YB Saffa asetelmasta

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: YB Saffa asetelmasta

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Huhtikuu 1. 17:19:34 2009

Jasu kirjoitti:
SLEI kirjoitti:"6-lapanen kestää huonommin tehoa."

Joku merkki/malli ehkä näin, mutta ei tämä mikään yleispätevä juttu ole, muutenhan jarrujen tehoa voisi parantaa pienentämällä paloja ja levyjä tai parantaa aikoja radalla kaventamalla renkaita.
Voipi olla, mutta kertaakaan en ole nähnyt/kuullut sen paremmin kestävän.
Epäilisin että 6-lapanen pitää hitusen paremmin ku 4-lapanen, silloin kun on kunnollinen ja kireä paineasetelma, mutta saattaa jopa olla mahdollista et ois tuo 6-lapanen hiukan heikompi, jos on heikko/huono paineasetelma.
Tuo nyt on täysin mutua, mut jos on jotenki huonompi, niin veikkaisin et vika on jossain muualla ku levyssä... :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Re: YB Saffa asetelmasta

Viesti Kirjoittaja Hena » Ke Huhtikuu 1. 20:15:33 2009

tumppe kirjoitti: Epäilisin että 6-lapanen pitää hitusen paremmin ku 4-lapanen, silloin kun on kunnollinen ja kireä paineasetelma, mutta saattaa jopa olla mahdollista et ois tuo 6-lapanen hiukan heikompi, jos on heikko/huono paineasetelma.
Tuo nyt on täysin mutua, mut jos on jotenki huonompi, niin veikkaisin et vika on jossain muualla ku levyssä... :roll:
http://www.veikkaus.fi :lol:
Toyota Supra TT

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: YB Saffa asetelmasta

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Huhtikuu 1. 21:04:01 2009

Hena kirjoitti:
tumppe kirjoitti: Epäilisin että 6-lapanen pitää hitusen paremmin ku 4-lapanen, silloin kun on kunnollinen ja kireä paineasetelma, mutta saattaa jopa olla mahdollista et ois tuo 6-lapanen hiukan heikompi, jos on heikko/huono paineasetelma.
Tuo nyt on täysin mutua, mut jos on jotenki huonompi, niin veikkaisin et vika on jossain muualla ku levyssä... :roll:
http://www.veikkaus.fi :lol:
Isompi/useampi on on aina parempi. Saa enemmän vastinetta rahoilleen! :green: :lol:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: YB Saffa asetelmasta

Viesti Kirjoittaja THR » Ke Huhtikuu 1. 21:04:37 2009

sierra4x4tbo kirjoitti:
Hena kirjoitti:
tumppe kirjoitti: Epäilisin että 6-lapanen pitää hitusen paremmin ku 4-lapanen, silloin kun on kunnollinen ja kireä paineasetelma, mutta saattaa jopa olla mahdollista et ois tuo 6-lapanen hiukan heikompi, jos on heikko/huono paineasetelma.
Tuo nyt on täysin mutua, mut jos on jotenki huonompi, niin veikkaisin et vika on jossain muualla ku levyssä... :roll:
http://www.veikkaus.fi :lol:
Isompi/useampi on on aina parempi. Saa enemmän vastinetta rahoilleen! :green: :lol:
:lol: :lol:

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: YB Saffa asetelmasta

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Huhtikuu 15. 6:47:15 2009

Nyt on ensikilometrit vedetty tolla uudella sassilla. Tuntuu ainakin melko jäykältä, ainakin sellainen muistikuva että olis jonkun verran jäykempi kuin saffa, mutta kai tuohon taas tottuu. Muuten tuntuu pelaavan nyt hyvin. Se on nyt sillä 8,5mm paksulla sinterillä.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Re: YB Saffa asetelmasta

