Esco cossun etupään pyörän kulmat?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: To Tammikuu 27. 23:46:56 2005
Esco cossun etupään pyörän kulmat?
Nyt loppuu järki onko kellää kokemusta että olis etu iskari taittunu tai jotain ku apukuskin camber kulma muuttuu aina säädön jälkeen eli jousilautasen ja renkaan yläreunan väli muuttuu?
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002
Re: Esco cossun etupään pyörän kulmat?
valtsu kirjoitti:Nyt loppuu järki onko kellää kokemusta että olis etu iskari taittunu tai jotain ku apukuskin camber kulma muuttuu aina säädön jälkeen eli jousilautasen ja renkaan yläreunan väli muuttuu?
mulla on menny kerran iskari halki/vääntynyt ajoin monttuun suht kovaa
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
Re: Esco cossun etupään pyörän kulmat?
Onko sulla siinä sitten camber säädettävissä? Olen ymmärtänyt että ainakaan alkuperäiskokoonpanossa camberia ei pysty säätämään.
Ja vaikka pystyisikin niin ei kai se säätö vaikuta jousilautasen/ renkaan välin etäisyyteen.
Vanne on kiero? Vanne/rengas huonosti kiinni eli vippaa, tai jarrulevyn kiinnityksen välissä jotain. Pyörä laakeri paskana. Tosin noiden aiheuttamat muut tärinät huomaa sitten jo ajossa. Iskarin alaosa pyörähtää "kolossaan". Tosin muistelen että alkuperäisiskarissa on sellainen lätkä sielä alapäässä niin ei pääse pyörähtämään.
Jossain murtuma?
Jos tosiaan jousilautasen alapään ja renkaan väli muuttuu suosittelen että et aja autolla, se voi pettää koska tahansa.
Ja vaikka pystyisikin niin ei kai se säätö vaikuta jousilautasen/ renkaan välin etäisyyteen.
Vanne on kiero? Vanne/rengas huonosti kiinni eli vippaa, tai jarrulevyn kiinnityksen välissä jotain. Pyörä laakeri paskana. Tosin noiden aiheuttamat muut tärinät huomaa sitten jo ajossa. Iskarin alaosa pyörähtää "kolossaan". Tosin muistelen että alkuperäisiskarissa on sellainen lätkä sielä alapäässä niin ei pääse pyörähtämään.
Jossain murtuma?
Jos tosiaan jousilautasen alapään ja renkaan väli muuttuu suosittelen että et aja autolla, se voi pettää koska tahansa.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: To Tammikuu 27. 23:46:56 2005
Re: Esco cossun etupään pyörän kulmat?
Joo ei oo periaattees säädettävis aiva orkkis tuenta ja bilsteinin iskarit. mutta saahan sitä vähä säädettyä nostamalla tai laskemalla iskaria navasta. mutta sanokaa ny te kellä on kossu eskoja jotta onko teillä vaikeuksia irroittaa/asentaa alatukivarsi on meinaan mulla ainaki aika työläs homma ku pyörät väännättää ulospäin tosi kovaa?
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002
Re: Esco cossun etupään pyörän kulmat?
se on aika v mäinen laittaa alapallo paikalle napaan
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Esco cossun etupään pyörän kulmat?
Tuota, sen renkaan ja jousilautasen välin ei kuuluisi muuttua mihinkään - eikä sitä pitäisi edes pystyä säätämään kuvaamallasi tavalla iskaria nostamalla / laskemalla (ainakaan minun tietääkseni). Se kiinnitys olkatukeen varmistetaan iskarin varressa olevalla kauluksella, pystylevyllä sekä pultilla, mikä menee sen iskarissa pystyssä olevan levyn läpi. Tässä levyssä on reikä, mikä ei salli säätöä - voi olla, että iskareissasi on tämä rakenne muutettu ja kiinnitys pääsee liikkumaan (painumaan kasaan) rajummissa iskuissa: montuissa, nimismiehen kiharassa jne. Onko alla alkuperäiskokoa isommat renkaat, mikä olisi pakottanut kiinnityksen modaamiseen?
Mikäli kiinnitystä on modattu, tulisi iskunvaimentajan painuminen syvemmälle estää jollain. Luultavasti katsastusmies on näistä jutuista eri mieltä, mutta pienen fixin voisi saada aikaan esimerkiksi iskarin varteen pujotettavalla korotusrenkaalla lujuuden siitä kärsimättä.
Onko mahdollista, että se jousilautanen olisi vaurioitunut / nitkahtanut ja siksi lautasen ja renkaan etäisyys muuttuu?
Siten on vielä se vaihtoehto, että vanteet tai renkaat ovat kierot, mutta sen tuntisi jo ajossa (kun eron jousilautasessa näkee silmillä).
Camber muutokset eivät tosiaan muuta etäisyyttä jousilautaseen, mutta rikkinäiset puslat tai laakeri voi renkaan pystykallistumaa muuttaa.
Mikäli kiinnitystä on modattu, tulisi iskunvaimentajan painuminen syvemmälle estää jollain. Luultavasti katsastusmies on näistä jutuista eri mieltä, mutta pienen fixin voisi saada aikaan esimerkiksi iskarin varteen pujotettavalla korotusrenkaalla lujuuden siitä kärsimättä.
Onko mahdollista, että se jousilautanen olisi vaurioitunut / nitkahtanut ja siksi lautasen ja renkaan etäisyys muuttuu?
Siten on vielä se vaihtoehto, että vanteet tai renkaat ovat kierot, mutta sen tuntisi jo ajossa (kun eron jousilautasessa näkee silmillä).
Camber muutokset eivät tosiaan muuta etäisyyttä jousilautaseen, mutta rikkinäiset puslat tai laakeri voi renkaan pystykallistumaa muuttaa.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: To Tammikuu 27. 23:46:56 2005
Re: Esco cossun etupään pyörän kulmat?
Joo juuriki niin ei oo säätöjä mutta itse oli pakko vähä suurentaa iskarin alapään lukitusruuvin reikää että sain uudet renkaat vaihdettua. Mutta todellinen vika löytyi iskarin alapää vääntyny ja iskarit 3vuotta vanhat Bilsteinit. Aika ihmeellistä toki autolla on ajettu monttuihin lujaa! 
