Mallikohtaiset keskustelun aiheet.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Popi
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Popi » Su Marraskuu 7. 10:05:38 2010
Onko tietoa mistä tulee noi kaks sinistä/vihreetä johtoa mittaristolle laturin merkkivalon toiseen nastaan?
Toinen tulee tietty laturin herätenastasta mutta mistä toinen tulee siihen mittariston samaan nastaan??
Auto on -90 nelari cossu Sierra.
Koitin katella useemmastakin kytkentäkaaviosta mutta ei vaan löydy kuin tuo mittaristo-laturi välinen piuha

Mutta johtosarjassa siihen samaan nastaan tosiaan tulee toinenkin piuha ja sitä en oo saanu selville mistä tulee.
-
MouTine
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja MouTine » Su Marraskuu 7. 10:11:28 2010
Tarkemmin en osaa sanoa muutakuin että siihen pitää tulla täys jännite kun kääntää virrat päälle. Eli ts laturi saa herätteen merkkivalon kautta. Jos merkkivalo palaa rikki, niin lataus häiriintyy.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
Popi
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Popi » Su Marraskuu 7. 17:25:55 2010
Joo näin mäkin päättelin että heräte menee laturille tota kautta. Mutta tosiaan en oo löytäny skemaa missä olis kuvattu mistä se jännite siihen tulee

-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » Su Marraskuu 7. 20:42:45 2010
Eli ei ollut akku-virtalukko-sulake 22-merkkivalo?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
olafu
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Viesti
Kirjoittaja olafu » Su Marraskuu 7. 22:49:14 2010
Eikös se ole samasta mistä mittariston syöttö yleensäkin? Eli kuten jjs mainitsi jo sulakkeen 22. Tulee sulakkeelle suoraan virtalukon takaa.
Mutta kysymys koskikin kai sitä, että mihin se laturin ja mittariston välinen johto haarautuu. Ainakin lämmitettävän tuulilasin rele/painonappi on yhteydessä siihen.
EDIT: Tarkistin, kytkiksen mukaan sininen johto laturilta menee tuulilasin lämmityksen releeseen. Ilmeisesti on haaroitettu siitä mittariston takana olevasta liittimestä.
Jotenkin on semmonen muistikuva, että se on haara löytyy kaikista sierroista. Jos tuota relettä ei ole, niin se "ylimääräinen" sininen johto päättyy johonkin irtonaiseen liittimeen tai jonkun isomman liitinrungon tyhjänä olevaan nastaan.
Jäsen #606
-
Popi
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Popi » Ma Marraskuu 8. 23:16:50 2010
Joo sulakkeelta 22 tulee jännitteet mittaristolle ja myöskin laturin valolle. Mutta valo tarttee kaks eri 'jännitettä' jotta syttyy ja nyt siis epäselvää on siitä toisesta nastasta tulevat/lähtevät piuhat.
Eli siitä toisesta nastasta lähtee se sininen piuha laturin herätenastaan. Ja vaaleensininen menee johonkin mikä ei vielä selvinny.
Toisaalta laturin herätenastastakin lähtee kaks piuhaa ja siinäkään toisen määränpää ei oo selvillä. Jompi kumpi epäselvä voi tosiaan mennä tuulilasin lämmityksen releelle mutta mihin menee toinen?
Nyt siis piuhojen tilanne on
Laturin herätenasta (2 piuhaa)
- toinen laturin valolle mittaristossa
- toinen ?
Laturin valo mittaristossa nasta 1
- sulake 22 mistä tulee mittariston jännitesyöttö kun virrat päällä
Laturin valo mittaristossa nasta 2
- toinen (sininen) laturin heränastaan
- toinen (vaaleen sininen) ?
-
olafu
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Viesti
Kirjoittaja olafu » Ti Marraskuu 9. 17:40:56 2010
Saattaa mennä ajotietokoneeseen. Taikka ilmastoinnille johonkin.
Jäsen #606
-
Popi
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Popi » Ti Marraskuu 9. 20:14:54 2010
Joo tossa tosiaan on ollu ilmastointi joten sinne vois mennä varsinkin kun en oo löytäny moista naraa mistään std kytkentäkaaviosta. Mutta jostain se jännite on sinne laturin herätteelle tultava tota kautta.
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » Ti Marraskuu 9. 22:34:52 2010
Ei mene vielä(kään) jakeluun.
Jos akku-virtalukko-sulakerasia/sulake 22-merkkivalo -väli on kunnossa, laturi saa herätteen edellyttäen että laturi-piuha merkkivalolle on ok.
Sitä raakaa konstia ehdotin, ja ehdotan edelleen jos muu ei auta; ne "ylimääräiset" poikki yx kerrallaan jos vastusmittaus ei tuota tulosta mutta siten että saa tarvittaessa juotettua takaisin. Voi olla että lyö maihin esim. jostain viallisesta komponentista; releestä tjms.
Selviää ehkä niiden osoitekin kun putoaa jotain pois pelistä...

