pois käytöstä niin sehän jo pelais kivasti tuossa käytössä.
Tai...
Laatikon ohjain esim:
http://www.powertraincontrolsolutions.c ... mpleShift/
BOB laatikkokin hoituisi,ohjaimia näin aikanaan muitakin,mutta tuo esimerkkinä...
On myös olemassa kalikoita joilla sähköinen nopeustieto muutetaan mekaaniseksi ja toistepäin,sit on olemassa myös...
Sinne menis "heittämällä"vanhemman mallin venttiilikoneisto hmm olisko jtn 85-90, jossa iv vaihde kytkentä ilman sähköa,turbiinin lukon jättäs pois käytöstä niin sehän jo pelais kivasti tuossa käytössä.
Tai...
Laatikon ohjain esim:
http://www.powertraincontrolsolutions.c ... mpleShift/
BOB laatikkokin hoituisi,ohjaimia näin aikanaan muitakin,mutta tuo esimerkkinä...
On myös olemassa kalikoita joilla sähköinen nopeustieto muutetaan mekaaniseksi ja toistepäin,sit on olemassa myös...

Timppa 24V
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Scorpio Cosworth vaihteisto
tässähän tuli hyvää tietoaTimppa kirjoitti:92 facelift on mitteri vaijerilla,turbiinin lukko ja iv vaihde sähkölla,molemmat hoituisi katkaisijoilla,mutta mulle ei kelpais semmoinen katk.kääntely...
Sinne menis "heittämällä"vanhemman mallin venttiilikoneisto hmm olisko jtn 85-90, jossa iv vaihde kytkentä ilman sähköa,turbiinin lukon jättäs pois käytöstä niin sehän jo pelais kivasti tuossa käytössä.
Tai...
Laatikon ohjain esim:
http://www.powertraincontrolsolutions.c ... mpleShift/
BOB laatikkokin hoituisi,ohjaimia näin aikanaan muitakin,mutta tuo esimerkkinä...
On myös olemassa kalikoita joilla sähköinen nopeustieto muutetaan mekaaniseksi ja toistepäin,sit on olemassa myös...

jajoo,ei kelpais mullekaan minkään nappien kääntely eestaas ja taastaas

tosin jos Granadan mittariin tulee vain vähäisiä kesäkilsoja niin enpä taida kuitenkaan ryhtyä hommaan kun nykyinen C3 toimii moitteetta,sen verran aiheuttaa puuhaa toi laatikko-homma.
taidan säästää senkin vähän energiani muihin projekteihin

kiitokset vastanneille!