Viesti Kirjoittaja Hena » Ke Huhtikuu 15. 10:12:02 2009

Yrkesman kirjoitti:Nyt on ensikilometrit vedetty tolla uudella sassilla. Tuntuu ainakin melko jäykältä, ainakin sellainen muistikuva että olis jonkun verran jäykempi kuin saffa, mutta kai tuohon taas tottuu. Muuten tuntuu pelaavan nyt hyvin. Se on nyt sillä 8,5mm paksulla sinterillä.
On varmasti jäykempi. Saffa kun on jousipaineeltaan heikompi kun vakio asetelma ja toi sachsin race on sitten taas melkein kaks kertaa kovempi.. Vakiolla vaijerivälitteisellä on ainakin sen verran jäykkä että jos koko kesän ruuhkassa ajelee niin kannattaa varmaan reenata oikeeta jalkaa erikseen niin ei tuu eripari jalat :)

Kokemusta ei oo sitten nestetoimisesta että voi olla että sillä ois sitten köykäsempi?
Toyota Supra TT

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: YB Saffa asetelmasta

Viesti Kirjoittaja adh » Pe Helmikuu 26. 6:13:35 2010

etsin tossa m5 asetelman levyn paksuutta ja alkoi epäilyttämään ton topicin mitat, kun heitteli 8,5mm-9,3mm. Bemari foorumilta tuttu löysi juttua ja mittoja.

Tossa olis suoraan kopioitua tekstiä bemarifoorumilta:

Lueskelin vasta nyt tätä juttua, ja totesin että jotakin annettavaa tähän
voisi olla. Minulla on ollut useita erilaisia Sachs asetelmia vakioista MF ja
MFX asetelmiin. Näihin olen saanut Guruilta ohjeen, jota noudattamalla on aina
pelanneet. Ns. pänninkiä pitäisi olla n. 2,4mm, olen käyttänyt max 2,8mm
jolloin levyn kuluessa jonkinaikaa lähestytään tuota optimiarvoa. Yksikään ko.
kytkimistä ei ole luistanut. Tuo aiemmin mainittu kytkimen ylhäältä ottaminen
viittaa liian vähään "pänninkiin" jolloin käpälät nousevat ylös. Esijännityksen
lisäämisellä on myös kääntöpuolensa kun jousi kääntyy nurin, ja ei paina enää
yhtä lujaa. Tämä ohje saatu mm. Sachs urheilupuolelta, ei yleisohjeena, mutta
kysyttäessä MFX asetelman asennuksia on vastaava mitta tullut sieltäkin. Eli
kytkinlevy vauhtipyörän päälle, sitten asetelma siihen lepäämään, ja
rakotulkilla/tönällä tms mitataan paljonko asetelma on irti vauhtipyörästä = 2,4
mm. Sitten vain korkoa muuttamaan sopivaksi.

Mulla 618-loppuinen asetelma, 232-loppuinen levy ja M21 kovavauhtipyörä jossa
kytkinpinta n.0.5mm korkeammalla. Asetelma oli 4-5mm irti vauhtipyörästä kun
mittasin. Levyn paksuus oli vähän reilu 10mm. Aika paljon heittää tuosta sun
neuvosta?

Tällaisen vastauksen sain örumilta:
"Katso oheinen piirustus ko asiasta (laitan sen vielä tulemaan postissa). Eli
kytkinlevyn paksuus on se joka määrää kuinka v-pyörä tulee koneistaa. Jos levy
on 9,3 mm tulee syvennys olla 0,3 mm +max 0,1 mm. Jos levyn paksuus on 8,4 mm
syvennys tulee olla 1,2 mm + max 0,1 mm

Terv Nils Lemström"



Tuossa nyt on 2 erilaista ohjetta, kumpi pitää paikkansa sintterille? Olisi 8.4
mm sintteri laitettavana.

-618 asetelmalle ? Kysyin -765 asetelmalle sachsilta ohjeet. 8,4mm
sintterilevyllä tulee vauhtipyörässä olla upotusta asetelmalle 1,2mm ja 9,3mm
massalevyllä (1861 931 034) 0,3mm.
ford escort´79 tic

kari66
CRSC jäsen 2014
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Syyskuu 2. 7:47:34 2005
Paikkakunta: kangasniemi
Viesti:

Re: YB Saffa asetelmasta

Viesti Kirjoittaja kari66 » Pe Helmikuu 26. 8:16:34 2010

adh kirjoitti:etsin tossa m5 asetelman levyn paksuutta ja alkoi epäilyttämään ton topicin mitat, kun heitteli 8,5mm-9,3mm. Bemari foorumilta tuttu löysi juttua ja mittoja.

Tossa olis suoraan kopioitua tekstiä bemarifoorumilta:

Lueskelin vasta nyt tätä juttua, ja totesin että jotakin annettavaa tähän
voisi olla. Minulla on ollut useita erilaisia Sachs asetelmia vakioista MF ja
MFX asetelmiin. Näihin olen saanut Guruilta ohjeen, jota noudattamalla on aina
pelanneet. Ns. pänninkiä pitäisi olla n. 2,4mm, olen käyttänyt max 2,8mm
jolloin levyn kuluessa jonkinaikaa lähestytään tuota optimiarvoa. Yksikään ko.
kytkimistä ei ole luistanut. Tuo aiemmin mainittu kytkimen ylhäältä ottaminen
viittaa liian vähään "pänninkiin" jolloin käpälät nousevat ylös. Esijännityksen
lisäämisellä on myös kääntöpuolensa kun jousi kääntyy nurin, ja ei paina enää
yhtä lujaa. Tämä ohje saatu mm. Sachs urheilupuolelta, ei yleisohjeena, mutta
kysyttäessä MFX asetelman asennuksia on vastaava mitta tullut sieltäkin. Eli
kytkinlevy vauhtipyörän päälle, sitten asetelma siihen lepäämään, ja
rakotulkilla/tönällä tms mitataan paljonko asetelma on irti vauhtipyörästä = 2,4
mm. Sitten vain korkoa muuttamaan sopivaksi.

Mulla 618-loppuinen asetelma, 232-loppuinen levy ja M21 kovavauhtipyörä jossa
kytkinpinta n.0.5mm korkeammalla. Asetelma oli 4-5mm irti vauhtipyörästä kun
mittasin. Levyn paksuus oli vähän reilu 10mm. Aika paljon heittää tuosta sun
neuvosta?

Tällaisen vastauksen sain örumilta:
"Katso oheinen piirustus ko asiasta (laitan sen vielä tulemaan postissa). Eli
kytkinlevyn paksuus on se joka määrää kuinka v-pyörä tulee koneistaa. Jos levy
on 9,3 mm tulee syvennys olla 0,3 mm +max 0,1 mm. Jos levyn paksuus on 8,4 mm
syvennys tulee olla 1,2 mm + max 0,1 mm

Terv Nils Lemström"



Tuossa nyt on 2 erilaista ohjetta, kumpi pitää paikkansa sintterille? Olisi 8.4
mm sintteri laitettavana.

-618 asetelmalle ? Kysyin -765 asetelmalle sachsilta ohjeet. 8,4mm
sintterilevyllä tulee vauhtipyörässä olla upotusta asetelmalle 1,2mm ja 9,3mm
massalevyllä (1861 931 034) 0,3mm.
Minulla on 2wd cossussa -765 asetelman kanssa 88 1861 999 864 massalevy paksuus 8.4mm. Asetelmaa upotettu ohjeen mukaiset 1.2mm. 9.3mm levylle upotus ohje samoin 0.3mm. (883082 999 765 asetelma on matalampi kuin cossun alkuperäinen, kytkinkäpälää piti korottaa alapäästään useampi milli. Tarkkaa ei osaa sanoa kun käpälä taipui eka yrityksen jälkeen ja oikaisun ja vahvistuksen jälkeen tein korotuksen uudelleen. Se 2wd muovinen liukupala ei kestä käpälän alla. Laitoin kytkinkoppaan 8mm kierteet ja kuusiokolopultin ohjuriksi ja aluslevyillä korotin käpälän kohdalleen.) Virtala sanoi mittojen olevan samat massa ja sintterilevyillä, paksuus ratkaisee.
Escort 2.0 -77
Escort RS Cosworth -93
Audi A4 2.5 TDI Quattro -01

Vastaa Viestiin