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
olafu
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Viesti
Kirjoittaja olafu » Ti Marraskuu 9. 22:43:30 2010
Niin, ihan uteliaisuudestako sitä nyt selvitetään että mitä kaikkea laturin D+:n perään on kytketty, vai onko siinä joku vikakin?
D+ eli herätenastahan syöttää virtaa myös laturista ulospäin, kun laturin sähköntuotanto on käynnistynyt. Eli se 14V siellä merkkivalon johdossa tulee laturista itsestään. Sitä voi myös kuormittaa juuri jollain releellä tai muulla vastaavalla pienivirtaisella laitteella, kuten tässäkin tapauksessa on ihan tehtaan toimesta tehty.
Laturin valo luonnollisesti sammuu, koska sen "maadoitus" eli laturin herätenasta nousee samalle tasolle kuin mittariston sulakkeelta tuleva jännite.
Laturi herää, kun sen tuottama sähköteho on suurempi kuin sen omat sähköiset häviöt. Riippuu kierrosluvusta ja jäännösmagnetismin määrästä. Jos jäännösmagnetismia on riittävästi, niin laturi herää jollain kierrosluvulla, vaikka herätenasta on kokonaan kytkemättä. Laturin normaali herääminen heti auton käynnistyttyä (tyhjäkäyntikierroksilla) tapahtuu melko mitättömällä jännitteellä D+:lla. Siihen riittää alle voltti ja se syntyy sinne melko mitättömällä virralla.
Jäsen #606
-
Popi
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Popi » Ke Marraskuu 10. 7:19:43 2010
No en tunne tuota laturin sielunelämää noin tarkkaan ja oletin että vaatii sen herätteen (siis useemman voltin) jotta lähtee lataamaan. Ja sen oletin tulevan jostain tuohon mittariston samaan nastaan mistä lähtee piuha herätenastalle. Ja sitten kun laturi heränny niin se työntää siihen nastaan sen 14V.
Kyselyn alkuperäinen tarkoitus olis selvittä mistä vikaa aletaan etsiä jos lopettaa taas lataamisen, tehnyt sen pari kertaa. Ainakin vikalla kerralla oli syy tuo herätteen puuttuminen koska laturin vaihdon jälkeenkään ei ladannut mutta kun täppäs jännitteen herätenastaan niin alko lataamaan. Ja sillon kyllä muistaakseni(?) mittaristossa valot oli ok. Tämän takia sitten aloin metsästämään muuta jännitelähdettä herätenastalle, mutta huonolla menestyksellä.
Mutta tosiaan jos mittaristolle tulee se jännite sulakkeelta 22 niin pääseehän siitä jokunen voltti taatusti lampun kautta herätenastaankin jollon laturin pitäs alkaa toimia. Nyt toiminta alkas olemaan melkolailla ymmärretty... luulisin. Meinaan mikä vielä sekottaa tuota ajatustani laturin toiminnasta oli alkuperäinen tilanne. Eli mittariston valot oli pimeet (todistetusti ei saanu jännitettä sulakkeelta 22) mutta kun laitto käymään niin alko lataamaan ja laturin valo syttyi. Se vahvisti väärää(?) käsitystäni että herätenastaan on tultava jännite jostain sen toisen johdon kautta mutta saattoi sitten herätä esim tuon jäännösmagnetismin takia.
Mutta edelleen jos jollain tietoa mihin noi kaks ?-merkattua naraa menee niin saa kertoa vaikka ei nyt enää ehkä olekaan välttämätöntä tietää laturin heräämisen kannalta.
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » Ke Marraskuu 10. 8:18:27 2010
Popi kirjoitti:Mutta tosiaan jos mittaristolle tulee se jännite sulakkeelta 22 niin pääseehän siitä jokunen voltti taatusti lampun kautta herätenastaankin jollon laturin pitäs alkaa toimia.
Lamppu toimii johtona. Saa akun jännitteen miinus normihäviöt D+:aan kun käännät virrat päälle (karhee arvio 10-11 v)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
olafu
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Viesti
Kirjoittaja olafu » Ke Marraskuu 10. 17:51:13 2010
jjs kirjoitti:(karhee arvio 10-11 v)
...jää lamppuun ja loput voltti pari laturille.
Popi kirjoitti:Eli mittariston valot oli pimeet (todistetusti ei saanu jännitettä sulakkeelta 22) mutta kun laitto käymään niin alko lataamaan ja laturin valo syttyi
Jos laturin valo palaa kirkkaasti, mutta laturi silti lataa normaalisti, niin merkkivalon takaa on syöttöjännite kadonnut johonkin. Virta yrittää kulkea silloin latausvalon kautta laturilta mittaristoon päin. Ja kulkeekin, mutta lamppu rajoittaa sen maksimissaankin noin 300 milliampeeriin.
Jäsen #606
-
Popi
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Popi » Ke Marraskuu 10. 21:21:32 2010
olafu kirjoitti:Popi kirjoitti:Eli mittariston valot oli pimeet (todistetusti ei saanu jännitettä sulakkeelta 22) mutta kun laitto käymään niin alko lataamaan ja laturin valo syttyi
Jos laturin valo palaa kirkkaasti, mutta laturi silti lataa normaalisti, niin merkkivalon takaa on syöttöjännite kadonnut johonkin. Virta yrittää kulkea silloin latausvalon kautta laturilta mittaristoon päin. Ja kulkeekin, mutta lamppu rajoittaa sen maksimissaankin noin 300 milliampeeriin.
Juuri näin eli mittariston syöttöjännite sulakkeelta 22 oli poissa pelistä ja laturin merkkivalo paloi ihan kirkkaasti. Laturi latas kyllä eli mittasin sen n. 14V.
Ton takia aloinkin metsästämään ja arvailemaan mistä se hiton heräte laturille oikein tulee eikä menny jakeluun että tulis laturinvalon kautta. Varsinkin kun mittariston laturin herätenastaan lähtevään piuhan liittimeen tulee se toinenkin, mystinen johto.
Kai se sitten vaan sai jostain sen verran jännitettä (tai oli jäännösmagnetismia) että alko lataamaan

-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » Ke Marraskuu 10. 22:15:13 2010
olafu kirjoitti:jjs kirjoitti:(karhee arvio 10-11 v)
...jää lamppuun ja loput voltti pari laturille.
Onko tässä eroja uudemmat tötteröt vs. vanhat? Muistaisin mitanneeni 2-numeroisia lukemia (virrat päällä, heräteletkun päästä kun laturista irti).
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
olafu
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Viesti
Kirjoittaja olafu » Ke Marraskuu 10. 22:43:43 2010
jjs kirjoitti:olafu kirjoitti:jjs kirjoitti:(karhee arvio 10-11 v)
...jää lamppuun ja loput voltti pari laturille.
Onko tässä eroja uudemmat tötteröt vs. vanhat? Muistaisin mitanneeni 2-numeroisia lukemia (virrat päällä, heräteletkun päästä kun laturista irti).
Se on eri asia silloin kun se on laturista irti. Polttimo ei rajoita jännitettä vaan virtaa. Pelkkä yleismittari ei jaksa kuormittaa niin paljoa, että jännite polttimon takana tippuisi käytännössä yhtään.
Pääsääntöisesti kaikki eurooppalaiset töttöröt toimii tällä periaatteella, japseilla ja jenkeillä on hieman erilainen systeemi.
Poislukien tietysti uusimmat, eli noin 2000 ja siitä ylöspäin vehkeet. Niissä on latauksen kanssa millon minkäkinlaista kikkailua, tosin saattaa löytyä perinteiselläkin systeemillä olevia laitteita.
Jäsen #606
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » To Marraskuu 11. 8:57:16 2010
olafu kirjoitti:Se on eri asia silloin kun se on laturista irti. Polttimo ei rajoita jännitettä vaan virtaa. Pelkkä yleismittari ei jaksa kuormittaa niin paljoa, että jännite polttimon takana tippuisi käytännössä yhtään.
No näin olen asian ymmärtänyt (jonkunsortin ajoneuvosähkömies pitäisi olla yhdeltä koulutukseltani).
OT: Arvostan osaamistasi kovasti (joka tuntuu kehittyvän hurjaa kyytiä

), ja eikä täällä itse viitsi vanhentuneilla tiedoilla lähteä legendaarista "faktaa" heittämään
EDIT: -> ja hienoa että vielä joku jaksaa antaa estoitta tuoretta asiantuntemustaan muiden käyttöön.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe